Binnen deze groep zijn die programma’s ondergebracht waarbinnen het ondersteunen van mensen centraal staat. Binnen het themaprogramma Een leven lang ontwikkelen is een positieve ontwikkelcultuur binnen zowel vrije tijd, onderwijs als gezin de essentie. In het themaprogramma Bestaanszekerheid wordt ingezoomd op de inzet voor het vergroten van financiële vaardigheid en het veiligstellen van bestaanszekerheid van inwoners. Het themaprogramma Zorg & ondersteuning omvat vele vormen van zorg en ondersteuning voor inwoners. Binnen dit programma ligt er focus op het opbouwen van zelfredzaamheid en veerkracht.
Uitgaven
42,39%Inkomsten
12,37%Saldo
Programma 1. De mens centraal
WethoudersUitgaven
42,39%Inkomsten
12,37%Saldo
Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
Terug naar navigatie - Themaprogramma Een leven lang ontwikkelenIn dit programma draait het om talentontwikkeling en -behoud van onder andere jeugd, volwassenen en specifieke doelgroepen en om de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
Doelen | |
In 2024 | |
1. | Het lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering sluit aan bij de behoeften |
2. | Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling |
3. | Er is zicht op welke interventies effectief bijdragen aan leren en ontwikkelen van jeugdigen en inclusiviteit voor jeugdigen in het kader van het versterken van de pedagogische steunstructuur [2] in Geldrop-Mierlo |
In 2025 | |
4. | Er is voor jeugdigen die jeugdhulp ontvangen een betere aansluiting met passend onderwijs |
In 2026 | |
5. | Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is merkbaar afgenomen |
6. | Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school |
7. | Alle scholen beschikken over huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school |
In 2027 | |
8. | In Geldrop-Mierlo wordt het praktijkonderwijs versterkt, zodat inwoners (binnen de regio) praktijkonderwijs kunnen volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven |
9. | De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd |
10. | De doorgaande ontwikkellijn is herkenbaar voor jeugdigen en ouders en sluit aan bij de ontwikkeling |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- Doorontwikkeling klantreis Jeugd in het CMD
- Invulling geven aan de Hervormingsagenda Jeugd in de bedrijfsvoering van het CMD
- Samenwerking team Toegang met de scholen rondom de aansluiting van het onderwijs met jeugdhulp
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verderLesaanbod laaggeletterdheid - Vanaf 2025 hebben gemeenten de regierol over de aanpak laaggeletterdheid en daarmee ook over de gezinsaanpak. Door de komende jaren stevig in te zetten op de gezinsaanpak bereiden we ons hierop voor. We richten ons hierbij op goed aangestuurde netwerksamenwerking met verschillende (nieuwe) lokale partners.
Praktijkleren voor jeugdigen 0-18 jr – In 2025 wordt een activiteitenplan gemaakt aan de hand van de behoeftepeiling die is uitgevoerd in 2024.
Interventies pedagogische steunstructuur – We blijven in gesprek met onze partners om het zicht op de interventies actueel te houden en waar nodig aan te vullen of aan te passen.
Aansluiting jeugdhulp op onderwijs – Met regionale partners steken we in op het verder verbeteren van de aansluiting tussen jeugdhulp en passend onderwijs in het verlengde van de Hervormingsagenda Jeugd. Vanaf 2025 en verder worden diverse initiatieven ontwikkeld.
Aanpak langdurig thuiszitten en voortijdig schoolverlaten – In 2025 en verder wordt ingezet op het monitoren en bijsturen van het experiment Onderwijszorgarrangementen. Ook wordt samen met het lokale onderwijsveld, het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Helmond de Peel, Ouderwijzer en de GGD de zorgroute 4-12 jaar geïmplementeerd.
Onderwijshuisvesting - Per wijk wordt bekeken of er meerdere wijkgebonden maatschappelijke functies toegevoegd kunnen worden aan het schoolgebouw. In samenhang met de nog te ontwikkelen beleidskeuzes met betrekking tot accommodaties wordt ook bekeken of een schoolgebouw ingezet kan worden voor culturele activiteiten, zorg, maatschappelijke diensten en wijkverenigingsactiviteiten voor jong en oud. In 2025 wordt in samenhang hiermee een nieuw integraal huisvestingsplan opgesteld, waaruit duidelijk zal worden wanneer welke nieuwbouw zal worden gerealiseerd.
Sluitende aanpak van school naar werk - Samen met de partners binnen de arbeidsmarktregio Helmond-de Peel zoeken we naar mogelijkheden voor flexibilisering van het onderwijs, nog meer praktijkgericht en hybride leren en een continue verbinding met het onderwijs. Dit om het onderwijsaanbod en de arbeidsmarktvraag meer op elkaar aan te laten sluiten.
Vervoersfaciliteiten leerlingen – In 2025 worden de activiteiten in 2023 en 2024 geëvalueerd.
Themaprogramma Bestaanszekerheid
In dit programma komt onze inzet op het versterken van financiële vaardigheden, maatschappelijke participatie en bestaanszekerheid naar voren.
Doelen | |
In 2024 | |
1. | De inkomensverruimende regelingen ‘regeling welzijnsactiviteiten’ en ‘bijzondere bijstand schoolkosten’ zijn aangepast, gericht op het vergroten van het gebruik van deze regelingen |
In 2025 | |
2. | Er is een ondersteuningsaanbod, gericht op bestaanszekerheid, voor mensen met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. Dit aanbod richt zich onder meer op het beter weten om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen (meerderjarig worden, samenwonen, scheiden, pensioen, etc.) en tegenvallers |
3. | We bereiken 20% meer huishoudens dan in 2023 met onze preventieve en repressieve aanpak rondom schulden door aan te sluiten op hun behoeften |
4. | Onze uitvoeringsprocessen en klantbenadering zijn zodanig op elkaar afgestemd dat we mensen met financiële zorgen en een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) integraal en op maat helpen |
5. | Er is een structurele verbinding tussen beide arbeidsmarktregio’s in de Brainportregio |
In 2026 | |
6. | Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijvoorbeeld op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen |
7. | 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in of nabij Geldrop-Mierlo |
8. | 75% van de bijstandsgerechtigden, die voor de eerste keer bijstand aanvragen, stroomt binnen 1 jaar weer uit naar duurzaam werk |
9. | De doelgroep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt (loonwaarde tot 30%) krijgt gericht ondersteuning die leidt tot meer participatie in de samenleving |
In 2027 | |
10. | 10% van de jeugdigen in Geldrop-Mierlo is bereikt met onze aanpak voor financiële bewustwording |
11. | De samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere partners in het sociaal domein is versterkt, om meer kansen te creëren voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- Uitbreiden en versterken van het armoedeplatform
- Uitvoeren van het preventieplan rondom rondkomen en/of schuldenproblematiek voorkomen en signaleren
- Structurele aandacht voor het stimuleren van een inclusieve arbeidsmarkt
- Ten aanzien van de schuldhulpverlening meer tijd vrij maken voor inzet op preventie
- Vereenvoudigen van het systeem
- Toepassen van Het Realistisch Perspectief
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verderVroegsignalering schulden – Op basis van de ervaringen in 2024 overwegen we uitbreiding van de doelgroep voor onze preventieve aanpak. Ook wordt op basis van de ervaringen in 2023-2025 gekeken of de taak schuldhulpverlening en heroriëntatie aan ondernemers structureel bij Senzer wordt ondergebracht.
Schuldhulpverlening – De insteek is om in 2025 lid te worden van de NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverlening. De NNVK levert handvatten en een kwaliteitskeurmerk.
Themaprogramma Zorg & ondersteuning
Dit is een breed programma dat zich richt op allerlei vormen van zorg en ondersteuning die bijdragen aan de veerkracht, zelfredzaamheid en samenredzaamheid van mensen. Het gaat onder andere om Jeugdzorg, Wmo, mantelzorg en meer.
Doelen | |
In 2024 | |
1. | Er is een goede balans tussen geïndiceerde zorg enerzijds en inzet binnen het voorliggend veld anderzijds, doordat kan worden bijgestuurd op basis van inzicht in trends en ontwikkelingen |
2. | Er is zicht op kwaliteit van de zorg en ondersteuning die door gecontracteerde aanbieders wordt geboden, door toezicht in te richten binnen het CMD |
3. | Er is ketensamenwerking tussen gemeente, zorgprofessionals en zorgverzekeraars |
4. | Er is regiecapaciteit binnen de gemeente ten behoeve van het samenwerken bij complexe casussen op het gebied van zorg en veiligheid |
5. | Professionals en inwoners maken als vanzelfsprekend gebruik van Onze Wegwijzer |
In 2025 | |
6. | Het aanbod van collectieve mantelzorgondersteuning en -waardering is afgestemd op de behoefte van mantelzorgers |
7. | Het aanbod van collectieve voorliggende voorzieningen gericht op mentale weerbaarheid wordt uitgebreid op basis van de behoefte van inwoners |
8. | Er is uitgewerkt hoe binnen Geldrop-Mierlo samen met ketenpartners uitvoering wordt gegeven aan het integraal zorgakkoord |
9. | Inwoners kunnen in hun eigen dorp met hun vraag terecht bij Team Toegang |
10. | Het digitaal klantdossier is operationeel |
11. | Er zijn zodanige voorliggende oplossingen dat team Toegang minimaal 80% van de hulpvragen zelfstandig kan afhandelen |
12. | Organisaties die een loketfunctie aan (willen) bieden zijn fysiek verenigd op één locatie om uniformiteit en duidelijkheid voor de inwoner te realiseren waar hij/zij terecht kan en het loket is vindbaar en bekend bij inwoners |
In 2026 | |
13. | Respijtzorg voor mantelzorgers is dichtbij huis en laagdrempelig beschikbaar |
14. | Er is een plek voor mensen uit Geldrop-Mierlo die in een beschermd wonen omgeving leven. Ze maken volwaardig onderdeel uit van de samenleving en hun omgeving wordt daarbij ondersteund |
15. | De ontmoetingen die plaatsvinden tussen generaties hebben tot een andere beeldvorming over dementie geleid |
In 2027 | |
16. | Voor de groeiende groep ouderen en een groep kwetsbaren is een zinvolle dag invulling beschikbaar nabij huis |
17. | Er is een effectieve ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen opgezet, om hen te ondersteunen in de zorg voor hun kinderen en zichzelf |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- Focus op preventie om probleemsituaties van jeugdigen te voorkomen of in de kiem te smoren
- Bijdragen aan het herkennen, begrijpen en helpen van inwoners met dementie, zodat ze zo lang mogelijk veilig in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen
- Toepassen en jaarlijks actualiseren van het plan van aanpak mantelzorg, met o.a. aandacht voor jonge mantelzorgers
- Adaptief onze manier van organiseren aanpassen op basis van de benodigde samenwerking rondom inwoners
- Goed op elkaar laten aansluiten van beleid en uitvoering op het vlak van jeugdhulp en Wmo, zodat ontwikkelingen goed worden gemanaged en kosten beter worden beheerst om zo de doelstelling van de taskforce sociaal domein te behalen
- Versterken van het vakmanschap en tot stand brengen van een leercultuur ten aanzien van de dienstverlening op het gebied van zorg en ondersteuning
- De ontwikkeling van het PlusTeam vormgeven op basis van evaluatie
- Toepassen van de nieuwe inkoopstrategie op basis van een transformatieperspectief
- Inzetten op nieuwe communicatiemiddelen om het CMD en onze werkwijze bekend te maken
- Doorontwikkelen van softwareoplossingen (incl. aandacht voor digitalisering en digitale ontsluiting dossiers)
- Werkprocessen afstemmen op de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams)
- In kaart brengen van de extra taakstelling Jeugd die voortvloeit uit de Hervormingsagenda en hierop in overleg met de inkoopregio (10voordejeugd / samenvoordejeugd) een aanpak bepalen
- Klantervaringen analyseren en op basis daarvan doorvoeren van verbeterpunten
Taskforce sociaal domein
De doelststelling van de taskforce sociaal domein is om in 2028 voor jeugdhulp en de uitvoering van de Wmo het kostenniveau van 2017 te evenaren (gecorrigeerd voor indexatie). Dit willen we bereiken door een meer kostenbewuste ondersteuning, meer samenwerking en meer efficiëntie in processen. Naast de eerdere taakstelling Jeugd vloeit uit de landelijke Hervormingsagenda een extra taakstelling voort. Dit brengen we in kaart en we zorgen voor een aanpak hierop, in overleg met de inkoopregio 10voor de jeugd.
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verderLoket zorg en ondersteuning – In 2025 staat de basis rondom het loket en wordt ingezet om het nog breder bekend en vindbaar te maken voor inwoners.
Daginvulling ouderen en kwetsbaren – Op basis van het opgedane inzicht in 2024 wordt het aanbod van activiteiten de komende jaren aangevuld met nieuwe mogelijkheden, waar mogelijk in samenwerking met buurgemeenten.
Uitvoeren integraal zorgakkoord – Voor het samen met ketenpartners uitvoering geven aan het integraal zorgakkoord (doel 8) worden in 2025 activiteiten geprogrammeerd die volgen op het implementeren van de Aanpak ter Voorkomen van Escalatie (inzet in 2024 bij doel 4).
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten. De bedragen zijn exclusief de ramingen voor baten en lasten van het nieuw beleid.
Omschrijving | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 1 | 0 | 0 | 1.150 | 1.562 | 1.737 | 1.723 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 1.072 | 1.075 | 1.801 | 2.152 | 2.289 | 2.265 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 2.061 | 3.140 | 2.529 | 2.545 | 2.561 | 2.577 | |
6.3 Inkomensregelingen | 17.417 | 17.246 | 19.387 | 19.773 | 19.859 | 20.051 | |
6.4 WSW en beschut werk | 1.607 | 1.400 | 1.449 | 1.400 | 1.353 | 1.334 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 2.784 | 1.761 | 1.240 | 1.191 | 1.278 | 1.298 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.442 | 1.314 | 1.425 | 1.449 | 1.473 | 1.499 | |
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 3.084 | 3.350 | 3.881 | 3.505 | 3.609 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | 0 | 3.157 | 2.982 | 3.321 | 3.129 | 2.952 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 0 | 943 | 827 | 827 | 827 | 827 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 551 | 478 | 466 | 454 | 441 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 8.246 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72A Jeugdzorg begeleiding | 0 | 2.397 | 2.530 | 1.479 | 824 | 556 | |
6.72B Jeugdzorg behandeling | 0 | 3.828 | 4.011 | 3.302 | 3.193 | 3.090 | |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 242 | 182 | 186 | 189 | 193 | |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 0 | 517 | 474 | 489 | 482 | 477 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 12.601 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.73A Pleegzorg | 0 | 0 | 69 | 69 | 69 | 69 | |
6.73B Gezinsgericht | 0 | 0 | 69 | 69 | 69 | 69 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 2.647 | 2.643 | 2.601 | 2.563 | 2.528 | |
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 1.480 | 1.516 | 1.562 | 1.533 | 1.505 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 1.270 | 1.286 | 1.324 | 1.363 | 1.403 | |
6.74C Gesloten plaatsing | 0 | 344 | 291 | 299 | 294 | 290 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 6 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 240 | 252 | 252 | 252 | 252 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 235 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82A Jeugdbescherming | 0 | 927 | 988 | 1.020 | 1.052 | 1.085 | |
6.82B Jeugdreclassering | 0 | 79 | 76 | 79 | 81 | 83 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 1.070 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 17 | 19 | 28 | 28 | 27 | 27 | |
Totaal Lasten | 48.553 | 47.668 | 51.037 | 51.328 | 50.461 | 50.205 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 1 | 8 | 0 | 1.150 | 1.562 | 1.737 | 1.723 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 16 | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 745 | 1.798 | 1.047 | 1.047 | 1.047 | 1.047 | |
6.3 Inkomensregelingen | 9.255 | 10.804 | 11.716 | 11.716 | 11.715 | 11.768 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 3.280 | 418 | 418 | 418 | 418 | 418 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 11 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 0 | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 163 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 13.830 | 13.650 | 14.898 | 15.311 | 15.484 | 15.523 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -34.723 | -34.017 | -36.138 | -36.018 | -34.977 | -34.682 |
Capaciteitsbeeld 2024
Terug naar navigatie - Capaciteitsbeeld 2024Programma's | Taakvelden | Staf | Ruimte | Samen-leving | Dienst-verlening | Totaal |
Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen | 4.1 Openbaar basisonderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 0 | 1.113 | 699 | 320 | 2.132 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 30 | 4.136 | 0 | 4.166 | |
Themaprogramma Bestaanszekerheid | 6.3 Inkomensregelingen | 0 | 100 | 16.052 | 50 | 16.202 |
6.4 Begeleide participatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 0 | 20 | 2.437 | 0 | 2.457 | |
Themaprogramma Zorg & ondersteuning | 6.6 Maatwerk-voorzieningen (Wmo) | 0 | 0 | 4.334 | 0 | 4.334 |
6.71a Hulp bij het huishouden (Wmo) | 0 | 0 | 4.817 | 25 | 4.842 | |
6.71b Begeleiding (Wmo) | 0 | 0 | 1.489 | 25 | 1.514 | |
6.71c Dagbesteding (Wmo) | 0 | 0 | 1.616 | 25 | 1.641 | |
6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | 0 | 0 | 2.057 | 25 | 2.082 | |
6.72a Jeugdhulp begeleiding | 0 | 0 | 1.604 | 0 | 1.604 | |
6.72b Jeugdhulp behandeling | 0 | 0 | 1.552 | 0 | 1.552 | |
6.72c Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 0 | 1.562 | 0 | 1.562 | |
6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig | 0 | 0 | 1.552 | 0 | 1.552 | |
6.73a Pleegzorg | 0 | 0 | 2.071 | 0 | 2.071 | |
6.73b Gezinsgericht | 0 | 0 | 2.071 | 0 | 2.071 | |
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 0 | 1.552 | 0 | 1.552 | |
6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 0 | 541 | 0 | 541 | |
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 0 | 541 | 0 | 541 | |
6.74c Gesloten plaatsing | 0 | 0 | 1.060 | 0 | 1.060 | |
6.81a Beschermd wonen (Wmo) | 0 | 0 | 154 | 0 | 154 | |
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82a Jeugdbescherming | 0 | 0 | 120 | 0 | 120 | |
6.82b Jeugdreclassering | 0 | 0 | 20 | 0 | 20 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 0 | 0 | 131 | 131 | |
0.10 Mutaties reserves programmagroep 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 0 | 1.263 | 52.037 | 601 | 53.901 |
Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
Terug naar navigatie - Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)Specificatie nieuw beleid programmagroep 1 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Hulp op Maat | 300.000 | 300.000 | 0 | 0 |
Onttrekking reserve Maatwerkaanpak koopkrachtverlies | -300.000 | -300.000 | 0 | 0 |
Ketensamenwerking en implementatie Wams | 50.000 | 0 | 0 | 0 |
Meedoenregeling | 76.000 | 76.000 | 76.000 | 76.000 |
Schuldhulpverlening en heroriëntatie aan ondernemers DVO Senzer | 100.000 | 110.000 | 115.000 | 120.000 |
Realisatie één loket voor zorg- en ondersteuningsvragen inwoners | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe indexatiemethode 10 voor de Jeugd | 209.900 | 209.900 | 209.900 | 209.900 |
Dekking stelpost loon- en prijsontwikkeling | -209.900 | -209.900 | -209.900 | -209.900 |
Extra kosten jeugdzorg verblijf | 560.000 | 280.000 | 0 | 0 |
Nieuwbouw 2 gymzalen Strabrecht College (kapitaallasten) | 0 | 13.987 | 80.126 | 79.746 |
Begroting Heppie (T)huis 2024-2027 | 80.660 | 112.529 | 177.307 | 185.209 |
Dekking stelpost loon- en prijsbijstelling | -21.589 | -24.052 | -26.708 | -29.572 |
Investering regionale Service Desk SROI (social return on investment) | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 |
Senzer programma huisvesting en programma digitalisering | PM | PM | PM | PM |
CAO-stijging / directie PlusTeam | 206.000 | 142.000 | 142.000 | 142.000 |
Dekking stelpost loon- en prijsbijstelling | -142.000 | -142.000 | -142.000 | -142.000 |
Specificatie investeringen programmagroep 1 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Nieuwbouw 2 gymzalen Strabrecht College | 1.165.564 | 1.000.000 | 0 | 0 |
Hulp op maat / Onttrekking reserve Maatwerkaanpak koopkrachtverlies - themaprogramma Bestaanszekerheid, doel 4
Hulp op Maat blijft gericht op de uitvoering van maatregelen en activiteiten betreft vroegsignalering en preventie van financiële problemen. De komende periode zal voornamelijk in het teken staan van het inbedden van deze maatregelen en activiteiten in de reguliere dienstverlening. Daarnaast zullen er nieuwe initiatieven uitgerold worden. De innovatieve mediacampagne die eind 2023 van start gaat is expliciet gericht op het bereiken van meer inwoners. Een duidelijke, informatieve en opvallende campagne die de doelgroepen: mensen met geldzorgen en het netwerk hier omheen moet aanspreken en informeren over wat er gaande is. Wij willen hiermee bereiken dat de vraag naar ons (nieuwe) hulpaanbod groeit en de mogelijkheden tot informatie, advies en ondersteuning. Als dekking voor bovenstaande, willen wij in 2024 en 2025 het restant van de middelen maatwerkaanpak koopkrachtverlies 2023 onttrekken uit de reserve Maatwerkaanpak koopkrachtverlies.
Ketensamenwerking en implementatie Wams - themaprogramma Zorg & ondersteuning, doel 3
De implementatie van het wetsvoorstel Aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) vraagt om incidentele aanvullende personele inzet om onder andere organisatie, werkprocessen en instructies en ICT-systemen aan te passen. Vooralsnog krijgen gemeenten geen aanvullende middelen voor deze implementatie.
Meedoenregeling - themaprogramma Bestaanszekerheid, doel 1
De regeling Welzijnsactiviteiten wordt in 2024 vervangen door de Meedoenregeling. De Meedoenregeling bevat onder andere een vereenvoudigde aanvraagprocedure (gebaseerd op vertrouwen), die moet leiden tot een vergroot gebruik van deze regeling. Dit gebaseerd op uw opdracht op basis van de uitkomsten van de Armoedemonitor 2021. Aangezien dit niet strookt met de opdracht van de Taskforce willen we dit niet ten laste van deze taakstellende bezuiniging brengen. In 2024 zal het gebruik van de regeling worden geëvalueerd en wordt bekeken of het budget passend is.
Schuldhulpverlening en heroriëntatie aan ondernemers DVO Senzer - themaprogramma Bestaanszekerheid, reguliere taakuitvoering
Sinds 1 juni 2021 is er een samenwerking tussen de vijf Peelgemeenten, Geldrop-Mierlo en Helmond voor de uitvoering van Heroriëntatie & Schuldhulpverlening aan ondernemers. Deze dienstverlening wordt uitgevoerd door Senzer. Dit op grond van de laatste wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), waarbij de schuldhulpverlening aan ondernemers een wettelijke taak is geworden. Het betreft nu geen pilot meer, dus daarom dienen er structurele middelen aan de begroting toegevoegd te worden. In 2022 bedroegen de kosten € 70.000, maar door de inflatie en de energiecrisis wordt een toename van het aantal aanvragen verwacht.
Realisatie één loket voor zorg- en ondersteuningsvragen inwoners - themaprogramma Zorg & ondersteuning, doel 3
Binnen de gemeente Geldrop-Mierlo zijn organisaties die een loketfunctie aan (willen) bieden vanaf 2024 fysiek verenigd op 1 locatie, genaamd Onze Wegwijzer. Dit om de toegang tot zorg en ondersteuning voor alle inwoners zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Nieuwe indexatiemethode 10 voor de Jeugd / Dekking stelpost loon- en prijsontwikkeling – themaprogramma Zorg & ondersteuning, reguliere taakuitvoering
Binnen de samenwerking 10 voor de Jeugd werd een afwijkende indexering gehanteerd. In het kader van de regionale hervormingsagenda jeugd zijn landelijke contractstandaarden ontwikkeld om administratieve lasten terug te dringen. Dit leidt tot een hogere indexering.
Extra kosten jeugdzorg verblijf – themaprogramma Zorg & Ondersteuning, reguliere taakuitvoering
Het aantal verblijfsindicaties met intramurale behandeling is sinds halverwege 2022 significant toegenomen. Door deze toename is de taakstelling van de taskforce sociaal domein in 2022 en 2023 niet gerealiseerd. Met de investeringen in het Plusteam wordt verwacht dat deze trend in 2024 gekeerd wordt. Het gaat hier echter om behandelingen van een langere periode, dus het aantal cliënten zal niet binnen afzienbare tijd verminderd kunnen worden tot het niveau van 2021. Naar verwachting is dit in 2026 wel mogelijk en zullen 2024 en 2025 overbruggingsjaren zijn.
Nieuwbouw 2 gymzalen Strabrecht College - themaprogramma Een leven lang ontwikkelen, doel 7
Aangezien de gymzalen vier en vijf van het Strabrecht College een obstakel vormen voor het optimaal herinrichten van de locatie Grote Bos, volgens de ambities van het Strabrecht College op het gebied van sport en bewegen, wordt er vervangende nieuwbouw voor deze twee gymlokalen gerealiseerd. Dit zorgt voor een extra investering van € 2.165.564 inclusief BTW. De hieruit voortkomende structurele kapitaalslasten bedragen in het eerste jaar na realisatie € 80.126.
Begroting Heppie (T)huis 2024-2027 / Dekking stelpost loon- en prijsontwikkeling - themaprogramma Zorg & ondersteuning, reguliere taakuitvoering
Voor de verlenging van de pilot Heppie (T)huis met vijf jaar, inclusief benodigde bijstelling van het budget.
Investering regionale Service Desk SROI (social return on investment) - themaprogramma Bestaanszekerheid, reguliere taakuitvoering
Gemeentelijk besluitvormingstraject volgt.
Senzer programma huisvesting en programma digitalisering - themaprogramma Bestaanszekerheid, reguliere taakuitvoering
-Programma huisvesting ten behoeve van noodzakelijke aanpassingen op enerzijds de korte termijn (aanpassingen van kantoorruimten ten behoeve van voldoende daglicht en het aanpassen van de publieksruimte voor meer privacy) en anderzijds voor de lange termijn (gebouwen en installaties zijn (deels sterk) verouderd).
-Programma digitalisering -is voor Senzer een noodzakelijke opgave ten behoeve van onder meer het voeren van een modern archiveringsbeleid dat voldoet aan vigerende wet- en regelgeving.
Hierover volgt nog besluitvorming bij Senzer.
CAO-stijging / directie PlusTeam - themaprogramma Zorg & ondersteuning, reguliere taakuitvoering
Volgt nog besluitvorming bij PlusTeam i.v.m. CAO-stijging en andere personele lasten.