In deze groep programma’s wordt voor verschillende beleidsvelden nadrukkelijk ingestoken op de wijkgerichte aanpak en gebiedsprogramma’s die we hanteren. De thema’s inclusief leven, vitaal leven, wonen, sterke netwerken en groene wijken hebben elk hun eigen uitwerking in een programma en deze themaprogramma’s staan binnen de gebiedsgerichte aanpak ook nadrukkelijk in verbinding met elkaar. Er wordt de komende periode dan ook sterk ingezet op een goede afstemming op bestuurlijk niveau tussen portefeuillehouders en op ambtelijk niveau binnen het MT en tussen medewerkers. In deze programmagroep vallen ook de gebiedsprogramma’s voor woonwijken. In deze editie van de strategie is al ingezoomd op het gebiedsprogramma Woonwijk Coevering.
Uitgaven
15,06%Inkomsten
2,92%Saldo
Programma 2. Sterke wijken
WethoudersUitgaven
15,06%Inkomsten
2,92%Saldo
Themaprogramma Vitaal leven
Binnen dit programma staat het bevorderen van een gezonde leefstijl vanuit het gedachtegoed van positieve gezondheid centraal.
Doelen | |
In 2024 | |
1. | Er is data verworven om gemeentebreed en wijkgericht prioritering te kunnen geven aan gezondheidsthema’s en deze data heeft een plek binnen participatietrajecten met inwoners |
In 2025 | |
2. | Er is een verbinding tussen verschillende platforms (bijv. Fit&Pit, Onze Wegwijzer, VoorElkaar in Geldrop-Mierlo), zodat inwoners laagdrempelig toegang hebben tot ondersteuning om te werken aan hun fitheid |
3. | In minimaal twee wijken hebben burgerinitiatieven geleid tot het gezonder maken van hun omgeving en het zelf organiseren van ondersteuning en zorg voor inwoners van hun wijk |
4. | Sport en bewegen is voor alle kinderen en jongeren toegankelijk, doordat sportaanbieders zijn toegerust met de juiste handvatten om dit te faciliteren |
In 2026 | |
5. | Er is laagdrempelige informatie voor jeugdigen die zij nodig hebben om te weten wat gezond leven en bewegen is en wat niet |
In 2027 | |
6. | Er is laagdrempelige informatie voor inwoners over gezond leven (voeding, bewegen, mentale gezondheid) |
7. | Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten voor verschillende doelgroepen om het sporten, bewegen en spelen individueel en/of in groepsverband laagdrempelig te maken |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- De bekendheid van Fit & Pit (fit op je werk, fit op school, fit op de club, financieel fit) laten groeien door structureel samen te werken met bedrijven en maatschappelijke organisaties, gekoppeld aan een thema wat deze partners intrinsiek motiveert
- Monitoren van verschillende aspecten, zoals de gezondheidsverschillen tussen doelgroepen en tussen wijken, het gebruik van beweegfaciliteiten in de buitenruimte, de waardering van inwoners voor bewegingsvoorzieningen, etc.
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verderDit programma moet nog worden uitgewerkt. Te zijner tijd kan op basis van die uitwerking een doorkijk worden gegeven naar opvolgende jaren.
Themaprogramma Sterke netwerken
In dit programma gaat het om netwerken in buurten en wijken tussen onder andere inwoners, verenigingen en organisaties. Het hebben van een (ontmoetings)plek centraal in de wijk dient hierbij als katalysator.
Doelen | |
In 2024 | |
1. | Veel buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente |
2. | Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen |
In 2025 | |
3. | Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet |
4. | We hebben als gemeente – in de rol van regisseur, verbinder, facilitator – geborgd dat we zicht hebben op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen verdienen en (pro)actief in kunnen spelen op behoeften |
In 2026 | |
5. | Partijen in het voorliggend veld [5] kennen elkaar en weten elkaar op wijkniveau te vinden, zodat ze beter kunnen aansluiten bij de vraag van inwoners in de wijk en inwoners naar de juiste ondersteuning kunnen helpen |
In 2027 | |
6. | In alle wijken hebben wijkverenigingen en wijkgebouwen een nadrukkelijke rol in de wijk om het ontmoeten tussen wijkbewoners en het versterken van netwerken te ondersteunen |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- Vergroten van de bekendheid van gebiedsregisseurs en de medewerkers van team Toegang van het CMD ten behoeve van een laagdrempelig contact met de gemeente en hun verbindende rol binnen wijken
- Relatiebeheer met verschillende betrokkenen en stakeholders
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verderDit programma moet nog worden uitgewerkt. Volgend jaar kan op basis van die uitwerking een doorkijk worden gegeven naar opvolgende jaren.
Themaprogramma Leefbare, groene wijken
Dit programma focust zich op de leefbaarheid en leefomgeving binnen wijken en de centra.
Doelen | |
In 2024 | |
- | |
In 2025 | |
1. | Er is een besluit genomen over een aangepaste wijkindeling, gericht op het verkrijgen van wijken met een voldoende compacte omvang |
2. | Voor alle wijken is ingeregeld dat er continu zicht is op knelpunten en behoeften van inwoners ten aanzien van de leefomgeving |
3. | Het is helder welke toename van biodiversiteit gewenst is binnen de bebouwde kom en de (monitorings)aanpak hiervoor is bepaald |
4. | Huisdiereigenaren zijn zich bewust welke leefomstandigheden zij voor hun huisdieren dienen te creëren om de dieren in welzijn te laten leven |
In 2026 | |
- | |
In 2027 | |
5. | De klachten over overlast door bedrijven nabij woonomgevingen zijn structureel afgenomen |
6. | Er zijn voorzieningen in groenstructuren aangelegd om fors meer water te reguleren, vast te houden en los te laten in de bebouwde kom |
7. | 20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken zijn doorgetrokken tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie en vitaal leven (de prioritering vindt plaats in de uitvoeringsagenda binnen dit programma) |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- Toepassen van een set klimaatadaptieve richtlijnen uit het programma Leefbare, groene wijken voor nieuwbouwprojecten, projectontwikkelaars, herontwikkelingen en revitaliseren bedrijventerreinen (waaronder bijvoorbeeld de beleidskeuze dat voor elke extra woning minimaal 8 m2 groen en 60 m2 waterberging wordt gerealiseerd).
- Bij de herinrichting van het openbaar gebied is ontharding één van de uitgangspunten
- Benutten van ingrepen in de boven- en ondergrond om tevens de leefomgeving te verbeteren
- Adequaat inspelen op woonoverlast in wijken en buurten
- Voorzieningen voor het uitlaten van honden steeds aanpassen aan de behoeften
- Zichtbare handhaving, ook buiten kantoortijden en op basis van klachten
- Structureel organiseren van samenwerking en gegevensdeling tussen gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verderGroenstructuren – In 2025-2027 wordt het aanpassen van groenstructuren – gebied voor gebied – voortgezet.
Klimaatkaarten – Het opstellen van klimaatkaarten voor alle wijken zal meerdere jaren in beslag nemen. Dit zal in de gebiedsprogramma’s een plek krijgen.
Themaprogramma Inclusief leven
Dit programma is erop gericht dat iedereen kan meedoen in de samenleving, ook als er drempels zijn daarvoor. Daarnaast is de insteek dat iedereen zichzelf kan zijn.
Doelen | |
In 2024 | |
1. | Inburgeraars die vallen onder de Wet inburgering 2013 en die onder de oude wet onvoldoende zijn toegerust om op een goed welzijnsniveau te leven, worden ondersteund en begeleid om daar te komen |
In 2025 | |
2. | In de gemeente is breed bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving |
3. | Binnen verenigingen, horeca en detailhandel de kennis en bewustwording op een zodanig niveau dat zij kunnen bijdragen aan gelijkwaardigheid voor iedereen |
In 2026 | |
- | - |
In 2027 | |
4. | Alle gemeentelijke publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking, conform de toegankelijkheidseisen Bouwbesluit 2019; |
5. | Geldrop-Mierlo is op 10 onderwerpen inclusiever en toegankelijker geworden door middel van initiatieven vanuit de lokale gemeenschap |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- Inclusie incorporeren als één van de speerpunten in relevante projecten binnen programma’s
- Flexibiliseren van de asielketen
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verderInclusiewerkgroep gemeentelijke organisatie – We evalueren in 2025 de werking van de inclusiewerkgroep die in 2023 is opgestart binnen de gemeentelijke organisatie. Daarbij wordt getoetst in hoeverre deze werkgroep ertoe bijdraagt dat inclusie een vanzelfsprekend aandachtspunt is binnen alle thema- en gebiedsprogramma’s en binnen de reguliere taakuitvoering.
Toegankelijkheid gemeentelijke publiekstoegankelijke gebouwen – Er wordt in 2025 een vervolg gegeven aan de inzichten die naar voren zijn gekomen bij het toetsen op toegankelijkheid in 2024. Dit zien we binnen het themaprogramma Bestuur & organisatie terug doordat aanpassingen worden opgenomen in het meerjarenonderhoudsplan (incl. een tijdsindicatie wanneer de aanpassingen worden gerealiseerd).
Deskundigheidsbevordering vrijwilligers – In 2025 wordt gepeild waar nog behoefte of noodzaak is aan extra ondersteuning, om waar nodig extra kennis aan te reiken aan vrijwilligers voor inclusiviteit bij hun activiteiten.
Communicatiecampagne – De communicatiecampagne wordt in 2025 voortgezet. In de eerste plaats om beweging op gang te houden. Daarnaast willen we dat op basis van deze campagne initiatieven naar voren komen.
Voortgang inclusieve weeftafel – We verdiepen het hanteren van de inclusieve weeftafel, zodat deze meer en meer bijdraagt aan het op gang brengen van initiatieven uit de lokale gemeenschap en hun ervaringsdeskundigheid betrokken wordt bij projecten / werkzaamheden.
Themaprogramma Wonen
Dit programma is erop gericht dat iedereen een passende en betaalbare woning kan vinden. De woningopgave is groot en Geldrop-Mierlo is een echte woongemeente. Centraal staat de woningbouwopgave, bezien vanuit het perspectief van brede welvaart.
Doelen | |
In 2024 | |
1. | Er zijn beleidskeuzes gemaakt over Wonen in relatie tot ‘wonen, zorg & welzijn’, beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid en deze beleidskeuzes zijn opgenomen in het Programma Wonen |
2. | Er is geborgd dat mensen die met spoed een woonruimte nodig hebben binnen de daarvoor geldende regels worden geholpen, door gebruik van de regionaal tot stand gekomen urgentieregeling |
3. | Woningbouw uit de woningbouwprogrammering is versneld door het 100-dagenprincipe en dat heeft een structureel karakter aangenomen |
4. | De eerste 20 standaard sociale huurwoningen (WOONST) worden gebouwd en opgeleverd (o.a. in Luchen en De Waag) |
5. | Er zijn minimaal 40 flexwoningen gerealiseerd, die bijdragen aan het terugdringen van het woningtekort [12] |
In 2025 | |
6. | Er is een laagdrempelige mogelijkheid voor ouderen om informatie, advies en praktische ondersteuning te vragen om op een fijne en veilige manier langer thuis te wonen |
7. | Er is een plan voor de huisvestingbehoefte- en oplossingen van de aandachtgroep arbeidsmigranten |
In 2026 | |
8. | Er zijn 500 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad van Geldrop-Mierlo, waarvan een substantieel deel in het centrum van Geldrop (zie ook het gebiedsprogramma Centrum Geldrop). |
9. | Er is zicht op de huisvestingbehoefte van woonwagenbewoners en mogelijkheden om hierin te voorzien |
In 2027 | |
- |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- Woningbouw Monitor (periodieke verantwoording met college en raad)
- Opstellen en uitvoeren prestatieafspraken met de corporaties en huurdersvertegenwoordigers sociale huurwoningen
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verderHuisvesting woonwagenbewoners – In 2025 volgt het uitwerken van maatregelen, als basis voor een huisvestingsplan om te gaan voorzien in voldoende standplaatsen voor de woonwagengemeenschap.
Plan van aanpak huisvestingsbehoefte woonwagenbewoners – Mogelijk volgt in 2025 uit de verkenning die in 2024 wordt uitgevoerd een plan voor het treffen van maatregelen.
Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
De Coevering is een wijk met veel kwaliteiten en kansen, maar er zijn ook zorgen. We geven de zorgen de aandacht die het nodig heeft, zetten in op de kwaliteiten en benutten de kansen die er liggen. Om echt het verschil te kunnen maken is een programmatische aanpak de komende jaren nodig. Binnen deze aanpak willen we ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkeling en leven en wonen samenbrengen om de ontwikkelingen in de wijk in samenhang vorm te geven, zodat deze elkaar versterken. Dat doen we samen met inwoners, ondernemers en netwerkpartners zoals het Woonbedrijf. Het gebiedsprogramma zal worden gevoed door het visietraject dat in 2024 wordt uitgevoerd, waarin op een participatieve manier een wijkperspectief tot stand zal komen. In het geval van de Coevering kan hiervoor gebruik worden gemaakt van wat er al staat.
Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verderJaarlijks activiteitenprogramma – Elk jaar zal met bewoners, ondernemers en partners een activiteitenprogramma worden opgesteld, met het oog op hun betrokkenheid bij planvorming en uitvoering. De gemeente wil bij veel bewonersinitiatieven een ondersteunende rol invullen. Daarbij is het relevant om in te kunnen spelen op actualiteiten en dus om ruimte te laten in het programma voor inbreng. Er zal daarom balans worden gezocht tussen activiteiten die te herleiden zijn naar de gebiedsopgaven (zoals sociale cohesie, meedoen, veiligheid, verduurzamen, groen) en activiteiten die voortkomen uit de behoeftestelling vanuit de wijk (zie ook op p.27 het intermezzo over het ontwikkelen van de gebiedsprogramma’s). De activiteiten in 2024 zullen in veel gevallen het vertrekpunt zijn voor het bepalen van opvolgende activiteiten.
Inrichtingsplan openbare ruimte – In 2025 wordt een inrichtingsplan openbare ruimte uitgewerkt, met daarin een fasering over de jaren heen.
Uitvoeren plannen 2024 – Diverse plannen die in 2024 worden uitgewerkt, worden in 2025 uitgevoerd. Denk aan het plan van aanpak ‘Veiligheid en criminaliteit’ en de aanpak voor het beperken van overlast door afval.
Wijkgericht werken: gebiedsprogramma’s en regulier
Terug naar navigatie - Wijkgericht werken: gebiedsprogramma’s en regulierBij het vaststellen van de strategie 2024-2027 is aangegeven dat ernaar wordt toegewerkt dat er voor alle woonwijken een gebiedsprogramma is. Hier wordt de komende maanden vol aan gewerkt, te beginnen door per gebied een toekomstperspectief uit te werken. Dit doen we in het participatieve traject dat we doorlopen voor het actualiseren van de visie Geldrop-Mierlo. Vervolgens vertalen we in datzelfde participatieve traject deze perspectieven naar gebiedsopgaven.
In het ene gebied zullen er meer opgaven zijn dan in het andere gebied: hoe verder weg het toekomstperspectief van de huidige situatie ligt, hoe meer opgaven er leven. Het kan ook per gebied verschillen hoeveel opgaven er bij elkaar komen. Als de uitdagingen met name op het terrein van wonen liggen, dan kan daar de focus op liggen. Het kan ook voorkomen dat er een mix van opgaven ligt, bijvoorbeeld op het terrein van sociale cohesie, wonen, groen, mobiliteit en cultuur. Die verschillen tussen gebieden maken dat het ene gebiedsprogramma compact kan zijn, terwijl het andere gebiedsprogramma omvangrijk is.
Naast dat we in de gebiedsprogramma’s uitgaan van de opgaven die we zien voor dat gebied (woonwijk, centrum, bedrijventerrein, buitengebied), zal er ook ruimte zijn voor het inspelen op behoeften die er in het gebied leven bij inwoners en bedrijven. Als er vrij direct kan worden ingespeeld op die behoeften, dan wordt dat natuurlijk binnen de reguliere taakuitvoering opgepakt (door een initiatief van inwoners of bedrijven te ondersteunen, door ergens regie op te pakken of door zelf initiatief te nemen). Als het meer voeten in aarde heeft of samenhangt met andere ontwikkelingen in het gebied, dan nemen we het mee in het gebiedsprogramma.
Het beter inspelen op behoeften binnen de reguliere taakuitvoering komt in het themaprogramma Leefbare, groene wijken aan de orde onder doel 2. Wat betreft de gebiedsprogramma’s zijn in deze editie van de begroting vooralsnog alleen de activiteiten beschreven die binnen de al opgestarte gebiedsprogramma’s beoogd zijn. Dit is dus het geval voor woonwijk Coevering, centrum Geldrop, centrum Mierlo, de bedrijventerreinen, het buitengebied en landelijk gebied Gijzenrooi.
Bij het opstellen van de meerjarenbegroting 2025 – 2028 hebben we voor alle gebiedsprogramma’s de nodige stappen gezet en zullen voor alle woonwijken de activiteiten binnen het gebiedsprogramma in beeld komen. De verwachting is dat het voor veel woonwijken om compacte programma’s gaat. Daar is de formatie op afgestemd.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten. De bedragen zijn exclusief de ramingen voor baten en lasten van het nieuw beleid.
Omschrijving | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 19 | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 860 | 691 | 1.162 | 1.161 | 1.122 | 899 | |
5.2 Sportaccommodaties | 2.135 | 1.705 | 2.549 | 2.536 | 2.521 | 2.489 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 3.219 | 3.542 | 3.681 | 3.697 | 3.714 | 3.732 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.348 | 4.818 | 5.503 | 5.535 | 5.597 | 5.453 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 719 | 790 | 771 | 771 | 771 | 771 | |
7.1 Volksgezondheid | 1.551 | 1.696 | 1.972 | 2.008 | 1.977 | 1.857 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 1.045 | 1.662 | 1.578 | 1.472 | 1.472 | 1.471 | |
8.3 Wonen en bouwen | 1.517 | 1.233 | 914 | 914 | 914 | 914 | |
Totaal Lasten | 14.414 | 16.226 | 18.131 | 18.093 | 18.089 | 17.586 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 2 | 86 | 0 | 17 | 11 | 11 | 11 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 235 | 154 | 375 | 375 | 338 | 117 | |
5.2 Sportaccommodaties | 711 | 632 | 664 | 664 | 664 | 664 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 99 | 55 | 58 | 58 | 58 | 58 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 651 | 662 | 876 | 876 | 904 | 745 | |
7.1 Volksgezondheid | 8 | 0 | 226 | 226 | 158 | 0 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 270 | 512 | 512 | 512 | 512 | 512 | |
8.3 Wonen en bouwen | 454 | 875 | 795 | 835 | 877 | 877 | |
Totaal Baten | 2.514 | 2.890 | 3.523 | 3.557 | 3.523 | 2.983 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -11.900 | -13.336 | -14.607 | -14.536 | -14.566 | -14.603 |
Capaciteitsbeeld 2024
Terug naar navigatie - Capaciteitsbeeld 2024Programma's | Taakvelden | Staf | Ruimte | Samen-leving | Dienst-verlening | Totaal |
Themaprogramma Vitaal leven | 5.1 Sportbeleid en activering | 0 | 50 | 778 | 0 | 828 |
5.2 Sportaccommodaties | 0 | 16.398 | 468 | 145 | 17.011 | |
7.1 Volksgezondheid | 0 | 0 | 260 | 0 | 260 | |
Themaprogramma Sterke netwerken | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 1.586 | 34.946 | 495 | 37.027 |
6.2 Wijkteams | 0 | 0 | 10.338 | 0 | 10.338 | |
Themaprogramma Leefbare, groene wijken | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 16.500 | 0 | 20 | 16.520 |
Themaprogramma Inclusief leven | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Themaprogramma Wonen | 8.1 Ruimte en leefomgeving | 20 | 22.602 | 100 | 765 | 23.487 |
8.3 Wonen en bouwen | 0 | 9.878 | 0 | 90 | 9.968 | |
Gebiedsprogramma Woonwijk De Coevering | ||||||
0.10 Mutaties reserves programmagroep 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 20 | 67.014 | 46.890 | 1.515 | 115.439 |
Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
Terug naar navigatie - Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)Specificatie nieuw beleid programmagroep 2 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Vervangen hockeyveld 3 Hockey Geldrop op sportpark De Bronzenwei | 0 | 46.894 | 46.446 | 45.996 |
Vervangen tennisbaanblok 7/8 bij TVP de Mast | 0 | 7.010 | 6.940 | 6.869 |
Clubgebouw hockeyclub Mierlo op sportpark Oudven (kapitaallasten) | -64.000 | PM | PM | PM |
Clubgebouw hockeyclub Mierlo op sportpark Oudven aanvullende inkomsten | PM | PM | PM | PM |
Opstellen programma Wonen | 20.000 | 0 | 0 | 0 |
Verkennen huisvestingsproblematiek arbeidsmigranten | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
Verkennen woonbehoefte woonwagenbewoners | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Programma Brabant Sport en Heppie op de Club | 23.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
Uitvoeren keuringen velden en banen op sportparken | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
Aanschaf borstelmachine padel- en tennisbanen | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen sportaccommodaties | 17.500 | 0 | 0 | 0 |
Matchmiddelen voor inzet combinatiefunctionarissen Brede SPUK | 196.650 | 196.650 | 196.650 | 196.650 |
Uitbreiding taal- en fietslessen LEVgroep | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Toegankelijkheid gemeentelijke publiekstoegankelijke gebouwen | 0 | 50.000 | 50.000 | 0 |
Flexwonen (kapitaallasten) | 0 | 85.178 | 84.454 | 83.730 |
Realisatie ontbrekende groenstructuren aan de hand van klimaatkaarten | 0 | 1.800 | 3.600 | 7.200 |
Realisatie flora en faunapassages en groene verbindgingen in wijken (voorbereidingskrediet) (kapitaallasten) | 0 | 0 | 0 | 930 |
Groenreconstructie Lambertushof (voorbereidingskrediet) (kapitaallasten) | 0 | 8.480 | 8.384 | 8.288 |
Versnelling gebiedsgerichte aanpak Strabrechtse Heide-Beuven | 30.000 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 'Beheer bos- en natuurterreinen 2024-2029 Geldrop-Mierlo' uitvoering | 83.362 | 83.362 | 83.362 | 83.362 |
Kadernota 'Beheer bos- en natuurterreinen 2024-2029 Geldrop-Mierlo' houtinkomsten | -23.325 | -20.992 | -18.660 | -16.327 |
Kadernota 'Beheer bos- en natuurterreinen 2024-2029 Geldrop-Mierlo' SNL-subsidie | 1.884 | 1.884 | 1.884 | 1.884 |
Versterken ecologische verbinding Strabrechtse Heide-Stiphoutse bossen (voorbereidingskrediet) (kapitaallasten) | 0 | 0 | 930 | 921 |
Natuuropgaven Dommeldal uit de verf (kapitaallasten) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herinrichting De Plaetse beschermd dorpsgezicht 't Broek (kapitaallasten) | 0 | 0 | 120 | 720 |
Omvorming landbouwgrond naar natuur (rondom Molenheide) (kapitaallasten) | 0 | 0 | 1.000 | 2.580 |
Onderzoek en aanleg nieuw ven zuidelijk deel Molenheide (kapitaallasten) | 0 | 0 | 60 | 1.860 |
Aanleg faunapassage Geldropseweg (voorberedingskrediet) (kapitaallasten) | 0 | 0 | 120 | 720 |
Aanleg faunapassage Geldropseweg (kapitaallasten) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijstelling legesopbrengsten omgevingsvergunningen | PM | PM | PM | PM |
Specificatie investeringen programmagroep 2 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Vervangen hockeyveld 3 Hockey Geldrop op sportpark De Bronzenwei | 786.500 | 0 | 0 | 0 |
Vervangen tennisbaanblok 7/8 bij TVP de Mast | 96.800 | 0 | 0 | 0 |
Clubgebouw hockeyclub Mierlo op sportpark Oudven | PM | 0 | 0 | 0 |
Flexwonen | 1.708.000 | 0 | 0 | 0 |
Realisatie ontbrekende groenstructuren aan de hand van klimaatkaarten | 150.000 | 150.000 | 300.000 | 300.000 |
Realisatie flora en faunapassages en groene verbindingen in wijken (voorbereidingskrediet) | 0 | 0 | 15.000 | 0 |
Groenreconstructie Lambertushof (voorbereidingskrediet) | 40.000 | 0 | 0 | 0 |
Versterken ecologische verbinding Strabrechtse Heide-Stiphoutse bossen (voorbereidingskrediet) | 0 | 15.000 | 0 | 0 |
Natuuropgaven Dommeldal uit de verf | 0 | 0 | 0 | 400.000 |
Herinrichting De Plaetse, beschermd dorpsgezicht 't Broek | 0 | 10.000 | 50.000 | 0 |
Omvorming landbouwgrond naar natuur (rondom Molenheide) | 0 | 15.000 | 200.000 | 0 |
Onderzoek en aanleg nieuw ven zuidelijk deel Molenheide | 0 | 5.000 | 150.000 | 0 |
Aanleg faunapassage Geldropseweg (voorbereidingskrediet) | 0 | 10.000 | 50.000 | 0 |
Aanleg faunapassage Geldropseweg | 0 | 0 | 0 | 350.000 |
Vervangen hockeyveld 3 bij Hockey Geldrop op sportpark De Bronzenwei - themaprogramma Vitaal leven, reguliere taakuitvoering
Dit sportveld is aan vervanging toe.
Vervangen tennisbaanblok 7/8 bij TVP de Mast - themaprogramma Vitaal leven, reguliere taakuitvoering
Naar aanleiding van de (plotselinge) noodzaak voor het vervangen van Veld 1 en Veld 2 van HC Mierlo op sportpark Oudven, zijn we het geheel aan sportaccommodaties en recente keuringen aan het onderzoeken. Voor baanblok 7/8 bij TPV de Mast op tennispark Coevering blijkt uit een recente keuring van 2022 een resterende levensduur van 2-4 jaar. Besloten was om in 2024 een herkeuring uit te voeren (de normen stonden dit toe) om vervolgens te vervangen in 2025-2026. Onlangs is besloten om de herkeuring van het baanblok naar dit jaar te verschuiven en willen we rekening houden met mogelijke vervanging in 2024. Hiervoor vragen wij u om een budget beschikbaar te stellen van € 96.800 incl. BTW voor het vervangen van de ondergrond en de toplaag.
Clubgebouw hockeyclub Mierlo op sportpark Oudven - themaprogramma Vitaal leven, reguliere taakuitvoering
In de begroting 2023 was uitgegaan van realisatie in 2023 en een investering van € 1.600.000. De inzet is verplaatst naar 2024, waarbij, het investeringsbedrag nog opgehoogd dient te worden. Hiervoor volgt een separaat raadsvoorstel.
De hoogte van het investeringsbedrag is afhankelijk van een aantal factoren; denk daarbij aan het programma dat wenselijk is voor het clubgebouw en de gestegen bouwkosten, Daarnaast hebben de beleidskeuzes die gemaakt gaan worden op het gebied van accommodaties een effect op de gemeentelijke investeringsopgave.
Opstellen programma Wonen - themaprogramma Wonen, doel 1
Er is € 20.000 geraamd voor het continueren in 2024 van het uitwerken van het programma wonen. Dit is de helft van het bedrag dat voor 2023 was begroot en wat in 2023 niet wordt uitgegeven.
Verkennen huisvestingsproblematiek arbeidsmigranten – themaprogramma Wonen, doel 7
Voor de verkenning binnen het SGE wordt externe capaciteit ingehuurd. Aan Geldrop-Mierlo is gevraagd om in 2024 eenmalig € 5.000 bij te dragen.
Verkennen woonbehoefte woonwagenbewoners – themaprogramma Wonen, doel 9
Voor het uitvoeren van de geplande verkenning en uitwerken van een plan van aanpak is in 2024 € 10.000 geraamd.
Programma Brabant Sport en Heppie op de Club – themaprogramma Vitaal leven, doel 5
Het aansluiten bij beide samenwerkingen leidt tot structurele kosten. Vanaf 2025 is een lager bedrag geraamd, omdat Heppie op de Club tot en met 2024 loopt.
Uitvoeren keuringen velden en banen op sportparken – themaprogramma Vitaal leven, reguliere taakuitvoering
Anders dan voorheen zijn er jaarlijks kwaliteitsonderzoeken gepland, om op basis daarvan een meerjarig onderhoudsplan te kunnen hanteren. Het hogere budget is ook noodzakelijk doordat de kosten voor keuringen zijn gestegen.
Aanschaf borstelmachine padel- en tennisbanen – themaprogramma Vitaal leven, reguliere taakuitvoering
Om het juiste onderhoud te kunnen plegen op de nieuwe padelbanen en om ook de hoeken van de tennisbanen goed te kunnen onderhouden is de aanschaf van een speciaal borstel machine noodzakelijk.
Investeringen sportaccommodaties – themaprogramma Vitaal leven, reguliere taakuitvoering
Een extern bureau inventariseert voor ons de investeringen die in de toekomst kunnen spelen (op basis van de staat van accommodaties), zodat we op basis hiervan een meerjarig investeringsplan kunnen opstellen. Hiervoor is in 2024 een bedrag van € 17.500 geraamd.
Matchmiddelen voor inzet combinatiefunctionarissen Brede SPUK– themaprogramma Vitaal leven, reguliere taakuitvoering
In het najaar van 2022 en het begin van 2023 zijn landelijk een aantal akkoorden afgesloten die als gezamenlijk doel hebben om een gezonde generatie in 2040 te bereiken. Dit zijn bijvoorbeeld het Gezond en Actief Leven Akkoord (februari 2023), het Hoofdlijnen Sportakkoord II (december 2022) en de Brede Regeling Combinatiefuncties (februari 2023).
Er is een toenemende vraag vanuit inwoners voor jeugdhulp en Wmo. De budgetten staan onder druk en de komende jaren zal dit door de taakstelling vanuit de taskforce en de hervormingsagenda jeugd verder knellen. Vanuit de hervormingsagenda worden er minder middelen beschikbaar gesteld aan de gemeente voor jeugdhulp. Een deel van de jeugdhulpvraagstukken zal moeten worden afgewend op de aanpalende domeinen (Wmo, participatie, etc) maar hier komen geen extra middelen beschikbaar voor. Het Rijk stelt in de vorm van de brede SPUK wél middelen beschikbaar om in te zetten op preventie zodat er een transformatie kan plaatsvinden om zorg te voorkomen. We herkennen de uitdaging, dus hebben we deze middelen hard nodig om de transformatie in te kunnen zetten. Dit hebben we al eerder ingezet in de visie persoonlijk dichtbij verbonden waar de beweging naar voren en dus preventie een belangrijk onderdeel is.
Onderdeel van de brede SPUK is een bijdrage voor het inzetten van combinatiefunctionarissen. Zij werken op het snijvlak van sport, bewegen en andere domeinen (zorg, onderwijs, welzijn en cultuur) waardoor zij ook een aandeel hebben in de transitie voor de hervormingsagenda jeugdhulp. De strategie is erop gericht dat we het voorliggend veld verstevigen met dergelijke functies waardoor we de druk op hulpverlening en ondersteuning terugdringen. Dit ook in het kader van de Taskforce Sociaal domein.
Het gedeelte van de SPUK voor specifiek de combinatiefunctionarissen bestaat uit een 60%-40% regeling, waarbij de gemeente 60% moet bijdragen die wordt aangevuld met 40% vanuit de SPUK. Er is € 205.575 vanuit de SPUK beschikbaar gesteld voor de Brede Regeling Combinatiefuncties, dus 60% bijdrage van de gemeente is € 309.000. Hiervan is € 112.000 reeds begroot, wat zou betekenen dat slechts € 75.000 vanuit de SPUK gebruikt kan worden. Daarom wordt nu € 197.000 aan matchmiddelen extra gevraagd. Als we dit niet doen, biedt de SPUK-regeling de mogelijkheid om € 30.837 over te hevelen naar het budget voor het Lokaal Sportakkoord, maar de rest van het beschikbaar gestelde bedrag zal wegvallen. Dat zal betekenen dat van de brede SPUK-regeling € 100.075 niet benut zal worden.
Uitbreiding taal- en fietslessen LEVgroep– themaprogramma Inclusief leven, doel 1
De forse toename van het aantal nieuwkomers noodzaakt tot een hogere raming van kosten voor taal- en fietslessen.
Toegankelijkheid gemeentelijke publiekstoegankelijke gebouwen – themaprogramma Inclusief leven, doel 4
In 2025 en 2026 zijn kosten geraamd voor de uit te voeren toegankelijkheidstoets en de vertaling van de uitkomsten naar maatregelen.
Flexwonen – themaprogramma Wonen, doel 5
We gaan ervanuit dat de kosten voor de voorbereiding op het vinden en geschikt maken van locaties voor het plaatsen van flexwoningen voor rekening van de gemeente komen. De kosten hiervoor zijn als kapitaallast opgenomen en bedragen structureel € 85.178 per jaar.
Realisatie ontbrekende groenstructuren aan de hand van klimaatkaarten – themaprogramma Leefbare & groene wijken, doel 6
De klimaatkaarten die worden uitgewerkt geven per wijk zicht op de kansen en knelpunten in de huidige groenstructuur. De verwachting is dat er per wijk – binnen de gebiedsprogramma’s - actieprogramma's worden opgestart om deze kansen en knelpunten aan te pakken. Vooralsnog wordt hier voor de jaren 2024 en 2025 een bedrag van € 150.000 geraamd en voor de jaren 2026 en 2027 € 300.000.
Groenreconstructie Lambertushof (voorbereidingskrediet) – themaprogramma leefbare & groene wijken, reguliere taakuitvoering
Om te inventariseren welke aanpassingen nodig zijn in de openbare ruimte worden de opgaven geïnventariseerd en uitgewerkt in gewenste maatregelen. Onder de opgaven vallen onder andere water en riolering, parkeren, hitte stress, biodiversiteit, speelvoorzieningen. Ter voorbereiding is een krediet van € 40.000 benodigd.
Onderstaande vraag naar geld staat in programmagroep 2 in plaats van programmagroep 4. De reden hiervan is dat programmagroep 4 geen taakvelden bevat. Onderstaande vraag naar geld ramen wij, na vaststelling van de begroting, op budgetten die vallen onder taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie. Taakveld 5.7 is in de nieuwe indeling van programmagroepen ondergebracht in programmagroep 2. De financiële verantwoording vindt dus plaats in programmagroep 2, de beleidsmatige verantwoording in programmagroep 4.
Realisatie flora en faunapassages en groene verbindingen in wijken (voorbereidingskrediet) – programmagroep 4. Vitaal & groen buitengebied, themaprogramma Doorlopend groen, doel 4
Ter voorbereiding op het realiseren van faunapassages is een krediet van € 15.000 benodigd.
Versnelling gebiedsgerichte aanpak Strabrechtse Heide-Beuven – programmagroep 4. Vitaal & groen buitengebied, gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied, reguliere taakuitvoering
Binnen het Brabant Programma Landelijk Gebied (BPLG) is de wens tot versnelling uitgesproken. De gebiedspartners (o.a. provincie, waterschappen, gemeenten) zijn gevraagd tot het leveren van extra capaciteit om de gewenste versnelling mogelijk te maken. Gelet op de beperkt beschikbare capaciteit zal hiervoor externe expertise worden ingezet. Vooralsnog wordt eenmalig een bedrag van € 30.000 geraamd.
Kadernota 'Beheer bos- en natuurterreinen 2024-2029 Geldrop-Mierlo' – programmagroep 4. Vitaal & groen buitengebied, themaprogramma Doorlopend groen, reguliere taakuitvoering
Op 30 mei 2023 heeft de raad ingestemd met de kadernota 'Beheer bos- en natuurterreinen 2024-2029) en het hierin opgenomen ambitieniveau. Besloten is om de extra budgetvraag voor het onderhoud van bossen en natuur op te nemen in de vraag naar middelen van de meerjarenbegroting 2024-2027.
SNL staat voor: Subsidiestelsel Natuur en Landschap. Met het SNL verlenen de provincies subsidie voor het behoud en de ontwikkeling van (agrarische) natuurgebieden en landschappen.
Versterken ecologische verbinding Strabrechtse Heide-Stiphoutse bossen (voorbereidingskrediet) – programmagroep 4. Vitaal & groen buitengebied, gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied, doel 17
Voor de inventarisatie van knelpunten en kansen is een voorbereidingskrediet van € 15.000 benodigd.
Natuuropgaven Dommeldal uit de verf – programmagroep 4. Vitaal & groen buitengebied, themaprogramma Doorlopend groen, doel 3
In de begroting 2023 was voor de natuuropgaven in het project ‘Dommeldal uit de verf’ al € 200.000 gereserveerd. De totale natuuropgave is groter, omdat inmiddels ook de natuuropgaven in het zuidelijk deel van het Dommeldal en op de Molenheide aan het plangebied zijn toegevoegd. Er wordt een extra investering van € 400.000 gevraagd voor de verwerving van 25 ha grond. Deze grondaankopen verlopen niet via het grondbedrijf. We geven hiermee invulling aan de provinciale afspraak dat in 2027 het Natuur Netwerk Brabant gereed is.
Herinrichting De Plaetse, beschermd dorpsgezicht ’t Broek – programmagroep 4. Vitaal & groen buitengebied, gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied, doel 11
Voor de herinrichting van De Plaetse is een totaal krediet noodzakelijk van € 60.000.
Omvorming landbouwgrond naar natuur (rondom Molenheide) – programmagroep 4. Vitaal & groen buitengebied, gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied, doel 12
De totale investering hiervoor wordt geraamd op € 215.000.
Onderzoek en aanleg nieuw ven zuidelijk deel Molenheide – programmagroep 4. Vitaal & groen buitengebied, gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied, doel 14
De totale investering wordt geraamd op € 155.000.
Aanleg faunapassage Geldropseweg – programmagroep 4. Vitaal & groen buitengebied, gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied, doel 16
De aanleg van een faunapassage Geldropseweg is een ambitie uit de omgevingsvisie (beter verbinden Strabrechtseheide met Gulbergen / Stiphoutse bossen), door vertaald naar een concreet project. De Geldropseweg is in de verbinding Strabrechtseheide met Gulbergen/ Stiphoutse bossen tussen Geldrop en Mierlo een fors obstakel. Dit moet worden verkend en uitgewerkt. Daarna volgt een concreet voorstel aan uw raad. Ter voorbereiding is in 2025 een krediet van € 10.000 benodigd en in 2026 € 50.000. Voor de uitvoering in 2027 is een geschat bedrag van € 350.000 benodigd.