Verloop begrotingssaldo

Verloop begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Verloop begrotingssaldo

Het startpunt van deze Meerjarenbegroting is het saldo uit de vorige begroting. Met dit uitgangspunt zijn een aantal onderdelen herrekend. Voorbeelden hiervan zijn het overzicht van de investeringen, het overzicht van reserves en voorzieningen, de rente, salarissen en de verdeling van directe salariskosten over de taakvelden. Dit zijn autonome ontwikkelingen. Het gaat om een "herijking" van de budgetten bestaand beleid.

Daarnaast zijn er beleidsaanpassingen, voorstellen van het college aan de raad over nieuw beleid. Deze voorstellen vindt u afzonderlijk toegelicht aan het einde van elke programmabeschrijving. Ze staan vermeld bij het onderdeel "Vraag naar extra geld (nieuw beleid)". Dit geven we ook weer in één overzicht op het activiteitenplan. U vindt het in de financiële begroting, als onderdeel van "Uiteenzetting van de financiële positie". 

In onderstaand overzicht geeft een plus een positief effect op het begrotingssaldo, een min een negatief effect. 

Verloop begrotingssaldo 2024 2025 2026 2027
Begrotingssaldo in MPB 2024-2027 voor mutaties reserve 4.136.532 5.116.526 2.441.831 1.412.239
- waarvan incidenteel -1.317.190 -1.088.049 -898.345 0
- waarvan structureel 5.453.722 6.204.575 3.340.176 1.412.239
Verrekening tekorten en overschotten met algemene reserve 0 0 0 0
Eerdere besluitvorming raad in 2023 -337.779 -321.729 -305.779 -288.279
Begrotingssaldo subtotaal 3.798.753 4.794.797 2.136.052 1.123.960
A. Structurele gevolgen 1e tussentijdse rapportage 2023 -1.359.256 -1.385.900 -1.514.900 -1.594.773
B. Actualisatie staat van investeringen 692.983 985.604 1.020.099 986.129
C. Actualisatie staat van reserves en voorzieningen -402.305 -485.620 -458.631 -443.927
D. Actualisatie staat van salarissen 892.973 937.637 924.536 1.003.300
E. Berekening diverse gesloten exploitaties 239.150 242.440 261.001 296.053
F. Correcties budgetten bestaand beleid -443.297 -467.786 -814.886 -387.614
G. Gevolgen meicirculaire 2023 270.964 323.386 284.823 2.346.991
H. Nieuw beleid -3.624.516 -3.096.826 -3.046.072 -3.116.604
Begrotingssaldo in MPB 2024-2027 65.449 1.847.732 -1.207.978 213.515
- waarvan incidenteel 169.214 90.811 -199.279 -240.501
- waarvan structureel -103.765 1.756.921 -1.008.699 454.016
I. Heroverwegingen 163.193 163.193 163.193 163.193
Begrotingssaldo in MPB 2024-2027 228.642 2.010.925 -1.044.785 376.708
- waarvan incidenteel 169.214 90.811 -199.279 -240.501
- waarvan structureel 59.428 1.920.114 -845.506 617.209
Algemene reserve 2024 2025 2026 2027
Stand per 31 december 12.043.840 12.043.840 12.043.840 12.043.840
Verloop algemene reserve (incl. exploitatieresultaat) 2024 2025 2026 2027
Stand per 31 december 12.272.482 14.283.407 13.238.622 13.615.330

A. Structurele gevolgen 1e tussentijdse rapportage 2023
De structurele gevolgen van de onderdelen uit de 1e tussentijdse rapportage 2023 zijn verwerkt in de voorliggende meerjarenbegroting.

B. Actualisatie staat van investeringen
Het overzicht van investeringen is geactualiseerd naar aanleiding van de jaarrekening 2022. Dit leidt tot een voordeel voor de exploitatie.

C. Actualisatie staat van reserves en voorzieningen
Het overzicht van reserves en voorzieningen is geactualiseerd. De grootste wijziging is extra storten in de reserve IHP in verband met de rentestijging. 

D. Actualisatie staat van salarissen
Het overzicht van salarissen is geactualiseerd. 

E. Berekening diverse gesloten exploitaties
De baten en lasten van alle gesloten exploitaties zijn opnieuw berekend. Het gaat hierbij om; afval, riolering, hondenbeleid, recreatie en toerisme en ondernemersinitiatieven.

F. Diverse correcties budgetten bestaand beleid
Het betreft onder andere budgetaanpassingen van gemeenschappelijke regelingen en andere autonome ontwikkelingen zoals indexatie.

G. Gevolgen meicirculaire 2023
Dit zijn de uitkomsten van de meicirculaire 2023. Hierover bent u eerder geïnformeerd via een raadsinformatiebrief van 4 juli 2023. Vanwege de late publicatie van de septembercirculaire zijn de uitkomsten hiervan niet opgenomen in bovenstaand overzicht. Hierover wordt u binnenkort afzonderlijk geïnformeerd, eveneens via een raadsinformatiebrief. 

H. Nieuw beleid
Het nieuw beleid is opgenomen in het activiteitenplan en opgesplitst in 2 onderdelen:
1. Nieuw beleid uit vorige begrotingen dat nog niet is gevoteerd door de raad;
2. Nieuw beleid uit de Meerjarenbegroting 2024-2027.
De bovenstaande cijferreeks bevat onderdeel 2 en aanpassingen op onderdeel 1 (zie hiervoor de rood gemarkeerde cijfers in het activiteitenplan).

Het bedrag van € 3.624.516 is samengevat in onderstaande tabel. 

I. Heroverwegingen
Het huidige gebruik van de reserve onderwijshuisvesting sluit onvoldoende aan bij het doel van de reserve. De reserve werd steeds groter zonder een concreet bestedingsdoel. Voorgesteld wordt om de huidige werkwijze te stoppen en de reserve op een andere wijze in te zetten. Namelijk als dekkingsreserve voor kapitaallasten van een bestaande investering op het gebied van onderwijshuisvesting. Hierdoor kan de reserve snel ingezet worden, wat leidt tot een jaarlijks positief effect op het begrotingssaldo van € 163.193,-.  Aangezien hier specifieke instemming voor benodigd is verwerken we dit middels de 1e begrotingswijziging 2024 bij een positief besluit. Vandaar dat er in bovenstaande tabel een begrotingssaldo inclusief en exclusief deze heroverweging is opgenomen. 

Nieuw in begroting (samengevat) 2024
Realisatie gewenste ontwikkelingen 754.000
Extra formatie (ook uit capaciteitsbegroting) 206.000
Extra kosten jeugdzorg verblijf 560.000
Visiekosten overkoepelende beleidsvorming 400.000
Themaprogramma Duurzaamheid 450.000
Tekort stelpost loon- en prijsontwikkeling 538.000
Herstructurering financiële geldstromen huisvesting culturele instellingen 225.000
Matchmiddelen voor inzet combinatiefunctionarissen Brede SPUK 197.000
Schuldhulpverlening en heroriëntatie aan ondernemers DVO Senzer 100.000
Verschillen < 25.000 en afronding 194.516
Totaal 3.624.516

Ratio weerstandsvermogen

Een belangrijk element in de financiële positie van de gemeente is het zogenaamde weerstandsvermogen. Een verzamelterm om aan te geven of de vrij beschikbare reserves voldoende groot zijn om mogelijke financiële tegenvallers te kunnen bekostigen. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn de risico’s in beeld gebracht. Met daarbij de beschikbare vrije reserves. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen het weerstandsvermogen van de algemene dienst en die van het grondbedrijf. Het weerstandsvermogen van de algemene dienst op basis van deze begroting bedraagt 5,16 en die van het grondbedrijf 0,95. Beide ratio’s passen hiermee binnen de normen.

 

Opgenomen stelposten in de begroting 2024-2027
Om een realistisch begrotingsresultaat te presenteren hebben we een aantal stelposten opgenomen. Dit doen we wanneer er over de inzet van deze budgetten nog onduidelijkheid is. Deze staan in programma 11 en worden na een raadsbesluit overgebracht naar het inhoudelijke programma. In onderstaand overzicht worden de stelposten samengevat weergegeven. 

 

a.    De post onvoorzien vormt een jaarlijkse stelpost en bedraagt elk jaar € 77.500,-. 
b.    In de circulaire uit de algemene uitkering zijn gelden opgenomen met een doel. Deze gelden worden bij de begroting op een stelpost opgenomen en pas vrijgegeven als blijkt dat voor dat doel nog geen budgetten in de begroting zijn opgenomen. 
c.    Voor de indexering van de loonkosten, materiële kosten en gewogen kostenontwikkeling is een stelpost opgenomen. 

Stelposten 2024 2025 2026 2027
a. Post onvoorzien 77.500 77.500 77.500 77.500
b. Geoormerkte gelden uit circulaires (exclusief loon- en prijsbijstellingen) 188.866 207.968 221.282 153.165
c. Indexatie (inclusief loon- en prijsbijstellingen uit circulaires) 0 1.323.055 2.132.365 3.449.347
Totaal 266.366 1.608.523 2.431.147 3.680.012