-
Blz. 1
Meerjarenbegroting 2024-2027
-
Blz. 2
Meerjarenbegroting 2024-2027
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
-
Blz. 5
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
-
Blz. 6
Programma 1. De mens centraal
-
Blz. 7
Omschrijving programma
-
Blz. 8
Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
-
Blz. 9
Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
-
Blz. 10
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 11
Doelstellingen
-
Blz. 12
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 13
01. Het lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering sluit aan bij de behoeften
-
Blz. 14
02. Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling
-
Blz. 15
03. Er is zicht op welke interventies effectief bijdragen aan leren en ontwikkelen van jeugdigen en inclusiviteit voor jeugdigen in het kader van het versterken van de pedagogische steunstructuur in Geldrop-Mierlo
-
Blz. 16
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 17
04. Er is voor jeugdigen die jeugdhulp ontvangen een betere aansluiting met passend onderwijs
-
Blz. 18
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 19
05. Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is merkbaar afgenomen
-
Blz. 20
06. Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school
-
Blz. 21
07. Alle scholen beschikken over huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school
-
Blz. 22
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 23
08. In Geldrop-Mierlo wordt het praktijkonderwijs versterkt, zodat inwoners (binnen de regio) praktijkonderwijs kunnen volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven
-
Blz. 24
09. De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd
-
Blz. 25
10. De doorgaande ontwikkellijn is herkenbaar voor jeugdigen en ouders en sluit aan bij de ontwikkeling
-
Blz. 26
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 27
Themaprogramma Bestaanszekerheid
-
Blz. 28
Themaprogramma Bestaanszekerheid
-
Blz. 29
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 30
Doelstellingen
-
Blz. 31
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 32
01. De inkomensverruimende regelingen ‘regeling welzijnsactiviteiten’ en ‘bijzondere bijstand schoolkosten’ zijn aangepast, gericht op het vergroten van het gebruik van deze regelingen
-
Blz. 33
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 34
02. Er is een ondersteuningsaanbod, gericht op bestaanszekerheid, voor mensen met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. Dit aanbod richt zich onder meer op het beter weten om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen
-
Blz. 35
03. We bereiken 20% meer huishoudens dan in 2023 met onze preventieve en repressieve aanpak rondom schulden door aan te sluiten op hun behoeften
-
Blz. 36
04. Onze uitvoeringsprocessen en klantbenadering zijn zodanig op elkaar afgestemd dat we mensen met financiële zorgen en een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) integraal en op maat helpen
-
Blz. 37
05. Er is een structurele verbinding tussen beide arbeidsmarktregio’s in de Brainportregio
-
Blz. 38
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 39
06. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijvoorbeeld op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen
-
Blz. 40
07. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in of nabij Geldrop-Mierlo
-
Blz. 41
08. 75% van de bijstandsgerechtigden, die voor de eerste keer bijstand aanvragen, stroomt binnen 1 jaar weer uit naar duurzaam werk
-
Blz. 42
09. De doelgroep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt (loonwaarde tot 30%) krijgt gericht ondersteuning die leidt tot meer participatie in de samenleving
-
Blz. 43
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 44
10. 10% van de jeugdigen in Geldrop-Mierlo is bereikt met onze aanpak voor financiële bewustwording
-
Blz. 45
11. De samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere partners in het sociaal domein is versterkt, om meer kansen te creëren voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 46
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 47
Themaprogramma Zorg & ondersteuning
-
Blz. 48
Themaprogramma Zorg & ondersteuning
-
Blz. 49
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 50
Doelstellingen
-
Blz. 51
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 52
01. Er is een goede balans tussen geïndiceerde zorg enerzijds en inzet binnen het voorliggend veld anderzijds, doordat kan worden bijgestuurd op basis van inzicht in trends en ontwikkelingen
-
Blz. 53
02. Er is zicht op kwaliteit van de zorg en ondersteuning die door gecontracteerde aanbieders wordt geboden, door toezicht in te richten binnen het CMD
-
Blz. 54
04. Er is ketensamenwerking tussen gemeente, zorgprofessionals en zorgverzekeraars
-
Blz. 55
04. Er is regiecapaciteit binnen de gemeente ten behoeve van het samenwerken bij complexe casussen op het gebied van zorg en veiligheid
-
Blz. 56
05. Professionals en inwoners maken als vanzelfsprekend gebruik van Onze Wegwijzer
-
Blz. 57
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 58
06. Het aanbod van collectieve mantelzorgondersteuning en -waardering is afgestemd op de behoefte van mantelzorgers
-
Blz. 59
07. Het aanbod van collectieve voorliggende voorzieningen gericht op mentale weerbaarheid wordt uitgebreid op basis van de behoefte van inwoners
-
Blz. 60
08. Er is uitgewerkt hoe binnen Geldrop-Mierlo samen met ketenpartners uitvoering wordt gegeven aan het integraal zorgakkoord
-
Blz. 61
09. Inwoners kunnen in hun eigen dorp met hun vraag terecht bij Team Toegang
-
Blz. 62
10. Het digitaal klantdossier is operationeel
-
Blz. 63
11. Er zijn zodanige voorliggende oplossingen dat team Toegang minimaal 80% van de hulpvragen zelfstandig kan afhandelen
-
Blz. 64
12. Organisaties die een loketfunctie aan (willen) bieden zijn fysiek verenigd op één locatie om uniformiteit en duidelijkheid voor de inwoner te realiseren waar hij/zij terecht kan en het loket is vindbaar en bekend bij inwoners
-
Blz. 65
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 66
13. Respijtzorg voor mantelzorgers is dichtbij huis en laagdrempelig beschikbaar
-
Blz. 67
14. Er is een plek voor mensen uit Geldrop-Mierlo die in een beschermd wonen omgeving leven. Ze maken volwaardig onderdeel uit van de samenleving en hun omgeving wordt daarbij ondersteund
-
Blz. 68
15. De ontmoetingen die plaatsvinden tussen generaties hebben tot een andere beeldvorming over dementie geleid
-
Blz. 69
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 70
16. Voor de groeiende groep ouderen en een groep kwetsbaren is een zinvolle dag invulling beschikbaar nabij huis
-
Blz. 71
17. Er is een effectieve ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen opgezet, om hen te ondersteunen in de zorg voor hun kinderen en zichzelf
-
Blz. 72
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 73
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 74
Capaciteitsbeeld 2024
-
Blz. 75
Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
-
Blz. 76
toelichting vraag naar extra geld
-
Blz. 77
Programma 2. Sterke wijken
-
Blz. 78
Omschrijving programma
-
Blz. 79
Themaprogramma Vitaal leven
-
Blz. 80
Themaprogramma Vitaal leven
-
Blz. 81
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 82
Doelstellingen
-
Blz. 83
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 84
01. Er is data verworven om gemeentebreed en wijkgericht prioritering te kunnen geven aan gezondheidsthema’s en deze data heeft een plek binnen participatietrajecten met inwoners
-
Blz. 85
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 86
02. Er is een verbinding tussen verschillende platforms (bijv. Fit&Pit, Onze Wegwijzer, VoorElkaar in Geldrop-Mierlo), zodat inwoners laagdrempelig toegang hebben tot ondersteuning om te werken aan hun fitheid
-
Blz. 87
03. In minimaal twee wijken hebben burgerinitiatieven geleid tot het gezonder maken van hun omgeving en het zelf organiseren van ondersteuning en zorg voor inwoners van hun wijk
-
Blz. 88
04. Sport en bewegen is voor alle kinderen en jongeren toegankelijk, doordat sportaanbieders zijn toegerust met de juiste handvatten om dit te faciliteren
-
Blz. 89
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 90
05. Er is laagdrempelige informatie voor jeugdigen die zij nodig hebben om te weten wat gezond leven en bewegen is en wat niet
-
Blz. 91
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 92
06. Er is laagdrempelige informatie voor inwoners over gezond leven (voeding, bewegen, mentale gezondheid)
-
Blz. 93
07. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten voor verschillende doelgroepen om het sporten, bewegen en spelen individueel en/of in groepsverband laagdrempelig te maken
-
Blz. 94
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 95
Themaprogramma Sterke netwerken
-
Blz. 96
tabel
-
Blz. 97
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 98
Doelstellingen
-
Blz. 99
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 100
01. Veel buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente
-
Blz. 101
02. Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen
-
Blz. 102
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 103
03. Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet
-
Blz. 104
04. We hebben als gemeente – in de rol van regisseur, verbinder, facilitator – geborgd dat we zicht hebben op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen v
-
Blz. 105
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 106
05. Partijen in het voorliggend veld kennen elkaar en weten elkaar op wijkniveau te vinden, zodat ze beter kunnen aansluiten bij de vraag van inwoners in de wijk en inwoners naar de juiste ondersteuning kunnen helpen
-
Blz. 107
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 108
06. In alle wijken hebben wijkverenigingen en wijkgebouwen een nadrukkelijke rol in de wijk om het ontmoeten tussen wijkbewoners en het versterken van netwerken te ondersteunen
-
Blz. 109
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 110
Themaprogramma Leefbare, groene wijken
-
Blz. 111
tabel
-
Blz. 112
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 113
Doelstellingen
-
Blz. 114
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 115
01. Er is een besluit genomen over een aangepaste wijkindeling, gericht op het verkrijgen van wijken met een voldoende compacte omvang
-
Blz. 116
02. Voor alle wijken is ingeregeld dat er continu zicht is op knelpunten en behoeften van inwoners ten aanzien van de leefomgeving
-
Blz. 117
03. Het is helder welke toename van biodiversiteit gewenst is binnen de bebouwde kom en de (monitorings)aanpak hiervoor is bepaald
-
Blz. 118
04. Huisdiereigenaren zijn zich bewust welke leefomstandigheden zij voor hun huisdieren dienen te creëren om de dieren in welzijn te laten leven
-
Blz. 119
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 120
05. De klachten over overlast door bedrijven nabij woonomgevingen zijn structureel afgenomen
-
Blz. 121
06. Er zijn voorzieningen in groenstructuren aangelegd om fors meer water te reguleren, vast te houden en los te laten in de bebouwde kom
-
Blz. 122
07. 20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken zijn doorgetrokken tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie en vitaal leven (de prioritering vindt plaats in de uitvoeringsagenda binnen dit programma)
-
Blz. 123
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 124
Themaprogramma Inclusief leven
-
Blz. 125
tabel
-
Blz. 126
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 127
Doelstellingen
-
Blz. 128
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 129
01. Inburgeraars die vallen onder de Wet inburgering 2013 en die onder de oude wet onvoldoende zijn toegerust om op een goed welzijnsniveau te leven, worden ondersteund en begeleid om daar te komen
-
Blz. 130
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 131
02. In de gemeente is breed bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving
-
Blz. 132
03. Binnen verenigingen, horeca en detailhandel de kennis en bewustwording op een zodanig niveau dat zij kunnen bijdragen aan gelijkwaardigheid voor iedereen
-
Blz. 133
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 134
04. Alle gemeentelijke publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking, conform de toegankelijkheidseisen Bouwbesluit 2019;
-
Blz. 135
05. Geldrop-Mierlo is op 10 onderwerpen inclusiever en toegankelijker geworden door middel van initiatieven vanuit de lokale gemeenschap
-
Blz. 136
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 137
Themaprogramma Wonen
-
Blz. 138
tabel
-
Blz. 139
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 140
Doelstellingen
-
Blz. 141
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 142
01. Er zijn beleidskeuzes gemaakt over Wonen in relatie tot ‘wonen, zorg & welzijn’, beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid en deze beleidskeuzes zijn opgenomen in het Programma Wonen
-
Blz. 143
02. Er is geborgd dat mensen die met spoed een woonruimte nodig hebben binnen de daarvoor geldende regels worden geholpen, door gebruik van de regionaal tot stand gekomen urgentieregeling
-
Blz. 144
03. Woningbouw uit de woningbouwprogrammering is versneld door het 100-dagenprincipe en dat heeft een structureel karakter aangenomen
-
Blz. 145
04. De eerste 20 standaard sociale huurwoningen (WOONST) worden gebouwd en opgeleverd (o.a. in Luchen en De Waag)
-
Blz. 146
05. Er zijn minimaal 40 flexwoningen gerealiseerd, die bijdragen aan het terugdringen van het woningtekort
-
Blz. 147
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 148
06. Er is een laagdrempelige mogelijkheid voor ouderen om informatie, advies en praktische ondersteuning te vragen om op een fijne en veilige manier langer thuis te wonen
-
Blz. 149
07. Er is een plan voor de huisvestingbehoefte- en oplossingen van de aandachtgroep arbeidsmigranten
-
Blz. 150
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 151
08. Er zijn 500 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad van Geldrop-Mierlo, waarvan een substantieel deel in het centrum van Geldrop (zie ook het gebiedsprogramma Centrum Geldrop).
-
Blz. 152
09. Er is zicht op de huisvestingbehoefte van woonwagenbewoners en mogelijkheden om hierin te voorzien
-
Blz. 153
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 154
Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
-
Blz. 155
tabel
-
Blz. 156
Doelstellingen
-
Blz. 157
Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
-
Blz. 158
01. Er is een plan waarin woonwijk De Coevering in een beperkt aantal jaren aardgasvrij kan worden
-
Blz. 159
02. Er is een plan om de sociale samenhang en de sociale cohesie te verbeteren in De Coevering
-
Blz. 160
03. De opgaven binnen de Coevering op het gebied van klimaatadaptieve inrichting, groenstructuren, (fiets)verbindingsroutes en ontmoetingsplekken zijn in beeld
-
Blz. 161
04. Er is een plan om tot een betere mix van bewoners te komen en de eerste stappen daartoe zijn gezet
-
Blz. 162
05. 50% van de bewoners binnen De Coevering leeft duurzaam (besparen, energieopwek, circulariteit, duurzaam vervoer), passend bij de mogelijkheden die ze hebben
-
Blz. 163
06. Het bewustzijn van bewoners binnen De Coevering ten aanzien van gezond leven is toegenomen
-
Blz. 164
07. Het gros van de bewoners kan zich ontwikkelen, doet mee in de samenleving en helpt elkaar hierbij
-
Blz. 165
08. De leefbaarheid en veiligheid in woonwijk De Coevering wordt 1 punt hoger gewaardeerd dan in 2023
-
Blz. 166
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 167
Wijkgericht werken: gebiedsprogramma’s en regulier
-
Blz. 168
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 169
Capaciteitsbeeld 2024
-
Blz. 170
Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
-
Blz. 171
toelichting vraag naar extra geld
-
Blz. 172
Programma 3. Levendige dorpen
-
Blz. 173
Omschrijving programma
-
Blz. 174
Themaprogramma Cultuur
-
Blz. 175
tabel
-
Blz. 176
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 177
Doelstellingen
-
Blz. 178
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 179
01. Er is een nieuw cultuurplan, waardoor uitvoering wordt gegeven aan activiteiten en op grond waarvan partijen en burgers zijn uitgenodigd om te participeren.
-
Blz. 180
02. Cultuur en cultuuractiviteiten (festivals/events) worden voor, door en met jongeren gerealiseerd, met focus op talentontwikkeling en de verbinding tussen jongeren in zowel Geldrop als Mierlo
-
Blz. 181
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 182
03. Er is een breed aanbod van activiteiten gericht op jongeren, waardoor kunst en cultuur bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo
-
Blz. 183
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 184
04. Er zijn diverse culturele activiteiten door inwoners georganiseerd, wat bijdraagt aan welzijn en onderlinge verbinding in wijken en binnen Geldrop-Mierlo in het algemeen
-
Blz. 185
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 186
05. De twee bibliotheekvestigingen zijn qua interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties waar inwoners van Geldrop en Mierlo trots op zijn, waardoor de bibliotheek een moderne voorziening is die bijdraagt aan het r
-
Blz. 187
06. Het Weverijmuseum is één van de prominente en succesvolle culturele instellingen in Geldrop-Mierlo, die professioneel wordt aangestuurd en integraal wordt gefaciliteerd vanuit de gemeente.
-
Blz. 188
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 189
Themaprogramma Economische kracht
-
Blz. 190
tabel
-
Blz. 191
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 192
Doelstellingen
-
Blz. 193
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 194
01. Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo, zodat doelgroepen hierop afkomen, met daarbij specifiek aandacht voor de evenementen voor jongeren
-
Blz. 195
02. Er is een ondernemersstructuur waarlangs de ondernemers in Geldrop-Mierlo onderling afstemmen en in gesprek zijn met de gemeente (bestuurlijk en ambtelijk) om het ondernemersklimaat te versterken en de communicatie te verbeteren
-
Blz. 196
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 197
03. Minimaal 50% van de bedrijven in Geldrop-Mierlo heeft een duurzame bedrijfsvoering (bijdragend aan de energietransitie, circulariteit en klimaatadaptatie)
-
Blz. 198
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 199
04. Het grootste deel van de detailhandel is in de centra gevestigd en er is nagenoeg geen leegstand
-
Blz. 200
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 201
Gebiedsprogramma Centrum Geldrop
-
Blz. 202
tabel
-
Blz. 203
Doelstellingen
-
Blz. 204
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 205
01. Eén van de twee nieuwe jaarlijks terugkerende evenementen voor jongeren die we naar Geldrop-Mierlo willen halen, is in het centrum van Geldrop geland
-
Blz. 206
02. De verbinding voor het centrum naar het Dommeldal is helder (in aansluiting op de inzet binnen de programma’s Groene wijken en Doorlopend groen)
-
Blz. 207
03. Er zijn aan de randen van het centrum passende parkeervoorzieningen, zodat bezoekers en bewoners (van het centrum) hun auto kwijt kunnen en de routing en bereikbaarheid duidelijk is
-
Blz. 208
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 209
04. De bestaande groenstructuur in het centrum is kwalitatief verbeterd en uitgebreid om het centrum leefbaarder en meer klimaatrobuust te maken;
-
Blz. 210
05. Er zijn beleidskeuzes gemaakt ten aanzien van het realiseren van groen in het centrum, ter compensatie van de realisatie van woningen
-
Blz. 211
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 212
06. In het centrum Geldrop is per gebied een passende sfeer geïntroduceerd, wat wordt ondersteund door de aanwezige horeca
-
Blz. 213
07. In het centrum Geldrop zijn zodanige voorzieningen beschikbaar dat het aantrekkelijk is om met de fiets naar het centrum te komen (om daarmee de toestroom van auto’s te beperken), o.a. mogelijkheden voor het stallen van fietsen
-
Blz. 214
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 215
08. Er zijn 200 van de 800 woningen gerealiseerd in en om het centrum, met name voor 1- en 2-persoonshuishoudens, zodat senioren en starters uit Geldrop-Mierlo een thuis kunnen vinden in Geldrop
-
Blz. 216
09. Het winkelgebied is compacter en het gebied daaromheen is ingericht met nieuwe complementaire functies, zodat bezoekers en bewoners graag verblijven in het centrum
-
Blz. 217
10. Het centrum is goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers en autoluw, zodat bezoekers worden gestimuleerd om op de fiets of te voet te komen
-
Blz. 218
11. Er is een ruim aanbod aan deelvervoer (fietsen, scooters, auto’s), zodat de parkeerdruk lager is
-
Blz. 219
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 220
Gebiedsprogramma Centrum Mierlo
-
Blz. 221
tabel
-
Blz. 222
Doelstellingen
-
Blz. 223
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 224
01. Er zijn keuzes gemaakt welke functies er plaatvinden in/rond het gebied Molenplein, voor het gebied rond het kantoor van Dienst Dommelvallei, deels ook de Marktstraat en de openbare ruimte rondom de bibliotheek
-
Blz. 225
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 226
02. Eén van de nieuwe jaarlijks terugkerende evenementen die we naar Geldrop-Mierlo willen halen, is in het centrum van Mierlo geland (naast bestaande evenementen zoals Pitpop en het kersenpitfeest)
-
Blz. 227
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 228
03. Voor het gebied rond de Heer van Scherpenzeelweg zijn de contouren bepaald voor een samenhangend groengebied met routes voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers), zodat het een verbinding vormt tussen het centrum en het buitengebied
-
Blz. 229
04. Er is helderheid over de aanpak verbinding centrum-Kerkstraat-Margrietstraat, om deze primair in te richten op voetgangers en fietsers en klimaatbestendig in te richten
-
Blz. 230
05. Er ontstaat in het centrum Mierlo geen wateroverlast bij hevige neerslag
-
Blz. 231
06. Er is een plan gereed om te komen tot groene gevels, groene daken en meer bomen in de openbare ruimte binnen het centrum Mierlo
-
Blz. 232
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 233
07. De uitstraling van de openbare ruimte rondom de bibliotheek is met quick wins verbeterd en er is samenhang tussen winkels en horeca
-
Blz. 234
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 235
Gebiedsprogramma Bedrijventerreinen
-
Blz. 236
tabel
-
Blz. 237
Doelstellingen
-
Blz. 238
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 239
01. Er is een duidelijk profiel per bedrijventerrein, die als grondslag kunnen dienen voor het stimuleren van instroom en uitstroom van bedrijven
-
Blz. 240
02. Er is in beeld wat de mogelijkheden zijn voor innovatief intensief ruimtegebruik (bijv. verticale ontwikkeling)
-
Blz. 241
03. Er is zicht op de aanleg van collectieve energiesystemen op een of meer bedrijventerreinen
-
Blz. 242
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 243
04. Er is zicht op de aanpak van de openbare ruimte en op parkmanagement op de bedrijventerreinen
-
Blz. 244
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 245
05. 50% van de verouderde en verloederde panden/percelen is opgeknapt en in gebruik
-
Blz. 246
06. De parkeerbehoeften en parkeervoorzieningen op de bedrijventerreinen zijn in balans door een collectieve aanpak van de bedrijven en de gemeente
-
Blz. 247
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 248
07. 70% van de bedrijven heeft maatregelen genomen om het pand en/of de bedrijfsvoering te verduurzamen
-
Blz. 249
08. Er is helder welke voorwaarden worden opgenomen in het omgevingsplan
-
Blz. 250
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 251
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 252
Capaciteitsbeeld 2024
-
Blz. 253
Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
-
Blz. 254
toelichting vraag naar extra geld
-
Blz. 255
Programma 4. Vitaal & groen buitengebied
-
Blz. 256
Omschrijving programma
-
Blz. 257
Themaprogramma Doorlopend groen
-
Blz. 258
tabel
-
Blz. 259
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 260
Doelstellingen
-
Blz. 261
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 262
01. Er is een systeem werkend voor het monitoren van de toe- en afname van biodiversiteit
-
Blz. 263
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 264
02. Er is helderheid over de verwerving van landbouwpercelen aan de oostrand van Geldrop ten behoeve van de ecologische verbinding tussen de Strabrechtse heide en Gulbergen
-
Blz. 265
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 266
03. Er is 10 hectare grond verworven voor het realiseren van het Natuurnetwerk Brabant (NNB)
-
Blz. 267
04. Een aantal van de beoogde flora- en faunapassages en groene verbindingen tussen natuurgebieden onderling en met het groen in woonwijken zijn gerealiseerd
-
Blz. 268
05. 10% van het bosareaal (in o.a. Molenheide) is versneld omgevormd van naaldbos naar gemengd loofbos om water beter vast te houden
-
Blz. 269
06. Het is duidelijk welke toename van biodiversiteit gewenst is in het landelijk gebied en de aanpak hiervoor is bepaald
-
Blz. 270
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 271
Gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied
-
Blz. 272
tabel
-
Blz. 273
Doelstellingen
-
Blz. 274
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 275
01. De wandelroute door het gebied Sang en Goorkens is niet meer toegankelijk voor mountainbikers, fietsers en brommers
-
Blz. 276
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 277
02. Er is zicht op nieuwe gewenste functies voor vrijkomende agrarische erven (wonen, kleinschalige bedrijvigheid, recreatie etc.)
-
Blz. 278
03. In het recreatieve gedeelte van het bos van de Molenheide hebben de zones rondom de wandelpaden een betere uitstraling gekregen door herinrichting
-
Blz. 279
04. Er is binnen gebied Mierlo-Oost een verbinding tussen Trimpert en het Voortje in de vorm van een recreatief wandelpad
-
Blz. 280
05. Er is een go / no go op het inrichten van een rust- en stiltegebied aan de westrand van gebied Molenheide
-
Blz. 281
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 282
06. Er is 25 hectare aan zonneparken (grondgebonden zonnepanelen) gerealiseerd in het buitengebied
-
Blz. 283
07. Er is via de MRE een kansenkaart voor landgoed Gulbergen waarin combinatiemogelijkheden (natuur, duurzaamheid, recreatie) zichtbaar zijn, wat heeft geresulteerd in het aanwijzen van zones voor de opwekking van duurzame energie en inrichtingsvoorw
-
Blz. 284
08. Er is voor gebied Mierlo-Oost een go / no go voor de realisatie van voorzieningen voor de opwekking van duurzame energie
-
Blz. 285
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 286
09. Het aanbod van recreatieve voorzieningen in het buitengebied is zodanig uitgebreid dat Geldrop-Mierlo daadwerkelijk een recreatiefunctie in de (sub)regio kan vervullen
-
Blz. 287
10. 25% van de landbouw in het buitengebied is (op weg naar) natuurinclusief / extensief (onder de condities van de EU)
-
Blz. 288
11. De plaatse Het Broek is heringericht (beschermd dorpsgezicht), zodat het als groen en recreatief waardevol middelpunt van de Broekstraat kan fungeren
-
Blz. 289
12. In gebiedsdeel Molenheide is aan de noordwest- en zuidzijde een substantieel deel landbouwgronden omgevormd naar natuur
-
Blz. 290
13. Het waterpeil rond het bosgebied binnen de Molenheide is verhoogd, waardoor voldoende water in het gebied kan worden vastgehouden
-
Blz. 291
14. Voor het zuidelijk deel van gebiedsdeel Molenheide is er een inrichtingsplan voor de aanleg van een nieuw ven
-
Blz. 292
15. Wandel- en fietspaden op de Molenheide zijn aangepast, zodat een deel van het bos rustiger wordt ten behoeve van natuurwaarden
-
Blz. 293
16. Er is een faunapassage waardoor dieren vanaf de Molenheide de Geldropseweg kunnen passeren
-
Blz. 294
17. Er is een ecologische verbinding tussen de Strabrechtse Heide en de Stiphoutse Bossen
-
Blz. 295
18. Er watert vanuit Mierlo-Oost geen vervuild oppervlaktewater meer af naar Sang en Goorkens
-
Blz. 296
19. Natuur, water en agrarische gebied in het gebied Sang en Goorkens (Mierlo-Oost) is beter in balans via de gebiedsgerichte aanpak Strabrechtse Heide en Beuven
-
Blz. 297
20. Er is zicht op nieuwe verdienmodellen binnen gebied Mierlo-Oost, in aanvulling op of ter vervanging van agrarische bedrijvigheid
-
Blz. 298
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 299
Gebiedsprogramma Landelijk gebied Gijzenrooi
-
Blz. 300
tabel
-
Blz. 301
Doelstellingen
-
Blz. 302
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 303
01. Er is uitsluitsel over de manier waarop het cultuurhistorisch landschap kan worden benut in recreatieve arrangementen (aangezien de nadruk in het gebied ligt op natuur en rust).
-
Blz. 304
02. Er is een beheer- en inrichtingsplan voor de gemeentelijke gronden binnen Gijzenrooi, waarin voorwaarden zijn vastgelegd over natuurinclusieve en ecologische landbouw
-
Blz. 305
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 306
03. Er is zicht op de mogelijkheden om het cultuurhistorisch landschap te gebruiken in recreatieve arrangementen binnen de contouren van het Van Gogh Nationaal park
-
Blz. 307
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 308
04. Alle agrarische gronden in Gijzenrooi worden natuurinclusief en extensief beheerd.
-
Blz. 309
05. Er is een plan voor nieuwe recreatieve wandelpaden en voor een nieuwe hondenuitlaatroute
-
Blz. 310
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 311
06. Er wordt meer water in het natuurgebied De Gijzenrooise Zegge vastgehouden door het waterpeil te verhogen, om bijzondere waterafhankelijke natuur te versterken
-
Blz. 312
07. De stadsboerderij in Gijzenrooi is operationeel
-
Blz. 313
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 314
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 315
Capaciteitsbeeld 2024
-
Blz. 316
Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
-
Blz. 317
toelichting vraag naar extra geld
-
Blz. 318
Programma 5. Toekomstbestendige leefomgeving
-
Blz. 319
Omschrijving programma
-
Blz. 320
Themaprogramma Mobiliteit
-
Blz. 321
tabel
-
Blz. 322
Doelstellingen
-
Blz. 323
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 324
01. Het lokale fietspadennetwerk voldoet aan de minimale breedte, is verlicht en is voorzien van het gewenste wegdek
-
Blz. 325
02. Deelmobiliteit is zichtbaar aanwezig en verkrijgbaar in Geldrop-Mierlo
-
Blz. 326
03. Het fietspad Nieuwendijk-Eindhovenseweg en de busbaan Mierloseweg zijn gerealiseerd, waardoor we uitvoering hebben gegeven aan het Geldrop-Mierlose deel van de regionale bereikbaarheidsagenda
-
Blz. 327
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 328
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 329
04. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten
-
Blz. 330
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 331
05. Er zijn laadpalen om het gebruik van elektrische auto’s te faciliteren, passend bij de behoefte die er is
-
Blz. 332
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 333
Themaprogramma Duurzaamheid
-
Blz. 334
tabel
-
Blz. 335
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 336
Doelstellingen
-
Blz. 337
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 338
01. Het themaprogramma Duurzaamheid is in lijn met de opzet binnen het werken met programma’s
-
Blz. 339
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 340
02. De CO2 uitstoot is met 25% afgenomen ten opzichte van 2017
-
Blz. 341
03. Het gemeentelijke vastgoed en de openbare verlichting zijn verder verduurzaamd
-
Blz. 342
04. Er is minder wateroverlast, hittestress en verdroging doordat er meer water wordt vastgehouden
-
Blz. 343
05. Het hergebruik van materialen is toegenomen en de hoeveel restafval is afgenomen
-
Blz. 344
06. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde
-
Blz. 345
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 346
Themaprogramma Veiligheid
-
Blz. 347
tabel
-
Blz. 348
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 349
Doelstellingen
-
Blz. 350
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 351
01. De informatiepositie (zowel kwantitatief als kwalitatief) op het gebied van veiligheid is verbeterd en er wordt meer informatiegestuurd gewerkt.
-
Blz. 352
02. Er wordt voldaan aan de Brabantse weerbaarheidsnorm, doordat de weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, ondernemers, agrariërs, bestuurders, etc.) tegen ondermijning is vergroot, ten behoeve van het beperken van georganiseerde criminaliteit
-
Blz. 353
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 354
03. De weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, senioren en MKB-ondernemers) op het gebied van digitale veiligheid is vergroot
-
Blz. 355
04. Er is een cyclisch programma in werking, waardoor ambtelijk, bestuurlijk en maatschappelijk aandacht is geborgd voor het vergroten van de awareness ten aanzien van ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 356
05. Binnen de gemeentelijke organisatie is een actiegerichte inzet geborgd door toepassing van een veiligheidsdashboard, om zo ondermijnende criminaliteit met specifieke interventies gerichter aan te pakken
-
Blz. 357
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 358
06. Toezicht en handhaving heeft geleid tot minder meldingen over kleine ergernissen (bijv. hondenpoep, parkeeroverlast en afvalbijzettingen), met name op locaties waar het aantal overlastmeldingen meer dan gemiddeld is
-
Blz. 359
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 360
Omgevingswetprogramma Grondbeleid & kostenverhaal
-
Blz. 361
tekst omgevingswet
-
Blz. 362
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 363
Capaciteitsbeeld 2024
-
Blz. 364
Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
-
Blz. 365
toelichting vraag naar extra geld
-
Blz. 366
Programma 6. Organisatie
-
Blz. 367
Omschrijving programma
-
Blz. 368
Themaprogramma Bestuur & organisatie
-
Blz. 369
tabel
-
Blz. 370
Focuspunten binnen de reguliere taakuitvoering
-
Blz. 371
Doelstellingen
-
Blz. 372
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 373
01. Het besturingsmodel faciliteert het werken met programma’s in combinatie met reguliere werkzaamheden (lijn)
-
Blz. 374
02. Het werken met thema- en gebiedsprogramma’s (inclusief de gewenste participatieve werkwijze binnen die programma’s) is ingebed in bestuur en organisatie en daar waar nodig is de organisatie hierop aangepast
-
Blz. 375
03. De organisatiewaarden zijn gedefinieerd, geladen en bekend bij medewerkers
-
Blz. 376
04. Het verzuimpercentage stabiliseert zich op het gemiddelde van gemeenten van dezelfde grootte (door te focussen op preventie)
-
Blz. 377
05. De medewerkersbetrokkenheid laat zien dat gemeente Geldrop-Mierlo wordt ervaren als prettige werkgever
-
Blz. 378
06. Er is actueel beleid inzake burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 379
07. Het in behandeling nemen van aanvragen is conform de Omgevingswet ingeregeld
-
Blz. 380
08. Er is continue communicatie naar doelgroepen met een passend bereik ingeregeld, door uitvoering van een nieuwe communicatiestrategie
-
Blz. 381
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 382
09. Het werken vanuit een visie met een strategie is ingebed in bestuur en organisatie
-
Blz. 383
10. De organisatie gebruikt duurzame bedrijfsmiddelen en duurzaam vervoer voor medewerkers
-
Blz. 384
11. De organisatie heeft een sterk werkgeversmerk in de regio en is aantrekkelijk voor bestaande en nieuwe medewerkers
-
Blz. 385
12. De score op de EmployeeNetPromoterScore ligt hoger dan in 2023 als gevolg van de interventies in het kader van medewerkersbetrokkenheid
-
Blz. 386
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 387
13. Alle relevante processen en de beleidscyclus zijn in de geest van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging ingeregeld
-
Blz. 388
14. De accommodaties die in bezit zijn van en beheerd worden door de gemeente bieden een adequate huisvesting voor de maatschappelijke functies waarvoor ze zijn ingezet
-
Blz. 389
15. De gemeentelijke organisatie heeft de eigen digitale veiligheid op orde qua dienstverlening en werkorganisatie
-
Blz. 390
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 391
Themaprogramma Dienstverlening
-
Blz. 392
tabel
-
Blz. 393
Focus reguliere taakuitvoering
-
Blz. 394
Doelstellingen
-
Blz. 395
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 396
01. Het beleid ten aanzien van dienstverlening is geactualiseerd en geïntegreerd in het programma Dienstverlening
-
Blz. 397
02. Er is een handreiking over dienstverlening, die gemeengoed is voor alle medewerkers
-
Blz. 398
03. We hebben ingeregeld dat we proactief kunnen reageren op gebeurtenissen en nieuws in de maatschappij
-
Blz. 399
04. De pilot Melddesk openbare ruimte is afgerond en heeft geleid tot vervolgkeuzes, zodat inwoners laagdrempelig via een app meldingen over de openbare ruimte kunnen doen en deze snel worden afgehandeld
-
Blz. 400
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 401
05. Er is een groei van 10% wat betreft de contacten van inwoners en bedrijven via de digitale weg, wat blijk geeft van zelfredzaamheid ten aanzien van informatievergaring en het doen van transacties
-
Blz. 402
06. Er zijn KPI’s operationeel voor klantencontacten, waaraan op alle niveaus de performance wordt getoetst
-
Blz. 403
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 404
07. De tien meest gebruikte diensten zijn digitaal voor inwoners en/of ondernemers beschikbaar
-
Blz. 405
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 406
Themaprogramma Digitalisering
-
Blz. 407
tabel
-
Blz. 408
Focus reguliere taakuitvoering
-
Blz. 409
Doelstellingen
-
Blz. 410
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 411
01. Het programma Digitalisering heeft vorm gekregen en geeft een duidelijk beeld van de ontwikkelrichting op het gebied van digitalisering
-
Blz. 412
02. Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg een dashboard raadplegen
-
Blz. 413
03. Er is zicht op de mogelijkheden en kansen ten aanzien van GovTech en er zijn basisprincipes bepaald
-
Blz. 414
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 415
04. We passen datagestuurd werken toe voor veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg, als instrument voor beleidsontwikkeling en – uitvoering en voor sturing en verantwoording
-
Blz. 416
05. Het experiment ‘digitale openbare ruimte’ is afgerond en de verkregen inzichten zijn vertaald naar vervolgstappen
-
Blz. 417
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 418
06. Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van mobiliteit, bestaanszekerheid en economie een dashboard raadplegen
-
Blz. 419
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 420
07. We passen datagestuurd werken toe voor mobiliteit, bestaanszekerheid en economie als instrument voor beleidsontwikkeling en -uitvoering en voor sturing en verantwoording
-
Blz. 421
Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
-
Blz. 422
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 423
Capaciteitsbeeld 2024
-
Blz. 424
Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
-
Blz. 425
toelichting vraag naar extra geld
-
Blz. 426
Algemene inleiding
-
Blz. 427
Algemene inleiding
-
Blz. 428
Algemene inleiding
-
Blz. 429
Verloop begrotingssaldo
-
Blz. 430
Verloop begrotingssaldo
-
Blz. 431
Deel 3
-
Blz. 432
Deel 4
-
Blz. 433
Paragrafen
-
Blz. 434
Lokale heffingen
-
Blz. 435
Inleiding
-
Blz. 436
Beleid
-
Blz. 437
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 438
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
-
Blz. 439
Rioolheffing
-
Blz. 440
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
-
Blz. 441
Leges
-
Blz. 442
Overige belastingen
-
Blz. 443
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 444
Overzicht tarieven
-
Blz. 445
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 446
Inleiding
-
Blz. 447
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
-
Blz. 448
Inventarisatie van de risico's
-
Blz. 449
Wijzigingen
-
Blz. 450
Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 451
Weerstandsvermogen
-
Blz. 452
Financiële kengetallen
-
Blz. 453
Financiële kengetallen toelichting
-
Blz. 454
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 455
Inleiding
-
Blz. 456
Wegen
-
Blz. 457
Openbare verlichting
-
Blz. 458
Civiele kunstwerken
-
Blz. 459
Groen
-
Blz. 460
Riolering
-
Blz. 461
Gebouwen
-
Blz. 462
Speelvoorzieningen
-
Blz. 463
Financiering
-
Blz. 464
Inleiding
-
Blz. 465
Interne- en externe ontwikkelingen
-
Blz. 466
Financieringsbehoefte
-
Blz. 467
Renterisicobeheer
-
Blz. 468
Kredietrisicobeheer
-
Blz. 469
Leningenportefeuille
-
Blz. 470
Bedrijfsvoering
-
Blz. 471
Inleiding
-
Blz. 472
Organisatie ontwikkeling
-
Blz. 473
Strategisch HRM plan
-
Blz. 474
Ontwikkeling formatie
-
Blz. 475
Ziekteverzuim
-
Blz. 476
Capaciteitsbegroting
-
Blz. 477
Informatievoorziening
-
Blz. 478
nieuw
-
Blz. 479
Control
-
Blz. 480
Kengetallen
-
Blz. 481
Verbonden partijen
-
Blz. 482
Inleiding
-
Blz. 483
Inleiding
-
Blz. 484
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 485
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
-
Blz. 486
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
-
Blz. 487
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
-
Blz. 488
GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuid-oost
-
Blz. 489
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
-
Blz. 490
GR Senzer te Helmond
-
Blz. 491
GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven
-
Blz. 492
GR PlusTeam te Geldrop
-
Blz. 493
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 494
NV Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag
-
Blz. 495
BV Breedband Regio Eindhoven te Eindhoven
-
Blz. 496
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 497
Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
-
Blz. 498
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
-
Blz. 499
Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen.
-
Blz. 500
Overig
-
Blz. 501
Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)
-
Blz. 502
Netwerksamenwerking middelgrote gemeenten Brabant (M7) en landelijk (M50)
-
Blz. 503
Tabel verbonden partijen
-
Blz. 504
Grondbeleid
-
Blz. 505
Algemeen grondbeleid
-
Blz. 506
Ontwikkelingen grondexploitaties
-
Blz. 507
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 508
toelichting reserveverloop
-
Blz. 509
b. Reserve tussentijdse winstnemingen
-
Blz. 510
Verliesvoorziening
-
Blz. 511
Voorziening afgesloten complexen
-
Blz. 512
toelichting voorziening afgesloten complexen
-
Blz. 513
Weerstandsvermogen
-
Blz. 514
Meerjarenperspectief
-
Blz. 515
Materiële vaste activa
-
Blz. 516
Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015
-
Blz. 517
Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015 oud
-
Blz. 518
extra tekstvak nota kostenverhaal
-
Blz. 519
Wet open overheid
-
Blz. 520
toelichting
-
Blz. 521
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 522
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 523
Financiële begroting
-
Blz. 524
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 525
Programma's
-
Blz. 526
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 527
Onvoorzien, overhead en Vpb
-
Blz. 528
Geraamd totaal saldo van baten en lasten
-
Blz. 529
Beoogde toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 530
Geraamd resultaat
-
Blz. 531
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 532
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 533
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 534
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 535
Verschillen per programma
-
Blz. 536
Inleiding
-
Blz. 537
Programma 1: De mens centraal
-
Blz. 538
Programma 2: Sterke wijken
-
Blz. 539
Programma 3: Levendige dorpen
-
Blz. 540
Programma 4: Vitaal & groen buitengebied
-
Blz. 541
Programma 5: Toekomstbestendige leefomgeving
-
Blz. 542
Programma 6: Organisatie
-
Blz. 543
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 544
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 545
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 546
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 547
toelichting
-
Blz. 548
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 549
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 550
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 551
EMU-saldo
-
Blz. 552
EMU-saldo
-
Blz. 553
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 554
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 555
Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
-
Blz. 556
Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
-
Blz. 557
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 558
Overzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 559
Reserves
-
Blz. 560
Voorzieningen
-
Blz. 561
Totaal reserves en voorzieningen
-
Blz. 562
Toelichting op de reserves
-
Blz. 563
Inleiding
-
Blz. 564
Algemene reserves
-
Blz. 565
Algemene reserve
-
Blz. 566
Algemene reserve grondexploitaties
-
Blz. 567
Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
-
Blz. 568
Reserve personeel en organisatie
-
Blz. 569
Reserve onderwijshuisvesting/ integraal huisvestingsplan (IHP)
-
Blz. 570
Reserve participatie
-
Blz. 571
Reserve investeringen speeltuin De Viking
-
Blz. 572
Reserve hondenbeleid
-
Blz. 573
Reserve recreatie en toerisme
-
Blz. 574
Reserve centrummanagement/ ondernemersinitiatieven
-
Blz. 575
Reserve I&A
-
Blz. 576
Fondsen grondexploitaties
-
Blz. 577
Reserve leefbaarheidsfonds
-
Blz. 578
Reserve fonds investering ruimtelijke ordening
-
Blz. 579
Reserve fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
-
Blz. 580
Reserve fonds herstructurering woongebieden
-
Blz. 581
Reserve verevening bedrijfsomgevingen
-
Blz. 582
Reserve duurzaamheid
-
Blz. 583
Reserve kapitaalslasten woningbouwimpuls
-
Blz. 584
Reserve omgevingswet
-
Blz. 585
Reserve WBI herstructurering woongebieden
-
Blz. 586
Reserve WBI leefbaarheidsfonds
-
Blz. 587
Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 588
Reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
-
Blz. 589
Reserve opvang ontheemden Oekraine
-
Blz. 590
Dekkingsreserves
-
Blz. 591
Bouw nieuwe multifunctionele vergaderaccommodatie
-
Blz. 592
Nutsvoorzieningen centrum Mierlo
-
Blz. 593
Dorpsstraat deel Rabobank-ter hoogte van de Plus supermarkt
-
Blz. 594
Onderzoek en realisatie kiosk Mierlo
-
Blz. 595
Dekkingsreserves vanuit fonds bovenwijks
-
Blz. 596
Dekkingsreserve speelvoorziening Gulbergen
-
Blz. 597
Dekkingsreserve R&T speelruimte beleidsplan
-
Blz. 598
Toelichting op de voorzieningen
-
Blz. 599
Inleiding
-
Blz. 600
Pensioenen wethouders
-
Blz. 601
Voorziening verlofsparen
-
Blz. 602
Voorziening compensatie Attero
-
Blz. 603
Voorzieningen onderhoud/egalisatie
-
Blz. 604
Voorziening groot onderhoud wegen
-
Blz. 605
Voorziening groot onderhoud gebouwen
-
Blz. 606
Voorziening onderhoud brede school Coevering
-
Blz. 607
Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
-
Blz. 608
Voorziening Wonen
-
Blz. 609
Voorzieningen door derden beklemde middelen
-
Blz. 610
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
-
Blz. 611
Egalisatievoorziening rioleringen
-
Blz. 612
Voorziening Gemeentelijk groenfonds
-
Blz. 613
Voorziening afgesloten complexen grondbedrijf
-
Blz. 614
Voorziening voorschoolse educatie
-
Blz. 615
Toelichting op de financiële uitgangspunten
-
Blz. 616
Toelichting op de financiële uitgangspunten
-
Blz. 617
Bijlagen
-
Blz. 618
Voetnoten
-
Blz. 619
Doelstellingen
-
Blz. 620
Voetnoten
-
Blz. 621
Vaststellingsbesluit
-
Blz. 622
Doelstellingen
-
Blz. 623
Vaststellingsbesluit
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap