Sitemap

  1. Blz. 1 Meerjarenbegroting 2024-2027
    1. Blz. 2 Meerjarenbegroting 2024-2027
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 5 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
      2. Blz. 6 Programma 1. De mens centraal
        1. Blz. 7 Omschrijving programma
        2. Blz. 8 Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
          1. Blz. 9 Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
          2. Blz. 10 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 11 Doelstellingen
            1. Blz. 12 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 13 01. Het lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering sluit aan bij de behoeften
              2. Blz. 14 02. Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling
              3. Blz. 15 03. Er is zicht op welke interventies effectief bijdragen aan leren en ontwikkelen van jeugdigen en inclusiviteit voor jeugdigen in het kader van het versterken van de pedagogische steunstructuur in Geldrop-Mierlo
            2. Blz. 16 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 17 04. Er is voor jeugdigen die jeugdhulp ontvangen een betere aansluiting met passend onderwijs
            3. Blz. 18 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 19 05. Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is merkbaar afgenomen
              2. Blz. 20 06. Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school
              3. Blz. 21 07. Alle scholen beschikken over huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school
            4. Blz. 22 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 23 08. In Geldrop-Mierlo wordt het praktijkonderwijs versterkt, zodat inwoners (binnen de regio) praktijkonderwijs kunnen volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven
              2. Blz. 24 09. De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd
              3. Blz. 25 10. De doorgaande ontwikkellijn is herkenbaar voor jeugdigen en ouders en sluit aan bij de ontwikkeling
          4. Blz. 26 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        3. Blz. 27 Themaprogramma Bestaanszekerheid
          1. Blz. 28 Themaprogramma Bestaanszekerheid
          2. Blz. 29 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 30 Doelstellingen
            1. Blz. 31 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 32 01. De inkomensverruimende regelingen ‘regeling welzijnsactiviteiten’ en ‘bijzondere bijstand schoolkosten’ zijn aangepast, gericht op het vergroten van het gebruik van deze regelingen
            2. Blz. 33 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 34 02. Er is een ondersteuningsaanbod, gericht op bestaanszekerheid, voor mensen met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. Dit aanbod richt zich onder meer op het beter weten om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen
              2. Blz. 35 03. We bereiken 20% meer huishoudens dan in 2023 met onze preventieve en repressieve aanpak rondom schulden door aan te sluiten op hun behoeften
              3. Blz. 36 04. Onze uitvoeringsprocessen en klantbenadering zijn zodanig op elkaar afgestemd dat we mensen met financiële zorgen en een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) integraal en op maat helpen
              4. Blz. 37 05. Er is een structurele verbinding tussen beide arbeidsmarktregio’s in de Brainportregio
            3. Blz. 38 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 39 06. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijvoorbeeld op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen
              2. Blz. 40 07. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in of nabij Geldrop-Mierlo
              3. Blz. 41 08. 75% van de bijstandsgerechtigden, die voor de eerste keer bijstand aanvragen, stroomt binnen 1 jaar weer uit naar duurzaam werk
              4. Blz. 42 09. De doelgroep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt (loonwaarde tot 30%) krijgt gericht ondersteuning die leidt tot meer participatie in de samenleving
            4. Blz. 43 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 44 10. 10% van de jeugdigen in Geldrop-Mierlo is bereikt met onze aanpak voor financiële bewustwording
              2. Blz. 45 11. De samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere partners in het sociaal domein is versterkt, om meer kansen te creëren voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt
          4. Blz. 46 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        4. Blz. 47 Themaprogramma Zorg & ondersteuning
          1. Blz. 48 Themaprogramma Zorg & ondersteuning
          2. Blz. 49 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 50 Doelstellingen
            1. Blz. 51 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 52 01. Er is een goede balans tussen geïndiceerde zorg enerzijds en inzet binnen het voorliggend veld anderzijds, doordat kan worden bijgestuurd op basis van inzicht in trends en ontwikkelingen
              2. Blz. 53 02. Er is zicht op kwaliteit van de zorg en ondersteuning die door gecontracteerde aanbieders wordt geboden, door toezicht in te richten binnen het CMD
              3. Blz. 54 04. Er is ketensamenwerking tussen gemeente, zorgprofessionals en zorgverzekeraars
              4. Blz. 55 04. Er is regiecapaciteit binnen de gemeente ten behoeve van het samenwerken bij complexe casussen op het gebied van zorg en veiligheid
              5. Blz. 56 05. Professionals en inwoners maken als vanzelfsprekend gebruik van Onze Wegwijzer
            2. Blz. 57 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 58 06. Het aanbod van collectieve mantelzorgondersteuning en -waardering is afgestemd op de behoefte van mantelzorgers
              2. Blz. 59 07. Het aanbod van collectieve voorliggende voorzieningen gericht op mentale weerbaarheid wordt uitgebreid op basis van de behoefte van inwoners
              3. Blz. 60 08. Er is uitgewerkt hoe binnen Geldrop-Mierlo samen met ketenpartners uitvoering wordt gegeven aan het integraal zorgakkoord
              4. Blz. 61 09. Inwoners kunnen in hun eigen dorp met hun vraag terecht bij Team Toegang
              5. Blz. 62 10. Het digitaal klantdossier is operationeel
              6. Blz. 63 11. Er zijn zodanige voorliggende oplossingen dat team Toegang minimaal 80% van de hulpvragen zelfstandig kan afhandelen
              7. Blz. 64 12. Organisaties die een loketfunctie aan (willen) bieden zijn fysiek verenigd op één locatie om uniformiteit en duidelijkheid voor de inwoner te realiseren waar hij/zij terecht kan en het loket is vindbaar en bekend bij inwoners
            3. Blz. 65 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 66 13. Respijtzorg voor mantelzorgers is dichtbij huis en laagdrempelig beschikbaar
              2. Blz. 67 14. Er is een plek voor mensen uit Geldrop-Mierlo die in een beschermd wonen omgeving leven. Ze maken volwaardig onderdeel uit van de samenleving en hun omgeving wordt daarbij ondersteund
              3. Blz. 68 15. De ontmoetingen die plaatsvinden tussen generaties hebben tot een andere beeldvorming over dementie geleid
            4. Blz. 69 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 70 16. Voor de groeiende groep ouderen en een groep kwetsbaren is een zinvolle dag invulling beschikbaar nabij huis
              2. Blz. 71 17. Er is een effectieve ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen opgezet, om hen te ondersteunen in de zorg voor hun kinderen en zichzelf
          4. Blz. 72 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        5. Blz. 73 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 74 Capaciteitsbeeld 2024
        7. Blz. 75 Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
        8. Blz. 76 toelichting vraag naar extra geld
      3. Blz. 77 Programma 2. Sterke wijken
        1. Blz. 78 Omschrijving programma
        2. Blz. 79 Themaprogramma Vitaal leven
          1. Blz. 80 Themaprogramma Vitaal leven
          2. Blz. 81 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 82 Doelstellingen
            1. Blz. 83 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 84 01. Er is data verworven om gemeentebreed en wijkgericht prioritering te kunnen geven aan gezondheidsthema’s en deze data heeft een plek binnen participatietrajecten met inwoners
            2. Blz. 85 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 86 02. Er is een verbinding tussen verschillende platforms (bijv. Fit&Pit, Onze Wegwijzer, VoorElkaar in Geldrop-Mierlo), zodat inwoners laagdrempelig toegang hebben tot ondersteuning om te werken aan hun fitheid
              2. Blz. 87 03. In minimaal twee wijken hebben burgerinitiatieven geleid tot het gezonder maken van hun omgeving en het zelf organiseren van ondersteuning en zorg voor inwoners van hun wijk
              3. Blz. 88 04. Sport en bewegen is voor alle kinderen en jongeren toegankelijk, doordat sportaanbieders zijn toegerust met de juiste handvatten om dit te faciliteren
            3. Blz. 89 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 90 05. Er is laagdrempelige informatie voor jeugdigen die zij nodig hebben om te weten wat gezond leven en bewegen is en wat niet
            4. Blz. 91 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 92 06. Er is laagdrempelige informatie voor inwoners over gezond leven (voeding, bewegen, mentale gezondheid)
              2. Blz. 93 07. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten voor verschillende doelgroepen om het sporten, bewegen en spelen individueel en/of in groepsverband laagdrempelig te maken
          4. Blz. 94 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        3. Blz. 95 Themaprogramma Sterke netwerken
          1. Blz. 96 tabel
          2. Blz. 97 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 98 Doelstellingen
            1. Blz. 99 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 100 01. Veel buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente
              2. Blz. 101 02. Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen
            2. Blz. 102 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 103 03. Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet
              2. Blz. 104 04. We hebben als gemeente – in de rol van regisseur, verbinder, facilitator – geborgd dat we zicht hebben op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen v
            3. Blz. 105 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 106 05. Partijen in het voorliggend veld kennen elkaar en weten elkaar op wijkniveau te vinden, zodat ze beter kunnen aansluiten bij de vraag van inwoners in de wijk en inwoners naar de juiste ondersteuning kunnen helpen
            4. Blz. 107 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 108 06. In alle wijken hebben wijkverenigingen en wijkgebouwen een nadrukkelijke rol in de wijk om het ontmoeten tussen wijkbewoners en het versterken van netwerken te ondersteunen
          4. Blz. 109 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        4. Blz. 110 Themaprogramma Leefbare, groene wijken
          1. Blz. 111 tabel
          2. Blz. 112 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 113 Doelstellingen
            1. Blz. 114 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 115 01. Er is een besluit genomen over een aangepaste wijkindeling, gericht op het verkrijgen van wijken met een voldoende compacte omvang
              2. Blz. 116 02. Voor alle wijken is ingeregeld dat er continu zicht is op knelpunten en behoeften van inwoners ten aanzien van de leefomgeving
              3. Blz. 117 03. Het is helder welke toename van biodiversiteit gewenst is binnen de bebouwde kom en de (monitorings)aanpak hiervoor is bepaald
              4. Blz. 118 04. Huisdiereigenaren zijn zich bewust welke leefomstandigheden zij voor hun huisdieren dienen te creëren om de dieren in welzijn te laten leven
            2. Blz. 119 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 120 05. De klachten over overlast door bedrijven nabij woonomgevingen zijn structureel afgenomen
              2. Blz. 121 06. Er zijn voorzieningen in groenstructuren aangelegd om fors meer water te reguleren, vast te houden en los te laten in de bebouwde kom
              3. Blz. 122 07. 20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken zijn doorgetrokken tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie en vitaal leven (de prioritering vindt plaats in de uitvoeringsagenda binnen dit programma)
          4. Blz. 123 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        5. Blz. 124 Themaprogramma Inclusief leven
          1. Blz. 125 tabel
          2. Blz. 126 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 127 Doelstellingen
            1. Blz. 128 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 129 01. Inburgeraars die vallen onder de Wet inburgering 2013 en die onder de oude wet onvoldoende zijn toegerust om op een goed welzijnsniveau te leven, worden ondersteund en begeleid om daar te komen
            2. Blz. 130 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 131 02. In de gemeente is breed bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving
              2. Blz. 132 03. Binnen verenigingen, horeca en detailhandel de kennis en bewustwording op een zodanig niveau dat zij kunnen bijdragen aan gelijkwaardigheid voor iedereen
            3. Blz. 133 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 134 04. Alle gemeentelijke publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking, conform de toegankelijkheidseisen Bouwbesluit 2019;
              2. Blz. 135 05. Geldrop-Mierlo is op 10 onderwerpen inclusiever en toegankelijker geworden door middel van initiatieven vanuit de lokale gemeenschap
          4. Blz. 136 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        6. Blz. 137 Themaprogramma Wonen
          1. Blz. 138 tabel
          2. Blz. 139 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 140 Doelstellingen
            1. Blz. 141 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 142 01. Er zijn beleidskeuzes gemaakt over Wonen in relatie tot ‘wonen, zorg & welzijn’, beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid en deze beleidskeuzes zijn opgenomen in het Programma Wonen
              2. Blz. 143 02. Er is geborgd dat mensen die met spoed een woonruimte nodig hebben binnen de daarvoor geldende regels worden geholpen, door gebruik van de regionaal tot stand gekomen urgentieregeling
              3. Blz. 144 03. Woningbouw uit de woningbouwprogrammering is versneld door het 100-dagenprincipe en dat heeft een structureel karakter aangenomen
              4. Blz. 145 04. De eerste 20 standaard sociale huurwoningen (WOONST) worden gebouwd en opgeleverd (o.a. in Luchen en De Waag)
              5. Blz. 146 05. Er zijn minimaal 40 flexwoningen gerealiseerd, die bijdragen aan het terugdringen van het woningtekort
            2. Blz. 147 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 148 06. Er is een laagdrempelige mogelijkheid voor ouderen om informatie, advies en praktische ondersteuning te vragen om op een fijne en veilige manier langer thuis te wonen
              2. Blz. 149 07. Er is een plan voor de huisvestingbehoefte- en oplossingen van de aandachtgroep arbeidsmigranten
            3. Blz. 150 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 151 08. Er zijn 500 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad van Geldrop-Mierlo, waarvan een substantieel deel in het centrum van Geldrop (zie ook het gebiedsprogramma Centrum Geldrop).
              2. Blz. 152 09. Er is zicht op de huisvestingbehoefte van woonwagenbewoners en mogelijkheden om hierin te voorzien
          4. Blz. 153 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        7. Blz. 154 Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
          1. Blz. 155 tabel
          2. Blz. 156 Doelstellingen
            1. Blz. 157 Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
              1. Blz. 158 01. Er is een plan waarin woonwijk De Coevering in een beperkt aantal jaren aardgasvrij kan worden
              2. Blz. 159 02. Er is een plan om de sociale samenhang en de sociale cohesie te verbeteren in De Coevering
              3. Blz. 160 03. De opgaven binnen de Coevering op het gebied van klimaatadaptieve inrichting, groenstructuren, (fiets)verbindingsroutes en ontmoetingsplekken zijn in beeld
              4. Blz. 161 04. Er is een plan om tot een betere mix van bewoners te komen en de eerste stappen daartoe zijn gezet
              5. Blz. 162 05. 50% van de bewoners binnen De Coevering leeft duurzaam (besparen, energieopwek, circulariteit, duurzaam vervoer), passend bij de mogelijkheden die ze hebben
              6. Blz. 163 06. Het bewustzijn van bewoners binnen De Coevering ten aanzien van gezond leven is toegenomen
              7. Blz. 164 07. Het gros van de bewoners kan zich ontwikkelen, doet mee in de samenleving en helpt elkaar hierbij
              8. Blz. 165 08. De leefbaarheid en veiligheid in woonwijk De Coevering wordt 1 punt hoger gewaardeerd dan in 2023
          3. Blz. 166 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
          4. Blz. 167 Wijkgericht werken: gebiedsprogramma’s en regulier
        8. Blz. 168 Wat gaat het kosten?
        9. Blz. 169 Capaciteitsbeeld 2024
        10. Blz. 170 Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
        11. Blz. 171 toelichting vraag naar extra geld
      4. Blz. 172 Programma 3. Levendige dorpen
        1. Blz. 173 Omschrijving programma
        2. Blz. 174 Themaprogramma Cultuur
          1. Blz. 175 tabel
          2. Blz. 176 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 177 Doelstellingen
            1. Blz. 178 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 179 01. Er is een nieuw cultuurplan, waardoor uitvoering wordt gegeven aan activiteiten en op grond waarvan partijen en burgers zijn uitgenodigd om te participeren.
              2. Blz. 180 02. Cultuur en cultuuractiviteiten (festivals/events) worden voor, door en met jongeren gerealiseerd, met focus op talentontwikkeling en de verbinding tussen jongeren in zowel Geldrop als Mierlo
            2. Blz. 181 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 182 03. Er is een breed aanbod van activiteiten gericht op jongeren, waardoor kunst en cultuur bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo
            3. Blz. 183 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 184 04. Er zijn diverse culturele activiteiten door inwoners georganiseerd, wat bijdraagt aan welzijn en onderlinge verbinding in wijken en binnen Geldrop-Mierlo in het algemeen
            4. Blz. 185 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 186 05. De twee bibliotheekvestigingen zijn qua interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties waar inwoners van Geldrop en Mierlo trots op zijn, waardoor de bibliotheek een moderne voorziening is die bijdraagt aan het r
              2. Blz. 187 06. Het Weverijmuseum is één van de prominente en succesvolle culturele instellingen in Geldrop-Mierlo, die professioneel wordt aangestuurd en integraal wordt gefaciliteerd vanuit de gemeente.
          4. Blz. 188 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        3. Blz. 189 Themaprogramma Economische kracht
          1. Blz. 190 tabel
          2. Blz. 191 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 192 Doelstellingen
            1. Blz. 193 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 194 01. Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo, zodat doelgroepen hierop afkomen, met daarbij specifiek aandacht voor de evenementen voor jongeren
              2. Blz. 195 02. Er is een ondernemersstructuur waarlangs de ondernemers in Geldrop-Mierlo onderling afstemmen en in gesprek zijn met de gemeente (bestuurlijk en ambtelijk) om het ondernemersklimaat te versterken en de communicatie te verbeteren
            2. Blz. 196 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 197 03. Minimaal 50% van de bedrijven in Geldrop-Mierlo heeft een duurzame bedrijfsvoering (bijdragend aan de energietransitie, circulariteit en klimaatadaptatie)
            3. Blz. 198 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 199 04. Het grootste deel van de detailhandel is in de centra gevestigd en er is nagenoeg geen leegstand
          4. Blz. 200 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        4. Blz. 201 Gebiedsprogramma Centrum Geldrop
          1. Blz. 202 tabel
          2. Blz. 203 Doelstellingen
            1. Blz. 204 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 205 01. Eén van de twee nieuwe jaarlijks terugkerende evenementen voor jongeren die we naar Geldrop-Mierlo willen halen, is in het centrum van Geldrop geland
              2. Blz. 206 02. De verbinding voor het centrum naar het Dommeldal is helder (in aansluiting op de inzet binnen de programma’s Groene wijken en Doorlopend groen)
              3. Blz. 207 03. Er zijn aan de randen van het centrum passende parkeervoorzieningen, zodat bezoekers en bewoners (van het centrum) hun auto kwijt kunnen en de routing en bereikbaarheid duidelijk is
            2. Blz. 208 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 209 04. De bestaande groenstructuur in het centrum is kwalitatief verbeterd en uitgebreid om het centrum leefbaarder en meer klimaatrobuust te maken;
              2. Blz. 210 05. Er zijn beleidskeuzes gemaakt ten aanzien van het realiseren van groen in het centrum, ter compensatie van de realisatie van woningen
            3. Blz. 211 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 212 06. In het centrum Geldrop is per gebied een passende sfeer geïntroduceerd, wat wordt ondersteund door de aanwezige horeca
              2. Blz. 213 07. In het centrum Geldrop zijn zodanige voorzieningen beschikbaar dat het aantrekkelijk is om met de fiets naar het centrum te komen (om daarmee de toestroom van auto’s te beperken), o.a. mogelijkheden voor het stallen van fietsen
            4. Blz. 214 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 215 08. Er zijn 200 van de 800 woningen gerealiseerd in en om het centrum, met name voor 1- en 2-persoonshuishoudens, zodat senioren en starters uit Geldrop-Mierlo een thuis kunnen vinden in Geldrop
              2. Blz. 216 09. Het winkelgebied is compacter en het gebied daaromheen is ingericht met nieuwe complementaire functies, zodat bezoekers en bewoners graag verblijven in het centrum
              3. Blz. 217 10. Het centrum is goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers en autoluw, zodat bezoekers worden gestimuleerd om op de fiets of te voet te komen
              4. Blz. 218 11. Er is een ruim aanbod aan deelvervoer (fietsen, scooters, auto’s), zodat de parkeerdruk lager is
          3. Blz. 219 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        5. Blz. 220 Gebiedsprogramma Centrum Mierlo
          1. Blz. 221 tabel
          2. Blz. 222 Doelstellingen
            1. Blz. 223 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 224 01. Er zijn keuzes gemaakt welke functies er plaatvinden in/rond het gebied Molenplein, voor het gebied rond het kantoor van Dienst Dommelvallei, deels ook de Marktstraat en de openbare ruimte rondom de bibliotheek
            2. Blz. 225 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 226 02. Eén van de nieuwe jaarlijks terugkerende evenementen die we naar Geldrop-Mierlo willen halen, is in het centrum van Mierlo geland (naast bestaande evenementen zoals Pitpop en het kersenpitfeest)
            3. Blz. 227 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 228 03. Voor het gebied rond de Heer van Scherpenzeelweg zijn de contouren bepaald voor een samenhangend groengebied met routes voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers), zodat het een verbinding vormt tussen het centrum en het buitengebied
              2. Blz. 229 04. Er is helderheid over de aanpak verbinding centrum-Kerkstraat-Margrietstraat, om deze primair in te richten op voetgangers en fietsers en klimaatbestendig in te richten
              3. Blz. 230 05. Er ontstaat in het centrum Mierlo geen wateroverlast bij hevige neerslag
              4. Blz. 231 06. Er is een plan gereed om te komen tot groene gevels, groene daken en meer bomen in de openbare ruimte binnen het centrum Mierlo
            4. Blz. 232 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 233 07. De uitstraling van de openbare ruimte rondom de bibliotheek is met quick wins verbeterd en er is samenhang tussen winkels en horeca
          3. Blz. 234 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        6. Blz. 235 Gebiedsprogramma Bedrijventerreinen
          1. Blz. 236 tabel
          2. Blz. 237 Doelstellingen
            1. Blz. 238 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 239 01. Er is een duidelijk profiel per bedrijventerrein, die als grondslag kunnen dienen voor het stimuleren van instroom en uitstroom van bedrijven
              2. Blz. 240 02. Er is in beeld wat de mogelijkheden zijn voor innovatief intensief ruimtegebruik (bijv. verticale ontwikkeling)
              3. Blz. 241 03. Er is zicht op de aanleg van collectieve energiesystemen op een of meer bedrijventerreinen
            2. Blz. 242 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 243 04. Er is zicht op de aanpak van de openbare ruimte en op parkmanagement op de bedrijventerreinen
            3. Blz. 244 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 245 05. 50% van de verouderde en verloederde panden/percelen is opgeknapt en in gebruik
              2. Blz. 246 06. De parkeerbehoeften en parkeervoorzieningen op de bedrijventerreinen zijn in balans door een collectieve aanpak van de bedrijven en de gemeente
            4. Blz. 247 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 248 07. 70% van de bedrijven heeft maatregelen genomen om het pand en/of de bedrijfsvoering te verduurzamen
              2. Blz. 249 08. Er is helder welke voorwaarden worden opgenomen in het omgevingsplan
          3. Blz. 250 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        7. Blz. 251 Wat gaat het kosten?
        8. Blz. 252 Capaciteitsbeeld 2024
        9. Blz. 253 Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
        10. Blz. 254 toelichting vraag naar extra geld
      5. Blz. 255 Programma 4. Vitaal & groen buitengebied
        1. Blz. 256 Omschrijving programma
        2. Blz. 257 Themaprogramma Doorlopend groen
          1. Blz. 258 tabel
          2. Blz. 259 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 260 Doelstellingen
            1. Blz. 261 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 262 01. Er is een systeem werkend voor het monitoren van de toe- en afname van biodiversiteit
            2. Blz. 263 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 264 02. Er is helderheid over de verwerving van landbouwpercelen aan de oostrand van Geldrop ten behoeve van de ecologische verbinding tussen de Strabrechtse heide en Gulbergen
            3. Blz. 265 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 266 03. Er is 10 hectare grond verworven voor het realiseren van het Natuurnetwerk Brabant (NNB)
              2. Blz. 267 04. Een aantal van de beoogde flora- en faunapassages en groene verbindingen tussen natuurgebieden onderling en met het groen in woonwijken zijn gerealiseerd
              3. Blz. 268 05. 10% van het bosareaal (in o.a. Molenheide) is versneld omgevormd van naaldbos naar gemengd loofbos om water beter vast te houden
              4. Blz. 269 06. Het is duidelijk welke toename van biodiversiteit gewenst is in het landelijk gebied en de aanpak hiervoor is bepaald
          4. Blz. 270 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        3. Blz. 271 Gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied
          1. Blz. 272 tabel
          2. Blz. 273 Doelstellingen
            1. Blz. 274 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 275 01. De wandelroute door het gebied Sang en Goorkens is niet meer toegankelijk voor mountainbikers, fietsers en brommers
            2. Blz. 276 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 277 02. Er is zicht op nieuwe gewenste functies voor vrijkomende agrarische erven (wonen, kleinschalige bedrijvigheid, recreatie etc.)
              2. Blz. 278 03. In het recreatieve gedeelte van het bos van de Molenheide hebben de zones rondom de wandelpaden een betere uitstraling gekregen door herinrichting
              3. Blz. 279 04. Er is binnen gebied Mierlo-Oost een verbinding tussen Trimpert en het Voortje in de vorm van een recreatief wandelpad
              4. Blz. 280 05. Er is een go / no go op het inrichten van een rust- en stiltegebied aan de westrand van gebied Molenheide
            3. Blz. 281 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 282 06. Er is 25 hectare aan zonneparken (grondgebonden zonnepanelen) gerealiseerd in het buitengebied
              2. Blz. 283 07. Er is via de MRE een kansenkaart voor landgoed Gulbergen waarin combinatiemogelijkheden (natuur, duurzaamheid, recreatie) zichtbaar zijn, wat heeft geresulteerd in het aanwijzen van zones voor de opwekking van duurzame energie en inrichtingsvoorw
              3. Blz. 284 08. Er is voor gebied Mierlo-Oost een go / no go voor de realisatie van voorzieningen voor de opwekking van duurzame energie
            4. Blz. 285 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 286 09. Het aanbod van recreatieve voorzieningen in het buitengebied is zodanig uitgebreid dat Geldrop-Mierlo daadwerkelijk een recreatiefunctie in de (sub)regio kan vervullen
              2. Blz. 287 10. 25% van de landbouw in het buitengebied is (op weg naar) natuurinclusief / extensief (onder de condities van de EU)
              3. Blz. 288 11. De plaatse Het Broek is heringericht (beschermd dorpsgezicht), zodat het als groen en recreatief waardevol middelpunt van de Broekstraat kan fungeren
              4. Blz. 289 12. In gebiedsdeel Molenheide is aan de noordwest- en zuidzijde een substantieel deel landbouwgronden omgevormd naar natuur
              5. Blz. 290 13. Het waterpeil rond het bosgebied binnen de Molenheide is verhoogd, waardoor voldoende water in het gebied kan worden vastgehouden
              6. Blz. 291 14. Voor het zuidelijk deel van gebiedsdeel Molenheide is er een inrichtingsplan voor de aanleg van een nieuw ven
              7. Blz. 292 15. Wandel- en fietspaden op de Molenheide zijn aangepast, zodat een deel van het bos rustiger wordt ten behoeve van natuurwaarden
              8. Blz. 293 16. Er is een faunapassage waardoor dieren vanaf de Molenheide de Geldropseweg kunnen passeren
              9. Blz. 294 17. Er is een ecologische verbinding tussen de Strabrechtse Heide en de Stiphoutse Bossen
              10. Blz. 295 18. Er watert vanuit Mierlo-Oost geen vervuild oppervlaktewater meer af naar Sang en Goorkens
              11. Blz. 296 19. Natuur, water en agrarische gebied in het gebied Sang en Goorkens (Mierlo-Oost) is beter in balans via de gebiedsgerichte aanpak Strabrechtse Heide en Beuven
              12. Blz. 297 20. Er is zicht op nieuwe verdienmodellen binnen gebied Mierlo-Oost, in aanvulling op of ter vervanging van agrarische bedrijvigheid
          3. Blz. 298 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        4. Blz. 299 Gebiedsprogramma Landelijk gebied Gijzenrooi
          1. Blz. 300 tabel
          2. Blz. 301 Doelstellingen
            1. Blz. 302 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 303 01. Er is uitsluitsel over de manier waarop het cultuurhistorisch landschap kan worden benut in recreatieve arrangementen (aangezien de nadruk in het gebied ligt op natuur en rust).
              2. Blz. 304 02. Er is een beheer- en inrichtingsplan voor de gemeentelijke gronden binnen Gijzenrooi, waarin voorwaarden zijn vastgelegd over natuurinclusieve en ecologische landbouw
            2. Blz. 305 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 306 03. Er is zicht op de mogelijkheden om het cultuurhistorisch landschap te gebruiken in recreatieve arrangementen binnen de contouren van het Van Gogh Nationaal park
            3. Blz. 307 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 308 04. Alle agrarische gronden in Gijzenrooi worden natuurinclusief en extensief beheerd.
              2. Blz. 309 05. Er is een plan voor nieuwe recreatieve wandelpaden en voor een nieuwe hondenuitlaatroute
            4. Blz. 310 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 311 06. Er wordt meer water in het natuurgebied De Gijzenrooise Zegge vastgehouden door het waterpeil te verhogen, om bijzondere waterafhankelijke natuur te versterken
              2. Blz. 312 07. De stadsboerderij in Gijzenrooi is operationeel
          3. Blz. 313 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        5. Blz. 314 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 315 Capaciteitsbeeld 2024
        7. Blz. 316 Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
        8. Blz. 317 toelichting vraag naar extra geld
      6. Blz. 318 Programma 5. Toekomstbestendige leefomgeving
        1. Blz. 319 Omschrijving programma
        2. Blz. 320 Themaprogramma Mobiliteit
          1. Blz. 321 tabel
          2. Blz. 322 Doelstellingen
            1. Blz. 323 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 324 01. Het lokale fietspadennetwerk voldoet aan de minimale breedte, is verlicht en is voorzien van het gewenste wegdek
              2. Blz. 325 02. Deelmobiliteit is zichtbaar aanwezig en verkrijgbaar in Geldrop-Mierlo
              3. Blz. 326 03. Het fietspad Nieuwendijk-Eindhovenseweg en de busbaan Mierloseweg zijn gerealiseerd, waardoor we uitvoering hebben gegeven aan het Geldrop-Mierlose deel van de regionale bereikbaarheidsagenda
            2. Blz. 327 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
            3. Blz. 328 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 329 04. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten
            4. Blz. 330 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 331 05. Er zijn laadpalen om het gebruik van elektrische auto’s te faciliteren, passend bij de behoefte die er is
          3. Blz. 332 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        3. Blz. 333 Themaprogramma Duurzaamheid
          1. Blz. 334 tabel
          2. Blz. 335 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 336 Doelstellingen
            1. Blz. 337 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 338 01. Het themaprogramma Duurzaamheid is in lijn met de opzet binnen het werken met programma’s
            2. Blz. 339 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 340 02. De CO2 uitstoot is met 25% afgenomen ten opzichte van 2017
              2. Blz. 341 03. Het gemeentelijke vastgoed en de openbare verlichting zijn verder verduurzaamd
              3. Blz. 342 04. Er is minder wateroverlast, hittestress en verdroging doordat er meer water wordt vastgehouden
              4. Blz. 343 05. Het hergebruik van materialen is toegenomen en de hoeveel restafval is afgenomen
              5. Blz. 344 06. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde
          4. Blz. 345 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        4. Blz. 346 Themaprogramma Veiligheid
          1. Blz. 347 tabel
          2. Blz. 348 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 349 Doelstellingen
            1. Blz. 350 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 351 01. De informatiepositie (zowel kwantitatief als kwalitatief) op het gebied van veiligheid is verbeterd en er wordt meer informatiegestuurd gewerkt.
              2. Blz. 352 02. Er wordt voldaan aan de Brabantse weerbaarheidsnorm, doordat de weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, ondernemers, agrariërs, bestuurders, etc.) tegen ondermijning is vergroot, ten behoeve van het beperken van georganiseerde criminaliteit
            2. Blz. 353 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 354 03. De weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, senioren en MKB-ondernemers) op het gebied van digitale veiligheid is vergroot
              2. Blz. 355 04. Er is een cyclisch programma in werking, waardoor ambtelijk, bestuurlijk en maatschappelijk aandacht is geborgd voor het vergroten van de awareness ten aanzien van ondermijnende criminaliteit
              3. Blz. 356 05. Binnen de gemeentelijke organisatie is een actiegerichte inzet geborgd door toepassing van een veiligheidsdashboard, om zo ondermijnende criminaliteit met specifieke interventies gerichter aan te pakken
            3. Blz. 357 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 358 06. Toezicht en handhaving heeft geleid tot minder meldingen over kleine ergernissen (bijv. hondenpoep, parkeeroverlast en afvalbijzettingen), met name op locaties waar het aantal overlastmeldingen meer dan gemiddeld is
          4. Blz. 359 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        5. Blz. 360 Omgevingswetprogramma Grondbeleid & kostenverhaal
          1. Blz. 361 tekst omgevingswet
        6. Blz. 362 Wat gaat het kosten?
        7. Blz. 363 Capaciteitsbeeld 2024
        8. Blz. 364 Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
        9. Blz. 365 toelichting vraag naar extra geld
      7. Blz. 366 Programma 6. Organisatie
        1. Blz. 367 Omschrijving programma
        2. Blz. 368 Themaprogramma Bestuur & organisatie
          1. Blz. 369 tabel
          2. Blz. 370 Focuspunten binnen de reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 371 Doelstellingen
            1. Blz. 372 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 373 01. Het besturingsmodel faciliteert het werken met programma’s in combinatie met reguliere werkzaamheden (lijn)
              2. Blz. 374 02. Het werken met thema- en gebiedsprogramma’s (inclusief de gewenste participatieve werkwijze binnen die programma’s) is ingebed in bestuur en organisatie en daar waar nodig is de organisatie hierop aangepast
              3. Blz. 375 03. De organisatiewaarden zijn gedefinieerd, geladen en bekend bij medewerkers
              4. Blz. 376 04. Het verzuimpercentage stabiliseert zich op het gemiddelde van gemeenten van dezelfde grootte (door te focussen op preventie)
              5. Blz. 377 05. De medewerkersbetrokkenheid laat zien dat gemeente Geldrop-Mierlo wordt ervaren als prettige werkgever
              6. Blz. 378 06. Er is actueel beleid inzake burger- en overheidsparticipatie
              7. Blz. 379 07. Het in behandeling nemen van aanvragen is conform de Omgevingswet ingeregeld
              8. Blz. 380 08. Er is continue communicatie naar doelgroepen met een passend bereik ingeregeld, door uitvoering van een nieuwe communicatiestrategie
            2. Blz. 381 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 382 09. Het werken vanuit een visie met een strategie is ingebed in bestuur en organisatie
              2. Blz. 383 10. De organisatie gebruikt duurzame bedrijfsmiddelen en duurzaam vervoer voor medewerkers
              3. Blz. 384 11. De organisatie heeft een sterk werkgeversmerk in de regio en is aantrekkelijk voor bestaande en nieuwe medewerkers
              4. Blz. 385 12. De score op de EmployeeNetPromoterScore ligt hoger dan in 2023 als gevolg van de interventies in het kader van medewerkersbetrokkenheid
            3. Blz. 386 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 387 13. Alle relevante processen en de beleidscyclus zijn in de geest van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging ingeregeld
              2. Blz. 388 14. De accommodaties die in bezit zijn van en beheerd worden door de gemeente bieden een adequate huisvesting voor de maatschappelijke functies waarvoor ze zijn ingezet
              3. Blz. 389 15. De gemeentelijke organisatie heeft de eigen digitale veiligheid op orde qua dienstverlening en werkorganisatie
          4. Blz. 390 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        3. Blz. 391 Themaprogramma Dienstverlening
          1. Blz. 392 tabel
          2. Blz. 393 Focus reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 394 Doelstellingen
            1. Blz. 395 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 396 01. Het beleid ten aanzien van dienstverlening is geactualiseerd en geïntegreerd in het programma Dienstverlening
              2. Blz. 397 02. Er is een handreiking over dienstverlening, die gemeengoed is voor alle medewerkers
              3. Blz. 398 03. We hebben ingeregeld dat we proactief kunnen reageren op gebeurtenissen en nieuws in de maatschappij
              4. Blz. 399 04. De pilot Melddesk openbare ruimte is afgerond en heeft geleid tot vervolgkeuzes, zodat inwoners laagdrempelig via een app meldingen over de openbare ruimte kunnen doen en deze snel worden afgehandeld
            2. Blz. 400 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 401 05. Er is een groei van 10% wat betreft de contacten van inwoners en bedrijven via de digitale weg, wat blijk geeft van zelfredzaamheid ten aanzien van informatievergaring en het doen van transacties
              2. Blz. 402 06. Er zijn KPI’s operationeel voor klantencontacten, waaraan op alle niveaus de performance wordt getoetst
            3. Blz. 403 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 404 07. De tien meest gebruikte diensten zijn digitaal voor inwoners en/of ondernemers beschikbaar
          4. Blz. 405 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        4. Blz. 406 Themaprogramma Digitalisering
          1. Blz. 407 tabel
          2. Blz. 408 Focus reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 409 Doelstellingen
            1. Blz. 410 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 411 01. Het programma Digitalisering heeft vorm gekregen en geeft een duidelijk beeld van de ontwikkelrichting op het gebied van digitalisering
              2. Blz. 412 02. Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg een dashboard raadplegen
              3. Blz. 413 03. Er is zicht op de mogelijkheden en kansen ten aanzien van GovTech en er zijn basisprincipes bepaald
            2. Blz. 414 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 415 04. We passen datagestuurd werken toe voor veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg, als instrument voor beleidsontwikkeling en – uitvoering en voor sturing en verantwoording
              2. Blz. 416 05. Het experiment ‘digitale openbare ruimte’ is afgerond en de verkregen inzichten zijn vertaald naar vervolgstappen
            3. Blz. 417 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 418 06. Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van mobiliteit, bestaanszekerheid en economie een dashboard raadplegen
            4. Blz. 419 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 420 07. We passen datagestuurd werken toe voor mobiliteit, bestaanszekerheid en economie als instrument voor beleidsontwikkeling en -uitvoering en voor sturing en verantwoording
          4. Blz. 421 Doorkijk naar activiteiten in 2025 en verder
        5. Blz. 422 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 423 Capaciteitsbeeld 2024
        7. Blz. 424 Vraag naar extra geld (gekoppeld aan doelen)
        8. Blz. 425 toelichting vraag naar extra geld
    3. Blz. 426 Algemene inleiding
      1. Blz. 427 Algemene inleiding
        1. Blz. 428 Algemene inleiding
      2. Blz. 429 Verloop begrotingssaldo
        1. Blz. 430 Verloop begrotingssaldo
        2. Blz. 431 Deel 3
        3. Blz. 432 Deel 4
    4. Blz. 433 Paragrafen
      1. Blz. 434 Lokale heffingen
        1. Blz. 435 Inleiding
        2. Blz. 436 Beleid
        3. Blz. 437 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 438 Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
        5. Blz. 439 Rioolheffing
        6. Blz. 440 Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
        7. Blz. 441 Leges
        8. Blz. 442 Overige belastingen
        9. Blz. 443 Kwijtscheldingsbeleid
        10. Blz. 444 Overzicht tarieven
      2. Blz. 445 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 446 Inleiding
        2. Blz. 447 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        3. Blz. 448 Inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 449 Wijzigingen
        5. Blz. 450 Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 451 Weerstandsvermogen
        7. Blz. 452 Financiële kengetallen
        8. Blz. 453 Financiële kengetallen toelichting
      3. Blz. 454 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 455 Inleiding
        2. Blz. 456 Wegen
        3. Blz. 457 Openbare verlichting
        4. Blz. 458 Civiele kunstwerken
        5. Blz. 459 Groen
        6. Blz. 460 Riolering
        7. Blz. 461 Gebouwen
        8. Blz. 462 Speelvoorzieningen
      4. Blz. 463 Financiering
        1. Blz. 464 Inleiding
        2. Blz. 465 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 466 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 467 Renterisicobeheer
        5. Blz. 468 Kredietrisicobeheer
        6. Blz. 469 Leningenportefeuille
      5. Blz. 470 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 471 Inleiding
        2. Blz. 472 Organisatie ontwikkeling
        3. Blz. 473 Strategisch HRM plan
        4. Blz. 474 Ontwikkeling formatie
        5. Blz. 475 Ziekteverzuim
        6. Blz. 476 Capaciteitsbegroting
        7. Blz. 477 Informatievoorziening
        8. Blz. 478 nieuw
        9. Blz. 479 Control
        10. Blz. 480 Kengetallen
      6. Blz. 481 Verbonden partijen
        1. Blz. 482 Inleiding
          1. Blz. 483 Inleiding
        2. Blz. 484 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 485 GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
          2. Blz. 486 GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
          3. Blz. 487 GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
          4. Blz. 488 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuid-oost
          5. Blz. 489 GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
          6. Blz. 490 GR Senzer te Helmond
          7. Blz. 491 GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven
          8. Blz. 492 GR PlusTeam te Geldrop
        3. Blz. 493 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 494 NV Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag
          2. Blz. 495 BV Breedband Regio Eindhoven te Eindhoven
        4. Blz. 496 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 497 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
          2. Blz. 498 Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
          3. Blz. 499 Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen.
        5. Blz. 500 Overig
          1. Blz. 501 Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)
          2. Blz. 502 Netwerksamenwerking middelgrote gemeenten Brabant (M7) en landelijk (M50)
        6. Blz. 503 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 504 Grondbeleid
        1. Blz. 505 Algemeen grondbeleid
        2. Blz. 506 Ontwikkelingen grondexploitaties
        3. Blz. 507 Reserves en voorzieningen
        4. Blz. 508 toelichting reserveverloop
        5. Blz. 509 b. Reserve tussentijdse winstnemingen
        6. Blz. 510 Verliesvoorziening
        7. Blz. 511 Voorziening afgesloten complexen
        8. Blz. 512 toelichting voorziening afgesloten complexen
        9. Blz. 513 Weerstandsvermogen
        10. Blz. 514 Meerjarenperspectief
        11. Blz. 515 Materiële vaste activa
        12. Blz. 516 Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015
        13. Blz. 517 Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015 oud
        14. Blz. 518 extra tekstvak nota kostenverhaal
      8. Blz. 519 Wet open overheid
        1. Blz. 520 toelichting
      9. Blz. 521 Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 522 Verplichte beleidsindicatoren
    5. Blz. 523 Financiële begroting
      1. Blz. 524 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 525 Programma's
        2. Blz. 526 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 527 Onvoorzien, overhead en Vpb
        4. Blz. 528 Geraamd totaal saldo van baten en lasten
        5. Blz. 529 Beoogde toevoegingen en onttrekkingen reserves
        6. Blz. 530 Geraamd resultaat
      2. Blz. 531 Overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 532 Overzicht van baten en lasten per taakveld
      3. Blz. 533 Toelichting overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 534 Toelichting overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 535 Verschillen per programma
          1. Blz. 536 Inleiding
          2. Blz. 537 Programma 1: De mens centraal
          3. Blz. 538 Programma 2: Sterke wijken
          4. Blz. 539 Programma 3: Levendige dorpen
          5. Blz. 540 Programma 4: Vitaal & groen buitengebied
          6. Blz. 541 Programma 5: Toekomstbestendige leefomgeving
          7. Blz. 542 Programma 6: Organisatie
        3. Blz. 543 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
          1. Blz. 544 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
        4. Blz. 545 Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 546 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          2. Blz. 547 toelichting
      4. Blz. 548 Uiteenzetting van de financiële positie
        1. Blz. 549 Geprognosticeerde balans
          1. Blz. 550 Geprognosticeerde balans
        2. Blz. 551 EMU-saldo
          1. Blz. 552 EMU-saldo
        3. Blz. 553 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
          1. Blz. 554 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        4. Blz. 555 Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
          1. Blz. 556 Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
      5. Blz. 557 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 558 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 559 Reserves
          2. Blz. 560 Voorzieningen
          3. Blz. 561 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 562 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 563 Inleiding
          2. Blz. 564 Algemene reserves
          3. Blz. 565 Algemene reserve
          4. Blz. 566 Algemene reserve grondexploitaties
          5. Blz. 567 Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          6. Blz. 568 Reserve personeel en organisatie
          7. Blz. 569 Reserve onderwijshuisvesting/ integraal huisvestingsplan (IHP)
          8. Blz. 570 Reserve participatie
          9. Blz. 571 Reserve investeringen speeltuin De Viking
          10. Blz. 572 Reserve hondenbeleid
          11. Blz. 573 Reserve recreatie en toerisme
          12. Blz. 574 Reserve centrummanagement/ ondernemersinitiatieven
          13. Blz. 575 Reserve I&A
          14. Blz. 576 Fondsen grondexploitaties
          15. Blz. 577 Reserve leefbaarheidsfonds
          16. Blz. 578 Reserve fonds investering ruimtelijke ordening
          17. Blz. 579 Reserve fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
          18. Blz. 580 Reserve fonds herstructurering woongebieden
          19. Blz. 581 Reserve verevening bedrijfsomgevingen
          20. Blz. 582 Reserve duurzaamheid
          21. Blz. 583 Reserve kapitaalslasten woningbouwimpuls
          22. Blz. 584 Reserve omgevingswet
          23. Blz. 585 Reserve WBI herstructurering woongebieden
          24. Blz. 586 Reserve WBI leefbaarheidsfonds
          25. Blz. 587 Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
          26. Blz. 588 Reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
          27. Blz. 589 Reserve opvang ontheemden Oekraine
          28. Blz. 590 Dekkingsreserves
          29. Blz. 591 Bouw nieuwe multifunctionele vergaderaccommodatie
          30. Blz. 592 Nutsvoorzieningen centrum Mierlo
          31. Blz. 593 Dorpsstraat deel Rabobank-ter hoogte van de Plus supermarkt
          32. Blz. 594 Onderzoek en realisatie kiosk Mierlo
          33. Blz. 595 Dekkingsreserves vanuit fonds bovenwijks
          34. Blz. 596 Dekkingsreserve speelvoorziening Gulbergen
          35. Blz. 597 Dekkingsreserve R&T speelruimte beleidsplan
        3. Blz. 598 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 599 Inleiding
          2. Blz. 600 Pensioenen wethouders
          3. Blz. 601 Voorziening verlofsparen
          4. Blz. 602 Voorziening compensatie Attero
          5. Blz. 603 Voorzieningen onderhoud/egalisatie
          6. Blz. 604 Voorziening groot onderhoud wegen
          7. Blz. 605 Voorziening groot onderhoud gebouwen
          8. Blz. 606 Voorziening onderhoud brede school Coevering
          9. Blz. 607 Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
          10. Blz. 608 Voorziening Wonen
          11. Blz. 609 Voorzieningen door derden beklemde middelen
          12. Blz. 610 Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
          13. Blz. 611 Egalisatievoorziening rioleringen
          14. Blz. 612 Voorziening Gemeentelijk groenfonds
          15. Blz. 613 Voorziening afgesloten complexen grondbedrijf
          16. Blz. 614 Voorziening voorschoolse educatie
      6. Blz. 615 Toelichting op de financiële uitgangspunten
        1. Blz. 616 Toelichting op de financiële uitgangspunten
    6. Blz. 617 Bijlagen
      1. Blz. 618 Voetnoten
        1. Blz. 619 Doelstellingen
          1. Blz. 620 Voetnoten
      2. Blz. 621 Vaststellingsbesluit
        1. Blz. 622 Doelstellingen
          1. Blz. 623 Vaststellingsbesluit
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap