Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Inleiding

Doel is onze bedrijfsvoering op een dusdanige manier in te richten en uit te voeren dat het de uitvoering van de lijnwerkzaamheden en programma's zo goed mogelijk ondersteunt en daardoor zorgt voor een goede dienstverlening aan onze inwoners, bedrijven, instellingen en bezoekers aan onze gemeente.

 

Ontwikkeling formatie

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Ontwikkeling formatie

De formatie voor 2026 blijft gelijk aan die van 2025.
Kanttekening: Wel zijn er enkele administratieve en formatieve wijzigingen doorgevoerd.
- Medewerkers van de Centrumregeling GEO zijn in de formatie opgenomen.
- Medewerker(s) die werkzaamheden verrichten voor de Woningbouwimpuls. 

Hoewel de formatie hierdoor is toegenomen, heeft dit geen invloed op het budget.

Oorspronkelijke vastgestelde formatie begroting 2025: 256,17fte
Motion peildatum 1-1-2025: 246,85fte
Motion peildatum 1-1-2026 (uitdraai 13-02-2025): 252,68fte

Ziekteverzuim

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Ziekteverzuim

Daar waar de ambitie voor 2025 lag op het stabiliseren van het verzuimcijfer naar het gemiddelde van gemeenten in dezelfde grootteklasse, is het doel voor 2026 het behoud van het verzuimpercentage op het gemiddelde van gemeenten in dezelfde grootteklasse.

Er blijft voortdurend aandacht voor het voorkomen van verzuim door vroegtijdig signalen bespreekbaar te maken en er wordt sneller geïntervenieerd als er sprake is van een structurele disbalans tussen werk en capaciteiten (preventieve verzuimaanpak). Dit wordt op allerlei manieren gefaciliteerd (het gesprekinstrument In gesprek, training/intervisie leidinggevenden, maatwerkoplossingen).  Daarnaast zal ook de samenwerking met de arbodienst versterkt worden.

Capaciteitsbegroting

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Capaciteitsbegroting

De activiteiten, zoals beschreven in de thema's, opgaven en de focuspunten lijn, worden uitgevoerd binnen de bestaande formatie. Deze zijn bij het opstellen getoetst op realisme en haalbaarheid. Eventuele keuzes met betrekking tot het doorvoeren van ombuigingsvoorstellen kunnen leiden tot een andere verdeling binnen de bestaande capaciteitsraming. 

Voor het doorbelasten van (interne) kosten aan verschillende taakvelden (kosten toerekenen daar waar ze betrekking op hebben) wordt de verdeling van 2025 aangehouden. 

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Informatievoorziening

Informatiebeleidsplan 2026-2029
Eind 2025 is het geactualiseerde Informatiebeleidsplan 2025-2028 voor de 4 Dommelvallei-organisaties opgesteld. Het gezamenlijk opgesteld informatiebeleidsplan haakt aan/maakt deel uit van te realiseren organisatiedoelen van de Dommelvallei organisaties. Uitvoeren van het plan is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
De IV-board heeft als taak om in gezamenlijkheid met onze Dommelvallei partners sturing te geven aan de uitvoering van het projectportfolio behorende bij het informatieplan. Gefaciliteerd door de portfoliomanager/businesspartner van Dienst Dommelvallei maakt de board afwegingen over de te starten projecten en bewaakt de voortgang van het hele portfolio.
De IV-board bepaalt het portfolio voor 2026.  Op basis daarvan wordt bepaald hoeveel middelen er eventueel nodig zijn voor uitvoering van de geprioriteerde projecten voor zover die niet gedekt kunnen worden binnen de reguliere I&A budgetten van Dienst Dommelvallei.
Na prioritering van de projecten op basis van een afwegings- en prioriteringskader en het uitvoeren van een haalbaarheids- en impactanalyse en het invullen van essentiële randvoorwaarden wordt gestart met de projecten.
We borgen de continuïteit van de informatievoorziening en verbeteren de kwaliteit. Belangrijke thema's zijn 'digitaal samenwerken', 'meer doen met data', 'efficiëntere processen en meer gebruiksgemak' en 'een moderne en veilige werkplek'. De implementatie van Microsoft 365 vervult een belangrijke rol in deze verbetering.

Informatiebeveiliging en privacy
De gemeente wisselt op alle beleidsterreinen informatie uit. We willen hierbij een betrouwbare partner zijn voor onze inwoners, medewerkers en zakelijke partners en we hebben hierbij een maatschappelijke en wettelijke verantwoordelijkheid. Hierbij is het essentieel dat de basis op orde is: informatieveiligheid en privacy moeten verankerd zijn in processen en voldoen aan wet- en regelgeving. Om aan de veranderende wet- en regelgeving te voldoen is het noodzakelijk dat in de vier Dommelvallei-organisaties procesmatig werken worden versterkt.

Voldoen aan wet- en regelgeving
Procesmatig werken, risicomanagement, duidelijke verantwoordelijkheden en continue verbetering zijn noodzakelijk om gegevensbescherming te kunnen borgen. De invoering van de Cyberbeveiligingswet (CBW), als Nederlandse vertaling van de NIS2-richtlijn, is uitgesteld tot het tweede kwartaal van 2026. Dit geeft ons meer tijd om ons voor te bereiden op de nieuwe regels, maar de cyberdreigingen blijven onverminderd aanwezig. De CBW breidt het toezicht uit van kantoorautomatisering naar operationele technologie, zoals verkeersregelinstallaties.
Nieuwe wetgeving rondom Artificial Intelligence (AI) biedt kansen om efficiënter te kunnen werken maar brengt ook uitdagingen met zich mee. De borging van informatiebeveiliging en privacy in processen wordt hiermee nog belangrijker. Aangescherpte wet- en regelgeving en het verhoogde landelijke cyberdreigingen, maakt dat de gemeente meer taken krijgt op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Om de kans op digitale inbreuken te verkleinen of snel te kunnen ondervangen is een snellere groei noodzakelijk.

Vervolgstappen
Hoewel er stappen zijn gezet, kunnen we nog niet in alle gevallen aantonen dat we voldoen aan de informatiebeveiliging- en privacywetgeving. In samenwerking met de Dommelvallei-organisaties en bij voldoende middelen, werken we gestructureerd toe naar volwassenheidsniveau 3 van 5. Zo borgen we beschikbaarheid, vertrouwelijkheid, integriteit en privacy van informatie en blijven we een betrouwbare partner die voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Kengetallen

(peildatum: 1-7-2025)

Formatie (excl. college B&W en griffie)

Team Factor Peildatum 1-1-2026 Formatie 1-1-2025
Directie en concernstaf fte 8,67 9,89
Team Strategie en Beleid Ruimte fte 22,17 18,30
Team Ruimtelijke Ontwikkeling fte 21,24 18,95
Team Realisatie fte 27,58 27,84
Team Buitendienst en Sporthalbeheer fte 28,77 28,63
Team Publiekszaken fte 26,86 26,65
Team Ondersteuning fte 25,14 24,71
Team Leefbaarheid en Veiligheid fte 12,89 12,22
Team Inkomen en Toegang fte 21,37 21,46
Team Zorg en Jeugd fte 33,06 32,17
Team Strategie en Beleid Samenleving fte 24,37 26,03
Totale formatie fte 252,12 246,85

Ziekteverzuim (exclusief zwangerschapsverlof)

2025 (1 januari tot 1 juli) 2024 (1 januari tot 1 juli)
Verzuimpercentage 7,04 5,54
Gemiddelde duur (dagen) 17,93 16,28
Verzuimfrequentie 0,57 0,47
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2024: 6,3