Uitgaven

17,64%
€ 25.526
x €1.000
17,64% Complete

Inkomsten

65,49%
€ 95.329
x €1.000
65,49% Complete

Saldo

8094,31%
€ 69.803
x €1.000

Programma 5. Organisatie

Binnen deze programmagroep werken we aan programma’s die vooral ingrijpen in de leefomgeving. Ze hebben impact binnen andere themaprogramma’s en vooral ook binnen gebiedsprogramma’s. Het gaat om de programma’s mobiliteit, duurzaamheid en veiligheid.

Uitgaven

17,64%
€ 25.526
x €1.000
17,64% Complete

Inkomsten

65,49%
€ 95.329
x €1.000
65,49% Complete

Saldo

8094,31%
€ 69.803
x €1.000

Het programma Organisatie is een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke strategie 2026–2029. De daarin opgenomen ontwikkelingen zijn primair gericht op het versterken van de ambtelijke organisatie en betreffen voor een groot deel interne verbeteringen. Afhankelijk van de aard en impact van de doelen binnen dit programma, kunnen deze vallen onder de kaderstellende rol van de gemeenteraad of onder de verantwoordelijkheid van de directie.

Strategische doelen die raken aan de gemeentebrede visie, de kwaliteit van de dienstverlening aan inwoners of die beleidsmatige of financiële impact hebben, behoren tot het kaderstellende domein van de raad. Daarentegen vallen doelen die betrekking hebben op de interne inrichting van de organisatie, zoals HR-beleid, systemen of procesoptimalisatie, onder de verantwoordelijkheid van de directie. Omdat de realisatie van de inhoudelijke ambities uit de strategie mede afhankelijk is van een wendbare, effectieve en toekomstbestendige organisatie, wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de belangrijkste doelen en keuzes binnen dit programma.

Om als gemeente goed te kunnen werken voor onze inwoners, is het belangrijk dat onze organisatie op orde is. Een sterke organisatie zorgt ervoor dat we snel en goed kunnen reageren op wat er in de samenleving speelt.

Kortom, een betrouwbare overheid die helder communiceert, zorgvuldig werkt en actief inspeelt op veranderingen. Dit past bij het toekomstbeeld uit de Visie 2044: een overheid die dichtbij is, dienstbaar handelt en klaar is voor de uitdagingen van morgen. Daarnaast werken we, als werkgever, aan 2 uitdagingen:

  • Het creëren van een werkomgeving waar collega’s graag willen werken en waar zij energie krijgen (werkgeluk en duurzame inzetbaarheid).
  • Blijven vernieuwen om in de wereld van morgen nog meer waarde toe te voegen (ontwikkeling en innovatie).

De komende jaren werken we binnen dit programma aan de volgende thema’s en opgaven:

Thema's

  • Bedrijfsvoering
  • Organisatieontwikkeling
  • Dienstverlening


Opgaven

  • Datagedreven werken
  • Participatief werken
  • Samenspel

Thema Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsvoering - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Een sterke organisatie vraagt om een stevige basis. In Geldrop-Mierlo zorgen we voor een bedrijfsvoering die wendbaar, weerbaar en toekomstgericht is. Zo kunnen we onze maatschappelijke opgaven realiseren en betrouwbaar opereren richting inwoners, partners en raad.

We borgen een gezonde financiële huishouding en sturen op een efficiënte inzet van mensen en middelen. Onze bestuurlijke planning is voorspelbaar en afgestemd op de politieke cyclus. We versterken onze informatiehuishouding en juridische kwaliteitszorg, en geven uitvoering aan de Wet open overheid (Woo) door transparanter te werken en informatie beter toegankelijk te maken.

Daarnaast investeren we in onze digitale weerbaarheid en zorgen we voor veilige systemen, bewustwording en goed gebruik van data en technologie. We blijven werken aan een organisatie die aantrekkelijk is voor nieuwe collega’s en waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen en vitaal blijven. Zo versterken we ons werkgeversmerk en stimuleren we eigenaarschap en werkplezier.

Tot slot vraagt de Omgevingswet dat we anders werken en plannen: integraal, participatief en gebiedsgericht. We bouwen aan een omgevingsplan dat digitaal toegankelijk is en aansluit bij de leefwereld van inwoners en professionals. Ook dat vraagt om een stabiele en goed georganiseerde bedrijfsvoering.

Excel-tabel

Doelen Bedrijfsvoering
Financiën, Planning en Sturing
In 2026 is de meerjarenbegroting sluitend, waarbij de uitgaven gedekt zijn door de inkomsten.
In 2026 zijn er integrale dashboards per team operationeel, waarmee inzicht wordt verkregen in de inzet van capaciteit en budgetten.
In 2026 is de bestuurlijke planning doorlopend gekoppeld aan begroting, P&C-cyclus, jaarlijkse actualisaties, wetswijzigingen en toezeggingen, en is voorzien van kwartaalgerichte concrete raadsdeadlines voor minimaal 90% van de planbare onderwerpen. Daarbij zijn alle geplande onderwerpen vanaf Q1 2026 voorzien van een risicoprofiel en wordt de planning ten minste twee keer per jaar structureel geactualiseerd (juni en november).
In 2027 geven de integrale dashboards ook inzicht in de gerealiseerde inzet van capaciteit.
Digitale weerbaarheid, privacy en informatievoorziening
In 2026 heeft de organisatie, in samenwerking met de Dienst Dommelvallei en op basis van de ENSIA-rapportage, een strategische analyse uitgevoerd van de nog niet belegde taken, rollen en verantwoordelijkheden op het gebied van digitale weerbaarheid. Deze analyse vormt het vertrekpunt voor het structureel beleggen van verantwoordelijkheden en het versterken van onze digitale veerkracht.
In 2026 zorgen we, in samenwerking met de Dienst Dommelvallei, dat 100% van de medewerkers en bestuurders een basistraining digitale weerbaarheid heeft gevolgd en bekend is met de belangrijkste risico’s en handelingsperspectieven.
In 2026 heeft de gemeente de privacy geïmplementeerd bij data-vragen, conform beleidsuitwerking Privacy en AVG. De voortgang wordt jaarlijks geëvalueerd, waarbij minimaal 75% van de data-vragen voldoet aan de gestelde privacyrichtlijnen.
In 2027 heeft de gemeente Geldrop-Mierlo het vastgestelde privacy ambitieniveau uit de beleidsuitwerking Privacy bereikt. De voortgang wordt jaarlijks gemonitord via het borgingsproduct 3.0 (van de Informatiebeveiligingsdienst), waarbij het scoringspercentage van 60% voldoet aan het huidig ambitieniveau.
Juridische kwaliteitszorg & Woo
Vanaf 2026 wordt het onderwerp "juridische kwaliteitszorg" structureel opgenomen in de P&C-cyclus (bijv. in voortgangsrapportages) en minimaal 2 keer per jaar besproken in het Management Overleg.
In 2026 is bij 90% van de besluitvormingsdocumenten (adviesnota’s) binnen de 10 benoemde onderwerpen aantoonbaar juridisch advies ingewonnen voorafgaand aan besluitvorming, vastgesteld via een jaarlijkse dossieranalyse.
In 2026 is het aandeel adviesnota’s waarin het kopje ‘juridische gevolgen’ is ingevuld toegenomen tot 95%, zoals gemeten in een kwartaalreview.
Hoewel ook nu al – zij het minder structureel of expliciet – lessen worden getrokken uit bezwaarprocedures, Woo-verzoeken en juridische advisering, worden deze leerpunten vanaf 2026 systematisch verder benut voor de continue verbetering van werkprocessen en de ontwikkeling van juridische kennis bij medewerkers. Deze inzichten worden jaarlijks vastgelegd en opgevolgd met concrete verbeteracties.
In 2026 is het proces Bezwaren en klachten actief onder aan de aandacht gebracht bij alle medewerkers die betrokken zijn bij dit proces via een gerichte informatie- en/of kennissessie. In een daaropvolgende evaluatie geeft minimaal 80% van hen aan voldoende toegerust te zijn om hun rol binnen dit proces goed te kunnen vervullen.
In 2026 wordt ten minste 90% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgehandeld. De voortgang wordt gemonitord via een dashboard en maandelijks besproken in het Teammanagersoverleg. De wettelijke termijnen zijn leidend; bij afwijkingen worden waar nodig passende acties ondernomen.
In 2026 is de tweede tranche van de actieve openbaarmakingsplicht van de Wet open overheid (Woo) volledig geïmplementeerd binnen de gemeente Geldrop-Mierlo. Dit omvat de actieve publicatie van onder andere ontwerpen van wet- en regelgeving, vergaderstukken van decentrale overheden, agenda's en besluiten van bestuurscolleges, adviezen, jaarplannen, jaarverslagen, Woo-verzoeken en Woo-besluiten.
In 2026 wordt minimaal 85% van de Woo-verzoeken binnen de wettelijke termijn afgehandeld, op basis van maandelijkse rapportages.
In 2026 is het Woo-proces vastgelegd in standaard werkprocessen en formats.
In 2027 geeft minimaal 75% van de teams aan voldoende ondersteuning en duidelijkheid te ervaren in hun rol binnen het Woo-proces, op basis van een jaarlijkse interne evaluatie.
In 2027 is de kwaliteit van de adviesnota’s op bezwaar en klachten aantoonbaar verbeterd, gemeten via een jaarlijkse steekproef waarbij minimaal 80% voldoet aan de richtlijnen voor juridische onderbouwing en motivering.
Inkoop & rechtmatigheid
In 2026 wordt bij iedere inkoop waar het inkoopbeleid dat voorschrijft tijdig een inkoopstrategie gehanteerd. Dit wordt gemonitord via een steekproefsgewijze dossieranalyse.
In 2027 wordt bij iedere inkoop waar het inkoopbeleid dat voorschrijft tijdig en correct een inkoopstrategie gehanteerd. Dit wordt gemonitord via een steekproefsgewijze dossieranalyse.
Medewerkers, vitaliteit & werkgeverschap (HR)
In 2026 is de medewerkersbetrokkenheid verbeterd, waarbij de Employee Net Promoter Score (eNPS-score) minimaal gelijk tot 1 punt hoger is dan de meting uit 2025 (referentiejaar), door structurele opvolging van medewerkersuggesties, procesoptimalisaties en leiderschapsontwikkeling.
Vanaf 2026 zijn 70% van de ontwikkelactiviteiten gekoppeld aan organisatie- of teamdoelen en opgenomen in een jaarlijks leer- en ontwikkelprogramma.
In 2026 heeft minimaal 50% van de medewerkers deelgenomen aan ten minste één vitaliteitsactiviteit (zoals workshops, coaching of (sport)activiteiten).
In 2026 is het werkgeversimago van de gemeente Geldrop-Mierlo versterkt, wat blijkt uit een toename van het aantal sollicitanten dat voldoet aan het gevraagde profiel. Deze verbetering is het resultaat van gerichte arbeidsmarktcommunicatie en versterkte zichtbaarheid als aantrekkelijke en maatschappelijk betrokken werkgever.
Vanaf 2026 blijft het verloopcijfer jaarlijks maximaal gelijk aan het landelijk gemiddelde van vergelijkbare middelgrote gemeenten (zoals jaarlijks gepubliceerd door het A&O fonds Gemeenten), door gerichte inzet op strategisch personeelsbeleid, (loopbaan)ontwikkeling, werkgeluk en goed werkgeverschap.
Vanaf 2026 blijft het verzuimpercentage jaarlijks maximaal gelijk aan het landelijk gemiddelde van vergelijkbare middelgrote gemeenten (zoals jaarlijks gepubliceerd door het A&O fonds Gemeenten), door gerichte inzet op vitaliteit, verzuimgesprekken en preventieve interventies.
Dienst Dommelvallei
In 2026 is de gewijzigde governance (bestuur en directieberaad) van Dienst Dommelvallei volledig operationeel, inclusief heldere spelregels en vastgestelde en geborgde besluitvormingsprocedures.
In 2026 zijn businesspartners van de Dienst Dommelvallei actief in alle bedrijfsvoeringsdomeinen (HR, Financiën, ICT) en wordt hun toegevoegde waarde jaarlijks geëvalueerd door minimaal 75% van de betrokken managers als positief beoordeeld op de onderdelen strategisch advies, verbinding met de lijn en kwaliteit van dienstverlening.
In 2026 onderzoeken we in samenwerking met Dienst Dommelvallei welke kansen er liggen voor de organisatie voor het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Aan de hand daarvan werken we een opzet en aanpak uit om AI van toegevoegde waarde te laten zijn, met aandacht voor privacy en ethiek.
Omgevingswet
In 2026 heeft minimaal 80% van de medewerkers die betrokken zijn bij omgevingsvraagstukken deelgenomen aan een leertraject of intervisie gericht op de kernprincipes van de Omgevingswet (samenwerking, participatie, ruimte geven).
In 2026 wordt de eerste wijziging van het nieuwe omgevingsplan vastgesteld en in 2029 is circa 80% van de transitie van tijdelijk naar nieuw omgevingsplan voltooid.

Activiteiten: Bedrijfsvoering - Financiën, Planning en Sturing

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsvoering - Activiteiten: Bedrijfsvoering - Financiën, Planning en Sturing

In 2026 is de meerjarenbegroting sluitend, waarbij de uitgaven gedekt zijn door de inkomsten.

  • Activiteiten vinden plaats binnen de begrotingscyclus die in 2025 wordt uitgevoerd. 

In 2026 zijn er integrale dashboards per team operationeel, waarmee inzicht wordt verkregen in de inzet van capaciteit en budgetten.

  • In samenwerking met de Dienst Dommelvallei geven we richting aan de Opgave datagedreven werken. Zie ook de doelen bij Opgave Datagedreven werken.

In 2026 is de bestuurlijke planning doorlopend gekoppeld aan begroting, P&C-cyclus, jaarlijkse actualisaties, wetswijzigingen en toezeggingen, en is voorzien van kwartaalgerichte concrete raadsdeadlines voor minimaal 90% van de planbare onderwerpen. Daarbij zijn alle geplande onderwerpen vanaf Q1 2026 voorzien van een risicoprofiel en wordt de planning ten minste twee keer per jaar structureel geactualiseerd (juni en november).

  • Wij formaliseren de tweejaarlijkse actualisatiecycli (juni op basis van strategie, november op basis van begroting) en leggen deze vast in de P&C-kalender.
  • Wij ontwikkelen de monitoringstools verder door, zodat verschuivingen op basis van risicoprofielen en planningsafwijkingen beter gevolgd kunnen worden.
  • Wij evalueren de toepassing van risicoprofielen en het effect hiervan op de planningsdiscipline binnen de organisatie.

In 2027 geven de integrale dashboards ook inzicht in de gerealiseerde inzet van capaciteit.

  • In samenwerking met de Dienst Dommelvallei geven we richting aan de Opgave datagedreven werken.  Zie ook de doelen bij Opgave Datagedreven werken.

Activiteiten: Bedrijfsvoering - Digitale weerbaarheid, privacy en informatievoorziening

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsvoering - Activiteiten: Bedrijfsvoering - Digitale weerbaarheid, privacy en informatievoorziening

In 2026 heeft de organisatie, in samenwerking met de Dienst Dommelvallei en op basis van de ENSIA-rapportage, een strategische analyse uitgevoerd van de nog niet belegde taken, rollen en verantwoordelijkheden op het gebied van digitale weerbaarheid. Deze analyse vormt het vertrekpunt voor het structureel beleggen van verantwoordelijkheden en het versterken van onze digitale veerkracht.   

  • Wij voeren een GAP-analyse uit naar de impact van de Cyberbeveiligingswet.
  • Wij stellen een verbeterplan op, op basis van de uitkomsten van de GAP analyse.

In 2026 zorgen we, in samenwerking met de Dienst Dommelvallei, dat 100% van de medewerkers en bestuurders een basistraining digitale weerbaarheid heeft gevolgd en bekend is met de belangrijkste risico’s en handelingsperspectieven.

  • In 2026 borgen we het proces voor het volgen van de basistraining digitale weerbaarheid in samenwerking met HR. Deelname wordt verplicht als onderdeel van het leer- en ontwikkeltraject, zodat het doel van volledige deelname daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

 In 2026 heeft de gemeente de privacy geïmplementeerd bij data-vragen, conform beleidsuitwerking Privacy en AVG. De voortgang wordt jaarlijks geëvalueerd, waarbij minimaal 75% van de data-vragen voldoet aan de gestelde privacyrichtlijnen.

  • In 2026 nemen wij privacy structureel op in het proces rondom data-vragen. Hiermee borgen wij de privacy conform de beleidsuitwerking Privacy en AVG.

In 2027 heeft de gemeente Geldrop-Mierlo het vastgestelde privacy ambitieniveau uit de beleidsuitwerking Privacy bereikt. De voortgang wordt jaarlijks gemonitord via het borgingsproduct 3.0 (van de Informatiebeveiligingsdienst), waarbij het scoringspercentage van 60% voldoet aan het huidig ambitieniveau.

  • De Privacy Officer biedt ondersteuning in 2026 bij de correcte vulling en opvolging van het borgingsproduct om het beoogde scoringspercentage te behalen.

Activiteiten: Bedrijfsvoering - Juridische kwaliteitszorg & Woo

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsvoering - Activiteiten: Bedrijfsvoering - Juridische kwaliteitszorg & Woo

Vanaf 2026 wordt het onderwerp "juridische kwaliteitszorg" structureel opgenomen in de P&C-cyclus (bijv. in voortgangsrapportages) en minimaal 2 keer per jaar besproken in het Management Overleg. 

  • In 2026 worden het jaarverslag 2025 en de voortgang op de acties die hieruit volgen besproken in het MO. De thema opdrachtnemer bedrijfsvoering ziet hierop toe.

In 2026 is bij 90% van de besluitvormingsdocumenten (adviesnota’s) binnen de 10 benoemde onderwerpen aantoonbaar juridisch advies ingewonnen voorafgaand aan besluitvorming, vastgesteld via een jaarlijkse dossieranalyse.

  • De juridisch controller ziet in 2026 toe op de jaarlijkse dossieranalyse. In samenwerking tussen juridisch controller, teammanagers en het team Juridische zaken worden, indien nodig, passende acties uitgezet om de betrokkenheid van juridisch adviseurs bij besluitvormingsdocumenten te vergroten.

In 2026 is het aandeel adviesnota’s waarin het kopje ‘juridische gevolgen’ is ingevuld toegenomen tot 95%, zoals gemeten in een kwartaalreview. 

  • De juridisch controller ziet in 2026 toe op de kwartaalreview. In samenwerking tussen de teammanagers en collega's van Juridische Zaken worden acties uitgezet om de komen tot een plan van aanpak. 

Hoewel ook nu al – zij het minder structureel of expliciet – lessen worden getrokken uit bezwaarprocedures, Woo-verzoeken en juridische advisering, worden deze leerpunten vanaf 2026 systematisch verder benut voor de continue verbetering van werkprocessen en de ontwikkeling van juridische kennis bij medewerkers. Deze inzichten worden jaarlijks vastgelegd en opgevolgd met concrete verbeteracties.

  • De leerpunten uit bezwaarprocedures worden vanaf 2026 systematisch verder benut voor de continue verbetering van werkprocessen en de ontwikkeling van juridische kennis bij medewerkers. Deze inzichten worden vastgelegd en opgevolgd met concrete verbeteracties.

In 2026 is het proces Bezwaren en klachten actief onder aan de aandacht gebracht bij alle medewerkers die betrokken zijn bij dit proces via een gerichte informatie- en/of kennissessie. In een daaropvolgende evaluatie geeft minimaal 80% van hen aan voldoende toegerust te zijn om hun rol binnen dit proces goed te kunnen vervullen.

  • In 2026 worden gerichte informatie- en kennissessies georganiseerd
  • In 2026 worden deze sessies en de impact van deze sessies geëvalueerd. Uit deze evaluatie blijkt of de betrokken medewerkers voldoende zijn toegerust om invulling te geven aan hun rol in de bezwaar- of klachtenprocedure.

In 2026 wordt ten minste 90% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afgehandeld. De voortgang wordt gemonitord via een dashboard en maandelijks besproken in het Teammanagersoverleg. De wettelijke termijnen zijn leidend; bij afwijkingen worden waar nodig passende acties ondernomen.

  • In 2026 is dit onderwerp een periodiek onderwerp op het teamoverleg. Daar waar nodig worden passende acties uitgezet om te sturen op het behalen van de wettelijke termijnen. Dit in samenwerking tussen de teammanagers en medewerkers die de commissies ambtelijk ondersteunen.

In 2026 is de tweede tranche van de actieve openbaarmakingsplicht van de Wet open overheid (Woo) volledig geïmplementeerd binnen de gemeente Geldrop-Mierlo. Dit omvat de actieve publicatie van onder andere ontwerpen van wet- en regelgeving, vergaderstukken van decentrale overheden, agenda's en besluiten van bestuurscolleges, adviezen, jaarplannen, jaarverslagen, Woo-verzoeken en Woo-besluiten. 

  • Binnen het reguliere werk van de projectleider WOO worden deze werkzaamheden opgepakt. Dit in samenwerking met de gemeenten Nuenen en Son en Breugel.

In 2026 wordt minimaal 85% van de Woo-verzoeken binnen de wettelijke termijn afgehandeld, op basis van maandelijkse rapportages.

  • In 2026 is dit onderwerp een periodiek onderwerp op het teamoverleg. Daar waar nodig worden passende acties uitgezet om te sturen op het behalen van de wettelijke termijnen. Dit in samenwerking tussen de teammanagers en betrokken ambtenaar van juridische zaken.

In 2026 is het Woo-proces vastgelegd in standaard werkprocessen en formats.

  • In 2026 worden standaard werkprocessen en formats met betrekking tot het WOO-proces opgesteld.

In 2027 geeft minimaal 75% van de teams aan voldoende ondersteuning en duidelijkheid te ervaren in hun rol binnen het Woo-proces, op basis van een jaarlijkse interne evaluatie.

  • In 2027 worden de standaard werkprocessen en formats met betrekking tot het WOO-proces geïmplementeerd, waarna wordt geëvalueerd in hoeverre er duidelijkheid wordt ervaren. Daarbij wordt, indien nodig, de focus gelegd op bijscholing om medewerkers geüpdatet te houden.

In 2027 is de kwaliteit van de adviesnota’s op bezwaar en klachten aantoonbaar verbeterd, gemeten via een jaarlijkse steekproef waarbij minimaal 80% voldoet aan de richtlijnen voor juridische onderbouwing en motivering. 

  • In 2026 worden gerichte informatie- en kennissessies georganiseerd.

Activiteiten: Bedrijfsvoering - Inkoop & rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsvoering - Activiteiten: Bedrijfsvoering - Inkoop & rechtmatigheid

In 2026 wordt bij iedere inkoop waar het inkoopbeleid dat voorschrijft tijdig een inkoopstrategie gehanteerd. Dit wordt gemonitord via een steekproefsgewijze dossieranalyse.

  • In 2026 wordt er gestuurd op het tijdig hanteren van een inkoopstrategie bij inkooptrajecten waar het inkoopbeleid dit voorschrijft.

In 2027 wordt bij iedere inkoop waar het inkoopbeleid dat voorschrijft tijdig en correct een inkoopstrategie gehanteerd. Dit wordt gemonitord via een steekproefsgewijze dossieranalyse.

  • In 2026 wordt er gestuurd op het tijdig hanteren van een inkoopstrategie bij inkooptrajecten waar het inkoopbeleid dit voorschrijft.

Activiteiten: Bedrijfsvoering - Medewerkers, vitaliteit & werkgeverschap (HR)

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsvoering - Activiteiten: Bedrijfsvoering - Medewerkers, vitaliteit & werkgeverschap (HR)

In 2026 is de medewerkersbetrokkenheid verbeterd, waarbij de Employee Net Promoter Score (eNPS-score) minimaal gelijk tot 1 punt hoger is dan de meting uit 2025 (referentiejaar), door structurele opvolging van medewerkersuggesties, procesoptimalisaties en leiderschapsontwikkeling.  

  • Wij nemen concrete opvolgacties op in teamplannen en voeren periodieke evaluaties uit tussen concernmanager en teammanager over de opvolging.
  • Wij voeren een gestructureerde aanpak voor procesmanagement uit, waarbij wij de meest belemmerende processen prioriteren en verbeteren.
  • Wij borgen en ontwikkelen het instrument In Gesprek verder, zodat leiderschap in betekenisvolle (ontwikkel)gesprekken wordt versterkt.
  • Wij benutten bestaande instrumenten beter, zoals leiderschapsvaardigheden, In Gesprek, flexibel belonen en het verzuimbeleid.

Vanaf 2026 zijn 70% van de ontwikkelactiviteiten gekoppeld aan organisatie- of teamdoelen en opgenomen in een jaarlijks leer- en ontwikkelprogramma. 

  • Wij zetten het traject Strategisch leren en ontwikkelen op organisatiewaarden voort en versterken dit. Hieronder vallen de leer- en ontwikkelcatalogus, het uitzetten van ontwikkellijnen en de doorontwikkeling van de werkgroep Waardengangmakers.
  • Wij inventariseren collectieve opleidingsbehoeften via medewerkerssuggesties en het medewerkersbetrokkenheidsonderzoek. Deze vertalen wij naar (semi)collectieve leeractiviteiten.

In 2026 heeft minimaal 50% van de medewerkers deelgenomen aan ten minste één vitaliteitsactiviteit (zoals workshops, coaching of (sport)activiteiten). 

  • Wij stimuleren actief deelname aan vitaliteitsactiviteiten door vitaliteit als vast onderdeel te bespreken in werk- en ontwikkelgesprekken en door de activiteiten van BRUIS onder de aandacht te brengen in teamoverleggen.
  • Wij baseren het vitaliteitsaanbod van BRUIS op suggesties van medewerkers.

In 2026 is het werkgeversimago van de gemeente Geldrop-Mierlo versterkt, wat blijkt uit een toename van het aantal sollicitanten dat voldoet aan het gevraagde profiel. Deze verbetering is het resultaat van gerichte arbeidsmarktcommunicatie en versterkte zichtbaarheid als aantrekkelijke en maatschappelijk betrokken werkgever.

  • Wij werken ons strategisch recruitmentbeleid uit en stellen dit vast, met richtlijnen voor onder andere het recruitmentproces (rollen, verantwoordelijkheden, tooling) en traineeprogramma’s (zoals Ruimte voor Groei). Hierbij nemen wij ook ambities en aanpakken op het gebied van diversiteit, inclusie en de Participatiewet mee.
  • Wij stellen een arbeidsmarktcommunicatieplan op en voeren dit uit, gericht op het versterken van ons werkgeversimago.
  • Wij meten de kwaliteit van sollicitaties en het imago van de organisatie door feedback op te halen bij sollicitanten en nieuwe medewerkers over ons werkgeversimago en het wervingsproces.

Vanaf 2026 blijft het verloopcijfer jaarlijks maximaal gelijk aan het landelijk gemiddelde van vergelijkbare middelgrote gemeenten (zoals jaarlijks gepubliceerd door het A&O fonds Gemeenten), door gerichte inzet op strategisch personeelsbeleid, (loopbaan)ontwikkeling, werkgeluk en goed werkgeverschap.

  • Wij benutten medewerkersgesprekken om signalen op te halen over loopbaanambities, vertrekintenties en ontwikkelbehoeften.
  • Wij ontwikkelen HR data & analytics verder door, met periodieke dashboards in Motion 2.0 over verloop, verzuim, medewerkerstevredenheid, ontwikkelbehoeften en interne doorstroom.
  • Wij brengen de behoefte aan strategische personeelsplanning (SPP) in kaart en ondernemen passende en haalbare acties die hieraan bijdragen.

Vanaf 2026 blijft het verzuimpercentage jaarlijks maximaal gelijk aan het landelijk gemiddelde van vergelijkbare middelgrote gemeenten (zoals jaarlijks gepubliceerd door het A&O fonds Gemeenten), door gerichte inzet op vitaliteit, verzuimgesprekken en preventieve interventies.

  • Wij stellen in 2026 een vitaliteitsbeleid op.
  • Wij initiëren en ontwikkelen activiteiten gericht op de (preventieve) aanpak van verzuim.
  • Wij versterken in 2026 de samenwerking met de arbodienst.
  • Wij stimuleren (gedeeltelijke) werkhervatting en pakken bredere verzuimoorzaken zoals werkdruk en werkplezier aan met inzet van preventieve interventies.

Activiteiten: Bedrijfsvoering - Dienst Dommelvallei

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsvoering - Activiteiten: Bedrijfsvoering - Dienst Dommelvallei

In 2026 is de gewijzigde governance (bestuur en directieberaad) van Dienst Dommelvallei volledig operationeel, inclusief heldere spelregels en vastgestelde en geborgde besluitvormingsprocedures.

  • Wij evalueren de samenwerking met de Dienst Dommelvallei op de uitvoering van het plan Dienst Dommelvallei 2.0 en de bijdrage aan onze organisatiedoelen.

In 2026 zijn businesspartners van de Dienst Dommelvallei actief in alle bedrijfsvoeringsdomeinen (HR, Financiën, ICT) en wordt hun toegevoegde waarde jaarlijks geëvalueerd door minimaal 75% van de betrokken managers als positief beoordeeld op de onderdelen strategisch advies, verbinding met de lijn en kwaliteit van dienstverlening. 

  • Wij finetunen en positioneren in 2026 de rol van businesspartner stevig binnen de Dommelvallei-organisaties.
  • Wij zetten een evaluatiesystematiek op gericht op de businesspartnerrol.
  • Wij voeren in 2026 de eerste jaarlijkse evaluatie uit.

In 2026 onderzoeken we in samenwerking met Dienst Dommelvallei welke kansen er liggen voor de organisatie voor het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Aan de hand daarvan werken we een opzet en aanpak uit om AI van toegevoegde waarde te laten zijn, met aandacht voor privacy en ethiek.

  • Wij stellen in samenwerking met de Dienst Dommelvallei een werkgroep AI op.
  • Wij stellen in samenwerking met de Dienst Dommelvallei het AI-beleid vast.
  • Wij finetunen de gebruikersrichtlijnen omtrent het gebruik van AI. 

Activiteiten: Bedrijfsvoering - Omgevingswet

Terug naar navigatie - Thema Bedrijfsvoering - Activiteiten: Bedrijfsvoering - Omgevingswet

In 2026 heeft minimaal 80% van de medewerkers die betrokken zijn bij omgevingsvraagstukken deelgenomen aan een leertraject of intervisie gericht op de kernprincipes van de Omgevingswet (samenwerking, participatie, ruimte geven). 

  • Wij brengen in 2026 de relevante medewerkers en hun leerbehoeften in beeld.
  • Wij bieden een mix van leertrajecten en intervisie aan rond de kernprincipes van de Omgevingswet. Managers stimuleren deelname actief.
  • Wij monitoren de voortgang en sturen tijdig bij om het doel van 80% deelname in 2026 te realiseren.

In 2026 wordt de eerste wijziging van het nieuwe omgevingsplan vastgesteld en in 2029 is circa 80% van de transitie van tijdelijk naar nieuw omgevingsplan voltooid.

  • Wij stellen in 2026 een plan van aanpak op voor de gefaseerde overgang naar het nieuwe omgevingsplan, inclusief prioritering van gebieden en onderwerpen.
  • Wij zorgen voor de benodigde capaciteit, juridische checks, participatie en bestuurlijke besluitvorming per wijziging.

Thema Organisatieontwikkeling

Terug naar navigatie - Thema Organisatieontwikkeling - Thema Organisatieontwikkeling

Onze medewerkers maken het verschil. Daarom investeren we in een organisatie die blijft leren, zich aanpast aan veranderingen en werkt vanuit duidelijke waarden. We werken continue aan de ontwikkeling van onze organisatie, met als doel om flexibeler te zijn, samenwerking te verbeteren en de netwerken binnen en buiten de organisatie te versterken. We werken steeds meer vanuit een heldere visie en strategie. Die helpen ons bij het stellen van doelen en het maken van keuzes. We zorgen dat deze manier van werken goed is ingebed in de hele organisatie, van college tot team. Onze organisatiewaarden – betrouwbaar, betrokken en creatief – zijn daarbij belangrijk. De komende jaren maken we deze waarden verder zichtbaar in hoe we werken, met elkaar én met de samenleving en zetten we in op leer- en ontwikkelactiviteiten voor de hele organisatie in het kader van deze waarden. Ook bouwen we verder aan het implementeren van het werken volgens programmatische aanpak, dit doen we voor de opgaven die benoemd zijn in de strategie. Deze aanpak helpt ons om samen met alle betrokkenen te werken aan complexe maatschappelijke uitdagingen. Daarnaast maken we een stap naar meer samenhang in de manier waarop we besturen. Ambtelijk werken we met een hybride sturingsmodel, waarin het Concern Management Team stuurt op zowel lijn als opgaven. Ook het college wil meer als geheel sturen, met gezamenlijke besluitvorming. Dat helpt om integraliteit en prioriteit beter te organiseren.

Doelen Organisatieontwikkeling
In 2026 wordt er bij 100% van de opgaven waaraan gewerkt wordt binnen de organisatie, volgens de stappen van de Factor C methodiek, een stakeholderanalyse uitgevoerd en een communicatiestrategie opgesteld vóór de start van de uitvoering.
In 2026 past het concernmanagement de visie en strategie actief toe in hun dagelijkse besluitvorming en strategische sturing, zoals blijkt uit de evaluaties van strategische plannen en beslissingen (strategisch sturen).
In 2026 is werken via een programmatische aanpak zichtbaar doordat voor ten minste drie gemeentelijke opgaven de werkwijzen en stuurafspraken met betrokken stakeholders zijn ontwikkeld en vastgelegd.
In 2026 hebben bestuur en organisatie een geïntegreerd sturingsmodel geïmplementeerd, waarmee de gemeentelijke taken en doelen binnen de gestelde kwaliteitsnormen worden uitgevoerd. Dit wordt jaarlijks via de reguliere P&C producten gemonitord.
In 2026 zijn ontwikkellijnen voor de organisatiewaarden uitgewerkt en geïmplementeerd, waarmee de organisatie op structurele en passende momenten aandacht besteedt aan elke waarde, afgestemd op de context van medewerkers, teams en leiderschap, en gekoppeld aan het strategisch HRM-beleid.
In 2026 maakt het college aantoonbaar gebruik van kwartaalrapportages voor sturing en verantwoording. Daarnaast bespreekt het college, mede op basis van de kwartaalrapportages minimaal twee keer per jaar samen met de raad de voortgang en kwaliteit van beleidsuitvoering. Hierbij leidt de input van de raad aantoonbaar tot bijstelling van de koers of het stellen van prioriteiten.
In 2027 voert het CMT ten minste twee keer per jaar een gestructureerd reflectiegesprek op basis van prestaties, risico’s en capaciteitsinzet, resulterend in concrete bijstuuracties.
In 2027 is het samenspel tussen bestuur en organisatie versterkt door het structureel toepassen van het bestuurlijk opdrachtgeverschap en ambtelijk opdrachtnemerschap in alle strategische opgaven. In ten minste 90% van de strategische projecten is een expliciete rolverdeling vastgelegd en terug te vinden in de projectdocumentatie (zoals opdrachtbrieven, startnotities of projectplannen).
In 2028 ervaren inwoners, instellingen en ondernemers in het contact met de gemeente de organisatiewaarden van de organisatie. Dit blijkt uit een stijging van minimaal 15% in de klant- en samenwerkingswaardering op de waarden, gemeten via de inwoners- en stakeholderpeilingen. De uitkomsten worden gebruikt om gerichte leer- en verbeteracties te formuleren.
In 2029 past het bestuur actief de visie en strategie toe in hun strategische besluitvormingsprocessen en beleidsdocumenten en ontvangt gedurende hun bestuursperiode begeleiding die inspeelt op hun specifieke leerbehoeften en feedback, zodat de integratie van de visie en strategie effectief wordt ondersteund.

Activiteiten: Organisatieontwikkeling

Terug naar navigatie - Thema Organisatieontwikkeling - Activiteiten: Organisatieontwikkeling

In 2026 wordt er bij 100% van de opgaven waaraan gewerkt wordt binnen de organisatie, volgens de stappen van de Factor C methodiek, een stakeholderanalyse uitgevoerd en een communicatiestrategie opgesteld vóór de start van de uitvoering.

  • Wij borgen de stakeholdersanalyse en communicatiestrategie in onze werkprocessen.
  • Wij stellen in 2026 een toolkit samen voor het uitvoeren van een stakeholdersanalyse.
  • Wij ondersteunen collega’s actief bij het maken van een stakeholdersanalyse.
  • Wij zetten interne communicatie in om bewustwording te vergroten en te blijven leren.

In 2026 past het concernmanagement de visie en strategie actief toe in hun dagelijkse besluitvorming en strategische sturing, zoals blijkt uit de evaluaties van strategische plannen en beslissingen (strategisch sturen). 

  • Wij stellen jaarlijks, gekoppeld aan de jaarrekening, een terugblik op waarin wij concreet maken hoe onze activiteiten en besluiten hebben bijgedragen aan de Visie 2044 en de Strategie 2026–2029.
  • Wij maken samen met de businesspartner van de Dienst Dommelvallei een vooruitblik op basis van circulaires en trends, waarin wij inhoudelijke en financiële aandachtspunten voor de middellange termijn opnemen.
  • Wij bespreken de terug- en vooruitblik in het Concernmanagementteam (CMT) en met het college en vertalen deze naar strategische keuzes en prioriteiten.

In 2026 is werken via een programmatische aanpak zichtbaar doordat voor ten minste drie gemeentelijke opgaven de werkwijzen en stuurafspraken met betrokken stakeholders zijn ontwikkeld en vastgelegd.

  • Wij implementeren voor de opgave woningbouw de programmatische aanpak zoals uitgewerkt in het advies van AT Osborne.
  • Wij werken de werkwijze en stuurafspraken voor programmatisch werken uit en leggen deze vast in een procesbeschrijving, zodat deze uniform toegepast kan worden bij andere opgaven.

In 2026 hebben bestuur en organisatie een geïntegreerd sturingsmodel geïmplementeerd, waarmee de gemeentelijke taken en doelen binnen de gestelde kwaliteitsnormen worden uitgevoerd. Dit wordt jaarlijks via de reguliere P&C producten gemonitord.

  • Wij ontwikkelen een uniforme procesbeschrijving voor opgavegericht werken.
  • Wij ontwikkelen een overlegstructuur waarin de sturing op thema’s, opgaven en focuspunten effectief samenkomt.

In 2026 zijn ontwikkellijnen voor de organisatiewaarden uitgewerkt en geïmplementeerd, waarmee de organisatie op structurele en passende momenten aandacht besteedt aan elke waarde, afgestemd op de context van medewerkers, teams en leiderschap, en gekoppeld aan het strategisch HRM-beleid.

  • We vormen een werkgroep met vertegenwoordigers uit de organisatie die de ontwikkellijnen per organisatiewaarde verder concreet maakt en uitvoert, en daarbij bewust stilstaat bij de stappen die horen bij elke ontwikkelfase.

In 2026 maakt het college aantoonbaar gebruik van kwartaalrapportages voor sturing en verantwoording. Daarnaast bespreekt het college, mede op basis van de kwartaalrapportages minimaal twee keer per jaar samen met de raad de voortgang en kwaliteit van beleidsuitvoering. Hierbij leidt de input van de raad aantoonbaar tot bijstelling van de koers of het stellen van prioriteiten.

  • Wij werken een organisatiebrede planning en werkwijze uit voor de oplevering van kwalitatieve kwartaalrapportages (tussentijdse rapportages).
  • Wij borgen de terugkoppeling door twee keer per jaar in de auditcommissie te bespreken hoe de inhoudelijke kwartaalrapportages ontvangen worden en waar bijsturing op nodig is.

In 2027 voert het CMT ten minste twee keer per jaar een gestructureerd reflectiegesprek op basis van prestaties, risico’s en capaciteitsinzet, resulterend in concrete bijstuuracties.

  • Wij nemen de reflectiegesprekken en de bijstuuracties structureel op in het overzicht Strategisch Sturen, op basis van de jaarrekening en de twee kwalitatieve tussentijdse rapportages.

In 2027 is het samenspel tussen bestuur en organisatie versterkt door het structureel toepassen van het bestuurlijk opdrachtgeverschap en ambtelijk opdrachtnemerschap in alle strategische opgaven. In ten minste 90% van de strategische projecten is een expliciete rolverdeling vastgelegd en terug te vinden in de projectdocumentatie (zoals opdrachtbrieven, startnotities of projectplannen).

  • Zie doel en de daarbij horende activiteiten: In 2026 hebben bestuur en organisatie een geïntegreerd sturingsmodel geïmplementeerd, waarmee de gemeentelijke taken en doelen binnen de gestelde kwaliteitsnormen worden uitgevoerd. Dit wordt jaarlijks via de reguliere P&C producten gemonitord.

In 2028 ervaren inwoners, instellingen en ondernemers in het contact met de gemeente de organisatiewaarden van de organisatie. Dit blijkt uit een stijging van minimaal 15% in de klant- en samenwerkingswaardering op de waarden, gemeten via de inwoners- en stakeholderpeilingen. De uitkomsten worden gebruikt om gerichte leer- en verbeteracties te formuleren. 

  • In 2026 voeren wij een inventarisatie uit van de klant- en samenwerkingswaardering en onderzoeken wij hoe de organisatiewaarden hier onderdeel van (kunnen) zijn. Dit vormt de basis voor een nulmeting. Waar mogelijk verbinden wij deze inventarisatie met de bestaande kaders dienstverlening.

In 2029 past het bestuur actief de visie en strategie toe in hun strategische besluitvormingsprocessen en beleidsdocumenten en ontvangt gedurende hun bestuursperiode begeleiding die inspeelt op hun specifieke leerbehoeften en feedback, zodat de integratie van de visie en strategie effectief wordt ondersteund.

  • Wij stellen jaarlijks een terugblik op, gekoppeld aan de jaarrekening, waarin wij concreet maken hoe onze activiteiten en besluiten hebben bijgedragen aan de Visie 2044 en de Strategie 2026–2029. Samen met de businesspartner van de Dienst Dommelvallei maken wij daarnaast een vooruitblik op basis van circulaires en trends, met inhoudelijke en financiële aandachtspunten voor de middellange termijn. Deze bespreken wij in het CMT en met het college en vertalen wij naar strategische keuzes en prioriteiten.
  • Wij ontwikkelen een praktische handreiking (‘strategiegids’) voor bestuur en organisatie. Deze beschrijft hoe de Visie 2044 en de Strategie 2026–2029 als kompas dienen bij integrale besluitvorming, beleidsontwikkeling en het verdelen van portefeuilles na de verkiezingen.
  • Wij voeren een strategieparagraaf in voor alle adviesnota’s en raadsvoorstellen. Daarin geven wij expliciet aan hoe een voorstel bijdraagt aan de Visie 2044 en/of de Strategie 2026–2029, inclusief de strategische doelen waar een bijdrage aan wordt geleverd. Dit helpt bestuur en raad om bij elk besluit een integrale afweging te maken.

Thema Dienstverlening

Terug naar navigatie - Thema Dienstverlening - Thema Dienstverlening

Een betrouwbare overheid herken je aan goede dienstverlening. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Ze verwachten dat we afspraken nakomen, snel en duidelijk reageren en open zijn over onze keuzes. Dienstverlening gaat verder dan het contact aan de balie. Het gaat ook over hoe we intern onze processen organiseren, hoe we communiceren en hoe we zorgen voor gebruiksvriendelijke digitale kanalen.
We investeren in duidelijke beleidskeuzes, betere klantreizen en moderne kanalen. We willen dat inwoners 24 uur per dag digitaal zaken kunnen regelen, zonder drempels. Tegelijk zorgen we dat er altijd ondersteuning is voor mensen die minder digitaal vaardig zijn.
We breiden digitale loketten uit, zoals de BuitenBeter-app en Onze Wegwijzer. Zo wordt het makkelijker voor inwoners om meldingen te doen en hulp te vinden.
We besteden ook veel aandacht aan privacy en informatieveiligheid. We willen zorgvuldig omgaan met gegevens van inwoners, ondernemers en partners.
Tot slot werken we aan heldere communicatie. We schrijven in begrijpelijke taal, leggen beslissingen goed uit en zorgen dat informatie makkelijk te vinden is.

Doelen Dienstverlening
In 2026 ligt er een vastgesteld kader dienstverlening dat richting geeft aan onze dienstverlening voor de komende jaren. Parallel daaraan zijn in 2026 minimaal drie concrete verbeteracties (quick wins) doorgevoerd op basis van signalen van inwoners, medewerkers en data-analyse, die aantoonbaar bijdragen aan snellere, eenvoudigere en/of toegankelijkere dienstverlening.

Activiteiten: Dienstverlening

Terug naar navigatie - Thema Dienstverlening - Activiteiten: Dienstverlening

In 2026 ligt er een vastgesteld kader dienstverlening dat richting geeft aan onze dienstverlening voor de komende jaren. Parallel daaraan zijn in 2026 minimaal drie concrete verbeteracties (quick wins) doorgevoerd op basis van signalen van inwoners, medewerkers en data-analyse, die aantoonbaar bijdragen aan snellere, eenvoudigere en/of toegankelijkere dienstverlening.

  • In 2026 vertalen we de vastgestelde kaders naar concrete richtlijnen en normen op het gebied van bereikbaarheid, reactietermijnen, houding &gedrag, communicatie en toegankelijkheid.
  • In 2026 ligt er een implementatieplan met daarin opgenomen een verankering in processen en systemen maar ook welke trainingen en ondersteuning nodig is per taakveld/team. 
  • In 2026 hebben we een nieuwe gebruiksvriendelijke website geïmplementeerd die zorgt voor een toegankelijker dienstverlening voor onze inwoners.

 

Opgave Datagedreven werken

Terug naar navigatie - Opgave Datagedreven werken - Thema Datagedreven werken

Om goede keuzes te kunnen maken, hebben we betrouwbare informatie nodig. Data helpt ons om beter te begrijpen wat er speelt, waar knelpunten zitten en welke oplossingen werken. We willen als gemeente steeds slimmer omgaan met data. Daarmee kunnen we beleid beter onderbouwen, uitvoering sturen en tijdig bijsturen. Dat geldt voor allerlei onderwerpen, zoals duurzaamheid, zorg, economie, veiligheid en wonen.
We bouwen stapsgewijs aan een goede monitoringsstructuur. Daarbij werken we nauw samen met Dienst Dommelvallei, onder andere aan het versterken van onze ICT-basis en het opbouwen van een datateam.

Ook maken we data toegankelijk voor medewerkers en raadsleden. Denk aan dashboards met actuele cijfers en trends, waarmee iedereen beter zijn werk kan doen. We onderzoeken daarnaast of we een open dataportaal kunnen maken, zodat ook inwoners en maatschappelijke partners informatie kunnen vinden en gebruiken.

Doelen Datagedreven werken
In 2026 is een toegankelijke interface beschikbaar voor alle medewerkers en raadsleden, waarmee zij relevante data kunnen raadplegen voor hun taakuitvoering, en waarmee minimaal 65% tevreden is volgens een gebruikersenquête.
In 2026 is een monitoringsysteem operationeel waarmee trends, opdrachten en doelen adequaat worden gevolgd en waarvan de uitkomsten aantoonbaar worden gebruikt voor beleidsontwikkeling, sturing, verantwoording en informatievoorziening.

Activiteiten: Datagedreven werken

Terug naar navigatie - Opgave Datagedreven werken - Activiteiten: Datagedreven werken

In 2026 is een toegankelijke interface beschikbaar voor alle medewerkers en raadsleden, waarmee zij relevante data kunnen raadplegen voor hun taakuitvoering, en waarmee minimaal 65% tevreden is volgens een gebruikersenquête.

  • Wij geven uitvoering aan het strategisch implementatieplan datagedreven werken en positioneren Kijk op data als centrale ingang.
  • Wij inventariseren de behoeften van gebruikers en selecteren een geschikte interface op basis van gebruiksgemak en integratiemogelijkheden.
  • Wij bouwen de interface en maken deze beschikbaar voor medewerkers en raadsleden.
  • Wij voeren doelgroepanalyses uit en organiseren inspiratiesessies en trainingen voor medewerkers en raadsleden om het gebruik te stimuleren.
  • Wij zetten een gebruikersenquête op en voeren deze uit.
  • Wij voeren optimalisaties door op basis van de resultaten van de enquête.

In 2026 is een monitoringsysteem operationeel waarmee trends, opdrachten en doelen adequaat worden gevolgd en waarvan de uitkomsten aantoonbaar worden gebruikt voor beleidsontwikkeling, sturing, verantwoording en informatievoorziening. 

  • Wij inventariseren welke trends, opdrachten en doelen wij structureel willen volgen.
  • Wij bepalen de indicatoren en visualisaties die bruikbaar zijn voor beleidsontwikkeling, sturing en verantwoording.
  • Wij richten het monitoringsysteem in en zorgen dat het operationeel is.
  • Wij trainen de gebruikers van het systeem zodat zij de data goed kunnen toepassen.
  • Wij evalueren of de uitkomsten voldoende bijdragen aan sturing en beleidsontwikkeling en scherpen de gekozen indicatoren en visualisaties aan op basis van deze evaluatie.

Opgave Participatief werken

Terug naar navigatie - Opgave Participatief werken - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

We geloven in een gemeente die samenwerkt met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Participatie is daarbij geen extraatje, maar een vanzelfsprekend onderdeel van hoe we werken. We zorgen voor een heldere werkwijze: wanneer betrekken we mensen, hoe doen we dat en hoe koppelen we terug wat er met hun inbreng gebeurt? Dit helpt om vertrouwen te versterken en om plannen te maken die beter aansluiten bij de praktijk.

We zetten in op verschillende vormen van participatie: informeren, meedenken, co-creatie of meebeslissen. We zoeken naar de juiste vorm per situatie. Tegelijk willen we ook mensen bereiken die vaak niet vanzelf meedoen. Juist hun stem is belangrijk, omdat we brede welvaart voor álle inwoners nastreven. Participatie wordt de komende jaren verder ingebed in alle programma’s en uitvoeringsplannen. Zo bouwen we aan een gemeente waarin mensen zich gehoord, serieus genomen en betrokken voelen.

Excel-tabel

Doelen participatief werken
In 2026 beschikt de gemeente Geldrop-Mierlo over een geactualiseerde participatieverordening waarin een regeling voor het ‘uitdaagrecht’ is opgenomen, zodat inwoners actief kunnen meedenken én meedoen bij het uitvoeren van overheidstaken. De regeling is opgesteld in samenspraak met relevante interne en externe stakeholders.

Activiteiten: Participatief werken

Terug naar navigatie - Opgave Participatief werken - Activiteiten: Participatief werken

In 2026 beschikt de gemeente Geldrop-Mierlo over een geactualiseerde participatieverordening waarin een regeling voor het ‘uitdaagrecht’ is opgenomen, zodat inwoners actief kunnen meedenken én meedoen bij het uitvoeren van overheidstaken. De regeling is opgesteld in samenspraak met relevante interne en externe stakeholders. 

  • Wij stellen een participatiekader op waarin wij onze uitgangspunten en aanpak voor participatie vastleggen.
  • Wij ontwikkelen een handreiking participatie voor de organisatie, zodat medewerkers beschikken over praktische richtlijnen en instrumenten.
  • Wij actualiseren de participatieverordening en nemen daarin de regeling voor het uitdaagrecht op.

Opgave Samenspel

Terug naar navigatie - Opgave Samenspel - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Goed bestuur vraagt om goed samenspel. Dat geldt voor de relatie met inwoners, maar óók binnen de gemeente zelf. We willen het samenspel tussen ambtelijke organisatie, college en gemeenteraad verbeteren. Dat betekent: duidelijke rollen, meer onderling begrip en tijdige afstemming. Als ambtenaren willen we meer aansluiten bij wat het college nodig heeft om goede besluiten te nemen. Tegelijk willen we de gemeenteraad nog gerichter ondersteunen bij haar kaderstellende en controlerende rol.

We investeren in gezamenlijke momenten, betere informatievoorziening en meer ruimte voor reflectie. Ook werken we aan heldere formats en planningen, zodat de timing van beleid en besluitvorming beter op elkaar aansluit.

Zo zorgen we ervoor dat we samen kunnen sturen op wat echt nodig is – met overzicht, onderlinge afstemming en gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Excel-tabel

Doelen Samenspel
In 2027 is de onderlinge samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie versterkt door structureel tijd, energie en middelen te investeren in relatieopbouw, wederzijds begrip en gedeeld eigenaarschap. Minimaal een keer per jaar vindt een bijeenkomst plaats tussen raad, college en ambtelijk management waarin wordt gereflecteerd op het samenspel in het kader van actuele opgaven. Minimaal 80% van de deelnemers ervaart na afloop meer duidelijkheid over elkaars perspectief en rol (gemeten via korte evaluaties). De uitkomsten van deze bijeenkomsten leiden tot concrete verbeterafspraken die in de P&C-cyclus worden opgevolgd.
In 2027 handelen raad, college en organisatie rolbewust en vanuit een gedeeld besef van taak, verantwoordelijkheid en bevoegdheid, passend bij hun eigen rol in het openbaar bestuur. Jaarlijks wordt dit geëvalueerd met een reflectie op rolzuiverheid en verbeterpunten, onder begeleiding van een externe of onafhankelijke procesbegeleider.
In 2027 is het samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie transparanter doordat verwachtingen ten aanzien van rollen, taken en processen expliciet zijn gemaakt en open worden gecommuniceerd. Bij grote maatschappelijke opgaven of complexe beleidsprocessen is voorafgaand aan de besluitvorming een helder procesvoorstel opgesteld waarin rollen, verwachtingen, besluitmomenten en communicatielijnen zijn beschreven. Deze voorstellen worden gedeeld in de audit-commissie.

Activiteiten: Samenspel

Terug naar navigatie - Opgave Samenspel - Activiteiten: Samenspel

In 2027 is de onderlinge samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie versterkt door structureel tijd, energie en middelen te investeren in relatieopbouw, wederzijds begrip en gedeeld eigenaarschap. Minimaal een keer per jaar vindt een bijeenkomst plaats tussen raad, college en ambtelijk management waarin wordt gereflecteerd op het samenspel in het kader van actuele opgaven. Minimaal 80% van de deelnemers ervaart na afloop meer duidelijkheid over elkaars perspectief en rol (gemeten via korte evaluaties). De uitkomsten van deze bijeenkomsten leiden tot concrete verbeterafspraken die in de P&C-cyclus worden opgevolgd. 

  • Wij voeren twee keer per jaar een reflectiemoment uit met de raad, waarin wij terugblikken op de onderlinge samenwerking, gemaakte afspraken en verbeterpunten.
  • Wij leggen de uitkomsten van de reflecties vast en koppelen de verbeterafspraken aan de P&C-cyclus, zodat opvolging en borging structureel plaatsvinden.

In 2027 handelen raad, college en organisatie rolbewust en vanuit een gedeeld besef van taak, verantwoordelijkheid en bevoegdheid, passend bij hun eigen rol in het openbaar bestuur. Jaarlijks wordt dit geëvalueerd met een reflectie op rolzuiverheid en verbeterpunten, onder begeleiding van een externe of onafhankelijke procesbegeleider.

  • Wij organiseren in 2026, onder begeleiding van een externe en onafhankelijke procesbegeleider, de eerste jaarlijkse evaluatie van de samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie.
  • Wij verzamelen voorafgaand aan deze evaluatie input bij raad, college en ambtelijke organisatie over ervaringen en verwachtingen rond rolzuiverheid en samenwerking.
  • Wij leggen de verbeterafspraken vast en monitoren de opvolging via het Concern Management Team (CMT).

In 2027 is het samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie transparanter doordat verwachtingen ten aanzien van rollen, taken en processen expliciet zijn gemaakt en open worden gecommuniceerd. Bij grote maatschappelijke opgaven of complexe beleidsprocessen is voorafgaand aan de besluitvorming een helder procesvoorstel opgesteld waarin rollen, verwachtingen, besluitmomenten en communicatielijnen zijn beschreven. Deze voorstellen worden gedeeld in de audit-commissie. 

  • Wij ontwikkelen in 2026 een standaardformat voor procesvoorstellen waarin rollen, verwachtingen, besluitmomenten en communicatielijnen worden vastgelegd.
  • Wij passen dit format toe bij opgaven en complexe beleidsprocessen die in 2026 aan de raad worden voorgelegd.
  • Wij evalueren jaarlijks gezamenlijk de toepassing van het format en verwerken verbeterpunten in de werkwijze.

Focuspunten lijn "Organisatie"

Terug naar navigatie - Focuspunten lijn "Organisatie" - Tekst

Regulier werk dat in 2026 extra aandacht, capaciteit of middelen vraagt door bijvoorbeeld wetgeving, maatschappelijke druk of bestuurlijke prioriteit.

De focuspunten binnen het begrotingsprogramma organisatie zijn terug te vinden bij thema bedrijfsvoering, begrotingsprogramma Organisatie. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 5. Organisatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten. De bedragen zijn exclusief de ramingen voor baten en lasten van het nieuw beleid.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 5 2.322 347 343 350 357 357
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 3.254 1.857 486 1.802 -2.272 955
0.1 Bestuur 3.678 3.100 3.256 3.212 3.179 3.179
0.2 Burgerzaken 1.806 1.994 2.199 2.218 2.229 2.229
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 1.051 1.085 1.147 1.142 1.140 1.139
0.4 Overhead 16.301 15.219 16.021 16.603 16.783 16.896
0.5 Treasury 223 407 976 825 921 770
0.61 OZB woningen 352 236 237 237 237 237
0.62 OZB niet-woningen 68 53 53 53 53 53
0.63 Parkeerbelasting 0 7 7 7 7 7
0.64 Belastingen overig 454 368 327 328 330 323
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 0 0 0 0 0
0.8 Overige baten en lasten -35 1.461 225 427 3.471 3.450
0.9 Venootschapsbelasting (Vpb) -59 38 38 38 38 38
Totaal Lasten 29.415 26.173 25.313 27.243 26.473 29.632
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 5 1.512 595 827 904 518 543
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 0 0 0 0
0.1 Bestuur 49 45 45 45 45 45
0.2 Burgerzaken 964 903 989 1.028 976 976
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 670 630 478 478 478 478
0.4 Overhead 1.261 563 530 530 530 530
0.5 Treasury 255 231 212 208 204 201
0.61 OZB woningen 4.806 5.196 5.442 5.697 5.963 6.243
0.62 OZB niet-woningen 2.064 2.198 2.291 2.387 2.488 2.593
0.63 Parkeerbelasting 352 445 461 461 461 461
0.64 Belastingen overig 373 381 300 302 303 305
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 78.567 81.954 83.754 86.444 87.095 90.818
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0 0 0
Totaal Baten 90.872 93.141 95.329 98.484 99.062 103.192

Capaciteitsbeeld 2026

Terug naar navigatie - Programma 5. Organisatie - Capaciteitsbeeld 2026
Programma's Taakvelden Staf Ruimte Samenleving Dienstverlening Totaal
Thema's Bedrijfsvoering en Organisatieontwikkeling 0.1 Bestuur 200 1.920 150 3.118 5.388
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 0 3.399 0 0 3.399
0.4 Overhead 9.224 16.935 11.773 35.235 73.167
0.5 Treasury 0 0 0 0 0
0.61 OZB woningen 0 0 0 0 0
0.62 OZB niet-woningen 0 0 0 0 0
0.63 Parkeerbelasting 0 0 0 0 0
0.64 Belastingen overig 0 60 0 40 100
0.7 Algemene uitkering en overige uitk. gemeentefonds 0 0 0 0 0
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0 0
0.9 Vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 0 0 0
Thema Dienstverlening 0.2 Burgerzaken 0 115 0 26.181 26.296
0.4 Overhead 0 0 0 0 0
Opgave Datagedreven werken
Opgave Participatief werken
Opgave Samenspel
0.10 Mutaties reserves programmagroep 5
Totaal 9.424 22.429 11.923 64.574 108.350

Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)

Terug naar navigatie - Programma 5. Organisatie - Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)
Omschrijving 2026 2027 2028 2029
1. Opgave Datagedreven werken - Inventarisatie Technology stack (inventariseren toekomstbestendigheid van technology) -15.000 0 0 0
2. Opgave Datagedreven werken - Opvolging Technology stack (aanschaf tooling (incidenteel), licenties, infrastructuur, migratie) 0 -48.000 -24.000 -24.000
3. Opgave Datagedreven werken - Neerzetten dataplatform 0 -24.000 0 0
4. Opgave Datagedreven werken - Personeelsbudget (uitbreiding data analist, uitbreiding business analist) 0 -81.600 -81.600 -81.600
5. Opgave Datagedreven werken - Personeelsbudget (uitbreiding data architect) 0 0 -43.200 -43.200
6. Uitbreiding capaciteit ambtenaar rampenbestrijding -100.000 -100.000 -100.000 -100.000
7. Uitbreiding uitleen ambtenaar rampenbestrijding 50.000 50.000 50.000 50.000
8. Instroom WIA/WGA 0 -150.000 -150.000 -150.000
9. Inkoopbegeleiding Bizob -50.000 -85.000 -85.000 -85.000
10. WPG (wet politie gegevens) Audit Geldrop-Mierlo -7.010 -7.010 -7.010 -7.010
11. Dienstverlening -15.000 -15.000 0 0
12. Verhogen opkomst gemeenteraadsverkiezingen en opleiding nieuwe raadsleden -20.000 0 0 0
13. Vervanging 4 servicewagens inclusief kraan (kapitaallasten) 0 -67.697 -67.006 -66.314
Totaal -157.010 -528.307 -507.816 -530.266
Investeringen 2026 2027 2028 2029
Vervanging 4 servicewagens inclusief kraan (14) 440.000

1. Opgave Datagedreven werken – Inventarisatie Technology stack
Technology stack is de combinatie van technologieën die worden gebruikt. Onderzoek naar de huidige situatie, behoeften en toekomstbestendigheid in relatie tot de datagedreven ontwikkeling. Gezien de benodigde kennis moet dit door een externe partij worden uitgevoerd. Gezien de koploper en kartrekkersrol ten opzichte van Nuenen en Son en Breugel dit budget in 2026 bij Geldrop-Mierlo laten staan.

2. Opgave Datagedreven werken – Opvolging Technology stack
Het betreft advies en opvolging over de ingebruikname van een bepaalde ‘technology stack’. Dit is de technologie (applicaties, etc.) die nodig is om het data gedreven werken verder in de organisatie te krijgen. Omvat aanschaf tooling, licenties, infrastructuur, migratie. Bovenstaande is een representatieve weergave van de kosten voor Geldrop-Mierlo. 
Dit betreft 48% van de totale kosten. De overige kosten komen voor rekening van Nuenen (30%) en Son en Breugel (22%). Momenteel lopen de gesprekken om dit in totaliteit (100%) op te nemen in de begroting van de Dienst Dommelvallei.  

3. Opgave Datagedreven werken – Neerzetten dataplatform
Neerzetten van een (intern) data platform. Bovenstaande is een representatieve weergave van de kosten voor Geldrop-Mierlo. Dit betreft 48% van de totale kosten. De overige kosten komen voor rekening van Nuenen (30%) en Son en Breugel (22%). Momenteel lopen de gesprekken om dit in totaliteit (100%) op te nemen in de begroting van de Dienst Dommelvallei.  

4. Opgave Datagedreven werken – Personeelsbudget
Wanneer de data behoefte (aantal datavragen) stijgt zal er extra capaciteit op het gebied van data- en business analyse nodig zijn. Dit betekent dat er een data-analist geworven moet worden. Daarnaast zal een business analist geworven worden om te ondersteunen bij de datavragen door de hele organisatie heen. Deze laatste functie zal in nauw contact staan met de data-analisten en ook onderdeel zijn van het datateam. Zo kunnen de diverse datavragen vanuit de organisatie eerder opgepakt worden door een ruimere capaciteit binnen het datateam (en de Dienst Dommelvallei). Een data-analist richt zich op het analyseren van gegevens en het leveren van inzichten op basis van cijfers. Een business analist zorgt dat deze inzichten vertaald worden naar verbetering van processen, dienstverlening of systemen. Bovenstaande is een representatieve weergave van de kosten voor Geldrop-Mierlo. Dit betreft 48% van de totale kosten. De overige kosten komen voor rekening van Nuenen (30%) en Son en Breugel (22%). Momenteel lopen de gesprekken om dit in totaliteit (100%) op te nemen in de begroting van de Dienst Dommelvallei.  

5. Opgave Datagedreven werken – Personeelsbudget
Een data-architect wordt ingezet om de data-architectuur verder uit te werken in de bestaande architectuur afspraken. Bovenstaande is een representatieve weergave van de kosten voor Geldrop-Mierlo. Dit betreft 48% van de totale kosten. De overige kosten komen voor rekening van Nuenen (30%) en Son en Breugel (22%). Momenteel lopen de gesprekken om dit in totaliteit (100%) op te nemen in de begroting van de Dienst Dommelvallei.  

Wat als we niet investeren in punt 1 tot en met 6?
Op dit moment zijn er nog geen middelen begroot. Als er niet over wordt gegaan tot een investering, kan dat op meerdere vlakken gevolgen hebben: 

  • Data is essentieel voor toekomstig bestuur; maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, woningbouw en zorg zijn complex en urgent. Zonder data is er onvoldoende grip op ontwikkelingen en blijft beleid reactief in plaats van proactief. Investeren in data is investeren in bestuurlijke wendbaarheid.
  • Verantwoording en vertrouwen vragen om transparantie; data maakt het mogelijk om transparant en verantwoord te handelen. Zonder die investering daalt het vertrouwen in de gemeente;
  • Data voorkomt onbedoelde ongelijkheid en blinde vlekken; zonder goede data inzichten bestaat het risico dat bepaalde groepen (onbewust) worden vergeten of achtergesteld. Data helpt om rechtvaardiger en inclusiever beleid te maken;
  • Kosten van niet investeren zijn hoger dan investeren; slechte datakwaliteit leidt tot fouten, dubbel werk en inefficiëntie. Denk aan beleidsmaatregelen die achteraf hersteld moeten worden, of aan gemiste signalen;
  • Wetgeving zoals de AVG stelt hogere eisen; overheden moeten straks kunnen aantonen hoe ze data inzetten, met oog voor risico’s en ethiek. Zonder goede data governance, registratie en transparantie kan de gemeente simpelweg niet meer voldoen aan de wet;
  • Als er wel data wordt gebruikt, maar zonder structuur of eigenaarschap vergroot dit de kans op verkeerde interpretaties, schending van de AVG of datalekken;
  • Aansluiten bij Common Ground/Gemeentelijk Gegevens Model maakt samenwerking mogelijk met andere overheden, verlaagt beheerkosten op de lange termijn, en maakt innovatie mogelijk. Niet investeren betekent dat we achterblijven en straks niet meer mee kunnen in de gezamenlijke digitale infrastructuur van de overheid. 

6. Uitbreiding capaciteit ambtenaar rampenbestrijding
In verband met de pensionering van de huidige ambtenaar rampenbestrijding en crisisbeheersing in september 2026, is door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel gekeken naar een passende opvolging. Daarbij is geconstateerd dat de afgelopen jaren het aantal gewerkte uren structureel steeds verder toeneemt. Onze gemeente krijgt in toenemende mate te maken met crisis of andere situaties waarbij de inzet van deze collega noodzakelijk is. Daarnaast is het beleggen van deze functie bij 1 persoon voor 3 gemeenten vrij kwetsbaar. Om de capaciteit bij te stellen naar de huidige maatschappelijke vraag en om deze functie minder kwetsbaar te maken, wordt aanvullende capaciteit opgenomen in de begroting. Hiermee zorgen we tevens vanaf begin 2026 voor een passende overdracht vanuit de huidige ambtenaar rampenbestrijding richting een opvolg(st)er.

7. Uitbreiding uitleen ambtenaar rampenbestrijding
Geldrop-Mierlo is formeel gezien de werkgever van de ambtenaar rampenbestrijding. Deze ambtenaar wordt vervolgens gedetacheerd bij de gemeenten Nuenen en Son en Breugel. Door uitbreiding van de capaciteit, neemt ook het aantal gedetacheerde uren toe. Hierdoor nemen de inkomsten structureel toe. 

8. Instroom WIA/WGA 
De gemeente Geldrop-Mierlo is eigen risicodrager bij de instroom van WIA-uitkeringen en, bij de selectie van medewerkers, mogen er geen vragen worden gesteld over gezondheid of belastbaarheid. Dit betekent dat verzuim niet te voorzien is bij aanname. Het UWV betaalt de WIA-uitkering aan de medewerkers (die uit dienst gaan). Het UWV brengt deze kosten in rekening bij de gemeente Geldrop-Mierlo omdat zij eigen risicodrager is. 

9. Inkoopbegeleiding Bizob
Om gemeentelijke doelen te bereiken moet de gemeente Geldrop-Mierlo leveringen en diensten inkopen. Daarbij maken we als gemeente gebruik van inkoopondersteuning vanuit stichting Bizob. Het aantal bij Bizob ingekochte dagen aan inkoopondersteuning is momenteel zeer laag in vergelijking met andere (representatieve) gemeenten. Door deze ophoging van het budget brengen we het budget meer in lijn met de daadwerkelijke kosten van opgaven waar de gemeente voor staat.

Wat als we het niet doen?
Middels het bundelen van gemeentelijke expertise in Stichting Bizob wordt de rechtmatigheid van inkooptrajecten steviger geborgd dan wanneer de gemeente zelfstandig leveringen en diensten inkoopt. Onrechtmatige inkopen kunnen leiden tot gerechtelijke procedures, onrechtmatigheid van de gemeentelijke jaarrekening en (imago)schade. Als we het budget niet ophogen kunnen we onvoldoende gebruik maken van de expertise van Stichting Bizob om voorgaande te voorkomen. Daarnaast worden extra kosten voor de organisatie voorzien als gevolg van (in principe) onnodige contractverlengingen en mislopen van schaalvoordelen. De gemeente staat voor een aantal grote opgaven welke geen uitstel dulden. Met het ophogen van het budget inkoop en aanbesteding wordt verzekerd dat het ontbreken van inkoopbegeleiding niet in de weg zal staan aan het behalen van doelstellingen uit de visie en/of strategie.

10. WPG Audit Geldrop-Mierlo 
De jaarlijkse interne WPG (Wet politie gegevens) controle wordt net als de afgelopen jaren uitgevoerd door een externe partij. Ook zal de externe WPG-audit door dezelfde organisatie worden uitgevoerd. Dit betreft een vierjaarlijkse externe audit. Deze wordt voor het eerst weer in 2029 uitgevoerd. Een WPG-audit is een verplichte controle voor organisaties die verantwoordelijk zijn voor de verwerking van politiegegevens, om te verifiëren of zij voldoen aan de geldende privacywetgeving. 

11. Dienstverlening
Dienstverlening heeft niet alleen betrekking op contacten aan de balie of telefoon maar zit door heel onze organisatie. Er is momenteel structureel geen formatie of middelen beschikbaar. Om de kaders goed neer te zetten en verder te ontwikkelen zijn er middelen nodig voor communicatie, trainingen, aanpassingen van systemen en begeleiding. 

12. Verhogen opkomst gemeenteraadsverkiezingen en opleiding nieuwe raadsleden
De opkomst van kiezers bij de gemeenteraadsverkiezingen schommelt de laatste verkiezingen rond de 50%. Om verdere daling te voorkomen en om het vertrouwen in de politieke partijen te bevorderen zijn aanvullende maatregelen ten opzichte van de vorige verkiezingen wenselijk. Er zijn diverse commerciële partijen die tools, met name de digitalisering en het gebruik van social media, hebben ontwikkeld om het “gaan stemmen” te bevorderen. 

Het inwerkprogramma 2022 werd door ons zelf opgesteld en uitgevoerd. Dat voldeed, maar hier zijn verbeterslagen en kwaliteitsimpulsen wenselijk. Ook op dit gebied is veel aanbod van externe deskundigen. De kosten van deze externen kunnen niet binnen de huidige budgetten worden opgevangen.

13. Vervanging 4 servicewagens inclusief kraan
Dit betreft diverse vervangingen, afkomstig uit het jaarlijkse investeringsplan van de buitendienst.