1. Opgave Datagedreven werken – Inventarisatie Technology stack
Technology stack is de combinatie van technologieën die worden gebruikt. Onderzoek naar de huidige situatie, behoeften en toekomstbestendigheid in relatie tot de datagedreven ontwikkeling. Gezien de benodigde kennis moet dit door een externe partij worden uitgevoerd. Gezien de koploper en kartrekkersrol ten opzichte van Nuenen en Son en Breugel dit budget in 2026 bij Geldrop-Mierlo laten staan.
2. Opgave Datagedreven werken – Opvolging Technology stack
Het betreft advies en opvolging over de ingebruikname van een bepaalde ‘technology stack’. Dit is de technologie (applicaties, etc.) die nodig is om het data gedreven werken verder in de organisatie te krijgen. Omvat aanschaf tooling, licenties, infrastructuur, migratie. Bovenstaande is een representatieve weergave van de kosten voor Geldrop-Mierlo.
Dit betreft 48% van de totale kosten. De overige kosten komen voor rekening van Nuenen (30%) en Son en Breugel (22%). Momenteel lopen de gesprekken om dit in totaliteit (100%) op te nemen in de begroting van de Dienst Dommelvallei.
3. Opgave Datagedreven werken – Neerzetten dataplatform
Neerzetten van een (intern) data platform. Bovenstaande is een representatieve weergave van de kosten voor Geldrop-Mierlo. Dit betreft 48% van de totale kosten. De overige kosten komen voor rekening van Nuenen (30%) en Son en Breugel (22%). Momenteel lopen de gesprekken om dit in totaliteit (100%) op te nemen in de begroting van de Dienst Dommelvallei.
4. Opgave Datagedreven werken – Personeelsbudget
Wanneer de data behoefte (aantal datavragen) stijgt zal er extra capaciteit op het gebied van data- en business analyse nodig zijn. Dit betekent dat er een data-analist geworven moet worden. Daarnaast zal een business analist geworven worden om te ondersteunen bij de datavragen door de hele organisatie heen. Deze laatste functie zal in nauw contact staan met de data-analisten en ook onderdeel zijn van het datateam. Zo kunnen de diverse datavragen vanuit de organisatie eerder opgepakt worden door een ruimere capaciteit binnen het datateam (en de Dienst Dommelvallei). Een data-analist richt zich op het analyseren van gegevens en het leveren van inzichten op basis van cijfers. Een business analist zorgt dat deze inzichten vertaald worden naar verbetering van processen, dienstverlening of systemen. Bovenstaande is een representatieve weergave van de kosten voor Geldrop-Mierlo. Dit betreft 48% van de totale kosten. De overige kosten komen voor rekening van Nuenen (30%) en Son en Breugel (22%). Momenteel lopen de gesprekken om dit in totaliteit (100%) op te nemen in de begroting van de Dienst Dommelvallei.
5. Opgave Datagedreven werken – Personeelsbudget
Een data-architect wordt ingezet om de data-architectuur verder uit te werken in de bestaande architectuur afspraken. Bovenstaande is een representatieve weergave van de kosten voor Geldrop-Mierlo. Dit betreft 48% van de totale kosten. De overige kosten komen voor rekening van Nuenen (30%) en Son en Breugel (22%). Momenteel lopen de gesprekken om dit in totaliteit (100%) op te nemen in de begroting van de Dienst Dommelvallei.
Wat als we niet investeren in punt 1 tot en met 6?
Op dit moment zijn er nog geen middelen begroot. Als er niet over wordt gegaan tot een investering, kan dat op meerdere vlakken gevolgen hebben:
- Data is essentieel voor toekomstig bestuur; maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, woningbouw en zorg zijn complex en urgent. Zonder data is er onvoldoende grip op ontwikkelingen en blijft beleid reactief in plaats van proactief. Investeren in data is investeren in bestuurlijke wendbaarheid.
- Verantwoording en vertrouwen vragen om transparantie; data maakt het mogelijk om transparant en verantwoord te handelen. Zonder die investering daalt het vertrouwen in de gemeente;
- Data voorkomt onbedoelde ongelijkheid en blinde vlekken; zonder goede data inzichten bestaat het risico dat bepaalde groepen (onbewust) worden vergeten of achtergesteld. Data helpt om rechtvaardiger en inclusiever beleid te maken;
- Kosten van niet investeren zijn hoger dan investeren; slechte datakwaliteit leidt tot fouten, dubbel werk en inefficiëntie. Denk aan beleidsmaatregelen die achteraf hersteld moeten worden, of aan gemiste signalen;
- Wetgeving zoals de AVG stelt hogere eisen; overheden moeten straks kunnen aantonen hoe ze data inzetten, met oog voor risico’s en ethiek. Zonder goede data governance, registratie en transparantie kan de gemeente simpelweg niet meer voldoen aan de wet;
- Als er wel data wordt gebruikt, maar zonder structuur of eigenaarschap vergroot dit de kans op verkeerde interpretaties, schending van de AVG of datalekken;
- Aansluiten bij Common Ground/Gemeentelijk Gegevens Model maakt samenwerking mogelijk met andere overheden, verlaagt beheerkosten op de lange termijn, en maakt innovatie mogelijk. Niet investeren betekent dat we achterblijven en straks niet meer mee kunnen in de gezamenlijke digitale infrastructuur van de overheid.
6. Uitbreiding capaciteit ambtenaar rampenbestrijding
In verband met de pensionering van de huidige ambtenaar rampenbestrijding en crisisbeheersing in september 2026, is door de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel gekeken naar een passende opvolging. Daarbij is geconstateerd dat de afgelopen jaren het aantal gewerkte uren structureel steeds verder toeneemt. Onze gemeente krijgt in toenemende mate te maken met crisis of andere situaties waarbij de inzet van deze collega noodzakelijk is. Daarnaast is het beleggen van deze functie bij 1 persoon voor 3 gemeenten vrij kwetsbaar. Om de capaciteit bij te stellen naar de huidige maatschappelijke vraag en om deze functie minder kwetsbaar te maken, wordt aanvullende capaciteit opgenomen in de begroting. Hiermee zorgen we tevens vanaf begin 2026 voor een passende overdracht vanuit de huidige ambtenaar rampenbestrijding richting een opvolg(st)er.
7. Uitbreiding uitleen ambtenaar rampenbestrijding
Geldrop-Mierlo is formeel gezien de werkgever van de ambtenaar rampenbestrijding. Deze ambtenaar wordt vervolgens gedetacheerd bij de gemeenten Nuenen en Son en Breugel. Door uitbreiding van de capaciteit, neemt ook het aantal gedetacheerde uren toe. Hierdoor nemen de inkomsten structureel toe.
8. Instroom WIA/WGA
De gemeente Geldrop-Mierlo is eigen risicodrager bij de instroom van WIA-uitkeringen en, bij de selectie van medewerkers, mogen er geen vragen worden gesteld over gezondheid of belastbaarheid. Dit betekent dat verzuim niet te voorzien is bij aanname. Het UWV betaalt de WIA-uitkering aan de medewerkers (die uit dienst gaan). Het UWV brengt deze kosten in rekening bij de gemeente Geldrop-Mierlo omdat zij eigen risicodrager is.
9. Inkoopbegeleiding Bizob
Om gemeentelijke doelen te bereiken moet de gemeente Geldrop-Mierlo leveringen en diensten inkopen. Daarbij maken we als gemeente gebruik van inkoopondersteuning vanuit stichting Bizob. Het aantal bij Bizob ingekochte dagen aan inkoopondersteuning is momenteel zeer laag in vergelijking met andere (representatieve) gemeenten. Door deze ophoging van het budget brengen we het budget meer in lijn met de daadwerkelijke kosten van opgaven waar de gemeente voor staat.
Wat als we het niet doen?
Middels het bundelen van gemeentelijke expertise in Stichting Bizob wordt de rechtmatigheid van inkooptrajecten steviger geborgd dan wanneer de gemeente zelfstandig leveringen en diensten inkoopt. Onrechtmatige inkopen kunnen leiden tot gerechtelijke procedures, onrechtmatigheid van de gemeentelijke jaarrekening en (imago)schade. Als we het budget niet ophogen kunnen we onvoldoende gebruik maken van de expertise van Stichting Bizob om voorgaande te voorkomen. Daarnaast worden extra kosten voor de organisatie voorzien als gevolg van (in principe) onnodige contractverlengingen en mislopen van schaalvoordelen. De gemeente staat voor een aantal grote opgaven welke geen uitstel dulden. Met het ophogen van het budget inkoop en aanbesteding wordt verzekerd dat het ontbreken van inkoopbegeleiding niet in de weg zal staan aan het behalen van doelstellingen uit de visie en/of strategie.
10. WPG Audit Geldrop-Mierlo
De jaarlijkse interne WPG (Wet politie gegevens) controle wordt net als de afgelopen jaren uitgevoerd door een externe partij. Ook zal de externe WPG-audit door dezelfde organisatie worden uitgevoerd. Dit betreft een vierjaarlijkse externe audit. Deze wordt voor het eerst weer in 2029 uitgevoerd. Een WPG-audit is een verplichte controle voor organisaties die verantwoordelijk zijn voor de verwerking van politiegegevens, om te verifiëren of zij voldoen aan de geldende privacywetgeving.
11. Dienstverlening
Dienstverlening heeft niet alleen betrekking op contacten aan de balie of telefoon maar zit door heel onze organisatie. Er is momenteel structureel geen formatie of middelen beschikbaar. Om de kaders goed neer te zetten en verder te ontwikkelen zijn er middelen nodig voor communicatie, trainingen, aanpassingen van systemen en begeleiding.
12. Verhogen opkomst gemeenteraadsverkiezingen en opleiding nieuwe raadsleden
De opkomst van kiezers bij de gemeenteraadsverkiezingen schommelt de laatste verkiezingen rond de 50%. Om verdere daling te voorkomen en om het vertrouwen in de politieke partijen te bevorderen zijn aanvullende maatregelen ten opzichte van de vorige verkiezingen wenselijk. Er zijn diverse commerciële partijen die tools, met name de digitalisering en het gebruik van social media, hebben ontwikkeld om het “gaan stemmen” te bevorderen.
Het inwerkprogramma 2022 werd door ons zelf opgesteld en uitgevoerd. Dat voldeed, maar hier zijn verbeterslagen en kwaliteitsimpulsen wenselijk. Ook op dit gebied is veel aanbod van externe deskundigen. De kosten van deze externen kunnen niet binnen de huidige budgetten worden opgevangen.
13. Vervanging 4 servicewagens inclusief kraan
Dit betreft diverse vervangingen, afkomstig uit het jaarlijkse investeringsplan van de buitendienst.