Uitgaven

23,6%
€ 34.145
x €1.000
23,6% Complete

Inkomsten

14,2%
€ 20.666
x €1.000
14,2% Complete

Saldo

1562,94%
€ -13.478
x €1.000

Programma 2. Sterke wijken

Wethouders

Uitgaven

23,6%
€ 34.145
x €1.000
23,6% Complete

Inkomsten

14,2%
€ 20.666
x €1.000
14,2% Complete

Saldo

1562,94%
€ -13.478
x €1.000

In Geldrop-Mierlo vinden we het belangrijk dat mensen zich thuis voelen in hun buurt. Wijken zijn de plek waar mensen elkaar ontmoeten, zich verbonden voelen en samenleven. Vanuit onze Visie 2044 streven we naar buurten waarin mensen prettig wonen, in verbinding staan met elkaar en waar voldoende ruimte is om gezond en veilig te leven.
We werken aan brede welvaart op lokaal niveau: leefbare wijken, sterke netwerken en ruimte voor iedereen om mee te doen. Daarom zetten we in op enkele belangrijke, samenhangende thema’s en opgaven:

Thema's:
•    Vitaal leven
•    Sterke netwerken
•    Leefbare, groene wijken
•    Inclusief leven

Opgaven:
•    Opgave wonen
•    Opgave Coevering

Door gezondheid, ontmoeting, inclusie en leefbaarheid met elkaar te verbinden, versterken we het fundament onder onze wijken. Zo bouwen we aan gemeenschappen waarin mensen zich gekend en veilig voelen – nu en in de toekomst.

Thema Vitaal leven

Terug naar navigatie - Thema Vitaal leven - Themaprogramma Vitaal leven

Gezondheid is belangrijk voor een goed leven. In Geldrop-Mierlo stimuleren we inwoners om gezond te leven. Dat doen we bijvoorbeeld door te zorgen voor voldoende groen, goede wandel- en fietspaden en plekken om te bewegen. Belangrijk hierbij is dat sport en bewegen voor alle inwoners toegankelijk is. Ook ondersteunen we inwoners bij het maken van gezonde keuzes. Dit sluit aan bij onze Visie 2044, waarin we streven naar gezonde inwoners en wijken waar iedereen goed en gezond kan leven. We werken hierin samen met partners zoals huisartsen, sportverenigingen, scholen, en kinderopvanglocaties omdat gezondheid niet alleen iets is van de gemeente, maar van ons allemaal. Zowel op lokaal als op regionaal niveau. Daarbij realiseren we ons dat inzetten op preventie een aanpak van de lange adem is, structurele financiële middelen daarbij vaak ontbreken, en de effecten op korte termijn lastig inzichtelijk te maken zijn. Daarom focussen we ons vooral op de stappen die we wél kunnen zetten om de beweging van zorg naar gezondheid verder aan te jagen. Waarbij we inwoners stimuleren en faciliteren om zélf de stap naar gezonder te (kunnen) zetten. Dit alles gebeurt zowel lokaal als regionaal onder de vlag van DE STAP naar gezonder.

Doelen Vitaal leven
In 2026 is het bestaande platform van het Lokaal Preventieakkoord geïntegreerd binnen het regionale platform van DE STAP naar gezonder.
In 2026 is het aantal inwoners dat zelf regie neemt om aan de eigen gezondheid te werken toegenomen, zoals blijkt uit het aantal (unieke) bezoekers op het platform van DE STAP naar gezonder.
In 2026 wordt van minimaal 500 thuiswonende 65+’ers het valrisico ingeschat en krijgt minimaal 20% van de thuiswonende 65+’ers met een verhoogd valrisico een valpreventieve interventie aangeboden.
In 2026 is een lokaal netwerk van ten minste 5 samenwerkende partners in de geboorteketen opgestart die gezamenlijk afspraken heeft gemaakt over de begeleiding en ondersteuning aan (nieuwe) ouders, waarbij de voortgang in de begeleiding van minimaal 20% van de betrokken gezinnen jaarlijks wordt geëvalueerd door middel van feedback van zowel ouders als netwerkpartners.
In 2026 is één initiatief opgezet ter ondersteuning van de landelijke ketenaanpak Kind naar Gezond Gewicht (KnGG), gericht op kinderen met een matig tot hoog gewichtsgerelateerd risico (circa 950 kinderen). Dit initiatief bereikt minimaal 20% van de doelgroep, waarbij de voortgang jaarlijks wordt geëvalueerd aan de hand van het bereik (aantal gezinnen bereikt), de mate van samenwerking tussen partners en de voorbereiding op de inzet van de centrale zorgverlener, in afwachting van financiering door de zorgverzekeraar).
In 2026 is er een interactieve kaart beschikbaar waar inwoners alle speel-, sport- en beweegplekken in de gemeente kunnen raadplegen.
In 2026 zijn twee extra sport- en beweegplekken gerealiseerd.
Iedere sportvereniging heeft uiterlijk 1 januari 2027 een uitgewerkt plan voor het creëren van een veilig sportklimaat.
Vanaf 2026 toetsen de gemeentelijke accounthouders de gesubsidieerde vrijwilligersorganisaties specifiek of de gesubsidieerde activiteiten bijdragen aan een gezonde leefstijl. Uiterlijk eind 2027 wordt in 100% van de nieuwe subsidiebeschikkingen expliciet opgenomen dat activiteiten die het tegenovergestelde effect hebben (zoals het promoten van ongezonde voeding) uitgesloten zijn van financiering. Waar nodig worden organisaties begeleid bij het aanpassen van hun activiteiten of communicatie-uitingen.

Activiteiten: Vitaal leven

Terug naar navigatie - Thema Vitaal leven - Activiteiten: Vitaal leven

In 2026 is het bestaande platform van het Lokaal Preventieakkoord geïntegreerd binnen het regionale platform van DE STAP naar gezonder.

  • We voeren gesprekken met het regionale programmateam van DE STAP naar gezonder, de regiocoördinator IZA, en andere gemeenten (waaronder Veldhoven en Son en Breugel) om het regionale platform dusdanig in te richten dat een integratie soepel verloopt. En daarnaast ook aansluit bij de lokale behoefte(n) van (de) gemeente(n), waaronder dat het platform ingezet kan worden als digitale sociale kaart.

In 2026 is het aantal inwoners dat zelf regie neemt om aan de eigen gezondheid te werken toegenomen, zoals blijkt uit het aantal (unieke) bezoekers op het platform van DE STAP naar gezonder.

  • We organiseren lokale en regionale publiekscampagnes om de naamsbekendheid te vergroten en inwoners naar het platform toe te leiden. Hiervoor maken we gebruik van sociale media, gemeentelijke kanalen en lokale media. We monitoren we het aantal bezoekers dat het regionale platform bezoekt.
  • We voeren gesprekken met professionals uit zowel het (para)medisch- als het sociaal domein om inwoners via een eenduidige boodschap naar het platform door te verwijzen. 
  • We stimuleren het gebruik van hulpmiddelen zoals het DOE-boek en de STAP naar gezonder-kaart waarmee inwoners zelf regie op hun gezondheid kunnen nemen. 

In 2026 wordt van minimaal 500 thuiswonende 65+’ers het valrisico ingeschat en krijgt minimaal 20% van de thuiswonende 65+’ers met een verhoogd valrisico een valpreventieve interventie aangeboden.

  • We continueren de wijkbijeenkomsten waar het valrisico van thuiswonende 65+'ers wordt ingeschat. Daarnaast zoeken de buurtsportcoaches de doelgroep 65+'ers gerichter op om het valrisico in te schatten, bijvoorbeeld door inloopmomenten te organiseren in de appartementencomplexen voor senioren
  • We zetten de samenwerking voort met de fysiotherapeuten voor het verzorgen van valpreventieve trainingen aan inwoners met een matig tot verhoogd valrisico. 
  • In het kader van Mijn Huis Past bieden we gratis woonscans aan om praktische oplossingen in huis aan te brengen, en bewustwording onder inwoners te creëren over de valrisico's in en om het huis. 

In 2026 is een lokaal netwerk van ten minste 5 samenwerkende partners in de geboorteketen opgestart die gezamenlijk afspraken heeft gemaakt over de begeleiding en ondersteuning aan (nieuwe) ouders, waarbij de voortgang in de begeleiding van minimaal 20% van de betrokken gezinnen jaarlijks wordt geëvalueerd door middel van feedback van zowel ouders als netwerkpartners.

  • De 20 partners die betrokken zijn bij de twee startbijeenkomsten en het bepalen van 3 speerpunten in 2025 werken deze in een coalitie in 2026 verder uit.  De coalitie komt tweemaal per jaar samen om verbeteringen te bespreken en aanpassingen in het proces te doen.
  • We maken inwoners (ouders) uit onze gemeente onderdeel van de coalitie en hun feedback zal, samen met de feedback van professionals, worden meegenomen in verdere ontwikkelingen.

In 2026 is één initiatief opgezet ter ondersteuning van de landelijke ketenaanpak Kind naar Gezond Gewicht (KnGG), gericht op kinderen met een matig tot hoog gewichtsgerelateerd risico (circa 950 kinderen). Dit initiatief bereikt minimaal 20% van de doelgroep, waarbij de voortgang jaarlijks wordt geëvalueerd aan de hand van het bereik (aantal gezinnen bereikt), de mate van samenwerking tussen partners en de voorbereiding op de inzet van de centrale zorgverlener, in afwachting van financiering door de zorgverzekeraar).

  • We rollen de ketenaanpak Kind naar Gezond Gewicht (KnGG) regionaal uit in samenwerking met gemeenten in regio Eindhoven-De Kempen, GGD Brabant-Zuidoost en CZ.
  • We zetten naast de meer curatieve ketenaanpak in op preventie door voort te bouwen op het verstevigen van de lokale netwerksamenwerking rondom "kind en gezond gewicht" met als doel om overgewicht bij kinderen te voorkomen.

In 2026 is er een interactieve kaart beschikbaar waar inwoners alle speel-, sport- en beweegplekken in de gemeente kunnen raadplegen.

  • De interactieve kaart wordt in 2026 gerealiseerd en komt beschikbaar voor onze inwoners op de gemeentelijke website en op de website van DE STAP naar gezonder.

In 2026 zijn twee extra sport- en beweegplekken gerealiseerd.

  • Naar aanleiding van het onderzoeksrapport van OBB naar het toevoegen van twee extra buitensportplekken in de openbare ruimte (2025) wordt een keuze gemaakt voor twee locaties (1 in Geldrop, en 1 in Mierlo) voor het toevoegen van beweeg -en sportfaciliteiten.
  • We doorlopen een participatietraject met inwoners over aan welk type voorziening behoefte is. Hierna zal een ontwerpplan worden geschetst door OBB. Afhankelijk van de hoogte van de investering zal al dan niet een aanbestedingstraject moeten worden doorlopen. Voor de realisatie hiervan zijn middelen opgenomen in de gemeentelijke begroting van 2026.

Iedere sportvereniging heeft uiterlijk 1 januari 2027 een uitgewerkt plan voor het creëren van een veilig sportklimaat.

  • De sportverenigingen worden hiervoor ondersteund door onze verenigingsondersteuner. Periodiek zullen de vorderingen worden gemonitord. Waar nodig wordt de ondersteuning geïntensiveerd zodat voor elke vereniging op 1 januari 2027 een uitgewerkt plan voor het creëren van een veilig sportklimaat beschikbaar is. 

Vanaf 2026 toetsen de gemeentelijke accounthouders de gesubsidieerde vrijwilligersorganisaties specifiek of de gesubsidieerde activiteiten bijdragen aan een gezonde leefstijl. Uiterlijk eind 2027 wordt in 100% van de nieuwe subsidiebeschikkingen expliciet opgenomen dat activiteiten die het tegenovergestelde effect hebben (zoals het promoten van ongezonde voeding) uitgesloten zijn van financiering. Waar nodig worden organisaties begeleid bij het aanpassen van hun activiteiten of communicatie-uitingen.

  • We stellen een checklist op met heldere richtlijnen en voorbeelden van wat wel (en niet) geldt als activiteiten die bijdragen aan het bevorderen van een gezonde leefstijl. Deze checklist wordt in ieder geval al ingezet bij de beoordeling van de aanvragen van de eenmalige subsidie(s).
  • Gemeentelijke accounthouders nemen dit thema mee in de accountgesprekken die zij met de vrijwilligersorganisaties voeren, waarbij ook de behoefte aan ondersteuning en begeleiding vanuit de gemeente wordt opgehaald. 

Thema Sterke netwerken

Terug naar navigatie - Thema Sterke netwerken - Thema Sterke netwerken

Sterke netwerken zorgen ervoor dat inwoners elkaar kennen en elkaar helpen. Dit draagt bij aan een veilige en fijne woonomgeving. Wij stimuleren daarom ontmoetingen in de wijk. Dit doen we door bijvoorbeeld buurtinitiatieven te ondersteunen, vrijwilligers te faciliteren en te zorgen voor levendige wijkgebouwen. Deze aanpak sluit aan bij onze Visie 2044 waarin we bouwen aan een verbonden samenleving waarin inwoners er voor elkaar zijn. Onze gebiedsregisseurs spelen hierbij een belangrijke rol. Zij kennen de buurt en zorgen ervoor dat initiatieven aansluiten bij wat inwoners nodig hebben.

Doelen Sterke netwerken
In 2026 zorgen we ervoor dat minimaal 25% van de buurtbewoners actief deelneemt aan ten minste een gezamenlijke activiteit per jaar, zoals buurtontmoetingen, straatactiviteiten of schoonmaakacties, om een bijdrage te leveren aan het welzijn, de sociale samenhang en de leefbaarheid in de wijk.
In 2026 is het aanbod en de vraag van vrijwilligers in Geldrop-Mierlo op elkaar afgestemd via het platform 'Voor elkaar Geldrop-Mierlo' onder beheer van de LEV-groep, waarbij minimaal 80% van de geregistreerde organisaties en vrijwilligers het platform gebruikt. De effectiviteit van de matching wordt drie keer per jaar geëvalueerd, waarbij minimaal 75% van de gebruikers tevreden is over de match.
In 2026 biedt de gemeente alle vrijwilligers in Geldrop-Mierlo de mogelijkheid tot ondersteuning en waardering. Dit wordt gerealiseerd door het aanbieden van minimaal twee trainingen of workshops per jaar, gericht op persoonlijke ontwikkeling en/of vakinhoudelijke kennis, en het organiseren van ten minste één jaarlijkse waarderingsactiviteit.
In 2026 is een vertegenwoordiging van de gemeente (ambtelijk en bestuurlijk) is ieder kwartaal zichtbaar aanwezig in iedere wijk, waar inwoners laagdrempelig hun inbreng kenbaar kunnen maken. Op deze inbreng ontvangt de inwoner, via de gebruikelijke kanalen, in minimaal 90% van de gevallen binnen een week een begrijpelijke terugkoppeling.
In 2027 vervullen wijkgebouwen een belangrijke rol als ontmoetingsplek voor bewoners doordat inwoners minimaal eens per kwartaal welkom zijn bij een gratis en laagdrempelige activiteit in alle wijkgebouwen om ontmoetingen onderling te stimuleren.
In 2028 zijn alle verenigingen en maatschappelijke organisaties gehuisvest in functionele, passende accommodaties die aansluiten bij de (ruimte)behoefte en bijbehorende activiteiten, en voldoen aan de geldende kwaliteitsnormen.

Activiteiten: Sterke netwerken

Terug naar navigatie - Thema Sterke netwerken - Activiteiten: Sterke netwerken

In 2026 zorgen we ervoor dat minimaal 25% van de buurtbewoners actief deelneemt aan ten minste een gezamenlijke activiteit per jaar, zoals buurtontmoetingen, straatactiviteiten of schoonmaakacties, om een bijdrage te leveren aan het welzijn, de sociale samenhang en de leefbaarheid in de wijk.

  • We stimuleren inwoners om zelf initiatieven op te zetten in een wijk of straat, hiervoor bieden de wijkprofessionals (o.a. gebiedsregisseurs, buurtcoaches, etc.) proactieve ondersteuning.  
  • We zetten afstemming met maatschappelijke partners zoals welzijnsorganisaties, woningcorporaties en kerken in om  doelgroepen te bereiken die anders buiten beeld blijven.
  • We bieden organisatorische ondersteuning, maar ook logistieke hulp door bijvoorbeeld het aanbieden van de "Buurt"-keet van de gebiedsregisseurs. 

In 2026 is het aanbod en de vraag van vrijwilligers in Geldrop-Mierlo op elkaar afgestemd via het platform 'Voor elkaar Geldrop-Mierlo' onder beheer van de LEV groep, waarbij minimaal 80% van de geregistreerde organisaties en vrijwilligers het platform gebruikt. De effectiviteit van de matching wordt drie keer per jaar geëvalueerd, waarbij minimaal 75% van de gebruikers tevreden is over de match.

  • Met een communicatiecampagne in het eerste of tweede kwartaal, bestaande uit social media uitingen, flyers, presentaties op netwerkbijeenkomsten en een artikel in lokale media bereikt LEV groep ter promotie van het platform 'Voor elkaar Geldrop-Mierlo' minimaal 5.000 inwoners en 100 organisaties.
  • Met ieder kwartaal een gratis workshop voor vrijwilligers(coördinatoren) en gebruikers over het gebruik van het platform  'Voor elkaar Geldrop-Mierlo' bereikt LEV groep minimaal 10 deelnemers per kwartaal, die de workshop gemiddeld waarderen met minimaal een 7 uit 10.
  • Tussen maart en december benadert LEV groep actief alle bestaande vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke initiatieven in de gemeente en helpt hen met registratie op het platform. Dit leidt tot minimaal 100 benaderingen en ten minste 80 nieuwe registraties.
  • Met digitale tevredenheidsmetingen 3 keer per jaar, waar minimaal 50 gebruikers aan deelnemen monitoren we of tenminste 75% tevreden is over de matching.
  • We bespreken de resultaten van de metingen en de absolute aantallen matches per kwartaal met de LEV groep en stellen concrete verbeteracties op wanneer de tevredenheid onder de 75% ligt.

In 2026 biedt de gemeente alle vrijwilligers in Geldrop-Mierlo de mogelijkheid tot ondersteuning en waardering. Dit wordt gerealiseerd door het aanbieden van minimaal twee trainingen of workshops per jaar, gericht op persoonlijke ontwikkeling en/of vakinhoudelijke kennis, en het organiseren van ten minste één jaarlijkse waarderingsactiviteit.

  • We voeren in het eerste halfjaar een korte digitale peiling, met minimaal 100 respondenten, uit onder vrijwilligers(organisaties) om behoeften en interesses voor trainingen en workshops in kaart te brengen.
  • Jaarlijks zijn er minimaal twee trainingen of workshops met minimaal 30 deelnemers, gericht op persoonlijke ontwikkeling of praktische vaardigheden (zoals EHBO, omgaan met vrijwilligers, communicatie, grenzen stellen), deze worden uitgevoerd door LEV groep.
  • Jaarlijks is er een feestelijke waarderingsactiviteit voor alle vrijwilligers, waarbij minimaal 150 vrijwilligers aanwezig zijn. 
  • Met tenminste 4 communicatie-uitingen per jaar via nieuwsbrieven, sociale media en het platform ‘Voor elkaar Geldrop-Mierlo’ brengt LEV groep het aanbod van trainingen, coaching en andere ondersteuningsmogelijkheden structureel onder de aandacht.

In 2026 is een vertegenwoordiging van de gemeente (ambtelijk en bestuurlijk) ieder kwartaal zichtbaar aanwezig in elke wijk. Op die momenten kunnen inwoners laagdrempelig hun inbreng kenbaar maken. Op deze inbreng ontvangt de inwoner, via de gebruikelijke kanalen, in minimaal 90% van de gevallen binnen een week een begrijpelijke terugkoppeling.

  • We hebben in iedere wijk gebiedsregisseurs als aanspreekpunt van de wijk. Zij hebben (twee)-wekelijks spreekuur in bijna alle wijken van Geldrop-Mierlo.
  • In ieder geval tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 sluiten de wethouders hier regelmatig bij aan, en kunnen inwoners ook bij hen terecht voor een luisterend oor. Eventuele vragen die uit deze spreekuren voortkomen, worden in de organisatie uitgezet zoals dat ook gebeurt met vragen die via andere kanalen (BuitenBeter app, telefonisch etc.) bij de gemeente binnen komen.

In 2027 vervullen wijkgebouwen een belangrijke rol als ontmoetingsplek voor bewoners doordat inwoners minimaal eens per kwartaal welkom zijn bij een gratis en laagdrempelige activiteit in alle wijkgebouwen om ontmoetingen onderling te stimuleren.

  • We voeren in 2026 gesprekken met de LEV groep, wijkverenigingen en gebiedsregisseurs om te kijken hoe we het aanbod in de wijkgebouwen kunnen inrichten. Daarbij is de inzet om via het faciliteren van de inwoners hen te stimuleren om zelf activiteiten te organiseren in deze wijkgebouwen.

In 2028 zijn alle verenigingen en maatschappelijke organisaties gehuisvest in functionele, passende accommodaties die aansluiten bij de (ruimte)behoefte en bijbehorende activiteiten, en voldoen aan de geldende kwaliteitsnormen. 

  • We gaan functies en activiteiten accommoderen die aansluiten bij onze ambities, doelen en opgaven en waaraan behoefte is vanuit of in de gemeenschap. Het gaat daarbij om activiteiten die bij de functie van de accommodatie passen (in zo breed mogelijke zin) en gericht op multifunctionaliteit.
  • Accommodaties worden kwalitatief op orde en goed toegankelijk, duurzaam beheerd, optimaal bezet en met een gezonde, levensvatbare exploitatie.

Thema Leefbare, groene wijken

Terug naar navigatie - Thema Leefbare, groene wijken - Thema Leefbare, groene wijken

Groen in de wijk draagt bij aan een fijne en gezonde leefomgeving. Groen zorgt ervoor dat mensen zich beter voelen, vaker naar buiten gaan en meer bewegen. Bovendien helpt groen om hitte en wateroverlast te verminderen en zorgt het voor meer biodiversiteit. Dit sluit aan bij de doelen uit onze Visie 2044 waarin we streven naar klimaatbestendige en gezonde wijken waarin iedereen prettig woont. Als gemeente werken we daarom actief aan meer groen in de wijk en aan voorzieningen die uitnodigen tot bewegen en ontmoeten. 

Doelen Leefbare groene wijken
In 2027 is 20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken aangelegd en doorgetrokken om biodiversiteit, klimaatadaptatie en een vitaal leven te bevorderen.

Klimaatadaptatie komt terug in twee programma’s: Leefbare, groene wijken en Duurzaamheid. In de wijken richten we ons vooral op zichtbare en lokale maatregelen. Denk aan meer groen, plekken waar regenwater kan worden opgevangen, minder hitte in de zomer en meer ruimte voor planten en dieren. Op het niveau van de hele gemeente en regio gaat het meer om beleid en brede plannen. Daar kijken we ook naar de samenhang met duurzame energie en hergebruik van grondstoffen.

Activiteiten: Leefbare, groene wijken

Terug naar navigatie - Thema Leefbare, groene wijken - Activiteiten: Leefbare, groene wijken

In 2027 is 20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken aangelegd en doorgetrokken om biodiversiteit, klimaatadaptatie en een vitaal leven te bevorderen. 

  • Bij de actualisatie van het groenbeleidsplan brengen we in kaart welke delen van de bomen- en groenstructuur ontbreken of versterkt moeten worden. 
  • We leggen in het centrum van Geldrop aangename koele verblijfsplekken aan. Voor de rest van de gemeente brengen we in beeld waar koele plekken moeten landen zodat een netwerk van  koele plekken ontstaat. Op basis hiervan wordt bij ontwikkelingen de aanleg van koele plekken meegenomen.
  • We stellen beleid vast voor de aanleg van 8m2 nieuw groen per nieuw toe te voegen woning, zoals is afgesproken in het Verstedelijkingsakkoord 2022. Hiervoor nemen we regionaal een rekentool in gebruik, waarin de groennorm wordt gecombineerd met de waterbergingsopgave. 

Thema Inclusief leven

Terug naar navigatie - Thema Inclusief leven - Thema inclusief leven

Iedereen moet mee kunnen doen in Geldrop-Mierlo, ongeacht achtergrond, leeftijd of mogelijkheden. Dit betekent dat we zorgen voor duidelijke informatie en voorzieningen die voor iedereen bruikbaar zijn. We zetten ons actief in tegen discriminatie en werken aan bewustwording binnen de samenleving. Hiermee sluiten we aan bij onze Visie 2044, waarin we streven naar een samenleving waarin iedereen gewaardeerd wordt en volwaardig mee kan doen. We doen bij onze aanpak een beroep op ervaringsdeskundigen in de Inclusieve Weeftafel en werken samen met netwerkpartners om bewustwording en toegankelijkheid te versterken. Een aantal zaken die van belang zijn voor inclusief leven, met name ontwikkelingen op fysieke toegankelijkheid, landen binnen de lijnwerkzaamheden bij ruimte.

Doelen Inclusief leven
In 2026 worden in onze openbare ruimte 5 verbeteringen doorgevoerd, die de toegankelijkheid verbeteren, en waarvan de oplossing in 2026 merkbaar is voor de doelgroep.
In 2026 worden in de gemeentelijke communicatie 5 verbeteringen doorgevoerd, waardoor brieven en berichtgeving beter worden begrepen door onze inwoners.
In 2026 laat een stijging in het aantal meldingen (50% ten opzichte van 2024) uit de gemeente Geldrop-Mierlo zien dat het discriminatiemeldpunt beter vindbaar is geworden voor inwoners, en discriminatie beter wordt gesignaleerd.
In 2027 is in het centrum een voor iedereen toegankelijk openbare toiletvoorziening gerealiseerd in de directe omgeving van het horecaplein.
In 2028 hebben minimaal 20 verenigingen, horecagelegenheden of winkels in onze gemeente een concrete actie uitgevoerd of voorziening gerealiseerd die bijdraagt aan een inclusieve samenleving – zoals het verbeteren van fysieke toegankelijkheid, inclusieve communicatie of het betrekken van mensen met een beperking.
In 2029 zijn maatschappelijke accommodaties sociaal en fysiek laagdrempelig en veilig voor alle inwoners, gebruikers en bezoekers. Uitgangspunt hierbij is dat het om functionele accommodaties gaat, waarvoor we criteria hanteren. Waar nodig worden accommodaties aangepast voor dit doel.
In 2030 zijn in elke wijk in onze gemeente participatie- en ontwikkelingsinitiatieven actief, waarbij inwoners elkaar stimuleren en ondersteunen bij het actief deelnemen aan de samenleving.

Activiteiten: Inclusief leven

Terug naar navigatie - Thema Inclusief leven - Activiteiten: Inclusief leven

In 2026 worden in onze openbare ruimte 5 verbeteringen doorgevoerd, die de toegankelijkheid verbeteren, en waarvan de oplossing in 2026 merkbaar is voor de doelgroep.

  • We blijven actief in gesprek met betrokkenen, zoals de Inclusieve Weeftafel en de Wmo Adviesraad. Op basis van deze gesprekken en van signalen en verzoeken die direct van inwoners komen, bepalen we waar inzet het meest nodig en gewenst is. De concrete maatregelen kunnen verschillen. Het kan gaan om het aanpassen van trottoirs en het toegankelijker maken van routes voor rolstoelgebruikers. 

In 2026 worden in de gemeentelijke communicatie 5 verbeteringen doorgevoerd, waardoor brieven en berichtgeving beter worden begrepen door onze inwoners. 

  • We blijven ook hierin actief in gesprek met betrokkenen, waaronder de Inclusieve Weeftafel en de Wmo Adviesraad. Op basis van deze gesprekken, en signalen die van inwoners komen, bepalen we waar inzet het meest nodig en gewenst is. We kiezen er bewust voor om communicatiemiddelen gefaseerd per onderwerp binnen een vakgebied te verbeteren, zodat we gerichte verbeteringen door kunnen voeren. 

In 2026 laat een stijging in het aantal meldingen (50% ten opzichte van 2024) uit de gemeente Geldrop-Mierlo zien dat het discriminatiemeldpunt beter vindbaar is geworden voor inwoners, en discriminatie beter wordt gesignaleerd. 

  • We geven de opdracht voor een onafhankelijk discriminatiemeldpunt aan LEV groep. We laten ons door hen op de hoogte houden over het aantal meldingen en signaleren al enkele jaren een stijging in het aantal meldingen.
  • We werken aan de bekendheid van het meldpunt, en de meldingsbereidheid van inwoners. We dragen zorg voor structureel betere zichtbaarheid en aanwezigheid van het meldpunt. 
  • We zorgen er daarnaast voor dat de bekendheid van het discriminatiemeldpunt intern groeit zodat de ambtelijke organisatie weet wanneer inwoners doorverwezen kunnen worden naar dit meldpunt. 

In 2027 is in het centrum een voor iedereen toegankelijk openbare toiletvoorziening gerealiseerd in de directe omgeving van het horecaplein. 

  • We starten met het inzichtelijk maken van de aanwezige toiletvoorzieningen in beide kernen. We sporen ondernemers en beheerders aan om eventuele openbare toiletvoorzieningen aan te melden in de Hoge Nood-app. 
  • Wanneer mogelijk zetten we in beide kernen in op een samenwerking met ondernemers om te voorzien in voldoende openbare (mindervalide) toiletvoorzieningen,  ook in de weekenden en avonduren.  Wanneer dat niet mogelijk blijkt starten we een traject voor het realiseren van een (zo nodig tijdelijke) toiletunit. 
  • De aangenomen motie openbare toiletten in Geldrop-Mierlo maakt dat we inzetten op een afgeronde uitvoering van dit doel in 2026. 

In 2028 hebben minimaal 20 verenigingen, horecagelegenheden of winkels in onze gemeente een concrete actie uitgevoerd of voorziening gerealiseerd die bijdraagt aan een inclusieve samenleving – zoals het verbeteren van fysieke toegankelijkheid, inclusieve communicatie of het betrekken van mensen met een beperking. 

  • We stellen een checklist op met heldere richtlijnen en voorbeelden van wat wel (en niet) werkt bij het bevorderen van een inclusieve samenleving vanuit je rol als vrijwilligersorganisatie. Deze checklist wordt in ieder geval al ingezet bij de behandeling van eenmalige subsidieaanvragen, om organisaties aan te sporen hierin de juiste keuzes te maken. Daarnaast nemen de gemeentelijke accounthouders dit thema mee in de accountgesprekken die zij met vrijwilligersorganisaties voeren, waarbij ook de behoefte aan ondersteuning en begeleiding vanuit de gemeente wordt opgehaald. 
  • Ook gaan we in 2026 verkennen welke behoeften er zijn vanuit horecagelegenheden en winkels, om zo te kunnen bepalen welke inzet we als gemeente moeten gaan plegen om hen in staat te stellen bij te kunnen dragen aan een inclusieve samenleving. 

In 2029 zijn maatschappelijke accommodaties sociaal en fysiek laagdrempelig en veilig voor alle inwoners, gebruikers en bezoekers. Uitgangspunt hierbij is dat het om functionele accommodaties gaat, waarvoor we criteria hanteren. Waar nodig worden accommodaties aangepast voor dit doel.

  • We inventariseren in 2026 welke accommodaties functioneel zijn volgens de criteria (opgenomen in de Kaders voor accommodaties die in oktober 2025 ter vaststelling voorliggen aan de raad).
  • In 2026 en 2027 gaan we accommodaties optimaliseren om passende huisvesting van maatschappelijke functies te borgen. 

In 2030 zijn in elke wijk in onze gemeente participatie- en ontwikkelingsinitiatieven actief, waarbij inwoners elkaar stimuleren en ondersteunen bij het actief deelnemen aan de samenleving. 

  • De doelen die de komende jaren worden gerealiseerd  in zowel dit thema als het thema sterke netwerken leggen de basis voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Het vastleggen van de verplichtingen die we als gemeente hebben vanuit het VN verdrag Handicap helpt ons hierbij.
  • De Inclusieve Weeftafel speelt hierbij een verbindende en aanjagende rol. Hun inbreng helpt ons keuzes maken die aansluiten wat nodig is in de praktijk.
  • Samen zorgen deze inspanningen ervoor dat er in 2030 een beweging op gang is gekomen, waardoor er in elke wijk initiatieven actief zijn. 

Opgave Wonen

Terug naar navigatie - Opgave Wonen - Opgave Wonen

In Geldrop-Mierlo zetten we ons in op voldoende woonruimte. De opgave voor woningbouw vraagt om slimme keuzes. We willen bouwen waar dat kan en tegelijk zorgvuldig omgaan met de schaarse ruimte. Samen met ontwikkelaars, woningcorporaties en inwoners zorgen we voor woningbouw die past bij de behoeften van nu én morgen.

Maar goed wonen gaat verder dan alleen een huis; het draait ook om een aantrekkelijke, leefbare en kwalitatieve woonomgeving.  We zorgen voor een gevarieerd woningaanbod in onze wijken. We geven daarbij extra aandacht aan woonruimte voor kleinere huishoudens, senioren en voor wonen en zorg. Zo stimuleren we de doorstroming, komen er meer gezinswoningen vrij en zorgen we ervoor dat iedereen – van starter en statushouder, van gezin tot doorstromer en van spoedzoeker tot senior - een passende plek kan vinden om prettig te wonen.  

Dit sluit aan bij onze Visie 2044, waarin we streven naar leefbare wijken met voldoende goede woningen voor iedereen. Als gemeente ondersteunen we woningbouw door heldere kaders te stellen en initiatiefnemers te stimuleren en te verbinden. 

Doelen Wonen
In Geldrop-Mierlo is voldoende betaalbare woonruimte (met een huurprijs onder de liberalisatiegrens of een koopprijs onder de prijsgrens voor betaalbare koop) beschikbaar, zodat inwoners met een gemiddeld of lager inkomen passende huisvesting kunnen vinden. Daarom: - starten we in 2026 met de uitvoering van het in 2025 vastgestelde woonwagenbeleid. - voegen we tot en met 2030 in lijn met opgave uit de Woondeal ruim 1.700 woningen toe aan onze woningvoorraad, waarvan: - ruim 770 woningen in het Centrum van Geldrop worden toegevoegd; - ongeveer 250 woningen in Luchen toegevoegd; - Valt tenminste tweederde deel van de nieuwbouwwoningen voor de periode tot en met 2033 in de sociale huur, middeldure huur en betaalbare koop (overeenkomstig de Regionale Begrippenlijst van het MRE).
Om meer balans te laten ontstaan in de woningsamenstelling van onze buurten bevat het gemeentelijk woningbouwprogramma tot en met 2033 circa 500 sociale huurwoningen. Daarmee zijn we in staat om niet alleen de bouwopgave voor sociale huur op grond van de Woondeal en de Beethovendeal te realiseren. Maar ook om meer balans in de wijken en buurten aan te brengen: - In 2030 hebben we in minimaal 3 van de 7 buurten met een lager dan gemiddeld aandeel sociale huurwoningen, het aandeel sociale huurwoningen met minimaal 2%-punt verhoogd ten opzichte van 2025. - In 2030 hebben we in minimaal 3 van de 5 buurten met een hoger dan gemiddeld aandeel sociale huurwoningen, het aandeel met minimaal 1%-punt verlaagd ten opzichte van 2025. Hier wordt in dat geval onder andere ingezet op het toevoegen van nieuwe of andere woonvormen, meer huurdifferentiatie en middenhuur én op eventuele verkoop met inzet van koopondersteunende maatregelen.
Om uiteindelijk in elke buurt passend door te stromen: - zijn in 2026 ten minste 2 initiatieven voor geclusterde woonvormen in voorbereiding of in uitvoering. - worden tot en met 2030 ten minste 700 nultredenwoningen toegevoegd aan onze woningvoorraad. - zijn in 2030 ten opzichte van 2025 meer huishoudens doorgestroomd naar een passende, betaalbare woning. - komen huurwoningen die Wmo-aanpassingen hebben, 2027 ten opzichte van 2025 meer als eerste in aanmerking voor mensen die een aangepaste woning nodig hebben. - zijn in 2027 regels voor het beter benutten van de bestaande woningvoorraad vastgelegd in (beleidsregels bij) het omgevingsplan. - reserveren we per 2026 in de programmering huisvestingslocaties voor aandachtsgroepen.
Voor woningzoekenden die buiten hun toedoen dakloos dreigen te raken en daarom aangewezen zijn op urgent, is vanaf 2026 een centraal punt beschikbaar om urgentie aan te vragen op grond van de in 2025 vastgestelde regionale Huisvestingsverordening.
In 2026 stelt de gemeente Geldrop-Mierlo actueel beleid vast voor de huisvesting van EU-arbeidsmigranten. Dit beleid beschrijft de ruimtelijke en sociale randvoorwaarden voor humane, veilige en passende huisvestingsplekken. Daarmee draagt Geldrop-Mierlo bij aan het realiseren van de regionale opgave van circa 12.000 plekken binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven.
Vanaf 2026 gebruiken we het in 2025 vastgestelde Ruimtelijk Perspectief structureel en actief als kader voor locatie- en gebiedsontwikkelingen. We evalueren het perspectief elke twee jaar en actualiseren het indien nodig, zodat we blijven beschikken over actuele en duidelijke ruimtelijke ontwikkelkaders.
In de 1e helft 2026 stellen we het volkshuisvestingsprogramma vast om concreet te sturen op hoeveel, waar en voor welke specifieke doelgroepen – zoals ouderen en studenten – we gaan bouwen.

Activiteiten: Wonen

Terug naar navigatie - Opgave Wonen - Activiteiten: Wonen

In Geldrop-Mierlo is voldoende betaalbare woonruimte (met een huurprijs onder de liberalisatiegrens of een koopprijs onder de prijsgrens voor betaalbare koop) beschikbaar, zodat inwoners met een gemiddeld of lager inkomen passende huisvesting kunnen vinden. Daarom: 

  • Starten we in 2026 met de uitvoering van het in 2025 vastgestelde woonwagenbeleid. 
  • Voegen we tot en met 2030 in lijn met opgave uit de Woondeal ruim 1.700 woningen toe aan onze woningvoorraad, waarvan: 
    • Ruim 770 woningen in het Centrum van Geldrop worden toegevoegd; 
    • Ongeveer 250 woningen in Luchen toegevoegd;  
  • Valt tenminste tweederde deel van de nieuwbouwwoningen voor de periode tot en met 2033 in de sociale huur, middeldure huur en betaalbare koop (overeenkomstig de Regionale Begrippenlijst van het MRE). 
  • Wij werken in 2026 het advies uit 2025 uit tot een aanpak voor het uitbreiden van standplaatsen en het inschrijf- en toewijzingsbeleid.
  • Wij nemen besluiten over plannen voor woningbouw op locaties zoals Lommerrijk, Marktplein, Bezorgershof, Bleekvelden (Gamma), Veilingterrein, Dorpsstraat 210, Luchen-Oost, Josephinehof/Hart Zesgehuchten, Akert en Appelaar.
  • Wij leggen in deze plannen concrete afspraken vast over doelgroepen en het aandeel sociale huur, middenhuur en betaalbare koop.
  • Wij realiseren in 2026 ook woningen op locaties waar de bouw al loopt, zoals Entrada, Bleekvelden, Luchen (o.a. Landkaartje en Luchen 3A) en Genoenhuizerweg.
  • Wij maken nieuwe regels voor het gebruik van regelingen zoals KoopStart en SlimmerKopen, zodat betaalbare koopwoningen langer beschikbaar blijven voor middeninkomens (tussen sociale huurgrens en €100.000).

Om meer balans te laten ontstaan in de woningsamenstelling van onze buurten bevat het gemeentelijk woningbouwprogramma tot en met 2033 circa 500 sociale huurwoningen. Daarmee zijn we in staat om niet alleen de bouwopgave voor sociale huur op grond van de Woondeal en de Beethovendeal te realiseren. Maar ook om meer balans in de wijken en buurten aan te brengen:  

  • In 2030 hebben we in minimaal 3 van de 7 buurten met een lager dan gemiddeld aandeel sociale huurwoningen, het aandeel sociale huurwoningen met minimaal 2%-punt verhoogd ten opzichte van 2025.
  • In 2030 hebben we in minimaal 3 van de 5 buurten met een hoger dan gemiddeld aandeel sociale huurwoningen, het aandeel met minimaal 1%-punt verlaagd ten opzichte van 2025. Hier wordt in dat geval onder andere ingezet op het toevoegen van nieuwe of andere woonvormen, meer huurdifferentiatie en middenhuur én op eventuele verkoop met inzet van koopondersteunende maatregelen.   
  • Het college stelt het woningbouwprogramma tot en met 2030 vast voor onze gemeente. In het woningbouwprogramma staat op basis van de opgave Woondeal, Beethovendeal en Schuifplaat o.a. hoeveel woningen er gebouwd gaan worden, van welk type, in welke prijsklasse, op welke plek.
  • We zorgen dat het woningbouwprogramma aansluit bij de vereisten voor het Volkshuisvestingsprogramma in de Wet versterking regie volkshuisvesting die naar verwachting in 2026 in werking treedt.

Om uiteindelijk in elke buurt passend door te stromen:

  • Zijn in 2026 ten minste 2 initiatieven voor geclusterde woonvormen in voorbereiding of in uitvoering. 
  • Worden tot en met 2030 ten minste 700 nultredenwoningen toegevoegd aan onze woningvoorraad. 
  • Zijn in 2030 ten opzichte van 2025 meer huishoudens doorgestroomd naar een passende, betaalbare woning.
  • Komen huurwoningen die Wmo-aanpassingen hebben, 2027 ten opzichte van 2025 meer als eerste in aanmerking voor mensen die een aangepaste woning nodig hebben. 
  • Zijn in 2027 regels voor het beter benutten van de bestaande woningvoorraad vastgelegd in (beleidsregels bij) het omgevingsplan.  
  • Reserveren we per 2026 in de programmering huisvestingslocaties voor aandachtsgroepen.  
  • We starten voor twee locaties voor geclusterde woonvormen (die we in 2025 hebben aangewezen) de voorbereidingen.
  • We stellen nieuwe prestatieafspraken vast voor de periode 2026-2029. Daarin maken we onder andere afspraken over het toewijzen van huurwoningen met Wmo-aanpassingen. 

Voor woningzoekenden die buiten hun toedoen dakloos dreigen te raken en daarom aangewezen zijn op urgentie, is vanaf 2026 een centraal punt beschikbaar om urgentie aan te vragen op grond van de in 2025 vastgestelde regionale Huisvestingsverordening.  

  • We regelen het regionale centrale punt in voor urgentieaanvragen, in samenwerking met de regiogemeenten en de corporaties.
  • We bereiden onze processen en systemen voor op toepassing van de urgentieregeling in de hele woningmarktregio.
  • We starten in SGE-verband in de 2e helft van 2026 het onderzoek naar de schaarste aan huur- en betaalbare koopwoningen.

In 2026 stelt de gemeente Geldrop-Mierlo actueel beleid vast voor de huisvesting van EU-arbeidsmigranten. Dit beleid beschrijft de ruimtelijke en sociale randvoorwaarden voor humane, veilige en passende huisvestingsplekken. Daarmee draagt Geldrop-Mierlo bij aan het realiseren van de regionale opgave van circa 12.000 plekken binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven.

  • We stellen een lokaal beleidskader Arbeidsmigranten vast met kaders voor locatiekeuze, kwaliteit, veiligheid en beheer. 
  • We starten de verkenning voor de noodzaak van concrete locaties via het gesprek met marktpartijen en werkgevers.

Vanaf 2026 gebruiken we het in 2025 vastgestelde Ruimtelijk Perspectief structureel en actief als kader voor locatie- en gebiedsontwikkelingen. We evalueren het perspectief elke twee jaar en actualiseren het indien nodig, zodat we blijven beschikken over actuele en duidelijke ruimtelijke ontwikkelkaders.

  • We beoordelen alle nieuwe gebiedsontwikkelingen aan de kaders uit het Ruimtelijk Perspectief.
  • Eind 2026 starten we de voorbereidingen om het Ruimtelijk Perspectief voor de eerste keer te evalueren, waarna de eventuele actualisatie volgt.

In de 1e helft 2026 stellen we het volkshuisvestingsprogramma vast om concreet te sturen op hoeveel, waar en voor welke specifieke doelgroepen – zoals ouderen en studenten – we gaan bouwen.

  • We starten de verkenning om studentenhuisvesting te realiseren nabij de stationsomgeving.

Opgave Coevering

Terug naar navigatie - Opgave Coevering - Opgave Coevering

De wijk Coevering in Geldrop is een van onze grootste woonwijken, met veel sociale huurwoningen en een diverse groep bewoners. De wijk kent verschillende uitdagingen: de leefbaarheid en veiligheid staat in bepaalde gebieden onder druk, de gezondheid en het welzijn van een deel van de bewoners verdient meer aandacht en het ontbreekt aan sociale samenhang.

In de komende jaren willen we de Coevering stap voor stap versterken. Dat doen we samen met bewoners, woningcorporaties, zorg- en welzijnspartners, scholen en andere organisaties die in de wijk actief zijn. De opgave Coevering is een gebiedsgerichte, programmatische aanpak waarin we verschillende thema’s combineren: wonen, gezondheid, participatie, veiligheid, ontmoeten en vergroening.

We zetten in op:

  • Basis op orde brengen en vertrouwen terugwinnen. Bewoners moeten er weer van op aan kunnen dat ze niet in de steek gelaten worden. Wij en onze partners moeten ervoor zorgen dat de wijk en woningen schoon, heel en veilig zijn. Daarvoor moeten we beter samenwerken met inwoners en partners. Vanuit die basis en het contact overbruggen we afstanden en kan vertrouwen groeien.
  • Een veilig thuis, zowel in je woning als bij het verplaatsen door de wijk. Bewoners voelen zich regelmatig onveilig. Bovendien verdient de jeugd meer aandacht. Meer ogen op straat, levendige plekken en beter beheer dragen bij aan de veiligheidsbeleving in de openbare ruimte. De criminaliteit en ondermijning vragen om een gezamenlijke aanpak.
  • De buitenruimte als aantrekkelijke verblijfsplek en verbindingsroute. Er is veel openbare ruimte in en om de wijk, maar de kwaliteit daarvan is onvoldoende en weinig gebruikt door bewoners. Die buitenruimte gaan we meer inzetten voor spelen, bewegen en ontmoeten. Die openbare ruimte vormt bovendien een belangrijke randvoorwaarde voor de andere ambities.
  • Samen meedoen en ontwikkelen. In delen van de buurt is de veerkracht en samenkracht van de wijk beperkt. We sluiten aan bij de leefwereld van bewoners, stimuleren en helpen bij initiatieven en vergroten betrokkenheid van bewoners. We zetten in op talentontwikkeling, stimuleren eigenaarschap en maatschappelijk ondernemerschap en bouwen samen met bewoners aan de sociale infrastructuur van de wijk. We bieden bewoners weer een perspectief.
  • Goede mix van bewoners. Er is een grote mix aan bewonersgroepen in de wijk en tegelijk een clustering van kwetsbaren in de wijk. Het hoge aandeel sociale woningbouw heeft een negatief effect op de veerkracht van de wijk. Om de veerkracht te vergroten moet de kwaliteit van de leefomgeving omhoog, moet het woningbouwprogramma en het woninggebruik worden aangepast en is een sociale aanpak nodig. Dit kan alleen als we de verschillende domeinen en opgaven met elkaar verbinden.
  • Bewoners plukken de vruchten van een duurzame en groene wijk. De wijk is aangewezen als één van de twee wijken om als eerste aardgasvrij te maken. Verhuurders en eigenaren van koopwoningen staan voor opgave om de woningen te verduurzamen. Zo proberen we ook de energiearmoede terug te dringen. Ook in de openbare ruimte liggen er opgave met betrekking tot klimaatadaptatie en biodiversiteit.
  • De Coevering is een plek waar de thema’s uit de Visie 2044 meer aandacht vragen: brede welvaart, gelijke kansen, sterke gemeenschappen en gezonde leefomgevingen. Daarom investeren we hier gericht in een wijk waar meer inzet, meer samenwerking en meer samenhang tussen opgaven nodig is. Dat verdient de wijk en de bewoners.
  • De programmatische aanpak van de Coevering is een leeromgeving voor hoe we wijkgericht, samen met bewoners en partners, kunnen werken aan een gemeente waarin iedereen meetelt.
Doelen Coevering
In 2027 ervaren inwoners de veiligheid in de eigen buurt beter dan in 2025 blijkend uit het rapportcijfer in de Veiligheidsmonitor, dankzij het verbeterde zicht op straat en de inzet ter bestrijding van illegaliteit en overlast.
In 2027 is de dienstverlening op het gebied van zorg en ondersteuning toegankelijker georganiseerd door de realisatie van een Stevig Lokaal Team in de wijk waardoor toegang tot ondersteuning en advies op een fysieke locatie in de wijk dichterbij beschikbaar is.
In 2027 is er op de basisscholen in de wijk een verlengde schooldag gerealiseerd met een educatief en recreatief aanbod voor alle leerlingen.
In 2027 is er een plan van aanpak om meer balans en spreiding in de woningvoorraad en afname van het percentage sociale huurwoningen afgezet tegen de gehele wijk te realiseren, waardoor clustering van kwetsbaren binnen de wijk zal afnemen.
In 2028 is er een actueel overzicht van jongeren tussen 10-23 jaar en een structureel activiteitenprogramma afgestemd op hun behoeften, opgesteld in samenwerking met jongerenwerk.
In 2029 is de buitenruimte in de wijk aantrekkelijker doordat het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is verhoogd en in ieder geval twee gebieden in de wijk vergroend door middel van toegenomen biodiversiteit en klimaatadaptatie met een verbetering van de functionaliteit voor bewoners.
In 2030 kan een finaal besluit worden genomen over een collectief alternatief voor aardgas voor de wijk.

Activiteiten: Coevering

Terug naar navigatie - Opgave Coevering - Activiteiten: Coevering

In 2027 ervaren inwoners de veiligheid in de eigen buurt beter dan in 2025 blijkend uit het rapportcijfer in de Veiligheidsmonitor, dankzij het verbeterde zicht op straat en de inzet ter bestrijding van illegaliteit en overlast.

  • Het beheer van de openbare ruimte is gericht op het vergroten van de zichtbaarheid, door bijvoorbeeld snoeiwerk en verlichting, waardoor bewoners zich veiliger  voelen op straat maar ook toezichthouders en politie beter zicht hebben. Dit heeft ook een preventieve werking.
  • Er is een plek in de wijk waar bewoners binnen kunnen lopen met vragen, opmerkingen en klachten over de leefbaarheid en veiligheid in de wijk. Door de nabijheid en toegankelijkheid van professionals die werkzaam zijn op deze thema's, willen we de meldingsbereidheid in de wijk vergroten. Deze blijkt nu laag te zijn. Bovendien draagt zo'n plek bij aan de samenwerking tussen de professionals onderling maar ook tussen professionals en bewoners.
  • Er zijn afspraken over de wijze waarop signalen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en zorg worden opgehaald, gedeeld en opgewerkt.

In 2027 is de dienstverlening op het gebied van zorg en ondersteuning toegankelijker georganiseerd door de realisatie van een Stevig Lokaal Team in de wijk waardoor toegang tot ondersteuning en advies op een fysieke locatie in de wijk dichterbij beschikbaar is. 

  • We starten op 1 februari 2026 met een verkenningstraject Stevige Lokale Teams op een locatie in de Coevering. In het verkenningstraject creëren we samen met ketenpartners een lerende omgeving voor de doorontwikkeling van het CMD en het PlusTeam. Het verkenningstraject zal in het derde kwartaal leiden tot een besluit over de verdere uitrol van Stevige Lokale Teams. 

In 2027 is er op de basisscholen in de wijk een verlengde schooldag gerealiseerd met een educatief en recreatief aanbod voor alle leerlingen.

  • In het schooljaar 2025/2026 is gestart met de verlengde schooldag op basisschool De Rots. De school werkt samen met diverse partijen zoals de kinderopvang en Kunstkwartier om tot een educatief en recreatief aanbod te komen. Gemeente ondersteunt daarbij. Voor het einde van het schooljaar evalueren we de verlengde schooldag en proberen we deze verder uit te breiden voor het schooljaar 2026/2027.

In 2027 is er een plan van aanpak om meer balans en spreiding in de woningvoorraad en afname van het percentage sociale huurwoningen afgezet tegen de gehele wijk te realiseren, waardoor clustering van kwetsbaren binnen de wijk zal afnemen.

  • Er is een gemeentebreed woningbouwprogramma voor de korte, middellange en lange termijn met daarin een sociaal woningbouwprogramma. Doel van dit sociale programma is om meer spreiding van sociale woningbouw binnen de gemeente en binnen wijken. Zo bouwen we aan veerkrachtige wijken. Met het sociale woningbouwprogramma creëren we ruimte om clusters in de bestaande woningvoorraad aan te passen naar meer divers programma.  Dit is belangrijke input om tot een aanpak te komen voor het realiseren van een afname in het percentage sociale woningbouw in een wijk.
  • Clustering van kwetsbaren kan ook tegengegaan worden door meer regie op de instroom. In 2026 wordt het toewijzingsbeleid van Woonbedrijf heroverwogen. Woonbedrijf doet dit met het oog op het wijkprogramma in samenwerking met de gemeente. 

In 2028 is er een actueel overzicht van jongeren tussen 10-23 jaar en een structureel activiteitenprogramma afgestemd op hun behoeften, opgesteld in samenwerking met jongerenwerk.

  • In 2026 is er beter zicht op de jongeren in de wijk.
  • In heel de gemeente zien we dat jongeren meer aandacht nodig hebben. We beschrijven een integrale jeugdaanpak voor die jongeren, met onder andere aandacht voor kwetsbare jongeren. Daarin kijken we naar doelen, doelgroepen, aanpak en rollen. We starten mede op basis daarvan de aanbesteding voor het jongerenwerk vanaf 1 januari 2027. 
  • Samen met bewoners en LEV hebben we in 2026 een activiteitenprogramma voor de wijk met daarin ook een aanbod voor jongeren. 

In 2029 is de buitenruimte in de wijk aantrekkelijker doordat het onderhoudsniveau van de openbare ruimte is verhoogd en in ieder geval twee gebieden in de wijk vergroend door middel van toegenomen biodiversiteit en klimaatadaptatie met een verbetering van de functionaliteit voor bewoners.

  • We doen regelmatig onderhoudsinspecties per buurt in de wijk om het onderhoudsniveau op de norm te houden.
  • We maken samen met bewoners een plan voor het verbeteren van de openbare ruimte in een gebied en starten dit jaar met uitvoering. De keuze voor welk gebied wordt eind 2025 gemaakt. 

In 2030 kan een finaal besluit worden genomen over een collectief alternatief voor aardgas voor de wijk. 

  • De resultaten van het haalbaarheidsonderzoek naar een Warmtenet en het voorkeursalternatief dat daaruit volgt worden verwerkt in een plan van aanpak met implementatieplanning. 


Focuspunten lijn "Sterke wijken"

Terug naar navigatie - Focuspunten lijn "Sterke wijken" - Tekst

Regulier werk dat in 2026 extra aandacht, capaciteit of middelen vraagt door bijvoorbeeld wetgeving, maatschappelijke druk of bestuurlijke prioriteit.

Focuspunt 1:  Aanbesteding buurtsportcoachwerk
Voor de uitvoering van het buurtsportcoachwerk wordt een nieuwe aanbesteding opgestart die ertoe moet leiden dat het buurtsportcoachwerk ook na 1 september 2026 kan worden gecontinueerd

Focuspunt 2: Regionale samenwerking Integraal Zorgakkoord (IZA)
Geldrop-Mierlo neemt als vierde grootste gemeente in onze regio stevig positie (zowel ambtelijk als bestuurlijk) binnen de regionale samenwerking en de regionale preventie-infrastructuur die verder worden vormgegeven in het kader van het IZA. In het licht van de schaalsprong van de Brainport-regio die vooral economisch is ingestoken, maken we ons hard voor een integrale sociale agenda die geënt is op brede welvaart voor alle inwoners van de regio.

Focuspunt 3: Implementatie Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA)
Aanvullend op het Integraal Zorgakkoord wordt (naar verwachting) in 2025 het AZWA gesloten. Dit akkoord ziet toe op de continuering van de ingezette beweging van zorg naar gezondheid en legt bovendien meer nadruk op preventie en inzet vanuit het Sociaal Domein. Gemeenten dienen hierin voor een basisinfrastructuur te zorgen waarbinnen diverse (landelijke) basisfunctionaliteiten moeten worden gerealiseerd.

Focuspunt 4: Implementatie Wet Integrale Suïcidepreventie
Naar verwachting wordt de Wet Integrale Suïcidepreventie, als onderdeel van de Wet Publieke Gezondheid, per 1 januari 2026 van kracht. Deze wet verplicht gemeenten om suïcidepreventie duurzaam, sector-overstijgend en integraal te verankeren binnen het eigen beleid.  

Focuspunt 5: Implementatie nieuw hondenbeleid
Naar verwachting wordt het nieuwe hondenbeleid in het najaar van 2025 vastgesteld. Dit zorgt voor de nodige aanpassingen in de openbare ruimte in het beschikbare aanbod hondenvoorzieningen. Belangrijk onderdeel hiervan is ook een breed gedragen communicatieplan.

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Programma 2. Sterke wijken - Relevante beleidsnota's

Excel-tabel

Naam Periode
Regionale Woondeal Zuidoost-Brabant 2022-2030
Gemeentelijke Woonvisie Geldrop-Mierlo 2020-2028 2020-
Beleidskader Wonen Geldrop-Mierlo 2024 2024-
Prestatieafspraken Geldrop-Mierlo 2026-2029 2025-
Ruimtelijk Perspectief 2025-
Visie op wonen SGE 2019-
Regio-akkoord over gezondheidsbevordering en preventie in de Brainport regio ("Gezonder leven voor iedereen") 2021-
Lokaal Preventieakkoord DE STAP naar gezonder Geldrop-Mierlo (voorheen Fit&Pit) 2021-
Integraal Zorgakkoord (IZA) 2022-2027
Regioplan IZA Eindhoven-De Kempen 2023-
Hoofdlijnen Sportakkoord II "Sport versterkt" 2023-2026
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) 2023-2026
Integraal plan van aanpak GALA gemeente Geldrop-Mierlo 2023-2026
Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) 2025-2028
Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Geldrop-Mierlo (actualisatie ligt eind 2025 voor aan de gemeenteraad) 2010-2025
Kaders voor accommodaties 2025-

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 2. Sterke wijken - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 2 1.514 603 2.128 338 338 338
5.1 Sportbeleid en activering 972 1.336 1.508 1.286 1.284 1.283
5.2 Sportaccommodaties 2.188 2.037 2.179 2.554 2.579 2.577
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.974 4.053 4.328 4.351 4.427 4.449
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 4.768 5.049 3.867 3.756 3.871 3.867
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 1.094 1.585 1.585 1.585 1.585
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.066 0 0 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 1.951 2.094 2.198 2.065 2.112 2.160
8.1 Ruimte en leefomgeving 1.733 1.749 1.299 1.309 1.257 1.257
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 1.356 25.201 14.755 11.944 12.513 12.165
8.3 Wonen en bouwen 1.148 1.172 1.372 1.466 1.472 1.443
Totaal Lasten 20.671 44.387 35.220 30.653 31.437 31.125
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 2 1.774 279 1.973 257 220 233
5.1 Sportbeleid en activering 336 375 338 117 117 117
5.2 Sportaccommodaties 788 666 734 734 734 734
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 20 82 82 80 80 80
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 827 725 751 592 592 592
7.1 Volksgezondheid 229 226 158 0 0 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 161 583 574 574 574 574
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 1.289 25.204 14.701 11.889 12.458 12.111
8.3 Wonen en bouwen 644 1.374 1.354 1.361 1.368 1.002
Totaal Baten 6.067 29.513 20.666 15.603 16.142 15.442

Capaciteitsbeeld 2026

Terug naar navigatie - Programma 2. Sterke wijken - Capaciteitsbeeld 2026
Programma's Taakvelden Staf Ruimte Samenleving Dienstverlening Totaal
Thema Vitaal leven 5.1 Sportbeleid en activering 0 50 778 0 828
5.2 Sportaccommodaties 0 16.398 468 145 17.011
7.1 Volksgezondheid 0 0 260 0 260
Thema Sterke netwerken 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 0 1.586 34.946 495 37.027
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo 0 0 10.338 0 10.338
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 0 0 0 0 0
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 0 0 0 0
Thema Leefbare, groene wijken 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 0 16.500 0 20 16.520
Thema Inclusief leven 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 0 0 0 0 0
Opgave Wonen 8.1 Ruimte en leefomgeving 20 22.602 100 765 23.487
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 20.506 50 210 20.766
8.3 Wonen en bouwen 0 9.878 0 90 9.968
Opgave Coevering
0.10 Mutaties reserves programmagroep 2
Totaal 20 87.520 46.940 1.725 136.205

Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)

Terug naar navigatie - Programma 2. Sterke wijken - Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)

 

 

Omschrijving 2026 2027 2028 2029
1. Nieuwe buitensportfaciliteit Mierlo (kapitaallasten) 0 -330 -16.310 -16.156
ten laste van dekkingsreserve 0 0 14.000 14.000
2. Nieuwe buitensportfaciliteit Geldrop (kapitaallasten) 0 0 -220 -15.533
ten laste van dekkingsreserve 0 0 13.333
3. Maatwerkafspraken jeugdgezondheidszorg (JGZ) GGD Brabant-Zuidoost -20.000 0 0 0
4. Programmatische aanpak woningbouw -150.000 -150.000 -150.000 -150.000
5. Urgentieregeling onder de Huisvestingsverordening -6.000 -6.000 -6.000 -6.000
6. Uitvoering Motie "Openbare toiletten Geldrop-Mierlo" (kapitaallasten) 0 -9.320 -9.232 -9.144
7. Extra kunstgrasveld voor v.v. Mifano (kapitaallasten) 0 -58.250 -57.700 -57.150
ten laste van dekkingsreserve 0 50.000 50.000 50.000
8. Subsidie t.b.v. uitbating horeca sporthal de Weijer door MFA Patronaat -40.000 -40.000 -40.000 -40.000
9. Subsidie t.b.v. uitbating horeca bij sporthal De Kievit PM PM PM PM
10. Investeringskrediet inrichting pand horeca sporthal De Weijer (kapitaallasten) 0 -6.990 -6.924 -6.858
ten laste van dekkingsreserve 0 6.000 6.000 6.000
11. Investeringskrediet inrichting pand horeca sporthal De Kievit (kapitaallasten) PM PM PM PM
12. Renovatie hockeyveld veld 2 HC Geldrop (kapitaallasten) 0 -7.980 -7.914 -7.848
ten laste van dekkingsreserve 0 6.000 6.000 6.000
13. Renovatie hockeyveld veld 4 HC Geldrop (kapitaallasten) 0 -7.980 -13.190 -13.080
ten laste van dekkingsreserve 0 6.000 6.000 6.000
14. Renovatie hockeyveld veld 3 HC Mierlo (kapitaallasten) 0 -7.980 -7.914 -7.848
ten laste van dekkingsreserve 0 6.000 6.000 6.000
15. Sportveldverlichting naar LED (armaturen) (kapitaallasten) 0 -36.905 -36.572 -36.240
16. Sportveldverlichting naar LED (masten) (kapitaallasten) 0 -10.620 -10.539 -10.458
-216.000 -268.355 -269.239 -269.750
Investeringen 2026 2027 2028 2029
Nieuwe buitensportfaciliteit Mierlo (1) 30.000 180.000
Nieuwe buitensportfaciliteit Geldrop (2) 20.000 180.000
Openbare toiletten Geldrop-Mierlo (7) 120.000
Extra kunstgrasveld voor v.v. Mifano (8) 750.000
Investeringskrediet inrichting pand horeca sporthal De Weijer (10) 90.000
Renovatie hockeyveld veld 2 HC Geldrop (12) 180.000
Renovatie hockeyveld veld 4 HC Geldrop (13) 180.000
Renovatie hockeyveld veld 3 HC Mierlo (14) 180.000
Sportveldverlichting naar LED (armaturen) (15) 605.000
Sportveldverlichting naar LED (masten) (16) 295.000

1.Realisatie nieuwe buitensportfaciliteit Mierlo 

Om uitvoering te geven aan de motie met betrekking tot het toevoegen van bovenwijkse buitensportfaciliteiten wordt voor 2026 een voorbereidingskrediet opgenomen. Dit om, in navolging van het rapport van OBB, over te gaan tot planvorming (incl. participatietraject) voor de locatie in Mierlo. Na planvorming wordt overgegaan tot het daadwerkelijke realiseren van de buitensportfaciliteit in 2027, conform geschatte kosten uit het advies van OBB.

2. Realisatie nieuwe buitensportfaciliteit Geldrop 

Om uitvoering te geven aan de motie met betrekking tot het toevoegen van bovenwijkse buitensportfaciliteiten wordt voor 2027 een voorbereidingskrediet opgenomen. Dit om, in navolging van het rapport van OBB, over te gaan tot planvorming (incl. participatietraject) voor de locatie in Geldrop. Na planvorming wordt overgegaan tot het daadwerkelijke realiseren van de buitensportfaciliteit in 2028, conform geschatte kosten uit het advies van OBB.

3. Maatwerkafspraken jeugdgezondheidszorg (JGZ) GGD Brabant-Zuidoost

Om meer in te kunnen zetten op preventie voor onze jongste inwoners worden jaarlijks maatwerkafspraken (contracttaken) met de GGD Brabant-Zuidoost gemaakt. Door een stijging van het aantal kinderen en het feit dat we meer contracttaken af zijn gaan nemen, zijn de kosten gestegen terwijl het beschikbare budget gelijk is gebleven.  Om keuzes op inhoud, en niet op financiën, te kunnen maken wordt nu aanvullend budget gevraagd om het contractaanbod voor onze gemeente op hetzelfde peil te kunnen houden. Het proces van heroriëntatie op de kerntaken van de GGD heeft mogelijk gevolgen voor het takenpakket van de GGD. Vandaar dat op dit moment nog niet verder gekeken kan worden dan 2026 en slechts eenmalig middelen worden opgenomen.

4. Programmatische aanpak woningbouw 

De woningbouwopgave in onze gemeente blijft onverminderd groot. Om die opgave te kunnen uitvoeren is ervoor gekozen om een programmatische aanpak woningbouw op te zetten. Hiermee willen we gaan sturen op de realisatie van woningen binnen de gehele gemeente. Het gaat dan om concrete acties als het opzetten van een versnellingstafel, het versnellen van processen en opplussen van woningaantallen binnen projecten. Dit moet bijdragen aan de woningbouwproductie, maar zal net als de afgelopen jaren extra ambtelijk inzet en externe kosten vergen. Voor dit soort zaken was er al een budget beschikbaar gesteld onder de noemer woningbouwversnelling. Deze kosten blijven we ook de komende jaren maken, waardoor wordt voorgesteld om hetzelfde bedrag weer op te nemen in de begroting.

5. Urgentieregeling onder de Huisvestingsverordening 

De toenemende kosten voor de uitvoering van de urgentieregeling uit de Huisvestingsverordening vragen om structureel extra dekking van € 6.000,- per 2026. 

6. Uitvoering Motie 'Openbare toiletten Geldrop-Mierlo'

De motie openbare toiletten Geldrop-Mierlo "verzoekt het college om uiterlijk 2026 zorg te dragen voor voldoende openbare toiletten. Wanneer nog niet duidelijk is welke plek hiervoor gebruikt kan worden, desnoods in eerste instantie mobiele toiletruimte die ook geschikt is voor mindervaliden." Om zorg te dragen voor uitvoering van deze motie is deze eerste inschatting opgenomen waarin rekening gehouden is met de realisatie van 1 (potentieel tijdelijke) openbare mindervalide toiletunit. 

7. Extra kunstgrasveld voor v.v. Mifano

In reactie op vragen van DPM over de opvolging van de motie 'Extra kunstgrasveld voor V.V. Mifano' van 27 januari 2025 heeft het college toegezegd budget te reserveren voor het realiseren van een extra kunstgrasveld voor v.v. Mifano.  De kosten voor het omvormen van een natuurveld naar een kunstgras, met behoud van de huidige belichting, zijn berekend op € 750.000,-. 

8 . Subsidie t.b.v. uitbuiting horeca sporthal De Weijer door MFA Patronaat

We willen bereiken dat er voor de sportverenigingen weer de mogelijkheid is om gebruik te maken van de horeca bij sporthal de Weijer.  Aangezien uit onderzoek is gebleken dat commerciële horeca niet haalbaar is wordt een voortzetting door een maatschappelijke vrijwilligersorganisatie beoogd ( bestuur MFA ‘t Patronaat). 

9. Subsidie t.b.v. uitbuiting horeca sporthal De Kievit 

Daarnaast willen we borgen dat sportverenigingen ook in de toekomst gebruik kunnen blijven maken van de horeca in sporthal De Kievit. Vooruitlopend op  ontwikkelingen is hiervoor een PM-post opgenomen. 

10. Investeringskrediet inrichting pand horeca sporthal De Weijer

Voor de aanpassing van de inrichting van de extra accommodaties zodat deze weer up to date worden, is in 2026 per locatie een investeringskrediet van € 90.000,- benodigd en opgenomen in de meerjarenbegroting 2026-2029. 

11. Investeringskrediet inrichting pand horeca sporthal De Kievit

Voor sporthal de Kievit wordt een PM-post opgenomen.

12 t/m 14 Renovatie 3 hockeyvelden

Indien alleen de kunstgrasmat wordt vervangen met of zonder een  shockpad  (dempende laag) zal het gerenoveerde hockeyveld niet voldoen aan de normen van NOC-NSF. Dan is het hockeyveld te hard c.q. te zacht (te weinig c.q.  te veel dempen). Hierdoor zal het veld niet goedgekeurd worden. Door de sporttechnische laag met lava/rubber te vervangen door lava, inclusief het aanbrengen van een shockpad, zal het hockeyveld wel voldoen aan de normen van NOC-NSF.

15 t/m 16 Sportveldverlichting naar LED

Rondom ledverlichting heeft uw raad 23 juni 2025 een motie aangenomen om te onderzoeken of veldverlichting versneld vervangen kan worden door energiezuinige LED-verlichting. Een eerste doorrekening geeft bovenstaand beeld. We komen nog bij u terug met een separaat voorstel waarin we alles nader uitwerken.