Uitgaven

41,38%
€ 59.874
x €1.000
41,38% Complete

Inkomsten

10,16%
€ 14.793
x €1.000
10,16% Complete

Saldo

5227,54%
€ -45.081
x €1.000

Programma 1. De mens centraal

Wethouders

Uitgaven

41,38%
€ 59.874
x €1.000
41,38% Complete

Inkomsten

10,16%
€ 14.793
x €1.000
10,16% Complete

Saldo

5227,54%
€ -45.081
x €1.000

In Geldrop-Mierlo zetten we mensen centraal. Iedere inwoner moet zich gehoord en gezien voelen, mee kunnen doen en zich kunnen ontwikkelen. Dat past bij het toekomstbeeld van onze Visie 2044: een samenleving waarin iedereen meetelt, elkaar helpt en samen oplossingen bedenkt voor uitdagingen die op ons
afkomen. Daarbij richten we ons op brede welvaart: inwoners hebben genoeg geld om rond te komen, kunnen naar behoefte deelnemen aan de maatschappij en inwoners hebben het vermogen zich aan te passen en eigen regie te voeren op het gebied van – de zes levensdomeinen van - gezondheid. Om dit te bereiken, zetten we de komende jaren in op enkele belangrijke thema’s en opgaven:

Thema's:
• Leven lang ontwikkelen
• Bestaanszekerheid
• Zorg en ondersteuning

Opgaven:
• Opgave Hervormingsagenda Jeugd: Stevige Lokale Teams
• Opgave Vluchtelingenopvang
• Opgave Scholenbouw

Deze thema’s en opgaven staan niet los van elkaar. Juist door ze in samenhang op te pakken, zorgen we ervoor dat inwoners zich op meerdere gebieden tegelijk ondersteund voelen. Zo versterken we de kracht en veerkracht van onze inwoners en gemeenschappen.

Thema Een leven lang ontwikkelen

Terug naar navigatie - Thema Een leven lang ontwikkelen - Inleiding

Iedereen verdient de kans om zich te ontwikkelen, ongeacht leeftijd of achtergrond. We investeren daarom in brede ontwikkelmogelijkheden, zodat inwoners actief blijven deelnemen aan onze samenleving. Dit sluit direct aan bij onze Visie 2044, waarin we streven naar een gemeenschap waarin jong én oud volop kansen krijgen voor persoonlijke groei en participatie. Door de verschillende doelgroepen met elkaar in contact te brengen werken we op het gebied van leren en ontwikkelen met een intergenerationele wijkaanpak.

We richten ons op het bieden van gelijke kansen voor kinderen en jongeren en stimuleren hen, door goede onderwijsvoorzieningen en een divers aanbod aan vrije-tijd-activiteiten. Voor volwassenen bieden we leertrajecten en trainingen, gericht op om- en bijscholing en ontwikkeling van basisvaardigheden. Ouderen helpen we actief betrokken te blijven door hen te betrekken bij vrijwilligerswerk en het aanleren van digitale vaardigheden.

Als gemeente Geldrop-Mierlo zijn we hierin zowel regisseur als verbinder. Samenwerking met scholen, bedrijven en organisaties in de Brainport regio is daarbij essentieel.

Doelen Een leven lang ontwikkelen
In 2026 is er in samenwerking met minimaal 5 basisscholen en het Kunstkwartier in de gemeente een nieuw cultuuronderwijsprogramma’s (zoals theater, muziek en beeldende kunst) geïmplementeerd voor jongeren van 4 t/m 12 jaar, waarbij minimaal 100 jongeren actief deelnemen.
In 2026 werken minimaal 8 basisscholen en middelbare scholen in gemeente samen met Jeugdgezondheidszorg en de CMD-toegang door het aanstellen van een brugfunctionaris als vast aanspreekpunt om vroegtijdig problemen bij leerlingen te signaleren en hulp te bieden. Vanuit Team Toegang worden er ambassadeurs ingezet als vast aanspreekpunt voor scholen en ouders, zij sluiten aan bij minimaal 4 overleggen per school per jaar, waarin leerlingen met zorgen besproken worden.
In 2027 is het aantal jongeren van 12 tot 23 jaar in het praktijkonderwijs en MBO in gemeente dat langer dan 4 weken zonder passend onderwijs thuiszit is met minimaal 35% afgenomen ten opzichte van 2024. Het aantal voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie uit deze groep is in dezelfde periode met minimaal 30% gedaald door het aanbieden van maatwerktrajecten, structurele samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en leerplicht.
In 2028 zijn alle basisscholen een brede school en indien nodig zijn andere voorzieningen (zorg, kinderopvang, cultuur, sport en locatie Stevig Lokaal Team) in of aan het gebouw toegevoegd, om de ontwikkelingskansen van de kinderen, de intergenerationele samenhang te vergroten en een ontmoetingspunt voor de wijk te creëren.

Activiteiten: Een leven lang ontwikkelen

Terug naar navigatie - Thema Een leven lang ontwikkelen - Activiteiten: Een leven lang ontwikkelen

In 2026 is er in samenwerking met minimaal 5 basisscholen en het Kunstkwartier in de gemeente een nieuw cultuuronderwijsprogramma’s (zoals theater, muziek en beeldende kunst) geïmplementeerd voor jongeren van 4 t/m 12 jaar, waarbij minimaal 100 jongeren actief deelnemen.

  • We geven het Kunstkwartier de opdracht om in het eerste kwartaal van 2025 alle basisscholen in de gemeente met een vragenlijst en/of schoolbezoek om cultuurinteresses en ontwikkelwensen op te halen.  Er nemen minimaal 10 scholen deel aan de inventarisatie. Die input levert voor de programma-ontwikkeling.
  • We ontwikkelen in het tweede kwartaal een modulair cultuurprogramma met keuze uit theater, muziek en beeldende kunst, afgestemd op de behoeften van scholen. De programma’s zijn kant-en-klaar inzetbaar en passen binnen reguliere lestijd of als naschools aanbod en kennen minimaal 3 lesmodules per discipline (muziek, theater, beeldend).
  • Minimaal vijf scholen tekenen in het eerste halfjaar een intentieovereenkomst voor deelname aan het cultuuronderwijsprogramma, inclusief lessen voor vakdocenten, waarin maatwerk per school mogelijk is.  Dit leidt tot een actieve deelname van tenminste 100 kinderen aan tenminste één of meerdere modules.
  • Er wordt ten behoeve van de doorontwikkeling en de subsidieverantwoording in het 4e kwartaal een rapportage opgeleverd met een evaluatie waarin input van scholen, docenten en leerlingen is verwerkt. 

In 2026 werken minimaal 8 basisscholen en middelbare scholen in gemeente samen met Jeugdgezondheidszorg en de CMD-toegang door het aanstellen van een brugfunctionaris als vast aanspreekpunt om vroegtijdig problemen bij leerlingen te signaleren en hulp te bieden. Vanuit Team Toegang worden er ambassadeurs ingezet als vast aanspreekpunt voor scholen en ouders, zij sluiten aan bij minimaal 4 overleggen per school per jaar, waarin leerlingen met zorgen besproken worden.

  • In het eerste kwartaal wordt een analyse uitgevoerd naar de benodigde financiële middelen voor de uitbreiding van brugfunctionarissen, inclusief een voorstel voor dekking vanuit bestaande of aanvullende budgetten (bijv. Jeugdgezondheid, onderwijs of preventiebudgetten).
  • In het eerste kwartaal zijn ambassadeurs van Team Toegang aangewezen die fungeren als aanspreekpunt voor scholen en ouders. 
    In het eerste kwartaal  wordt met minimaal 6 basisscholen en middelbare scholen binnen de gemeente een individueel gesprek gevoerd om hun interesse in en behoefte aan een brugfunctionaris in kaart te brengen.
  • In het tweede kwartaal vinden vervolggesprekken plaats met Team Toegang om te onderzoeken op welke wijze en frequentie zij brugfunctionarissen kunnen leveren voor de geïnteresseerde scholen.

In 2027 is het aantal jongeren van 12 tot 23 jaar in het praktijkonderwijs en MBO in gemeente dat langer dan 4 weken zonder passend onderwijs thuiszit is met minimaal 35% afgenomen ten opzichte van 2024. Het aantal voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie uit deze groep is in dezelfde periode met minimaal 30% gedaald door het aanbieden van maatwerktrajecten, structurele samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en leerplicht.

  • In het eerste kwartaal wordt formeel een taskforce opgericht, bestaande uit vertegenwoordigers van praktijkonderwijs, MBO, samenwerkingsverband, jeugdhulpaanbieder en leerplicht.
  • In het tweede kwartaal wordt een analyse uitgevoerd naar het aantal thuiszitters en voortijdig schoolverlaters (12-23 jaar) in Geldrop-Mierlo, inclusief oorzaken en belemmeringen.
  • Er wordt een samenwerking opgestart binnen Geldrop-Mierlo tussen onderwijsinstellingen, samenwerkingsverband en een jeugdhulpaanbieder om een passend aanbod te realiseren voor (dreigende) thuiszitters. 
  • Er worden afspraken gemaakt  tussen gemeenten (jeugdwet) en samenwerkingsverband (passend onderwijs) om tot een heldere routekaart te komen,  waarbij voor alle partijen duidelijk is wie waarvoor aan de lat staat als het gaat om dreigende thuiszitters.

In 2028 zijn alle basisscholen een brede school en indien nodig zijn andere voorzieningen (zorg, kinderopvang, cultuur, sport en locatie Stevig Lokaal Team) in of aan het gebouw toegevoegd, om de ontwikkelingskansen van de kinderen, de intergenerationele samenhang te vergroten en een ontmoetingspunt voor de wijk te creëren.

  • Aan alle  basisscholen worden  indien nodig, extra voorzieningen (zorg, kinderopvang, cultuur en sport), in of aan het gebouw toegevoegd om de ontwikkelkansen van de kinderen te vergroten en zo brede scholen te worden. 
  • In het eerste kwartaal  wordt voor basisschool De Beneden Beekloop en Kindcentrum Dommeldal een start gemaakt met de realisatie van een multifunctioneel gebouw (brede school) Skandia dat in juni 2027 zal worden opgeleverd. 
  • Voor de brede scholen van der Putt/Vijfblad, Puur Sang (St Lucia en Loeswijk) en St Jozefschool worden de voorbereidingen afgerond om te komen tot start realisatie in 2027/2028. 

Thema Bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Thema Bestaanszekerheid - Themaprogramma Bestaanszekerheid

Steeds meer inwoners worstelen met financiële zorgen. Voor hen is het moeilijk om mee te doen in onze samenleving. Het is belangrijk dat alle inwoners weten dat de gemeente er voor hen is. Onze Visie 2044 benadrukt dat iedereen mee moet kunnen doen en dat niemand achterblijft. Dit vraagt om duidelijkheid en eenvoud in regelingen en procedures, die onze inwoners helpen om zelf weer regie te krijgen over hun leven.

We zetten daarbij in op preventie van schulden, begeleiding naar werk of participatie en maatwerk bij financiële problemen. De gemeente is daarbij laagdrempelig bereikbaar, zodat inwoners eenvoudig de weg naar ondersteuning kunnen vinden. Onze rol is vooral faciliterend en ondersteunend, samen met partners als Senzer, onderwijsinstellingen, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Doelen Bestaanszekerheid
In 2026 worden alle signalen vanuit de vroeg-signalering adequaat binnen de gestelde termijn behandeld door proactief ondersteuning te bieden voor het oplossen van mogelijke financiële problemen via email/ post/ telefoon of huisbezoek.
In 2026 is 80% van de uitstroom van bijstandsgerechtigden richting werk duurzaam.
Vanaf 2027 wordt jaarlijks een conferentie georganiseerd waar elke deelnemende partij haar input kan geven voor de gezamenlijke plannen om de structurele verbinding tussen de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel en de arbeidsmarktregio Brabant-Zuidoost te verbeteren, met daarbij aandacht voor de samenwerking met en tussen onderwijs, ondernemers en andere partners in het sociaal domein.
In 2027 is onze ondersteuning integraal en op maat. We richten de uitvoeringsorganisatie in Stevige Lokale Teams zo in dat een integrale klantreis de basis is voor het ondersteuningsaanbod aan kwetsbare inwoners met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (zorg, werk, financiën).
In 2027 zijn de inwoners van Geldrop-Mierlo op de hoogte van het ondersteuningsaanbod en inkomensverruimende regelingen en weten hoe zij deze regelingen kunnen aanvragen. Dat blijkt doordat het bereik en gebruik van minimaregelingen stijgt met 15% ten opzichte van 2024.
In 2027 worden jongeren in de leeftijd 12-18 financieel bewust gemaakt, door ze kennis en vaardigheden bij te brengen. Concrete zaken die daarvoor worden ingezet zijn het toesturen van een informatiepakket als je 18 wordt, escapekoffers over geldzorgen en promotieacties zoals bijvoorbeeld ‘de week van het geld’.
In 2027 participeert de doelgroep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt (loonwaarde tot 30%) naar vermogen in de samenleving. Middels ‘intensieve dienstverlening’ worden aan alle inwoners in deze doelgroep passende interventies aangeboden om onze inwoners te activeren en de participatie – waaronder ook mantelzorg en vrijwilligerswerk worden verstaan - te vergroten.
In 2027 geven we op lokaal niveau uitvoering aan het social return (SROI) beleid zoals in 2024 is vastgesteld, alle aanbestedingen worden voorgelegd aan de regionale SROI-servicedesk, dit zal leiden tot meer werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierbij sluiten we lokaal aan bij het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) waar SROI onderdeel van uitmaakt.

Activiteiten: Bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Thema Bestaanszekerheid - Activiteiten: Bestaanszekerheid

In 2026 worden alle signalen vanuit de vroeg-signalering adequaat binnen de gestelde termijn behandeld door proactief ondersteuning te bieden voor het oplossen van mogelijke financiële problemen via email/ post/ telefoon of huisbezoek.  

  • We hebben het RIS-Matchingsysteem in het eerste kwartaal volledig ingericht om signalen van alle vastelasten-partners te  ontvangen en deze signalen te matchen met een passende vervolgactie. 
  • We voeren de proactieve ondersteuning uit als vervolgactie op de matching in de vroeg-signalering, binnen de 'Hulp op maat' dienstverlening.

In 2026 is 80% van de uitstroom van bijstandsgerechtigden richting werk duurzaam. 

  • GR Senzer heeft als gedelegeerde kerntaak het uitvoeren van de Participatiewet uit te voeren.  Onderdeel daarvan is de uitstroom van bijstandsgerechtigden naar (parttime)werk. Met een intern leerwerkcentrum en leerlijnen die continu in ontwikkeling zijn wordt de potentie van mensen benut en aangesloten bij de behoefte van werkgevers zodat er duurzame matches kunnen worden gemaakt.
  • Senzer onderzoekt doorlopend wat de best passende ondersteuning is om duurzaam uit te stromen naar werk en zet daarbij in op een zo regulier mogelijk dienstverband zo nodig met een loonkostensubsidie of andere ondersteuning. Maar ook beschut werk, groeps- of 1-op-1 detachering zijn mogelijke  instrumenten die inzetbaar zijn. Ook wordt er inzet gepleegd om werknemers zo inclusief mogelijk te maken waardoor er meer banen kunnen ontstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • De dienstverlening van Senzer wordt gemonitord en via kwartaalrapportages aan gevolgd. Het college beoordeelt de maandelijkse overzichten van de in- en uitstroom van de bijstand.

Vanaf 2027 wordt jaarlijks een conferentie georganiseerd waar elke deelnemende partij haar input kan geven voor de gezamenlijke plannen om de structurele verbinding tussen de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel en de arbeidsmarktregio Brabant-Zuidoost te verbeteren, met daarbij aandacht voor de samenwerking met en tussen onderwijs, ondernemers en partners in het sociaal domein. 

  • Het Regionaal arbeidsmarktplan Helmond-de Peel 2023-2027 is vastgesteld. Elk jaar wordt er een jaarplan gemaakt met concrete acties. In 2026 wordt er een governancestructuur geformaliseerd voor een effectieve uitvoeringsorganisatie welke wordt geborgd in een regionaal convenant met de betrokken ' triple helix'  partners ( gemeenten, onderwijs, werkgevers,  werknemers en uitvoeringsorganisaties).
  • Er wordt gekeken hoe de werkconferentie onderdeel blijft van de governancestructuur. Momenteel betreft de werkconferentie alleen arbeidsmarktregio Helmond-de Peel, maar worden er wel regionale partijen  vanuit arbeidsmarktregio Brabant-Zuidoost uitgenodigd.
  • Belangrijk aandachtspunt in de regionale arbeidsmarkt visie regio Helmond-de Peel is de verbinding naar de arbeidsmarktregio Brabant-Zuidoost. Brainport Development sluit aan bij de overleggen van de kerngroep en stuurgroep. 
  • De samenwerking tussen de arbeidsmarktregio's wordt op inhoud gezocht. 

In 2027 is onze ondersteuning integraal en op maat. We richten de uitvoeringsorganisatie in Stevige Lokale Teams zo in dat een integrale klantreis de basis is voor het ondersteuningsaanbod aan kwetsbare inwoners met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (zorg, werk, financiën). 

  • De klantreis  is zo georganiseerd dat een inwoner efficiënt en effectief geholpen wordt. Er is casusregie vanuit het CMD zodat op het juiste moment samenwerkingspartners worden betrokken.  'Onze Wegwijzer in Geldrop-Mierlo' en 'Inwonersondersteuning Geldrop-Mierlo' staan hierin inwoners terzijde. 
  • Samenwerking met ketenpartners en intern is goed afgestemd en gefaciliteerd zodat op een effectieve manier kan worden samengewerkt. Sleutelfiguren kennen elkaar. In het eerst kwartaal wordt het project 'Hoofdzaak werkt'  over psychische kwetsbaarheid en werk geborgd, met ketenpartners (UWV, Senzer, GGZ, gemeenten) is een netwerk opgezet , vanaf dan wordt elk kwartaal een netwerkbijeenkomst georganiseerd om dit netwerk te versterken. 
  • In het project ' Stevige lokale teams' wordt met een verkenningstraject vanaf 1 februari vormgegeven aan de doorontwikkeling van het CMD en het PlusTeam wat de basis is voor integrale netwerksamenwerking.

In 2027 zijn de inwoners van Geldrop-Mierlo op de hoogte van het ondersteuningsaanbod en inkomens-verruimende regelingen en weten hoe zij deze regelingen kunnen aanvragen. Dat blijkt doordat het bereik en gebruik van minimaregelingen stijgt met 15% ten opzichte van 2024.

  • Gelijktijdig met de begroting 2026 wordt een voorstel gedaan voor structurele borging van de ontwikkelde aanpak Hulp op maat, waarmee  passende ondersteuning en communicatie over deze ondersteuning aan de doelgroep wordt geboden.
  • Om het bereik te toetsen wordt er een armoedescan uitgevoerd, zoals ook in de jaren 2021 en 2023 is gedaan. Hiermee kan de ontwikkeling van het bereik van de regelingen gevolgd worden. 
  • In Q1 2026 wordt een nieuw beleidskader schuldhulpverlening vastgesteld. 

In 2027 worden jongeren in de leeftijd 12-18 financieel bewust gemaakt, door ze kennis en vaardigheden bij te brengen. Concrete zaken die daarvoor worden ingezet zijn het toesturen van een informatiepakket als je 18 wordt, escapekoffers over geldzorgen en promotieacties zoals bijvoorbeeld ‘de week van het geld’. 

  • Gelijktijdig met de begroting 2026 wordt een voorstel gedaan om de dienstverlening in het kader van preventie geldzorgen uitgevoerd door Hulp op maat te borgen. Hierdoor kan de ontwikkelde werkwijze, met toegespitste communicatiematerialen o.a. voor jongeren behouden blijven. 
  • Er wordt in het kader van preventie actief samengewerkt met partners zoals scholen en voorlichting gegeven. Daarnaast worden er aan iedere jongere die 18 jaar wordt een informatiepakket gestuurd. 
  • Ook wordt 2026 wordt de informatie op Kwikstart bijgewerkt, dit is het platform voor jongeren die 18 worden in Geldrop-Mierlo om meer informatie te krijgen. 

In 2027 participeert de doelgroep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt (loonwaarde tot 30%) naar vermogen in de samenleving. Met ‘intensieve dienstverlening’ wordt aan alle inwoners in deze doelgroep passende interventie aangeboden om activatie en de participatie – waar ook mantelzorg en vrijwilligerswerk onder vallen - te vergroten.  

  • In 2026 wordt het project ' Intensieve dienstverlening'  afgerond. Er wordt  op basis van de ervaringen uit 90 casussen in de regio (waarvan 30 in G-M) een advies voorgelegd aan de gemeenten over de werkzame elementen.
  • Er dient te worden afgewogen of de dienstverlening aangepast moet worden en zo ja welke organisatorische en eventuele financiële  consequenties dit met zich meebrengt.

In 2027 geven we op lokaal niveau uitvoering aan het social return (SROI) beleid zoals in 2024 is vastgesteld, alle aanbestedingen worden voorgelegd aan de regionale SROI-servicedesk, dit zal leiden tot meer werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierbij sluiten we lokaal aan bij het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) waar SROI onderdeel van uitmaakt.   

  • De verplichtingen die volgen uit het vaststellen van het SROI-beleid verwerken wij in onze in- en externe informatie over inkoop, werkprocessen, ondersteuningssystemen zodat bij het doorlopen van een aanbestedingsprocedure duidelijk is wat de verplichtingen ten aanzien van SROI zijn.
  • De teammanagers hebben een cruciale rol in het borgen van het goed doorlopen van de inkoopprocessen, vooral als er geen ondersteuning is van BIZOB tijdens een aanbesteding. Zij zien erop toe dat behandelaars bij het opstellen van de inkoopstrategie een adviesvraag indienen bij de regionale servicedesk over de toepassing van SROI en de verwerking daarvan in de aanbestedingsdocumenten. Om dit te ondersteunen organiseren we bewustwordingssessies voor teammanagers en monitoren we of dit proces goed wordt doorlopen.
  • In samenwerking met de regionale servicedesk monitoren wij de aangemelde contracten op de invulling van SROI en wordt de aannemende partijen bij de invulling hiervan ondersteund. De resultaten hiervan worden periodiek teruggekoppeld aan de gemeenten. 

Thema Zorg & ondersteuning

Terug naar navigatie - Thema Zorg & ondersteuning - Themaprogramma Zorg & ondersteuning

We zien dat steeds meer mensen zorg en ondersteuning nodig hebben. Onze uitdaging ligt erin om hen op een persoonlijke en toegankelijke manier te helpen, ondanks beperkte budgetten. Onze Visie 2044 gaat uit van een samenleving waarin inwoners elkaar ondersteunen en zorg dicht bij huis beschikbaar is. Dat sluit aan bij onze ambitie om mantelzorgers goed te ondersteunen en duidelijke zorgvoorzieningen te bieden.

Onze aanpak richt zich op preventie, integrale samenwerking met zorgverleners en het vergroten van de zelfstandigheid en veerkracht van inwoners. We bieden een duidelijke toegang tot zorg en ondersteuning en houden daarbij oog voor het bieden van maatwerk en een eenvoudige klantreis.

Als gemeente pakken we hierin nadrukkelijk een verbindende en regisserende rol. Samen met zorgprofessionals, mantelzorgers, vrijwilligersorganisaties en inwoners zetten we stappen naar duurzame oplossingen binnen het sociaal domein.

Doelen Zorg & ondersteuning
In 2026 is het aandeel hulpvragen dat wordt afgehandeld binnen het voorliggend veld gestegen met 15% ten opzichte van 2024, om zo de afhankelijkheid van geïndiceerde zorg te verminderen.
In 2026 neemt 75% van de geregistreerde mantelzorgers deel aan tenminste één activiteit zoals mantelzorgcafés of leer- en ontwikkelaanbod, vanuit de collectieve mantelzorgondersteuning en – waardering.
In 2026 handelt Team Toegang minimaal 85% van de hulpvragen zelfstandig af binnen 2 weken, zonder doorverwijzing naar maatwerkvoorzieningen.
In 2026 is er een regionale preventie-infrastructuur ingericht met actieve samenwerking tussen ten minste 15 organisaties uit het sociaal en (para)medisch domein.
In 2026 zijn de gemeentelijke financiën met betrekking tot zorg en ondersteuning zijn structureel beheersbaar, met behoud van een goede inzet op de gemeentelijke taken.
In 2027 wordt met de ondertekenaars van het Manifest ‘Samen werken aan een dementievriendelijke gemeente Geldrop-Mierlo' dementie op een luchtige manier onder de aandacht gebracht en wordt er voor sociale netwerken en koppels ingezet op ‘samen blijven wonen’ ondanks dementie. De gemeente faciliteert de werkgroepen die hier actief in zijn.
In 2027 zijn de administratieve lasten verminderd en zetten we middelen efficiënter in door de jeugdhulp in speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs collectief te bekostigen, in plaats van per individu.
In 2027 is het aantal complexe scheidingen 20% teruggedrongen doordat we specialistische kennis op het gebied van scheiden vanuit zowel juridisch als zorg en welzijn perspectief laagdrempelig beschikbaar hebben voor professionals in de vorm van een Scheidingsadviesteam (SAT), zodat een goede triage naar passende hulp voor ouders en kinderen gedaan kan worden.
In 2027 is het aantal complexe scheidingen 20% teruggedrongen doordat we passend voorliggend aanbod hebben voor ouders en kinderen, waarbij het landelijke en regionale aanbod geïntegreerd is binnen het lokale veld, waaronder het digitale scheidingsloket “Alsjeuitelkaargaat”.
In 2028 kunnen 85% van de inwoners met een Beschermd Wonen-indicatie binnen de gemeente Geldrop-Mierlo blijven wonen, met minimaal 2 laagdrempelige participatieactiviteiten per maand.

Activiteiten: Zorg & ondersteuning

Terug naar navigatie - Thema Zorg & ondersteuning - Activiteiten: Zorg & ondersteuning

In 2026 is het aandeel hulpvragen dat wordt afgehandeld binnen het voorliggend veld gestegen met 15% ten opzichte van 2024, om zo de afhankelijkheid van geïndiceerde zorg te verminderen. 

  • We verbreden het aanbod in het voorliggend veld ten opzichte van 2024 uit op het gebied van Jeugd, met onder andere 'Alsjeuitelkaargaat Geldrop-Mierlo', continuering van Buurtgezinnen en het realiseren van de coalitie Kansrijke Start. 
  • We zetten in op vroegtijdige signalering en preventie met de inzet van ambassadeurs vanuit Team Toegang van het CMD bij huisartsen en scholen. 
  • We maken en verspreiden vanuit het project 'Sociale Basis' (onderdeel van de Taskforce Sociaal Domein) een overzicht van alle relevante kennisdragers per wijk (zoals welzijnswerk, vrijwilligersorganisaties, jeugdprofessionals en ervaringsdeskundigen).
  • We actualiseren in het vierde kwartaal de preventiematrix Jeugd en Volwassenen om het vernieuwde aanbod en de resultaten in kaart te brengen.
  • We geven uitvoering aan het project 'maatschappelijke dialoog', dit levert inzichten en draagvlak op die bijdragen aan een verbetering van de gedeelde verantwoordelijkheid tussen ouders, jongeren en hun netwerk enerzijds en de professionals en overheid anderzijds. 
  • We starten in het kader van DE STAP naar gezonder een pilot met de apothekers voor het uitvoeren van 100 preventieve gezondheidschecks voor  een specifieke groep inwoners.
  • We ontwikkelen een fysieke sociale kaart (1 A4) op basis de  Positieve Gezondheidsthema's van DE STAP naar gezonder voor (para)medisch professionals die zij in hun consulten kunnen gebruiken om inwoners gemakkelijk(er) door te verwijzen naar aanbod in het voorliggend veld.

In 2026 neemt 75% van de geregistreerde mantelzorgers deel aan tenminste één activiteit zoals mantelzorgcafés of leer- en ontwikkelaanbod, vanuit de collectieve mantelzorgondersteuning en – waardering. 

  • Het Mantelzorginformatiepunt organiseert frequenter dan in voorgaande jaren (tenminste vier keer) collectieve ondersteunings- en waarderingsacties. 
  • Het  Mantelzorginformatiepunt biedt doorlopend ondersteuning en organiseert structurele activiteiten, zoals het mantelzorgcafé in Geldrop en in Mierlo. 
  • We bieden 'Momentum-workshops' aan waarbij vanuit het perspectief van mantelzorgers diverse onderwerpen aan bod komen in het teken van ondersteuning en deskundigheidsbevordering.  
  • Jonge Mantelzorgers worden ten minste vier keer per jaar met speciale aandacht actief betrokken bij activiteiten van Jongerenwerk.

In 2026 handelt Team Toegang minimaal 85% van de hulpvragen zelfstandig af binnen 2 weken, zonder doorverwijzing naar maatwerkvoorzieningen. 

  • Het delen van kennis over  aanbod van maatschappelijke (subsidie) partners, scholen en huisartsen krijgt vorm door het aanwijzen van medewerkers van Team Toegang  als ambassadeurs voor deze partners, dit bevordert het aantal doorverwijzingen naar dergelijk aanbod en beperkt het aantal maatwerkvoorzieningen.
  • We zetten extra in op verwijzing naar informele onafhankelijke cliëntondersteuning uitgevoerd door Inwonersondersteuning Geldrop-Mierlo, dit voorkomt dat maatwerkonderzoeken worden opgestart voor lichte ondersteuningsvragen.

In 2026 is er een regionale preventie-infrastructuur ingericht met actieve samenwerking tussen ten minste 15 organisaties uit het sociaal en (para)medisch domein

  • We nemen actief deel aan de regionale kernopdrachten van project Precies!, waaronder Het Goede Gesprek, Actief Ouder Worden en Vertrouwd Thuis.
  • We zetten ons in om een vervolg te geven aan Het Juiste Thuis, omdat het programma na drie jaar formeel afloopt, maar op belangrijke punten nog niet is afgerond. We bouwen voort op  behaalde doelen, herhalen waar nodig, en streven naar betrokkenheid van alle gemeenten in de regio.
  • Onder voorbehoud van goedkeuring door de zorgverzekeraar(s), starten we samen met gemeente Eindhoven als eerste gemeenten in onze regio met het voeren van het Verkennend Gesprek als onderdeel van het IZA-transformatieplan Mentale Gezondheidsnetwerken. 
  • We ronden het onderzoek naar de governance van de Regioraad IZA af en besluiten we over een toekomstbestendige vorm om de regionale samenwerking tussen (paramedische) zorg,- en welzijnsorganisaties, kennisinstellingen, en gemeenten structureel te borgen.

In 2026 zijn de gemeentelijke financiën met betrekking tot zorg en ondersteuning zijn structureel beheersbaar, met behoud van een goede inzet op de gemeentelijke taken. 

  • Met het voortzetten van de Taskforce Sociaal Domein wordt blijvend ingezet op kostenbeheersing, door middel van afwegingskaders, preventieve inzet in de sociale basis en een verbeterde samenwerking met medische verwijzers zoals huisartsen.
  • Om beheersbaarheid en tijdige bijsturing te bevorderen blijven we continue monitoren en de gemeenteraad middels kwartaalrapportages informeren. 

In 2027 wordt met de ondertekenaars van het Manifest ‘Samen werken aan een dementievriendelijke gemeente Geldrop-Mierlo' dementie op een luchtige manier onder de aandacht gebracht en wordt er voor sociale netwerken en koppels ingezet op ‘samen blijven wonen’ ondanks dementie. De gemeente faciliteert de werkgroepen die hier actief in zijn. 

  • We zetten de koers voort zoals vastgelegd in het dementiemagazine van Geldrop-Mierlo, waarbij we aan de slag gaan met de focuspunten die daarin gezamenlijk met partners zijn vastgesteld. 
  • We organiseren informatie en communicatie, inclusief folders en campagnes op logische plekken in de wijken, daarbij hebben we aandacht voor mensen met een migratieachtergrond. 
  • We werken aan de (door)ontwikkeling van digitale en fysieke ontmoetingsplekken zoals het geheugenhuis. 

In 2027 zijn de administratieve lasten verminderd en zetten we middelen efficiënter in door de jeugdhulp in speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs collectief te bekostigen, in plaats van per individu.

  • We bekostigen de jeugdhulp in het speciaal onderwijs collectief via Zorg in Onderwijstijd, samen met de 20 andere gemeenten in Zuidoost-Brabant. 

In 2027 is het aantal complexe scheidingen 20% teruggedrongen doordat we specialistische kennis op het gebied van scheiden vanuit zowel juridisch als zorg en welzijn perspectief laagdrempelig beschikbaar hebben voor professionals in de vorm van een Scheidingsadviesteam (SAT), zodat een goede triage naar passende hulp voor ouders en kinderen gedaan kan worden. 

  • We geven uitvoering aan de pilot 'Alsjeuitelkaargaat Geldrop-Mierlo', in samenwerking met de gemeenten Nuenen, Son & Breugel en Waalre.

In 2027 is het aantal complexe scheidingen 20% teruggedrongen doordat we passend voorliggend aanbod hebben voor ouders en kinderen, waarbij het landelijke en regionale aanbod geïntegreerd is binnen het lokale veld, waaronder het digitale scheidingsloket “Alsjeuitelkaargaat”. 

  • We geven uitvoering aan de pilot 'Alsjeuitelkaargaat Geldrop-Mierlo', in samenwerking met de gemeenten Nuenen, Son & Breugel en Waalre.

In 2028 kunnen 85% van de inwoners met een Beschermd Wonen-indicatie binnen de gemeente Geldrop-Mierlo blijven wonen, met minimaal 2 laagdrempelige participatieactiviteiten per maand.

  • We werken toe naar nieuwe regionale samenwerkingsafspraken Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang. De huidige regiovisie loopt tot en met 2026, tevens lopen de overeenkomsten met zorgaanbieders die dergelijke zorg en ondersteuning bieden op een einde.  Geldrop-Mierlo heeft namens Dommelvallei+ zitting in het regionaal programmateam waar een nieuwe inkoopprocedure wordt voorbereid en wordt toegewerkt naar nieuwe (regionale) uitgangspunten van beleid, inkoop en (uitvoerings)samenwerking. 
  • We maken solidaire financieringsafspraken met de centrumgemeente Eindhoven, zowel op het gebied van maatwerkvoorzieningen als op het gebied van voorliggende voorzieningen. Zo kunnen we lokaal extra investeren in (participatie) aanbod voor deze doelgroep, de nieuwe regionale afspraken zijn hier een voorloper van. 

Opgave Hervormingsagenda Jeugd: Stevige Lokale Teams

Terug naar navigatie - Opgave Hervormingsagenda Jeugd: Stevige Lokale Teams - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Inwoners die hulp of ondersteuning nodig hebben, moeten snel en goed geholpen worden. Dat geldt voor volwassenen, maar zeker ook voor kinderen en jongeren. Daarom bouwen we in Geldrop-Mierlo aan Stevige lokale teams die dicht bij de mensen staan en samenwerken met inwoners, scholen, huisartsen, zorgverleners en andere lokale partners. 

Deze teams zijn gebiedsgericht, outreachend en werken integraal: dat betekent dat ze hulpvragen niet los van elkaar bekijken, maar als geheel. Inwoners hebben één ingang voor vragen over zorg, ondersteuning, werk en opvoeding. Zo voorkomen we dat mensen van loket naar loket worden gestuurd. De teams kijken wat iemand zelf kan, wat het netwerk kan betekenen, en waar professionele ondersteuning nodig is. In de samenstelling van het team met partners lukt het ons nog beter om inwoners te faciliteren om elkaar te helpen en bouwen we nog vanzelfsprekender aan vrij toegankelijke ondersteuningsvoorzieningen, waar inwoners zonder indicatie gebruik van kunnen maken.

Stevige lokale teams vormen het hart van de sociale basis in onze gemeente. Ze zorgen voor een vertrouwde plek in de buurt en versterken de regie van inwoners op hun eigen leven. Dit past bij de ambitie uit onze Visie 2044: investeren in menselijke maat, veerkracht en ondersteuning die dichtbij is.

Deze opgave is ook een directe uitwerking van de Hervormingsagenda Jeugd. We geven lokaal invulling aan landelijke afspraken om de jeugdhulp te verbeteren. Dat doen we door meer preventie, het versterken van de sociale basis en door zorg en ondersteuning slimmer te organiseren. Onze lokale teams spelen hierin een sleutelrol; zij verbinden jeugd en gezin met passende hulp, voorkomen zware zorgtrajecten en werken aan blijvende oplossingen die passen bij het gezin en de leefomgeving.

Stevige lokale teams zijn dus niet alleen een antwoord op lokale behoefte, maar ook een bouwsteen in een bredere landelijke beweging richting betere jeugdzorg, meer samenhang en meer regie voor gezinnen.

Excel-tabel

Doelen Lokale Teams
In 2026 zien we de eerste resultaten van het verkenningstraject in de doorontwikkeling van het CMD naar Stevige Lokale Teams en vindt bestuurlijke besluitvorming plaats over de wijze van opvolging van het verkenningstraject.
In 2027 biedt het Stevig Lokaal Team met tenminste 5 strategische maatschappelijke welzijnspartners– indien nodig domein overstijgend – outreachend, effectieve ondersteuning en is vindbaar voor ten minste 60% van de inwoners en bekend bij 100% van maatschappelijke organisaties.

Activiteiten: Stevige Lokale Teams

Terug naar navigatie - Opgave Hervormingsagenda Jeugd: Stevige Lokale Teams - Activiteiten: Stevige Lokale Teams

In 2026 zien we de eerste resultaten van het verkenningstraject in de doorontwikkeling van het CMD naar Stevige Lokale Teams en vindt bestuurlijke besluitvorming plaats over de wijze van opvolging van het verkenningstraject. 

  • We werken samen met ketenpartners in een Projectgroep aan de ontwikkeling van Stevige Lokale Teams.  Hierbij  zijn uitvoerders van het CMD en andere professionals in de wijk actief betrokken, via een klankbordgroep. In januari rond het projectteam fase twee van de opdracht 'Stevige Lokale Teams' af. 
  • We starten op 1 februari 2026 met een verkenningstraject Stevige Lokale Teams op een locatie in de Coevering, dit is fase drie van het project.  In het verkenningstraject creëren we samen met ketenpartners een lerende omgeving voor de doorontwikkeling van het CMD en het PlusTeam. 
  • De successen, ervaringen en leerpunten gedurende het verkenningstraject worden in het eerste halfjaar actief geïnventariseerd en gemonitord. 
  • De bevindingen uit het verkenningstraject leiden in het derde kwartaal tot een besluit over de wijze waarop de ontwikkelingen op de eerste locatie worden bijgestuurd en op welke wijze de verdere uitrol van Stevige Lokale Teams vorm zal worden gegeven. 

In 2027 biedt het Stevig Lokaal Team met tenminste 5 strategische maatschappelijke welzijnspartners– indien nodig domein overstijgend – outreachend, effectieve ondersteuning en is vindbaar voor ten minste 60% van de inwoners en bekend bij 100% van maatschappelijke organisaties. 

  • We beslissen voorafgaand aan het verkenningstraject op welke wijze een communicatieplan -inclusief publiekscampagne - wordt vormgegeven. Daarnaast zorgen we voorafgaand aan de activiteiten voor naamvoering, branding en marketing-positionering van het team.
  • Door begrijpelijk, consequent en uniform te communiceren draagt het verkenningstraject in 2026 bij aan de bekendheid van de (ontwikkeling naar) stevige lokale teams. 
  • We hebben een projectgroep waarin primair betrokken maatschappelijke welzijnspartners zijn betrokken. Voor de start van het verkenningstraject zijn dit er minimaal vijf. Partners die een minder primaire rol spelen worden ook direct meegenomen en secundair betrokken in de ontwikkeling. Er bestaat een mogelijkheid dat de samenstelling van de projectgroep, gedurende het verkenningstraject of later bij de opschaling wijzigt.
  • De bevindingen uit het verkenningstraject monitoren we met specifieke indicatoren ten aanzien van de effectiviteit van de ondersteuning en de mate van outreachend werken. 

Opgave Vluchtelingenopvang

Terug naar navigatie - Opgave Vluchtelingenopvang - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

De opvang van vluchtelingen is een maatschappelijke en wettelijke opdracht. Als gemeente nemen we hierin onze verantwoordelijkheid. We willen mensen die hun land hebben moeten verlaten een veilige en menswaardige plek bieden. Tegelijk zorgen we voor goede begeleiding, passende huisvesting en ondersteuning bij integratie. Daarbij is het aanleren van de Nederlandse taal een belangrijk aandachtspunt: taal is essentieel om mee te kunnen doen in de samenleving.

De opgave kent verschillende doelgroepen, waaronder statushouders, Oekraïense ontheemden en asielzoekers. Statushouders hebben een verblijfsvergunning en worden doorgaans gehuisvest via de reguliere woningvoorraad. Voor deze groep heeft de gemeente een wettelijke taakstelling om hen woonruimte te bieden en te begeleiden richting zelfstandigheid. Oekraïense ontheemden vallen onder tijdelijke Europese bescherming en verblijven meestal in kleinschalige gemeentelijke opvangvoorzieningen. Deze voorzieningen lijken qua vorm vaak op reguliere huisvesting.

De structurele opvang van asielzoekers – zoals geregeld in de Spreidingswet – vraagt om specifieke voorzieningen. Dat maakt het belangrijk om onderscheid te maken tussen opvanglocaties en reguliere huisvesting. Dit onderscheid speelt ook een rol bij de manier waarop we participatie inzetten. Bij grootschalige of speciaal ingerichte opvanglocaties is brede participatie van inwoners vooraf meestal passend. Bij reguliere huisvesting of kleinere opvangvormen kiezen we een meer proportionele aanpak. Per situatie maken we daarom een bewuste afweging: welke vorm van participatie past bij deze locatie, doelgroep en context?

Deze opgave vraagt om een zorgvuldige balans tussen de draagkracht van onze samenleving en het bieden van perspectief aan vluchtelingen. We zoeken hierin samenwerking met maatschappelijke organisaties, het COA, inwoners en andere gemeenten.

Deze opgave sluit aan bij onze Visie 2044, waarin we bouwen aan een inclusieve, verbonden gemeenschap waarin iedereen mee kan doen. De opgave raakt direct aan thema’s als bestaanszekerheid, inclusie en wonen.

Excel-tabel

Doelen Vluchtelingenopvang
In 2026 heeft de gemeente Geldrop-Mierlo een coördinatiefunctie ingericht, gericht op het uitvoeren en monitoren van het Kader Vluchtelingenopvang, inclusief een interne structuur voor bestuurlijke advisering, projectrealisatie, participatie en communicatie.
In 2026 faciliteert de gemeente Geldrop-Mierlo voldoende opvangplekken om te voldoen aan de wettelijke taakstelling zoals vastgelegd in de Spreidingswet (of opvolgende wetgeving).
In 2026 heeft de gemeente Geldrop-Mierlo een participatiekader vastgesteld waarin per opvanglocatie een onderbouwde afweging is gemaakt over de mate van participatie, afgestemd op schaal, doelgroep, ruimtelijke inpassing en maatschappelijke context.

Activiteiten: Vluchtelingenopvang

Terug naar navigatie - Opgave Vluchtelingenopvang - Activiteiten: Vluchtelingenopvang

In 2026 heeft de gemeente Geldrop-Mierlo een coördinatiefunctie ingericht, gericht op het uitvoeren en monitoren van het Kader Vluchtelingenopvang, inclusief een interne structuur voor bestuurlijke advisering, projectrealisatie, participatie en communicatie.

In 2026 zetten we voor de opvang van vluchtelingen en ontheemden een interne projectstructuur op. Er is een coördinator aangesteld, die de uitvoering van het door de raad vastgestelde kader vluchtelingenopvang centraal aanstuurt en monitort. Verschillende disciplines uit de organisatie worden flexibel, snel en doelgericht ingezet, om de opgave op een zorgvuldige en gefaseerde wijze te realiseren.  De integrale aanpak vormt de basis voor een duurzame integratie die bijdraagt aan een inclusieve gemeenschap. 

In 2026 faciliteert de gemeente Geldrop-Mierlo voldoende opvangplekken om te voldoen aan de wettelijke taakstelling zoals vastgelegd in de Spreidingswet (of opvolgende wetgeving).

  • We zetten ons in om te voldoen aan de wettelijke taakstelling vanuit de Spreidingswet (of opvolgende wetgeving) en voeren het gemeentelijk Kader Vluchtelingenopvang gefaseerd uit;
  • We bereiden in overleg met betrokken partners tijdig besluitvorming voor over de opvang van AMV’ers, die na 1 september 2026 op de huidige locatie eindigt;
  • We monitoren actief de voortgang, signaleren knelpunten en brengen deze tijdig in beeld voor bestuurlijke afwegingen.

In 2026 heeft de gemeente Geldrop-Mierlo een participatiekader vastgesteld waarin per opvanglocatie een onderbouwde afweging is gemaakt over de mate van participatie, afgestemd op schaal, doelgroep, ruimtelijke inpassing en maatschappelijke context.

  • We stellen een participatiekader op, dat het mogelijk maakt om per opvanglocatie een onderbouwde keuze te maken voor de passende participatievorm;
  • We ontwikkelen een format of leidraad voor deze afweging, met criteria zoals schaal, doelgroep, ruimtelijke inpassing en maatschappelijke context;
  • Na besluitvorming in ons college communiceren we het kader op een heldere  manier naar de raad en inwoners.

Opgave Scholenbouw

Terug naar navigatie - Opgave Scholenbouw - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

In Geldrop-Mierlo vinden we het belangrijk dat alle kinderen goed onderwijs kunnen volgen in een veilige en toekomstbestendige omgeving. De komende jaren staan we voor een flinke opgave: een aantal schoolgebouwen is verouderd en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Daarom investeren we in het vernieuwen, verduurzamen en uitbreiden van onze onderwijshuisvesting.

Deze opgave is gekoppeld aan het Integraal Huisvestingsplan (IHP), waarin de gemeente en schoolbesturen samen bepalen welke scholen wanneer aangepakt worden. Scholenbouw vraagt om een lange adem en een goede samenwerking. We kijken naar meer dan stenen alleen: we willen ook dat de gebouwen bijdragen aan brede maatschappelijke doelen, zoals ontmoeten, sporten en ontwikkelen in de wijk.

Deze opgave draagt bij aan de Visie 2044 door te investeren in gelijke kansen, ontwikkeling en sterke wijken. Kinderen groeien op in een omgeving die uitnodigt tot leren, ontmoeten en meedoen. In 2026 wordt verder gewerkt aan de opgave scholenbouw die gekoppeld is aan het Integraal Huisvestingsplan (IHP).

Excel-tabel

Doelen Scholenbouw
In 2026 is de bouw gestart van het multifunctioneel gebouw Skandia waarin de basisscholen Beneden Beekloop, Dommeldal, kinderopvang Potje Knor en wijkvereniging Skandia-Hulst worden gehuisvest.
In 2026 zijn de voorbereidingen afgerond voor de nieuwbouw van de scholen Vijfblad/Van der Putt en St Lucia/Loeswijk (Puur Sang), zodat de bouw kan starten in 2027.
In 2026 is gestart met de voorbereidingen voor de nieuwbouw van de St. Jozefschool in Zesgehuchten, gericht op start bouw in 2027 en oplevering in 2028/2029.
In 2028 wordt de nieuwbouw van Vijfblad/Van der Putt en St Lucia/Loeswijk (Puur Sang) opgeleverd.
In 2028 starten de voorbereidingen voor de nieuwbouw van de Kersentuin, gericht op realisatie en oplevering in 2030, waarmee de totale opgave Scholenbouw tot en met 2030 wordt afgerond.

Activiteiten: Scholenbouw

Terug naar navigatie - Opgave Scholenbouw - Activiteiten: Scholenbouw

In 2026 is de bouw gestart van het multifunctioneel gebouw Skandia waarin de basisscholen Beneden Beekloop, Dommeldal, kinderopvang Potje Knor en wijkvereniging Skandia-Hulst worden gehuisvest.

  • In het eerste kwartaal wordt gestart met de realisatie van het multifunctionele gebouw Skandia, zodat voor de zomervakantie van 2027 het gebouw kan worden opgeleverd.

In 2026 vinden de voorbereidingen plaats voor de nieuwbouw van de scholen Vijfblad/ Van der Putt en Puur Sang (St Lucia/Loeswijk), zodat de bouw kan starten in 2027.

  • Het ontwerp van de gecombineerde nieuwbouw v/d Puttschool en Vijfblad wordt verder uitgewerkt, met als doel om medio 2027 te starten met de bouw. Het traject voor nieuwbouw Puur Sang zal hier nagenoeg parellel aan lopen.

In 2026 is gestart met de voorbereidingen voor de nieuwbouw van de St. Jozefschool in Zesgehuchten, gericht op start bouw in 2027 en oplevering in 2028/2029.

  • Na afronding van de voorbereidende werkzaamheden in 2026 kan de nieuwbouw van de St. Jozefschool in Zesgehuchten in 2028/2029 worden opgeleverd. 

In 2028 wordt de nieuwbouw van Vijfblad/Van der Putt en St Lucia/Loeswijk (Puur Sang) opgeleverd.

  • Na afronding van de voorbereidende werkzaamheden in 2026 kan de nieuwbouw van Vijfblad/Van der Putt en St Lucia/Loeswijk (Puur Sang) in 2028 worden opgeleverd. 

In 2028 starten de voorbereidingen voor de nieuwbouw van de Kersentuin, gericht op realisatie en oplevering in 2030, waarmee de totale opgave Scholenbouw tot en met 2030 wordt afgerond. 

  • Er vinden voor de nieuwbouw van de Kersentuin nog geen activiteiten plaats. 

Focuspunten lijn "De mens centraal"

Terug naar navigatie - Focuspunten lijn "De mens centraal" - Tekst

Regulier werk dat in 2026 extra aandacht, capaciteit of middelen vraagt door bijvoorbeeld wetgeving, maatschappelijke druk of bestuurlijke prioriteit.

Focuspunt 1: Hervormingsagenda
De uitvoering van de Hervormingsagenda betekent naast de Stevige Lokale Teams (zie separate opgave) ook aanvullende werkzaamheden in het kader van de afbakening van de jeugdwet door middel van het voeren van maatschappelijk dialoog. De maatschappelijke dialoog levert inzichten en draagvlak op die bijdragen aan betere jeugdhulp, meer samenhang in het jeugdbeleid en een gedeelde verantwoordelijkheid tussen ouders, jongeren en hun netwerk enerzijds en de professionals en overheid anderzijds. 

Focuspunt 2: Coalitie Kansrijke Start
Met het verstevigen van de lokale coalitie wordt efficiëntere ondersteuning geboden aan kwetsbare (aanstaande) ouders tijdens de cruciale eerste 1000 dagen, en daarmee worden blijvende gezondheids- en maatschappelijke voordelen gerealiseerd

Focuspunt 3: Aanbesteding nieuwe overeenkomst leerlingenvervoer
Voor het schooljaar 2026 / 2027 en verder moet een nieuwe overeenkomst leerlingenvervoer worden aangegaan met een vervoerder. Gelet op de omvang van de opdracht vereist dit een Europese aanbesteding.  Het doorlopen van de aanbestedingsprocedure vergt het zorgvuldig opstellen van eisen, beoordelen van offertes en juridische inzet.

Focuspunt 4: Uitbreiden inzet Wijk-GGD'er.
Sinds 2023 is een Wijk GGD'er actief in de gemeente Geldrop-Mierlo, eerst als pilot daarna is een meerjarige overeenkomst afgesloten met de GGD. De financiering hiervoor wordt voor een deel verkregen via een landelijke subsidieregeling.  De wijk GGD'er heeft haar meerwaarde in de gemeente inmiddels duurzaam aangetoond en wordt door het CMD, PlusTeam, Politie en andere maatschappelijke partners goed gevonden. Op dit moment is de wijk GGD'er een eenpitter en om de groeiende vraag te kunnen blijven behappen en de kwetsbaarheid van deze rol te beperken is uitbreiding van capaciteit nodig. In 2026 wordt dit - in afstemming met de partners in de klankbordgroep - ingeregeld.

 

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Programma 1. De mens centraal - Relevante beleidsnota's

Excel-tabel

Naam Periode
Regionaal arbeidsmarktplan Helmond-de Peel 2023-2027
Beleidskader SROI 2024-2027
Meerjarenplan Dienstverlening Senzer 2025-2028
Begroting 2026 en meerjaren raming 2027-2029 Senzer 2026
Beleidsplan Schuldhulpverlening Geldrop-Mierlo 2021-
Maatwerkaanpak Koopkrachtverlies 2022-2025

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 1. De mens centraal - Wat gaat het kosten?
Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 1 3.315 3.049 0 0 0 0
4.1 Openbaar basisonderwijs 0 0 54 54 54 54
4.2 Onderwijshuisvesting 1.191 1.605 1.866 2.215 2.525 2.855
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 2.546 2.581 2.405 2.406 2.389 2.389
6.3 Inkomensregelingen 19.859 21.158 21.115 21.460 21.569 21.878
6.4 WSW en beschut werk 1.644 1.709 1.617 1.631 1.589 1.522
6.5 Arbeidsparticipatie 6.617 4.650 1.177 1.204 1.231 1.258
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 0 1.832 1.683 1.694 1.702 1.702
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.506 0 0 0 0 0
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 0 4.063 4.869 4.489 4.511 4.511
6.712 Begeleiding (Wmo) 0 2.592 2.592 2.663 2.912 2.933
6.713 Dagbesteding (Wmo) 0 964 1.021 1.037 1.050 1.050
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) 0 153 186 186 186 186
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) 3.617 0 0 0 0 0
6.71B Begeleiding (WMO) 3.862 0 0 0 0 0
6.71C Dagbesteding (WMO) 966 0 0 0 0 0
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 328 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdzorg begeleiding 3.078 0 0 0 0 0
6.72B Jeugdzorg behandeling 4.902 0 0 0 0 0
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 207 0 0 0 0 0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 810 0 0 0 0 0
6.73A Pleegzorg 123 0 0 0 0 0
6.73B Gezinsgericht 123 0 0 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 4.746 0 0 0 0 0
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 2.182 0 0 0 0 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 981 0 0 0 0 0
6.74C Gesloten plaatsing 373 0 0 0 0 0
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 0 91 128 128 128 128
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 10.067 10.347 10.336 10.443 10.477
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk 0 91 61 61 61 61
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 91 61 61 61 61
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 4.569 5.335 5.313 5.340 5.310
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 1.361 1.414 1.416 1.520 1.520
6.791 PGB Wmo 0 592 521 522 506 506
6.792 PGB Jeugd 0 379 300 299 313 313
6.811 Beschermd Wonen (Wmo) 0 12 126 126 126 126
6.812 Maatschappelijke – en vrouwenopvang (Wmo) 0 257 386 386 386 386
6.81A Beschermd wonen (WMO) 1 0 0 0 0 0
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 203 0 0 0 0 0
6.821 Jeugdbescherming 0 935 1.074 1.074 1.037 1.037
6.822 Jeugdreclassering 0 142 244 246 246 246
6.82A Jeugdbescherming 1.098 0 0 0 0 0
6.82B Jeugdreclassering 78 0 0 0 0 0
6.91 Coördinatie en beleid Wmo 0 314 487 487 487 487
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 0 441 784 793 793 793
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 26 23 23 23 22 22
Totaal Lasten 64.383 63.720 59.874 60.311 61.188 61.810
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 3.019 6.881 0 0 61 61
4.2 Onderwijshuisvesting 0 0 0 0 0 0
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.171 1.026 1.028 1.028 1.028 1.028
6.3 Inkomensregelingen 11.981 12.412 12.780 12.833 12.833 12.833
6.5 Arbeidsparticipatie 7.155 4.305 418 418 418 418
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 0 7 7 7 7 7
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 16 0 0 0 0 0
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 0 560 560 560 560 560
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) 1 0 0 0 0 0
6.71B Begeleiding (WMO) 5 0 0 0 0 0
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 356 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdzorg begeleiding 1 0 0 0 0 0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 83 0 0 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 117 0 0 0 0 0
6.81A Beschermd wonen (WMO) 22 0 0 0 0 0
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 40 0 0 0 0 0
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 7 0 0 0 0 0
Totaal Baten 23.974 25.191 14.793 14.846 14.907 14.907

Capaciteitsbeeld 2026

Terug naar navigatie - Programma 1. De mens centraal - Capaciteitsbeeld 2026
Programma's Taakvelden Staf Ruimte Samenleving Dienstverlening Totaal
Thema Een leven lang ontwikkelen 4.1 Openbaar basisonderwijs 0 0 0 0 0
4.2 Onderwijshuisvesting 0 1.113 699 320 2.132
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 0 30 4.136 0 4.166
Thema Bestaanszekerheid 6.3 Inkomensregelingen 0 100 16.052 50 16.202
6.4 WSW en beschut werk 0 0 0 0 0
6.5 Arbeidsparticipatie 0 20 2.437 0 2.457
Thema Zorg & ondersteuning 6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 0 0 4.334 0 4.334
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 0 0 4.817 25 4.842
6.712 Begeleiding (Wmo) 0 0 1.489 25 1.514
6.713 Dagbesteding (Wmo) 0 0 1.616 25 1.641
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) 0 0 2.057 25 2.082
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 0 0 14.106 0 14.106
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 0 0 0 0
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk 0 0 0 0 0
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 0 0 0 0
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 0 0 0 0
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 0 0 0 0
6.791 PGB Wmo 0 0 0 0 0
6.792 PGB Jeugd 0 0 0 0 0
6.811 Beschermd wonen (Wmo) 0 0 154 0 154
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) 0 0 0 0 0
6.821 Jeugdbescherming 0 0 120 0 120
6.822 Jeugdreclassering 0 0 20 0 20
6.91 Coördinatie en beleid Wmo 0 0 0 0 0
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 0 0 0 0 0
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 0 0 0 131 131
Opgave Hervormingsagenda Jeugd: Stevige Lokale Teams
Opgave Vluchtelingenopvang
Opgave Scholenbouw
0.10 Mutaties reserves programmagroep 1 0 0 0 0 0
Totaal 0 1.263 52.037 601 53.901

Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)

Terug naar navigatie - Programma 1. De mens centraal - Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)
  1.  
Omschrijving 2026 2027 2028 2029
1. Kleinschalig verblijf gesloten jeugdhulp -180.000 -116.000 -77.000 -47.000
2. Kleinschalig verblijf segment 1 -400.000 -450.000 -450.000 -450.000
3. Zorg in onderwijstijd -65.000 -150.000 -100.000 -50.000
4. Voortzetten Mantelzorginformatiepunt -19.500 -40.000 -40.000 -40.000
5. Mijn Huis Past -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
6. Het goede gesprek en 'DE STAP naar Gezonder Kaart' -10.000 -10.000 -10.000 -10.000
7. Dementievriendelijk Geldrop-Mierlo -15.000 -15.000 -15.000 -15.000
8. Heppie Thuis 2026 -16.311 +7.771 -21.864 -21.864
Totaal -715.811 -783.229 -723.864 -643.864

1. Kleinschalig verblijf gesloten jeugdhulp

Binnen de Hervormingsagenda Jeugd is de ambitie om de residentiele jeugdhulp te transformeren naar een zo thuis mogelijke, regionaal georganiseerde kleinschalige vorm. De komende jaren zal de gesloten jeugdhulp worden omgebouwd naar kleinschaligheid en uiteindelijk afgebouwd naar 0 plekken in 2030. De ombouw naar kleinschaligheid vraagt de komende jaren om een andere inzet van medewerkers.

2. Kleinschalig verblijf segment 1

Een van de richtlijnen van de Hervormingsagenda is gericht op de transitie naar kleinschalig verblijf . Doordat hier meer personeel voor ingezet moet worden, stijgt de kostprijs. 

3. Zorg in onderwijstijd

De 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant gaan gezamenlijk jeugdhulp op het speciaal onderwijs collectief financieren waardoor het onderwijs de mogelijkheid heeft dit zelf te organiseren, wat op den duur moet leiden tot een minder versnipperd en efficiënter jeugdhulpaanbod op scholen. De aftrek van de kosten voor persoonlijke verzorging op school (€ 60.500,-) zijn al in het gevraagde bedrag verwerkt. 

4. Voortzetten Mantelzorg informatiepunt

In 2024 is de LEV groep gestart met de uitvoering van de opdracht om een Mantelzorg-informatiepunt in te richten. Dit informatiepunt is inmiddels gepositioneerd en geeft uitvoering aan de ambities van de gemeente op het gebied van collectieve mantelzorg ondersteuning. Dit doen ze door het bieden van advies, praktische ondersteuning, velerlei cursusaanbod en themabijeenkomsten, structurele mantelzorgcafés, een tweemaandelijkse nieuwsbrief voor mantelzorgers  en verschillende waarderingsacties. Dit alles met steeds specifieke aandacht voor jonge mantelzorgers. De opdracht aan LEV groep werd eerder betaald vanuit de tijdelijke middelen van de Brede SPUK regeling. Het bedrag dat vanuit die regeling voor 2026 wordt toegekend is niet toereikend, daarna stopt de SPUK regeling, om het Mantelzorg-informatiepunt te kunnen behouden zijn dus aanvullende middelen nodig.

5. Mijn Huis Past
De interventie 'Mijn Huis Past' uitgevoerd door Seniorenbelangen helpt senioren om tijdig na te denken over aanpassingen die nodig zijn om veilig en comfortabel zelfstandig te blijven wonen. Door laagdrempelig advies aan huis te bieden, draagt het initiatief bij aan het voorkomen van verhuisstress, valincidenten en onnodige instroom in zwaardere zorg. De benodigde middelen hiervoor (€ 10.000,-) zijn de afgelopen jaren oneigenlijk betaald uit de Brede SPUK regeling. Om de interventie te handhaven is duurzame financiering benodigd. 

6. Het goede gesprek en 'DE STAP naar Gezonder Kaart'
De Morgen Gezond Weer Op Kaart is een succesvolle interventie gebleken en een functionele gesprekstool voor professionals om in gesprek te gaan met senioren. In lijn met de doelstellingen vanuit Vitaal Leven en het preventieakkoord wordt deze kaart en de benutting hiervan uitgebreid en doorontwikkeld. Hiervoor is een projectleider nodig. Tot nu toe is steeds met tijdelijke subsidies gewerkt, maar evaluaties benadrukken dat continuïteit in projectleiding cruciaal is.

7.  Dementievriendelijk Geldrop-Mierlo
Vanuit een subsidie is in 2025 een stevige basis gelegd in de planvorming en activiteitenmogelijkheden rondom het lokaal ambitieniveau t.a.v. dementievriendelijkheid in Geldrop-Mierlo. Om hier in 2026 e.v. invulling en opvolging aan te geven is structureel budget benodigd. 

8. Heppie Thuis
Voor de uitvoering van Heppie Thuis wordt gerekend met de landelijke OVA-indexering, die afwijkt van de indexering waarmee in de gemeentelijke begroting is gerekend. Hierdoor vallen de kosten hoger uit dan geraamd.