Om voorbereid te zijn op de toekomst, investeren we nu in een sterke, duurzame en verbonden gemeente. Vanuit onze Visie 2044 bouwen we aan een samenleving waarin mensen zich veilig en vrij kunnen bewegen, toegang hebben tot cultuur en meedelen in de economische kracht van de regio.
We versterken brede welvaart door te werken aan een aantrekkelijke leefomgeving, duurzame mobiliteit en een sterke economie. Binnen dit programma werken we aan verschillende thema’s en opgaven:
Thema's:
• Economische kracht
• Cultuur
• Duurzaamheid
• Mobiliteit
• Veiligheid
• Digitale samenleving
Opgaven:
• Opgave Gebiedsontwikkeling (Zesgehuchten, Goorsedijk, Centrum Mierlo)
• Opgave Centrum Geldrop
• Opgave Bedrijventerreinen
Deze thema’s en opgaven raken elkaar en versterken elkaar. Door op al deze terreinen te investeren en vooruitgang te boeken, zorgen we voor een toekomstbestendig Geldrop-Mierlo – met ruimte voor wonen, werken, ontmoeten en groeien.
Uitgaven
17,39%Inkomsten
10,15%Saldo
Programma 4. Toekomstbestendig Geldrop-Mierlo
WethouderUitgaven
17,39%Inkomsten
10,15%Saldo
Thema Economische kracht
Een sterke economie is essentieel voor een toekomstbestendige gemeente. In Geldrop-Mierlo zetten we in op een gevarieerd aanbod van bedrijven, winkels en werkplekken. We doen dit samen met ondernemersverenigingen, centrummanagement en andere netwerkpartners.
Voor recreatie en winkelaanbod investeren we in voorzieningen die aantrekkelijk zijn voor inwoners én bezoekers. Zo bouwen we aan levendige centra en een sterke lokale economie.
| Doelen Economische kracht |
|---|
| In 2026 wordt een nulmeting uitgevoerd naar de naamsbekendheid van Geldrop-Mierlo als recreatieve bestemming, op basis van publiekspeilingen en/of gebruikersdata van de Visit-website. Op basis van deze nulmeting wordt het groeipercentage vastgesteld. In 2029 is de naamsbekendheid aantoonbaar toegenomen ten opzichte van 2026, mede dankzij de inzet van Stichting Villagemarketing. |
| In 2026 zijn de jongerenevenementen van de afgelopen jaren geëvalueerd. Deze evaluatie vormt de basis voor het opzetten of aanjagen van minimaal twee nieuwe jongereninitiatieven in 2027, die inspelen op de behoeften van de doelgroep. |
| Vanaf 2026 wordt de voortgang van de recreatieve positionering van Geldrop-Mierlo jaarlijks gemonitord en besproken met betrokken partijen zoals Stichting Villagemarketing, ondernemers en evenementenorganisatoren met als doel gerichte bijsturing en verbetering. |
| In 2027 is de zichtbaarheid van het recreatieve aanbod digitaal en fysiek vergroot, onder andere door: - het realiseren van een brandstore in Geldrop - het opzetten van een outdoor mediaproject - het implementeren van een communicatiestrategie die aansluit bij de positionering van Geldrop-Mierlo als recreatieve bestemming. |
| In 2029 is het recreatieve aanbod in Geldrop-Mierlo uitgebreid en versterkt met minimaal drie nieuwe of verbeterde voorzieningen of initiatieven, zoals het ’t Wolfsven, Eindhoven Zoo en Gulbergen, die bijdragen aan toeristisch-recreatief gebruik van de omgeving. |
Activiteiten: Economische kracht
Terug naar navigatie - Thema Economische kracht - Activiteiten: Economische krachtIn 2026 wordt een nulmeting uitgevoerd naar de naamsbekendheid van Geldrop-Mierlo als recreatieve bestemming, op basis van publiekspeilingen en/of gebruikersdata van de Visit-website. Op basis van deze nulmeting wordt het groeipercentage vastgesteld. In 2029 is de naamsbekendheid aantoonbaar toegenomen ten opzichte van 2026, mede dankzij de inzet van Stichting Villagemarketing.
- Wij onderzoeken in 2026 samen met Stichting Villagemarketing en lokale partners hoe een vernieuwde profilering van Geldrop-Mierlo als recreatieve bestemming eruit kan zien. Daarbij kijken wij naar de positionering ‘Geldrop-Mierlo, het stadteland van de Brainport’ en hoe dit kan bijdragen aan een sterker recreatief profiel binnen en buiten de regio.
In 2026 zijn de jongerenevenementen van de afgelopen jaren geëvalueerd. Deze evaluatie vormt de basis voor het opzetten of aanjagen van minimaal twee nieuwe jongereninitiatieven in 2027, die inspelen op de behoeften van de doelgroep.
- Wij evalueren in 2026 de jongerenevenementen van de afgelopen jaren.
- Wij brengen in kaart wat goed heeft gewerkt, waar kansen liggen en welke behoeften jongeren hebben.
- Wij gebruiken de uitkomsten als basis voor het opzetten of aanjagen van minimaal twee nieuwe jongereninitiatieven in 2027.
Vanaf 2026 wordt de voortgang van de recreatieve positionering van Geldrop-Mierlo jaarlijks gemonitord en besproken met betrokken partijen zoals Stichting Villagemarketing, ondernemers en, evenementenorganisatoren , met als doel gerichte bijsturing en verbetering.
- Wij werken in 2026 samen met Stichting Villagemarketing en lokale partners aan een vernieuwde profilering van Geldrop-Mierlo als recreatieve bestemming en verkennen wij hoe deze positionering kan bijdragen aan een sterker recreatief profiel binnen en buiten de regio.
- Wij bespreken de voortgang jaarlijks met ondernemers, evenementenorganisatoren en andere betrokkenen. Daarbij sturen wij gezamenlijk bij en verbeteren wij de promotie van Geldrop-Mierlo.
In 2027 is de zichtbaarheid van het recreatieve aanbod digitaal en fysiek vergroot, onder andere door:
- Het realiseren van een brandstore in Geldrop
- Het opzetten van een outdoor mediaproject
- Het implementeren van een communicatiestrategie die aansluit bij de positionering van Geldrop-Mierlo als recreatieve bestemming.
- Wij laten Stichting Villagemarketing in 2026 de haalbaarheid van een brandstore in Geldrop onderzoeken. Daarbij zoeken wij actief samenwerking met lokale ondernemers en partners, gezien de financiële en organisatorische uitdagingen.
- Wij realiseren in 2026 nieuwe outdoor media, zoals digitale komborden en sandwichborden. Daarnaast bieden wij op aangewezen plekken ruimte voor vrije meningsuiting via aanplakmogelijkheden.
- Wij werken in 2026 met Stichting Villagemarketing en lokale partners verder aan de uitwerking en versterking van de nieuwe positionering van Geldrop-Mierlo als recreatieve bestemming. Daarbij sluiten wij aan bij het gedachtegoed “Stadteland van de Brainport”.
In 2029 is het recreatieve aanbod in Geldrop-Mierlo uitgebreid en versterkt met minimaal drie nieuwe of verbeterde voorzieningen of initiatieven, zoals het ’t Wolfsven, Eindhoven Zoo en Gulbergen, die bijdragen aan toeristisch-recreatief gebruik van de omgeving.
- Wij blijven in 2026 in gesprek met ondernemers en grondeigenaren over nieuwe recreatieve initiatieven die bijdragen aan een aantrekkelijk aanbod in Geldrop-Mierlo.
- Wij volgen ontwikkelingen zoals het outdoor sportpark op Gulbergen en een mogelijke zwemschool aan de Goorsedijk en faciliteren deze waar mogelijk.
- Wij erkennen dat grootschalige recreatieve ontwikkelingen beperkt mogelijk zijn door de schaarse ruimte en woningbouwopgaven. Daarom zoeken wij slimme combinaties met bestaande functies.
- Wij ondersteunen in 2026 kansrijke initiatieven die passen binnen de beschikbare ruimte.
Thema Cultuur
Cultuur draagt bij aan identiteit, verbinding en ontwikkeling. In Geldrop-Mierlo koesteren we onze cultuurhistorie en stimuleren we culturele activiteiten. We zien cultuur als middel om sociale doelen te bereiken, zoals talentontwikkeling, ontmoeting en betrokkenheid.
De komende jaren richten we ons op het behoud van karakteristieke elementen in de dorpen, het versterken van culturele voorzieningen zoals bibliotheken en musea, en het verbinden van cultuur met andere domeinen, zoals onderwijs en jongerenwerk.
| Doelen Cultuur |
|---|
| In 2026 is in Geldrop-Mierlo een cultureel aanbod gerealiseerd van minimaal vijf terugkerende activiteiten, zoals muziek, theater of cabaret, die toegankelijk zijn voor jongeren van 12 tot 27 jaar. Hierbij is specifieke aandacht voor vmbo- en mbo-jongeren, met activiteiten die aansluiten bij hun belevingswereld en leefomgeving. |
| In 2026 vinden in alle wijken en beide centra van Geldrop-Mierlo minimaal 30 structurele activiteiten plaats, georganiseerd door inwoners, ondernemers of maatschappelijke organisaties op het gebied van cultuur, sport, ontmoeting en duurzaamheid. |
| In 2026 zijn er minimaal 8 nieuwe initiatieven, die voortkomen uit vrijwilligersinitiatieven en kunnen worden ondersteund via de Subsidieregeling vrijwilligersorganisaties gemeente Geldrop-Mierlo 2025-2028 en Subsidie gebiedsgericht werken. |
| In 2028 zijn de twee bibliotheekvestigingen in Geldrop-Mierlo volledig getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties. De vernieuwde vestigingen organiseren minimaal drie culturele of sociale activiteiten per kwartaal, zoals workshops, lezingen of exposities, die bijdragen aan de culturele verrijking en sociale cohesie van de lokale gemeenschap. |
| In 2028 zijn de aanbevelingen uit het rapport Ginder betreffende de professionalisering van het Weverijmuseum gerealiseerd en is het Weverijmuseum in Zuidoost-Brabant een prominente, toekomstbestendige culturele instelling. Daarnaast heeft het museum sterke samenwerkingsverbanden met ten minste vijf lokale culturele aanbieders, waarmee het gezamenlijk culturele evenementen en projecten organiseert. |
Activiteiten: Cultuur
Terug naar navigatie - Thema Cultuur - Activiteiten: CultuurIn 2026 is in Geldrop-Mierlo een cultureel aanbod gerealiseerd van minimaal vijf terugkerende activiteiten, zoals muziek, theater of cabaret, die toegankelijk zijn voor jongeren van 12 tot 27 jaar. Hierbij is specifieke aandacht voor vmbo- en mbo-jongeren, met activiteiten die aansluiten bij hun belevingswereld en leefomgeving.
- We stellen met een ondersteunende partij een programma op, waarin een jongeren panel van 6 tot 10 jongeren en betrokken partners zoals scholen en jongerenwerk actief meedenken over vorm en inhoud.
- We voeren minimaal vijf activiteiten uit die aansluiten bij de leefwereld en interesses van jongeren en bereiken daarbij minstens 500 jongeren, alle activiteiten worden samen met de jongeren geëvalueerd.
In 2026 vinden in alle wijken en beide centra van Geldrop-Mierlo minimaal 30 structurele activiteiten plaats, georganiseerd door inwoners, ondernemers of maatschappelijke organisaties op het gebied van cultuur, sport, ontmoeting en duurzaamheid.
- We ondersteunen jaarlijks minimaal drie culturele organisaties of makers bij het organiseren van activiteiten zoals muziek, theater of cabaret, gericht op jongeren van 12 tot 27 jaar. Hierbij denken we aan partijen als Het Kunstkwartier, Stichting De Wiele, De Weeffabriek, maar ook aan kleinere vrijwilligersorganisaties zoals het Cabarethuis Geldrop, muziekverenigingen en theatergroepen. Het aanbod wordt afgestemd op de belevingswereld van deze jongeren (bijvoorbeeld qua locatie, tijdstip, genre of prijs).
- We realiseren minimaal vijf nieuwe terugkerende activiteiten, bijvoorbeeld als jaarlijks evenement of als reeks voorstellingen. Bij minimaal drie van deze activiteiten is aantoonbaar samengewerkt met vmbo- of mbo-scholen of het jongerenwerk.
- We financieren activiteiten via jaarlijkse subsidies (voor grotere organisaties) en via vierjaarlijkse subsidies (voor vrijwilligersorganisaties). We monitoren het bereik, herhaalbezoek en de waardering van de jongeren via korte evaluaties. Aanbod en verantwoording worden gedurende de looptijd van de subsidies actief gevolgd en waar nodig bijgesteld.
In 2026 zijn er minimaal 8 nieuwe initiatieven, die voortkomen uit vrijwilligersinitiatieven en kunnen worden ondersteund via de Subsidieregeling vrijwilligersorganisaties gemeente Geldrop-Mierlo 2025-2028 en Subsidie gebiedsgericht werken.
- We zetten het budget voor eenmalige subsidies gericht in om minimaal acht nieuwe initiatieven te ondersteunen van inwoners of groepen die op dat moment nog geen subsidie ontvangen via de Subsidieregeling vrijwilligersorganisaties gemeente Geldrop-Mierlo 2025-2028 of via gebiedsgericht werken.
- We maken de subsidiemogelijkheid actief bekend via gebiedsnetwerken, sociale media, lokale nieuwsbronnen en via de gebiedsregisseurs.
- Eenmalige subsidies benutten we om initiatiefnemers de kans te geven om een culturele of maatschappelijke activiteit te organiseren in Geldrop-Mierlo en tegelijkertijd te beoordelen of het initiatief aansluit bij de behoeften van inwoners, of de organisator een betrouwbare partij is en of het initiatief potentie heeft voor structurele ondersteuning in de toekomst.
In 2028 zijn de twee bibliotheekvestigingen in Geldrop-Mierlo volledig getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties. De vernieuwde vestigingen organiseren minimaal drie culturele of sociale activiteiten per kwartaal, zoals workshops, lezingen of exposities, die bijdragen aan de culturele verrijking en sociale cohesie van de lokale gemeenschap.
- Jaarlijks organiseren de vestigingen ieder kwartaal minimaal twee culturele of sociale activiteiten. Vanaf 2027 wordt dit uitgebreid naar minimaal drie activiteiten per kwartaal per vestiging, zoals lezingen, workshops, exposities of themabijeenkomsten, afgestemd op de lokale behoefte.
- Samen met de gemeenten Nuenen, Son en Breugel en Heeze-Leende en de Stichting Bibliotheek Dommeldal wordt een koersdocument opgesteld waarin we vastleggen hoe de bibliotheekorganisatie de maatschappelijke opdracht en lokale programmering duurzaam vormgeeft in alle vier de gemeenten.
- We doen een functionele en ruimtelijke herinrichting van de Bibliotheek in Geldrop, die volgt uit de besluitvorming n.a.v. het locatie onderzoek van Berenschot.
- We monitoren jaarlijks het aantal georganiseerde activiteiten, het bezoekersaantal, de waardering van gebruikers en de samenwerking met lokale partners. Deze gegevens worden gebruikt om bij te sturen richting 2028.
In 2028 zijn de aanbevelingen uit het rapport Ginder betreffende de professionalisering van het Weverijmuseum gerealiseerd en is het Weverijmuseum in Zuidoost-Brabant een prominente, toekomstbestendige culturele instelling. Daarnaast heeft het museum sterke samenwerkingsverbanden met ten minste vijf lokale culturele aanbieders, waarmee het gezamenlijk culturele evenementen en projecten organiseert.
- We voeren ieder kwartaal overleg met de directeur en de voorzitter van het Weverijmuseum. In dit overleg worden de voortgang van de professionalisering, de uitvoering van de aanbevelingen uit het rapport van Ginder en de strategische koers besproken. Waar nodig sturen we bij.
- We faciliteren het museum in het versterken van de interne organisatie, bijvoorbeeld via subsidie voor adviestrajecten, deskundigheidsbevordering of projectleiding. We stimuleren het bestuur bij de verdere ontwikkeling van een professioneel werkende organisatie met heldere taakverdeling en toekomstgerichte visie.
- We ondersteunen de directeur bij het actief opbouwen van samenwerkingen met ten minste vijf lokale partners, zoals basisscholen, het Strabrecht College, De Wiele, De Weeffabriek en andere culturele initiatieven. Minimaal 3 gezamenlijke projecten of evenementen worden uiterlijk in 2028 gerealiseerd.
- We stimuleren het museum om aansluiting te vinden bij regionale netwerken en platforms zoals Brainport, de Dutch Design Week en MBO-opleidingen met een link naar techniek, ambacht en creativiteit. In overleg met het museum onderzoeken we de mogelijkheden om het museum in 2026–2028 te positioneren als kennis- en leerplek op het gebied van textielambacht en weven, met ruimte voor stages, workshops en samenwerking met onderwijsinstellingen.
Thema Duurzaamheid
De klimaatuitdagingen zijn groot en raken ook Geldrop-Mierlo. Denk aan wateroverlast, droogte, hittestress en het verlies van biodiversiteit. We hebben een belangrijke taak in het uitvoeren van het landelijke Klimaatakkoord en het behalen van landelijke en regionale doelen.
We stimuleren energiebesparing, het opwekken van duurzame energie, het aardgasvrij maken van wijken en circulair leven en werken om de oorzaak van klimaatverandering aan te pakken. Daarnaast passen we onze gemeente ook aan het veranderende klimaat aan, door te vergroenen, water op te vangen en te infiltreren en voor koelteplekken en schaduw te zorgen. Dit draagt ook bij aan het vergroten van de biodiversiteit. Daarbij betrekken we inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners.
Onze eigen organisatie geeft hierin het goede voorbeeld. Biodiversiteit wordt binnen andere programma’s opgepakt, zoals in het buitengebied en in de wijken.
In deze strategie staan de hoofddoelen uit het programma duurzaamheid. Een volledig overzicht inclusief subdoelen is te vinden in het programma duurzaamheid. In de uitvoeringsagenda bij dit programma staat beschreven wat de gemeente doet om deze doelen te bereiken.
| Doelen Duurzaamheid |
|---|
| In 2026 wordt op minimaal twee bedrijventerreinen samengewerkt om netcongestie tegen te gaan en/of CO2 reducerende maatregelen te nemen. |
| In 2026 is de CO2-uitstoot met 35% afgenomen t.o.v. 2017, zoals blijkt uit de cijfers van de regionale klimaatmonitor. |
| In 2026 blijkt uit de regionale klimaatmonitor dat bij 10% van de woningen de hoofdverwarmingsinstallatie niet op aardgas werkt. |
| In 2026 blijkt uit de regionale klimaatmonitor dat in 2026 45% van de panden zonnepanelen heeft. |
| In 2026 blijkt uit de regionale klimaatmonitor dat in 2026 30% van de panden energielabel B of beter heeft. |
| In 2027 wordt bij alle geplande rioolvervangingsprojecten een apart regenwaterriool aangelegd, waarbij omwonenden actief worden uitgenodigd om hun hemelwater af te koppelen en aan te sluiten op dit regenwaterriool. |
| In 2029 wordt er bij de inrichting van alle nieuwe gebieden, maar ook bij aanpassingen van alle bestaande gebieden, expliciet rekening gehouden met de watersituatie, zodat verdroging tegen wordt gegaan, en wateroverlast wordt voorkomen. |
| In 2030 is 60% van het huishoudelijk afval recyclebaar zoals berekend door Cure met behulp van cijfers van CBS. |
Activiteiten: Duurzaamheid
Terug naar navigatie - Thema Duurzaamheid - Activiteiten: DuurzaamheidIn 2026 wordt op minimaal twee bedrijventerreinen samengewerkt om netcongestie tegen te gaan en/of CO2 reducerende maatregelen te nemen.
- De acties om dit doel te bereiken zijn opgenomen in de opgave bedrijventerreinen.
In 2026 is de CO2-uitstoot met 35% afgenomen t.o.v. 2017, zoals blijkt uit de cijfers van de regionale klimaatmonitor.
- Wij faciliteren duurzame bewonersinitiatieven en versterken de contacten in de buurt. Wij gaan actief de wijken in om ons bereik te vergroten en inwoners te ondersteunen.
- Wij subsidiëren het Energiehuis Slim Wonen, het energieloket van onze gemeente. Het Energiehuis Slim Wonen helpt onze inwoners bij het verduurzamen van hun woning. In 2026 maken wij samen met het Energiehuis en de regiogemeenten een plan voor de periode na 2026. Daarbij verruimen wij de doelgroep en diensten zodat het loket aansluit op de Europese richtlijn EPBD IV. Het Energiehuis gaat onderdeel uitmaken van het centrale duurzaamheidsloket van de gemeente.
- Wij ondersteunen inwoners die te maken hebben met energiearmoede via een witgoedregeling, energiecoaches, kleine energiebesparende maatregelen en een klusteam dat deze maatregelen aanbrengt.
- Wij onderzoeken in 2026 met regionale samenwerkingspartners of we gezamenlijke richtlijnen voor duurzame nieuwbouw kunnen opstellen. Wij evalueren het gebruik van de GPR (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn)-methode. Doel van deze samenwerking is dat ontwikkelaars niet in elke gemeente met andere eisen te maken krijgen.
- Wij werken in subregionaal verband samen om tot gezamenlijke afspraken te komen met onze woningcorporaties over duurzaamheid. In 2026 ronden wij hiervoor een voorstel af dat als basis dient voor de prestatieafspraken vanaf 2027.
- Wij evalueren in 2026 twee pilots schoon emissieloos bouwen. Op basis daarvan bepalen wij hoe schoon emissieloos bouwen onderdeel wordt van onze reguliere activiteiten.
- Wij breiden het netwerk van openbare laadpunten verder uit. Wij plaatsen extra laadpalen op plekken waar de bestaande palen veel worden gebruikt en werken toe naar een dekkend netwerk in de gemeente.
- Wij kopen in 2026 maatschappelijk verantwoord in. In aanbestedingen passen wij minimaal twee thema’s toe: milieu, klimaat, circulair, ketenverantwoordelijkheid, diversiteit & inclusie of social return.
In 2026 blijkt uit de regionale klimaatmonitor dat bij 10% van de woningen de hoofdverwarmingsinstallatie niet op aardgas werkt.
- Wij actualiseren eind 2026 onze transitievisie warmte en werken deze uit tot een warmteprogramma. Hierin beschrijven wij hoe wij woningen isoleren en aardgasvrij maken. Per buurt geven wij aan wat het meest waarschijnlijke alternatief is voor aardgas. Wij verwerken daarbij nieuwe ontwikkelingen en de lessen uit Kerkakkers en Coevering.
- Wij actualiseren jaarlijks de handelingsperspectieven voor de buurten Kerkakkers en Coevering, zodat deze aansluiten bij de laatste ontwikkelingen.
- Wij bepalen in 2026, op basis van de ervaringen in Kerkakkers en Coevering, voor welke volgende buurt wij ook een handelingsperspectief opstellen.
- In 2026 maken wij gebruik van een bewonersreis. Dit helpt inwoners stap voor stap bij het verduurzamen van hun woning. Wij promoten deze aanpak actief om inwoners overzicht en houvast te bieden.
In 2026 blijkt uit de regionale klimaatmonitor dat in 2026 45% van de panden zonnepanelen heeft.
- Wij bieden in 2026 de stimuleringslening duurzaamheid aan voor particuliere woningeigenaren. Met deze lening kunnen inwoners onder andere zonnepanelen aanschaffen of hun woning isoleren.
- Wij ondersteunen in 2026 sport- en welzijnsorganisaties via de subsidieregeling verduurzamen accommodaties (2024–2026). Met deze subsidie kunnen organisaties zonnepanelen plaatsen of isolatiemaatregelen nemen.
In 2026 blijkt uit de regionale klimaatmonitor dat in 2026 30% van de panden energielabel B of beter heeft.
- Wij ondersteunen Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) bij het verduurzamen van hun gebouw. Hiervoor werken wij samen met het Transitiecentrum VvE’s Brabant (VTCB). Zij organiseren informatiebijeenkomsten en cursussen, geven energieadviezen, bieden 1-op-1 begeleiding en beheren een helpdesk. Wij doen dit samen met de gemeenten Best, Eindhoven en Veldhoven.
- Wij zetten de rijksbijdrage in voor een lokale subsidieregeling die particuliere woningeigenaren met een slecht geïsoleerde woning en een WOZ-waarde onder het landelijke gemiddelde ondersteunt bij isolatie. Deze regeling gaat in 2026 van start.
- Wij geven in 2026 een ecologisch bureau opdracht om een Soortenmanagementplan (SMP) op te stellen. Daarmee wordt onderzocht hoe het gaat met beschermde diersoorten in onze gemeente en waar zij zich bevinden, zoals vleermuizen, huismussen en gierzwaluwen. Op basis van deze inzichten wordt bepaald welke maatregelen nodig zijn, bijvoorbeeld het plaatsen van kraamverblijven voor vleermuizen. Het SMP levert een gebiedsontheffing op en bevat instandhoudingsmaatregelen, zodat de isolatieopgave de biodiversiteit niet schaadt. Het proces duurt ongeveer twee jaar.
In 2027 wordt bij alle geplande rioolvervangingsprojecten een apart regenwaterriool aangelegd, waarbij omwonenden actief worden uitgenodigd om hun hemelwater af te koppelen en aan te sluiten op dit regenwaterriool.
- Wij leggen in 2026 bij zoveel mogelijk rioolvervangingsprojecten een apart regenwaterriool aan.
- Wij werken in 2026 aan de herziening van het gemeentelijk rioleringsplan. Hierin maken wij afspraken om omwonenden vaker en actiever te betrekken bij het afkoppelen van hemelwater.
In 2029 wordt er bij de inrichting van alle nieuwe gebieden, maar ook bij aanpassingen van alle bestaande gebieden, expliciet rekening gehouden met de watersituatie, zodat verdroging tegen wordt gegaan, en wateroverlast wordt voorkomen.
- Wij leggen in 2026 bij onze projecten zoveel mogelijk waterinfiltrerende voorzieningen aan, zoals waterdoorlatende buizen, ondergrondse kratten en wadi’s om verdroging tegen te gaan en om wateroverlast te voorkomen.
In 2030 is 60% van het huishoudelijk afval recyclebaar zoals berekend door Cure met behulp van cijfers van CBS.
- Wij leggen in de eerste helft van 2026 een nieuw grond- en afvalstoffenplan voor aan de raad.
- Wij maken in 2026 een actieplan circulariteit. Hierin benoemen wij de grootste kansen in Geldrop-Mierlo en bepalen wij de koers voor de komende jaren.
- Wij nemen in 2026 deel aan de landelijke campagne Heel Nederland Repareert. In maart en oktober organiseren wij hiervoor een activiteit.
- Wij doen in 2026 mee aan de Textielrace en de E-wasterace. Scholen strijden hierin om zoveel mogelijk textiel en elektronisch afval in te zamelen voor hergebruik.
Thema Mobiliteit
Geldrop-Mierlo werkt aan een duurzaam en veilig mobiliteitssysteem. We behouden of verbeteren de kwaliteit van ons wegennet en verbeteren de bereikbaarheid binnen onze gemeente én in de regio.
Lokaal zetten we in op verkeersveiligheid, goede fietsroutes en deelmobiliteit. Regionaal dragen we bij aan de realisatie van OV-hubs, betere busverbindingen en comfortabele fietsverbindingen met Eindhoven en Helmond. We stimuleren het gebruik van duurzame vervoersvormen en maken ruimte voor langzaam verkeer.
| Doelen Mobiliteit |
|---|
| In 2027 is het openbaar vervoernetwerk verbeterd met frequente en betrouwbare verbindingen, waaronder minimaal 4 bussen per uur in de spits en 2 per uur in de daluren. Daarnaast voldoet 90% van de bushaltes aan de landelijke toegankelijkheids- en verlichtingsnormen. Deze verbeteringen dragen bij aan een betere bereikbaarheid, minder autoverkeer, veiligere haltes en oversteekplaatsen en snellere OV-verbindingen door bijvoorbeeld aparte busvoorzieningen. De uitvoering vindt plaats in samenwerking met vervoerders zoals Hermes en Arriva, en de provincie. Om dit te bereiken: - Werkt de gemeente Geldrop-Mierlo in de periode 2025 en 2026 samen met vervoerders en de provincie Noord-Brabant aan de planvorming en voorbereiding van infrastructuurverbeteringen voor het openbaar vervoer. In 2026 worden de eerste infrastructurele maatregelen, waaronder de aanleg van de busbaan Mierloseweg en de aanpassing van bushaltes, gestart. Deze werkzaamheden moeten uiterlijk eind 2027 volledig afgerond zijn, waarbij de busbaan en haltes voldoen aan de landelijke eisen voor toegankelijkheid, verlichtingsnormen en doorstroming. |
| In 2028 is deelmobiliteit een bekend en toegankelijk alternatief voor eigen autobezit in Geldrop-Mierlo, waarbij minimaal 70% van de inwoners bekend is met het gebruik en de werking van deelmobiliteit, zoals blijkt uit de tweejaarlijkse inwonersenquête. Hiermee dragen we bij aan minder autogebruik, lagere CO₂-uitstoot, en een betere leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid, in samenwerking met regionale partners zoals Brainport Bereikbaar en de gemeente Eindhoven. Om dit te bereiken: - Voert de gemeente Geldrop-Mierlo in de periode 2025 en 2027 kleinschalige, vraag gestuurde pilotprojecten uit om inwoners stap voor stap vertrouwd te maken met deelmobiliteit. Deze pilots sluiten aan bij de regionale concessie onder leiding van de gemeente Eindhoven en Brainport Bereikbaar en worden gekoppeld aan bestaande ontwikkelingen, zoals woningbouw of gemeentelijke deelauto’s die buiten kantooruren beschikbaar zijn voor bewoners. |
| In 2029 zijn de herinrichtingsplannen voor de centra van Geldrop en Mierlo gereed, gericht op autoluwere straten, bredere trottoirs, voldoende fietsenstallingen en veilige oversteekplaatsen. De uitvoering is uiterlijk in 2035 afgerond. Minimaal 80% van de bezoekers beoordeelt de bereikbaarheid per fiets of te voet dan als goed (cijfer 7 of hoger). Dit draagt bij aan minder autoverkeer, conflictvrije routes en een aantrekkelijkere verblijfsruimte. Tussen 2030 en 2035 worden de werkzaamheden gefaseerd afgerond, met het doel dat minimaal 80% van de bezoekers in 2035 de bereikbaarheid per fiets of te voet beoordeelt met een 7 of hoger, wat bijdraagt aan een vermindering van het autoverkeer en een verbetering van de leefbaarheid. Om dit te bereiken: - Is in 2028 de planvorming voor de herinrichting van de centra van Geldrop en Mierlo gereed, met focus op autoluwe straten, bredere trottoirs, voldoende fietsenstallingen en veilige oversteekplaatsen. - Zijn in 2028 de herinrichtingsplannen definitief vastgesteld en goedgekeurd. |
| In 2031 voldoet ten minste 50% van het fietspadennetwerk in Geldrop-Mierlo aan de minimale kwaliteitsnormen voor breedte, verlichting en verharding (asfalt of beton), zoals vastgelegd in de Lokale Bereikbaarheidsagenda. Om dit te bereiken: - Voert de gemeente Geldrop-Mierlo in de periode 2025 en 2028 werkzaamheden uit op het fietspadennetwerk, waarbij in minimaal 10% van het totale netwerk wordt verbeterd op het gebied van breedte, verlichting en verharding conform de landelijke richtlijnen voor fietspaden. |
| In 2031 zijn de fietsroutes naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten verbeterd tot snelfietsroutes of hoogwaardige fietspaden. Dit leidt tot een stijging van het gebruik met minimaal 15% ten opzichte van 2025, gemeten via vaste fietstelpunten. Deze verbetering draagt bij aan minder autoverkeer, veiligere routes en een aantrekkelijker en duurzamer mobiliteitssysteem. De uitvoering gebeurt in samenwerking met provincie en buurgemeenten en sluit aan bij de regionale bereikbaarheidsagenda. Om dit te bereiken: - Werkt de gemeente Geldrop-Mierlo in de periode 2025 en 2028 samen met de provincie en buurgemeenten aan de planvorming en voorbereiding van de verbetering van de hoofdverbindingen richting Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten. In 2028 kunnen minimaal twee projecten starten met de voorbereidingen voor aanleg. Deze voorbereidingen zijn gericht zijn op de opwaardering van deze verbindingen tot snelfietsroute of hoogwaardig fietspad, met een breedte van minimaal 3,5 meter, goede verlichting en glad asfalt of beton. |
Activiteiten: Mobiliteit
Terug naar navigatie - Thema Mobiliteit - Activiteiten: MobiliteitIn 2027 is het openbaar vervoernetwerk verbeterd met frequente en betrouwbare verbindingen, waaronder minimaal 4 bussen per uur in de spits en 2 per uur in de daluren. Daarnaast voldoet 90% van de bushaltes aan de landelijke toegankelijkheidsnormen. Deze verbeteringen dragen bij aan een betere bereikbaarheid, minder autoverkeer, veiligere haltes en snellere OV-verbindingen door bijvoorbeeld aparte busvoorzieningen.
De uitvoering vindt plaats in samenwerking met vervoerders zoals Hermes, de MRE en de provincie. Om dit te bereiken:
- Werkt de gemeente Geldrop-Mierlo in de periode 2025 en 2026 samen met vervoerders, MRE en de provincie Noord-Brabant aan de planvorming en voorbereiding van infrastructuurverbeteringen voor het openbaar vervoer.
- In 2026 worden de eerste infrastructurele maatregelen, waaronder de aanleg van de busbaan Mierloseweg gestart. Deze werkzaamheden moeten uiterlijk eind 2027 volledig afgerond zijn, waarbij de busbaan en haltes voldoen aan de landelijke eisen voor toegankelijkheid en doorstroming.
- In 2026 verkennen we ook de mogelijkheden van verlenging van de busbaan op de Gijzenrooiseweg (wegvak Laan van Tolkien-Emopad) als onderdeel van HOV5 Eindhoven-Geldrop met als doel deze in 2027 te realiseren.
- Wij starten met de aanleg van de busbaan Mierloseweg.
- Wij verkennen de verlenging van de busbaan op de Gijzenrooiseweg (wegvak Laan van Tolkien–Emopad) als onderdeel van HOV5 Eindhoven–Geldrop.
- Wij bereiden met een krediet de uitbreiding van de busbaan Gijzenrooiseweg voor.
- Wij vervangen de verkeersregelinstallaties (VRI's) bij de kruisingen Gijzerooiseweg-Rielsedijk en Gijzenrooiseweg-Laan van Tolkien om de verkeersveiligheid te waarborgen en de doorstroming van verkeer te verbeteren.
In 2028 is deelmobiliteit een bekend en toegankelijk alternatief voor eigen autobezit in Geldrop-Mierlo, waarbij minimaal 70% van de inwoners bekend is met het gebruik en de werking van deelmobiliteit, zoals blijkt uit de tweejaarlijkse inwonersenquête. Hiermee dragen we bij aan minder autogebruik, lagere CO2-uitstoot, en een betere leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid, in samenwerking met regionale partners zoals Brainport Bereikbaar en de gemeente Eindhoven.
Om dit te bereiken:
- Voert de gemeente Geldrop-Mierlo in de periode 2025 tot 2027 kleinschalige, vraag gestuurde pilotprojecten uit om inwoners stap voor stap vertrouwd te maken met deelmobiliteit. Deze pilots sluiten aan bij de regionale concessie onder leiding van de gemeente Eindhoven en Brainport Bereikbaar en worden gekoppeld aan bestaande ontwikkelingen, zoals woningbouw of gemeentelijke deelauto’s die buiten kantooruren beschikbaar zijn voor bewoners.
- Wij voeren kleinschalige pilotprojecten uit om inwoners vertrouwd te maken met deelmobiliteit, in samenwerking met Brainport Bereikbaar en de gemeente Eindhoven.
In 2029 zijn de herinrichtingsplannen voor de centra van Geldrop en Mierlo gereed, gericht op autoluwere straten, bredere trottoirs, voldoende fietsenstallingen en veilige oversteekplaatsen. De uitvoering is uiterlijk in 2035 afgerond.
Minimaal 80% van de bezoekers beoordeelt de bereikbaarheid per fiets of te voet dan als goed (cijfer 7 of hoger). Dit draagt bij aan minder autoverkeer, conflictvrije routes en een aantrekkelijkere verblijfsruimte.
Tussen 2030 en 2035 worden de werkzaamheden gefaseerd afgerond, met het doel dat minimaal 80% van de bezoekers in 2035 de bereikbaarheid per fiets of te voet beoordeelt met een 7 of hoger, wat bijdraagt aan een vermindering van het autoverkeer en een verbetering van de leefbaarheid.
Om dit te bereiken:
- Is in 2028 de planvorming voor de herinrichting van de centra van Geldrop en Mierlo gereed, met focus op autoluwe straten, bredere trottoirs, voldoende fietsenstallingen en veilige oversteekplaatsen.
- Zijn in 2029 de herinrichtingsplannen definitief vastgesteld en goedgekeurd.
- Wij voeren betaald parkeren in bij De Meent met betaalautomaten, bebording en markering om de verblijfskwaliteit te vergroten.
- Wij bereiden een langzaam-verkeersplan voor om verkeersveiligheid en leefbaarheid in de kernen te verbeteren.
- Wij leggen plateau's aan om de snelheid van autoverkeer in woonstraten te verlagen en daardoor de verkeersveiligheid te vergroten.
In 2031 voldoet ten minste 50% van het fietspadennetwerk in Geldrop-Mierlo aan de minimale kwaliteitsnormen voor breedte, verlichting en verharding (rood asfalt), zoals vastgelegd in de Lokale Bereikbaarheidsagenda. Om dit te bereiken:
- Voert de gemeente Geldrop-Mierlo in de periode 2025 tot 2028 werkzaamheden uit op het fietspadennetwerk, waarbij in minimaal 20% van het totale netwerk wordt verbeterd op het gebied van breedte, verlichting en verharding conform de landelijke en provinciale richtlijnen voor fietspaden.
- Wij verbeteren de fietspaden langs de Laan der Vier Heemskinderen door de oude tegels te vervangen met asfalt om fietsers meer comfort te bieden.
In 2031 zijn de fietsroutes naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten verbeterd tot snelfietsroutes of hoogwaardige fietspaden. Dit leidt tot een stijging van het gebruik van de fietspaden met minimaal 15% ten opzichte van 2025, gemeten via vaste fietstelpunten. Deze verbetering draagt bij aan minder autoverkeer, veiligere routes en een aantrekkelijker en duurzamer mobiliteitssysteem. De uitvoering gebeurt in samenwerking met de provincie, MRE en buurgemeenten en sluit aan bij de Regionale Bereikbaarheidsagenda.
Om dit te bereiken:
- Werkt de gemeente Geldrop-Mierlo in de periode 2025 tot 2028 samen met de provincie, MRE en buurgemeenten aan de planvorming en voorbereiding van de verbetering van de hoofdverbindingen richting Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten. In 2029 zijn minimaal twee projecten gestart of gerealiseerd. Deze voorbereidingen zijn gericht zijn op de opwaardering van deze verbindingen tot snelfietsroute of hoogwaardig fietspad van voldoende breedte, goede verlichting en comfortabel rood asfalt.
- Wij realiseren de fietsstraat aan de Genoenhuizerweg als onderdeel van een veiliger en completer fietsnetwerk.
Thema Veiligheid
Veiligheid is een basisvoorwaarde voor het welzijn van inwoners. Als gemeente voeren we de regie op het veiligheidsbeleid. We pakken veiligheidsproblemen gebiedsgericht aan en werken samen in het basisteam Dommelstroom met partners zoals politie, Openbaar Ministerie en buurgemeenten.
We richten ons op het voorkomen van criminaliteit, het verbeteren van het veiligheidsgevoel en het versterken van sociale cohesie en maatschappelijke weerbaarheid. Daarbij leggen we verbinding met andere thema’s, zoals leefbare wijken en sterke netwerken.
| Doelen Veiligheid |
|---|
| In 2026 is 80% van de collega's zich bewust van de risico’s van ondermijnende criminaliteit en weet hoe en waar zij signalen kunnen melden. Dit wordt gemeten via een medewerkers-onderzoek. |
| In 2026 is onder de vlag van het Dommelstroom Interventie Team (DIT) een (concept)convenant opgesteld waarin de nieuwe kaders, gezamenlijke doelen en samenwerkingsafspraken m.b.t. bestuurlijke handhaving zijn vastgelegd. Tevens is er een governancestructuur ingericht op strategisch, tactisch en operationeel niveau, waarin 100% van de betrokken partners actief participeert. De samenwerking binnen deze structuur is gericht op het uitvoeren van gezamenlijke interventies, het structureel delen van kennis en het ontwikkelen en toepassen van eenduidig beleid in de regio. De effectiviteit van de gezamenlijke interventies wordt vanaf 2026 aantoonbaar vergroot en gemeten aan de hand van vooraf vastgestelde indicatoren, zoals het aantal uitgevoerde bestuurlijke handhavingsinterventies, het aantal betrokken partners per actie, casusresultaten, en evaluaties op impact en tevredenheid van partners. |
| Vanaf 2026 organiseren we samen met partners zoals de politie en bibliotheek jaarlijks minimaal 5 voorlichtingscampagnes gericht op online veiligheid: de veiligheidsbeleving van inwoners op internet en de maatregelen die ze nemen om zich te beschermen tegen criminelen. Hierbij richten we ons specifiek op de doelgroepen jeugd, senioren en het MKB. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke en regionale campagnes, door samenwerking binnen het basisteam Dommelstroom en op lokaal niveau wanneer daar specifiek binnen een bepaald gebied of bepaalde doelgroep behoefte aan bestaat. |
| In 2027 is het rapportcijfer dat inwoners gemiddeld geven voor de veiligheid in de eigen buurt gestegen ten opzichte van 2025. Dit blijkt uit de resultaten uit de Veiligheidsmonitor die iedere twee jaar op wijkniveau wordt uitgezet in de gemeente. Om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te vergroten stelt de gemeente op basis van de Politiewet minimaal eens in de vier jaar prioriteiten vast. Uit landelijke, regionale en lokale prioriteiten volgen de acties. |
| In 2029 is het aantal slachtoffers van digitale criminaliteit in onze gemeente niet gestegen ten opzichte van 2026. Hierbij wordt zowel gekeken naar politiecijfers over gedigitaliseerde criminaliteit (klassieke oplichting met behulp van ICT) als naar cybercrime (criminaliteit door middel van een computer, gericht op een computer zoals hacken, DDOS en Ransomware). |
| In 2029 is de bewustwording over ondermijnende criminaliteit onder inwoners en ondernemers met minimaal 10% toegenomen ten opzichte van de nulmeting in 2027. Dit wordt gemeten via de veiligheidsmonitor, waarin vanaf 2027 specifieke vragen over ondermijning en weerbaarheid zijn opgenomen. |
Activiteiten: Veiligheid
Terug naar navigatie - Thema Veiligheid - Activiteiten: VeiligheidIn 2026 is 80% van de collega's zich bewust van de risico’s van ondermijnende criminaliteit en weet hoe en waar zij signalen kunnen melden. Dit wordt gemeten via een medewerkers-onderzoek.
- Wij organiseren in 2026 samen met de Dommelstroomgemeenten (Cranendonck, Heeze-Leende, Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel en Valkenswaard) een ‘maand van de weerbaarheid’. In deze periode bieden we cursussen, trainingen en workshops aan over het thema ‘weerbare overheid’.
- Wij voeren eind 2026 een online peiling uit om te meten hoeveel collega’s op de hoogte zijn van ondermijnende criminaliteit.
- Wij nemen ambtelijk deel aan de voorbereidende projectgroep en zorgen binnen ons Concernmanagement en onze teammanagers voor draagvlak en actieve deelname aan de weerbaarheidsactiviteiten.
In 2026 is onder de vlag van het Dommelstroom Interventie Team (DIT) een (concept)convenant opgesteld waarin de nieuwe kaders, gezamenlijke doelen en samenwerkingsafspraken m.b.t. bestuurlijke handhaving zijn vastgelegd. Tevens is er een governancestructuur ingericht op strategisch, tactisch en operationeel niveau, waarin 100% van de betrokken partners actief participeert. De samenwerking binnen deze structuur is gericht op het uitvoeren van gezamenlijke interventies, het structureel delen van kennis en het ontwikkelen en toepassen van eenduidig beleid in de regio. De effectiviteit van de gezamenlijke interventies wordt vanaf 2026 aantoonbaar vergroot en gemeten aan de hand van vooraf vastgestelde indicatoren, zoals het aantal uitgevoerde bestuurlijke handhavingsinterventies, het aantal betrokken partners per actie, casusresultaten, en evaluaties op impact en tevredenheid van partners.
- In 2026 stelt het Ambtelijk Voorbereidend Overleg Dommelstroom Interventie Team het definitieve convenant op. Hierin worden de samenwerking, doelen en kaders voor bestuurlijke handhaving vastgelegd. De coördinator van het Dommelstroom Interventie Team (DIT) richt in 2026 de governancestructuur in en begeleidt dit proces. Wij nemen namens de gemeente Geldrop-Mierlo actief deel aan dit overleg, zowel op ambtelijk als op managementniveau, en leveren inhoudelijke bijdragen.
Vanaf 2026 organiseren we samen met partners zoals de politie en bibliotheek jaarlijks minimaal 5 voorlichtingscampagnes gericht op online veiligheid: de veiligheidsbeleving van inwoners op internet en de maatregelen die ze nemen om zich te beschermen tegen criminelen. Hierbij richten we ons specifiek op de doelgroepen jeugd, senioren en het MKB. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke en regionale campagnes, door samenwerking binnen het basisteam Dommelstroom en op lokaal niveau wanneer daar specifiek binnen een bepaald gebied of bepaalde doelgroep behoefte aan bestaat.
- In 2026 organiseren wij samen met partners zoals de politie en de bibliotheek meerdere voorlichtingsbijeenkomsten over online veiligheid. Een deel van de bijeenkomsten richt zich specifiek op senioren, een ander deel op alle inwoners.
- Wij leggen afspraken met scholen vast over voorlichting aan jongeren.
- Wij bieden voorlichting aan ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) via trajecten zoals het Politiekeurmerk Veilig Ondernemen.
In 2027 is het rapportcijfer dat inwoners gemiddeld geven voor de veiligheid in de eigen buurt gestegen ten opzichte van 2025. Dit blijkt uit de resultaten uit de Veiligheidsmonitor die iedere twee jaar op wijkniveau wordt uitgezet in de gemeente. Om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te vergroten stelt de gemeente op basis van de Politiewet minimaal eens in de vier jaar prioriteiten vast. Uit landelijke, regionale en lokale prioriteiten volgen de acties.
- Wij analyseren in 2026 de resultaten van de landelijke Veiligheidsmonitor, inclusief de extra enquêtes die in 2025 in onze gemeente zijn uitgezet. Deze resultaten geven inzicht in het veiligheidsgevoel en de ervaren veiligheid per wijk.
- Wij werken in 2026 verder aan de uitvoering van de prioriteiten uit het Integraal Veiligheidsplan 2023–2026: zorg en veiligheid, digitale veiligheid en ondermijning. Jeugd en veiligheid is hierbij een rode draad.
In 2029 is het aantal slachtoffers van digitale criminaliteit in onze gemeente niet gestegen ten opzichte van 2026. Hierbij wordt zowel gekeken naar politiecijfers over gedigitaliseerde criminaliteit (klassieke oplichting met behulp van ICT) als naar cybercrime (criminaliteit door middel van een computer, gericht op een computer zoals hacken, DDOS en Ransomware).
- In 2026 organiseren we voorlichtingsbijeenkomsten voor doelgroepen en nemen we deel aan regionale en landelijke voorlichtingscampagnes.
In 2029 is de bewustwording over ondermijnende criminaliteit onder inwoners en ondernemers met minimaal 10% toegenomen ten opzichte van de nulmeting in 2027. Dit wordt gemeten via de veiligheidsmonitor, waarin vanaf 2027 specifieke vragen over ondermijning en weerbaarheid zijn opgenomen.
- In 2026 zijn hier geen specifieke acties voor voorzien.
Thema Digitale samenleving
Digitalisering biedt kansen om de leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid van onze openbare ruimte te verbeteren. Denk aan slimme verlichting, realtime verkeersinformatie of digitale informatievoorziening in de openbare ruimte. Tegelijkertijd vraagt deze ontwikkeling om zorgvuldige begeleiding. Niet iedereen heeft automatisch toegang tot of baat bij digitale innovaties.
Als gemeente willen we dat alle inwoners kunnen meedoen en profiteren van digitale mogelijkheden. Daarom nemen we een stimulerende en ondersteunende rol in.
| Doelen Digitale samenleving |
|---|
| In 2026 heeft de gemeente de ervaringen van gebruikers, de behoeften van inwoners en de kansen van digitale toepassingen in de openbare ruimte in kaart. |
Activiteiten: Digitale samenleving
Terug naar navigatie - Thema Digitale samenleving - Activiteiten: Digitale samenlevingIn 2026 heeft de gemeente de ervaringen van gebruikers, de behoeften van inwoners en de kansen van digitale toepassingen in de openbare ruimte in kaart.
- Wij voeren een onderzoek uit onder gebruikers en inwoners om hun ervaringen en behoeften op te halen.
- Wij inventariseren de bestaande en mogelijke digitale toepassingen in de openbare ruimte.
- Wij stellen in 2026 een rapportage op met inzichten en aanbevelingen als basis voor vervolgacties.
Opgave Gebiedsontwikkeling
In onze Visie 2044 is opgenomen wat onze ambities betekenen binnen de woonwijken, de centra, de buitengebieden en de bedrijventerreinen. De omvang van sommige ontwikkelingen, gekoppeld aan geografisch gebied is zodanig dat dit een opgave op zichzelf is. Dit geldt voor de Coevering, Gijzenrooi en Centrum Geldrop.
In deze opgave gebiedsontwikkeling zijn daarnaast een drietal gebieden aangewezen waar een ontwikkeling gewenst en beoogd is. Deze gebieden zijn verschillend, maar de aanpak is steeds hetzelfde: integraal, samen met de omgeving en met oog voor wat lokaal nodig is. Daarbij is relevant dat de schaalsprong zijn effect zal hebben waardoor er niet alleen behoefte is aan meer woningen, maar het ook belangrijk is om te kijken of er voldoende voorzieningen zijn waar mensen in hun nabijheid gebruik van kunnen maken. Het gaat dan om basisvoorzieningen op het gebied van bijvoorbeeld zorg, onderwijs, opvang, horeca, sport.
Voor de drie onderstaande gebieden geldt dat de ontwikkelperspectieven aanleiding geven om een integrale gebiedsontwikkeling in te richten.
- Zesgehuchten
In Zesgehuchten zoeken we naar een goede balans tussen leefbaarheid, mobiliteit, woningbouw en behoud van het dorpse karakter. Inwoners worden op voorhand actief betrokken bij het opstellen en uitvoeren van plannen voor hun eigen omgeving. - Goorsedijk
Dit is een gebied met bijzondere aandacht voor natuur, water, recreatie en erfgoed. Hier zoeken we naar manieren om landbouw, natuurontwikkeling en beleving op een duurzame manier te combineren met woningbouw. - Centrum Mierlo
In Mierlo werken we samen aan een levendig en aantrekkelijk dorpshart, met ruimte voor ontmoeting, winkels, cultuur en wonen. We betrekken ondernemers en inwoners op voorhand actief bij het opstellen en uitvoeren van plannen voor hun eigen omgeving.
Deze manier van werken draagt direct bij aan de doelen van onze Visie 2044. We willen verbonden gemeenschappen waarin inwoners zich betrokken voelen bij hun leefomgeving en samen werken aan de toekomst van hun wijk of dorp.
| Doelen gebiedsontwikkeling |
|---|
| In 2026 wordt door middel van onderzoek duidelijk welke concrete (maatschappelijke) opgaves er liggen voor de gebieden ‘Zesgehuchten’, ‘Goorsedijk’ en ‘Centrum Mierlo’ en op welke wijze deze opgave ruimtelijk ingepast kunnen worden in de ontwikkelperspectieven van deze gebieden. |
Activiteiten: Gebiedsontwikkeling
Terug naar navigatie - Opgave Gebiedsontwikkeling - Activiteiten: GebiedsontwikkelingIn 2026 wordt door middel van onderzoek duidelijk welke concrete (maatschappelijke) opgaves er liggen voor de gebieden ‘Zesgehuchten’, ‘Goorsedijk’ en ‘Centrum Mierlo’ en op welke wijze deze opgave ruimtelijk ingepast kan worden in de ontwikkelperspectieven van deze gebieden.
Zesgehuchten
- Wij gebruiken de in begin 2026 vastgestelde ontwikkelperspectieven als uitgangspunt en bepalen vervolgens welke opgave(n) we als eerste oppakken, zoals woningbouw en vervangende nieuwbouw van de Jozefschool.
- Wij betrekken inwoners actief bij de uitvoering, met aandacht voor thema’s als ontmoeting, verkeersveiligheid, wateroverlast en het versterken van het groene karakter.
Goorsedijk
- Wij werken samen met inwoners, ondernemers en verenigingen aan een samenhangend ontwikkelperspectief voor dit kernrandgebied. Hierin geven wij richting aan opgaven zoals woningbouw, een zwemschool, een kunstgrasveld en mogelijke (flex)woningen. Wij ronden dit ontwikkelperspectief in 2026 af.
Centrum Mierlo
- Wij onderzoeken in 2026 de ruimtelijke en maatschappelijke opgaven voor het centrum van Mierlo, samen met inwoners, ondernemers en bezoekers.
- Wij vertalen de resultaten in een ontwikkelperspectief waarin onder meer woningbouw, verblijfskwaliteit, groen, parkeren en levendige plinten samenkomen.
- Wij bepalen hoe de herontwikkeling van Dorpsstraat 210 kan bijdragen aan de centrumopgaven. Zodra de kaders zijn vastgesteld, werken wij dit plan verder uit in overleg met belanghebbenden.
Opgave Centrum Geldrop
Het centrum van Geldrop is het kloppend hart van de gemeente. Hier komen mensen samen om te winkelen, elkaar te ontmoeten, te ontspannen of gebruik te maken van voorzieningen. Maar het centrum staat onder druk. Veranderend winkelgedrag, leegstand, een verschuiving van functies naar met name woningbouw en de behoefte aan meer ontmoeting vragen om een gezamenlijke aanpak.
We willen van het Centrum van Geldrop een levendige en aantrekkelijke plek maken. Een plek waar inwoners zich welkom voelen, waar ondernemers kansen zien, en waar ruimte is voor woningbouw, cultuur, ontmoeting, groen en beweging.
Dat betekent dat we het centrumgebied herontwikkelen in samenhang: met oog voor wonen, werken, verblijven en verbinden. Dit doen we samen met inwoners, ondernemers, centrummanagement, maatschappelijke partners en vastgoedeigenaren.
Deze opgave past naadloos binnen de Visie 2044. Daarin staat een verbonden, leefbare gemeenschap centraal. Een aantrekkelijk centrum draagt bij aan de brede welvaart: het stimuleert sociale samenhang, economische kracht, culturele beleving én gezondheid.
De aanpak van het centrum is bovendien een voorbeeld van gebiedsgericht werken: we brengen ruimtelijke, economische, maatschappelijke en sociale opgaven bij elkaar, en werken samen met de omgeving aan een toekomstbestendige invulling.
| Doelen Centrum Geldrop |
|---|
| In 2026 zijn er aan de randen van het centrum passende en voldoende parkeervoorzieningen gerealiseerd, conform de gemeentelijke ontwerpcriteria voor bereikbaarheid en veiligheid. Dit omvat minimaal 75 parkeerplaatsen bij het kasteel, waarmee langparkeerders de mogelijkheid hebben om buiten het centrum hun auto te parkeren en in het centrum ruimte beschikbaar komt voor de bezoekers van het centrum. |
| In 2026 is er betaald parkeren ingevoerd op De Meent, met als doel de verschillende doelgroepen (bezoekers en bewoners in het centrum) hier te faciliteren en de langparkeerders naar de randen van het centrum te krijgen. De parkeerdruk wordt jaarlijks gemonitord, op basis waarvan eventuele bijstellingen plaatsvinden. |
| In 2026 is er duidelijkheid over aanvullende parkeervoorzieningen op De Meent, waarmee de nieuwbouwwoningen in het centrum een parkeermogelijkheid krijgen. Dit is noodzakelijk om woningbouw mogelijk te maken. |
| In 2027 is inzichtelijk of er nog steeds voldoende fietsvoorzieningen en voorzieningen voor deelvervoer (fietsen, scooters, auto’s) aanwezig zijn, conform de opgave mobiliteit, zodat het gebruik van deze voorzieningen wordt gestimuleerd. |
| In 2029 is gestart met het compacter maken van het kernwinkelgebied, door een extra doorsteek aan de oostzijde van het Bezorgershof. Detailhandel in de aanloopstraten verdwijnt op een natuurlijke wijze en nieuwe initiatieven landen in het centrum. Dit alles met als doel om het verblijf van bezoekers en bewoners in het centrum te verbeteren met aandacht voor sociale cohesie, groen, veiligheid, aangenaam verblijfsgebied, architectonische kwaliteit en voorziening. Dit meten we met behulp van een periodiek tevredenheidsonderzoek, waarbij ten minste 60% van de geraadpleegde bewoners en bezoekers het centrum als aantrekkelijk beoordeelt. Het gebied daaromheen is ingericht en aangevuld met complementaire functies (horeca, cultuur en kleinschalige bedrijvigheid), zodat bezoekers en bewoners aantoonbaar graag verblijven in het centrum. |
| In 2029 zijn minimaal 50 nieuwe woningen gerealiseerd, waarmee wordt bijgedragen aan de vraag naar nieuwe woningen en het centrum aantrekkelijker kan worden gemaakt. |
| In 2029 zijn conform de gemeentelijke klimaatdoelen minimaal 3 verschillende koelteplekken gerealiseerd, is de eerste groenstructuur tussen kasteelpark en Dommeldal gerealiseerd en is duidelijk waar openbare ruimte voor de auto kan worden ingeruild voor een vergroening (autoluw). |
Activiteiten: Centrum Geldrop
Terug naar navigatie - Opgave Centrum Geldrop - Activiteiten: Centrum GeldropIn 2026 zijn er aan de randen van het centrum passende en voldoende parkeervoorzieningen gerealiseerd, conform de gemeentelijke ontwerpcriteria voor bereikbaarheid en veiligheid. Dit omvat minimaal 75 parkeerplaatsen bij het kasteel, waarmee langparkeerders de mogelijkheid hebben om buiten het centrum hun auto te parkeren en in het centrum ruimte beschikbaar komt voor de bezoekers van het centrum.
- Wij realiseren in 2026 het parkeerterrein bij het kasteel door bestrating aan te leggen en aanvullende voorzieningen te plaatsen.
In 2026 is er betaald parkeren ingevoerd op De Meent, met als doel de verschillende doelgroepen (bezoekers en bewoners in het centrum) hier te faciliteren en de langparkeerders naar de randen van het centrum te krijgen. De parkeerdruk wordt jaarlijks gemonitord, op basis waarvan eventuele bijstellingen plaatsvinden.
- Wij voeren in 2026 betaald parkeren in op De Meent door het verkeersbesluit te nemen en de benodigde voorzieningen, zoals parkeerautomaten, te plaatsen.
In 2026 is er duidelijkheid over aanvullende parkeervoorzieningen op De Meent, waarmee de nieuwbouwwoningen in het centrum een parkeermogelijkheid krijgen. Dit is noodzakelijk om woningbouw mogelijk te maken.
- Wij zorgen in 2026 voor duidelijkheid over de aanvullende parkeervoorzieningen op De Meent door de gemeenteraad een besluit te laten nemen over de parkeeroplossing.
In 2027 is inzichtelijk of er nog steeds voldoende fietsvoorzieningen en voorzieningen voor deelvervoer (fietsen, scooters, auto’s) aanwezig zijn, conform de opgave mobiliteit, zodat het gebruik van deze voorzieningen wordt gestimuleerd.
- In 2026 worden geen activiteiten voorzien.
In 2029 is gestart met het compacter maken van het kernwinkelgebied, door een extra doorsteek aan de oostzijde van het Bezorgershof. Detailhandel in de aanloopstraten verdwijnt op een natuurlijke wijze en nieuwe initiatieven landen in het centrum. Dit alles met als doel om het verblijf van bezoekers en bewoners in het centrum te verbeteren met aandacht voor sociale cohesie, groen, veiligheid, aangenaam verblijfsgebied, architectonische kwaliteit en voorzieningen. Dit meten we met behulp van een periodiek tevredenheidsonderzoek, waarbij ten minste 60% van de geraadpleegde bewoners en bezoekers het centrum als aantrekkelijk beoordeelt. Het gebied daaromheen is ingericht en aangevuld met complementaire functies (horeca, cultuur en kleinschalige bedrijvigheid), zodat bezoekers en bewoners aantoonbaar graag verblijven in het centrum.
- In 2026 starten wij met de eerste bouwontwikkelingen op het Bezorgershof. Deze ontwikkelingen vormen de basis voor de verdere realisatie van het compactere kernwinkelgebied.
In 2029 zijn minimaal 50 nieuwe woningen gerealiseerd, waarmee wordt bijgedragen aan de vraag naar nieuwe woningen en het centrum aantrekkelijker kan worden gemaakt.
- In 2026 ontwikkelen wij samen met eigenaren, zoals op het Bezorgershof, concrete bouwplannen.
- Wij verlenen de benodigde vergunningen.
- Wij starten met de bouw van de eerste woningen.
In 2029 zijn conform de gemeentelijke klimaatdoelen minimaal 3 verschillende koelteplekken gerealiseerd, is de eerste groenstructuur tussen kasteelpark en Dommeldal gerealiseerd en is duidelijk waar openbare ruimte voor de auto kan worden ingeruild voor een vergroening (autoluw).
- Wij ontwikkelen in 2026 een overkoepelende groenvisie voor het centrum, inclusief een fasering.
- Wij maken voor enkele specifieke locaties concrete inrichtingsvoorstellen.
- Wij starten met de aanleg op de eerste locaties.
Opgave Bedrijventerreinen
Omschrijving (toelichting)
Deze opgave sluit nauw aan bij de Visie 2044, waarin we inzetten op een sterke lokale economie, duurzaamheid en samenwerking. Vitale bedrijventerreinen zijn namelijk een belangrijke voorwaarde voor brede welvaart: ze zorgen voor werk, innovatie, verbinding én veerkracht.
Door te investeren in aantrekkelijke en toekomstbestendige terreinen zorgen we ervoor dat Geldrop-Mierlo aantrekkelijk blijft voor ondernemers van nu én morgen.
Excel-tabel
| Doelen bedrijventerrein |
|---|
| Vanaf 2026 wordt de bedrijventerreinstrategie gefaseerd geïmplementeerd, waarbij voor elk bedrijventerrein concrete stappen worden gezet voor instroom, transformatie en toekomstbestendig ruimtegebruik. Parallel daaraan wordt in 2026 een nulmeting uitgevoerd. Op basis van deze nulmeting wordt het groeipercentage vastgesteld. In 2029 is het percentage bedrijventerreinen dat voldoet aan de vastgestelde profielkenmerken aantoonbaar toegenomen ten opzichte van 2026. De voortgang wordt jaarlijks gemonitord in samenwerking met interne en externe partners. |
| In 2027 zijn op alle bedrijventerreinen plannen opgesteld en deels uitgevoerd gericht op het verbeteren van de fysieke kwaliteit (vergroening, veiligheid, netheid), mede mogelijk gemaakt door het Ondernemersfonds. De voortgang wordt jaarlijks geëvalueerd samen met ondernemersverenigingen. |
Activiteiten: Bedrijventerreinen
Terug naar navigatie - Opgave Bedrijventerreinen - Activiteiten: BedrijventerreinenVanaf 2026 wordt de bedrijventerreinstrategie gefaseerd geïmplementeerd, waarbij voor elk bedrijventerrein concrete stappen worden gezet voor instroom, transformatie en toekomstbestendig ruimtegebruik. Parallel daaraan wordt in 2026 een nulmeting uitgevoerd. Op basis van deze nulmeting wordt het groeipercentage vastgesteld. In 2029 is het percentage bedrijventerreinen dat voldoet aan de vastgestelde profielkenmerken aantoonbaar toegenomen ten opzichte van 2026. De voortgang wordt jaarlijks gemonitord in samenwerking met interne en externe partners.
- Wij starten met de uitvoering van de bedrijventerreinstrategie.
- Wij vertalen de strategie naar regels in de herzieningen van het omgevingsplan, zodat we gericht sturen op instroom, transformatie, intensivering en toekomstbestendig ruimtegebruik.
- Wij voeren een nulmeting uit op alle bedrijventerreinen. Deze meting brengt de huidige situatie in beeld en vormt het ijkpunt voor monitoring van de voortgang tot en met 2029. Wij onderzoeken hierbij de fysieke kwaliteit, economische functies en de profielkenmerken zoals opgenomen in de concept-bedrijventerreinenstrategie 2025.
In 2027 zijn op alle bedrijventerreinen plannen opgesteld en deels uitgevoerd gericht op het verbeteren van de fysieke kwaliteit (vergroening, veiligheid, netheid), mede mogelijk gemaakt door het Ondernemersfonds. De voortgang wordt jaarlijks geëvalueerd samen met ondernemersverenigingen.
- Wij richten samen met bureau Blaauwberg en een stuurgroep van lokale stakeholders het Ondernemersfonds in. We werken aan een breed gedragen voorstel, maken afspraken over de organisatie, trekkingsrechten en investeringsdoelen, en stemmen dit af met ondernemersverenigingen en maatschappelijke partners zoals scholen, sportverenigingen en culturele instellingen. Omdat het fonds geldt voor alle niet-woningen, is deze brede afstemming essentieel. Het fonds draagt bij aan verbetering van de fysieke kwaliteit, versterking van centra en bevordering van samenwerking tussen ondernemers en maatschappelijke organisaties.
- Wij evalueren de Subsidieregeling energiehubs en duurzame, collectieve oplossingen netcongestie. Daarbij onderzoeken we wat de effecten van de regeling zijn geweest, of een nieuwe regeling wenselijk is en wat de meest effectieve manier is om bedrijven te stimuleren bij te dragen aan het verminderen van netcongestie en de reductie van CO2-uitstoot. Hiervoor schakelen we expertise in om concrete kansen in beeld te brengen.
- Wij evalueren de inzet van regionale aanjagers vanuit de Metropoolregio Eindhoven op bedrijventerreinen De Spaarpot en Oudven/De Smaale. De lessen nemen we mee bij het opstellen van de plannen voor deze terreinen.
- Wij verwerken de geleerde lessen in een actieplan verduurzaming bedrijven. Hierin beschrijven we per terrein en sector logische vervolgstappen, afgestemd met ondernemers. Dit vormt input voor de plannen die op de verschillende bedrijventerreinen worden opgesteld.
Focuspunten lijn "Toekomstbestendig Geldrop-Mierlo"
Regulier werk dat in 2026 extra aandacht, capaciteit of middelen vraagt door bijvoorbeeld wetgeving, maatschappelijke druk of bestuurlijke prioriteit.
Focuspunt 1 Handhaving algemeen
Binnen het budget 'handhaving algemeen' zien wij in toenemende mate kosten voor woningsluiting en het verplicht (laten) trainen van agressieve honden. De toenemende kosten die wij hiervoor maken, vragen tot op heden geen ophoging van het budget. Het kan echter zo zijn dat het budget vanaf 2027 opgehoogd moet worden vanwege deze ontwikkelingen. Kosten die wij maken voor illegaal storten proberen wij in toenemende mate te verhalen op de dader(s), zodat deze kosten niet onevenredig hard op het budget drukken.
Focuspunt 2 Crises
In de afgelopen jaren is gebleken dat langdurige en ongekende crises realiteit kunnen worden. Op landelijk en regionaal niveau wordt verder ingezet op versterking van de maatschappelijke weerbaarheid. Ook op lokaal niveau gaan we hier met partners mee aan de slag. Dit doen we door meer inzicht te krijgen in wat er kan gebeuren en wat de impact daarvan is, bijv. van uitval van belangrijke voorzieningen als energie, water of zorg. Om vervolgens te kijken naar welke voorbereidingen organisaties, maar vooral ook onze inwoners zelf, kunnen treffen om te voorkomen dat het gebeurt en als het toch gebeurt om dan de continuïteit van de samenleving te garanderen.
Naast de taken, rollen en verantwoordelijkheden die vanuit de landelijke en regionale aanpak volgen, heeft de gemeente daarbij vooral een belangrijke rol als verbinder. In 2026 onderzoeken we hoe we ons via sterke sociale netwerken kunnen richten op het voorkomen van polarisatie en vergroten van de maatschappelijke weerbaarheid. Daarnaast kijken we hoe we naast het bevorderen van de zelfredzaamheid van inwoners de samenredzaamheid vergroten. Op basis van de bevindingen geven we onze aanpak verder vorm.
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Programma 4. Toekomstbestendig Geldrop-Mierlo - Relevante beleidsnota'sExcel-tabel
| Naam | Periode |
|---|---|
| Parkeervisie Geldrop-Mierlo | 2022-2030 |
| Regionale Mobiliteitsvisie | 2024-2030 |
| Lokale Bereikbaarheidsagenda | 2024-2030 |
| Integraal Veiligheidsplan | 2023-2026 |
| Uitvoerings- en handhavingsstrategie | 2025-2028 |
| Uitvoerings- en handhavingsprogramma | 2025 |
| Algemene Plaatselijke Verordening | 2025 e.v. |
| Themaprogramma duurzaamheid | 2023-2026 |
| Transitievisie warmte | 2022-2026 |
| Beleidsvisie zonneparken en windmolens | 2020- |
| Beleidsvisie laadinfrastructuur | 2024- |
| Gemeentelijk Rioleringplan | 2023-2027 |
| Grond- en afvalstoffenplan | 2020-2025 |
| Strategisch meerjarenplan GR Cure | 2023-2026 |
| Regionaal Risicoprofiel VRBZO | 2025-2028 |
| Strategische visie VRBZO (stukken worden medio 2026 geactualiseerd) | 2025 |
| Economisch beleidsplan | 2022 |
| Beleidskeuzes evenementen | 2024 |
| Regionale detailhandelsvisie Stedelijk Gebied Eindhoven | 2023 |
| Reclame en terrassenbeleid | 2016 |
| Gebruiksovereenkomst horecaplein | 2024 |
| Bedrijventerreinenstrategie | 2015-2025 |
| Overzicht van rijks- en gemeentelijke monumenten Geldrop-Mierlo_versie 2021 | 2021 |
| 230911 RCE Afwegingskader verduurzamen monumenten | 2023 |
| Archeologieverordening Gemeente Geldrop-Mierlo 2009 | 2009- |
| Erfgoedverordening Geldrop-Mierlo 2023 | 2023- |
| Archeologische beleidskaart gemeente Geldrop-Mierlo | |
| Beleidsregel Bijdrage gemeentelijke monumenten Geldrop-Mierlo 2014, 1e wijziging | 2014 |
| Geldrop-Mierlo_Interactieve erfgoedkaart van diverse gemeenten in Zuidoost-Brabant | |
| Kerkenvisie gemeente Geldrop-Mierlo laatste versie opgeleverd door Arcadis | 2022 |
| 220607 Beeldboek centrum Geldrop | |
| Verordening op de Adviescommissie omgevingskwaliteit gemeente Geldrop-Mierlo | 2022 |
| Monumentenwacht Noord-Brabant MWNB | |
| Cultuurbeleidsplan Geldrop-Mierlo 2018-2021 | 2018-2021 |
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 4. Toekomstbestendig Geldrop-Mierlo - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten. De bedragen zijn exclusief de ramingen voor baten en lasten van het nieuw beleid.
| Omschrijving | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | |||||||
| 0.10 Mutaties reserves programma 4 | 0 | 3.806 | 0 | 0 | 8 | 1 | |
| 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 2.725 | 2.944 | 3.113 | 3.229 | 3.289 | 3.289 | |
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 1.525 | 1.557 | 1.648 | 1.661 | 1.649 | 1.661 | |
| 2.1 Verkeer en vervoer | 4.868 | 5.002 | 5.663 | 6.067 | 6.310 | 6.572 | |
| 2.2 Parkeren | 208 | 189 | 305 | 308 | 308 | 311 | |
| 3.1 Economische ontwikkeling | 645 | 679 | 496 | 426 | 443 | 471 | |
| 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
| 3.4 Economische promotie | 396 | 476 | 528 | 531 | 538 | 544 | |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.782 | 1.869 | 2.140 | 2.044 | 2.064 | 2.062 | |
| 5.4 Musea | 288 | 268 | 355 | 337 | 340 | 340 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | 305 | 284 | 298 | 298 | 297 | 297 | |
| 5.6 Media | 1.379 | 1.337 | 933 | 933 | 933 | 933 | |
| 7.2 Riolering | 1.841 | 2.091 | 2.296 | 2.574 | 2.892 | 3.010 | |
| 7.3 Afval | 5.787 | 5.699 | 5.705 | 5.928 | 6.173 | 6.432 | |
| 7.4 Milieubeheer | 1.884 | 1.984 | 1.676 | 1.712 | 1.698 | 980 | |
| Totaal Lasten | 23.640 | 28.189 | 25.161 | 26.053 | 26.946 | 26.909 | |
| Baten | |||||||
| 0.10 Mutaties reserves programma 4 | 0 | 301 | 220 | 203 | 217 | 314 | |
| 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 165 | 161 | 213 | 213 | 213 | 213 | |
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 26 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
| 2.1 Verkeer en vervoer | 252 | 161 | 167 | 167 | 167 | 167 | |
| 3.1 Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.4 Economische promotie | 607 | 822 | 905 | 930 | 930 | 930 | |
| 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 396 | 436 | 607 | 607 | 607 | 607 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | 27 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | |
| 5.6 Media | 259 | 220 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 7.2 Riolering | 4.085 | 4.274 | 4.433 | 4.713 | 5.034 | 5.377 | |
| 7.3 Afval | 7.122 | 7.463 | 7.477 | 7.738 | 8.009 | 8.291 | |
| 7.4 Milieubeheer | 1.095 | 754 | 729 | 727 | 726 | 8 | |
| Totaal Baten | 14.033 | 14.623 | 14.779 | 15.327 | 15.932 | 15.935 | |
| Saldo (baten -/- lasten) | -9.607 | -13.566 | -10.381 | -10.726 | -11.014 | -10.974 | |
Capaciteitsbeeld 2026
Terug naar navigatie - Programma 4. Toekomstbestendig Geldrop-Mierlo - Capaciteitsbeeld 2026| Programma's | Taakvelden | Staf | Ruimte | Samenleving | Dienstverlening | Totaal |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Thema Mobiliteit | 2.1 Verkeer en vervoer | 0 | 14.356 | 0 | 0 | 14.356 |
| 2.2 Parkeren | 0 | 2.483 | 0 | 0 | 2.483 | |
| 2.5 Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Thema Duurzaamheid | 7.2 Riolering | 0 | 5.993 | 0 | 0 | 5.993 |
| 7.3 Afval | 0 | 2.057 | 0 | 50 | 2.107 | |
| 7.4 Milieubeheer | 0 | 6.294 | 0 | 200 | 6.494 | |
| Thema Veiligheid | 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 370 | 733 | 1.107 | 2.210 |
| 1.2 Openbare orde en veiligheid | 0 | 1.635 | 660 | 16.527 | 18.822 | |
| Thema Cultuur | 5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | 0 | 300 | 650 | 0 | 950 |
| 5.4 Musea | 0 | 75 | 60 | 0 | 135 | |
| 5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 320 | 85 | 0 | 405 | |
| 5.6 Media | 0 | 0 | 184 | 1.567 | 1.751 | |
| Thema Economische kracht | 3.1 Economische ontwikkeling | 200 | 3.600 | 0 | 0 | 3.800 |
| 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 185 | 0 | 0 | 185 | |
| 3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 3.4 Economische promotie | 0 | 600 | 0 | 0 | 600 | |
| Thema Digitale samenleving | ||||||
| Opgave Gebiedsontwikkeling | ||||||
| Opgave Centrum Geldrop | ||||||
| Opgave Bedrijventerreinen | ||||||
| 0.10 Mutaties reserves programmagroep 4 | ||||||
| Totaal | 200 | 38.268 | 2.372 | 19.451 | 60.291 |
Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)
Terug naar navigatie - Programma 4. Toekomstbestendig Geldrop-Mierlo - Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)| Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
| 1. Structurele kosten formatie DIT coördinator | -15.200 | -15.200 | -15.200 | -15.200 |
| 2. Veiligheidsmonitor | 7.900 | - 4.800 | 7.900 | - 4.800 |
| 3. Subsidie Stichting Weeffabriek | -53.550 | -53.550 | -53.550 | -53.550 |
| 4. Algemeen risicovermogen Stichting Weeffabriek | -125.000 | 0 | 0 | 0 |
| 5. Algemeen risicovermogen Stichting Weeffabriek t.l.v. algemene reserve | 125.000 | 0 | 0 | 0 |
| 6. Ondernemersfonds | -65.000 | 0 | 0 | 0 |
| 7. Plateau Bisschop van Mierlostraat (kapitaallasten) | 0 | -1.632 | -1.618 | -1.604 |
| 8. Genoenhuizerweg fietsstraat (kapitaallasten) | 0 | -765 | -758 | -752 |
| 9. Langzaam verkeersplan (kapitaallasten) | 0 | -1.530 | -1.517 | -1.504 |
| 10. Fietspaden Laan der vier Heemskinderen (Oost) (kapitaallasten) | 0 | -3.773 | -17.493 | -17.342 |
| 11. Voorbereidingskrediet busbaan Gijzenrooiseweg (kapitaallasten) | 0 | -765 | -758 | -751 |
| 12. Realisatie busbaan Gijzenrooiseweg (kapitaallasten) | 0 | 0 | -13.750 | -63.750 |
| 13. Geldropseweg toplaag vervangen (kapitaallasten) | 0 | 0 | 0 | -5.100 |
| 14. Vervanging VRI Bogardeind -Emopad (kapitaallasten) | 0 | 0 | -11.590 | -11.486 |
| 15. Ombouw rotonde Nuenenseweg - Spaarpot (kapitaallasten) | 0 | 0 | -1.275 | -1.264 |
| 16. Ombouw rotonde Brugstraat - Industrieweg (kapitaallasten) | 0 | 0 | -2.040 | -2.022 |
| 17. Afsluiting Brugstraat (kapitaallasten) | 0 | -612 | -607 | -601 |
| 18. Betaald parkeren de Meent (kapitaallasten) | 0 | -3.909 | -3.868 | -3.828 |
| Totaal | -125.850 | -86.536 | -116.124 | -183.554 |
| Investeringen | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Plateau Bisschop van Mierlostraat (7) | 32.000 | |||
| Genoenhuizerweg fietsstraat (8) | 15.000 | |||
| Langzaam verkeersplan (9) | 30.000 | |||
| Fietspaden Laan der vier Heemskinderen (Oost) (10) | 343.000 | |||
| Voorbereidingskrediet busbaan Gijzenrooiseweg (11) | 15.000 | |||
| Realisatie busbaan Gijzenrooiseweg (12) | 1.250.000 | |||
| Geldropseweg toplaag vervangen (13) | 100.000 | |||
| Vervanging VRI Bogardeind -Emopad (14) | 190.000 | |||
| Ombouw rotonde Nuenenseweg - Spaarpot (15) | 25.000 | |||
| Ombouw rotonde Brugstraat - Industrieweg (16) | 40.000 | |||
| Afsluiting Brugstraat (17) | 12.000 | |||
| Betaald parkeren de Meent (18) | 22.000 |
1. Structurele kosten DIT- coördinator 2026 e.v.
De Dommelstroom gemeenten (Cranendonck, Heeze-Leende, Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel en Valkenswaard) hebben nadere afspraken gemaakt over de samenwerking op het gebied van bestuurlijke handhaving onder leiding van de coördinator van het zogeheten Dommelstroom Interventie Team (DIT). Voor de formatie van de DIT-coördinator was bij de gemeenten 0,5 FTE opgenomen in de begroting. Met ingang van 2024 is de DIT coördinator aan de slag gegaan voor 1 FTE. In 2023 en 2024 is de overige 0,5 FTE betaald uit subsidiemiddelen van het RIEC Oost Brabant. In de praktijk is gebleken dat 0,5 FTE te weinig formatie betreft om de taken zowel op het vlak van governance, strategie en beleid maar ook uitvoering voor zes gemeenten naar behoren te kunnen uitvoeren. Gemeenten hebben samen afgesproken om met ingang van 2026 de kosten voor 0,89 FTE de DIT coördinator structureel in hun begroting op te nemen. Dit vanwege het:
- Uitbreiden van de mogelijkheden m.b.t. bestuurlijke handhaving.
- Extra focus op doelen en kaders en een rol ten aanzien van de aansturing van het beleidsoverleg DIT.
- Een overheid maakt een gezamenlijke vuist tegen criminaliteit (dijken zijn overal even hoog waardoor criminelen minder snel zullen shoppen tussen gemeenten)
- Meerwaarde uitwisseling en expertise tussen gemeenten; verhogen deskundigheid.
- Samenwerking zorgt voor minder kwetsbaarheid bijv. ten aanzien van locaties waar de lokale toezichthouders zich kwetsbaar door voelen vanwege lokale bekendheid.
| Totale loonkosten DIT 0,89 FTE | 112.875 |
| Gemeente Heeze-Leende | 11% = 12.416 |
| Gemeente Son en Breugel | 12% = 13.545 |
| Gemeente Cranendonck | 14% = 15.802 |
| Gemeente Nuenen | 16% = 18.060 |
| Gemeente Valkenswaard | 21% = 23.704 |
| Gemeente Geldrop-Mierlo | 26% = 29.348 |
De totale kosten voor Geldrop-Mierlo bedragen met ingang van 2026 € 29.400,-. Er is op dit moment een structureel bedrag van € 14.200,- opgenomen in de gemeentelijke begroting. Dit betekent dat er nog een bedrag van € 15.200,- extra nodig is.
2. Veiligheidsmonitor 2025 e.v.
De Veiligheidsmonitor is een landelijk bevolkingsonderzoek naar veiligheid, leefbaarheid en slachtofferschap van veelvoorkomende criminaliteit. De Veiligheidsmonitor wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het onderzoek wordt in het najaar van de oneven jaren uitgevoerd. In onze gemeente worden extra enquêtes uitgezet om resultaten ook op wijkniveau beschikbaar te krijgen en om aanvullende vragen te stellen. Van de enquêteresultaten wordt een rapportage gemaakt, de laatste keer in de vorm van een infographic, die halverwege het daaropvolgende jaar wordt opgeleverd.
De aanpassing in de CBS-wijkindeling in 2024 heeft gevolgen voor de onderzoeksgebieden die voor de Veiligheidsmonitor worden gehanteerd. Zo werd er in de Veiligheidsmonitor van 2023 nog uitgegaan van 9 deelgebieden, door de nieuwe wijkindeling zijn er in 2025 12 deelgebieden (8 Geldrop, 4 Mierlo). Dit leidt tot hogere kosten in 2025 omdat er meer enquêtes uitgezet moeten worden en zal ook leiden tot hogere kosten in 2026 omdat het opleveren van een rapportage met meer deelgebieden meer werk is.
Voor de Veiligheidsmonitor is jaarlijks een bedrag van € 11.361,- opgenomen. Om realistisch te begroten dient in de begroting vanaf 2026 in de even jaren een bedrag van € 3.500,- te worden opgenomen voor het opstellen van een gemeentelijke rapportage n.a.v. de Veiligheidsmonitor en vanaf 2027 in de oneven jaren een bedrag van € 16.000,- te begroten voor het uitvoeren van het onderzoek op wijkniveau. Gelet op het bovenstaande is er dan sprake van een tekort in de oneven jaren van € 4.800,- en van een overschot in de even jaren van € 7.900,-.
3. Subsidie Stichting Weeffabriek
In december 2023 heeft de herstructurering van de financiële geldstromen Weeffabriek plaatsgevonden. 2024 was daarbij een overgangsjaar. De jaarrekening 2024 van de Stichting Weeffabriek vertoont een structureel tekort van € 53.550,-. Dit komt o.a. door dat de benodigde storting o.b.v. het MJOP van afgerond € 20.000,- ten tijde van de herstructurering nog niet bekend was. Daarnaast kwam de Volksuniversiteit in financiële problemen omdat zij via de nieuwe methodiek van flexibele huur veel meer moesten betalen voor het vaste gebruik van flexibele ruimten. Voor dit laatste is een maatwerkconstructie gekozen waardoor de Weeffabriek afgerond € 40.000,- aan geplande inkomsten misliep. Wij vragen u nu de financiële ruimte voor de benodigde extra structurele subsidie van € 53.550,- binnen deze meerjarenbegroting beschikbaar te houden. Voor het daadwerkelijk beschikbaar stellen van deze gelden leggen wij u een raadsvoorstel voor met daarin opgenomen een evaluatie van de herstructurering en de resultaten van een uitgevoerd klanttevredenheidsonderzoek.
4. Algemeen risicovermogen Stichting Weeffabriek
Ten tijde van de financiële herstructurering heeft een extern bureau aanbevolen om een financiële buffer voor de Stichting Weeffabriek ter beschikking te stellen zodat zij in staat zouden zijn om ook zelf financiële risico's op te vangen. Daarbij werd aanbevolen om aan de bovenkant van een range van 10% tot 25% van de totale baten te gaan zitten. Wij stellen voor om een bedrag van € 125.000,- ter beschikking te stellen. Dit is bij een totale omzet van afgerond € 1.250.000,- aan de onderkant van de hierboven genoemde range. Ook hier geldt dat we het daadwerkelijk ter beschikking van dit bedrag via het eerdergenoemde raadvoorstel aan u voorleggen en dat wij u nu vragen om dit bedrag binnen de algemene reserve beschikbaar te houden.
5. Algemeen risicovermogen Stichting Weeffabriek t.l.v. algemene reserve
Zoals bij punt 6 aangegeven willen wij u via een apart raadsvoorstel laten besluiten om € 125.000,- ten laste van de algemene reserve te brengen voor buffervorming bij de Stichting Weeffabriek.
6. Ondernemersfonds
Voor het opzetten van een gemeentebreed ondernemersfonds is in 2026 een gedegen begeleidingstraject voorzien. De ambitie om dit fonds op te richten is vastgelegd in de strategie 2026–2029 en draagt bij aan het realiseren van de doelstelling om onder anderen op bedrijventerreinen de fysieke kwaliteit te verbeteren (zoals vergroening, veiligheid en netheid), in samenwerking met ondernemers.
Het ondernemersfonds is bedoeld voor alle gebruikers van niet-woningen, dus zowel commerciële bedrijven als maatschappelijke organisaties zoals scholen, culturele instellingen, zorg- en welzijnspartijen en sportverenigingen.
Daarnaast biedt het ondernemersfonds de mogelijkheid om samen met centrummanagement en vastgoedeigenaren de beide centra te versterken. Ook bevordert het de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven en andere gebieden binnen onze gemeente. We betrekken ondernemers en maatschappelijke partners actief bij de voorbereiding.
Het traject wordt begeleid door bureau Blaauwberg en bestaat uit drie fasen:
1. Oriëntatiefase (onder meer gesprekken met ondernemers, analyse van het belastingbestand, opstellen startnotitie)
2. Verbreed onderzoek (openbare bijeenkomsten, aanvullende consultaties, opstellen eindrapport als basis voor het raadsbesluit)
3. Besluitvorming en implementatie (politieke besluitvorming, oprichting fonds, statuten en convenant)
Het besluit over het daadwerkelijk instellen van het ondernemersfonds wordt pas in de laatste fase genomen, op basis van het eindrapport.
Daarom is het noodzakelijk om € 65.000,- aan middelen op te nemen in de begroting van 2026. Dit bedrag bestaat uit € 57.000,- voor de begeleiding van het volledige traject door bureau Blaauwberg en € 8.000,- aan overige externe kosten.
Toelichting op de noodzaak:
Zonder deze middelen kunnen we het traject niet starten en komt de uitvoering van de strategische doelstelling in gevaar. Het ondernemersfonds is essentieel om als gemeente samen met ondernemers en maatschappelijke partners te investeren in aantrekkelijke, toekomstbestendige en goed georganiseerde bedrijventerreinen, wijken en centra. Het fonds sluit bovendien aan bij regionale ontwikkelingen en biedt een duurzaam instrument voor samenwerking.
7. Plateau Bisschop van Mierlostraat
Bewoners van deze woonstraat vragen nadrukkelijk iets te doen aan de hoge snelheden van het gemotoriseerd verkeer. Snelheidsmetingen bevestigen de klachten van bewoners. Inmiddels hebben wij een subsidietoezegging van het rijk ontvangen. De eigen bijdrage vanuit de gemeente dient nog te worden vastgelegd in de begroting.
8. Genoenhuizerweg fietsstraat
Onderdeel van het bouwplan aan de Genoenhuizerweg (12 woningen) is de herinrichting van het 1e deel van de Genoenhuizerweg (gezien vanaf Hoog Geldrop) als fietsstraat. Het ontbrekende deel van de Genoenhuizerweg (tot Oosteinde) dient dan logischerwijs ook als fietsstraat te worden ingericht zodat een meer gesloten fietsnetwerk ontstaat. Deze beperkte aanpassing is het resultaat van de gehouden burgerparticipatie maar kent nog geen financiële dekking.
9. Langzaam verkeersplan
In de Lokale Bereikbaarheidsagenda is het opstellen van een langzaam verkeersplan voor de jaarschijf 2026 opgenomen. Wij zijn voornemens dit werk uit te besteden.
10. Fietspaden Laan der vier Heemskinderen (Oost)
In de lokale Bereikbaarheidsagenda is de opwaardering van fietsvoorzieningen opgenomen als belangrijk onderdeel van de lokale en regionale mobiliteitstransitie. Inmiddels hebben wij een subsidietoezegging van het rijk ontvangen. De eigen bijdrage vanuit de gemeente dient nog te worden vastgelegd in de begroting.
11. Voorbereidingskrediet busbaan Gijzenrooiseweg
In de lokale Bereikbaarheidsagenda is de opwaardering van het openbaar vervoer (OV) opgenomen als belangrijk onderdeel van de lokale en regionale mobiliteitstransitie. Speerpunt van beleid is in deze, dat zoveel mogelijk actuele verliestijden in de lijnvoering van het OV worden weggenomen. Op de Gijzenrooiseweg zien we in de avondspitsperiode steeds vaker vertragingen ontstaan waardoor geen betrouwbare dienstregeling kan worden gereden en de concurrentiepositie van het OV t.o.v. het autoverkeer onder druk komt te staan. Wij zien op korte termijn reële subsidiemogelijkheden voor de aanleg van een busbaan op de Gijzenrooiseweg (wegvak tussen de Laan van Tolkien en rotonde Emopad), als onderdeel van HOV5 Eindhoven-Geldrop. In 2026 zijn wij voornemens de mogelijkheden van deze busbaan verder te verkennen waarvoor wij nu een voorbereidingskrediet vragen met als doel de beoogde busbaan in 2027 (met subsidie) te realiseren. Naast de actuele vertragingen voor het OV speelt uiteraard ook de lokale en regionale woningbouwopgave een belangrijke rol waarmee extra verkeer wordt gegenereerd welke niet langer door extra autoinfrastructuur kan worden opgevangen.
12. Realisatie busbaan Gijzenrooiseweg
Het project vloeit voort uit de Lokale Bereikbaarheidsagenda en betreft een onderdeel van HOV5 Eindhoven-Geldrop. Met dit project leveren we een belangrijke bijdrage in de beoogde lokale en regionale mobiliteitstransitie. Tevens houden we de kern Geldrop beter bereikbaar door de kwaliteit van het OV-netwerk op peil te houden waarbij vermijdbare autokilometers worden vervangen door een meer milieuvriendelijke vervoerswijze. Een vrije busbaan op de Gijzenrooiseweg (wegvak Laan van Tolkien-Emopad) is (ruimtelijk) relatief makkelijk inpasbaar door de ruimtereservering die bij aanleg van de weg in 1997 reeds met dat doel werd aangelegd. Realisatie van dit onderdeel van HOV5 vindt plaats met cofinanciering van regio en/of rijk en is afgestemd met de gemeente Eindhoven. Zie ook de vorige toelichting.
13. Geldropseweg toplaag vervangen
In de procedure omtrent de afsluiting van de Brugstraat is een bewonersgroep voor wat betreft het onderdeel geluid door de rechter in het gelijk gesteld waarbij is bepaald dat de wegbeheerder de te verwachten geluidstoename bij woningen langs de Industrieweg en Geldropseweg dient weg te nemen. Uit aanvullend akoestisch onderzoek blijkt dat deze bewoners gecompenseerd kunnen worden door de toepassing van Zeer stil Asfalt op genoemde wegen.
14. Vervanging VRI Bogardeind -Emopad
De verkeersregelinstallatie is hardwarematig na 20 jaar aan vervanging toe. De installatie staat op een kruispunt met een zeer hoge verkeersbelasting waar de bedrijfszekerheid geborgd moet zijn. Uitstel van deze vervangingsinvestering is om die reden niet verantwoord. De vervanging bestaat uit een nieuwe regelkast, bedrading/bekabeling en armaturen. Het straatmeubilair (masten) wordt niet vervangen.
15. Ombouw rotonde Nuenenseweg -Spaarpot
Door de ontwikkeling van bedrijventerrein Eeneind-West in Nuenen verwachten wij een toename van het (vracht)verkeer door de kern Geldrop in relatie tot de A67. Dit verkeer kunnen wij in de spitsperiode doseren zodat het doorgaand verkeer t.o.v. de kern Geldrop wordt beperkt en beheersbaar blijft. Dit vergt een ombouw van de huidige rotonde Spaarpot naar een verkeersregelinstallatie.
16. Ombouw rotonde Brugstraat -Industrieweg
Er loopt een procedure voor het afsluiten van de Brugstraat voor doorgaand verkeer waarbij een deel van het verkeer via de Tramweg zal gaan rijden en een groter aandeel via de route Industrieweg-Geldropseweg. Deze nieuwe verkeerscirculatie dient bij voorkeur te worden ondersteund door de vormgeving van het kruispunt, wat met een rotonde nog niet het geval is. Bij de beoogde aanpassing wordt het zuidelijk deel van de Brugstraat met een boog rechtstreeks gekoppeld aan de Industrieweg waardoor dit de meer vanzelfsprekende route zal zijn voor het doorgaande verkeer.
17. Afsluiting Brugstraat
De procedure voor de afsluiting Brugstraat loopt nog door vanwege ingekomen bezwaar en beroep. Dit vergt een aanvullend voorbereidingskrediet.
18. Betaald parkeren op de Meent
Ten einde de benodigde parkeervoorzieningen te kunnen faciliteren in relatie tot de woningbouwopgave in het Geldropse centrum is het noodzakelijk dat de parkeervoorzieningen van De Meent beschikbaar gaan komen voor vergunninghouders en bezoekers van het centrum. Omdat het terrein thans nog geen parkeerregulering kent wordt De Meent nagenoeg volledig bezet door langparkeerders. Deze worden verplaatst naar parkeerterreinen aan de randen van het centrum (Molenstraat en kasteelpark). Invoering van betaald parkeren op De Meent is noodzakelijk om het langparkeren daadwerkelijk te laten landen op de daarvoor aangewezen parkeerterreinen. Dit betekent evenwel dat een tweetal betaalautomaten moet worden aangeschaft en geïnstalleerd. Daarnaast zijn er kosten verbonden aan de wijziging van de belijning en bebording. In de backoffice dienen aanpassingen te worden doorgevoerd t.b.v. het belparkeren en betalingen per bankpas.