Binnen dit begrotingsprogramma vallen de thema's van het programma Toekomstbestendig Geldrop-Mierlo. Hierin vallen ook het gebiedsgerichte uitvoeringsplan voor centrum Geldrop. Daarnaast zijn binnen dit begrotingsprogramma's de portefeuilles opgenomen die hier relevant zijn en zijn er focuspunten benoemd binnen die portefeuilles.
Uitgaven
16,27%Inkomsten
9,78%Saldo
Programma 4. Toekomstbestendig Geldrop-Mierlo
WethouderUitgaven
16,27%Inkomsten
9,78%Saldo
Thema Mobiliteit
Doelen Mobiliteit |
De centra zijn goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers, zijn ingericht op langzaam verkeer en er zijn passende voorzieningen [2030] |
Er zijn verschillende vormen van deelmobiliteit aanwezig en verkrijgbaar [2030] |
Er is voor fietsers en voetgangers een betere en veiligere infrastructuur, zodat 5% minder letselongevallen gebeuren tov 2024 en fietsers en voetgangers meer comfort ervaren [2030] |
Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten [2030] |
Het OV-netwerk biedt goede verbindingen (incl. een hoge frequentie) binnen Geldrop-Mierlo en naar Eindhoven en Helmond [2030] |
De leefbaarheid in wijken is verbeterd door een verschuiving naar meer duurzame vervoerswijzen zoals fietsen, lopen en openbaar vervoer [2030] |
Doelen Mobiliteit
Terug naar navigatie - Doelen MobiliteitDe centra zijn goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers, zijn ingericht op langzaam verkeer en er zijn passende voorzieningen [2030]
Terug naar navigatie - De centra zijn goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers, zijn ingericht op langzaam verkeer en er zijn passende voorzieningen [2030]Beleidskeuzes mobiliteit centrum Geldrop
We starten de voorbereidingen voor het opstellen van een langzaamverkeersplan waarbij de fiets en voetganger centraal staat. Dit vindt, naar verwachting, aan het einde van het jaar plaats. Het langzaamverkeersplan draagt bij aan het toegankelijk en comfortabel maken van routes in- en naar de centra van de gemeente. Dit plan dient o.a. het bovengenoemde doel maar ook het doel: Er is voor fietsers en voetgangers een betere en veiligere infrastructuur.
Er zijn verschillende vormen van deelmobiliteit aanwezig en verkrijgbaar [2030]
Terug naar navigatie - Er zijn verschillende vormen van deelmobiliteit aanwezig en verkrijgbaar [2030]Beleidskeuzes deelmobiliteit
Zodra de voorbereidende fase is afgerond, bespreken we de beleidskeuzes deelmobiliteit in het college en de raad.
Participatie in regionale projecten
We bespreken onze visie en standpunten tijdens verschillende overlegmomenten in de regio.
Deelmobiliteit centrum Geldrop
We werken de beleidskeuzes voor deelmobiliteit uit, het stimuleren en zichtbaar maken van deelmobiliteit is hier onderdeel van.
Er is voor fietsers en voetgangers een betere en veiligere infrastructuur, zodat 5% minder letselongevallen gebeuren tov 2024 en fietsers en voetgangers meer comfort ervaren [2030]
Terug naar navigatie - Er is voor fietsers en voetgangers een betere en veiligere infrastructuur, zodat 5% minder letselongevallen gebeuren tov 2024 en fietsers en voetgangers meer comfort ervaren [2030]Uitvoering langzaamverkeersplan
We starten, naar verwachting aan het einde van het jaar, de voorbereidingen voor het opstellen van een langzaamverkeersplan waarbij fiets en voetganger centraal staat. Het langzaamverkeersplan draagt bij aan het toegankelijk en comfortabel maken van routes in en naar de centra van de gemeente. Dit plan dient o.a. het bovengenoemde doel maar ook het doel: De centra zijn goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers, zijn ingericht op langzaam verkeer en er zijn passende voorzieningen [2030]
Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten [2030]
Terug naar navigatie - Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten [2030]Mede uitvoeren regionale mobiliteitsvisie
We bereiden een upgrade van de bestaande fietsvoorzieningen op de Nieuwendijk en Eindhovensweg (wegvak tussen de Helze en Papenvoort) voor. Het uitgangspunt daarbij is dat we de elementenverharding vervangen door rood asfalt zodat we voldoen aan de kwaliteitseisen van een regionale fietsverbinding.
Het OV-netwerk biedt goede verbindingen (incl. een hoge frequentie) binnen Geldrop-Mierlo en naar Eindhoven en Helmond [2030]
Terug naar navigatie - Het OV-netwerk biedt goede verbindingen (incl. een hoge frequentie) binnen Geldrop-Mierlo en naar Eindhoven en Helmond [2030]Busbaan Mierloseweg (buslijn 24 en 320)
We hebben als wegbeheerder een verantwoordelijkheid voor een adequate infrastructuur voor het OV. Daarom zetten we ons in voor het verbeteren van het OV door o.a. een busbaan aan te leggen op de Mierloseweg (wegvak Grote Bosweg tot Spoelstraat). Hiermee nemen we de grootste actuele vertragingen op de buslijnen 24 en 320 weg,
Lobby verbeteren openbaar vervoer (o.a. frequentie)
We spelen hierin een een adviserende rol wat betreft de inzet van bussen en lijnvoering. We brengen onze visie en standpunten in bij het overleg met de regio en provincie ten behoeve van de nieuwe concessie 2028.
Realiseren hub voor OV, deelmobiliteit en fiets
De opgave deelmobiliteit omvat ook de realisatie van Hub's. Dit onderdeel bespreken we in het college en de raad.
Optimaliseren station Geldrop en OV-haltes
We hebben als wegbeheerder een verantwoordelijkheid voor een adequate infrastructuur voor het OV. We blijven zoeken naar mogelijkheden om het NS-station beter te ontsluiten met het OV.
De leefbaarheid in wijken is verbeterd door een verschuiving naar meer duurzame vervoerswijzen zoals fietsen, lopen en openbaar vervoer [2030]
Terug naar navigatie - De leefbaarheid in wijken is verbeterd door een verschuiving naar meer duurzame vervoerswijzen zoals fietsen, lopen en openbaar vervoer [2030]Verhogen parkeertarieven
We verhogen bij voorkeur stapsgewijs de parkeertarieven. We verhogen het parkeertarief in het Geldropse centrum om meer milieuvriendelijke vervoerswijzen te stimuleren, zodat vooral het autogebruik bij de kortere ritten wordt gereduceerd. Deze maatregel sluit aan bij de door de raad vastgestelde lagere parkeernormering i.r.t. nieuwe (woning)bouwplannen.
Uitbreiden parkeerregulering
Door de ontwikkeling van nieuwe woningen met een aanzienlijk lagere parkeernormering is parkeerregulering gewenst. Daarmee voorkomen we dat openbare parkeergelegenheden alsnog vol staan met geparkeerde voertuigen die daar door de lage parkeernormering niet hadden mogen staan.
We breiden, naar verwachting, de zone voor vergunninghouders het eerst uit in de Laarstraat, n.a.v. de realisatie van bouwplan Entrada.
Ook (het invoeren van) betaald parkeren is een vorm van parkeerregulering. Zodra het lang parkeren aan de randen van het Geldropse centrum (achterzijde Weeffabriek en noodzijde kasteelpark) beter is gefaciliteerd, wordt, op z'n vroegst in het 3e kwartaal, betaald parkeren ingevoerd op de Meent.
Door uitbreiding van de parkeerregulering stimuleren we meer duurzame vervoerswijzen. Dit komt omdat parkeerregulering, over het algemeen, leidt tot minder autobezit of -gebruik.
Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verderDe doorkijk naar opvolgende jaren volgt uit de uitwerking van uitvoeringsplan Mobiliteit. Vooralsnog zijn de volgende activiteiten in beeld:
Optimaliseren station Geldrop en OV-haltes
In 2026 en verder zetten we in op het verbeteren van haltevoorzieningen en onderzoeken we de implementatie van flexvervoer, dit in aanloop naar de nieuwe OV-concessie in 2028.
Lobby verbeteren openbaar vervoer (o.a. frequentie)
Onze visie en standpunten voor de nieuwe concessie 2028 brengen in bij het overleg met de regio en provincie.
Thema Duurzaamheid
Dit programma omvat de thema’s energietransitie, circulariteit en klimaatadaptie. Het vierde duurzaamheidsthema biodiversiteit landt vanwege de sterke relatie met natuur in het themaprogramma Doorlopend groen.
Doelen Duurzaamheid |
Op twee bedrijventerreinen zijn gezamenlijk maatregelen genomen om te verduurzamen [2025] |
De CO2-uitstoot is met 25% afgenomen t.o.v. 2017 [2026] |
Het aantal overlastlocaties dat ontstaat bij extreme buien is minder dan in 2022 [2026] |
8% van de woningen is aardgasvrij [2026] |
30% van de panden heeft zonnepanelen [2026] |
30% van de panden heeft energielabel B of beter [2027] |
De hoeveelheid restafval is met 70% afgenomen t.o.v. het jaar 2023 [2030] |
Doelen Duurzaamheid
Terug naar navigatie - Doelen DuurzaamheidOp twee bedrijventerreinen zijn gezamenlijk maatregelen genomen om te verduurzamen [2025]
Terug naar navigatie - Op twee bedrijventerreinen zijn gezamenlijk maatregelen genomen om te verduurzamen [2025]Subsidieregeling energiehubs en duurzame, collectieve oplossingen netcongestie
De subsidieregeling is op 23 april 2024 vastgesteld. We ondersteunen met deze subsidieregeling collectieven op onder meer bedrijventerreinen bij het onderzoek naar de mogelijkheden om gezamenlijk te verduurzamen en energie te delen.
Regionale aanpak organisatiegraad bedrijven t.b.v. verduurzaming
We zetten aanjagers in naar een initiatief van de Metropoolregio Eindhoven om de organisatiegraad op bedrijventerreinen te vergroten, om zo de verduurzamingsopgave te vergemakkelijken. De bedrijventerreinen de Spaarpot en Oudven / De Smaale zijn hiervoor aangemeld. De aanjager start (volgens de voorlopige planning) in Q2 in de Spaarpot en in Q4 in Oudven / De Smaale.
Actieplan verduurzaming bedrijven
We zetten samen met de bedrijven een plan op voor verduurzaming van bedrijven. Hierbij wordt gekeken naar: industrie, retail/horeca, logistiek/transport en agrariërs. We bepalen in dit plan gezamenlijk doelen en brengen in kaart wat nodig is om deze doelen te bereiken.
Milieubarometer
We bieden bedrijven aan om in het eerste jaar gratis gebruik te maken van de milieubarometer. We hebben hiervoor een abonnement.
Met de milieubarometer kunnen de bedrijven hun milieuprestatie (CO2 en milieu-impact) inzichtelijk maken.
De CO2-uitstoot is met 25% afgenomen t.o.v. 2017 [2026]
Terug naar navigatie - De CO2-uitstoot is met 25% afgenomen t.o.v. 2017 [2026]Faciliteren bewonersinitiatieven
Verduurzaming moeten we samen doen. We faciliteren daarom vooral duurzame initiatieven van inwoners. We helpen ze daar waar kan mee.
Energiehuis Slim Wonen
We geven het Energiehuis Slim Wonen subsidie om inwoners te helpen bij het verduurzamen van hun woning. Het energiehuis heeft een helpdesk en energiecoaches die met de bewoner kunnen kijken wat er in hun woning qua verduurzaming mogelijk is. Ook doen ze warmtescans en organiseren ze informatiebijeenkomsten.
Aanpak energiearmoede
We ondersteunen inwoners die te maken hebben met energiearmoede via onder andere een witgoedregeling, energiecoaches, kleine energiebesparende maatregelen en een klusteam die deze maatregelen ook kan aanbrengen.
Beleidskeuzes duurzame nieuwbouw (GPR)
We actualiseren ons beleid voor duurzame nieuwbouw. We kijken dan opnieuw naar GPR (een manier om te scoren hoe duurzaam een gebouw is) en bekijken daarnaast of en zo ja hoe we natuurinclusief bouwen, biobased en circulair bouwen en klimaatadaptief bouwen hierin ook een plek kunnen geven.
Uitbreiden netwerk openbare laadpunten
In 2024 is het laadbeleid geactualiseerd en is de concessie voor openbare laadpalen weer opnieuw aanbesteed voor een periode van 2 jaar met een optie tot verlenging met 2 jaar. We werken toe naar het dekkend maken van ons netwerk van openbare laadpalen. Ook plaatsen we extra laadpalen op plekken waar bestaande laadpalen goed gebruikt worden.
Vereenvoudigen regelgeving verduurzamen bestaande panden
We onderzoeken welke mogelijkheden de omgevingswet biedt om bepaalde vormen van isolatie of het plaatsen van warmtepompen vergunningsvrij te maken. Daarnaast kijken we hoe we voor die activiteiten die vergunningsplichtig blijven het vergunningsproces zo eenvoudig mogelijk kunnen maken.
Het aantal overlastlocaties dat ontstaat bij extreme buien is minder dan in 2022 [2026]
Terug naar navigatie - Het aantal overlastlocaties dat ontstaat bij extreme buien is minder dan in 2022 [2026]Algemeen verbindend voorschrift waterberging bij nieuwbouw
De Verordening Waterberging is in december 2023 door de raad vastgesteld en op 1 januari 2024 in werking getreden. Hiermee voorkomen we wateroverlast als gevolg van verdichting van het stedelijk gebied.
Blauwe Aderplan Mierlo
We onderzoeken inhoudelijk, voordat we deze projecten opstarten, alle geplande maatregelen uit het Blauwe Aderplan op doelmatigheid. Dit is enerzijds een technische analyse. Maar we bekijken ook of bijvoorbeeld een bundeling met andere ruimtelijke ingrepen mogelijk is. Zo beperken we de maatschappelijke overlast en houden we de financiële consequenties in de hand.
In zowel de Heer van Scherpenzeelweg als de Burgemeester Verheugtstraat treffen we speciale maatregelen om wateroverlast in de toekomst tegen te gaan. De maatregelen in de Heer van Scherpenzeelweg richten zich vooral ook op het tegengaan van wateroverlast in de omliggende wijk. In de nieuwe wijk Luchen 3B bouwen we een bergingskelder voor de tijdelijke opvang van regenwater, afkomstig uit de kern Mierlo. Dit draagt ook bij aan het tegengaan van regenwateroverlast in de Burgemeester Verheugtstraat.
We bereiden de aanleg van de stamriolen in de Vesperstraat voor.
Blauwe Aderplan Geldrop
We onderzoeken inhoudelijk, voordat we deze projecten opstarten, alle geplande maatregelen uit het Blauwe Aderplan op doelmatigheid. Dit is enerzijds een technische analyse. Maar we bekijken ook of bijvoorbeeld een bundeling met andere ruimtelijke ingrepen mogelijk is. Zo beperken we de maatschappelijke overlast en houden we de financiële consequenties in de hand.
We leggen een regenwaterriool aan in de Goorstraat. Vooraf onderzoeken we of dit gecombineerd kan worden met een wegreconstructie. We sluiten de Pastoor Deelenstraat aan op het regenwaterriool. Vooraf onderzoeken we of dit gecombineerd kan worden met de werkzaamheden rond de Sint Jozefkerk.
Grondwateroverlast Wersakker
Als indirect gevolg van zware regenval ontstaat in de Wersakker een problematische grondwatersituatie. Dit is in 2024 onderzocht wat resulteerde in een maatregelenpakket. We ronden de uitvoering hiervan af.
8% van de woningen is aardgasvrij [2026]
Terug naar navigatie - 8% van de woningen is aardgasvrij [2026]Vervolgonderzoek warmtenet Coevering
We starten met het onderzoek naar de haalbaarheid van een warmtenet in de Coevering. We kijken onder meer naar de ruimtelijke impact, de financiële gevolgen en de organisatievorm. Dit onderzoek ronden we, naar verwachting, in de tweede helft van het jaar af.
Actualisatie Transitievisie Warmte
Omdat eind 2026 onze transitievisie warmte geactualiseerd moet zijn, starten we dit proces op. We kijken onder meer of nieuwe ontwikkelingen en de geleerde lessen bij de Coevering en Kerkakkers leiden tot een wijziging van de meest waarschijnlijke alternatieve verwarmingsmethode.
Opstellen wijkuitvoeringsplannen Kerkakkers en Coevering
We stellen voor de Kerkakkers en de Coevering wijkuitvoeringsplannen op. We schrijven hierin onder meer wat de gemeente gaat doen om de transitie naar een duurzaam alternatief voor aardgas te realiseren. We ronden dit, naar verwachting, medio het jaar af.
30% van de panden heeft zonnepanelen [2026]
Terug naar navigatie - 30% van de panden heeft zonnepanelen [2026]Stimuleringslening duurzaamheid
Wij blijven de stimuleringslening duurzaamheid aanbieden voor particuliere woningeigenaren. Deze lening kan onder andere gebruikt worden voor het aanschaffen van zonnepanelen.
Subsidieregeling verduurzamen sport- en welzijnsaccommodaties
Sport- en welzijnsorganisaties ontvangen subsidie als zij hun pand verduurzamen via de beleidsregel subsidie verduurzamen sport- en welzijnsaccommodaties 2024-2026. Deze subsidie kan onder meer gebruikt worden om zonnepanelen te plaatsen.
30% van de panden heeft energielabel B of beter [2027]
Terug naar navigatie - 30% van de panden heeft energielabel B of beter [2027]Aanpak ondersteuning VVE’s
We zijn sinds de zomer van 2024 aangesloten bij het VTCB. Het VTCB is gespecialiseerd in het ondersteunen van VvE's bij het verduurzamen van hun gebouwen. Ze organiseren informatiebijeenkomsten en cursussen, hebben een helpdesk, geven energieadviezen en geven 1-op-1 begeleiding. We werken in dit project samen met de gemeenten Best, Eindhoven en Veldhoven.
Project Groene Zone – Isoleren
We hebben meegedaan met de regionale aanbesteding voor een ontzorgingsaanpak voor particuliere woningeneigenaren die hun woning willen isoleren. Deze aanbesteding is in de eerste helft van 2024 afgerond. Er is een partij gevonden die energieadviezen, isolatiemaatregelen en hulp bij het aanvragen van leningen en subsidies gaat aanbieden. Dit project gaat, naar verwachting, in Q4 2024 officieel van start. Vanaf dan kunnen bewoners van het aanbod gebruik maken.
Op laten stellen van een Soortenmanagement Plan (SMP)
De Omgevingswet (Ow) verbiedt het doden en verwonden van beschermde diersoorten en het wegnemen van hun leefruimte. Het isoleren van de gebouwde omgeving heeft een negatieve invloed op de leefomgeving van gebouw bewonende diersoorten zoals vleermuizen, huismussen en gierzwaluwen. Een ecologisch onderzoek per individuele woning of gebouw is zeer tijdrovend en kostbaar. Om wél te kunnen isoleren wordt landelijk ingezet op een gemeentelijk Soortenmanagementplan (SMP): een uitgebreid ecologisch onderzoek naar diersoorten op gebiedsniveau met gebiedsontheffing als gevolg inclusief instandhoudings-maatregelen voor aanwezige populaties. We starten een aanbesteding en hopen daarmee een partij te vinden die voor ons een SMP opstelt.
Subsidieregeling om uitvoering te geven aan de Specifieke uitkering Lokale Isolatieaanpak
We kregen van het rijk een uitkering om particuliere woningeigenaren met een slecht geïsoleerde woning en een WOZ-waarde onder het landelijke gemiddelde (financieel) te ondersteunen bij het isoleren van hun woning. We zetten hiermee een subsidieregeling op. Hierbij hebben we extra aandacht voor VvE's, zelf-klussers en inwoners die te maken hebben met energiearmoede.
De hoeveelheid restafval is met 70% afgenomen t.o.v. het jaar 2023 [2030]
Terug naar navigatie - De hoeveelheid restafval is met 70% afgenomen t.o.v. het jaar 2023 [2030]We starten met 'omgekeerd inzamelen' op basis van vrijwillige deelname: de grijze container wordt ingeleverd en de gemeentepas wordt geschikt gemaakt voor gebruik van een ondergrondse container. Ook volgen we nauwkering de ontwikkelingen in nascheiding.
Evaluatie gescheiden inzamelen keukenafval
Als er een positief besluit wordt genomen over de proef gescheiden keukenafval in de hoogbouw, breiden we dit uit binnen de gemeente.
Evaluatie proef mobiele milieustraat
Als er een positief besluit wordt genomen over de proef mobiele milieustraat, breiden we dit uit binnen de gemeente.
Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verderBlauwe Aderplan Mierlo
In 2027 starten we de voorbereiding van een blauwe Ader in de kerkakkers. Dit stamriool sluit aan op de maatregelen in de Heer van Scherpenzeelweg. Tevens onderzoeken we of wateropvang nabij de bossen mogelijk is.
Thema Veiligheid
Doelen Veiligheid |
Risicogroepen zijn bewust en weerbaar ten aanzien van ondermijnende criminaliteit [2025] |
Risicogroepen zijn weerbaar tegen digitale criminaliteit [2025] |
Inwoners ervaren hun woon- en leefomgeving veiliger dan in 2024 [2025] |
Doelen Veiligheid
Terug naar navigatie - Doelen VeiligheidRisicogroepen zijn bewust en weerbaar ten aanzien van ondermijnende criminaliteit [2025]
Terug naar navigatie - Risicogroepen zijn bewust en weerbaar ten aanzien van ondermijnende criminaliteit [2025]
Versterken weerbaarheid risicogroepen
We werken een plan uit voor het werken aan bewustwording van mensen bij wie het risico groter is dat zij in aanraking komen met ondermijnende criminaliteit, zoals bijvoorbeeld bestuurders, agrariërs en jongeren. Bij bestuurders zal het accent liggen op bewustwording op thema's als integriteit, corruptie en omgaan met invloeden van buitenaf. Bij andere doelgroepen ligt het accent op het herkennen van signalen van ondermijnende criminaliteit en weten wat je kunt doen als je iets signaleert.
Social media campagne 'samen voor een veilige buurt'
We voeren de campagne 'Samen voor een veilige buurt' uit waarin we mensen via social media bekend maken met de risico's op en van ondermijnende criminaliteit. We roepen mensen bovendien op om (anoniem) meldingen te doen.
Risicogroepen zijn weerbaar tegen digitale criminaliteit [2025]
Terug naar navigatie - Risicogroepen zijn weerbaar tegen digitale criminaliteit [2025]Samenwerking Dommelstroom
In 2025 zetten we, mogelijk samen met de andere gemeenten uit basisteam Dommelstroom en het regiobureau Integrale Veiligheid, diverse preventie- en bewustwordingsprojecten voor specifieke doelgroepen uit: denk hierbij aan hackshield voor jeugd, storytelling voor senioren en informatiebijeenkomsten voor (MKB)-ondernemers. Met als doel om de bewustwording onder deze doelgroepen zoveel mogelijk te vergroten.
Instrumentarium aanpakken online aangejaagde ordeverstoringen
We werken instrumenten uit om goed om te kunnen gaan met onrechtmatige activiteiten die zich online afspelen en die ordeverstoringen aanwakkeren of versterken. De instrumenten zijn bedoeld om beter zicht te krijgen op de onrechtmatige online activiteiten en om erop te kunnen handelen, ook in bestuurlijke zin. Hierbij spelen we in op wetgeving die zich ontwikkelt.
Inwoners ervaren hun woon- en leefomgeving veiliger dan in 2024 [2025]
Terug naar navigatie - Inwoners ervaren hun woon- en leefomgeving veiliger dan in 2024 [2025]De activiteiten die aan dit doel gekoppeld zijn, vinden plaats binnen woonwijk De Coevering.
Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verderImplementatie nieuwe wet- en regelgeving digitale veiligheid
Er is verschillende nieuwe wet- en regelgeving met betrekking tot digitale veiligheid in de maak. Er wordt continu gescand wat er op dat vlak gebeurt en wanneer relevant worden wijzigingen in wet- en regelgeving geïmplementeerd. De verwachting is dat we door de tijd heen meer bestuurlijke instrumenten beschikbaar krijgen die samenhangen met de verschuivingen van ontwikkelingen in de openbare ruimte naar de digitale wereld.
Maand van de weerbaarheid
In 2026 organiseren we weer een maand van de weerbaarheid waarin we diverse workshops en activiteiten organiseren om de weerbaarheid m.b.t. ondermijnende criminaliteit te vergroten.
Integraal Veiligheidsplan
Gemeenten zijn op basis van de Politiewet verplicht om minimaal eens in de vier jaar doelen vast te stellen op het gebied van veiligheid. Het huidige Integraal Veiligheidsplan is opgesteld voor de jaren 2023-2026.
Thema Cultuur
Doelen Cultuur |
Er is een breed aanbod van culturele activiteiten gericht op jongeren ten behoeve van de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo [2025] |
Er zijn structurele culturele activiteiten in wijken en in de centra, georganiseerd door inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties [2026] |
De twee bibliotheekvestigingen zijn qua locatie, interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties, waardoor de bibliotheek culturele en sociale functies vervult [2027] |
Het Weverijmuseum is in Zuidoost-Brabant een prominente, toekomstbestendige culturele instelling [2028] |
Doelen Cultuur
Terug naar navigatie - Doelen CultuurEr is een breed aanbod van culturele activiteiten gericht op jongeren ten behoeve van de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo [2025]
Terug naar navigatie - Er is een breed aanbod van culturele activiteiten gericht op jongeren ten behoeve van de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo [2025]Cultuuraanbod jongeren
We faciliteren Stichting The Works om jongeren te begeleiden om samen een groot jeugd-evenement te organiseren. Dit gebeurt in samenwerking met relevante partners zoals jongerenwerk en lokale culturele organisaties zoals de Weeffabriek, de Wiele en Kommus.
Participatietrajecten jongeren en cultuur
Stichting The Works begeleidt jongeren bij het bedenken en organiseren van culturele evenementen. Hierbij worden verbindingen gelegd met andere organisaties op het gebeid van sport en cultuur.
Er zijn structurele culturele activiteiten in wijken en in de centra, georganiseerd door inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties [2026]
Terug naar navigatie - Er zijn structurele culturele activiteiten in wijken en in de centra, georganiseerd door inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties [2026]Cultuuractiviteiten wijken
We nodigen aanbieders van culturele activiteiten uit om deze in de wijken te organiseren, met als voorbeeld de succesvolle activiteiten in de wijk Coevering.
We organiseren jaarlijkse netwerkdag met aanbieders van culturele activiteiten (jaarlijkse subsidies) zodat zij gezamenlijk hun activiteiten aanbieden en afstemmen in de verschillende wijken.
De twee bibliotheekvestigingen zijn qua locatie, interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties, waardoor de bibliotheek culturele en sociale functies vervult [2027]
Terug naar navigatie - De twee bibliotheekvestigingen zijn qua locatie, interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties, waardoor de bibliotheek culturele en sociale functies vervult [2027]Onderzoek meest passende locatie bibliotheekvestiging Geldrop :
We starten een onderzoek, waar een extern bureau de opdracht voor heeft gekregen, naar de meest geschikte locatie voor de bibliotheek in Geldrop en gebruiken de resultaten om een transformatieplan uit te werken.
Transformatie / upgrade bibliotheken
We werken een concreet plan uit voor de transformatie en modernisering van de bibliotheekvestigingen op basis van de onderzoeksresultaten.
Informatiepunt digitale overheid
We breiden de openingsuren van het informatiepunt digitale overheid in Mierlo uit. In Geldrop integreren we het informatiepunt digitale overheid, naast de huidige vestiging, ook bij Onze Wegwijzer in Geldrop.
Project ‘Bibliotheek Coevering’
In de wijk de Coevering komt een extra vestiging van de bibliotheek, toegankelijk voor de hele wijk. De samenwerking wordt gezocht met de brede school en/of het wijkcentrum.
Project ‘Taalhuis Akert’
We zetten het project ‘Taalhuis Akert’ in om laaggeletterdheid en integratie van minderjarige asielzoekers te bevorderen.
Het Weverijmuseum is in Zuidoost-Brabant een prominente, toekomstbestendige culturele instelling [2028]
Terug naar navigatie - Het Weverijmuseum is in Zuidoost-Brabant een prominente, toekomstbestendige culturele instelling [2028]Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verderTalentontwikkeling wordt door verschillende organisaties geleverd.
In 2026 worden extra activiteiten verwacht om samenwerking tussen de verschillende aanbieders te verbeteren en te vergroten. De aanbieders van culturele activiteiten worden gevraagd om in samenspraak met de gemeente te komen tot input en impact op de hervormingsagenda.
Thema Economische kracht
Doelen Economische kracht |
Er is een ruim aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen, wat bekend is binnen en buiten Geldrop-Mierlo (waarbij specifieke aandacht voor jongeren) [2025] |
Voor alle bedrijventerreinen is er een duidelijk profiel, aan de hand waarvan instroom en waar mogelijk uitstroom kan plaatsvinden [2025] |
Alle bedrijventerreinen zijn schoon, veilig en groen [2027] |
De winkelgebieden in de centra zijn compact en het gebied eromheen is ingericht met complementaire functies gericht op verblijf [2027] |
Doelen Economische kracht
Terug naar navigatie - Doelen Economische krachtEr is een ruim aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen, wat bekend is binnen en buiten Geldrop-Mierlo (waarbij specifieke aandacht voor jongeren) [2025]
Terug naar navigatie - Er is een ruim aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen, wat bekend is binnen en buiten Geldrop-Mierlo (waarbij specifieke aandacht voor jongeren) [2025]Versterken recreatief aanbod
Er zijn diverse initiatieven van ondernemers om hun bestaande recreatieve aanbod te versterken zoals Wolfsven en Eindhoven Zoo. Binnen de regionale ontwikkeling van Gulbergen werken we diverse scenario's uit waaronder een breed georiënteerd bike park.
Verkennen brandstore Geldrop
Stichting Villagemarketing werkt een plan uit om in het centrum van Geldrop een brandstore en in Mierlo een dependance hiervan te openen .
Beleidskeuzes terrassen
We geven uitvoering aan wat voortvloeit uit de beleidskeuzes voor terrassen.
Jongerenevenementen in Geldrop en Mierlo
In 2024 is er een start gemaakt met meerdere evenementen voor jongeren. We evalueren deze evenementen om een verbeterslag en/of nieuwe keuzes te maken.
Voor alle bedrijventerreinen is er een duidelijk profiel, aan de hand waarvan instroom en waar mogelijk uitstroom kan plaatsvinden [2025]
Terug naar navigatie - Voor alle bedrijventerreinen is er een duidelijk profiel, aan de hand waarvan instroom en waar mogelijk uitstroom kan plaatsvinden [2025]Alle bedrijventerreinen zijn schoon, veilig en groen [2027]
Terug naar navigatie - Alle bedrijventerreinen zijn schoon, veilig en groen [2027]Ontwikkelen Ondernemersfonds Geldrop-Mierlo
Om invulling te geven aan de opgaven die er liggen op bedrijventerreinen initiëren we de oprichting van een Ondernemersfonds op. Dit is noodzakelijk omdat de huidige organisatiegraad laag is.
Voorkomen en terugdringen verloedering
Voor het revitaliseren, verduurzamen, vergoenen en het oplossen van problemen van bestaande bedrijventerreinen initiëren we de oprichting van een Ondernemersfonds.
Parkeervoorzieningen bedrijventerreinen
Voor het oplossen van parkeerproblemen op bestaande bedrijventerreinen initiëren we de oprichting van een Ondernemersfonds.
De winkelgebieden in de centra zijn compact en het gebied eromheen is ingericht met complementaire functies gericht op verblijf [2027]
Terug naar navigatie - De winkelgebieden in de centra zijn compact en het gebied eromheen is ingericht met complementaire functies gericht op verblijf [2027]Levendige centra in Geldrop en in Mierlo
We implementeren de beleidskeuzes van evenementen en terrassen, waardoor de levendigheid in de beide centra wordt verbeterd. Ook voegen we woonfuncties toe en organiseren we andere ondersteunende activiteiten ter verbetering van de levendigheid in de beide centra.
Stimuleren/begeleiden ondernemers naar centra in Geldrop en in Mierlo
We onderzoeken de mogelijkheden voor het opzetten van een subsidieregeling die ondernemers motiveert om naar de centra te verhuizen (naar voorbeeld van de Eindhovense stimuleringsregeling).
Onderzoeken van de ontwikkelmogelijkheden van Dorpstraat 210 en daarbij kijken naar het bredere perspectief
We starten met het onderzoeken van de mogelijkheden van de ontwikkeling van de Dorpsstraat 210 en directe omgeving. We nemen daarbij de mogelijke impact op de rest van het centrum van Mierlo mee.
Quick wins uitstraling gebied rondom bibliotheek Mierlo
We onderzoeken hoe de buitenruimte rondom de bibliotheek kan bijdragen aan de kwaliteitssprong van de bibliotheek naar een eigentijdse bibliotheek.
In relatie tot de doelstelling binnen het thema cultuur, passen we daarna de uitstraling van het gebied rondom de bibliotheek aan.
Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verderDe doorkijk naar de komende jaren volgt uit het uitvoeringsplan Economische kracht. Dit wordt nog uitgewerkt. Ook activiteiten binnen het uitvoeringsplan Centrum Geldrop dragen bij aan doelen binnen het thema economische kracht.
Thema digitale samenleving
Doelen Digitale samenleving |
Gebruik van digitale mogelijkheden in de samenleving waar dat meerwaarde heeft [2026] |
Doelen digitale samenleving
Terug naar navigatie - Doelen digitale samenlevingGebruik van digitale mogelijkheden in de samenleving waar dat meerwaarde heeft [2026]
Terug naar navigatie - Gebruik van digitale mogelijkheden in de samenleving waar dat meerwaarde heeft [2026]Digitale openbare ruimte
We verkennen de mogelijkheden voor een 'digitale openbare ruimte'. Afhankelijk van de uitkomsten van de verkenning kijken we of we in 2026 een of meer experimenten hiervoor gaan opzetten.
Digitale vaardigheden inwoners
We maken een opzet en aanpak om de digitale vaardigheden van inwoners waar nodig te versterken. Voorafgaand daaraan gaan we na hoe het niveau en de behoefte van inwoners is.
Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verderExperiment 'digitale openbare ruimte'
We werken in 2026 experimenten uit voor een 'digitale openbare ruimte'. We borduren hierbij voort op de verkenning in 2025.
Verkennen AI binnen de samenleving
In 2026 onderzoeken we welke kansen er liggen voor de samenleving voor het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Aan de hand daarvan werken we een opzet en aanpak uit om AI van toegevoegde waarde te laten zijn.
Uitvoeringsplan Centrum Geldrop
Uitvoeringsplan Centrum Geldrop |
20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken zijn toegevoegd (t.b.v. biodiversiteit, klimaatadaptatie, een prettige leefomgeving en ruimte voor bewegen) [2027] |
Er is / zijn: a. voldoende betaalbare woonruimte (in lijn met de Woondeal d.d. 2023) b. voldoende woningen voor de doelgroepen starters en 1 en 2 persoonshuishoudens c. voldoende woonruimte voor senioren en zorgbehoeftigen (in lijn met de Woondeal d.d. 2023) [2030] |
Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is op het gewenste niveau en bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo (waarbij specifieke aandacht voor jongeren) [2025] |
De winkelgebieden in de centra zijn compact en het gebied eromheen is ingericht met complementaire functies gericht op verblijf [2027] |
De centra zijn goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers, zijn ingericht op langzaam verkeer en er zijn passende voorzieningen [2030] |
Er zijn verschillende vormen van deelmobiliteit aanwezig en verkrijgbaar [2030] |
Er zijn verschillende sfeergebieden met onderlinge samenhang die een centrumuitstraling hebben (2030) |
Voor verenigingen en maatschappelijke organisaties (die bijdragen aan beleidsdoelen) is er een passende huisvesting [2026] |
De twee bibliotheekvestigingen zijn qua locatie, interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties, waardoor de bibliotheek culturele en sociale functies vervult [2027] |
20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken zijn toegevoegd (t.b.v. biodiversiteit, klimaatadaptatie, een prettige leefomgeving en ruimte voor bewegen) [2027]
Terug naar navigatie - 20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken zijn toegevoegd (t.b.v. biodiversiteit, klimaatadaptatie, een prettige leefomgeving en ruimte voor bewegen) [2027]We werken de structuurvisie voor de locatie Postkantoor, waarbij de groene (recreatieve) verbinding met de Kleine Dommel belangrijk is, verder uit.
We zetten op locatie Bezorgershof de eerste stappen om vergroening op termijn mogelijk te maken.
We brengen op een aantal locaties in het centrum, ter voorkoming van hittestress, vergroening aan.
We pakken de planvorming op voor een verbeterde groenverbinding tussen Kasteel en de Kleine Dommel, die door het centrumgebied loopt.
Er is / zijn: a. voldoende betaalbare woonruimte (in lijn met de Woondeal d.d. 2023) b. voldoende woningen voor de doelgroepen starters en 1 en 2 persoonshuishoudens c. voldoende woonruimte voor senioren en zorgbehoeftigen (in lijn met de Woondeal
Terug naar navigatie - Er is / zijn: a. voldoende betaalbare woonruimte (in lijn met de Woondeal d.d. 2023) b. voldoende woningen voor de doelgroepen starters en 1 en 2 persoonshuishoudens c. voldoende woonruimte voor senioren en zorgbehoeftigen (in lijn met de WoondealWe ontwikkelen de woningbouwplannen vanuit de Woningbouw Impulssubsidie (die overigens voor een deel afwijkt van de afspraken uit de woondeal) stapsgewijs.
We starten, afhankelijk van procedures, in het deelgebied Bleekvelden met (een deel van) nieuwe woningbouw.
We maken heldere kaders voor locatie Marktplein.
We brengen de eerste concrete bouwplannen voor Bezorgershof in procedure.
En voor deelgebied Lommerrijk stellen we het stedenbouwkundig concept vast.
Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is op het gewenste niveau en bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo (waarbij specifieke aandacht voor jongeren) [2025]
Terug naar navigatie - Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is op het gewenste niveau en bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo (waarbij specifieke aandacht voor jongeren) [2025]De Dommeldalseweg is aangewezen voor grotere evenementen. We onderzoeken op welke wijze deze weg moet worden aangepast om evenementen mogelijk te maken.
We evalueren de, in 2024 gestarte, evenementen voor jongeren om een verbeterslag en/of nieuwe keuzes te maken.
De winkelgebieden in de centra zijn compact en het gebied eromheen is ingericht met complementaire functies gericht op verblijf [2027]
Terug naar navigatie - De winkelgebieden in de centra zijn compact en het gebied eromheen is ingericht met complementaire functies gericht op verblijf [2027]We brengen concrete bouwplannen voor Bezorgershof in procedure. Dit draagt bij aan het compact en aantrekkelijk maken van het centrumgebied.
We ronden de aanleg van 2 parkeerterreinen (Kasteel en Weeffabriek) af, net als de herinrichting van de Nieuwendijk/Heggestraat.
Het verenigen van vastgoedeigenaren (gestart in 2024), leidt hopelijk tot concrete vervolgstappen. Dit kan bijdragen aan een goed ondernemerschap in het centrum.
De centra zijn goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers, zijn ingericht op langzaam verkeer en er zijn passende voorzieningen [2030]
Terug naar navigatie - De centra zijn goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers, zijn ingericht op langzaam verkeer en er zijn passende voorzieningen [2030]We realiseren enkele parkeerplaatsen op afstand, waardoor langparkeerders beperkt in het centrum kunnen parkeren. Tegelijkertijd onderzoeken we het autoluw maken van bepaalde straten en pleinen.
Er zijn verschillende vormen van deelmobiliteit aanwezig en verkrijgbaar [2030]
Terug naar navigatie - Er zijn verschillende vormen van deelmobiliteit aanwezig en verkrijgbaar [2030]We ronden het beleidskader voor deelmobiliteit af.
Er zijn verschillende sfeergebieden met onderlinge samenhang die een centrumuitstraling hebben (2030)
Terug naar navigatie - Er zijn verschillende sfeergebieden met onderlinge samenhang die een centrumuitstraling hebben (2030)- Het station is nadrukkelijk verbonden met het centrumgebied
Er is een stedenbouwkundig concept voor de woningbouwlocaties Lommerrijk, waarbij nadrukkelijk aandacht is voor de gewenste verbinding.
- De interessante functies (“iconen”) in het centrum worden onderling verbonden
Uitvoering van concrete maatregelen/ideeën maakt deze “verbindingen” zichtbaar.
Voor verenigingen en maatschappelijke organisaties (die bijdragen aan beleidsdoelen) is er een passende huisvesting [2026]
Terug naar navigatie - Voor verenigingen en maatschappelijke organisaties (die bijdragen aan beleidsdoelen) is er een passende huisvesting [2026]In 2025 is bekend waar de verschillende gebruikers van De Prell worden geherhuisvest.
De twee bibliotheekvestigingen zijn qua locatie, interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties, waardoor de bibliotheek culturele en sociale functies vervult [2027]
Terug naar navigatie - De twee bibliotheekvestigingen zijn qua locatie, interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties, waardoor de bibliotheek culturele en sociale functies vervult [2027]In 2025 is onderzoek naar eventuele herhuisvesting van de bibliotheek afgerond.
Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verder
Terug naar navigatie - Doorkijk naar activiteiten in 2026 en verderDe winkelgebieden in de centra zijn compact en het gebied eromheen is ingericht met complementaire functies gericht op verblijf [2027]
We brengen de concrete bouwplannen voor Bezorgershof de komende jaren in procedure. Dit draagt bij aan het compact en aantrekkelijk maken van het centrumgebied.
We brengen de locaties Lommerrijk, Marktplein en Postkantoor in de komende jaren in procedure.
Er zijn verschillende vormen van deelmobiliteit aanwezig en verkrijgbaar [2030]
Afhankelijk van het in 2025 opgestelde beleidskader voor deelmobiliteit, brengen we de komende jaren in het centrum voorzieningen aan voor deelmobiliteit.
Focuspunten lijn "Toekomstbestendig Geldrop-Mierlo"
Kunst en cultuur (portefeuillehouder: wethouder Looijmans)
- Gericht bieden van ondersteuning aan culturele stichtingen en verenigingen, afhankelijk van hun specifieke behoeften.
Natuur en milieu (portefeuillehouder: wethouder Stravers)
- Actief toezien op de correcte landschappelijke inpassing van het reeds vergunde zonnepark aan de Heiderschoor (12ha).
Duurzaamheid (portefeuillehouder: wethouder Stravers)
- Ondersteuning bieden aan bewoners die hun woningen willen verduurzamen, afgestemd op de concrete behoeften van inwoners
- Uitvoeren van een gebiedsgerichte aanpak om huishoudens in energiearmoede te helpen met verduurzamingsmaatregelen en lagere energielasten.
- Streven naar een waardering van minimaal een 7,5 door inwoners over de gemeentelijke inzet op duurzaamheid, gemeten via periodieke enquêtes
- Verduurzamen van gemeentelijk vastgoed
Economie (portefeuillehouder: wethouder Stravers)
- Het realiseren van heldere communicatielijnen tussen ondernemers(verenigingen) en de gemeente met het oog op een goed vestigingsklimaat.
- Doorontwikkelen van de ondernemersbijeenkomsten, maandelijkse nieuwsbrief voor ondernemers en een-op-een-gesprekken met ondernemers uit sectoren die niet vertegenwoordigd zijn in een ondernemersvereniging.
- Organiseren van de jaarlijkse Week van de Ondernemer in november, in samenwerking met netwerkpartners, met als doel het stimuleren van ondernemersnetwerken en kennisuitwisseling.
Recreatie en toerisme (portefeuillehouder: wethouder Stravers)
- Samenwerken met organisatoren van evenementen voor een samenhangend en divers aanbod, gericht op het bevorderen van culturele activiteiten en/of evenementen en de onderlinge verbondenheid van inwoners en ondersteunen van hun initiatieven.
- Versterken van de zichtbaarheid van voorzieningen, activiteiten en evenementen in alle wijken, bijvoorbeeld door middel van gemeentelijke communicatiekanalen.
-
Recreatieve initiatieven in het buitengebied faciliteren die een aanvulling bieden op het bestaande aanbod, binnen de kaders van de omgevingsvisie en afgestemd met gebiedsgerichte programma’s.
Openbare ruimte-bebouwde kom (portefeuillehouder: wethouder Van de Laar)
- Structureel toepassen van richtlijnen voor klimaatadaptatie bij nieuwe initiatieven in wijken, zoals watermanagement en vergroening.
- Daarnaast het hanteren van onthardingsprincipes bij de herinrichting van openbare ruimte.
Openbare orde en veiligheid (portefeuillehouder: burgemeester Van Bree)
- Intensiveren van de samenwerking en gegevensuitwisseling tussen de zorg- en veiligheidspartners (gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties) om effectief in te spelen op zorg- en veiligheidsvraagstukken, met een focus op gezamenlijke probleemoplossing.
- Het opwerpen van preventieve en repressieve barrières tegen georganiseerde criminaliteit en ondermijning, in nauwe samenwerking met partners zoals politie en justitie.
- Werken aan bewustwording en vergroten van zelf- en samenredzaamheid bij inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties om hun weerbaarheid tegen criminaliteit te versterken.
- Borgen van een actiegerichte inzet tegen ondermijnende criminaliteit, met behulp van het veiligheidsdashboard en specifieke interventies.
- Bij alle acties in het kader van ondermijning aandacht besteden aan het signaleren en melden van ondermijnende activiteiten.
Handhaving (portefeuillehouder: burgemeester Van Bree)
- Het intensiveren van handhaving op oneigenlijk gebruik van wandelpaden in natuurgebieden zoals Sang en Goorkens.
- Zichtbare handhaving, ook buiten kantoortijden, op basis van meldingen en klachten van inwoners.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten. De bedragen zijn exclusief de ramingen voor baten en lasten van het nieuw beleid.
Omschrijving | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 4 | 0 | 0 | 202 | 210 | 243 | 267 | |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 2.423 | 2.652 | 2.847 | 2.846 | 2.846 | 2.846 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 1.389 | 1.746 | 1.543 | 1.531 | 1.532 | 1.532 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 4.314 | 4.561 | 5.398 | 6.033 | 6.107 | 6.071 | |
2.2 Parkeren | 196 | 263 | 158 | 158 | 167 | 147 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 502 | 665 | 639 | 639 | 636 | 663 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
3.4 Economische promotie | 331 | 412 | 508 | 515 | 519 | 525 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 2.087 | 1.639 | 1.640 | 1.638 | 1.662 | 1.681 | |
5.4 Musea | 157 | 221 | 210 | 194 | 177 | 179 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 263 | 270 | 277 | 277 | 277 | 277 | |
5.6 Media | 1.054 | 1.006 | 1.117 | 1.117 | 1.117 | 1.117 | |
7.2 Riolering | 2.282 | 1.999 | 2.113 | 2.299 | 2.519 | 2.783 | |
7.3 Afval | 4.839 | 5.121 | 5.699 | 5.922 | 6.163 | 6.407 | |
7.4 Milieubeheer | 1.521 | 3.250 | 2.047 | 2.008 | 2.021 | 2.001 | |
Totaal Lasten | 21.372 | 23.810 | 24.404 | 25.394 | 25.989 | 26.501 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 4 | 0 | 110 | 556 | 540 | 538 | 527 | |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 167 | 138 | 212 | 212 | 212 | 212 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 21 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 126 | 114 | 161 | 161 | 161 | 161 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 37 | 37 | 37 | 37 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
3.4 Economische promotie | 688 | 620 | 822 | 1.020 | 1.045 | 1.045 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 372 | 347 | 357 | 357 | 357 | 357 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 21 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | |
5.6 Media | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.2 Riolering | 4.244 | 4.203 | 4.274 | 4.481 | 4.699 | 4.975 | |
7.3 Afval | 5.630 | 6.679 | 7.463 | 7.701 | 7.958 | 8.224 | |
7.4 Milieubeheer | 779 | 1.807 | 754 | 739 | 738 | 736 | |
Totaal Baten | 12.085 | 14.048 | 14.667 | 15.280 | 15.775 | 16.306 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -9.287 | -9.762 | -9.738 | -10.114 | -10.214 | -10.195 |
Capaciteitsbeeld 2025
Terug naar navigatie - Capaciteitsbeeld 2025Programma's | Taakvelden | Staf | Ruimte | Samenleving | Dienstverlening | Totaal |
Thema Mobiliteit | 2.1 Verkeer en vervoer | 0 | 14.356 | 0 | 0 | 14.356 |
2.2 Parkeren | 0 | 2.483 | 0 | 0 | 2.483 | |
2.5 Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Thema Duurzaamheid | 7.2 Riolering | 0 | 5.993 | 0 | 0 | 5.993 |
7.3 Afval | 0 | 2.057 | 0 | 50 | 2.107 | |
7.4 Milieubeheer | 0 | 6.294 | 0 | 200 | 6.494 | |
Thema Veiligheid | 1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 370 | 733 | 1.107 | 2.210 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 0 | 1.635 | 660 | 16.527 | 18.822 | |
Thema Cultuur | 5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | 0 | 300 | 650 | 0 | 950 |
5.4 Musea | 0 | 75 | 60 | 0 | 135 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 320 | 85 | 0 | 405 | |
5.6 Media | 0 | 0 | 184 | 1.567 | 1.751 | |
Thema Economische kracht | 3.1 Economische ontwikkeling | 200 | 3.600 | 0 | 0 | 3.800 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 185 | 0 | 0 | 185 | |
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.4 Economische promotie | 0 | 600 | 0 | 0 | 600 | |
Gebiedsaanpak Centra | ||||||
Gebiedscentra Bedrijventerreinen | ||||||
0.10 Mutaties reserves programmagroep 4 | ||||||
Totaal | 200 | 38.268 | 2.372 | 19.451 | 60.291 |
Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)
Terug naar navigatie - Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
1. Het tarief van de toeristenbelasting wordt verhoogd naar € 2,- daarnaast vinden er in het kader van het nieuwe evenementenbeleid een aantal aanpassingen plaats, zo vervalt bijvoorbeeld de bijdrage aan GLOW en de regiorader en wordt € 55.000,- beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van evenementen. | 249.855 | 249.791 | 246.148 | 235.717 |
2. Vermakelijkheidsretributie: € 0,50 Eindhoven Zoo | 0 | 148.000 | 148.000 | 148.000 |
3. Bezuinigen op jaarlijkse subsidies | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
4. Vegen zelf doen met diesel machine | 83.821 | 83.821 | 83.821 | 83.821 |
5. Temporiseren en activeren van investeringen in het kader van het programma duurzaamheid - biodiversiteit | 150.500 | 149.000 | 141.000 | 127.500 |
6. Temporiseren en activeren van investeringen in het kader van het programma duurzaamheid - klimaatadaptatie | 305.333 | 298.166 | 290.999 | 283.832 |
Totaal | 839.509 | 978.778 | 959.968 | 928.870 |
1. Het tarief van de toeristenbelasting wordt verhoogd naar € 2,- daarnaast vinden er in het kader van het nieuwe evenementenbeleid een aantal aanpassingen plaats, zo vervalt bijvoorbeeld de bijdrage aan GLOW en de regiorader en wordt € 55.000,- beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van evenementen.
De toeristenbelasting in Geldrop-Mierlo betreft een zogenaamde gesloten exploitatie. Tot op heden zijn de opbrengsten van de toeristenbelasting hoger dan de kosten die aan recreatie en toerisme worden toegerekend. De hogere opbrengsten worden in een reserve gestort.
In het kader van ombuigingsvoorstellen is opnieuw gekeken naar welke kosten extra kunnen worden doorbelast waardoor er een financieel voordeel ontstaat voor de exploitatie. Er blijft wel een reserve om eventueel lagere opbrengsten op te kunnen vangen.
2. Vermakelijkheidsretributie: € 0,50 Eindhoven Zoo
In het geval van vermakelijkheidsbelasting wordt er belasting geheven aan de aanbieder van vermaak. Dit kan als die aanbieder gebruik maakt van voorzieningen waar de gemeente in voorziet. Dit voorstel behelst dat vanaf 2026 aan Eindhoven Zoo belasting wordt opgelegd van € 0,50 per bezoeker.
3. Bezuinigen op jaarlijkse subsidies
Vanuit de uitgangspunten uit de Visie en Strategie wordt, in overleg met de besturen van organisaties, tot een taakstellende ombuiging van € 50.000,- gekomen.
4. Vegen zelf doen met diesel machine
Zelf vegen levert een behoorlijke besparing op jaarbasis. Nadeel is dat we dan eerst moeten investeren in een machine en personeel. Daar staat tegen over dat de afschrijving is een stuk voordeliger is dan de jaarlijkse kosten die we nu hebben.
5. Temporiseren en activeren van investeringen in het kader van het programma duurzaamheid - Biodiversiteit
Bij het onderdeel Biodiversiteit uit het programma duurzaamheid kan een deel van de opgaven komen te vervallen. Bijvoorbeeld omdat de Ecologische verbindingszone Luchensewetering is komen te vervallen of omdat de kosten uit een ander budget betaald kunnen worden of worden getemporiseerd.
6. Temporiseren en activeren van investeringen in het kader van het programma duurzaamheid - Klimaatadaptatie
Een deel van de werkzaamheden die te maken hebben met wateroverlast kunnen uit het budget van het vGRP van riolering betaald worden. Daarnaast kunnen we het tempo waarop wij een klimaatrobuust Geldrop-Mierlo willen realiseren bijstellen. Dit betekent dat we het aantal werkzaamheden per jaar beperken. Dit alles betekent dat dit budget bijgesteld kan worden naar € 100.000,- per jaar. Dit heeft wel als gevolg dat we minder snel een klimaatrobuust Geldrop-Mierlo kunnen realiseren en dit zal met name effect hebben op het aanpakken van hittestress. Concreet betekent dit dat we jaarlijks minder gaan vergroenen, maar dat we wel nog steeds jaarlijks stappen kunnen zetten.