Verloop begrotingssaldo

Het startpunt van deze Meerjarenbegroting is het saldo uit de vorige begroting. Met dit uitgangspunt zijn een aantal onderdelen herrekend. Voorbeelden hiervan zijn het overzicht van de investeringen, het overzicht van reserves en voorzieningen, de rente, salarissen en de verdeling van directe salariskosten over de taakvelden. Dit zijn autonome ontwikkelingen. Het gaat om een "herijking" van de budgetten bestaand beleid.

Op 10 september is de Notitie Naar een sluitende begroting 2025 besproken in de raad. Op basis van de notitie en de bespreking in de raad zijn de financiële mutaties verwerkt in deze begroting. Deze voorstellen vindt u afzonderlijk toegelicht aan het einde van elk programma. Ze staan vermeld bij het onderdeel "Financiële mutaties (gekoppeld aan doelen)". De financiële mutaties komen voor het grootste gedeelte overeen met de Notitie Naar een sluitende begroting 2025 zoals besproken in de raad van 10 september.

In onderstaand overzicht geeft een plus een positief effect op het begrotingssaldo, een min een negatief effect. 

Verloop begrotingssaldo 2025 2026 2027 2028
Begrotingssaldo na MPB 2024-2027 2.010.925 -1.044.785 376.708 876.329
Aanpassing activiteitenplan (MPB 2024-2027) 13.987 80.126 79.746 6.477
Aangenomen amendementen (MPB 2024-2027) -216.907 -216.907 -216.907 -216.907
RIB sociaal domein (3-9-2024) -2.058.272 -2.671.994 -3.053.331 -3.465.462
Verrekening tekorten en overschotten met algemene reserve 0 0 0 0
Eerdere besluitvorming raad in 2024 0 -51.204 -50.820 -50.436
Begrotingssaldo subtotaal -250.267 -3.904.764 -2.864.604 -2.849.999
A. Structurele gevolgen 1e tussentijdse rapportage 2024 -1.095.736 -1.092.399 -1.096.475 -1.099.648
B. Actualisatie staat van investeringen 899.506 -21.057 -783.376 -1.267.972
C. Actualisatie staat van reserves en voorzieningen 489.037 643.122 526.673 -19.878
D. Actualisatie staat van salarissen 351.465 330.149 339.505 381.873
E. Berekening diverse gesloten exploitaties -139.844 -148.152 -198.582 -253.834
F. Correcties budgetten bestaand beleid -46.598 -144.713 -193.060 -353.800
G. Meicirculaire 2024 -1.061.778 978.531 771.720 829.503
H. Stelpost loon- en prijsstijgingen aanvullen -2.332.987 -1.571.265 0 0
Begrotingssaldo subtotaal -3.187.202 -4.930.548 -3.498.199 -4.633.755
I. Financiële mutaties 3.274.419 3.828.020 3.789.328 3.938.103
Begrotingssaldo in MPB 2025-2028 87.217 -1.102.528 291.129 -695.652
- waarvan incidenteel -1.349.050 -339.111 -472.298 -526.828
- waarvan structureel 1.436.267 -763.417 763.427 -168.824
Algemene reserve 2025 2026 2027 2028
Stand per 31 december 9.868.428 9.868.428 9.868.428 9.868.428
Verloop algemene reserve (incl. exploitatieresultaat) 2025 2026 2027 2028
Stand per 31 december 11.304.695 9.868.428 10.631.855 9.699.604

A. Structurele gevolgen 1e tussentijdse rapportage 2024
De structurele gevolgen van de onderdelen uit de 1e tussentijdse rapportage 2024 zijn verwerkt in de voorliggende meerjarenbegroting.

B. Actualisatie staat van investeringen
Het overzicht van investeringen is geactualiseerd naar aanleiding van de jaarrekening 2023.

C. Actualisatie staat van reserves en voorzieningen
Het overzicht van reserves en voorzieningen is geactualiseerd. 

D. Actualisatie staat van salarissen
Het overzicht van salarissen is geactualiseerd. 

E. Berekening diverse gesloten exploitaties
De baten en lasten van alle gesloten exploitaties zijn opnieuw berekend. Het gaat hierbij om; afval, riolering, hondenbeleid, recreatie en toerisme en ondernemersinitiatieven.

F. Diverse correcties budgetten bestaand beleid
Het betreft onder andere budgetaanpassingen van gemeenschappelijke regelingen en andere autonome ontwikkelingen zoals indexatie.

G. Meicirculaire 2024
Dit zijn de uitkomsten van de meicirculaire 2024. Hierover bent u eerder geïnformeerd via een raadsinformatiebrief van 21 juni 2024.

H. Stelpost loon- en prijsstijgingen aanvullen

De stelpost loon- en prijsontwikkeling is voor 2025 en 2026 leeg omdat de uitnutting van de stelpost hoger is dan wat de gemeente Geldrop-Mierlo ontvangt vanuit de algemene uitkering voor loon- en prijsindexatie. Hierdoor is de stelpost aangevuld zodat deze nihil is voor 2025 en 2026. Dit is hieronder ook zichtbaar in het overzicht stelposten.

 

I. Financiële mutaties
Op 10 september is in uw raad de notitie 'naar een sluitende begroting 2025' besproken. De uitwerking van deze notitie en de bespreking daarvan in uw raad zijn vertaald naar financiële mutaties en deze zijn per programma toegelicht.

 

Wijzigingen t.o.v. raad 10 september

In onderstaande tabel lichten we de wijzigingen toe ten opzichte van de notitie 'naar een sluitende begroting 2025' zoals besproken in de raad van 10 september.

Wijzigingen tov raad 10 september 2025 2026 2027 2028
Geen vermakelijkhedenretributie in 2025 -148.000
Wel bladkorven in 2025 -48.750
Na verkiezingen 1 wethouder (50% 2026) -72.500
Toeristenbelasting verhogen naar € 2 en voor de meeropbrengst extra kosten toerekenen aan de gesloten exploitatie. 110.000 110.000 110.000 110.000
Afschaffen bijdrage VNG international 40.000 40.000 40.000 40.000
Totaal -46.750 77.500 150.000 150.000

1e begrotingswijziging 2025

De gevolgen van de septembercirculaire 2024 vormen de eerste begrotingswijziging 2025 en hebben we in onderstaande tabel verwerkt.

 

Septembercirculaire 2024

De septembercirculaire 2024 is te laat verschenen om de gevolgen integraal in beeld te brengen en te verwerken in deze begroting. De gevolgen van septembercirculaire delen wij via een memo met de gemeenteraad en verwerken we in de eerste begrotingswijziging 2025.

2025 2026 2027 2028
Begrotingssaldo in MPB 2025-2028 87.217 -1.102.528 291.129 -695.652
Septembercirculaire 2024 0 0 0 0
Begrotingssaldo na 1e begrotingswijziging 87.217 -1.102.528 291.129 -695.652
- waarvan incidenteel -1.349.050 -339.111 -472.298 -526.828
- waarvan structureel 1.436.267 -763.417 763.427 -168.824

Opgenomen stelposten in de begroting 2025-2028
Om een realistisch begrotingsresultaat te presenteren hebben we een aantal stelposten opgenomen. Dit doen we wanneer er over de inzet van deze budgetten nog onduidelijkheid is. Deze staan in programma 5 en worden na een raadsbesluit overgebracht naar het inhoudelijke programma. In onderstaand overzicht worden de stelposten samengevat weergegeven.

Stelposten 2025 2026 2027 2028
a. Post onvoorzien 77.500 77.500 77.500 77.500
b. Geoormerkte gelden uit circulaires (exclusief loon- en prijsbijstellingen) 0 0 0 0
c. Indexatie (inclusief loon- en prijsbijstellingen uit circulaires) 0 0 874.377 3.809.526
d. Reeds opgenomen stelposten 625.000 625.000 625.000 625.000

a. De post onvoorzien vormt een jaarlijkse stelpost en bedraagt elk jaar € 77.500,-. 
b. In de circulaire uit de algemene uitkering zijn gelden opgenomen met een doel. 
c. Voor de indexering van de loonkosten, materiële kosten en gewogen kostenontwikkeling is een stelpost opgenomen. Zoals hierboven aangegeven is de stelpost loon- en prijsontwikkeling voor 2025 en 2026 leeg omdat de uitnutting van de stelpost hoger is dan wat de gemeente Geldrop-Mierlo ontvangt vanuit de algemene uitkering voor loon- en prijsindexatie.
d. In de begroting is een stelpost voor stijging energietarieven en voor herstructurering financiële geldstromen voor huisvesting van culturele instellingen.

 

Ratio weerstandsvermogen
Een belangrijk element in de financiële positie van de gemeente is het zogenaamde weerstandsvermogen. Een verzamelterm om aan te geven of de vrij beschikbare reserves voldoende groot zijn om mogelijke financiële tegenvallers te kunnen bekostigen. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn de risico’s in beeld gebracht. Met daarbij de beschikbare vrije reserves. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen het weerstandsvermogen van de algemene dienst en die van het grondbedrijf. Het weerstandsvermogen van de algemene dienst op basis van deze begroting bedraagt 2,73 en die van het grondbedrijf 1,09. Beide ratio’s zijn daarmee hoger dan de doelstelling.