Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf Verbonden partijen geeft inzicht in de relaties van de gemeente in rechtspersonen waarin bestuurlijke invloed wordt uitgeoefend én financiële belangen gemoeid zijn. Verbonden partijen zijn een manier om een bepaald beleidsvoornemen uit te voeren. Het aangaan van verbonden partijen komt altijd voort uit het publiek belang. 

Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.
Onder financieel belang wordt verstaan: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichting niet nakomt.
Ter voldoening aan het bepaalde in de artikelen 1, 5, 8, 9, 15, 26 en 36 van het BBV komen hierna de volgende verbonden partijen aan de orde:

Gemeenschappelijke regelingen:
- Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
- Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven
- Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond
- Gemeenschappelijke regeling Dienst Dommelvallei te Mierlo
- Gemeenschappelijke regeling Senzer te Helmond
- Gemeenschappelijke regeling Cure Afvalbeheer te Eindhoven
- Gemeenschappelijke regeling PlusTeam te Geldrop

Vennootschappen en coöperaties:
- Naamloze Vennootschap Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) te Den Haag
- Besloten Vennootschap Breedband Regio Eindhoven

Stichtingen en verenigingen:
- Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
- Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
- Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen

Overig:
Hoewel geen verbonden partij, is hier ook de samenwerking in het stedelijk gebied Eindhoven (SGE) opgenomen. De reden hiervan is dat het belang dat aan deze samenwerking wordt gehecht groot is.

In deze paragraaf wordt elke verbonden partij uitgewerkt aan de hand van de volgende indeling:
- Doel en openbaar belang van de verbonden partij
- Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
- Uitgangspunten waarom en wanneer er gebruik wordt gemaakt van de verbonden partij
- Veranderingen en ontwikkelingen van de verbonden partij
- Risico’s: welke risico’s zijn er bij deelname
- Afbreukrisico van geen deelname: wat zijn de risico’s bij geen deelname
- Alternatieven voor geen deelname: welke alternatieven zijn er
- Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging: wie zijn er betrokken bij de samenwerking
- Frequentie van terugkoppeling naar de raad: frequentie van informatie terugkoppeling
- Financieel belang: welke kosten horen bij de samenwerking
- Vermogenspositie en resultaat boekjaar van de verbonden partij

De volgende afkortingen zijn gebruikt in de uitwerking van de verbonden partijen:
- DB: Dagelijks bestuur
- GR: Gemeenschappelijke regeling
- NV: Naamloze Vennootschap

Gemeenschappelijke regelingen

GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven

Terug naar navigatie - GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven

Doel en openbaar belang
De Metropoolregio Eindhoven (MRE) is een samenwerkingsverband van de 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. In MRE-verband werken we bestuurlijk en ambtelijk samen aan bovenlokale opgaven op het vlak van economie, mobiliteit, energietransitie, transitie landelijk gebied en wonen & ruimte, daarbij ondersteund door de MRE-organisatie.

In MRE-verband wordt ook uitvoering aan het Stimuleringsfonds binnen Brainport Eindhoven. Dit fonds stimuleert innovaties in de regio.

Tot slot is ook het Regionaal Historisch Centrum ondergebracht in deze gemeenschappelijke regeling. Dit is een uitvoeringsorganisatie met taken op het gebied van archivering, toezicht en behoud en openbaar maken van cultuurhistorische informatie.

Overwegingen omtrent deelname
Er spelen in toenemende mate opgaven op een bovenlokaal niveau, waar Geldrop-Mierlo onder andere samen met andere gemeenten invulling aan moet geven. Het belang van de samenwerking in MRE-verband staat buiten kijf, zeker met het oog op de vraagstukken die vanwege de schaalsprong afkomen op de regio en dus op Geldrop-Mierlo. Ruimtelijke vraagstukken op het gebied van economie, wonen, mobiliteit en duurzaamheid moeten op de schaal van de regio worden aangevlogen, vanuit een perspectief van brede welvaart. Logischerwijs is er een wisselwerking met ons lokale beleid: we leveren vanuit ons beleid input voor de afspraken die we regionaal maken en omgekeerd stemmen we ons beleid af op die regionale afspraken. Naast de samenwerking binnen de regio vinden veel contacten met de provincie en met het Rijk plaats via de MRE-samenwerking.

Via de samenwerking binnen de MRE worden ook de gemeentelijke bijdragen binnen Brainport Eindhoven gestructureerd. Binnen Brainport wordt samengewerkt tussen bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en overheden. De financiële en inhoudelijke inbreng vanuit gemeenten hebben we met elkaar via de MRE georganiseerd. Geldrop-Mierlo draagt hierin bij.

Van de 21 gemeenten hebben 20 gemeenten ervoor gekozen om de archieftaak niet zelf in te vullen, maar deze taak te beleggen bij een uitvoeringsorganisatie. Dit zorgt voor de gewenste (kosten)efficiëntie en kwaliteit. Stukken die voor langere tijd moeten bewaard, brengen wij dus onder binnen het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.

Veranderingen en ontwikkelingen

Doordat in 2024 het werken met programmabureaus is geïntroduceerd verdiept de samenwerking zich van alleen strategische koersbepaling naar een meer uitvoerend karakter.

Risico's

Landgoed Gulbergen
De voorziening Gulbergen is nog niet afgewikkeld, omdat de voormalige stortplaats officieel nog niet gesloten is en de nazorg nog niet is overgedragen aan de Provincie Noord-Brabant. Het ziet er naar uit dat de nazorg van de stortplaats Gulbergen voorlopig niet aan de provincie wordt overgedragen in afwachting van onderzoek naar mogelijkheden om de toekomstige nazorgkosten te beperken. In 2020 is de erfpacht afgekocht, waardoor de MRE weer volledige zeggenschap heeft over de gronden in het gebied. Dit heeft de weg vrijgemaakt om nieuwe plannen te ontwikkelen voor Gulbergen. 

Risicomanagement en weerstandsvermogen

Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld door Algemeen Bestuur in juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Ook is bepaald welke risico’s door de MRE worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de MRE-organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld.

Afbreukrisico van geen deelname
Het bestaan van bovenlokale opgaven is onmiskenbaar. Niet deelnemen binnen de MRE is daardoor geen optie, omdat gemeente Geldrop-Mierlo zichzelf dan buitensluit. Dat zou dan ook gelden voor de samenwerking binnen Brainport Eindhoven, de belangenbehartiging richting provincie en Rijk en het verkrijgen van subsidies en cofinanciering van initiatieven.

Alternatieven voor geen deelname
Het samenwerken op het schaalniveau van de 21 gemeenten kan alleen via de MRE plaatsvinden. We werken op kleinere schaal ook samen met andere gemeenten aan bovenlokale opgaven (denk bijvoorbeeld aan samenwerking op veiligheidsonderwerpen of op diverse thema's binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven), maar samenwerking op regionale schaal verloopt via de MRE.

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehoudersoverleggen en andere overlegorganen. Namens gemeente Geldrop-Mierlo is burgemeester Van Bree lid van het Algemeen Bestuur en zijn verschillende wethouders betrokken bij de portefeuillehoudersoverleggen.

Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks driemaal (begroting, bestuursrapportage, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven

Terug naar navigatie - GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven

Doel en openbaar belang

Het Rijk wil dat we overal in ons land op dezelfde wijze en beter dan voorheen vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven zodat het aantal calamiteiten en milieudelicten afneemt.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

ODZOB heeft een relatie met de partners in de GR en andere opdrachtgevers die wordt gekenmerkt door bereikbaarheid, beschikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid waar het gaat om de levering van diensten en producten, de beantwoording van vragen en het voldoen aan verzoeken betreffende de fysieke leefomgeving. Bovendien moet de samenwerking op termijn ook financieel interessant zijn.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

ODZOB streeft er naar om in de toekomst voor alle deelnemers de brede taken in het kader van de Omgevingswet te gaan uitvoeren. De vereiste kwaliteitseisen in de toekomst zouden daartoe de noodzaak zijn. Een deel van de deelnemers ziet mogelijkheden in andere vormen van samenwerking om dit te bereiken.
Als gevolg van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen moet de regeling met trekking tot de ODZOB ook aangepast worden. Deze procedure is inmiddels afgerond.

 

Risico's

In het geval de omzet achterblijft bij de verwachtingen zijn alle deelnemers aan de GR daarvoor (financieel) verantwoordelijk.
Omdat het gemeentelijk werkprogramma slechts een klein onderdeel van het totaal uitvoeringsprogramma betreft is de invloed daardoor slechts beperkt.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Deelname voor wat betreft het basistakenpakket is wettelijk verplicht. Dit geldt niet voor de verzoektaken. ODZOB is er echter op ingericht om ook de uitvoering van verzoektaken voor haar rekening te nemen. Indien dit niet gebeurt is het financieel risico als gevolg daarvan voor de deelnemers van de GR.

 

Alternatieven voor geen deelname

Zoals gezegd is de deelname voor wat betreft het basis-takenpakket wettelijk verplicht. Voor wat betreft de uitvoering van verzoektaken zou ook de samenwerking in Dienst Dommelvallei soelaas kunnen bieden voor zover dit nodig mocht zijn.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant.
Dagelijks bestuur: voorzitter: burgemeester J.C.J. van Bree.
Algemeen bestuur: voorzitter: burgemeester J.C.J. van Bree, plaatsvervangend lid: wethouder F.J.M.C. Stravers.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen. Inmiddels is op verzoek van de raad/raden een rekenkameronderzoek uitgevoerd met als doel het verbeteren van de democratische controle op de doeltreffendheid en doelmatigheid op deze op uitvoeringstaken gerichte Gemeenschappelijke Regeling. Hiervoor is een plan van aanpak “Samen aanpakken!” uitgewerkt. Ook is er een stuurgroep ingesteld om dit plan te gaan realiseren.

GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Terug naar navigatie - GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Doel en openbaar belang

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:
•    Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van inwoners, instellingen en bedrijven;
•    Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulpverlening in de regio;
•    Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt. Ook het aanschaffen en onderhouden van gemeenschappelijk materieel en de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied behoort tot de taak van VRBZO;
•    Het in beeld brengen van risico's;
•    Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
 
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Omdat veiligheidsrisico’s zich niet houden aan gemeentegrenzen én omdat veiligheid een complexe zaak is, is in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) bepaald dat de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant de verantwoordelijkheid voor veiligheid onderbrengen bij VRBZO. Hierdoor werken de gemeenten op regionale schaal aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven, professionele hulp verlenen als het nodig is, waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.
 
Veranderingen en ontwikkelingen

VRBZO werkt ook in 2025 op basis van een uitvoeringsjaarplan aan de in de visie 20285 vastgestelde speerpunten en thema's: Samen voor veilig, Weerbare samenleving en Toekomstbestendige organisatie.

VRBZO ontvangt extra gelden van het Rijk om meer te investeren in crisisbeheersing. De gelden worden besteed aan de verbetering van crisisbeheersing en informatievoorziening in de regio, en aan een bijdrage aan landelijke verbetering van informatievoorziening.

In de begroting 2025 vraagt VRBZO naast de gebruikelijke indexering geen extra middelen. VRBZO geeft vooral inzicht in de vraagstukken die ze uitwerkt en het proces richting de beleidscyclus 2026-2030. VRBZO geeft wel een signaal dat het wellicht nodig is dat investeringen in de veiligheidsregio eerder aan de orde moeten zijn dan in het begrotingsjaar 2026. Er kan eventueel sprake zijn van aanvullende begrotingsvoorstellen voor het begrotingsjaar 2025. 

De aandacht voor een toekomstbestendige brandweerorganisatie wordt ook in 2025 voortgezet. VRBZO is zich er van bewust dat extra aandacht voor het toekomstbestendig maken van brandweerzorg essentieel is. De focus zal vooral liggen op vrijwilligheid, herijking beroepsbrandweer, verstedelijking, 2e loopbaanbeleid, vakbekwaamheid, huisvesting, informatiegestuurde brandweerzorg, natuurbrandbeheersing en duurzaamheid. 


Risico's

De belangrijkste beleidsuitgangspunten voor VRBZO op gebied van risicomanagement zijn:

Risico’s in een cyclisch proces inventariseren, beoordelen en monitoren via een continuïteitsplan. De risico’s, en eventueel genomen beheersmaatregelen om de impact te dempen, worden gemonitord en periodiek gewogen door het managementteam;
De instelling van een weerstandsvermogen heeft als doel om een stabiele (trendmatige) ontwikkeling van de gemeenschappelijke bijdrage te waarborgen.
De hoogte van de algemene reserve is afhankelijk van het begrotingstotaal en ligt tussen de € 2,4 miljoen en € 3,2 miljoen. De algemene reserve dient als primair weerstandsvermogen.

De deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling waarborgen de betaling van rente en aflossing van de door de Veiligheidsregio onder goedkeuring van gedeputeerde staten gesloten geldleningen volgens door het algemeen bestuur vast te stellen regels en naar evenredigheid van het aantal inwoners van iedere gemeente van het desbetreffende kalenderjaar en indien de geldschieters dit wensen onder het doen van afstand van de voorrechten, welke de wet aan borgen toelaat.

 
Afbreukrisico van geen deelname

Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr).
 
Alternatieven voor geen deelname

Geen alternatieven.
 
Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Deelname door 21 gemeenten in de regio Zuidoost Brabant.
Algemeen bestuur: lid: burgemeester J.C.J van Bree.
 
Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening) en halfjaarlijks (1e en 2e samenvatting van de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en strategische keuzes binnen de Veiligheidsregio.

 

GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuid-oost

Terug naar navigatie - GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuid-oost

Missie (doel en belangen)

De GGD Brabant-Zuidoost streeft - onder regie van de gemeente - door middel van preventie naar gezondheidswinst van alle inwoners, om zo een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van hun leven en zelfredzaamheid te vergroten. De GGD is een proactieve, innovatieve en resultaatgerichte organisatie. De dienstverlening betreft gezondheidspreventie en snelle interventie, ambulancezorg en jeugdgezondheidszorg. De GGD is een professionele organisatie. De dienstverlening komt naast wettelijke kaders tot stand vanuit de wens van de klant in dialoog op opdrachtgevers en samenwerkingspartners. Vanuit de wet publieke gezondheid geeft de GGD vorm en inhoud aan onze collectieve preventie en gezondheidswinst. 

 

Maatschappelijke uitdagingen: 

•  Effecten van Covid-19 op de volksgezondheid
•  Het verkleinen van gezondheidsverschillen
•  Bevorderen van een gezonde leefstijl in een gezonde leefomgeving
•  Bevorderen van een mentaal gezonde samenleving
•  Een signalerende regionale functie in de openbare geestelijke gezondheidszorg
• De juiste ambulancezorg als onderdeel van de acute zorgketen.

 

Veranderingen en ontwikkelingen: 

IZA - GALA: Om de gezondheidszorg in de toekomst betaalbaar en toegankelijk te houden zal zwaarder op preventie ingezet moeten worden. De GGD zal als kernpartner van onze gemeenten een rol spelen bij het ontwikkelen van een regionale preventie infrastructuur en kennisinfrastructuur op het terrein van de publieke gezondheid en bij de regionale ontwikkeling en lokale implementatie van de ketenaanpakken op het terrein van gezonde leefstijl en preventie. Ook ondersteunt de GGD onze gemeenten en andere ketenpartners bij het leren en ontwikkelen (zoals het delen van best practices, evalueren van interventies ed.) en leveren we gezondheidsdata op maat zodat goede keuzes gemaakt kunnen worden en waar nodig programma's bijgestuurd kunnen worden.


Zorg coördinatie bij spoedeisende hulp (waaronder ambulancezorg): Met zorg coördinatie bedoelen we dat alle ketenpartners binnen de regio werken vanuit 1 zorgloket binnen het verzorgingsgebied. Het gaat er hierbij om dat triagisten vanuit verschillende disciplines meer samenwerken. 


Vernieuwing van de jeugdgezondheidszorg: De GGD werkt vanuit een eigentijdse toekomstvisie op JGZ waarin ieder kind heeft het recht op te groeien in een veilige en stimulerende omgeving die het mogelijk maakt dat het kind zich optimaal ontwikkelt. Het nieuwe landelijk professioneel kader voor de JGZ dat per augustus 2022 in werking is getreden biedt meer ruimte aan professionals. De JGZ staat voor grote maatschappelijke opgaven en ziet drie belangrijke uitdagingen die het noodzakelijk maken om de dienstverlening te herzien namelijk; veranderende behoeftes van de klanten, krapte op de arbeidsmarkt en de toename van het aantal en de complexiteit van de onderzoeken op indicatie. Er worden financiële middelen (circa 800.00 euro )uit het wendbaarheidsbudget van de GGD bestemd voor deze vernieuwing.

 

Versterking van Infectieziektebestijding en Pandemische Paraatheid (VIPP): De GGD versterkt de pandemische paraatheid en de capaciteit bij Infectieziekte bestrijding (IZB). Zij gaan ervan uit dat Het Rijk hiervoor extra middelen ter beschikking (SPUK) stelt (net zoals voorheen). De GGD zet dat om in voor extra formatie. Het gaat hierbij om extra formatie voor IZB-artsen en –verpleegkundigen, epidemiologen/datascientists, gedragswetenschappers en communicatiefuncties. Het doel is om beter voorbereid te zijn op een volgende pandemie. 

 

Seksuele gezondheid: VWS stelt gemeenten middels een kamerbrief in 2022 verantwoordelijk voor thema seksuele gezondheid. Het betreft dan met name de inzet op collectieve preventie gericht op de algehele bevolking of specifieke groepen die zich in een kwetsbare positie bevinden. De huidige financiële middelen zijn niet toereikend en zijn tot 2024 extra gefinancierd door gemeente Eindhoven. Voor de toekomst zullen hiervoor extra middelen worden gevraagd bij gemeenten door de GGD. Deze kosten zijn niet meegenomen in de begroting.

 

Rijksvaccinatieprogramma: De Maternale Kinkhoest-vaccinatie (de zgn. 22 weken prik bij zwangere vrouwen die al in 2020 is ingevoerd) zal vanaf 2024 via het gemeentefonds verlopen (decentralisatie van de financiering). Verder wordt er landelijk gewerkt aan de implementatie van vier wijzigingen binnen het RVP-schema per 1 januari 2025. Het implementeren van de wijziging gebeurt over een periode van 5 jaar en bevat ook diverse inhaalcampagnes. Per 2030 zal het nieuwe RVP-schema volledig in werking zijn getreden. Ook verwachten we dat de uitvoering van de jaarlijkse vaccinaties van 60-plussers en risicogroepen tegen griep en Covid-19 vanaf 2025 bij de GGD’en belegd gaan worden. In deze ontwerpbegroting 2025 zijn alleen de kosten en baten m.b.t. maternale kinkhoest vaccinatie verwerkt (ca. € 200.000,- op jaarbasis). Van de overige ontwikkelingen zijn de budgettaire kaders nog onvoldoende bekend. 

 

Informatieveiligheid/privacy, verbetering van de informatiehuishouding en risicomanagement: De maatschappij en wetgeving stelt steeds hogere eisen aan informatieveiligheid. Elke GGD-klant mag ervan uitgaan dat zijn/haar gegevens bij de GGD in veilige handen zijn. De kans op datalekken is toegenomen (cybercrime). De GGD heeft hiermee te maken gehad en heeft haar niveau van informatieveiligheid opgehoogd, maar is nog niet op het gewenste niveau. De provincie heeft als toezichthouder op het archiefbeheer door gemeenschappelijke regelingen het huidige niveau van archiefbeheer bij de GGD als onvoldoende gekwalificeerd en een verbeterplan geëist. Het verbeterplan is door het GGD-bestuur vastgesteld en met de provincie gedeeld en wordt ook de komende jaren uitgevoerd. 

 

Forensische geneeskunde: In Nederland is er een tekort aan forensische artsen. Ook de GGD BZO heeft hiermee te kampen. In Nederland is er een tekort aan forensische artsen. Ook de GGD BZO heeft hiermee te kampen. De politie is in het najaar 2023 gestart met de aanbesteding van de medische arrestantenzorg (het lopende contract met onze GGD loopt eind 2024 af). De GGD heeft het voornemen om hierop in te tekenen, maar mocht dit werk ons niet gegund worden dan verliezen we een groot deel van onze inkomsten, zal overcapaciteit afgebouwd moeten worden en zullen bepaalde kosten volledig ten laste komen van gemeenten (denk aan piketkosten, kosten voor bijscholing of de kosten van het registratiesysteem; deze kosten worden nu naar rato verdeeld over politie en gemeenten).

 

Nieuwkomers in onze regio: Onze regio heeft de afgelopen decennia te maken gehad met een groeiende instroom van nieuwkomers/immigranten. Nieuwkomers brengen extra inspanningen voor de GGD met zich mee. De GGD houdt er rekening mee dat de instroom van nieuwkomers de komende jaren zal aanhouden of doorgroeien, gelet ook op de groeiambitie van onze regio en de oorlogen/rampen in de wereld (vluchtelingen). Ook verwachten we dat crisisnoodopvang van asielzoekers in de toekomst nog nodig zal zijn. 

 

Omgevingswet: De omgevingswet is per 1 januari 2024 van kracht. De GGD ondersteunt onze 21 gemeenten bij de implementatie en adviseert gemeenten bij het opstellen van omgevingsvisies, -plannen en bij het beoordelen van complexe omgevingsvergunningen. De GGD wil gezondheidsaspecten borgen in elk ruimtelijk initiatief, zowel het beschermen van de gezondheid als het bevorderen van een gezonde leefomgeving. De inspanningen van de GGD voor gemeenten in het kader van de omgevingswet vinden vooralsnog op contractbasis plaats.

 

Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Het weerstandsvermogen kan worden omschreven als de mate waarin de organisatie in staat is om niet structurele financiële tegenvallers op te vangen zonder dat dit gevolgen heeft voor het bestaande takenpakket. Jaarlijks wordt bij de begrotingsbehandeling een actuele financiële risico-inventarisatie opgesteld. De omvang van de algemene reserve/het weerstandsvermogen van de GGD BZO neemt de laatste jaren weer langzaam toe, hoewel nog niet geheel in overeenstemming met de geraamde risico’s. De risico-inventarisatie van begin 2024 resulteerde in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.600.000,- voor het Programma Publieke Gezondheid en ca. € 2.800.000,- voor het Programma Ambulancezorg. Eerder is besloten dat, gegeven de financieringsstructuur, voor de beide programma’s afzonderlijke algemene reserves worden aangehouden. Het bestuur heeft eerder vastgesteld dat het weerstandsvermogen niet direct tot dat bedrag hoeft te worden aangevuld, en dat de kaders en staffels zoals vastgesteld in de beleidsnotitie Kaders P&C-documenten 4GR hiervoor leidend zijn. Gegeven de verwachte omzet 2025 is voor PG is een bandbreedte van toepassing van € 2.000.000 tot € 2.400.000 en voor AZ van € 1.500.000,- tot € 2.000.000,-. In de 4GR-notitie is ook vastgesteld dat dit een kaderstellende bandbreedte is. Dit betekent dat het aan het Algemeen Bestuur van de Verbonden Partij overgelaten wordt of die bandbreedte ook volledig wordt ingevuld, aangezien dit organisatie-specifiek is en wordt bepaald door de aard van de baten en lasten. Een lager weerstandsvermogen betekent wel dat financiële tegenvallers van hogere omvang niet uit die algemene reserve kunnen worden opgevangen. De reserves per ultimo 2023 voor bestemming van het exploitatieresultaat 2023 zijn ca. € 1.700.000 voor PG en ca. € 1.350.000 voor AZ. Om risico's te beheersen wordt, naast activiteiten zoals beschreven in deze en volgende paragrafen, door de GGD BZO actief risicomanagement ontwikkeld. Elk trimester staat het management in de marap gesprekken nadrukkelijk stil bij de ontwikkeling en ontstaan van relevante risico's, en welke maatregelen genomen moeten worden om deze risico's te beperken.

In de jaarrekening worden telkens alle geïnventariseerde risico’s uitgebreid beschreven, als belangrijkste nieuwe of toegenomen risico’s worden nu geïdentificeerd:
•  Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies betekent dat vaker tijdelijk een andere invulling van de taakuitvoering moet worden georganiseerd (bv duurder personeel van derden/ZZP inhuren) om de noodzakelijke dienstverlening op peil te houden.
•  Het risico dat er zich beveiligingsproblemen voordoen. Hierbij te denken aan risico's van stroomuitval, cybercrime en andere situaties waarin systemen uitvallen en/of gegevens (tijdelijk) niet beschikbaar zijn of dat er schade ontstaat vanwege misbruik. Vanwege toegenomen (inzicht in de) externe dreiging en ervaringen (o.a. datalek Covid), de geconstateerde achterstand in informatiebeveiliging in combinatie met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die de GGD zowel bij PG als AZ beheert, wordt de omvang van dit risico hoger ingeschat.
•  De Corona-, M-Pox en Oekraïne-crises maken duidelijk dat rampen en pandemieën een enorme impact op de werkzaamheden van de GGD kunnen hebben. Veelal zal het Rijk de kosten daarvan echter vergoeden, zoals ze nu ook voor de genoemde crises heeft toegezegd; de daarvoor toegekende vergoedingsregeling vanuit VWS geeft op dit moment vertrouwen dat alle extra kosten vergoed worden. Er bestaat echter wel het risico op meer werk en kosten op de langere termijn als gevolg van een verslechterde algemene gezondheidssituatie van de burgers in onze regio.

 

Afbreukrisico van geen deelname
Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.

 

Alternatieven voor geen deelname
Het zoeken naar andere instanties die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg. Volledig afzien van geen deelname is geen reële optie i.v.m. de in de Wet Publieke Gezondheid opgenomen eis dat de gemeente een GGD in stand moet houden.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
Deelname aan het Dagelijks bestuur, Algemeen Bestuur en commissies door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Dagelijks bestuur, Algemeen bestuur en financiële commissie lid: wethouder M. Sanders-de Jonge. 

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Jaarlijks structureel naar de raad voor begroting / jaarrekening ; daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

GR Dienst Dommelvallei te Mierlo

Terug naar navigatie - GR Dienst Dommelvallei te Mierlo

Doel en openbaar belang

Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen taken met betrekking tot werk en inkomen, WMO, Jeugdwet en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

De dienstverlening groeit mee met de wensen van de deelnemende gemeenten. De vraag naar lokaal maatwerk neemt toe. Hieraan wordt medewerking verleend binnen de mogelijkheden die er zijn.
Integrale advisering wordt als steeds belangrijker ervaren, waardoor beleidsadviseurs zich steeds meer ontwikkelen als 'integrale business partners'.

 

Risico's

Het zoeken naar een balans tussen dienstverlening aan de individuele deelnemers enerzijds en efficiency en kwaliteit van het totaal anderzijds.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Bij geen deelname kunnen geen voordelen van de samenwerking behaald worden.

 

Alternatieven voor geen deelname

De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat: burgemeester J. van Bree en wethouders F. Stravers en H. v.d. Laar. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat, inclusief voorzitter, uit een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat burgemeester J. van Bree en gemeentesecretaris N. Scheltens.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

GR Senzer te Helmond

Terug naar navigatie - GR Senzer te Helmond

Doel en openbaar belang

Senzer is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante wet- en regelgeving binnen de arbeidsmarktregio Helmond - De Peel, waartoe ook de gemeente Geldrop-Mierlo behoort. Senzer streeft ernaar om een inclusieve samenleving te bevorderen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar zinvolle participatie, met als uiteindelijk doel duurzame werkgelegenheid. Deze missie sluit aan bij de bredere maatschappelijke verantwoordelijkheid van Senzer om bij te dragen aan bestaanszekerheid en sociale cohesie in de regio.

 

Algemene visie en beleidsvoornemens met betrekking tot de inzet van de verbonden partij

Senzer is een cruciale partner in het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van arbeidsparticipatie en sociale inclusie. Verwacht wordt dat Senzer hoogwaardige, mensgerichte arrangementen biedt die afgestemd zijn op de diverse behoeften van de doelgroep van de Participatiewet. Bij de uitvoering van haar taken streeft Senzer naar een balans tussen rechtmatigheid en doelmatigheid, met oog voor de menselijke maat. De beschikbare BUIG- en Participatiemiddelen van de gemeente Geldrop-Mierlo worden optimaal benut. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk mensen te laten participeren en duurzaam uit de bijstand te laten uitstromen naar werk, binnen de beschikbare budgettaire kaders. 

 

Veranderingen en ontwikkelingen

Sinds 1 januari 2023 is de geactualiseerde Gemeenschappelijke Regeling (GR) Senzer van kracht. En op basis van deze regeling is ook het Meerjarenplan Dienstverlening 2025-2028 opgesteld, dat de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten in de regio Helmond-De Peel verstrekt en richting geeft aan de verdere ontwikkeling van de dienstverlening van Senzer. Het plan onderstreept de noodzaak van integrale regionale samenwerking en een bredere benadering van participatie, waarbij de focus ligt op mensgerichte dienstverlening. Dit betekent dat Senzer, in nauwe samenwerking met de gemeenten en andere partners, zich meer gaat richten op maatwerkoplossingen die recht doen aan de complexiteit van de problematiek van haar cliënten.

 

Risico's

In het kader van de GR is afgesproken dat de deelnemende gemeenten hun ontvangen BUIG- en Participatiemiddelen aan Senzer beschikbaar stellen in overeenstemming met de reikwijdte van de opdracht. Om financiële tekorten te voorkomen, blijft het beleid gericht op een efficiënte en effectieve uitvoering van de dienstverlening binnen de beschikbare budgetten. Hierbij geldt dat de deelnemende gemeenten, inclusief Geldrop-Mierlo, gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor eventuele financiële tekorten. Dit onderstreept het belang van voortdurende monitoring en bijsturing om de financiële stabiliteit van Senzer te waarborgen en tijdig te kunnen anticiperen indien nodig.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Als de gemeente Geldrop-Mierlo zich terugtrekt uit de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Senzer, zou dit aanzienlijke gevolgen hebben. Ten eerste zou Geldrop-Mierlo zelf verantwoordelijk worden voor de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante taken, wat betekent dat ze eigen voorzieningen en personeel moeten opzetten of contracteren om deze taken uit te voeren. Dit kan leiden tot hogere kosten en complexiteit voor de gemeente.

Daarnaast kan een terugtrekking ook juridische en bestuurlijke complicaties met zich meebrengen, aangezien de voorwaarden voor uittreding en de verdeling van eigendommen en verplichtingen moeten worden vastgelegd en uitgevoerd volgens de bepalingen van de Gemeenschappelijke Regeling. De gemeente zou moeten onderhandelen over de voorwaarden van de terugtrekking en mogelijke compensaties voor Senzer of de overige gemeenten.

Kortom, het terugtrekken uit de GR Senzer zou een ingrijpende beslissing zijn met zowel financiële als operationele consequenties.

 

Alternatieven voor geen deelname

Alternatief is om zelf geheel of gedeeltelijk (bijvoorbeeld in samenwerking met Ergon) uitvoering geven aan de Participatiewet en aanverwante wet- en regelgeving. 

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Senzer is een samenwerkingsverband in de vorm van een gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Helmond, Asten, Someren, Deurne, Laarbeek, Gemert-Bakel en Geldrop-Mierlo.

Dagelijks Bestuur: Wethouder P.J. Looijmans vertegenwoordigt de gemeente Geldrop-Mierlo.
Algemeen Bestuur: Wethouders P.J. Looijmans en F. Stravers vertegenwoordigen de gemeente Geldrop-Mierlo.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Elke vier jaar wordt het Meerjarenplan van de GR Senzer ter zienswijze aan de gemeenteraden voorgelegd. Daarnaast wordt jaarlijks de meerjarenbegroting van Senzer besproken met de gemeenteraad en wordt de jaarrekening met de gemeenteraad gedeeld. 

GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven

Terug naar navigatie - GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven

Doel en openbaar belang

Het zo efficiënt mogelijk inzamelen en vermarkten van huishoudelijke afvalstoffen.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Optimale verhouding tussen geleverde dienstverlening en de tarieven die onze inwoners betalen. Via zittingen in het bestuur optimaal invloed kunnen uitoefenen op de dienstverlening en transparantie van de kosten.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

In 2009 is door twee van de drie gemeenteraden besloten tot een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling die enkel nog zal bestaan uit gemeenten. De raad heeft in de vergadering van 17 december 2012 het college toestemming gegeven om een nieuwe Gemeenschappelijke regeling Cure aan te gaan. Deze nieuwe regeling is per 01-01-2013 in werking getreden. Vanaf 01-01-2014 is de uitvoering via de oprichting van Cure B.V. overgegaan naar de Gemeenschappelijke regeling Cure. Cure is daarom 100% overheidsgedomineerd. Vanaf die datum is een aantal taken (waaronder het vermarkten van afvalstoffen en het ketenbeheer) overgedragen van de gemeenten naar Cure. Cure onderzoekt met andere gemeenten de mogelijkheden om te komen tot nascheiding van het restafval. Randvoorwaarden daarbij zijn dat er sprake moet zijn van een bewezen techniek en dat er geen (financiële) risico's genomen worden. 

Risico's

De visie op de samenwerking hoeft niet altijd bij alle drie de deelnemers hetzelfde te zijn. Financieel risico ligt bij de gemeenten (kostprijs constructie). 

 

Afbreukrisico van geen deelname

Wanneer we samenwerken met een andere afval inzamelaar kunnen we minder invloed uitoefenen op de dagelijkse bedrijfsvoering en zijn we minder flexibel. Zelfstandige uittreding betekent dat de andere deelnemers schadeloos gesteld moeten worden.

 

Alternatieven voor geen deelname

Overstappen op een andere Gemeenschappelijke Regeling of andere overheidsgedomineerde instelling die het volledige afvalbeheer verzorgt.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

In Cure participeren de gemeenten Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard.

Dagelijks bestuur: lid: wethouder H. v.d. Laar. Algemeen bestuur: leden: wethouder H. v.d. Laar en wethouder F. Stravers. 

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

De raad wordt geïnformeerd wanneer er veranderingen plaatsvinden in het takenpakket. De begroting van Cure wordt jaarlijks aan de raad voorgelegd.

 

GR PlusTeam te Geldrop

Terug naar navigatie - GR PlusTeam te Geldrop

Doel en openbaar belang

Het PlusTeam zorgt sinds 2015 met name voor de ondersteuning (jeugdzorg en Wmo) van multi-probleem huishoudens voor de gemeenten Geldrop-Mierlo en Waalre. Het PlusTeam is een uitvoeringsorganisatie. Het doel is het verbeteren van de zelfredzaamheid en zelfregie van kwetsbare inwoners met problemen op meerdere levensgebieden, en het creëren van een veilig en positief opvoed- en opgroeiklimaat voor kinderen en jeugdigen van de gemeenten. 

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Wij willen dat de inwoner centraal staat, en wij als gemeente de noodzakelijke ondersteuning kunnen leveren als de inwoner dit nodig heeft om te kunnen participeren in de samenleving. Met het PlusTeam houden we de benodigde expertise dichtbij, en wordt er gewerkt aan de zelfredzaamheid en zelfregie van kwetsbare inwoners. Tevens wordt er een bijdrage geleverd aan een veilig en positief opvoed- en opgroeiklimaat voor de kinderen en jeugdigen van de gemeenten.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

Per 1 januari 2015 is de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) inwerking getreden. De gemeenten zijn hiermee verantwoordelijk geworden voor alle vormen van jeugdhulp en hebben een uitgebreidere verantwoordelijkheid met betrekking tot ondersteuning en begeleiding in het kader van de Wmo en Veiligheid. 


In 2020 is het gezamenlijk programma van de ministeries van J&V en VWS en VNG Toekomstscenario Jeugd- en Gezinsbescherming gestart. Het richt zich op de aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling, waarbij het kind en het gezin centraal komt te staan, en de organisaties rondom het gezin komen te staan. Landelijk zijn de voorbereidingen gestart voor een organisatie- en wetswijziging om de nieuwe werkwijze goed te kunnen uitvoeren. Vanuit de gemeente wordt een actieve en coördinerende rol gevraagd, en daarmee een actievere rol van onze lokale teams (CMD en PlusTeam). 


In 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd vastgesteld, een pakket aan maatregelen die de kwaliteit en betaalbaarheid van de Jeugdzorg moet gaan realiseren. Verschillende maatregelen binnen de Hervormingsagenda hebben invloed op het werk van de PlusTeam. Zowel inhoudelijk (bijvoorbeeld verminderen van administratie), als bedrijfsmatig (lokale teams moeten steviger worden en dichterbij de gemeenten worden georganiseerd). Hoe deze maatregelen precies effect hebben op het PlusTeam (en op de gemeente) wordt de komende tijd uitgezocht, zodat vervolgens deze maatregelen uitgevoerd kunnen worden.


De Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) heeft als doel om knelpunten weg te nemen die gemeenten en andere organisaties in het sociaal domein ervaren als zij persoonsgegevens uitwisselen bij het aanpakken van meervoudige problematiek. Het wetsvoorstel regelt een wettelijk kader, de juridische grondslagen van de benodigde verwerking en uitwisseling van persoonsgegevens in de aanpak van meervoudige problematiek. Zo zorgt de WAMS ervoor dat de gemeente in staat wordt gesteld om de 4 wetten in samenhang uit te voeren.

De gemeente Geldrop-Mierlo onderzoekt in het najaar van 2024 gezamenlijk met de gemeente Waalre en het PlusTeam hoe de zorg voor multiprobleem gezinnen het beste georganiseerd kan worden met de bovenstaande ontwikkelingen in het achterhoofd. In 2025 geven we uitvoering aan het advies hoe de zorg voor multiprobleem gezinnen het beste georganiseerd kan worden. 

Risico's

De totale Rijksbijdrage is een open eind financiering. De GR PlusTeam wordt daaruit betaald. Als er heel veel hulpvragen komen, zal het PlusTeam overvraagd worden en zal er (tijdelijk) meer inzet ingekocht moeten worden bij andere aanbieders.

 

Afbreukrisico van geen deelname

De kosten van zorg aan multi-probleem gezinnen zullen duurder zijn als deze opdracht bij derden wordt neergelegd.

 

Alternatieven voor geen deelname

De inkoop zal dan bij andere aanbieders ingekocht moeten worden of vanuit detachering zal inzet georganiseerd moeten worden.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Deelname van de gemeente Waalre en de gemeente Geldrop-Mierlo.

Naam  Functie  Algemeen Bestuur Dagelijks Bestuur
K. Vortman Wethouder X X
M. Sanders - d. Jonge Wethouder X X
P. Looijmans Wethouder X  
S. v.d. Goor - Gelens Wethouder X  

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Jaarlijks voor wat betreft de meerjarenbegroting en jaarrekening. Incidenteel op vraag van de gemeenteraad of het college.

Vennootschappen en coöperaties

NV Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag

Terug naar navigatie - NV Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag

Doel en openbaar belang
De BNG Bank is de bank van en voor (decentrale) overheden en instellingen op het gebied van wonen, zorg, onderwijs, energie en infrastructuur. De BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De BNG Bank stelt de publieke sector in staat maatschappelijke doelstellingen te realiseren.

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Het betalingsverkeer van de BNG Bank richt zich specifiek op zakelijke klanten in de publieke sector. De BNG Bank biedt een volledig pallet aan zakelijke producten. Digitaal, efficiënt en veiligheid staan hierbij centraal.

Veranderingen en ontwikkelingen
Bij het herijken van de strategie is het doel van de BNG gelijk gebleven. In Kompas Naar Impact 2024-2026 wordt beschreven hoe de BNG maatschappelijk impact wil maken. De BNG wil concreet invloed hebben op de kwaliteit van leven in Nederland. De BNG wil de belangrijkste financier zijn van de publieke sector om Nederland socialer en duurzamer te maken. 

Risico's
De BNG Bank is na de Staat een van de grootste emittenten van Nederland. Het door de bank uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, en AA+ van Standard & Poor’s en AA+ van Fitch. Door deze topratings kan de BNG Bank tegen lage prijzen geld aantrekken op de geld- en kapitaalmarkt. Hierdoor kan de bank hun klanten lage tarieven bieden.

De dividenduitkering is afhankelijk van de resultaten. De BNG streeft niet naar een maximaal, maar naar een redelijk rendement op het eigen vermogen. De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. 

De gemeente Geldrop-Mierlo bezit 30.186 aandelen à € 2,50 zijnde in totaal € 75.465,-.

Afbreukrisico van geen deelname
N.v.t.

Alternatieven voor geen deelname
N.v.t.

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
Deelname door de aandeelhouders. Dit zijn uitsluitend overheden.
Als aandeelhouder: wethouder H. van de Laar.

Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

BV Breedband Regio Eindhoven te Eindhoven

Terug naar navigatie - BV Breedband Regio Eindhoven te Eindhoven

Doel en openbaar belang

Het verwerven, exploiteren, doen beheren en het beschikbaar stellen van een glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven voor bedrijven, organisaties en instellingen voor hun eigen gebruik of het beschikbaar stellen van capaciteit aan derden voor niet commerciële doeleinden.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

De aanleg van een glasvezelinfrastructuur draagt bij aan de "verglazing" van Geldrop-Mierlo, waardoor communicatie en uitwisseling van gegevens via de digitale snelweg sneller en eenvoudiger wordt.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

N.v.t.

 

Risico's

Het betreft een besloten vennootschap. De financiële positie is solide. Risico's zijn beperkt o.a. omdat de BV geen personeel in dienst heeft en onze gemeente voor nog geen half procent participeert in het maatschappelijk kapitaal. De werkzaamheden kunnen ook door commerciële, concurrerende partijen worden uitgevoerd, waardoor er altijd een risico blijft bestaan.

De gemeente Geldrop-Mierlo heeft 95.000 aandelen van € 1,- per stuk.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Gelet op de hoogte van de participatie is het afbreukrisico bij geen deelname gering.

 

Alternatieven voor geen deelname

N.v.t.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Via de algemene vergadering van aandeelhouders.

Wethouder F. Stravers woont namens de gemeente Geldrop-Mierlo de algemene vergadering van aandeelhouders bij.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Jaarlijks bij de begroting en jaarrekening.

Stichtingen en verenigingen

Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond

Terug naar navigatie - Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond

Doel en openbaar belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (ZVHBZO) is een samenwerkingsverband tussen gemeenten, (justitiële) overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Het gezamenlijke doel is de verbetering van veiligheid en leefbaarheid in de 21 gemeenten in Brabant Zuidoost door onder de regie van het ZVHBZO complexe problematiek aan te pakken om zo overlast, huiselijk geweld en criminaliteit te bestrijden. Het is van belang om onderscheid te maken tussen het Zorg- en Veiligheidshuis als professionele netwerkorganisatie en het Zorg- en Veiligheidshuis als facilitator voor ketenpartners. Het landelijk kader richt zich specifiek op het Zorg- en Veiligheidshuis als netwerkorganisatie van verschillende partners in de zorg-, de strafrechtketen en gemeenten, gericht op een ketenoverstijgende persoons-, systeem- en gebiedsgerichte aanpak van, of advisering rondom, complexe problematiek. In de rol van facilitator biedt de netwerkorganisatie aan ketenpartners de mogelijkheid om werkplekken te huren in een kantoor. Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost is in de kern een smalle organisatie. Haar professionaliteit ligt op het gebied van procesregie, advisering en informatievoorziening.

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De kracht van het Zorg- en Veiligheidshuis is een goede samenwerking tussen de verschillende organisaties om problemen op het gebied van veiligheid beter aan te pakken. Daarbij behouden alle partners hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden. Problemen worden in een mix van preventie, repressie en zorg aangepakt. Zo wordt geprobeerd potentieel grote problemen klein te houden. De casussen worden aangepakt middels de werkwijze Casus Op Maat en de Persoonsgerichte Aanpak. Daarnaast stimuleert en ondersteunt het Zorg- en Veiligheidshuis de gemeenten om in de toekomst gebruik te maken van het escalatiemodel in de zorg- en veiligheidsketen AVE (aanpak voorkoming escalaties) en dit lokaal te implementeren.

Veranderingen en ontwikkelingen
In 2016 is de rechtsvorm van het Zorg- en Veiligheidshuis gewijzigd en is de Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost opgericht. Besloten werd om hierin deel te nemen. In 2016 is gestart met de methodiek Persoonsgerichte Aanpak (PGA) voor een effectieve aanpak van hotshots (kopstukken/-sleutelfiguren). Deze systeemaanpak richt zich op daders van HIC-feiten, problematische jeugdkopstukken en andere personen die via de driehoek als veiligheidsprobleem zijn aangewezen. In de loop van de jaren is de methodiek PGA op steeds meer doelgroepen toegepast, zoals m.b.t. personen die (dreigen te) radicaliseren, verwarde personen en slachtoffers mensenhandel. Vanaf begin 2018 is de naam gewijzigd in Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost.

Risico's
Alle 21 gemeenten uit de regio nemen deel aan de Stichting en dragen daaraan bij.

Afbreukrisico van geen deelname
Er kan dan geen gebruik worden gemaakt van de voordelen die het Zorg- en Veiligheidshuis kan bieden, zoals informatie, expertise en menskracht. Bepaalde organisaties hebben ook aangegeven geen capaciteit te hebben om deel te nemen aan overlegstructuren in alle afzonderlijke gemeenten.

Alternatieven voor geen deelname
De gemeente moet dan zelf meer regelen en kan geen beroep meer doen op inbreng van bepaalde maatschappelijke instanties en strafrechtpartners.

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Samenwerking met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.

Alle gemeenten vaardigen een wethouder zorg of een burgemeester af als lid van het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur kiest uit hun midden – per basisteam – een wethouder zorg en een burgemeester als lid van het Dagelijks Bestuur.

Vanaf halverwege 2024 worden de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur door voorzitter burgemeester S. Otters-Bruijnen (Son & Breugel) en wethouder M. Sanders-de Jonge (Geldrop-Mierlo), namens de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom.

Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot

Terug naar navigatie - Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot

Doel en openbaar belang
Inkoopuitgaven maken een groot deel uit van de jaarlijkse begroting. Door samenwerking kunnen gemeenten hun inkoop professionaliseren. Daarnaast vertaalt de kwaliteit van inkoop zich direct in de kwaliteit van producten, diensten en werken. Integer en efficiënt inkopen heeft een positieve uitstraling naar inwoners, het bedrijfsleven en de eigen medewerkers. Goed ingerichte inkoopprocessen vergroten het vertrouwen van de samenleving in de manier waarop gemeenschapsgeld wordt besteed.

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De Aanbestedingswet 2012 (Aw 2012) laat voldoende ruimte over om eigen beleid te voeren op het gebied van inkopen en aanbesteden. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid waarborgt de naleving van wet- en regelgeving, een doelmatige inkoop en bestuurlijke integriteit. Het inkoopbeleid gaat uit van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur: openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid. Door gebruik te maken van objectieve voorwaarden, kunnen gemeenten de keuze voor een leverancier verantwoorden. Deze helderheid biedt ook voordelen voor ondernemers, die weten waar ze aan toe zijn.

Veranderingen en ontwikkelingen
Voor de diensten van BIZOB is per 1 januari 2019 BTW verschuldigd. Deze komt voor rekening van de gemeente.

Risico's
Door deel te nemen aan BIZOB wordt het risico op juridische procedures door onjuiste inkoop- en aanbestedingstrajecten verkleind.

Afbreukrisico van geen deelname
De aansluiting bij BIZOB is een keuze voor continuïteit in organisatorische en personele zin voor de invulling van de inkoopfunctie. Naast het mislopen van de mogelijk gunstigere prijzen en/of hogere kwaliteit, ligt er een afbreukrisico op gebied van efficiencyverbetering, rechtmatigheid en een versterking van de expertise.

Alternatieven voor geen deelname
In plaats van aansluiting bij BIZOB kan ook gekozen worden voor het volledig intern invullen van de inkoopfunctie. Daarnaast kan een commercieel inkoopbureau worden ingehuurd om gelijksoortige ondersteuning te bieden.

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
Het verzorgingsgebied van BIZOB is ingedeeld in vijf clusters, te weten: 1. BOV en De Kempen; 2. Dommelvallei+ en A2; 3. Peelgemeenten; 4. Noordoost; 5. Overig, aangesloten organisaties niet zijnde gemeenten.

BIZOB is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten. Vanuit elke aangesloten gemeente zit iemand in de Vergadering van Aangeslotenen. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. Vanuit de Dommelvallei+ en A2 zijn dat burgemeester P. Verhoeven van Heeze-Leende en wethouder A. van Holstein van Waalre.

Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen.

Terug naar navigatie - Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen.

Doel en openbaar belang
De Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland (Regionaal Inlichtingen en Expertise Centrum) is een samenwerkingsverband voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit tussen de politie, het OM, de belastingdienst, FIOD Inspectie SZW, Douane, IND, Kmar en gemeenten. Om vorm te geven aan deze samenwerking is er een convenant afgesloten tussen deze convenantspartijen. Het doel van de samenwerking is het door middel van een bestuurlijke en geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit waarbij zoel individuele daders als criminele samenwerkingsverbanden worden aangepakt. Daarnaast worden ook bestuursrechtelijke en fiscale middelen ingezet om deze vormen van misdaad te bestrijden.

Het RIEC werkt voor alle gemeenten in de Provincies Brabant-Zeeland. De financiering van Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland wordt door alle gemeenten middels een vaste bijdrage en een bijdrage per inwoner gefinancierd. Daarnaast dragen de Provincies bij en de politie. 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
De meerwaarde van een samenwerkingsverband zoals de Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland is dat de kennis en kunde van de verschillende partijen in deze keten gebundeld wordt. Hiermee wordt de informatiepositie versterkt en kan men gebruik maken van de juiste interventies voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Op grond van het convenant kunnen gegevens en signalen met betrekking tot ondermijning worden uitgewisseld en verder verrijkt.

Veranderingen en ontwikkelingen
In 2020 is er een nieuw convenant ‘bondgenootschap van gemeentelijke en provinciale overheden tegen ondermijning in Brabant-Zeeland’ afgesloten. Dit convenant vormt een aanvulling op het eerdere convenant van het RIEC convenant ten behoeve van bestuurlijke en geïntegreerde aanpak georganiseerde criminaliteit, bestrijding handhavingsknelpunten en bevordering integriteitsbeoordelingen’ uit 2014. De samenwerking strekt zich daarmee uit over twee Provincies en integreerde de werkzaamheden van de Taskforce (integrale aanpak en innovatie) met die van de RIEC’s (informatiedeling en juridische ondersteuning).
Sinds 2019 is er een basisteam programmaleider actief voor basisteam Dommelstroom om o.a. gemeenten te helpen bij de aanpak van ondermijning. Ook is in 2020 gestart met het Dommelstroom Interventie Team (DIT) waarmee ook op het gebied van controle en handhaving meer ingezet kan gaan worden op de aanpak van ondermijnende criminaliteit.

Risico's
Alle gemeenten in het werkgebied van het RIEC Brabant-Zeeland zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de financiering hiervan. Zonder financiering kan de aanpak hiervan niet verder vormgegeven worden.

Afbreukrisico van geen deelname
Als de gemeente besluit geen financiering meer ter beschikking te stellen aan het RIEC dan is de gemeente individueel verantwoordelijk voor de aanpak van ondermijning. De aanpak van ondermijning is complex en er zijn vele spelers mee gemoeid. Juist de samenwerking en het feit dat er bij het RIEC expertise aanwezig is voor de aanpak van ondermijning heeft grote meerwaarde voor gemeenten. Het is dusdanig complex en groot dat dit als individuele gemeenten niet hanteerbaar is. Daarnaast is er m.n. in Brabant sprake van grootschalige ondermijnende criminaliteit o.a. op het gebied van drugshandel.

Alternatieven voor geen deelname
De gemeente is dan genoodzaakt zelf acties op te zetten en uit te voeren. Hiervoor zou zeer veel ambtelijke capaciteit nodig zijn op verschillende gebieden (juridisch, financieel, bestuursrechtelijk etc.). Daarnaast moeten er nieuwe convenanten en samenwerkingsverbanden worden opgericht om de samenwerking vorm te geven omdat men bij de aanpak van ondermijning samenwerkt met veel partijen waaronder het OM, de politie, de belastingdienst, FIOD etc. In de praktijk zou dit vele malen duurder zijn. Ook zou er minder kwaliteit geleverd kunnen worden omdat er minder specialistische capaciteit beschikbaar zou zijn.

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
De gemeenten in werkgebied Oost Brabant (Driehoek Uden, Oss, Helmond, Eindhoven ’s-Hertogenbosch) werken samen binnen het RIEC Oost-Brabant. De taskforce RIEC en het convenant ‘bondgenootschap van gemeentelijke en provinciale overheden tegen ondermijning in Brabant-Zeeland’ heeft een werkgebied van de Provincies Brabant en Zeeland.

De gemeenten zijn vertegenwoordigd in het regionaal overleg Oost Brabant waarin over openbare orde en veiligheid wordt gesproken. Daarnaast is er de bestuurlijke regiegroep Oost Brabant. Uit elk basisteam neemt hieraan één Burgemeester deel. Burgemeester van Bree neemt als voorzitter van Driehoeksoverleg basisteam Dommelstroom deel aan de bestuurlijke regiegroep.

Frequentie van terugkoppeling naar de raad
De raad wordt bijgepraat door middel het actieplan ondermijning en het jaarverslag ondermijning Dommelstroom. Ook vindt er periodiek een themabijeenkomst plaats. 

Overig

Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)

Terug naar navigatie - Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)

Doel en openbaar belang

De negen deelnemende gemeenten binnen het SGE werken samen om het woon- en leefklimaat voor onze inwoners te versterken en om een bloeiende economie en goed vestigingsklimaat te bevorderen.

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Het SGE is niet zozeer een verbonden partij, maar een samenwerkingsverband om gezamenlijk aan bovenlokale opgaven te werken op het vlak van wonen, economie en voorzieningen. We kijken bovendien overkoepelend naar hoe deze aandachtsvelden doorwerken in ruimtelijke vraagstukken. Gezamenlijk kunnen we meer realiseren dan alleen, op zo'n manier dat we daar allen lokaal baat bij hebben. Ook zorgen we door onze samenwerking ervoor dat we op een grotere schaal zaken organiseren die voor de inwoners en ondernemers van alle gemeenten bruikbaar zijn. Er wordt ingezet op complementariteit en het voorkomen van dubbelingen met de Metropoolregio Eindhoven.

Veranderingen en ontwikkelingen

Voor 2025 wordt een jaarprogramma uitgewerkt dat aansluit op de samenwerkingsagenda die in 2023 is vastgesteld. Naast deze inhoudelijke component, zal er ook worden gekeken naar hoe we meer synergie kunnen bereiken tussen de MRE en het SGE.

Risico's
De samenwerking is niet in een juridische constructie gegoten. Hierdoor blijven de raden hun bevoegdheden onverkort behouden. Dat betekent dat de negen afzonderlijke raden steeds een gelijkluidend besluit moeten nemen. Het is ook niet mogelijk om een deel van de agenda te accorderen.

Afbreukrisico van geen deelname
Niet deelnemen betekent dat de gemeente Geldrop-Mierlo zich buiten sluit in het stedelijk gebied en niet profiteert van de afspraken die met andere partners zijn/worden gemaakt.

Alternatieven voor geen deelname
Voor samenwerking op bovenlokale opgaven die op subregionale schaal spelen kan Geldrop-Mierlo het beste aangesloten zijn op het SGE. Andere subregionale netwerken kennen net andere opgaven en hebben een ander niveau van organisatie. 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
Er is een Bestuurlijk Platform voor het uitzetten van de lijnen binnen de samenwerking en er zijn portefeuillehoudersoverleggen op de thema's. Hierin wordt wanneer nodig de besluitvorming door de raden voorbereid. De beslissingsbevoegdheid ligt bij de gemeentebesturen. 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad
De gemeentelijke vertegenwoordigers in het bestuurlijk platform en de portefeuillehoudersoverleggen geven van tijd tot tijd in de gemeenteraad de stand van zaken aan. Daarnaast worden er vanuit het SGE jaarlijks twee conferenties georganiseerd, waarop de raadsleden hun input voor de agenda van de samenwerking kunnen leveren.

Netwerksamenwerking middelgrote gemeenten Brabant (M7) en landelijk (M50)

Terug naar navigatie - Netwerksamenwerking middelgrote gemeenten Brabant (M7) en landelijk (M50)

Doel en openbaar belang
Het doel van deze netwerksamenwerkingen is om beter in te kunnen spelen op opgaven die in de betrokken gemeenten spelen en om de belangen van middelgrote gemeenten te behartigen op provinciaal en landelijk niveau. 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij
Door gezamenlijk op te trekken kan beter worden ingespeeld op vraagstukken, kunnen de belangen van middelgrote gemeenten goed worden behartigd bij provincie en het Rijk en kan kennis worden uitgewisseld.

Veranderingen en ontwikkelingen
In 2024 is een structureel contact met de provincie tot stand gekomen. Dit wordt bestendigd en verdiept. 

Risico's
De effectiviteit van deelname aan deze netwerksamenwerking moet zich nog bewijzen. We evalueren dit en brengen eventuele verbeterpunten in de samenwerkingen in.

Afbreukrisico van geen deelname
De positie van Geldrop-Mierlo kan dan minder goed wordt versterkt.

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
Burgemeester Van Bree neemt binnen beide netwerksamenwerkingen deel in het burgemeestersoverleg. Portefeuillehouders vertegenwoordigen de gemeente bij diverse bijeenkomsten over specifieke onderwerpen.

Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks driemaal (begroting, bestuursrapportage, rekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

Verbonden Partijen Realisatie Realisatie Realisatie Prognose Prognose Prognose Bijdrage Bijdrage
Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2023 2023 2023 2025 2025 2025 2024 2025
Gemeenschappelijke regeling
Metropoolregio Eindhoven (MRE) 13.902.613 21.146.523 833.753 11.984.208 14.503.432 0 587.222 659.755
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) 2.480.854 7.805.774 532.056 1.981.541 7.393.162 0 501.869 519.576
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) 3.261.747 29.828.652 1.010.542 4.049.062 38.548.567 0 2.344.275 2.460.533
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant Zuidoost (GGD) 6.980.000 34.315.000 1.290.000 3.915.000 27.411.000 0 1.632.575 1.751.014
Dienst Dommelvallei 689.000 2.956.000 139.465 332.000 3.925.000 0 7.585.632 8.352.541
Senzer 24.861.000 19.760.000 3.624.000 0 0 0 17.595.007 17.408.243
Cure Afvalbeheer 0 40.798.092 280.657 onbekend onbekend 0 3.982.000 4.477.000
Plusteam 30.000 342.000 0 0 0 0 1.960.167 2.316.608
Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) 0 0 0 onbekend onbekend onbekend onbekend onbekend
Breedband Regio Eindhoven 0 0 0 onbekend onbekend onbekend geen dividenduitkering geen dividenduitkering
Stichtingen en verenigingen
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost 0 0 0 onbekend onbekend onbekend 13.595 14.343
Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) 1.302.202 1.973.315 943.507 onbekend onbekend onbekend 199.332 258.850
Taskforce-RIEC Brabant Zeeland n.v.t. n.v.t. 0 onbekend onbekend onbekend 0 onbekend