Financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf financiering in de begroting en de jaarstukken is in het BBV en in de wet Fido verplicht gesteld. Financiering is de manier waarop wij de benodigde geldmiddelen aantrekken en (tijdelijke) overtollige geldmiddelen beleggen. Dit gebeurt binnen de wettelijke kaders van het BBV en de wet Fido. Naast deze wetgeving geldt voor de gemeente een Treasurystatuut. Dit statuut bevat regels om de financieringsfunctie te sturen, beheersen en controleren. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.

Conform het nieuwe BBV moet deze paragraaf inzicht geven in de rentelasten en -baten, het renteresultaat, de financieringsbehoefte en de wijze waarop rente wordt toegerekend aan investeringen, grondexploitaties en projecten. Toerekening aan de taakvelden is gedaan met de rentepercentages die hieronder zijn genoemd.

Interne- en externe ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Interne- en externe ontwikkelingen

De ECB heeft in 2024 in totaal vier verlagingen van de rente doorgevoerd nadat de inflatie in de gehele EU flink was afgezwakt.


De EMU-tekortruimte voor gemeenten in 2024 is vastgesteld op -/- -0,34% BBP.
De individuele EMU-referentiewaarde voor Geldrop-Mierlo is voor 2024 vastgesteld € 6.402.000,-.  Dit betreft geen norm, maar een indicatie van het aandeel dat de gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft.

Omschrijving 2024
1 Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves 938
2 Mutatie (im)materiële vaste activa -6.427
3 Mutatie voorzieningen 522
4 Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) -6.278
5 Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa 0
EMU-saldo -11.244

De renteberekening voor activa mag conform BBV 25% afwijken op basis van begroting en werkelijkheid. De bouwgrondexploitaties wordt bij de jaarrekening op werkelijke basis toegerekend.

Renteschema Begroting Realisatie
Bespaarde rente over voorziening verliesgevende complexen bouwgrond 2,00% 2,00%
Rente grondexploitatie 1,18% 1,29%
Rente activa afgerond 1,20% 0,90%

In onderstaand schema is het renteresultaat berekend op basis van de wettelijke voorschriften.

Renteresultaat

Stap Renteschema 2024 Totaal 2024
De externe rentelasten over de lange financiering 864
De externe rentelasten over de korte financiering 551
De externe rentebaten -165
1 Saldo rentelasten en rentebaten 1.250
De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend -335
De rentebaten van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend -19
De rentelasten van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend 15
2 Aan taakvelden toe te rekenen externe rente -339
3 Rente over eigen vermogen 0
3 Rente over voorzieningen (gewaardeerd op contante waarde) 126
4 Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente (1+2+3) 1.037
5 De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) -1.110
Renteresultaat op het taakveld treasury (4+5) -73

Het genoemde renteresultaat komt terug op het taakveld Treasury, maar is niet het enige resultaat op dat taakveld. Ook bijvoorbeeld ontvangen dividend wordt geraamd op het taakveld, maar maakt geen onderdeel uit van het renteschema.

Financieringsbehoefte

Terug naar navigatie - Financieringsbehoefte

Beleidsvoornemen financiering.
Medio oktober 2024 is de vrijvallende kasgeldlening van € 22 miljoen geherfinancierd in een 10-jarige lineaire lening van € 30 miljoen. Op deze wijze is voorkomen dat we de kasgeldlimiet ongeoorloofd zouden overschrijden. De in juli 2025 vrijvallende bullet lening van € 25 miljoen zullen we, al dan niet volledig, herfinancieren in een langlopende lineaire lening.
Het renterisico wordt gereduceerd door op verschillende momenten leningen af te sluiten zodat sprake is van een 'gemiddelde' rente. 

Liquiditeit

Terug naar navigatie - Liquiditeit

In 2024 zijn de liquiditeitstekorten  vooral met kasgeldleningen gefinancierd waarbij medio oktober herfinanciering in een langlopende lening heeft plaatsgevonden. 

Renterisicobeheer

Terug naar navigatie - Renterisicobeheer

De overheid heeft twee instrumenten bepaald voor het toetsen van het renterisico, namelijk: de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet vormt de bovengrens waarmee een tijdelijk liquiditeitstekort gefinancierd kan en mag worden met een kortlopende geldlening (korter dan 1 jaar). Als het liquiditeitstekort een structureel karakter draagt, moet er een langlopende geldlening worden aangetrokken. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet wordt overschreden, moet de toezichthouder hiervan op de hoogte worden gesteld, en moet de kwartaalrapportage en een plan om binnen de kasgeldlimiet te blijven ter goedkeuring worden voorgelegd aan de toezichthouder. De kasgeldlimiet is vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal. De kasgeldlimiet is gedurende drie achtereenvolgende kwartalen overschreden. Daarom is in oktober een langlopende lening afgesloten.

Stap Omschrijving Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
Bepalen toegestane kasgeldlimiet
Omvang begrotingstotaal 120.388 120.388 120.388 120.388
Percentage regeling 8,50% 8,50% 8,50% 8,50%
1 Toegestane kasgeldlimiet 10.233 10.233 10.233 10.233
Vlottende korte schuld
Opgenomen gelden korter dan 1 jaar 19.500 22.333 19.333 0
Schuld in rekening courant 266 0 1.025 0
Gestorte gelden door derden korter dan 1 jaar 101 96 94 99
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld 0 0 0 0
2 Totaal vlottende korte schuld 19.867 22.430 20.452 99
Vlottende middelen
Contante gelden in kas 12 15 12 13
Tegoeden in rekening courant 6.517 2.380 359 10.833
Overige uitstaande gelden korter dan 1 jaar 0 0 0 0
3 Totaal vlottende middelen 6.529 2.395 371 10.846
4 Totaal netto vlottende schuld (2-3) 13.338 20.035 20.081 -10.747
Ruimte (+) / Overschrijdingen (-) (1-4) -3.105 -9.802 -9.848 20.980

Renterisiconorm
De renterisiconorm stelt een grens aan het te lopen renterisico op de vaste schuld. De risiconorm houdt in dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en renteherzieningen niet hoger mogen zijn dan 20% van het begrotingstotaal (zie tabel hieronder).

De renterisiconorm is in 2024 niet overschreden.

Stap Omschrijving Begroting Begroting na wijziging
1 Renteherzieningen 0 0
2 Aflossingen 2.834 2.834
3 (1+2) Renterisico 2.834 2.834
4 Begrotingstotaal 2024 120.388 138.891
5 Percentage regeling 20% 20%
6 (4 x 5) Renterisiconorm 24.078 27.778
7 Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) 21.243 24.944

Kredietrisicobeheer

Terug naar navigatie - Kredietrisicobeheer

Kredietrisicobeheer is het beheersen van de risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid op een waardedaling van de vorderingspositie ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij.

De gemeente heeft in beperkte mate te maken met kredietrisico’s. Deze hebben onder andere betrekking op de verstrekte leningen in het kader van de publieke taak, zoals de startersleningen. Deze leningen zijn afgesloten onder Nationale Hypotheek Garantie. Dit betekent dat de aflossing bij gedwongen verkoop altijd gegarandeerd is.

Leningenportefeuille

Terug naar navigatie - Leningenportefeuille

Een belangrijk onderdeel van het financieringsbeleid vormt de omvang, flexibiliteit, gemiddelde looptijd en rentegevoeligheid van de leningenportefeuille. De leningenportefeuille van de gemeente ziet als volgt uit:

Opgenomen langlopende leningen
Leningverstrekker Looptijd van Looptijd t/m Rente Oorspronkelijk 1-1-2024 31-12-2024
BNG 2020 2025 -0,10% 25.000 25.000 25.000
Prov. NB 2018 2033 1,13% 1.211 830 751
Prov. NB 2018 2033 1,18% 908 63 57
Prov. NB 2019 2034 1,28% 606 455 416
BNG 2020 2040 0,23% 54.215 46.083 43.372
BNG 2024 2034 2,67% 30.000 0 30.000
Totaal 111.941 72.431 99.597