Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2024
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 5 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        2. Blz. 6 deel 1
        3. Blz. 7 deel 2
      2. Blz. 8 Programma 1. De mens centraal
        1. Blz. 9 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 10 Omschrijving programma
        3. Blz. 11 Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
          1. Blz. 12 Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
          2. Blz. 13 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 14 Doelstellingen
            1. Blz. 15 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 16 01. Het lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering sluit aan bij de behoeften
              2. Blz. 17 02. Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling
              3. Blz. 18 03. Er is zicht op welke interventies effectief bijdragen aan leren en ontwikkelen van jeugdigen en inclusiviteit voor jeugdigen in het kader van het versterken van de pedagogische steunstructuur in Geldrop-Mierlo
            2. Blz. 19 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 20 04. Er is voor jeugdigen die jeugdhulp ontvangen een betere aansluiting met passend onderwijs
            3. Blz. 21 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 22 05. Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is merkbaar afgenomen
              2. Blz. 23 06. Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school
              3. Blz. 24 07. Alle scholen beschikken over huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school
            4. Blz. 25 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 26 08. In Geldrop-Mierlo wordt het praktijkonderwijs versterkt, zodat inwoners (binnen de regio) praktijkonderwijs kunnen volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven
              2. Blz. 27 09. De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd
              3. Blz. 28 10. De doorgaande ontwikkellijn is herkenbaar voor jeugdigen en ouders en sluit aan bij de ontwikkeling
        4. Blz. 29 Themaprogramma Bestaanszekerheid
          1. Blz. 30 Themaprogramma Bestaanszekerheid
          2. Blz. 31 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 32 Doelstellingen
            1. Blz. 33 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 34 01. De inkomensverruimende regelingen ‘regeling welzijnsactiviteiten’ en ‘bijzondere bijstand schoolkosten’ zijn aangepast, gericht op het vergroten van het gebruik van deze regelingen
            2. Blz. 35 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 36 02. Er is een ondersteuningsaanbod, gericht op bestaanszekerheid, voor mensen met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. Dit aanbod richt zich onder meer op het beter weten om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen
              2. Blz. 37 03. We bereiken 20% meer huishoudens dan in 2023 met onze preventieve en repressieve aanpak rondom schulden door aan te sluiten op hun behoeften
              3. Blz. 38 04. Onze uitvoeringsprocessen en klantbenadering zijn zodanig op elkaar afgestemd dat we mensen met financiële zorgen en een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) integraal en op maat helpen
              4. Blz. 39 05. Er is een structurele verbinding tussen beide arbeidsmarktregio’s in de Brainportregio
            3. Blz. 40 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 41 06. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijvoorbeeld op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen
              2. Blz. 42 07. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in of nabij Geldrop-Mierlo
              3. Blz. 43 08. 75% van de bijstandsgerechtigden, die voor de eerste keer bijstand aanvragen, stroomt binnen 1 jaar weer uit naar duurzaam werk
              4. Blz. 44 09. De doelgroep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt (loonwaarde tot 30%) krijgt gericht ondersteuning die leidt tot meer participatie in de samenleving
            4. Blz. 45 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 46 10. 10% van de jeugdigen in Geldrop-Mierlo is bereikt met onze aanpak voor financiële bewustwording
              2. Blz. 47 11. De samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere partners in het sociaal domein is versterkt, om meer kansen te creëren voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt
        5. Blz. 48 Themaprogramma Zorg & ondersteuning
          1. Blz. 49 Themaprogramma Zorg & ondersteuning
          2. Blz. 50 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 51 Doelstellingen
            1. Blz. 52 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 53 01. Er is een goede balans tussen geïndiceerde zorg enerzijds en inzet binnen het voorliggend veld anderzijds, doordat kan worden bijgestuurd op basis van inzicht in trends en ontwikkelingen
              2. Blz. 54 02. Er is zicht op kwaliteit van de zorg en ondersteuning die door gecontracteerde aanbieders wordt geboden, door toezicht in te richten binnen het CMD
              3. Blz. 55 03. Er is ketensamenwerking tussen gemeente, zorgprofessionals en zorgverzekeraars
              4. Blz. 56 04. Er is regiecapaciteit binnen de gemeente ten behoeve van het samenwerken bij complexe casussen op het gebied van zorg en veiligheid
              5. Blz. 57 05. Professionals en inwoners maken als vanzelfsprekend gebruik van Onze Wegwijzer
            2. Blz. 58 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 59 06. Het aanbod van collectieve mantelzorgondersteuning en -waardering is afgestemd op de behoefte van mantelzorgers
              2. Blz. 60 07. Het aanbod van collectieve voorliggende voorzieningen gericht op mentale weerbaarheid wordt uitgebreid op basis van de behoefte van inwoners
              3. Blz. 61 08. Er is uitgewerkt hoe binnen Geldrop-Mierlo samen met ketenpartners uitvoering wordt gegeven aan het integraal zorgakkoord
              4. Blz. 62 09. Inwoners kunnen in hun eigen dorp met hun vraag terecht bij Team Toegang
              5. Blz. 63 10. Het digitaal klantdossier is operationeel
              6. Blz. 64 11. Er zijn zodanige voorliggende oplossingen dat team Toegang minimaal 80% van de hulpvragen zelfstandig kan afhandelen
              7. Blz. 65 12. Organisaties die een loketfunctie aan (willen) bieden zijn fysiek verenigd op één locatie om uniformiteit en duidelijkheid voor de inwoner te realiseren waar hij/zij terecht kan en het loket is vindbaar en bekend bij inwoners
            3. Blz. 66 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 67 13. Respijtzorg voor mantelzorgers is dichtbij huis en laagdrempelig beschikbaar
              2. Blz. 68 14. Er is een plek voor mensen uit Geldrop-Mierlo die in een beschermd wonen omgeving leven. Ze maken volwaardig onderdeel uit van de samenleving en hun omgeving wordt daarbij ondersteund
              3. Blz. 69 15. De ontmoetingen die plaatsvinden tussen generaties hebben tot een andere beeldvorming over dementie geleid
            4. Blz. 70 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 71 16. Voor de groeiende groep ouderen en een groep kwetsbaren is een zinvolle dag invulling beschikbaar nabij huis
              2. Blz. 72 17. Er is een effectieve ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen opgezet, om hen te ondersteunen in de zorg voor hun kinderen en zichzelf
        6. Blz. 73 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 74 Analyse
      3. Blz. 75 Programma 2. Sterke wijken
        1. Blz. 76 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 77 Omschrijving programma
        3. Blz. 78 Themaprogramma Vitaal leven
          1. Blz. 79 Themaprogramma Vitaal leven
          2. Blz. 80 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 81 Doelstellingen
            1. Blz. 82 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 83 01. Er is data verworven om gemeentebreed en wijkgericht prioritering te kunnen geven aan gezondheidsthema’s en deze data heeft een plek binnen participatietrajecten met inwoners
            2. Blz. 84 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 85 02. Er is een verbinding tussen verschillende platforms (bijv. Fit&Pit, Onze Wegwijzer, VoorElkaar in Geldrop-Mierlo), zodat inwoners laagdrempelig toegang hebben tot ondersteuning om te werken aan hun fitheid
              2. Blz. 86 03. In minimaal twee wijken hebben burgerinitiatieven geleid tot het gezonder maken van hun omgeving en het zelf organiseren van ondersteuning en zorg voor inwoners van hun wijk
              3. Blz. 87 04. Sport en bewegen is voor alle kinderen en jongeren toegankelijk, doordat sportaanbieders zijn toegerust met de juiste handvatten om dit te faciliteren
            3. Blz. 88 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 89 05. Er is laagdrempelige informatie voor jeugdigen die zij nodig hebben om te weten wat gezond leven en bewegen is en wat niet
            4. Blz. 90 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 91 06. Er is laagdrempelige informatie voor inwoners over gezond leven (voeding, bewegen, mentale gezondheid)
              2. Blz. 92 07. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten voor verschillende doelgroepen om het sporten, bewegen en spelen individueel en/of in groepsverband laagdrempelig te maken
        4. Blz. 93 Themaprogramma Sterke netwerken
          1. Blz. 94 Themaprogramma Sterke netwerken
          2. Blz. 95 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 96 Doelstellingen
            1. Blz. 97 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 98 01. Veel buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente
              2. Blz. 99 02. Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen
            2. Blz. 100 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 101 03. Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet
              2. Blz. 102 04. We hebben als gemeente – in de rol van regisseur, verbinder, facilitator – geborgd dat we zicht hebben op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen v
            3. Blz. 103 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 104 05. Partijen in het voorliggend veld kennen elkaar en weten elkaar op wijkniveau te vinden, zodat ze beter kunnen aansluiten bij de vraag van inwoners in de wijk en inwoners naar de juiste ondersteuning kunnen helpen
            4. Blz. 105 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 106 06. In alle wijken hebben wijkverenigingen en wijkgebouwen een nadrukkelijke rol in de wijk om het ontmoeten tussen wijkbewoners en het versterken van netwerken te ondersteunen
        5. Blz. 107 Themaprogramma Leefbare, groene wijken
          1. Blz. 108 Themaprogramma Leefbare, groene wijken
          2. Blz. 109 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 110 Doelstellingen
            1. Blz. 111 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 112 01. Er is een besluit genomen over een aangepaste wijkindeling, gericht op het verkrijgen van wijken met een voldoende compacte omvang
              2. Blz. 113 02. Voor alle wijken is ingeregeld dat er continu zicht is op knelpunten en behoeften van inwoners ten aanzien van de leefomgeving
              3. Blz. 114 03. Het is helder welke toename van biodiversiteit gewenst is binnen de bebouwde kom en de (monitorings)aanpak hiervoor is bepaald
              4. Blz. 115 04. Huisdiereigenaren zijn zich bewust welke leefomstandigheden zij voor hun huisdieren dienen te creëren om de dieren in welzijn te laten leven
            2. Blz. 116 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 117 05. De klachten over overlast door bedrijven nabij woonomgevingen zijn structureel afgenomen
              2. Blz. 118 06. Er zijn voorzieningen in groenstructuren aangelegd om fors meer water te reguleren, vast te houden en los te laten in de bebouwde kom
              3. Blz. 119 07. 20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken zijn doorgetrokken tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie en vitaal leven (de prioritering vindt plaats in de uitvoeringsagenda binnen dit programma)
        6. Blz. 120 Themaprogramma Inclusief leven
          1. Blz. 121 Tabel
          2. Blz. 122 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 123 Doelstellingen
            1. Blz. 124 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 125 01. Inburgeraars die vallen onder de Wet inburgering 2013 en die onder de oude wet onvoldoende zijn toegerust om op een goed welzijnsniveau te leven, worden ondersteund en begeleid om daar te komen
            2. Blz. 126 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 127 02. In de gemeente is breed bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving
              2. Blz. 128 03. Binnen verenigingen, horeca en detailhandel de kennis en bewustwording op een zodanig niveau dat zij kunnen bijdragen aan gelijkwaardigheid voor iedereen
            3. Blz. 129 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 130 04. Alle gemeentelijke publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking, conform de toegankelijkheidseisen Bouwbesluit 2019
              2. Blz. 131 05. Geldrop-Mierlo is op 10 onderwerpen inclusiever en toegankelijker geworden door middel van initiatieven vanuit de lokale gemeenschap
        7. Blz. 132 Themaprogramma Wonen
          1. Blz. 133 Tabel
          2. Blz. 134 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 135 Doelstellingen
            1. Blz. 136 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 137 01. Er zijn beleidskeuzes gemaakt over Wonen in relatie tot ‘wonen, zorg & welzijn’, beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid en deze beleidskeuzes zijn opgenomen in het Programma Wonen
              2. Blz. 138 02. Er is geborgd dat mensen die met spoed een woonruimte nodig hebben binnen de daarvoor geldende regels worden geholpen, door gebruik van de regionaal tot stand gekomen urgentieregeling
              3. Blz. 139 03. Woningbouw uit de woningbouwprogrammering is versneld door het 100-dagenprincipe en dat heeft een structureel karakter aangenomen
              4. Blz. 140 04. De eerste 20 standaard sociale huurwoningen (WOONST) worden gebouwd en opgeleverd (o.a. in Luchen en De Waag)
              5. Blz. 141 05. Er zijn minimaal 40 flexwoningen gerealiseerd, die bijdragen aan het terugdringen van het woningtekort
            2. Blz. 142 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 143 06. Er is een laagdrempelige mogelijkheid voor ouderen om informatie, advies en praktische ondersteuning te vragen om op een fijne en veilige manier langer thuis te wonen
              2. Blz. 144 07. Er is een plan voor de huisvestingbehoefte- en oplossingen van de aandachtgroep arbeidsmigranten
            3. Blz. 145 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 146 08. Er zijn 500 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad van Geldrop-Mierlo, waarvan een substantieel deel in het centrum van Geldrop (zie ook het gebiedsprogramma Centrum Geldrop).
              2. Blz. 147 09. Er is zicht op de huisvestingbehoefte van woonwagenbewoners en mogelijkheden om hierin te voorzien
        8. Blz. 148 Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
          1. Blz. 149 Tabel
          2. Blz. 150 Doelstellingen
            1. Blz. 151 Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
              1. Blz. 152 01. Er is een plan waarin woonwijk De Coevering in een beperkt aantal jaren aardgasvrij kan worden
              2. Blz. 153 02. Er is een plan om de sociale samenhang en de sociale cohesie te verbeteren in De Coevering
              3. Blz. 154 03. De opgaven binnen de Coevering op het gebied van klimaatadaptieve inrichting, groenstructuren, (fiets)verbindingsroutes en ontmoetingsplekken zijn in beeld
              4. Blz. 155 04. Er is een plan om tot een betere mix van bewoners te komen en de eerste stappen daartoe zijn gezet
              5. Blz. 156 05. 50% van de bewoners binnen De Coevering leeft duurzaam (besparen, energieopwek, circulariteit, duurzaam vervoer), passend bij de mogelijkheden die ze hebben
              6. Blz. 157 06. Het bewustzijn van bewoners binnen De Coevering ten aanzien van gezond leven is toegenomen
              7. Blz. 158 07. Het gros van de bewoners kan zich ontwikkelen, doet mee in de samenleving en helpt elkaar hierbij
              8. Blz. 159 08. De leefbaarheid en veiligheid in woonwijk De Coevering wordt 1 punt hoger gewaardeerd dan in 2023
          3. Blz. 160 Wijkgericht werken: gebiedsprogramma’s en regulier
        9. Blz. 161 Wat heeft het gekost?
        10. Blz. 162 Analyse
      4. Blz. 163 Programma 3. Levendige dorpen
        1. Blz. 164 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 165 Omschrijving programma
        3. Blz. 166 Themaprogramma Cultuur
          1. Blz. 167 Tabel
          2. Blz. 168 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 169 Doelstellingen
            1. Blz. 170 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 171 01. Er is een nieuw cultuurplan, waardoor uitvoering wordt gegeven aan activiteiten en op grond waarvan partijen en burgers zijn uitgenodigd om te participeren.
              2. Blz. 172 02. Cultuur en cultuuractiviteiten (festivals/events) worden voor, door en met jongeren gerealiseerd, met focus op talentontwikkeling en de verbinding tussen jongeren in zowel Geldrop als Mierlo
            2. Blz. 173 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 174 03. Er is een breed aanbod van activiteiten gericht op jongeren, waardoor kunst en cultuur bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo
            3. Blz. 175 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 176 04. Er zijn diverse culturele activiteiten door inwoners georganiseerd, wat bijdraagt aan welzijn en onderlinge verbinding in wijken en binnen Geldrop-Mierlo in het algemeen
            4. Blz. 177 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 178 05. De twee bibliotheekvestigingen zijn qua interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties waar inwoners van Geldrop en Mierlo trots op zijn, waardoor de bibliotheek een moderne voorziening is die bijdraagt aan het r
              2. Blz. 179 06. Het Weverijmuseum is één van de prominente en succesvolle culturele instellingen in Geldrop-Mierlo, die professioneel wordt aangestuurd en integraal wordt gefaciliteerd vanuit de gemeente.
        4. Blz. 180 Themaprogramma Economische kracht
          1. Blz. 181 Tabel
          2. Blz. 182 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 183 Doelstellingen
            1. Blz. 184 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 185 01. Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo, zodat doelgroepen hierop afkomen, met daarbij specifiek aandacht voor de evenementen voor jongeren
              2. Blz. 186 02. Er is een ondernemersstructuur waarlangs de ondernemers in Geldrop-Mierlo onderling afstemmen en in gesprek zijn met de gemeente (bestuurlijk en ambtelijk) om het ondernemersklimaat te versterken en de communicatie te verbeteren
            2. Blz. 187 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 188 03. Minimaal 50% van de bedrijven in Geldrop-Mierlo heeft een duurzame bedrijfsvoering (bijdragend aan de energietransitie, circulariteit en klimaatadaptatie)
            3. Blz. 189 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 190 04. Het grootste deel van de detailhandel is in de centra gevestigd en er is nagenoeg geen leegstand
        5. Blz. 191 Gebiedsprogramma Centrum Geldrop
          1. Blz. 192 Tabel
          2. Blz. 193 Doelstellingen
            1. Blz. 194 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 195 01. Eén van de twee nieuwe jaarlijks terugkerende evenementen voor jongeren die we naar Geldrop-Mierlo willen halen, is in het centrum van Geldrop geland
              2. Blz. 196 02. De verbinding voor het centrum naar het Dommeldal is helder (in aansluiting op de inzet binnen de programma’s Groene wijken en Doorlopend groen)
              3. Blz. 197 03. Er zijn aan de randen van het centrum passende parkeervoorzieningen, zodat bezoekers en bewoners (van het centrum) hun auto kwijt kunnen en de routing en bereikbaarheid duidelijk is
            2. Blz. 198 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 199 04. De bestaande groenstructuur in het centrum is kwalitatief verbeterd en uitgebreid om het centrum leefbaarder en meer klimaatrobuust te maken
              2. Blz. 200 05. Er zijn beleidskeuzes gemaakt ten aanzien van het realiseren van groen in het centrum, ter compensatie van de realisatie van woningen
            3. Blz. 201 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 202 06. In het centrum Geldrop is per gebied een passende sfeer geïntroduceerd, wat wordt ondersteund door de aanwezige horeca
              2. Blz. 203 07. In het centrum Geldrop zijn zodanige voorzieningen beschikbaar dat het aantrekkelijk is om met de fiets naar het centrum te komen (om daarmee de toestroom van auto’s te beperken), o.a. mogelijkheden voor het stallen van fietsen
            4. Blz. 204 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 205 08. Er zijn 200 van de 800 woningen gerealiseerd in en om het centrum, met name voor 1- en 2-persoonshuishoudens, zodat senioren en starters uit Geldrop-Mierlo een thuis kunnen vinden in Geldrop
              2. Blz. 206 09. Het winkelgebied is compacter en het gebied daaromheen is ingericht met nieuwe complementaire functies, zodat bezoekers en bewoners graag verblijven in het centrum
              3. Blz. 207 10. Het centrum is goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers en autoluw, zodat bezoekers worden gestimuleerd om op de fiets of te voet te komen
              4. Blz. 208 11. Er is een ruim aanbod aan deelvervoer (fietsen, scooters, auto’s), zodat de parkeerdruk lager is
        6. Blz. 209 Gebiedsprogramma Centrum Mierlo
          1. Blz. 210 Tabel
          2. Blz. 211 Doelstellingen
            1. Blz. 212 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 213 01. Er zijn keuzes gemaakt welke functies er plaatvinden in/rond het gebied Molenplein, voor het gebied rond het kantoor van Dienst Dommelvallei, deels ook de Marktstraat en de openbare ruimte rondom de bibliotheek
            2. Blz. 214 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 215 02. Eén van de nieuwe jaarlijks terugkerende evenementen die we naar Geldrop-Mierlo willen halen, is in het centrum van Mierlo geland (naast bestaande evenementen zoals Pitpop en het kersenpitfeest)
            3. Blz. 216 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 217 03. Voor het gebied rond de Heer van Scherpenzeelweg zijn de contouren bepaald voor een samenhangend groengebied met routes voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers), zodat het een verbinding vormt tussen het centrum en het buitengebied
              2. Blz. 218 04. Er is helderheid over de aanpak verbinding centrum-Kerkstraat-Margrietstraat, om deze primair in te richten op voetgangers en fietsers en klimaatbestendig in te richten
              3. Blz. 219 05. Er ontstaat in het centrum Mierlo geen wateroverlast bij hevige neerslag
              4. Blz. 220 06. Er is een plan gereed om te komen tot groene gevels, groene daken en meer bomen in de openbare ruimte binnen het centrum Mierlo
            4. Blz. 221 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 222 07. De uitstraling van de openbare ruimte rondom de bibliotheek is met quick wins verbeterd en er is samenhang tussen winkels en horeca
        7. Blz. 223 Gebiedsprogramma Bedrijventerreinen
          1. Blz. 224 Tabel
          2. Blz. 225 Doelstellingen
            1. Blz. 226 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 227 01. Er is een duidelijk profiel per bedrijventerrein, die als grondslag kunnen dienen voor het stimuleren van instroom en uitstroom van bedrijven
              2. Blz. 228 02. Er is in beeld wat de mogelijkheden zijn voor innovatief intensief ruimtegebruik (bijv. verticale ontwikkeling)
              3. Blz. 229 03. Er is zicht op de aanleg van collectieve energiesystemen op een of meer bedrijventerreinen
            2. Blz. 230 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 231 04. Er is zicht op de aanpak van de openbare ruimte en op parkmanagement op de bedrijventerreinen
            3. Blz. 232 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 233 05. 50% van de verouderde en verloederde panden/percelen is opgeknapt en in gebruik
              2. Blz. 234 06. De parkeerbehoeften en parkeervoorzieningen op de bedrijventerreinen zijn in balans door een collectieve aanpak van de bedrijven en de gemeente
            4. Blz. 235 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 236 07. 70% van de bedrijven heeft maatregelen genomen om het pand en/of de bedrijfsvoering te verduurzamen
              2. Blz. 237 08. Er is helder welke voorwaarden worden opgenomen in het omgevingsplan
        8. Blz. 238 Wat heeft het gekost?
        9. Blz. 239 Analyse
      5. Blz. 240 Programma 4. Vitaal & groen buitengebied
        1. Blz. 241 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 242 Omschrijving programma
        3. Blz. 243 Themaprogramma Doorlopend groen
          1. Blz. 244 Tabel
          2. Blz. 245 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 246 Doelstellingen
            1. Blz. 247 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 248 01. Er is een systeem werkend voor het monitoren van de toe- en afname van biodiversiteit
            2. Blz. 249 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 250 02. Er is helderheid over de verwerving van landbouwpercelen aan de oostrand van Geldrop ten behoeve van de ecologische verbinding tussen de Strabrechtse heide en Gulbergen
            3. Blz. 251 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 252 03. Er is 10 hectare grond verworven voor het realiseren van het Natuurnetwerk Brabant (NNB)
              2. Blz. 253 04. Een aantal van de beoogde flora- en faunapassages en groene verbindingen tussen natuurgebieden onderling en met het groen in woonwijken zijn gerealiseerd
              3. Blz. 254 05. 10% van het bosareaal (in o.a. Molenheide) is versneld omgevormd van naaldbos naar gemengd loofbos om water beter vast te houden
              4. Blz. 255 06. Het is duidelijk welke toename van biodiversiteit gewenst is in het landelijk gebied en de aanpak hiervoor is bepaald
        4. Blz. 256 Gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied
          1. Blz. 257 Tabel
          2. Blz. 258 Doelstellingen
            1. Blz. 259 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 260 01. De wandelroute door het gebied Sang en Goorkens is niet meer toegankelijk voor mountainbikers, fietsers en brommers
            2. Blz. 261 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 262 02. Er is zicht op nieuwe gewenste functies voor vrijkomende agrarische erven (wonen, kleinschalige bedrijvigheid, recreatie etc.)
              2. Blz. 263 03. In het recreatieve gedeelte van het bos van de Molenheide hebben de zones rondom de wandelpaden een betere uitstraling gekregen door herinrichting
              3. Blz. 264 04. Er is binnen gebied Mierlo-Oost een verbinding tussen Trimpert en het Voortje in de vorm van een recreatief wandelpad
              4. Blz. 265 05. Er is een go / no go op het inrichten van een rust- en stiltegebied aan de westrand van gebied Molenheide
            3. Blz. 266 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 267 06. Er is 25 hectare aan zonneparken (grondgebonden zonnepanelen) gerealiseerd in het buitengebied
              2. Blz. 268 07. Er is via de MRE een kansenkaart voor landgoed Gulbergen waarin combinatiemogelijkheden (natuur, duurzaamheid, recreatie) zichtbaar zijn, wat heeft geresulteerd in het aanwijzen van zones voor de opwekking van duurzame energie en inrichtingsvoorw
              3. Blz. 269 08. Er is voor gebied Mierlo-Oost een go / no go voor de realisatie van voorzieningen voor de opwekking van duurzame energie
            4. Blz. 270 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 271 09. Het aanbod van recreatieve voorzieningen in het buitengebied is zodanig uitgebreid dat Geldrop-Mierlo daadwerkelijk een recreatiefunctie in de (sub)regio kan vervullen
              2. Blz. 272 10. 25% van de landbouw in het buitengebied is (op weg naar) natuurinclusief / extensief (onder de condities van de EU)
              3. Blz. 273 11. De plaatse Het Broek is heringericht (beschermd dorpsgezicht), zodat het als groen en recreatief waardevol middelpunt van de Broekstraat kan fungeren
              4. Blz. 274 12. In gebiedsdeel Molenheide is aan de noordwest- en zuidzijde een substantieel deel landbouwgronden omgevormd naar natuur
              5. Blz. 275 13. Het waterpeil rond het bosgebied binnen de Molenheide is verhoogd, waardoor voldoende water in het gebied kan worden vastgehouden
              6. Blz. 276 14. Voor het zuidelijk deel van gebiedsdeel Molenheide is er een inrichtingsplan voor de aanleg van een nieuw ven
              7. Blz. 277 15. Wandel- en fietspaden op de Molenheide zijn aangepast, zodat een deel van het bos rustiger wordt ten behoeve van natuurwaarden
              8. Blz. 278 16. Er is een faunapassage waardoor dieren vanaf de Molenheide de Geldropseweg kunnen passeren
              9. Blz. 279 17. Er is een ecologische verbinding tussen de Strabrechtse Heide en de Stiphoutse Bossen
              10. Blz. 280 18. Er watert vanuit Mierlo-Oost geen vervuild oppervlaktewater meer af naar Sang en Goorkens
              11. Blz. 281 19. Natuur, water en agrarische gebied in het gebied Sang en Goorkens (Mierlo-Oost) is beter in balans via de gebiedsgerichte aanpak Strabrechtse Heide en Beuven
              12. Blz. 282 20. Er is zicht op nieuwe verdienmodellen binnen gebied Mierlo-Oost, in aanvulling op of ter vervanging van agrarische bedrijvigheid
        5. Blz. 283 Gebiedsprogramma Landelijk gebied Gijzenrooi
          1. Blz. 284 Tabel
          2. Blz. 285 Doelstellingen
            1. Blz. 286 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 287 01. Er is uitsluitsel over de manier waarop het cultuurhistorisch landschap kan worden benut in recreatieve arrangementen (aangezien de nadruk in het gebied ligt op natuur en rust).
              2. Blz. 288 02. Er is een beheer- en inrichtingsplan voor de gemeentelijke gronden binnen Gijzenrooi, waarin voorwaarden zijn vastgelegd over natuurinclusieve en ecologische landbouw
            2. Blz. 289 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 290 03. Er is zicht op de mogelijkheden om het cultuurhistorisch landschap te gebruiken in recreatieve arrangementen binnen de contouren van het Van Gogh Nationaal park
            3. Blz. 291 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 292 04. Alle agrarische gronden in Gijzenrooi worden natuurinclusief en extensief beheerd.
              2. Blz. 293 05. Er is een plan voor nieuwe recreatieve wandelpaden en voor een nieuwe hondenuitlaatroute
            4. Blz. 294 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 295 06. Er wordt meer water in het natuurgebied De Gijzenrooise Zegge vastgehouden door het waterpeil te verhogen, om bijzondere waterafhankelijke natuur te versterken
              2. Blz. 296 07. De stadsboerderij in Gijzenrooi is operationeel
        6. Blz. 297 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 298 Analyse
      6. Blz. 299 Programma 5. Toekomstige leefomgeving
        1. Blz. 300 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 301 Omschrijving programma
        3. Blz. 302 Themaprogramma Mobiliteit
          1. Blz. 303 Tabel
          2. Blz. 304 Doelstellingen
            1. Blz. 305 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 306 01. Het lokale fietspadennetwerk voldoet aan de minimale breedte, is verlicht en is voorzien van het gewenste wegdek
              2. Blz. 307 02. Deelmobiliteit is zichtbaar aanwezig en verkrijgbaar in Geldrop-Mierlo
              3. Blz. 308 03. Het fietspad Nieuwendijk-Eindhovenseweg en de busbaan Mierloseweg zijn gerealiseerd, waardoor we uitvoering hebben gegeven aan het Geldrop-Mierlose deel van de regionale bereikbaarheidsagenda
            2. Blz. 309 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 310 04. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten
            3. Blz. 311 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 312 05. Er zijn laadpalen om het gebruik van elektrische auto’s te faciliteren, passend bij de behoefte die er is
        4. Blz. 313 Themaprogramma Duurzaamheid
          1. Blz. 314 Tabel
          2. Blz. 315 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 316 Doelstellingen
            1. Blz. 317 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 318 01. Het themaprogramma Duurzaamheid is in lijn met de opzet binnen het werken met programma’s
            2. Blz. 319 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 320 02. De CO2 uitstoot is met 25% afgenomen ten opzichte van 2017
              2. Blz. 321 03. Het gemeentelijke vastgoed en de openbare verlichting zijn verder verduurzaamd
              3. Blz. 322 04. Er is minder wateroverlast, hittestress en verdroging doordat er meer water wordt vastgehouden
              4. Blz. 323 05. Het hergebruik van materialen is toegenomen en de hoeveel restafval is afgenomen
              5. Blz. 324 06. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde
        5. Blz. 325 Themaprogramma Veiligheid
          1. Blz. 326 Tabel
          2. Blz. 327 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 328 Doelstellingen
            1. Blz. 329 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 330 01. De informatiepositie (zowel kwantitatief als kwalitatief) op het gebied van veiligheid is verbeterd en er wordt meer informatiegestuurd gewerkt.
              2. Blz. 331 02. Er wordt voldaan aan de Brabantse weerbaarheidsnorm, doordat de weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, ondernemers, agrariërs, bestuurders, etc.) tegen ondermijning is vergroot, ten behoeve van het beperken van georganiseerde criminaliteit
            2. Blz. 332 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 333 03. De weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, senioren en MKB-ondernemers) op het gebied van digitale veiligheid is vergroot
              2. Blz. 334 04. Er is een cyclisch programma in werking, waardoor ambtelijk, bestuurlijk en maatschappelijk aandacht is geborgd voor het vergroten van de awareness ten aanzien van ondermijnende criminaliteit
              3. Blz. 335 05. Binnen de gemeentelijke organisatie is een actiegerichte inzet geborgd door toepassing van een veiligheidsdashboard, om zo ondermijnende criminaliteit met specifieke interventies gerichter aan te pakken
            3. Blz. 336 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 337 06. Toezicht en handhaving heeft geleid tot minder meldingen over kleine ergernissen (bijv. hondenpoep, parkeeroverlast en afvalbijzettingen), met name op locaties waar het aantal overlastmeldingen meer dan gemiddeld is
        6. Blz. 338 Omgevingswetprogramma Grondbeleid & kostenverhaal
          1. Blz. 339 Tekst omgevingswet
        7. Blz. 340 Wat heeft het gekost?
        8. Blz. 341 Analyse
      7. Blz. 342 Programma 6. Organisatie
        1. Blz. 343 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 344 Omschrijving programma
        3. Blz. 345 Themaprogramma Bestuur & organisatie
          1. Blz. 346 Tabel
          2. Blz. 347 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 348 Doelstellingen
            1. Blz. 349 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 350 01. Het besturingsmodel faciliteert het werken met programma’s in combinatie met reguliere werkzaamheden (lijn)
              2. Blz. 351 02. Het werken met thema- en gebiedsprogramma’s (inclusief de gewenste participatieve werkwijze binnen die programma’s) is ingebed in bestuur en organisatie en daar waar nodig is de organisatie hierop aangepast
              3. Blz. 352 03. De organisatiewaarden zijn gedefinieerd, geladen en bekend bij medewerkers
              4. Blz. 353 04. Het verzuimpercentage stabiliseert zich op het gemiddelde van gemeenten van dezelfde grootte (door te focussen op preventie)
              5. Blz. 354 05. De medewerkersbetrokkenheid laat zien dat gemeente Geldrop-Mierlo wordt ervaren als prettige werkgever
              6. Blz. 355 06. Er is actueel beleid inzake burger- en overheidsparticipatie
              7. Blz. 356 07. Het in behandeling nemen van aanvragen is conform de Omgevingswet ingeregeld
              8. Blz. 357 08. Er is continue communicatie naar doelgroepen met een passend bereik ingeregeld, door uitvoering van een nieuwe communicatiestrategie
            2. Blz. 358 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 359 09. Het werken vanuit een visie met een strategie is ingebed in bestuur en organisatie
              2. Blz. 360 10. De organisatie gebruikt duurzame bedrijfsmiddelen en duurzaam vervoer voor medewerkers
              3. Blz. 361 11. De organisatie heeft een sterk werkgeversmerk in de regio en is aantrekkelijk voor bestaande en nieuwe medewerkers
              4. Blz. 362 12. De score op de EmployeeNetPromoterScore ligt hoger dan in 2023 als gevolg van de interventies in het kader van medewerkersbetrokkenheid
            3. Blz. 363 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 364 13. Alle relevante processen en de beleidscyclus zijn in de geest van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging ingeregeld
              2. Blz. 365 14. De accommodaties die in bezit zijn van en beheerd worden door de gemeente bieden een adequate huisvesting voor de maatschappelijke functies waarvoor ze zijn ingezet
              3. Blz. 366 15. De gemeentelijke organisatie heeft de eigen digitale veiligheid op orde qua dienstverlening en werkorganisatie
        4. Blz. 367 Themaprogramma Dienstverlening
          1. Blz. 368 Tabel
          2. Blz. 369 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 370 Doelstellingen
            1. Blz. 371 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 372 01. Het beleid ten aanzien van dienstverlening is geactualiseerd en geïntegreerd in het programma Dienstverlening
              2. Blz. 373 02. Er is een handreiking over dienstverlening, die gemeengoed is voor alle medewerkers
              3. Blz. 374 03. We hebben ingeregeld dat we proactief kunnen reageren op gebeurtenissen en nieuws in de maatschappij
              4. Blz. 375 04. De pilot Melddesk openbare ruimte is afgerond en heeft geleid tot vervolgkeuzes, zodat inwoners laagdrempelig via een app meldingen over de openbare ruimte kunnen doen en deze snel worden afgehandeld
            2. Blz. 376 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 377 05. Er is een groei van 10% wat betreft de contacten van inwoners en bedrijven via de digitale weg, wat blijk geeft van zelfredzaamheid ten aanzien van informatievergaring en het doen van transacties
              2. Blz. 378 06. Er zijn KPI’s operationeel voor klantencontacten, waaraan op alle niveaus de performance wordt getoetst
            3. Blz. 379 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 380 07. De tien meest gebruikte diensten zijn digitaal voor inwoners en/of ondernemers beschikbaar
        5. Blz. 381 Themaprogramma Digitalisering
          1. Blz. 382 Tabel
          2. Blz. 383 Focuspunten reguliere taakuitvoering
          3. Blz. 384 Doelstellingen
            1. Blz. 385 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
              1. Blz. 386 01. Het programma Digitalisering heeft vorm gekregen en geeft een duidelijk beeld van de ontwikkelrichting op het gebied van digitalisering
              2. Blz. 387 02. Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg een dashboard raadplegen
              3. Blz. 388 03. Er is zicht op de mogelijkheden en kansen ten aanzien van GovTech en er zijn basisprincipes bepaald
            2. Blz. 389 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
              1. Blz. 390 04. We passen datagestuurd werken toe voor veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg, als instrument voor beleidsontwikkeling en – uitvoering en voor sturing en verantwoording
              2. Blz. 391 05. Het experiment ‘digitale openbare ruimte’ is afgerond en de verkregen inzichten zijn vertaald naar vervolgstappen
            3. Blz. 392 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
              1. Blz. 393 06. Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van mobiliteit, bestaanszekerheid en economie een dashboard raadplegen
            4. Blz. 394 Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
              1. Blz. 395 07. We passen datagestuurd werken toe voor mobiliteit, bestaanszekerheid en economie als instrument voor beleidsontwikkeling en -uitvoering en voor sturing en verantwoording
        6. Blz. 396 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 397 Analyse
      8. Blz. 398 Bijlage
        1. Blz. 399 Subsidieoverzicht
          1. Blz. 400 subsidies
          2. Blz. 401 tabel
    3. Blz. 402 Algemene inleiding
      1. Blz. 403 Algemeen
        1. Blz. 404 Algemeen
        2. Blz. 405 deel1
        3. Blz. 406 Algemene inleiding 3
      2. Blz. 407 Resultaatbestemming
        1. Blz. 408 Resultaatbestemming
        2. Blz. 409 toelichting
    4. Blz. 410 Paragrafen
      1. Blz. 411 Lokale heffingen
        1. Blz. 412 Inleiding
        2. Blz. 413 Beleid
        3. Blz. 414 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 415 Afvalstoffenheffing / reinigingsrechten
        5. Blz. 416 Rioolheffing
        6. Blz. 417 Kostendekkendheid rioolheffing en afvalstoffenheffing
        7. Blz. 418 Leges
        8. Blz. 419 Kostendekkendheid leges
        9. Blz. 420 Parkeerbelasting
        10. Blz. 421 Toeristenbelasting
        11. Blz. 422 Lijkbezorgingsrechten
        12. Blz. 423 Hondenbelasting
        13. Blz. 424 Reclamebelasting
        14. Blz. 425 Kwijtscheldingsbeleid
        15. Blz. 426 Overzicht tarieven
        16. Blz. 427 Vergelijking buurgemeenten
        17. Blz. 428 Ontwikkeling lokale lastendruk
      2. Blz. 429 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 430 Inleiding
        2. Blz. 431 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        3. Blz. 432 Inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 433 Wijzigingen
        5. Blz. 434 Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 435 Weerstandsvermogen
        7. Blz. 436 Financiële kengetallen
      3. Blz. 437 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 438 Inleiding
        2. Blz. 439 Wegen
        3. Blz. 440 Openbare verlichting
        4. Blz. 441 Civiele kunstwerken
        5. Blz. 442 Groen
        6. Blz. 443 Riolering
        7. Blz. 444 Gebouwen
        8. Blz. 445 Speelvoorzieningen
      4. Blz. 446 Financiering
        1. Blz. 447 Inleiding
        2. Blz. 448 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 449 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 450 Liquiditeit
        5. Blz. 451 Renterisicobeheer
        6. Blz. 452 Kredietrisicobeheer
        7. Blz. 453 Leningenportefeuille
      5. Blz. 454 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 455 Inleiding
        2. Blz. 456 Organisatieontwikkeling
        3. Blz. 457 Strategisch HRM plan
        4. Blz. 458 Ontwikkeling formatie
        5. Blz. 459 Ziekteverzuim
        6. Blz. 460 Informatievoorziening
        7. Blz. 461 Informatiebeveiliging en privacy
        8. Blz. 462 tabel datalekkenoverzicht
        9. Blz. 463 datalekken
        10. Blz. 464 Beveiligingsincidentenoverzicht
        11. Blz. 465 beveiligingsincidenten
        12. Blz. 466 Rechtmatigheidsverantwoording
        13. Blz. 467 Control(2)
        14. Blz. 468 Actieplan MVI
        15. Blz. 469 Kengetallen
      6. Blz. 470 Verbonden partijen
        1. Blz. 471 Inleiding
        2. Blz. 472 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 473 Vennootschappen en coöperaties
        4. Blz. 474 Stichtingen en verenigingen
        5. Blz. 475 Overig
        6. Blz. 476 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 477 Grondbeleid
        1. Blz. 478 Algemeen grondbeleid
        2. Blz. 479 Ontwikkelingen grondexploitaties
        3. Blz. 480 ontw grondexpl 2
        4. Blz. 481 ontw grondexpl 3
        5. Blz. 482 Vast te stellen exploitaties
        6. Blz. 483 Resultaat 2024
        7. Blz. 484 Reserves en voorzieningen
        8. Blz. 485 Voorziening afgesloten complexen
        9. Blz. 486 Verliesvoorziening
        10. Blz. 487 Reserve tussentijdse winstnemingen
        11. Blz. 488 res tuss winst(2)
        12. Blz. 489 Reserve grondexploitaties
        13. Blz. 490 toelichting reserve grondexploitaties
        14. Blz. 491 toel res grondexpl (2)
        15. Blz. 492 De financiële (weerstands)positie
        16. Blz. 493 Weerstandsvermogen
        17. Blz. 494 Meerjarenperspectief
        18. Blz. 495 toelichting meerjarenbeeld
        19. Blz. 496 Ontwikkelingen woningbouwimpuls
        20. Blz. 497 Materiële Vaste Activa
        21. Blz. 498 mat vast act (2)
        22. Blz. 499 mat vast act (3)
        23. Blz. 500 mat vast act (4)
        24. Blz. 501 Geactiveerde plankosten
        25. Blz. 502 Geact plank(2)
        26. Blz. 503 toelichting toekomstige locaties
        27. Blz. 504 toel toek loc (2)
        28. Blz. 505 toel toek loc (3)
        29. Blz. 506 toel toek loc (4)
        30. Blz. 507 toel toek loc (5)
        31. Blz. 508 toel toek loc (6)
        32. Blz. 509 Voorziening Natuur- en Groencompensatie
      8. Blz. 510 Wet open overheid
        1. Blz. 511 tekst WOO
      9. Blz. 512 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 513 Beleidsindicatoren
    5. Blz. 514 Jaarrekening
      1. Blz. 515 Balans
        1. Blz. 516 Balans activa
        2. Blz. 517 Balans passiva
        3. Blz. 518 Totaalbedrag garantstellingen
      2. Blz. 519 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 520 Inleiding
        2. Blz. 521 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 522 Waarderingsgrondslagen
        4. Blz. 523 Vaste activa
        5. Blz. 524 Toelichting Vaste activa
        6. Blz. 525 Vlottende activa
        7. Blz. 526 Vaste passiva
        8. Blz. 527 Vlottende passiva
        9. Blz. 528 Rechtmatigheidsverantwoording
      3. Blz. 529 Toelichting op de balans
        1. Blz. 530 Vaste activa
        2. Blz. 531 Toelichting immateriële vaste activa
        3. Blz. 532 Toelichting immateriële vaste activa
        4. Blz. 533 Materiële vaste activa
        5. Blz. 534 Toelichting materiële vaste activa
        6. Blz. 535 Toelichting materiële vaste activa
        7. Blz. 536 Financiële vaste activa
        8. Blz. 537 Toelichting financiële vaste activa
        9. Blz. 538 Toelichting financiële vaste activa
        10. Blz. 539 Vlottende activa
        11. Blz. 540 Toelichting voorraad
        12. Blz. 541 Toelichting op de voorraad
        13. Blz. 542 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
        14. Blz. 543 Schatkistbankieren
        15. Blz. 544 Liquide middelen
        16. Blz. 545 Overlopende activa
        17. Blz. 546 Toelichting overlopende activa
        18. Blz. 547 Toelichting overlopende activa
        19. Blz. 548 Toelichting facilitair grondbedrijf
        20. Blz. 549 Vaste passiva
        21. Blz. 550 Toelichting eigen vermogen
        22. Blz. 551 Voorzieningen
        23. Blz. 552 Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        24. Blz. 553 Toelichting Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        25. Blz. 554 Vlottende passiva
        26. Blz. 555 Overlopende passiva
        27. Blz. 556 Toelichting overlopende passiva
      4. Blz. 557 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        1. Blz. 558 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        2. Blz. 559 Garantstellingen
        3. Blz. 560 Niet in de balans opgenomen verplichtingen (2)
        4. Blz. 561 Verlofverplichtingen
        5. Blz. 562 Eigen bijdrage op grond van de Wmo
        6. Blz. 563 Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
        7. Blz. 564 Hypothecaire leningen personeel
      5. Blz. 565 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 566 Tekst opmerking primaire begroting
        2. Blz. 567 Programma's
        3. Blz. 568 Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 569 Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
        5. Blz. 570 Totaal saldo van baten en lasten
        6. Blz. 571 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        7. Blz. 572 Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
      6. Blz. 573 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 574 Overzicht van baten en lasten per taakveld
      7. Blz. 575 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 576 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 577 Vennootschapsbelasting
        2. Blz. 578 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 579 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 580 Begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 581 toelichting
          4. Blz. 582 toelichting 2
          5. Blz. 583 Begrotingsrechtmatigheid
        3. Blz. 584 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 585 Toelichting
        4. Blz. 586 Overzicht onvoorzien
          1. Blz. 587 Overzicht onvoorzien
        5. Blz. 588 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          1. Blz. 589 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          2. Blz. 590 toelichting incidentele baten en lasten
        6. Blz. 591 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 592 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        7. Blz. 593 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
          1. Blz. 594 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
        8. Blz. 595 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 596 Rechtmatigheidsverantwoording
      8. Blz. 597 Overzicht van investeringen en projecten
        1. Blz. 598 Overzicht van investeringen en projecten
        2. Blz. 599 Investeringen projecten
      9. Blz. 600 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 601 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 602 Reserves
          2. Blz. 603 Voorzieningen
          3. Blz. 604 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 605 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 606 Toelichting op de reserves
          2. Blz. 607 Algemene reserve
          3. Blz. 608 Toelichting algemene reserve
          4. Blz. 609 Algemene reserve grondexploitaties
          5. Blz. 610 Toelichting algemene reserve grondexploitaties
          6. Blz. 611 Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          7. Blz. 612 Toelichting reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          8. Blz. 613 Reserve personeel en organisatie
          9. Blz. 614 Toelichting reserve Personeel en organisatie
          10. Blz. 615 Reserve onderwijshuisvesting
          11. Blz. 616 Toelichting reserve Onderwijshuisvesting / IHP
          12. Blz. 617 Reserve participatie
          13. Blz. 618 Toelichting reserve participatie
          14. Blz. 619 Reserve investering speeltuin de Viking
          15. Blz. 620 Toelichting reserve Investeringen speeltuin De Viking
          16. Blz. 621 Reserve hondenbeleid
          17. Blz. 622 Toelichting reserve Hondenbeleid
          18. Blz. 623 Reserve recreatie en toerisme
          19. Blz. 624 Toelichting reserve Recreatie en toerisme
          20. Blz. 625 Centrummanagement/ Ondernemersinitiatieven
          21. Blz. 626 Toelichting reserve Centrummanagement / ondernemersinitiatieven
          22. Blz. 627 Reserve leefbaarheidsfonds
          23. Blz. 628 Toelichting reserve Leefbaarheidsfonds
          24. Blz. 629 Reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          25. Blz. 630 Toelichting reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          26. Blz. 631 Reserve bovenwijkse voorzieningen Nieuw
          27. Blz. 632 Toelichting reserve Fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
          28. Blz. 633 Reserve I&A
          29. Blz. 634 Toelichting reserve I&A
          30. Blz. 635 Reserve Fonds herstructurering woongebieden
          31. Blz. 636 Toelichting reserve Fonds herstructurering woongebieden
          32. Blz. 637 Reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          33. Blz. 638 Toelichting reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          34. Blz. 639 Reserve duurzaamheid
          35. Blz. 640 Toelichting reserve duurzaamheid
          36. Blz. 641 Reserve woningbouwimpuls
          37. Blz. 642 toelichting Reserve bespaarde kapitaalslasten woningbouwimpuls
          38. Blz. 643 Reserve Omgevingswet en wet kwaliteitsborging bouw
          39. Blz. 644 toelichting Reserve Omgevingswet en wet kwaliteitsborging bouw
          40. Blz. 645 Reserve WBI herstructurering woongebieden
          41. Blz. 646 toelichting Reserve WBI herstructurering woongebieden
          42. Blz. 647 Reserve WBI leefbaarheidsfonds
          43. Blz. 648 Toelichting Reserve WBI leefbaarheidsfonds
          44. Blz. 649 Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
          45. Blz. 650 toelichting Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
          46. Blz. 651 Reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
          47. Blz. 652 toelichting reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
          48. Blz. 653 Reserve vluchtelingen
          49. Blz. 654 Toelichting Reserve opvang ontheemden Oekraïne
          50. Blz. 655 Dekkingsreserves
        3. Blz. 656 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 657 Voorzieningen
          2. Blz. 658 Pensioenvoorzieningen wethouders
          3. Blz. 659 Toelichting pensioenvoorziening wethouders
          4. Blz. 660 Voorziening verlofsparen
          5. Blz. 661 Toelichting voorziening verlofsparen
          6. Blz. 662 Voorziening wachtgeld bestuurders
          7. Blz. 663 toelichting Voorziening wachtgeld wethouders
          8. Blz. 664 Onderhoud wegen
          9. Blz. 665 Toelichting voorziening Onderhoud wegen
          10. Blz. 666 Onderhoud gebouwen
          11. Blz. 667 Toelichting voorzieningen Onderhoud gebouwen
          12. Blz. 668 Onderhoud brede school Coevering
          13. Blz. 669 Toelichting voorziening onderhoud brede school Coevering
          14. Blz. 670 Wonen
          15. Blz. 671 Toelichting voorziening Wonen
          16. Blz. 672 Egalisatie afvalstoffenheffing
          17. Blz. 673 Toelichting voorziening Egalisatie afvalstoffenheffing
          18. Blz. 674 Egalisatie rioleringen
          19. Blz. 675 Toelichting voorziening Egalisatie rioleringen
          20. Blz. 676 Gemeentelijk groenfonds
          21. Blz. 677 Toelichting voorziening Gemeentelijk herplantfonds
          22. Blz. 678 Voorziening afgesloten complexen GB
          23. Blz. 679 Toelichting voorziening Afgesloten complexen GB
          24. Blz. 680 Voorziening voorschoolse educatie
          25. Blz. 681 Toelichting voorziening voorschoolse educatie
          26. Blz. 682 Egalisatievoorziening dekking WIA
          27. Blz. 683 toelichting Egalisatievoorziening dekking WIA
          28. Blz. 684 Voorziening natuur- en groencompensatie
          29. Blz. 685 toelichting Voorziening natuur- en groencompensatie
      10. Blz. 686 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 687 Tabel
      11. Blz. 688 Controleverklaring
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap