-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Jaarstukken 2024
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
-
Blz. 5
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
-
Blz. 6
deel 1
-
Blz. 7
deel 2
-
Blz. 8
Programma 1. De mens centraal
-
Blz. 9
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 10
Omschrijving programma
-
Blz. 11
Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
-
Blz. 12
Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen
-
Blz. 13
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 14
Doelstellingen
-
Blz. 15
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 16
01. Het lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering sluit aan bij de behoeften
-
Blz. 17
02. Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling
-
Blz. 18
03. Er is zicht op welke interventies effectief bijdragen aan leren en ontwikkelen van jeugdigen en inclusiviteit voor jeugdigen in het kader van het versterken van de pedagogische steunstructuur in Geldrop-Mierlo
-
Blz. 19
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 20
04. Er is voor jeugdigen die jeugdhulp ontvangen een betere aansluiting met passend onderwijs
-
Blz. 21
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 22
05. Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is merkbaar afgenomen
-
Blz. 23
06. Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school
-
Blz. 24
07. Alle scholen beschikken over huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school
-
Blz. 25
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 26
08. In Geldrop-Mierlo wordt het praktijkonderwijs versterkt, zodat inwoners (binnen de regio) praktijkonderwijs kunnen volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven
-
Blz. 27
09. De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd
-
Blz. 28
10. De doorgaande ontwikkellijn is herkenbaar voor jeugdigen en ouders en sluit aan bij de ontwikkeling
-
Blz. 29
Themaprogramma Bestaanszekerheid
-
Blz. 30
Themaprogramma Bestaanszekerheid
-
Blz. 31
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 32
Doelstellingen
-
Blz. 33
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 34
01. De inkomensverruimende regelingen ‘regeling welzijnsactiviteiten’ en ‘bijzondere bijstand schoolkosten’ zijn aangepast, gericht op het vergroten van het gebruik van deze regelingen
-
Blz. 35
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 36
02. Er is een ondersteuningsaanbod, gericht op bestaanszekerheid, voor mensen met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. Dit aanbod richt zich onder meer op het beter weten om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen
-
Blz. 37
03. We bereiken 20% meer huishoudens dan in 2023 met onze preventieve en repressieve aanpak rondom schulden door aan te sluiten op hun behoeften
-
Blz. 38
04. Onze uitvoeringsprocessen en klantbenadering zijn zodanig op elkaar afgestemd dat we mensen met financiële zorgen en een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) integraal en op maat helpen
-
Blz. 39
05. Er is een structurele verbinding tussen beide arbeidsmarktregio’s in de Brainportregio
-
Blz. 40
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 41
06. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijvoorbeeld op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen
-
Blz. 42
07. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in of nabij Geldrop-Mierlo
-
Blz. 43
08. 75% van de bijstandsgerechtigden, die voor de eerste keer bijstand aanvragen, stroomt binnen 1 jaar weer uit naar duurzaam werk
-
Blz. 44
09. De doelgroep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt (loonwaarde tot 30%) krijgt gericht ondersteuning die leidt tot meer participatie in de samenleving
-
Blz. 45
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 46
10. 10% van de jeugdigen in Geldrop-Mierlo is bereikt met onze aanpak voor financiële bewustwording
-
Blz. 47
11. De samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere partners in het sociaal domein is versterkt, om meer kansen te creëren voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 48
Themaprogramma Zorg & ondersteuning
-
Blz. 49
Themaprogramma Zorg & ondersteuning
-
Blz. 50
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 51
Doelstellingen
-
Blz. 52
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 53
01. Er is een goede balans tussen geïndiceerde zorg enerzijds en inzet binnen het voorliggend veld anderzijds, doordat kan worden bijgestuurd op basis van inzicht in trends en ontwikkelingen
-
Blz. 54
02. Er is zicht op kwaliteit van de zorg en ondersteuning die door gecontracteerde aanbieders wordt geboden, door toezicht in te richten binnen het CMD
-
Blz. 55
03. Er is ketensamenwerking tussen gemeente, zorgprofessionals en zorgverzekeraars
-
Blz. 56
04. Er is regiecapaciteit binnen de gemeente ten behoeve van het samenwerken bij complexe casussen op het gebied van zorg en veiligheid
-
Blz. 57
05. Professionals en inwoners maken als vanzelfsprekend gebruik van Onze Wegwijzer
-
Blz. 58
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 59
06. Het aanbod van collectieve mantelzorgondersteuning en -waardering is afgestemd op de behoefte van mantelzorgers
-
Blz. 60
07. Het aanbod van collectieve voorliggende voorzieningen gericht op mentale weerbaarheid wordt uitgebreid op basis van de behoefte van inwoners
-
Blz. 61
08. Er is uitgewerkt hoe binnen Geldrop-Mierlo samen met ketenpartners uitvoering wordt gegeven aan het integraal zorgakkoord
-
Blz. 62
09. Inwoners kunnen in hun eigen dorp met hun vraag terecht bij Team Toegang
-
Blz. 63
10. Het digitaal klantdossier is operationeel
-
Blz. 64
11. Er zijn zodanige voorliggende oplossingen dat team Toegang minimaal 80% van de hulpvragen zelfstandig kan afhandelen
-
Blz. 65
12. Organisaties die een loketfunctie aan (willen) bieden zijn fysiek verenigd op één locatie om uniformiteit en duidelijkheid voor de inwoner te realiseren waar hij/zij terecht kan en het loket is vindbaar en bekend bij inwoners
-
Blz. 66
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 67
13. Respijtzorg voor mantelzorgers is dichtbij huis en laagdrempelig beschikbaar
-
Blz. 68
14. Er is een plek voor mensen uit Geldrop-Mierlo die in een beschermd wonen omgeving leven. Ze maken volwaardig onderdeel uit van de samenleving en hun omgeving wordt daarbij ondersteund
-
Blz. 69
15. De ontmoetingen die plaatsvinden tussen generaties hebben tot een andere beeldvorming over dementie geleid
-
Blz. 70
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 71
16. Voor de groeiende groep ouderen en een groep kwetsbaren is een zinvolle dag invulling beschikbaar nabij huis
-
Blz. 72
17. Er is een effectieve ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen opgezet, om hen te ondersteunen in de zorg voor hun kinderen en zichzelf
-
Blz. 73
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 74
Analyse
-
Blz. 75
Programma 2. Sterke wijken
-
Blz. 76
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 77
Omschrijving programma
-
Blz. 78
Themaprogramma Vitaal leven
-
Blz. 79
Themaprogramma Vitaal leven
-
Blz. 80
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 81
Doelstellingen
-
Blz. 82
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 83
01. Er is data verworven om gemeentebreed en wijkgericht prioritering te kunnen geven aan gezondheidsthema’s en deze data heeft een plek binnen participatietrajecten met inwoners
-
Blz. 84
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 85
02. Er is een verbinding tussen verschillende platforms (bijv. Fit&Pit, Onze Wegwijzer, VoorElkaar in Geldrop-Mierlo), zodat inwoners laagdrempelig toegang hebben tot ondersteuning om te werken aan hun fitheid
-
Blz. 86
03. In minimaal twee wijken hebben burgerinitiatieven geleid tot het gezonder maken van hun omgeving en het zelf organiseren van ondersteuning en zorg voor inwoners van hun wijk
-
Blz. 87
04. Sport en bewegen is voor alle kinderen en jongeren toegankelijk, doordat sportaanbieders zijn toegerust met de juiste handvatten om dit te faciliteren
-
Blz. 88
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 89
05. Er is laagdrempelige informatie voor jeugdigen die zij nodig hebben om te weten wat gezond leven en bewegen is en wat niet
-
Blz. 90
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 91
06. Er is laagdrempelige informatie voor inwoners over gezond leven (voeding, bewegen, mentale gezondheid)
-
Blz. 92
07. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten voor verschillende doelgroepen om het sporten, bewegen en spelen individueel en/of in groepsverband laagdrempelig te maken
-
Blz. 93
Themaprogramma Sterke netwerken
-
Blz. 94
Themaprogramma Sterke netwerken
-
Blz. 95
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 96
Doelstellingen
-
Blz. 97
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 98
01. Veel buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente
-
Blz. 99
02. Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen
-
Blz. 100
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 101
03. Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet
-
Blz. 102
04. We hebben als gemeente – in de rol van regisseur, verbinder, facilitator – geborgd dat we zicht hebben op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen v
-
Blz. 103
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 104
05. Partijen in het voorliggend veld kennen elkaar en weten elkaar op wijkniveau te vinden, zodat ze beter kunnen aansluiten bij de vraag van inwoners in de wijk en inwoners naar de juiste ondersteuning kunnen helpen
-
Blz. 105
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 106
06. In alle wijken hebben wijkverenigingen en wijkgebouwen een nadrukkelijke rol in de wijk om het ontmoeten tussen wijkbewoners en het versterken van netwerken te ondersteunen
-
Blz. 107
Themaprogramma Leefbare, groene wijken
-
Blz. 108
Themaprogramma Leefbare, groene wijken
-
Blz. 109
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 110
Doelstellingen
-
Blz. 111
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 112
01. Er is een besluit genomen over een aangepaste wijkindeling, gericht op het verkrijgen van wijken met een voldoende compacte omvang
-
Blz. 113
02. Voor alle wijken is ingeregeld dat er continu zicht is op knelpunten en behoeften van inwoners ten aanzien van de leefomgeving
-
Blz. 114
03. Het is helder welke toename van biodiversiteit gewenst is binnen de bebouwde kom en de (monitorings)aanpak hiervoor is bepaald
-
Blz. 115
04. Huisdiereigenaren zijn zich bewust welke leefomstandigheden zij voor hun huisdieren dienen te creëren om de dieren in welzijn te laten leven
-
Blz. 116
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 117
05. De klachten over overlast door bedrijven nabij woonomgevingen zijn structureel afgenomen
-
Blz. 118
06. Er zijn voorzieningen in groenstructuren aangelegd om fors meer water te reguleren, vast te houden en los te laten in de bebouwde kom
-
Blz. 119
07. 20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken zijn doorgetrokken tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie en vitaal leven (de prioritering vindt plaats in de uitvoeringsagenda binnen dit programma)
-
Blz. 120
Themaprogramma Inclusief leven
-
Blz. 121
Tabel
-
Blz. 122
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 123
Doelstellingen
-
Blz. 124
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 125
01. Inburgeraars die vallen onder de Wet inburgering 2013 en die onder de oude wet onvoldoende zijn toegerust om op een goed welzijnsniveau te leven, worden ondersteund en begeleid om daar te komen
-
Blz. 126
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 127
02. In de gemeente is breed bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving
-
Blz. 128
03. Binnen verenigingen, horeca en detailhandel de kennis en bewustwording op een zodanig niveau dat zij kunnen bijdragen aan gelijkwaardigheid voor iedereen
-
Blz. 129
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 130
04. Alle gemeentelijke publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking, conform de toegankelijkheidseisen Bouwbesluit 2019
-
Blz. 131
05. Geldrop-Mierlo is op 10 onderwerpen inclusiever en toegankelijker geworden door middel van initiatieven vanuit de lokale gemeenschap
-
Blz. 132
Themaprogramma Wonen
-
Blz. 133
Tabel
-
Blz. 134
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 135
Doelstellingen
-
Blz. 136
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 137
01. Er zijn beleidskeuzes gemaakt over Wonen in relatie tot ‘wonen, zorg & welzijn’, beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid en deze beleidskeuzes zijn opgenomen in het Programma Wonen
-
Blz. 138
02. Er is geborgd dat mensen die met spoed een woonruimte nodig hebben binnen de daarvoor geldende regels worden geholpen, door gebruik van de regionaal tot stand gekomen urgentieregeling
-
Blz. 139
03. Woningbouw uit de woningbouwprogrammering is versneld door het 100-dagenprincipe en dat heeft een structureel karakter aangenomen
-
Blz. 140
04. De eerste 20 standaard sociale huurwoningen (WOONST) worden gebouwd en opgeleverd (o.a. in Luchen en De Waag)
-
Blz. 141
05. Er zijn minimaal 40 flexwoningen gerealiseerd, die bijdragen aan het terugdringen van het woningtekort
-
Blz. 142
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 143
06. Er is een laagdrempelige mogelijkheid voor ouderen om informatie, advies en praktische ondersteuning te vragen om op een fijne en veilige manier langer thuis te wonen
-
Blz. 144
07. Er is een plan voor de huisvestingbehoefte- en oplossingen van de aandachtgroep arbeidsmigranten
-
Blz. 145
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 146
08. Er zijn 500 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad van Geldrop-Mierlo, waarvan een substantieel deel in het centrum van Geldrop (zie ook het gebiedsprogramma Centrum Geldrop).
-
Blz. 147
09. Er is zicht op de huisvestingbehoefte van woonwagenbewoners en mogelijkheden om hierin te voorzien
-
Blz. 148
Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
-
Blz. 149
Tabel
-
Blz. 150
Doelstellingen
-
Blz. 151
Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering
-
Blz. 152
01. Er is een plan waarin woonwijk De Coevering in een beperkt aantal jaren aardgasvrij kan worden
-
Blz. 153
02. Er is een plan om de sociale samenhang en de sociale cohesie te verbeteren in De Coevering
-
Blz. 154
03. De opgaven binnen de Coevering op het gebied van klimaatadaptieve inrichting, groenstructuren, (fiets)verbindingsroutes en ontmoetingsplekken zijn in beeld
-
Blz. 155
04. Er is een plan om tot een betere mix van bewoners te komen en de eerste stappen daartoe zijn gezet
-
Blz. 156
05. 50% van de bewoners binnen De Coevering leeft duurzaam (besparen, energieopwek, circulariteit, duurzaam vervoer), passend bij de mogelijkheden die ze hebben
-
Blz. 157
06. Het bewustzijn van bewoners binnen De Coevering ten aanzien van gezond leven is toegenomen
-
Blz. 158
07. Het gros van de bewoners kan zich ontwikkelen, doet mee in de samenleving en helpt elkaar hierbij
-
Blz. 159
08. De leefbaarheid en veiligheid in woonwijk De Coevering wordt 1 punt hoger gewaardeerd dan in 2023
-
Blz. 160
Wijkgericht werken: gebiedsprogramma’s en regulier
-
Blz. 161
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 162
Analyse
-
Blz. 163
Programma 3. Levendige dorpen
-
Blz. 164
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 165
Omschrijving programma
-
Blz. 166
Themaprogramma Cultuur
-
Blz. 167
Tabel
-
Blz. 168
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 169
Doelstellingen
-
Blz. 170
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 171
01. Er is een nieuw cultuurplan, waardoor uitvoering wordt gegeven aan activiteiten en op grond waarvan partijen en burgers zijn uitgenodigd om te participeren.
-
Blz. 172
02. Cultuur en cultuuractiviteiten (festivals/events) worden voor, door en met jongeren gerealiseerd, met focus op talentontwikkeling en de verbinding tussen jongeren in zowel Geldrop als Mierlo
-
Blz. 173
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 174
03. Er is een breed aanbod van activiteiten gericht op jongeren, waardoor kunst en cultuur bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo
-
Blz. 175
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 176
04. Er zijn diverse culturele activiteiten door inwoners georganiseerd, wat bijdraagt aan welzijn en onderlinge verbinding in wijken en binnen Geldrop-Mierlo in het algemeen
-
Blz. 177
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 178
05. De twee bibliotheekvestigingen zijn qua interieur en exterieur getransformeerd naar eigentijdse, aantrekkelijke locaties waar inwoners van Geldrop en Mierlo trots op zijn, waardoor de bibliotheek een moderne voorziening is die bijdraagt aan het r
-
Blz. 179
06. Het Weverijmuseum is één van de prominente en succesvolle culturele instellingen in Geldrop-Mierlo, die professioneel wordt aangestuurd en integraal wordt gefaciliteerd vanuit de gemeente.
-
Blz. 180
Themaprogramma Economische kracht
-
Blz. 181
Tabel
-
Blz. 182
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 183
Doelstellingen
-
Blz. 184
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 185
01. Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo, zodat doelgroepen hierop afkomen, met daarbij specifiek aandacht voor de evenementen voor jongeren
-
Blz. 186
02. Er is een ondernemersstructuur waarlangs de ondernemers in Geldrop-Mierlo onderling afstemmen en in gesprek zijn met de gemeente (bestuurlijk en ambtelijk) om het ondernemersklimaat te versterken en de communicatie te verbeteren
-
Blz. 187
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 188
03. Minimaal 50% van de bedrijven in Geldrop-Mierlo heeft een duurzame bedrijfsvoering (bijdragend aan de energietransitie, circulariteit en klimaatadaptatie)
-
Blz. 189
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 190
04. Het grootste deel van de detailhandel is in de centra gevestigd en er is nagenoeg geen leegstand
-
Blz. 191
Gebiedsprogramma Centrum Geldrop
-
Blz. 192
Tabel
-
Blz. 193
Doelstellingen
-
Blz. 194
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 195
01. Eén van de twee nieuwe jaarlijks terugkerende evenementen voor jongeren die we naar Geldrop-Mierlo willen halen, is in het centrum van Geldrop geland
-
Blz. 196
02. De verbinding voor het centrum naar het Dommeldal is helder (in aansluiting op de inzet binnen de programma’s Groene wijken en Doorlopend groen)
-
Blz. 197
03. Er zijn aan de randen van het centrum passende parkeervoorzieningen, zodat bezoekers en bewoners (van het centrum) hun auto kwijt kunnen en de routing en bereikbaarheid duidelijk is
-
Blz. 198
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 199
04. De bestaande groenstructuur in het centrum is kwalitatief verbeterd en uitgebreid om het centrum leefbaarder en meer klimaatrobuust te maken
-
Blz. 200
05. Er zijn beleidskeuzes gemaakt ten aanzien van het realiseren van groen in het centrum, ter compensatie van de realisatie van woningen
-
Blz. 201
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 202
06. In het centrum Geldrop is per gebied een passende sfeer geïntroduceerd, wat wordt ondersteund door de aanwezige horeca
-
Blz. 203
07. In het centrum Geldrop zijn zodanige voorzieningen beschikbaar dat het aantrekkelijk is om met de fiets naar het centrum te komen (om daarmee de toestroom van auto’s te beperken), o.a. mogelijkheden voor het stallen van fietsen
-
Blz. 204
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 205
08. Er zijn 200 van de 800 woningen gerealiseerd in en om het centrum, met name voor 1- en 2-persoonshuishoudens, zodat senioren en starters uit Geldrop-Mierlo een thuis kunnen vinden in Geldrop
-
Blz. 206
09. Het winkelgebied is compacter en het gebied daaromheen is ingericht met nieuwe complementaire functies, zodat bezoekers en bewoners graag verblijven in het centrum
-
Blz. 207
10. Het centrum is goed toegankelijk voor fietsers en voetgangers en autoluw, zodat bezoekers worden gestimuleerd om op de fiets of te voet te komen
-
Blz. 208
11. Er is een ruim aanbod aan deelvervoer (fietsen, scooters, auto’s), zodat de parkeerdruk lager is
-
Blz. 209
Gebiedsprogramma Centrum Mierlo
-
Blz. 210
Tabel
-
Blz. 211
Doelstellingen
-
Blz. 212
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 213
01. Er zijn keuzes gemaakt welke functies er plaatvinden in/rond het gebied Molenplein, voor het gebied rond het kantoor van Dienst Dommelvallei, deels ook de Marktstraat en de openbare ruimte rondom de bibliotheek
-
Blz. 214
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 215
02. Eén van de nieuwe jaarlijks terugkerende evenementen die we naar Geldrop-Mierlo willen halen, is in het centrum van Mierlo geland (naast bestaande evenementen zoals Pitpop en het kersenpitfeest)
-
Blz. 216
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 217
03. Voor het gebied rond de Heer van Scherpenzeelweg zijn de contouren bepaald voor een samenhangend groengebied met routes voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers), zodat het een verbinding vormt tussen het centrum en het buitengebied
-
Blz. 218
04. Er is helderheid over de aanpak verbinding centrum-Kerkstraat-Margrietstraat, om deze primair in te richten op voetgangers en fietsers en klimaatbestendig in te richten
-
Blz. 219
05. Er ontstaat in het centrum Mierlo geen wateroverlast bij hevige neerslag
-
Blz. 220
06. Er is een plan gereed om te komen tot groene gevels, groene daken en meer bomen in de openbare ruimte binnen het centrum Mierlo
-
Blz. 221
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 222
07. De uitstraling van de openbare ruimte rondom de bibliotheek is met quick wins verbeterd en er is samenhang tussen winkels en horeca
-
Blz. 223
Gebiedsprogramma Bedrijventerreinen
-
Blz. 224
Tabel
-
Blz. 225
Doelstellingen
-
Blz. 226
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 227
01. Er is een duidelijk profiel per bedrijventerrein, die als grondslag kunnen dienen voor het stimuleren van instroom en uitstroom van bedrijven
-
Blz. 228
02. Er is in beeld wat de mogelijkheden zijn voor innovatief intensief ruimtegebruik (bijv. verticale ontwikkeling)
-
Blz. 229
03. Er is zicht op de aanleg van collectieve energiesystemen op een of meer bedrijventerreinen
-
Blz. 230
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 231
04. Er is zicht op de aanpak van de openbare ruimte en op parkmanagement op de bedrijventerreinen
-
Blz. 232
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 233
05. 50% van de verouderde en verloederde panden/percelen is opgeknapt en in gebruik
-
Blz. 234
06. De parkeerbehoeften en parkeervoorzieningen op de bedrijventerreinen zijn in balans door een collectieve aanpak van de bedrijven en de gemeente
-
Blz. 235
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 236
07. 70% van de bedrijven heeft maatregelen genomen om het pand en/of de bedrijfsvoering te verduurzamen
-
Blz. 237
08. Er is helder welke voorwaarden worden opgenomen in het omgevingsplan
-
Blz. 238
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 239
Analyse
-
Blz. 240
Programma 4. Vitaal & groen buitengebied
-
Blz. 241
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 242
Omschrijving programma
-
Blz. 243
Themaprogramma Doorlopend groen
-
Blz. 244
Tabel
-
Blz. 245
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 246
Doelstellingen
-
Blz. 247
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 248
01. Er is een systeem werkend voor het monitoren van de toe- en afname van biodiversiteit
-
Blz. 249
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 250
02. Er is helderheid over de verwerving van landbouwpercelen aan de oostrand van Geldrop ten behoeve van de ecologische verbinding tussen de Strabrechtse heide en Gulbergen
-
Blz. 251
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 252
03. Er is 10 hectare grond verworven voor het realiseren van het Natuurnetwerk Brabant (NNB)
-
Blz. 253
04. Een aantal van de beoogde flora- en faunapassages en groene verbindingen tussen natuurgebieden onderling en met het groen in woonwijken zijn gerealiseerd
-
Blz. 254
05. 10% van het bosareaal (in o.a. Molenheide) is versneld omgevormd van naaldbos naar gemengd loofbos om water beter vast te houden
-
Blz. 255
06. Het is duidelijk welke toename van biodiversiteit gewenst is in het landelijk gebied en de aanpak hiervoor is bepaald
-
Blz. 256
Gebiedsprogramma Multifunctioneel landelijk gebied
-
Blz. 257
Tabel
-
Blz. 258
Doelstellingen
-
Blz. 259
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 260
01. De wandelroute door het gebied Sang en Goorkens is niet meer toegankelijk voor mountainbikers, fietsers en brommers
-
Blz. 261
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 262
02. Er is zicht op nieuwe gewenste functies voor vrijkomende agrarische erven (wonen, kleinschalige bedrijvigheid, recreatie etc.)
-
Blz. 263
03. In het recreatieve gedeelte van het bos van de Molenheide hebben de zones rondom de wandelpaden een betere uitstraling gekregen door herinrichting
-
Blz. 264
04. Er is binnen gebied Mierlo-Oost een verbinding tussen Trimpert en het Voortje in de vorm van een recreatief wandelpad
-
Blz. 265
05. Er is een go / no go op het inrichten van een rust- en stiltegebied aan de westrand van gebied Molenheide
-
Blz. 266
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 267
06. Er is 25 hectare aan zonneparken (grondgebonden zonnepanelen) gerealiseerd in het buitengebied
-
Blz. 268
07. Er is via de MRE een kansenkaart voor landgoed Gulbergen waarin combinatiemogelijkheden (natuur, duurzaamheid, recreatie) zichtbaar zijn, wat heeft geresulteerd in het aanwijzen van zones voor de opwekking van duurzame energie en inrichtingsvoorw
-
Blz. 269
08. Er is voor gebied Mierlo-Oost een go / no go voor de realisatie van voorzieningen voor de opwekking van duurzame energie
-
Blz. 270
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 271
09. Het aanbod van recreatieve voorzieningen in het buitengebied is zodanig uitgebreid dat Geldrop-Mierlo daadwerkelijk een recreatiefunctie in de (sub)regio kan vervullen
-
Blz. 272
10. 25% van de landbouw in het buitengebied is (op weg naar) natuurinclusief / extensief (onder de condities van de EU)
-
Blz. 273
11. De plaatse Het Broek is heringericht (beschermd dorpsgezicht), zodat het als groen en recreatief waardevol middelpunt van de Broekstraat kan fungeren
-
Blz. 274
12. In gebiedsdeel Molenheide is aan de noordwest- en zuidzijde een substantieel deel landbouwgronden omgevormd naar natuur
-
Blz. 275
13. Het waterpeil rond het bosgebied binnen de Molenheide is verhoogd, waardoor voldoende water in het gebied kan worden vastgehouden
-
Blz. 276
14. Voor het zuidelijk deel van gebiedsdeel Molenheide is er een inrichtingsplan voor de aanleg van een nieuw ven
-
Blz. 277
15. Wandel- en fietspaden op de Molenheide zijn aangepast, zodat een deel van het bos rustiger wordt ten behoeve van natuurwaarden
-
Blz. 278
16. Er is een faunapassage waardoor dieren vanaf de Molenheide de Geldropseweg kunnen passeren
-
Blz. 279
17. Er is een ecologische verbinding tussen de Strabrechtse Heide en de Stiphoutse Bossen
-
Blz. 280
18. Er watert vanuit Mierlo-Oost geen vervuild oppervlaktewater meer af naar Sang en Goorkens
-
Blz. 281
19. Natuur, water en agrarische gebied in het gebied Sang en Goorkens (Mierlo-Oost) is beter in balans via de gebiedsgerichte aanpak Strabrechtse Heide en Beuven
-
Blz. 282
20. Er is zicht op nieuwe verdienmodellen binnen gebied Mierlo-Oost, in aanvulling op of ter vervanging van agrarische bedrijvigheid
-
Blz. 283
Gebiedsprogramma Landelijk gebied Gijzenrooi
-
Blz. 284
Tabel
-
Blz. 285
Doelstellingen
-
Blz. 286
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 287
01. Er is uitsluitsel over de manier waarop het cultuurhistorisch landschap kan worden benut in recreatieve arrangementen (aangezien de nadruk in het gebied ligt op natuur en rust).
-
Blz. 288
02. Er is een beheer- en inrichtingsplan voor de gemeentelijke gronden binnen Gijzenrooi, waarin voorwaarden zijn vastgelegd over natuurinclusieve en ecologische landbouw
-
Blz. 289
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 290
03. Er is zicht op de mogelijkheden om het cultuurhistorisch landschap te gebruiken in recreatieve arrangementen binnen de contouren van het Van Gogh Nationaal park
-
Blz. 291
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 292
04. Alle agrarische gronden in Gijzenrooi worden natuurinclusief en extensief beheerd.
-
Blz. 293
05. Er is een plan voor nieuwe recreatieve wandelpaden en voor een nieuwe hondenuitlaatroute
-
Blz. 294
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 295
06. Er wordt meer water in het natuurgebied De Gijzenrooise Zegge vastgehouden door het waterpeil te verhogen, om bijzondere waterafhankelijke natuur te versterken
-
Blz. 296
07. De stadsboerderij in Gijzenrooi is operationeel
-
Blz. 297
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 298
Analyse
-
Blz. 299
Programma 5. Toekomstige leefomgeving
-
Blz. 300
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 301
Omschrijving programma
-
Blz. 302
Themaprogramma Mobiliteit
-
Blz. 303
Tabel
-
Blz. 304
Doelstellingen
-
Blz. 305
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 306
01. Het lokale fietspadennetwerk voldoet aan de minimale breedte, is verlicht en is voorzien van het gewenste wegdek
-
Blz. 307
02. Deelmobiliteit is zichtbaar aanwezig en verkrijgbaar in Geldrop-Mierlo
-
Blz. 308
03. Het fietspad Nieuwendijk-Eindhovenseweg en de busbaan Mierloseweg zijn gerealiseerd, waardoor we uitvoering hebben gegeven aan het Geldrop-Mierlose deel van de regionale bereikbaarheidsagenda
-
Blz. 309
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 310
04. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten
-
Blz. 311
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 312
05. Er zijn laadpalen om het gebruik van elektrische auto’s te faciliteren, passend bij de behoefte die er is
-
Blz. 313
Themaprogramma Duurzaamheid
-
Blz. 314
Tabel
-
Blz. 315
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 316
Doelstellingen
-
Blz. 317
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 318
01. Het themaprogramma Duurzaamheid is in lijn met de opzet binnen het werken met programma’s
-
Blz. 319
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 320
02. De CO2 uitstoot is met 25% afgenomen ten opzichte van 2017
-
Blz. 321
03. Het gemeentelijke vastgoed en de openbare verlichting zijn verder verduurzaamd
-
Blz. 322
04. Er is minder wateroverlast, hittestress en verdroging doordat er meer water wordt vastgehouden
-
Blz. 323
05. Het hergebruik van materialen is toegenomen en de hoeveel restafval is afgenomen
-
Blz. 324
06. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde
-
Blz. 325
Themaprogramma Veiligheid
-
Blz. 326
Tabel
-
Blz. 327
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 328
Doelstellingen
-
Blz. 329
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 330
01. De informatiepositie (zowel kwantitatief als kwalitatief) op het gebied van veiligheid is verbeterd en er wordt meer informatiegestuurd gewerkt.
-
Blz. 331
02. Er wordt voldaan aan de Brabantse weerbaarheidsnorm, doordat de weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, ondernemers, agrariërs, bestuurders, etc.) tegen ondermijning is vergroot, ten behoeve van het beperken van georganiseerde criminaliteit
-
Blz. 332
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 333
03. De weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, senioren en MKB-ondernemers) op het gebied van digitale veiligheid is vergroot
-
Blz. 334
04. Er is een cyclisch programma in werking, waardoor ambtelijk, bestuurlijk en maatschappelijk aandacht is geborgd voor het vergroten van de awareness ten aanzien van ondermijnende criminaliteit
-
Blz. 335
05. Binnen de gemeentelijke organisatie is een actiegerichte inzet geborgd door toepassing van een veiligheidsdashboard, om zo ondermijnende criminaliteit met specifieke interventies gerichter aan te pakken
-
Blz. 336
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 337
06. Toezicht en handhaving heeft geleid tot minder meldingen over kleine ergernissen (bijv. hondenpoep, parkeeroverlast en afvalbijzettingen), met name op locaties waar het aantal overlastmeldingen meer dan gemiddeld is
-
Blz. 338
Omgevingswetprogramma Grondbeleid & kostenverhaal
-
Blz. 339
Tekst omgevingswet
-
Blz. 340
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 341
Analyse
-
Blz. 342
Programma 6. Organisatie
-
Blz. 343
Portefeuillehouder(s)
-
Blz. 344
Omschrijving programma
-
Blz. 345
Themaprogramma Bestuur & organisatie
-
Blz. 346
Tabel
-
Blz. 347
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 348
Doelstellingen
-
Blz. 349
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 350
01. Het besturingsmodel faciliteert het werken met programma’s in combinatie met reguliere werkzaamheden (lijn)
-
Blz. 351
02. Het werken met thema- en gebiedsprogramma’s (inclusief de gewenste participatieve werkwijze binnen die programma’s) is ingebed in bestuur en organisatie en daar waar nodig is de organisatie hierop aangepast
-
Blz. 352
03. De organisatiewaarden zijn gedefinieerd, geladen en bekend bij medewerkers
-
Blz. 353
04. Het verzuimpercentage stabiliseert zich op het gemiddelde van gemeenten van dezelfde grootte (door te focussen op preventie)
-
Blz. 354
05. De medewerkersbetrokkenheid laat zien dat gemeente Geldrop-Mierlo wordt ervaren als prettige werkgever
-
Blz. 355
06. Er is actueel beleid inzake burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 356
07. Het in behandeling nemen van aanvragen is conform de Omgevingswet ingeregeld
-
Blz. 357
08. Er is continue communicatie naar doelgroepen met een passend bereik ingeregeld, door uitvoering van een nieuwe communicatiestrategie
-
Blz. 358
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 359
09. Het werken vanuit een visie met een strategie is ingebed in bestuur en organisatie
-
Blz. 360
10. De organisatie gebruikt duurzame bedrijfsmiddelen en duurzaam vervoer voor medewerkers
-
Blz. 361
11. De organisatie heeft een sterk werkgeversmerk in de regio en is aantrekkelijk voor bestaande en nieuwe medewerkers
-
Blz. 362
12. De score op de EmployeeNetPromoterScore ligt hoger dan in 2023 als gevolg van de interventies in het kader van medewerkersbetrokkenheid
-
Blz. 363
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 364
13. Alle relevante processen en de beleidscyclus zijn in de geest van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging ingeregeld
-
Blz. 365
14. De accommodaties die in bezit zijn van en beheerd worden door de gemeente bieden een adequate huisvesting voor de maatschappelijke functies waarvoor ze zijn ingezet
-
Blz. 366
15. De gemeentelijke organisatie heeft de eigen digitale veiligheid op orde qua dienstverlening en werkorganisatie
-
Blz. 367
Themaprogramma Dienstverlening
-
Blz. 368
Tabel
-
Blz. 369
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 370
Doelstellingen
-
Blz. 371
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 372
01. Het beleid ten aanzien van dienstverlening is geactualiseerd en geïntegreerd in het programma Dienstverlening
-
Blz. 373
02. Er is een handreiking over dienstverlening, die gemeengoed is voor alle medewerkers
-
Blz. 374
03. We hebben ingeregeld dat we proactief kunnen reageren op gebeurtenissen en nieuws in de maatschappij
-
Blz. 375
04. De pilot Melddesk openbare ruimte is afgerond en heeft geleid tot vervolgkeuzes, zodat inwoners laagdrempelig via een app meldingen over de openbare ruimte kunnen doen en deze snel worden afgehandeld
-
Blz. 376
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 377
05. Er is een groei van 10% wat betreft de contacten van inwoners en bedrijven via de digitale weg, wat blijk geeft van zelfredzaamheid ten aanzien van informatievergaring en het doen van transacties
-
Blz. 378
06. Er zijn KPI’s operationeel voor klantencontacten, waaraan op alle niveaus de performance wordt getoetst
-
Blz. 379
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 380
07. De tien meest gebruikte diensten zijn digitaal voor inwoners en/of ondernemers beschikbaar
-
Blz. 381
Themaprogramma Digitalisering
-
Blz. 382
Tabel
-
Blz. 383
Focuspunten reguliere taakuitvoering
-
Blz. 384
Doelstellingen
-
Blz. 385
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
-
Blz. 386
01. Het programma Digitalisering heeft vorm gekregen en geeft een duidelijk beeld van de ontwikkelrichting op het gebied van digitalisering
-
Blz. 387
02. Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg een dashboard raadplegen
-
Blz. 388
03. Er is zicht op de mogelijkheden en kansen ten aanzien van GovTech en er zijn basisprincipes bepaald
-
Blz. 389
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
-
Blz. 390
04. We passen datagestuurd werken toe voor veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg, als instrument voor beleidsontwikkeling en – uitvoering en voor sturing en verantwoording
-
Blz. 391
05. Het experiment ‘digitale openbare ruimte’ is afgerond en de verkregen inzichten zijn vertaald naar vervolgstappen
-
Blz. 392
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
-
Blz. 393
06. Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van mobiliteit, bestaanszekerheid en economie een dashboard raadplegen
-
Blz. 394
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
-
Blz. 395
07. We passen datagestuurd werken toe voor mobiliteit, bestaanszekerheid en economie als instrument voor beleidsontwikkeling en -uitvoering en voor sturing en verantwoording
-
Blz. 396
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 397
Analyse
-
Blz. 398
Bijlage
-
Blz. 399
Subsidieoverzicht
-
Blz. 400
subsidies
-
Blz. 401
tabel
-
Blz. 402
Algemene inleiding
-
Blz. 403
Algemeen
-
Blz. 404
Algemeen
-
Blz. 405
deel1
-
Blz. 406
Algemene inleiding 3
-
Blz. 407
Resultaatbestemming
-
Blz. 408
Resultaatbestemming
-
Blz. 409
toelichting
-
Blz. 410
Paragrafen
-
Blz. 411
Lokale heffingen
-
Blz. 412
Inleiding
-
Blz. 413
Beleid
-
Blz. 414
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 415
Afvalstoffenheffing / reinigingsrechten
-
Blz. 416
Rioolheffing
-
Blz. 417
Kostendekkendheid rioolheffing en afvalstoffenheffing
-
Blz. 418
Leges
-
Blz. 419
Kostendekkendheid leges
-
Blz. 420
Parkeerbelasting
-
Blz. 421
Toeristenbelasting
-
Blz. 422
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 423
Hondenbelasting
-
Blz. 424
Reclamebelasting
-
Blz. 425
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 426
Overzicht tarieven
-
Blz. 427
Vergelijking buurgemeenten
-
Blz. 428
Ontwikkeling lokale lastendruk
-
Blz. 429
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 430
Inleiding
-
Blz. 431
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
-
Blz. 432
Inventarisatie van de risico's
-
Blz. 433
Wijzigingen
-
Blz. 434
Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 435
Weerstandsvermogen
-
Blz. 436
Financiële kengetallen
-
Blz. 437
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 438
Inleiding
-
Blz. 439
Wegen
-
Blz. 440
Openbare verlichting
-
Blz. 441
Civiele kunstwerken
-
Blz. 442
Groen
-
Blz. 443
Riolering
-
Blz. 444
Gebouwen
-
Blz. 445
Speelvoorzieningen
-
Blz. 446
Financiering
-
Blz. 447
Inleiding
-
Blz. 448
Interne- en externe ontwikkelingen
-
Blz. 449
Financieringsbehoefte
-
Blz. 450
Liquiditeit
-
Blz. 451
Renterisicobeheer
-
Blz. 452
Kredietrisicobeheer
-
Blz. 453
Leningenportefeuille
-
Blz. 454
Bedrijfsvoering
-
Blz. 455
Inleiding
-
Blz. 456
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 457
Strategisch HRM plan
-
Blz. 458
Ontwikkeling formatie
-
Blz. 459
Ziekteverzuim
-
Blz. 460
Informatievoorziening
-
Blz. 461
Informatiebeveiliging en privacy
-
Blz. 462
tabel datalekkenoverzicht
-
Blz. 463
datalekken
-
Blz. 464
Beveiligingsincidentenoverzicht
-
Blz. 465
beveiligingsincidenten
-
Blz. 466
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 467
Control(2)
-
Blz. 468
Actieplan MVI
-
Blz. 469
Kengetallen
-
Blz. 470
Verbonden partijen
-
Blz. 471
Inleiding
-
Blz. 472
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 473
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 474
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 475
Overig
-
Blz. 476
Tabel verbonden partijen
-
Blz. 477
Grondbeleid
-
Blz. 478
Algemeen grondbeleid
-
Blz. 479
Ontwikkelingen grondexploitaties
-
Blz. 480
ontw grondexpl 2
-
Blz. 481
ontw grondexpl 3
-
Blz. 482
Vast te stellen exploitaties
-
Blz. 483
Resultaat 2024
-
Blz. 484
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 485
Voorziening afgesloten complexen
-
Blz. 486
Verliesvoorziening
-
Blz. 487
Reserve tussentijdse winstnemingen
-
Blz. 488
res tuss winst(2)
-
Blz. 489
Reserve grondexploitaties
-
Blz. 490
toelichting reserve grondexploitaties
-
Blz. 491
toel res grondexpl (2)
-
Blz. 492
De financiële (weerstands)positie
-
Blz. 493
Weerstandsvermogen
-
Blz. 494
Meerjarenperspectief
-
Blz. 495
toelichting meerjarenbeeld
-
Blz. 496
Ontwikkelingen woningbouwimpuls
-
Blz. 497
Materiële Vaste Activa
-
Blz. 498
mat vast act (2)
-
Blz. 499
mat vast act (3)
-
Blz. 500
mat vast act (4)
-
Blz. 501
Geactiveerde plankosten
-
Blz. 502
Geact plank(2)
-
Blz. 503
toelichting toekomstige locaties
-
Blz. 504
toel toek loc (2)
-
Blz. 505
toel toek loc (3)
-
Blz. 506
toel toek loc (4)
-
Blz. 507
toel toek loc (5)
-
Blz. 508
toel toek loc (6)
-
Blz. 509
Voorziening Natuur- en Groencompensatie
-
Blz. 510
Wet open overheid
-
Blz. 511
tekst WOO
-
Blz. 512
Beleidsindicatoren
-
Blz. 513
Beleidsindicatoren
-
Blz. 514
Jaarrekening
-
Blz. 515
Balans
-
Blz. 516
Balans activa
-
Blz. 517
Balans passiva
-
Blz. 518
Totaalbedrag garantstellingen
-
Blz. 519
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 520
Inleiding
-
Blz. 521
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 522
Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 523
Vaste activa
-
Blz. 524
Toelichting Vaste activa
-
Blz. 525
Vlottende activa
-
Blz. 526
Vaste passiva
-
Blz. 527
Vlottende passiva
-
Blz. 528
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 529
Toelichting op de balans
-
Blz. 530
Vaste activa
-
Blz. 531
Toelichting immateriële vaste activa
-
Blz. 532
Toelichting immateriële vaste activa
-
Blz. 533
Materiële vaste activa
-
Blz. 534
Toelichting materiële vaste activa
-
Blz. 535
Toelichting materiële vaste activa
-
Blz. 536
Financiële vaste activa
-
Blz. 537
Toelichting financiële vaste activa
-
Blz. 538
Toelichting financiële vaste activa
-
Blz. 539
Vlottende activa
-
Blz. 540
Toelichting voorraad
-
Blz. 541
Toelichting op de voorraad
-
Blz. 542
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 543
Schatkistbankieren
-
Blz. 544
Liquide middelen
-
Blz. 545
Overlopende activa
-
Blz. 546
Toelichting overlopende activa
-
Blz. 547
Toelichting overlopende activa
-
Blz. 548
Toelichting facilitair grondbedrijf
-
Blz. 549
Vaste passiva
-
Blz. 550
Toelichting eigen vermogen
-
Blz. 551
Voorzieningen
-
Blz. 552
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 553
Toelichting Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 554
Vlottende passiva
-
Blz. 555
Overlopende passiva
-
Blz. 556
Toelichting overlopende passiva
-
Blz. 557
Niet in de balans opgenomen verplichtingen
-
Blz. 558
Niet in de balans opgenomen verplichtingen
-
Blz. 559
Garantstellingen
-
Blz. 560
Niet in de balans opgenomen verplichtingen (2)
-
Blz. 561
Verlofverplichtingen
-
Blz. 562
Eigen bijdrage op grond van de Wmo
-
Blz. 563
Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
-
Blz. 564
Hypothecaire leningen personeel
-
Blz. 565
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 566
Tekst opmerking primaire begroting
-
Blz. 567
Programma's
-
Blz. 568
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 569
Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
-
Blz. 570
Totaal saldo van baten en lasten
-
Blz. 571
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 572
Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
-
Blz. 573
Het overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 574
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 575
Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 576
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 577
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 578
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 579
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 580
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 581
toelichting
-
Blz. 582
toelichting 2
-
Blz. 583
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 584
Analyse overzicht van baten en lasten
-
Blz. 585
Toelichting
-
Blz. 586
Overzicht onvoorzien
-
Blz. 587
Overzicht onvoorzien
-
Blz. 588
Overzicht van de incidentele baten en lasten
-
Blz. 589
Overzicht van de incidentele baten en lasten
-
Blz. 590
toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 591
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 592
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 593
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
-
Blz. 594
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
-
Blz. 595
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 596
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 597
Overzicht van investeringen en projecten
-
Blz. 598
Overzicht van investeringen en projecten
-
Blz. 599
Investeringen projecten
-
Blz. 600
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 601
Overzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 602
Reserves
-
Blz. 603
Voorzieningen
-
Blz. 604
Totaal reserves en voorzieningen
-
Blz. 605
Toelichting op de reserves
-
Blz. 606
Toelichting op de reserves
-
Blz. 607
Algemene reserve
-
Blz. 608
Toelichting algemene reserve
-
Blz. 609
Algemene reserve grondexploitaties
-
Blz. 610
Toelichting algemene reserve grondexploitaties
-
Blz. 611
Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
-
Blz. 612
Toelichting reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
-
Blz. 613
Reserve personeel en organisatie
-
Blz. 614
Toelichting reserve Personeel en organisatie
-
Blz. 615
Reserve onderwijshuisvesting
-
Blz. 616
Toelichting reserve Onderwijshuisvesting / IHP
-
Blz. 617
Reserve participatie
-
Blz. 618
Toelichting reserve participatie
-
Blz. 619
Reserve investering speeltuin de Viking
-
Blz. 620
Toelichting reserve Investeringen speeltuin De Viking
-
Blz. 621
Reserve hondenbeleid
-
Blz. 622
Toelichting reserve Hondenbeleid
-
Blz. 623
Reserve recreatie en toerisme
-
Blz. 624
Toelichting reserve Recreatie en toerisme
-
Blz. 625
Centrummanagement/ Ondernemersinitiatieven
-
Blz. 626
Toelichting reserve Centrummanagement / ondernemersinitiatieven
-
Blz. 627
Reserve leefbaarheidsfonds
-
Blz. 628
Toelichting reserve Leefbaarheidsfonds
-
Blz. 629
Reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 630
Toelichting reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 631
Reserve bovenwijkse voorzieningen Nieuw
-
Blz. 632
Toelichting reserve Fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
-
Blz. 633
Reserve I&A
-
Blz. 634
Toelichting reserve I&A
-
Blz. 635
Reserve Fonds herstructurering woongebieden
-
Blz. 636
Toelichting reserve Fonds herstructurering woongebieden
-
Blz. 637
Reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
-
Blz. 638
Toelichting reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
-
Blz. 639
Reserve duurzaamheid
-
Blz. 640
Toelichting reserve duurzaamheid
-
Blz. 641
Reserve woningbouwimpuls
-
Blz. 642
toelichting Reserve bespaarde kapitaalslasten woningbouwimpuls
-
Blz. 643
Reserve Omgevingswet en wet kwaliteitsborging bouw
-
Blz. 644
toelichting Reserve Omgevingswet en wet kwaliteitsborging bouw
-
Blz. 645
Reserve WBI herstructurering woongebieden
-
Blz. 646
toelichting Reserve WBI herstructurering woongebieden
-
Blz. 647
Reserve WBI leefbaarheidsfonds
-
Blz. 648
Toelichting Reserve WBI leefbaarheidsfonds
-
Blz. 649
Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 650
toelichting Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 651
Reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
-
Blz. 652
toelichting reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
-
Blz. 653
Reserve vluchtelingen
-
Blz. 654
Toelichting Reserve opvang ontheemden Oekraïne
-
Blz. 655
Dekkingsreserves
-
Blz. 656
Toelichting op de voorzieningen
-
Blz. 657
Voorzieningen
-
Blz. 658
Pensioenvoorzieningen wethouders
-
Blz. 659
Toelichting pensioenvoorziening wethouders
-
Blz. 660
Voorziening verlofsparen
-
Blz. 661
Toelichting voorziening verlofsparen
-
Blz. 662
Voorziening wachtgeld bestuurders
-
Blz. 663
toelichting Voorziening wachtgeld wethouders
-
Blz. 664
Onderhoud wegen
-
Blz. 665
Toelichting voorziening Onderhoud wegen
-
Blz. 666
Onderhoud gebouwen
-
Blz. 667
Toelichting voorzieningen Onderhoud gebouwen
-
Blz. 668
Onderhoud brede school Coevering
-
Blz. 669
Toelichting voorziening onderhoud brede school Coevering
-
Blz. 670
Wonen
-
Blz. 671
Toelichting voorziening Wonen
-
Blz. 672
Egalisatie afvalstoffenheffing
-
Blz. 673
Toelichting voorziening Egalisatie afvalstoffenheffing
-
Blz. 674
Egalisatie rioleringen
-
Blz. 675
Toelichting voorziening Egalisatie rioleringen
-
Blz. 676
Gemeentelijk groenfonds
-
Blz. 677
Toelichting voorziening Gemeentelijk herplantfonds
-
Blz. 678
Voorziening afgesloten complexen GB
-
Blz. 679
Toelichting voorziening Afgesloten complexen GB
-
Blz. 680
Voorziening voorschoolse educatie
-
Blz. 681
Toelichting voorziening voorschoolse educatie
-
Blz. 682
Egalisatievoorziening dekking WIA
-
Blz. 683
toelichting Egalisatievoorziening dekking WIA
-
Blz. 684
Voorziening natuur- en groencompensatie
-
Blz. 685
toelichting Voorziening natuur- en groencompensatie
-
Blz. 686
Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
-
Blz. 687
Tabel
-
Blz. 688
Controleverklaring
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap