Programma 2. Sterke wijken

In dit programma wordt nadrukkelijk ingestoken op verbinding in wijken en een fijne leefomgeving. De themaprogramma's inclusief leven, vitaal leven, wonen, sterke netwerken en groene wijken hebben elk hun eigen uitwerking in een programma en deze themaprogramma’s staan binnen de gebiedsgerichte aanpak voor Woonwijk Coevering ook nadrukkelijk in verbinding met elkaar. Vanuit deze programma's wordt ook gewerkt aan de ontwikkeling van een gemeente, brede wijkgerichte aanpak.

Themaprogramma Vitaal leven

Terug naar navigatie - Themaprogramma Vitaal leven

Binnen dit thema staat het bevorderen van een gezonde leefstijl vanuit het gedachtegoed van positieve gezondheid centraal. 

Doelen
In 2024
1. Er is data verworven om gemeentebreed en wijkgericht prioritering te kunnen geven aan gezondheidsthema’s en deze data heeft een plek binnen participatietrajecten met inwoners
In 2025
2. Er is een verbinding tussen verschillende platforms (bijv. Fit&Pit, Onze Wegwijzer, VoorElkaar in Geldrop-Mierlo), zodat inwoners laagdrempelig toegang hebben tot ondersteuning om te werken aan hun fitheid
3. In minimaal twee wijken hebben burgerinitiatieven geleid tot het gezonder maken van hun omgeving en het zelf organiseren van ondersteuning en zorg voor inwoners van hun wijk
4. Sport en bewegen is voor alle kinderen en jongeren toegankelijk, doordat sportaanbieders zijn toegerust met de juiste handvatten om dit te faciliteren
In 2026
5. Er is laagdrempelige informatie voor jeugdigen die zij nodig hebben om te weten wat gezond leven en bewegen is en wat niet
In 2027
6. Er is laagdrempelige informatie voor inwoners over gezond leven (voeding, bewegen, mentale gezondheid)
7. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten voor verschillende doelgroepen om het sporten, bewegen en spelen individueel en/of in groepsverband laagdrempelig te maken

Focuspunten reguliere taakuitvoering

Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering
  • De bekendheid van Fit & Pit (fit op je werk, fit op school, fit op de club, financieel fit) laten groeien door structureel samen te werken met bedrijven en maatschappelijke organisaties, gekoppeld aan een thema wat deze partners intrinsiek motiveert
    • Wij hebben de naam van ons Lokaal Preventieakkoord gewijzigd van "Fit & Pit" naar "DE STAP naar gezonder in Geldrop-Mierlo". We hebben opdracht gegeven voor een communicatiestrategie om in 2025 voor naamsbekendheid onder zowel inwoners als (maatschappelijke) partners te zorgen.
    • Wij hebben een nieuw en stevig fundament gelegd onder ons Lokaal Preventieakkoord. Dit hebben we gedaan door nieuwe samenwerkingsafspraken met onze partners te maken en door een governancestructuur te implementeren. Ook hebben we de doelstellingen in lijn gebracht met de doelen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Regioplan IZA Eindhoven-De Kempen.
    • We hebben vanuit het Lokaal Preventieakkoord diverse themawerkgroepen opgestart met partners in de eerste- en tweedelijnszorg, paramedici, het bedrijfsleven en het sociaal domein, zoals het Kernteam Jeugd, de werkgroep Kansrijke Start, de werkgroep Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI), en de werkgroep Fit op je Werk.
  • Monitoren van verschillende aspecten, zoals de gezondheidsverschillen tussen doelgroepen en tussen wijken, het gebruik van beweegfaciliteiten in de buitenruimte, de waardering van inwoners voor bewegingsvoorzieningen, etc.
    • We hebben een onderzoek uitgevoerd naar twee nieuwe wijkoverstijgende buitensportfaciliteiten in de gemeente.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Zo gaan we dat doen

Themaprogramma Sterke netwerken

Terug naar navigatie - Themaprogramma Sterke netwerken

In dit programma gaat het om netwerken in buurten en wijken tussen onder andere inwoners, verenigingen en organisaties. Het hebben van een (ontmoetings)plek centraal in de wijk dient hierbij als katalysator. 

Doelen
In 2024
1. Veel buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente
2. Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen
In 2025
3. Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet
4. We hebben als gemeente – in de rol van regisseur, verbinder, facilitator – geborgd dat we zicht hebben op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen verdienen en (pro)actief in kunnen spelen op behoeften
In 2026
5. Partijen in het voorliggend veld kennen elkaar en weten elkaar op wijkniveau te vinden, zodat ze beter kunnen aansluiten bij de vraag van inwoners in de wijk en inwoners naar de juiste ondersteuning kunnen helpen
In 2027
6. In alle wijken hebben wijkverenigingen en wijkgebouwen een nadrukkelijke rol in de wijk om het ontmoeten tussen wijkbewoners en het versterken van netwerken te ondersteunen

Focuspunten reguliere taakuitvoering

Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering
  • Vergroten van de bekendheid van gebiedsregisseurs en de medewerkers van team Toegang van het CMD ten behoeve van een laagdrempelig contact met de gemeente en hun verbindende rol binnen wijken
    • De gebiedsregisseurs hebben door middel van zichtbare activiteiten in de wijken, hun jaarverslag en actieve promotie van subsidiemogelijkheden bijgedragen aan het laagdrempelige contact van inwoners met de gemeente. Daarnaast heeft het team toegang de samenwerking met huisartsen en scholen verder vormgegeven. Onder andere door de inzet van een brugfunctionaris in samenwerking met twee basisscholen. Ook heeft het CMD team toegang een actieve rol binnen Onze Wegwijzer, een laagdrempelige inloop voor inwoners met al hun vragen op het vlak van wonen, welzijn en zorg, in de Weeffabriek en in het Hof van Bethanië. Door deze ontwikkelingen is de gemeente zichtbaarder voor inwoners in de wijken ten behoeve van een laagdrempelig contact.
  • Relatiebeheer met verschillende betrokkenen en stakeholders
    • De samenwerking binnen Onze Wegwijzer met verschillende betrokkenen in het sociaal domein is verder geïntensiveerd. Dit is in juni 2024 bekrachtigd in de samenwerkingsovereenkomst Onze Wegwijzer. Daarnaast is, zoals eerder omschreven, de samenwerking met huisartsen en scholen geïntensiveerd door middel van de brugfunctionaris vanuit de gemeente.
  • Verdere optimalisatie binnen het subsidieproces om zo sterke netwerken binnen de woonwijken van Geldrop en Mierlo te stimuleren
    • In aanloop naar de vierjaarlijkse subsidieperiode gericht op vrijwilligersorganisaties (2025-2028) is het subsidieproces verder geoptimaliseerd. Werkwijzen zijn verder gedigitaliseerd, overzichten van subsidieprocessen zijn verder vormgegeven en de subsidieregeling gericht op vrijwilligersorganisaties is geactualiseerd en vastgesteld.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Zo gaan we dat doen

Themaprogramma Leefbare, groene wijken

Terug naar navigatie - Themaprogramma Leefbare, groene wijken

Dit programma focust zich op de leefbaarheid en leefomgeving binnen wijken en de centra. 

Doelen
In 2024
-
In 2025
1. Er is een besluit genomen over een aangepaste wijkindeling, gericht op het verkrijgen van wijken met een voldoende compacte omvang
2. Voor alle wijken is ingeregeld dat er continu zicht is op knelpunten en behoeften van inwoners ten aanzien van de leefomgeving
3. Het is helder welke toename van biodiversiteit gewenst is binnen de bebouwde kom en de (monitorings)aanpak hiervoor is bepaald
4. Huisdiereigenaren zijn zich bewust welke leefomstandigheden zij voor hun huisdieren dienen te creëren om de dieren in welzijn te laten leven
In 2026
-
In 2027
5. De klachten over overlast door bedrijven nabij woonomgevingen is structureel afgenomen
6. Er zijn voorzieningen in groenstructuren aangelegd om fors meer water te reguleren, vast te houden en los te laten in de bebouwde kom
7. 20% van de ontbrekende groenstructuren in en tussen diverse wijken zijn doorgetrokken tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie en vitaal leven (de prioritering vindt plaats in de uitvoeringsagenda binnen dit programma)

Focuspunten reguliere taakuitvoering

Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering
  • Toepassen van een set klimaatadaptieve richtlijnen uit het programma Leefbare, groene wijken voor nieuwbouwprojecten, projectontwikkelaars, herontwikkelingen en revitaliseren bedrijventerreinen (waaronder bijvoorbeeld de beleidskeuze dat voor elke extra woning minimaal 8 m2 groen en 60 m2 waterberging wordt gerealiseerd).
    •  Bij nieuwe ontwikkelingen hebben we deze richtlijnen telkens meegenomen.

 

  • Bij de herinrichting van het openbaar gebied is ontharding één van de uitgangspunten
    • Zowel bij grote herinrichtingen als bij kleinere projecten hebben we gekeken welke verharding verwijderd kon worden.  

 

  • Benutten van ingrepen in de boven- en ondergrond om tevens de leefomgeving te verbeteren
    • Waar mogelijk hebben we dit gedaan waarbij dan vooral gedacht moet worden aan hetgeen bij de twee voorgaande bullets beschreven staat. 

 

  • Adequaat inspelen op woonoverlast in wijken en buurten
    • In de prestatieafspraken is opgenomen dat de samenwerking en gegevensdeling tussen gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties in relatie tot woonoverlast structureel is georganiseerd. Over deze aanpak hebben overleggen plaatsgevonden met deze partners. 
      Een interne projectgroep is aan de slag gegaan met de implementatie van een gezamenlijke en eensluidende aanpak meervoudige problematiek in het sociaal domein. Ook de aanpak van woonoverlast is hierin meegenomen. 

 

  • Voorzieningen voor het uitlaten van honden steeds aanpassen aan de behoeften
    • Op basis van meldingen van inwoners zijn er waar nodig hondenuitlaatstroken toegevoegd, verwijderd of ingekort om de overlast van hondenpoep te beperken. Daarnaast hebben we meerdere prullenbakken met dispensers geplaatst en is er in sommige gevallen meer handhavingscontrole ingezet.

 

  • Zichtbare handhaving, ook buiten kantoortijden en op basis van klachten
    • De boa's zijn zowel tijdens kantooruren als buiten deze tijden actief geweest. Ondanks een tijdelijke onderbezetting is er regelmatig op vrijdagmiddag gewerkt, structureel 1 avond per week en 2 zaterdagen per maand. 
      Tijdens kantooruren zijn er in 2024 1900 meldingen verwerkt. Bij gemiddeld 75% van deze meldingen zijn de boa’s zichtbaar op locaties geweest. In de weekenden zijn de boa’s ook aanwezig geweest bij evenementen.
      Naast de boa's in eigen dienst is er gebruik gemaakt van toezichthouders van het bedrijf FeDa. Zij zijn gemiddeld 8 uur per week zichtbaar tijdens flexibele tijden, afhankelijk van de behoefte.

 

  • Structureel organiseren van samenwerking en gegevensdeling tussen gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties
    • We hebben uitgangspunten opgesteld op het gebied van digitalisering en voorwaarden gesteld voor een goede data infrastructuur. 
    • Zie ook bullet 4.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Zo gaan we dat doen

Themaprogramma Inclusief leven

Terug naar navigatie - Tabel

Dit programma is erop gericht dat iedereen kan meedoen in de samenleving, ook als er drempels zijn daarvoor. Daarnaast is de insteek dat iedereen zichzelf kan zijn.

Doelen
In 2024
1. Inburgeraars die vallen onder de Wet inburgering 2013 en die onder de oude wet onvoldoende zijn toegerust om op een goed welzijnsniveau te leven, worden ondersteund en begeleid om daar te komen
In 2025
2. In de gemeente is breed bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving
3. Binnen verenigingen, horeca en detailhandel de kennis en bewustwording op een zodanig niveau dat zij kunnen bijdragen aan gelijkwaardigheid voor iedereen
In 2026
In 2027
4. Alle gemeentelijke publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking, conform de toegankelijkheidseisen Bouwbesluit 2019;
5. Geldrop-Mierlo is op 10 onderwerpen inclusiever en toegankelijker geworden door middel van initiatieven vanuit de lokale gemeenschap

Focuspunten reguliere taakuitvoering

Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering
  • Inclusie incorporeren als één van de speerpunten in relevante projecten binnen programma’s 
    • We hebben hier met een in- en externe communicatiecampagne op gestuurd waardoor in verschillende projecten (zoals Taalhuis, Dementiescan en Stevige Lokale Teams inclusie een speerpunt is geworden.)
  • Flexibiliseren van de asielketen 
    • We hebben het Kader Vluchtelingenopvang ontwikkeld. Dit biedt houvast voor het organiseren van passende opvang voor verschillende groepen vluchtelingen: asielzoekers, waaronder ook minderjarige alleenstaande, ontheemden uit Oekraïne en ook statushouders, die nu te lang in AZC's verblijven.

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Zo gaan we dat doen

Themaprogramma Wonen

Terug naar navigatie - Tabel

Dit programma is erop gericht dat iedereen een passende en betaalbare woning kan vinden. De woningopgave is groot en Geldrop-Mierlo is een echte woongemeente. Centraal staat de woningbouwopgave, bezien vanuit het perspectief van brede welvaart.

Doelen
In 2024
1. Er zijn beleidskeuzes gemaakt over Wonen in relatie tot ‘wonen, zorg & welzijn’, beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid en deze beleidskeuzes zijn opgenomen in het Programma Wonen
2. Er is geborgd dat mensen die met spoed een woonruimte nodig hebben binnen de daarvoor geldende regels worden geholpen, door gebruik van de regionaal tot stand gekomen urgentieregeling
3. Woningbouw uit de woningbouwprogrammering is versneld door het 100-dagenprincipe en dat heeft een structureel karakter aangenomen
4. De eerste 20 standaard sociale huurwoningen (WOONST) worden gebouwd en opgeleverd (o.a. in Luchen en De Waag)
5. Er zijn minimaal 40 flexwoningen gerealiseerd, die bijdragen aan het terugdringen van het woningtekort [12]
In 2025
6. Er is een laagdrempelige mogelijkheid voor ouderen om informatie, advies en praktische ondersteuning te vragen om op een fijne en veilige manier langer thuis te wonen;
7. Er is een plan voor de huisvestingbehoefte- en oplossingen van de aandachtgroep arbeidsmigranten;
In 2026
8. Er zijn 500 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad van Geldrop-Mierlo, waarvan een substantieel deel in het centrum van Geldrop (zie ook het gebiedsprogramma Centrum Geldrop).
9. Er is zicht op de huisvestingbehoefte van woonwagenbewoners en mogelijkheden om hierin te voorzien
In 2027

Focuspunten reguliere taakuitvoering

Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering
  • Woningbouw Monitor (periodieke verantwoording met college en raad)
    • Begin van het jaar hebben we de rapportage over 2023 toegezonden aan uw raad. Het project Publieke Monitor is gestart. Daarmee kan uiteindelijk iedere belangstellende zien waar woningen in studie, in voorbereiding of in aanbouw zijn.
    • We zijn gestart met een traject om te komen tot een betere prioritering van woningbouwprojecten. Dit traject moet ook leiden tot een effectieve sturing op de woningbouw.   
  • Opstellen en uitvoeren prestatieafspraken met de corporaties en huurdersvertegenwoordigers sociale huurwoningen
    • We hebben overleg gevoerd met de drie corporaties en huurdersvertegenwoordigers over de wettelijke prestatieafspraken. Op basis van de biedingen van de corporaties hebben we gezamenlijk de definitieve afspraken op 19 december 2024 getekend.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026

Zo gaan we dat doen

Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering

Terug naar navigatie - Tabel

De Coevering is een wijk met veel kwaliteiten en kansen, maar er zijn ook zorgen. We geven de zorgen de aandacht die het nodig heeft, zetten in op de kwaliteiten en benutten de kansen die er liggen. Om echt het verschil te kunnen maken is een programmatische aanpak de komende jaren nodig. Binnen deze aanpak willen we ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkeling en leven en wonen samenbrengen om de ontwikkelingen in de wijk in samenhang vorm te geven, zodat deze elkaar versterken. Dat doen we samen met inwoners, ondernemers en netwerkpartners zoals het Woonbedrijf. Het participatietraject voor de visie en de gesprekken met de buurtbewoners het afgelopen jaar in de wijk, bevestigen het belang van de gekozen prioriteren en doelen van het wijkprogramma.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering

Terug naar navigatie - Gebiedsprogramma Woonwijk Coevering

Zo gaan we dat doen

Wijkgericht werken: gebiedsprogramma’s en regulier

Terug naar navigatie - Wijkgericht werken: gebiedsprogramma’s en regulier

Wijkgericht werken: gebiedsprogramma’s en reguliere inzet
Wij hebben ons gericht op het inventariseren en onderzoeken van wat er zich afspeelt in de wijken, door middel van wijkscans. Deze scans geven inzicht in diverse thema’s als bestaanszekerheid, woonvormen en sociale samenhang. Op basis van deze inzichten treden wij – waar mogelijk – binnen de reguliere taakuitvoering gezamenlijk en integraal op, afgestemd op de behoeften in de wijk. In 2025 geven wij hier verdere uitvoering aan.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 2 0 1.514 1.514 0
5.1 Sportbeleid en activering 1.162 1.116 972 -143
5.2 Sportaccommodaties 2.549 2.361 2.188 -172
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.681 3.921 3.974 53
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 5.503 5.572 4.768 -803
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 771 791 1.066 275
7.1 Volksgezondheid 1.972 1.988 1.951 -37
8.1 Ruimte en leefomgeving 1.578 1.702 1.733 32
8.3 Wonen en bouwen 914 1.031 1.148 117
Totaal Lasten 18.131 19.995 19.315 -680
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 2 17 1.669 1.774 105
5.1 Sportbeleid en activering 375 440 336 -104
5.2 Sportaccommodaties 664 630 788 158
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 58 84 20 -64
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 876 791 827 36
7.1 Volksgezondheid 226 226 229 3
8.1 Ruimte en leefomgeving 512 583 161 -423
8.3 Wonen en bouwen 795 619 644 24
Totaal Baten 3.523 5.042 4.778 -264

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
2.Sterke wijken I/S Bedrag
5.2 Sportaccommodaties 54.000
Er is sprake van een negatieve financiele ontwikkeling. Dit is het gevolg van incidentele (onvoorziene) omstandigheden/onderhoudswerkzaamheden en aanvullende uitgaven die noodzakelijk werden geacht om de continuïteit van de sportaccomodatie te waarborgen. De ontwikkeling wordt nader geanalyseerd, waarbij wordt gekeken naar beheersing en sturing in de toekomst. Ook zijn vanuit een SPUK (Specifieke Uitkering) baten ontvangen ten behoeve van sport. Deze zijn op dit taakveld ontvangen, maar de uitgaven zijn verspreid over meerdere programma's. Per saldo is dit budgetneutraal.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 234.000
Enkele initiatieven om de GALA doelstellingen te bereiken zijn later opgestart, waardoor de GALA middelen van 2024 zijn ingezet voor bestaande initatieven, waaronder het dorpsleerbedrijf. Ook hebben er verschillende teruggaven plaatsgevonden van verstrekte subsidies. Ook dit levert een financieel voordeel op.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 134.000
Vanwege de natte winter heeft prioriteitsverschuiving plaatsgevonden. Daardoor is meer aandacht gegaan naar reparaties aan sinkholes en dergelijke.
8.1 Ruimte en leefomgeving -517.000
Dit betreft salarislasten die geactiveerd worden op investeringen en verhaald worden via plankosten.
8.3 Wonen en bouwen 119.000
In 2024 zijn er aan opbrengstenkant meer leges binnengekomen dan begroot. De legesopbrengsten worden bepaald door het aantal aanvragen en de omvang of complexiteit van die aanvragen. Beide variabelen zijn vanuit gemeentewege niet beïnvloedbaar. Daarnaast zijn er aan de kostenkant voor sloopmeldingen minder kosten gemaakt dan begroot. Ook hier heeft de gemeente geen invloed op. Deze werkzaamheden worden volledig uitgevoerd door Odzob (GR). We hebben minder middelen gespendeerd aan Wonen. Oorspronkelijk stond er ook al budget voor de uitvoering van het beleidskader Wonen voor 2024. Uiteindelijk is het beleidskader in december 2024 vastgesteld, waardoor de uitvoering doorschuift naar 2025, evenals het opstellen van nieuwe vierjarige prestatieafspraken.
0.10 Mutaties reserves programma 2 105.000
Er zijn een aantal onttrekkingen in de reserves (nog) niet nodig gebleken. Dit gaat met name om de volgende posten: - Reserve Fonds Investering Ruimt. Ontwikkelingen - Reserve opvang ontheemden Oekraïne.
Overhead 188.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij de programma's.
Kapitaallasten 37.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij de programma's.
Overig 63.000
Totaal 417.000