Burgemeester J.C.J. van Bree, wethouder J.A.T.M. van de Laar en wethouder F.J.M.C. Stravers
Programma 6. Organisatie
Door de jaren heen zien we de samenleving veranderen en zien we de rol van de gemeente in de samenleving veranderen. Het gaat minder om standaardoplossingen en meer om maatwerk. Mensen organiseren zich bovendien steeds meer (bijvoorbeeld in coöperaties) en zijn beter in staat om hun eigen leefomgeving in te richten, daarbij ondersteund en versterkt door technologie. Voor de gemeente betekent dit een omslag naar beleidsontwikkeling en -uitvoering met meer participatie van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisatie, het leveren van maatwerk en ruimte bieden voor zelforganisatie. Het is voor een gemeentelijke organisatie dus zaak om te schakelen tussen enerzijds het zijn van bevoegd gezag en anderzijds het zijn van regisseur, facilitator, verbinder en stimulator. De gemeente Geldrop-Mierlo past de wijze waarop zij opereert hierop aan. Bijvoorbeeld door de wijze van besturen en organiseren, het aangaan van strategische samenwerkingen, het doorontwikkelen van de dienstverlening van de gemeente en de inzet op digitalisering.
Themaprogramma Bestuur & organisatie
We bewegen ons als overheid in een continu veranderend speelveld. Opgavegericht en participatief werken is een manier om hierop te anticiperen en goed in te kunnen spelen op actuele maatschappelijke vragen. We ontwikkelen werkwijzen, manieren van sturen en producten die het mogelijk maken om verschillende ontwikkelingen in samenhang op te pakken. Het programma Bestuur & organisatie bevat naast de inzet op het gebied van visie, strategie, werken met programma’s en waarden ook beleid en doelen op het gebied van werken met de Omgevingswet, Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Wet politie gegevens (Wpg), kwaliteitszorg, communicatie, HRM, deelmobiliteit medewerkers, inkoop, vastgoedbeheer, facilitaire zaken en financiën.
Doelen | |
---|---|
In 2024 | |
1. | Het besturingsmodel faciliteert het werken met programma’s in combinatie met reguliere werkzaamheden (lijn) |
2. | Het werken met thema- en gebiedsprogramma’s is ingebed in bestuur en organisatie en daar waar nodig is de organisatie hierop aangepast |
3. | De organisatiewaarden zijn gedefinieerd, geladen en bekend bij medewerkers |
4. | Het verzuimpercentage stabiliseert zich op het gemiddelde van gemeenten van dezelfde grootte (door te focussen op preventie) |
5. | De medewerkersbetrokkenheid laat zien dat gemeente Geldrop-Mierlo wordt ervaren als prettige werkgever |
6. | Er is actueel beleid inzake burger- en overheidsparticipatie |
7. | Het in behandeling nemen van aanvragen is conform de Omgevingswet ingeregeld |
8. | Er is continue communicatie naar doelgroepen met een passend bereik ingeregeld, door uitvoering van een nieuwe communicatiestrategie |
In 2025 | |
9. | Het werken vanuit een visie met een strategie is ingebed in bestuur en organisatie |
10. | De organisatie gebruikt duurzame bedrijfsmiddelen en duurzaam vervoer voor medewerkers |
11. | De organisatie heeft een sterk werkgeversmerk in de regio en is aantrekkelijk voor bestaande en nieuwe medewerkers |
12. | De score op de EmployeeNetPromoterScore ligt hoger dan in 2023 als gevolg van de interventies in het kader van medewerkersbetrokkenheid |
In 2026 | |
13. | Alle relevante processen en de beleidscyclus zijn in de geest van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging ingeregeld |
14. | De accommodaties die in bezit zijn van en beheerd worden door de gemeente bieden een adequate huisvesting voor de maatschappelijke functies waarvoor ze zijn ingezet |
15. | De gemeentelijke organisatie heeft de eigen digitale veiligheid op orde qua dienstverlening en werkorganisatie |
In 2027 | |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoeringWe hebben nadrukkelijker gewerkt met het door de gemeenteraad vaststellen van kaders. Voorbeelden hiervan zijn: evenementen, accommodaties, wonen en opvang vluchtelingen.
Het college heeft het gesprek gevoerd om het sociaal domein als aandachtsgebied binnen de MRE een plek te geven. Daarnaast is de samenwerking binnen de M50 versterkt, waarbij met name het ravijnjaar een belangrijk onderwerp is geweest.
Er is verder gewerkt aan het implementeren van de organisatiewaarden en leiderschapsvaardigheden voor medewerkers en leidinggevenden. Een voorbeeld hiervan is de catalogus leren en ontwikkelen op de organisatiewaarden.
Met het nadrukkelijker werken aan en sturen op doelen is een eerste aanzet gemaakt om meer focus aan te brengen. De workload van medewerker moet hierdoor meer in balans komen.
Met BRUIS zijn ook dit jaar weer activiteiten georganiseerd die het bewustzijn bij medewerkers creëren voor een vitaal leven.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Zo gaan we dat doen
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Zo gaan we dat doen
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
Zo gaan we dat doen
Themaprogramma Dienstverlening
Een belangrijk deel van het werk binnen de gemeente is de dienstverlening naar inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven binnen Geldrop-Mierlo. Er zijn in dat kader vanuit de gemeente dagelijks talloze interacties en transacties. Mensen mogen van ons verwachten dat onze dienstverlening conform de daarover gemaakte afspraken is.
Doelen | |
---|---|
In 2024 | |
1. | Het beleid ten aanzien van dienstverlening is geactualiseerd en geïntegreerd in het programma Dienstverlening |
2. | Er is een handreiking over dienstverlening, die gemeengoed is voor alle medewerkers |
3. | We hebben ingeregeld dat we proactief kunnen reageren op gebeurtenissen en nieuws in de maatschappij |
4. | De pilot Melddesk openbare ruimte is afgerond en heeft geleid tot vervolgkeuzes, zodat inwoners laagdrempelig via een app meldingen over de openbare ruimte kunnen doen en deze snel worden afgehandeld |
In 2025 | |
5. | Er is een groei van 10% wat betreft de contacten van inwoners en bedrijven via de digitale weg, wat blijk geeft van zelfredzaamheid ten aanzien van informatievergaring en het doen van transacties |
6. | Er zijn KPI’s operationeel voor klantencontacten, waaraan op alle niveaus de performance wordt getoetst |
In 2026 | |
7. | De tien meest gebruikte diensten zijn digitaal voor inwoners en/of ondernemers beschikbaar |
In 2027 | |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- Denken, doen en organiseren vanuit het perspectief van de inwoners (de klantreis), inclusief het beter gebruik maken van digitale oplossingen (ook voor mensen met beperkte digitale vaardigheden)
- Verbeteren van de leesbaarheid van brieven en verdere informatie, met name voor laaggeletterden
- Het binnen 1 tot 2 dagen reageren op contactverzoeken, terugbelverzoeken, mails en andere vragen van inwoners, ondernemers, verenigingen, e.d.
- Het afhandelen van aanvragen, verzoeken, bezwaren en klachten binnen vastgestelde beslistermijnen
- Het benutten van klantervaringen bij het verbeteren van processen
- Als we kijken naar de focuspunten van de basis op orde van de telefonische dienstverlening, hebben we ons gericht op het uitwisselen van kennis binnen de teams. Dit heeft ervoor gezorgd dat de kennisbank van het telefonisch informatiecentrum flink is verbeterd. We zien dat er meer dan 23.000 telefoontjes zijn geregistreerd. Hiervan zijn ongeveer 13.000 (56%) direct beantwoord door onze medewerkers van het telefonisch informatiecentrum. 14% van de telefoontjes is doorverbonden met de juiste afdeling. Voor de andere telefoontjes is een terugbelverzoek gemaakt. Van deze terugbelverzoeken is 69% binnen 2 dagen afgehandeld.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Zo gaan we dat doen
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Zo gaan we dat doen
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
Zo gaan we dat doen
Themaprogramma Digitalisering
We willen als gemeente anticiperen op en meebewegen met de ontwikkelingen die er zijn op het vlak van digitalisering. Het programma digitalisering was ingestoken op de volgende drie pijlers: intelligence, platformen en de digitale openbare ruimte. Echter bij de uitwerking van het themaprogramma kwam naar voren dat we ons beter kunnen focussen op Datagedreven werken en Digitale Samenleving. De relevante onderwerpen uit de drie pijlers komen terug in de twee nieuwe thema's in de begroting 2025.
Doelen | |
---|---|
In 2024 | |
1. | Het programma Digitalisering heeft vorm gekregen en geeft een duidelijk beeld van de ontwikkelrichting op het gebied van digitalisering |
2. | Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg een dashboard raadplegen |
3. | Er is zicht op de mogelijkheden en kansen ten aanzien van GovTech en er zijn basisprincipes bepaald |
In 2025 | |
4. | We passen datagestuurd werken toe voor veiligheid, duurzaamheid, wonen en zorg, als instrument voor beleidsontwikkeling en – uitvoering en voor sturing en verantwoording |
5. | Het experiment ‘digitale openbare ruimte’ is afgerond en de verkregen inzichten zijn vertaald naar vervolgstappen |
In 2026 | |
6. | Inwoners, ondernemers, raadsleden en medewerkers kunnen op het vlak van mobiliteit, bestaanszekerheid en economie een dashboard raadplegen |
In 2027 | |
7. | We passen datagestuurd werken toe voor mobiliteit, bestaanszekerheid en economie als instrument voor beleidsontwikkeling en -uitvoering en voor sturing en verantwoording |
Focuspunten reguliere taakuitvoering
Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering- Digitalisering is een uitgangspunt bij de inrichting van de openbare ruimte
- Incorporeren van aandacht binnen beleidsvelden en programma’s voor het stimuleren, faciliteren en organiseren van platformen
- Consequent overwegen om digitale en artificiële intelligentie-instrumenten toe te passen binnen onze dienstverlening en beleidsuitvoering
- In 2024 zijn er uitgangspunten opgesteld op het gebied van digitalisering. Op basis van deze uitgangspunten worden bovenstaande aspecten de komende jaren verder vormgegeven.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024
Zo gaan we dat doen
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025
Zo gaan we dat doen
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026
Zo gaan we dat doen
Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027
Zo gaan we dat doen
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Afwijking budget 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 65 | 51 | 3.254 | 3.203 | |
0.1 Bestuur | 2.913 | 3.553 | 3.678 | 125 | |
0.2 Burgerzaken | 2.121 | 2.153 | 1.806 | -347 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 542 | 1.035 | 1.051 | 16 | |
0.4 Overhead | 15.017 | 16.648 | 16.301 | -346 | |
0.5 Treasury | -31 | 98 | 223 | 125 | |
0.61 OZB woningen | 236 | 236 | 352 | 115 | |
0.62 OZB niet-woningen | 53 | 53 | 68 | 15 | |
0.63 Parkeerbelasting | 10 | 7 | 0 | -7 | |
0.64 Belastingen overig | 372 | 365 | 454 | 89 | |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.8 Overige baten en lasten | 4.288 | 524 | -35 | -559 | |
0.9 Venootschapsbelasting (Vpb) | 100 | 38 | -59 | -97 | |
Totaal Lasten | 25.687 | 24.760 | 27.092 | 2.332 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 6 | 66 | 3.096 | 3.090 | -6 | |
0.1 Bestuur | 42 | 110 | 49 | -60 | |
0.2 Burgerzaken | 687 | 786 | 964 | 178 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 460 | 500 | 670 | 169 | |
0.4 Overhead | 520 | 849 | 1.261 | 412 | |
0.5 Treasury | 212 | 236 | 255 | 19 | |
0.61 OZB woningen | 4.804 | 4.849 | 4.806 | -43 | |
0.62 OZB niet-woningen | 2.033 | 2.103 | 2.064 | -40 | |
0.63 Parkeerbelasting | 364 | 364 | 352 | -12 | |
0.64 Belastingen overig | 359 | 359 | 373 | 14 | |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 76.321 | 78.086 | 78.567 | 481 | |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 85.868 | 91.337 | 92.450 | 1.113 | |
Saldo (baten -/- lasten) | 60.181 | 66.577 | 65.358 | -1.219 |
Analyse
Terug naar navigatie - Analyse6. Organisatie | I/S | Bedrag |
---|---|---|
0.1 Bestuur | -222.000 | |
Er heeft voor de voorziening wethouderspensioenen op basis van de actuariële berekening (waarbij de rekenrente t.o.v. vorig jaar gedaald is van 3,16% naar 2,325%) een aanvullende storting van € 412.500 plaatsgevonden. Daarnaast is een voorziening getroffen voor toekomstige wachtgelden van bestuurders voor € 47.000,-. | ||
0.2 Burgerzaken | 90.000 | |
In 2024 hebben we meer leges ontvangen voor de verzoeken voor naturalisaties en de aanvragen van reisdocumenten dan begroot. Daarnaast lagen de uitgaven voor de verkiezingen van 2024 € 26.000 lager dan begroot. | ||
0.3 Beheer overige gebouwen en grond | 143.000 | |
De gedeeltelijke vrijval van de verliesvoorziening De Jonkvrouw/Spoorzone (€ 133.678) is een voordeel in de exploitatie. | ||
0.4 Overhead | 746.000 | |
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
0.5 Treasury | 237.000 | |
De kortlopende financieringsbehoefte is kleiner gebleken dan verwacht waardoor de rentelasten van de kasgeldleningen lager zijn dan begroot. | ||
0.61 OZB Woningen | -130.000 | |
De BSOB heeft in de eerste maanden van 2024 de achterstand in de afhandeling van bezwaarschriften weggewerkt. Dit heeft echter wel een negatief effect gehad op de geraamde OZB-opbrengst. Bezwaren op de aanslag 2023 werden alsnog (deels) toegekend en omdat boekjaar 2023 al afgesloten is komt het nadeel van zowel 2023 als 2024 in deze jaarrekening terecht. | ||
0.64 Belastingen overig | -74.000 | |
In 2024 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar het hondenbeleid. Deze onderzoekskosten waren niet begroot, omdat de reserve toereikend was. | ||
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 481.000 | |
Zoals in de Raadsinformatiebrief (januari 2025) over de Decembercirculaire 2024 is geschreven gaf deze circulaire een extra inkomst van afgerond € 266.000 voor het boekjaar 2024. Door beperkte verschuivingen in aantallen bij de verdeelmaatstaven is daar nog afgerond € 25.000 bij gekomen. De afrekeningen op aantallen van diverse maatstaven van voorgaande dienstjaren (2022 en 2023) waren ook positief en bedroegen in totaal afgerond € 190.000. | ||
0.8 Overige baten en lasten | 559.000 | |
Het voordeel bestaat voornamelijk uit een voordeel op energietarieven. Op andere programma's en taakvelden zijn echter hogere kosten geboekt. Deze zijn niet met elkaar verrekend, maar heffen elkaar grotendeels op. | ||
0.9 Vennootschapsbelasting | 97.000 | |
De vennootschapsbelasting is op basis van de huidige inzichten nihil. In 2024 is er geen afdracht geweest en de voorlopige aanslag 2021 en 2022 zijn in 2024 verminderd. Per saldo 97.000 voordeel. | ||
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | -3.203.000 | |
Zie de algemene inleiding voor een analyse van het jaarrekeningresultaat. | ||
Overhead | 389.000 | |
Zie algemene toelichting en inleiding bij de programma's. | ||
Kapitaallasten | -276.000 | |
Zie algemene toelichting en inleiding bij de programma's. | ||
Overig | -56.000 | |
Totaal | -1.219.000 |