Programma 1. De mens centraal

In dit programma zijn themaprogramma’s ondergebracht waarbinnen het ondersteunen van mensen centraal staat. Binnen het themaprogramma Een leven lang ontwikkelen is een positieve ontwikkelcultuur binnen zowel vrije tijd, onderwijs als gezin de essentie. In het themaprogramma Bestaanszekerheid wordt ingezoomd op de inzet voor het vergroten van financiële vaardigheid en het veiligstellen van bestaanszekerheid van inwoners. Het themaprogramma Zorg & ondersteuning omvat vele vormen van zorg en ondersteuning voor inwoners. Binnen dit programma ligt er focus op het opbouwen van zelfredzaamheid en veerkracht.

Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen

Terug naar navigatie - Themaprogramma Een leven lang ontwikkelen

In dit programma draait het om talentontwikkeling en -behoud van onder andere jeugd, volwassenen en specifieke doelgroepen en om de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Doelen
In 2024
1. Het lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering sluit aan bij de behoeften
2. Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling
3. Er is zicht op welke interventies effectief bijdragen aan leren en ontwikkelen van jeugdigen en inclusiviteit voor jeugdigen in het kader van het versterken van de pedagogische steunstructuur in Geldrop-Mierlo
In 2025
4. Er is voor jeugdigen die jeugdhulp ontvangen een betere aansluiting met passend onderwijs
In 2026
5. Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is merkbaar afgenomen
6. Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school
7. Alle scholen beschikken over huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school
In 2027
8. In Geldrop-Mierlo wordt het praktijkonderwijs versterkt, zodat inwoners (binnen de regio) praktijkonderwijs kunnen volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven
9. De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd
10. De doorgaande ontwikkellijn is herkenbaar voor jeugdigen en ouders en sluit aan bij de ontwikkeling

Focuspunten reguliere taakuitvoering

Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering
  • Doorontwikkeling klantreis Jeugd in het CMD
    • Binnen team Jeugd hebben we verschillende sessies gehouden waarin thema's zoals thuiszitters, samenwerkingen met medische verwijzers, en regie en monitoring centraal stonden. Deze sessies hebben geleid tot de ontwikkeling van verschillende nieuwe processen binnen de klantreis jeugd, die in 2025 verder zullen worden geïmplementeerd.
  • Invulling geven aan de Hervormingsagenda Jeugd in de bedrijfsvoering van het CMD
    • Samen met het PT hebben we de basis gelegd voor een multidisciplinair triageteam en indicatieteam. Medewerkers van het PT hebben de cursus Verklarende Analyse gevolgd om hun expertise te versterken. In 2025 zal ook de gedragswetenschapper van CMD deze cursus volgen.
  • Samenwerking team Toegang met de scholen rondom de aansluiting van het onderwijs met jeugdhulp
    • De brugfunctionaris (medewerker team toegang werkzaam op locatie) is gestart op twee basisscholen. 
  • Verlenging aanbesteding jongerenwerk
    • We hebben besloten de aanbesteding met een jaar te verlengen tot 1-1-2026.   

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Zo gaan we dat doen

Themaprogramma Bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Themaprogramma Bestaanszekerheid

In dit programma komt onze inzet op het versterken van financiële vaardigheden, maatschappelijke participatie en bestaanszekerheid naar voren. 

Doelen
In 2024
1. De inkomensverruimende regelingen ‘regeling welzijnsactiviteiten’ en ‘bijzondere bijstand schoolkosten’ zijn aangepast, gericht op het vergroten van het gebruik van deze regelingen
In 2025
2. Er is een ondersteuningsaanbod, gericht op bestaanszekerheid, voor mensen met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. Dit aanbod richt zich onder meer op het beter weten om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen (meerderjarig worden, samenwonen, scheiden, pensioen, etc.) en tegenvallers
3. We bereiken 20% meer huishoudens dan in 2023 met onze preventieve en repressieve aanpak rondom schulden door aan te sluiten op hun behoeften
4. Onze uitvoeringsprocessen en klantbenadering zijn zodanig op elkaar afgestemd dat we mensen met financiële zorgen en een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) integraal en op maat helpen
5. Er is een structurele verbinding tussen beide arbeidsmarktregio’s in de Brainportregio
In 2026
6. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijvoorbeeld op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen
7. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in of nabij Geldrop-Mierlo
8. 75% van de bijstandsgerechtigden, die voor de eerste keer bijstand aanvragen, stroomt binnen 1 jaar weer uit naar duurzaam werk
9. De doelgroep met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt (loonwaarde tot 30%) krijgt gericht ondersteuning die leidt tot meer participatie in de samenleving
In 2027
10. 10% van de jeugdigen in Geldrop-Mierlo is bereikt met onze aanpak voor financiële bewustwording
11. De samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere partners in het sociaal domein is versterkt, om meer kansen te creëren voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt

Focuspunten reguliere taakuitvoering

Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering
  • Uitbreiden en versterken van het armoedeplatform 
    • Wij hebben ons blijvend ingezet voor het versterken van het armoedeplatform en het uitbreiden van samenwerkingen. In 2024 hebben wij nieuwe partners aangesloten, waaronder cliëntondersteuning en de wijk-GGD’er. Hiermee vergroten wij de signaleringskracht en de mogelijkheden om inwoners met financiële problemen tijdig en effectief te ondersteunen.

  • Uitvoeren van het preventieplan rondom rondkomen en/of schuldenproblematiek voorkomen en signaleren
    • Wij hebben uitvoering gegeven aan het preventieplan om financiële problemen en schulden te voorkomen en tijdig te signaleren. Vanuit Hulp op Maat (HOM) hebben wij hier actief op ingezet en extra aandacht aan besteed. Door vroegtijdige ondersteuning en maatwerkoplossingen helpen wij inwoners financieel zelfredzamer te worden en problematische schulden te voorkomen.

  • Structurele aandacht voor het stimuleren van een inclusieve arbeidsmarkt
    • Wij hebben ons ingezet voor een inclusieve arbeidsmarkt door nauw samen te werken met Senzer, ondernemers, onderwijsinstellingen, sociale partners en andere gemeenten. Via de leerwerkinfrastructuur en jobcoaching hebben we werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleid naar passend werk. Hierbij hebben we maatwerk geboden, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen.

      Projecten zoals Hybride Docenten, Mentorwijs-trainingen en de Werkgeversconferentie hebben bedrijven actief betrokken en ondersteund bij het bevorderen van inclusief werkgeverschap. Daarnaast hebben wij binnen het project Intensiveren Dienstverlening en Samenwerking gewerkt aan laagdrempelige voorzieningen en persoonlijke begeleidingstrajecten om participatie te vergroten.

      Dankzij deze gezamenlijke inspanningen hebben we meer kansen gecreëerd en belangrijke stappen gezet naar een inclusieve arbeidsmarkt.

  • Ten aanzien van de schuldhulpverlening meer tijd vrij maken voor inzet op preventie
    • Mede door de campagne Hulp op Maat (HOM) is het aantal aanvragen toegenomen. Dit heeft geleid tot een hogere werkdruk en ging gepaard met een tekort aan personele capaciteit, waardoor er onvoldoende tijd beschikbaar was om preventieve maatregelen verder uit te breiden. Wij blijven zoeken naar oplossingen om de inzet op preventie te versterken en schuldhulpverlening toegankelijk en effectief te houden.

  • Vereenvoudigen van het systeem
    • Wij bevinden ons in de verkennende fase van het vereenvoudigen van het systeem. Wij onderzoeken welke aanpassingen nodig zijn om processen efficiënter en toegankelijker te maken.

  • Toepassen van Het Realistisch Perspectief
    • Het Realistisch Perspectief is een benadering binnen de schuldhulpverlening die zich richt op het bieden van haalbare en duurzame oplossingen voor mensen met problematische schulden. De basis is nog onvoldoende op orde, waardoor er op dit moment onvoldoende mogelijkheden of ruimte is voor het regulier toepassen van Het Realistisch Perspectief. Eerst werken wij aan het versterken van de fundamenten voordat deze aanpak verder kan worden ingezet.

  • Opvang ontheemden Oekraïne
    • In de loop van het jaar is het aantal ontheemden dat wij in de gemeente opvangen en begeleiden, gestegen naar 200. Gemeente werkt hierbij nauw samen met LEVgroep en Sterk Huis. Er zijn drie grotere groepslocaties (waaronder een voor jongeren) en 17 woonhuizen. Daarnaast worden 14 personen particulier opgevangen. Ongeveer de helft van de mensen werkt. Door het gebrek aan perspectief, het wonen in noodopvang en de zorgen om familie neemt de psychische druk toe. De begeleiding heeft hier oog voor. De kosten voor opvang worden met een bekostigingsregeling volledig vergoed door het Rijk.

  • Vluchtelingenopvang
    • In de zomer hebben we gedurende drie maanden tijdelijke noodopvang voor 150 vluchtelingen gerealiseerd aan de Spaarpot. Door de samenwerking met een externe partner, de inzet van LEVgroep met een grote groep vrijwilligers, het begrip in de omgeving en de flexibiliteit van het projectteam, is dit succesvol en zonder incidenten verlopen. De kosten voor deze opvang zijn volledig gedekt door het COA.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Zo gaan we dat doen

Themaprogramma Zorg & ondersteuning

Terug naar navigatie - Themaprogramma Zorg & ondersteuning

Dit is een breed programma dat zich richt op allerlei vormen van zorg en ondersteuning die bijdragen aan de veerkracht, zelfredzaamheid en samenredzaamheid van mensen. Het gaat onder andere om Jeugdzorg, Wmo, mantelzorg en meer.

Doelen
In 2024
1. Er is een goede balans tussen geïndiceerde zorg enerzijds en inzet binnen het voorliggend veld anderzijds, doordat kan worden bijgestuurd op basis van inzicht in trends en ontwikkelingen
2. Er is zicht op kwaliteit van de zorg en ondersteuning die door gecontracteerde aanbieders wordt geboden, door toezicht in te richten binnen het CMD
3. Er is ketensamenwerking tussen gemeente, zorgprofessionals en zorgverzekeraars
4. Er is regiecapaciteit binnen de gemeente ten behoeve van het samenwerken bij complexe casussen op het gebied van zorg en veiligheid
5. Professionals en inwoners maken als vanzelfsprekend gebruik van Onze Wegwijzer
In 2025
6. Het aanbod van collectieve mantelzorgondersteuning en -waardering is afgestemd op de behoefte van mantelzorgers
7. Het aanbod van collectieve voorliggende voorzieningen gericht op mentale weerbaarheid wordt uitgebreid op basis van de behoefte van inwoners
8. Er is uitgewerkt hoe binnen Geldrop-Mierlo samen met ketenpartners uitvoering wordt gegeven aan het integraal zorgakkoord
9. Inwoners kunnen in hun eigen dorp met hun vraag terecht bij Team Toegang
10. Het digitaal klantdossier is operationeel
11. Er zijn zodanige voorliggende oplossingen dat team Toegang minimaal 80% van de hulpvragen zelfstandig kan afhandelen
12. Organisaties die een loketfunctie aan (willen) bieden zijn fysiek verenigd op één locatie om uniformiteit en duidelijkheid voor de inwoner te realiseren waar hij/zij terecht kan en het loket is vindbaar en bekend bij inwoners
In 2026
13. Respijtzorg voor mantelzorgers is dichtbij huis en laagdrempelig beschikbaar
14. Er is een plek voor mensen uit Geldrop-Mierlo die in een beschermd wonen omgeving leven. Ze maken volwaardig onderdeel uit van de samenleving en hun omgeving wordt daarbij ondersteund
15. De ontmoetingen die plaatsvinden tussen generaties hebben tot een andere beeldvorming over dementie geleid
In 2027
16. Voor de groeiende groep ouderen en een groep kwetsbaren is een zinvolle dag invulling beschikbaar nabij huis
17. Er is een effectieve ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen opgezet, om hen te ondersteunen in de zorg voor hun kinderen en zichzelf

Focuspunten reguliere taakuitvoering

Terug naar navigatie - Focuspunten reguliere taakuitvoering
  • Focus op preventie om probleemsituaties van jeugdigen te voorkomen of in de kiem te smoren
    • We hebben het handelingskader vastgesteld dat is opgeleverd door de projectgroep voorkomen jonge aanwas, dat biedt de basis voor de vorming van een bredere Jeugdaanpak. 
  • Bijdragen aan het herkennen, begrijpen en helpen van inwoners met dementie, zodat ze zo lang mogelijk veilig in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen
    • Hierover rapporteren we bij doelstelling 15 van dit themaprogramma. 
  • Toepassen en jaarlijks actualiseren van het plan van aanpak mantelzorg, met o.a. aandacht voor jonge mantelzorgers
    • Hierover rapporteren we bij doelstelling 6 van dit themaprogramma
  • Adaptief onze manier van organiseren aanpassen op basis van de benodigde samenwerking rondom inwoners
    • We hebben de strategische opdracht 'Stevige Lokale Teams' opgestart om hier vorm en inhoud aan te geven. 
  • Goed op elkaar laten aansluiten van beleid en uitvoering op het vlak van jeugdhulp en Wmo, zodat ontwikkelingen goed worden gemanaged en kosten beter worden beheerst om zo de doelstelling van de taskforce sociaal domein te behalen.
    • We hebben het beleid en de uitvoering binnen de jeugdhulp en Wmo beter op elkaar afgestemd door een beleidskader voor beide domeinen te ontwikkelen, gebaseerd op intensieve samenwerking tussen beleid en uitvoering. We hebben integrale processen, zoals het SMI-team en de taskforceprojecten, opgezet om zorgbehoeften sneller en efficiënter in kaart te brengen. Dit heeft geleid tot verbeterde zorgkwaliteit en betere kostenbeheersing.
  • Versterken van het vakmanschap en tot stand brengen van een leercultuur ten aanzien van de dienstverlening op het gebied van zorg en ondersteuning
    • We hebben actief gewerkt aan het versterken van vakmanschap en het bevorderen van een leercultuur. Daartoe hebben we verschillende initiatieven opgezet, zoals gerichte trainingen en workshops voor medewerkers, met een focus op zowel vakinhoudelijke kennis als de soft skills die essentieel zijn voor onze dienstverlening. Voorbeelden hiervan zijn trainingen in Motiverende Gesprekvoering, praktijkdagen over Passend Onderwijs en Jeugdhulp, en training toepassen van de Zelfredzaamheidmatrix. Daarnaast hebben we ruimte gecreëerd voor intervisie en kennisdeling, zodat medewerkers van elkaar konden leren en best practices konden uitwisselen. We erkennen de noodzaak van een cultuur van feedback en reflectie, en zullen hier in 2025 als organisatie verder aandacht aan besteden
  • De ontwikkeling van het PlusTeam vormgeven op basis van evaluatie
    • We hebben het plan van aanpak afgerond en dat heeft geleid tot de start van de strategische opdracht toekomstscenario plustaken.
  • Inzetten op nieuwe communicatiemiddelen om het CMD en onze werkwijze bekend te maken
    • We hebben de ontwikkeling van nieuwe communicatiemiddelen geparkeerd tot na de besluitvorming over de naamgeving van de stevige lokale teams.
  • Doorontwikkelen van softwareoplossingen (incl. aandacht voor digitalisering en digitale ontsluiting dossiers)
    • Het doorontwikkelen van softwareoplossingen is doorgeschoven naar 2025.
  • Werkprocessen afstemmen op de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams)
    • We hebben een uitgebreide impactanalyse opgesteld waaruit aanbevelingen zijn gekomen die worden opgevolgd in 2025. 
  • In kaart brengen van de extra taakstelling Jeugd die voortvloeit uit de Hervormingsagenda en hierop in overleg met de inkoopregio (10 voor de jeugd) een aanpak bepalen
    • We hebben het programmaplan van '10 voor de jeugd 2025-2028' vastgesteld. 
  • Klantervaringen analyseren en op basis daarvan doorvoeren van verbeterpunten
    • We hebben in 2024 voor het eerst continue de klanttevredenheid gemeten in plaats van dit te beperken tot een moment per jaar. De resultaten van de continue meting hebben we structureel besproken en opgevolgd.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2024

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2025

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2026

Zo gaan we dat doen

Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Terug naar navigatie - Activiteiten in 2024 gekoppeld aan de doelen voor 2027

Zo gaan we dat doen

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 1 1.150 3.315 3.315 0
4.2 Onderwijshuisvesting 1.801 1.227 1.191 -36
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 2.529 3.430 2.546 -884
6.3 Inkomensregelingen 19.387 19.888 19.859 -29
6.4 WSW en beschut werk 1.449 1.644 1.644 0
6.5 Arbeidsparticipatie 1.240 3.735 6.617 2.882
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.425 1.626 1.506 -120
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) 3.350 3.651 3.617 -34
6.71B Begeleiding (WMO) 2.982 2.876 3.862 986
6.71C Dagbesteding (WMO) 827 812 966 154
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 478 513 328 -184
6.72A Jeugdzorg begeleiding 2.530 2.845 3.078 233
6.72B Jeugdzorg behandeling 4.011 5.257 4.902 -354
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 182 210 207 -3
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 474 419 810 391
6.73A Pleegzorg 69 69 123 54
6.73B Gezinsgericht 69 69 123 54
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 2.643 4.842 4.746 -96
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 1.516 1.898 2.182 284
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 1.286 1.428 981 -447
6.74C Gesloten plaatsing 291 283 373 91
6.81A Beschermd wonen (WMO) 4 4 1 -3
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 252 252 203 -49
6.82A Jeugdbescherming 988 858 1.098 241
6.82B Jeugdreclassering 76 137 78 -59
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 28 23 26 3
Totaal Lasten 51.037 61.309 64.383 3.074
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 1.150 3.315 3.019 -296
4.2 Onderwijshuisvesting 0 0 0 0
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.047 1.901 1.171 -730
6.3 Inkomensregelingen 11.716 11.502 11.981 479
6.5 Arbeidsparticipatie 418 2.842 7.155 4.312
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 7 7 16 9
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) 10 10 1 -10
6.71B Begeleiding (WMO) 0 0 5 5
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 550 550 356 -194
6.72A Jeugdzorg begeleiding 0 0 1 1
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 0 0 83 83
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 0 0 117 117
6.81A Beschermd wonen (WMO) 0 0 22 22
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 0 40 40
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 0 0 7 7
Totaal Baten 14.898 20.128 23.974 3.846

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse

De taskforce sociaal domein richt zich op kostenbeheersing van de jeugdhulp- en Wmo-uitgaven. De totale kosten van de taskforce sociaal domein waren over 2024 € 27.689.105,-. Dit betekent dat de begroting met € 47.484,- is overschreden. 

 

Jeugdhulp
De totale jeugdhulpkosten (inclusief leerlingenvervoer) over 2024 bedragen € 18.328.720,-. Dat is € 187.609,- minder dan begroot door lagere kosten voor dagbehandeling en verblijf. Het aantal jeugdigen met een dagbehandelingsindicatie is gedaald door meer uitstroom naar het onderwijs. De kosten van verblijf zijn gedaald doordat het aantal indicaties voor verblijf met intramurale behandeling de tweede helft van 2024 zijn afgenomen. Deze daling compenseert de kostenstijging van pleegzorg en gesloten jeugdhulp. 

 

Wmo
De totale kosten van Wmo bedroegen over 2024 € 8.457.424,-. De begroting is daarmee met € 501.252,- overschreden doordat de beoogde kostenverlaging van individuele begeleiding niet gerealiseerd is. Het aantal cliënten met een indicatie is gestabiliseerd ondanks de vergrijzing, maar de intensiviteit van zorg voor de oudste cliënten (en daarmee de kosten) is toegenomen. Ook is het voorliggend aanbod minder passend gebleken voor de hulpvragen en heeft de doorontwikkeling van de criteria voor het product groepsbegeleiding niet geleid tot een toename van deze zorginzet. 

 

Overig sociaal domein
Binnen de taskforce sociaal domein omvat het overig sociaal domein de kosten voor algemeen voorliggende voorzieningen (zoals de subsidie voor MEE en LEV), clientondersteuning en uitvoeringskosten Wmo en jeugdzorg (zoals de kosten gerelateerd aan de inkoopsamenwerking Een 10 voor de Jeugd). De totale kosten hiervan bedroegen in 2024
€ 902.961,-. Hiermee is de begroting € 266.159,- onderschreden. Hiervan is € 20.000,- het gevolg van een andere allocatie van de GALA middelen, want enkele nieuwe initiatieven om de GALA doelstellingen te bereiken zijn later opgestart. Hierdoor zijn de GALA middelen van 2024 deels ingezet voor bestaande initiatieven waaronder het dorpsleerbedrijf. Daarnaast is voor de wijk GGD’er een subsidie ontvangen en is over 2023 een terugvordering geweest voor de subsidie van GGzE voor indicatievrije inloop. 

1. De mens centraal I/S Bedrag
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 139.000
Er is 50.000 euro geraamd voor extra inzet van een team toegang medewerker om als ambassadeur te fungeren op locaties van kinderopvangorganisaties en scholen. De inzet heeft plaatsgevonden, maar financieel zijn de kosten niet doorbelast. Daarnaast zijn de vergoedingen voor de sporthallen niet intern doorbelast.
6.3 Inkomensregelingen 642.000
Er is een overschot ontstaan van 162.000 euro door een bijstelling van de Rijksmiddelen participatie in de mei circulaire 2024. Deze middelen worden een-op-een overgeheveld naar GR Senzer. Het resultaat is per saldo nul. Ook is een deel van de rijksvergoeding energietoeslag niet volledig uitgekeerd, omdat een deel van de potentiële ontvangers geen aanvraag heeft ingediend ondanks de aandacht die hiervoor is geweest. Dit levert een overschot van 249.000 euro op. Verder was de afrekening van TOZO 2022 en 2023 grillig en moeilijk vooruit te begroten. Dit levert per saldo een overschot op van 228.000 euro. Daar staat tegenover dat de inspanningen vanuit het project Hulp op maat ertoe hebben geleid dat het bereik van de minimaregelingen is vergroot. Dit kost 132.000 euro meer dan begroot.
6.5 Arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk 1.363.000
Er werd rekening gehouden met een mogelijk effect van het pilotproject intensivering dienstverlening (doelgroep 0-30% loonwaarde) van GR Senzer, maar dit heeft niet geleid tot extra lokaal vraagstuk. Hierdoor houden we 145.000 euro over. Daarnaast is er over 2024 een overschot ontstaan voor het project Oekraïne; er zijn meer inkomsten vanuit het Rijk ontvangen dan dat er kosten zijn gemaakt voor het opvangen van Oekraïense vluchtelingen.
Taakvelden WMO & Jeugdzorg -292.000
Zie algemene toelichting Analyse Programma 1, waarin de toelichting voor Wmo en jeugd is opgenomen.
0.10 Mutaties reserves programma 1 -296.000
Er is minder onttrekking aan de Reserve Onderwijshuisvesting (IHP) nodig gebleken.
Overhead -902.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij de programma's.
Kapitaallasten 91.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij de programma's.
Overig 27.000
Totaal 772.000