Wethouder G.J.A.H. van Gestel
Programma 10. Bouwen en wonen
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
---|---|
De woning past in alle levensfasen bij de behoeften die de bewoner op dat moment heeft. | 1. Zowel bij nieuwbouw als herontwikkeling, enkel levensloopbestendige woningen realiseren. |
Wijken en woningen bestaan uit een goede balans, voor een gezonde en duurzame leefomgeving. Er is geen verloedering of overlast. | 2. Woningdifferentiatie dient in alle wijken voldoende aanwezig te zijn. |
3. Verduurzaming van de woningvoorraad. | |
4. Wijken zijn vrij van probleemlocaties die zorgen voor sociale of fysieke verslechtering van de wijk. | |
5. Wijken en de woningen in het bijzonder mogen niet teveel verouderen, maar moeten op alle vlakken toekomstbestendig zijn. | |
6. Implementeren van de hoofddoelen van de nieuwe Omgevingswet in de gemeente. |
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota'sNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Woonvisie Geldrop-Mierlo | 2020-2028 | Juni 2020 | 2028 |
Verordening Starterslening | 2020 e.v. | Juni 2020 | N.v.t. |
Huisvestingsverordening Geldrop-Mierlo | 2020-2023 | December 2019 | 2023 |
Regionale visie op Wonen SGE | 2020-2040 | Oktober 2019 | 2040 |
Afsprakenkader Wonen SGE 2022; Bouwen aan de toekomst | 2022 e.v. | Februari 2022 | N.v.t. |
Doelgroepenverordening | 2022 e.v. | December 2022 | N.v.t. |
Wat hebben we ervoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?De woning past in alle levensfasen bij de behoeften die de bewoner op dat moment heeft.
Wijken en woningen bestaan uit een goede balans, voor een gezonde en duurzame leefomgeving. Er is geen verloedering of overlast.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaNiet van toepassing.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Realisatie 2022 | Afwijking budget 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 10 | 0 | 8.886 | 8.110 | -776 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 500 | 566 | 1.579 | 1.014 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 62 | 62 | 39 | -23 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 594 | 9.044 | 1.045 | -7.999 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 17.198 | 17.121 | 7.236 | -9.884 | |
8.3 Wonen en bouwen | 1.228 | 1.261 | 1.517 | 255 | |
Totaal Lasten | 19.583 | 36.941 | 19.527 | -17.413 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 10 | 0 | 6.072 | 6.701 | 629 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 411 | 1.962 | 2.026 | 64 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 161 | 9.455 | 270 | -9.185 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 19.145 | 19.160 | 1.786 | -17.374 | |
8.3 Wonen en bouwen | 913 | 663 | 454 | -209 | |
Totaal Baten | 20.630 | 37.312 | 11.237 | -26.075 | |
Saldo (baten -/- lasten) | 1.047 | 372 | -8.290 | -8.662 |
Toelichting
Terug naar navigatie - ToelichtingDe grootste afwijking van de begroting op dit programma betreft:
• Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden: Door een verbeterde werkwijze die de afgelopen jaren meer gestalte heeft gekregen, betekent echter ook dat er een nieuwe, extra risico is ontstaan. Jaarlijks zal namelijk beoordeeld moeten worden of de geactiveerde plankosten ook gedekt kunnen worden uit de te ontvangen bijdrage hiervoor van de initiatiefnemers. Bij plannen waarvoor dat niet mogelijk is, zal een afboeking van een deel van de geactiveerde plankosten nodig zijn.
• Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening: Niet alle personeelsgerelateerde budgetten zijn benut.
• Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening: Over de subsidie WBI is rente gerekend.
• Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening: Bij de anterieure overeenkomsten zijn salarislasten geactiveerd op investeringen en verhaald worden via plankosten. Dit leidt in de exploitatie tot een nadeel.
• Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening: Het nadeel op de grondexploitaties bedraagt totaal
€ 556.374,-. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen we naar de paragraaf Grondbeleid.
• Taakveld 8.3 Wonen en bouwen: Door meer inzet van (extern) personeel zijn de personeelsgerelateerde budgetten overschreden.
• Taakveld 8.3 Wonen en bouwen: Het uitblijven van zogenaamde ‘grote bouwplannen’ heeft tot gevolg dat de gegenereerde legesopbrengsten achterblijven ten opzichte van begroot. Deze trend is vanuit gemeentewege niet beïnvloedbaar, deze zullen we wel nauwlettend volgen.
• Taakveld 0.10 Mutaties reserves: er zijn verschillende stortingen en onttrekkingen geweest t.b.v. anterieure overeenkomsten den WBI.
Voor meer details en uitleg verwijzen we naar het analyse overzicht baten en lasten in het financiële gedeelte van deze jaarstukken.