Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf verbonden partijen moet inzicht geven in de relaties van de gemeente in rechtspersonen waarin bestuurlijke invloed wordt uitgeoefend én financiële belangen gemoeid zijn. Verbonden partijen zijn een manier om een bepaald beleidsvoornemen uit te voeren; het aangaan van verbonden partijen komt altijd voort uit het publiek belang.

Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.
Onder financieel belang wordt verstaan: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichting niet nakomt.
Ter voldoening aan het bepaalde in de artikelen 1, 5, 8, 9, 15, 26 en 36 van het BBV komen hierna de volgende verbonden partijen aan de orde:


Gemeenschappelijke regelingen:

  • Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven (voorheen SRE);
  • Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven;
  • Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) te Eindhoven;
  • Gemeenschappelijke Regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond;
  • Gemeenschappelijke Regeling Dienst Dommelvallei te Mierlo;
  • Gemeenschappelijke Regeling Senzer te Helmond;
  • Gemeenschappelijke Regeling Cure Afvalbeheer te Eindhoven;
  • Gemeenschappelijke Regeling PlusTeam te Geldrop.


Vennootschappen en coöperaties:

  • Naamloze Vennootschap Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) te Den Haag;
  • Besloten Vennootschap Breedband Regio Eindhoven;


Stichtingen en verenigingen:

  • Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond;
  • Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot;
  • Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen. 


Overig:

Alhoewel naar de aard geen verbonden partij, wordt hier ook de samenwerking in het stedelijk gebied Eindhoven (SGE) opgenomen. Reden is dat het belang dat aan deze samenwerking wordt gehecht groot is.
In deze paragraaf wordt elke verbonden partij uitgewerkt aan de hand van de volgende indeling:

  • Doel en openbaar belang van de verbonden partij;
  • Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij:
  • Uitgangspunten waarom en wanneer er gebruik wordt gemaakt van de verbonden partij;
  • Veranderingen en ontwikkelingen van de verbonden partij;
  • Risico’s: welke risico’s zijn er bij deelname;
  • Afbreukrisico van geen deelname: wat zijn de risico’s bij geen deelname;
  • Alternatieven voor geen deelname: welke alternatieven zijn er;
  • Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging: wie zijn er betrokken bij de samenwerking;
  • Frequentie van terugkoppeling naar de raad: frequentie van informatie terugkoppeling;
  • Financieel belang: welke kosten horen bij de samenwerking;
  • Vermogenspositie en resultaat boekjaar van de verbonden partij.


De volgende afkortingen zijn gebruikt in de uitwerking van de verbonden partijen:
DB: Dagelijks bestuur;
GR: Gemeenschappelijke regeling;
NV: Naamloze Vennootschap.

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven

 

Doel en openbaar belang

Samenwerkingsverband van 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.  Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Er zijn maatschappelijke opgaven die niet begrensd worden door gemeentegrenzen, maar juist veel verder strekken. Het is goed om deze opgaven dan ook regionaal op te pakken. Op de thema's economie, mobiliteit, energietransitie en transitie landelijk gebied kunnen wij samen met andere gemeenten deze onderwerpen gezamenlijk oppakken, waarbij aansluiting wordt gezocht met de Nationale Brainport Agenda. Hierdoor worden (ontwikkelings)-mogelijkheden beter benut. Ook kan het leiden tot kostenbesparing. Daarnaast zijn wij via de Metropoolregio Eindhoven vertegenwoordigd in de stichting Brainport en de triple helix. Deze stichting bepaalt de strategie van de ontwikkelingsorganisatie Brainport Development. Via de Regio Envelop zijn financiële middelen beschikbaar om te investeren in nieuwe ontwikkelingen die zijn opgenomen in de Nationale Brainport Agenda. De gemeente brengt haar archief na verloop van tijd onder bij het RHCe, voor zover deze documenten niet vernietigd (moeten) worden.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

Metropoolregio Eindhoven

In 2022 is er gewerkt aan het Samenwerkingsakkoord 2023 - 2026 Metropoolregio Eindhoven. Dit akkoord wordt naar verwachting begin 2023 vastgesteld. Hierin staan de gezamenlijke ambities, opgaven, doelen en afspraken waar de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant de komende jaren aan willen werken. Met dit samenwerkingsakkoord wordt gestreefd naar het behouden van de economische kracht in de regio en dit in goede banen te leiden met oog voor een fijne woon- en leefomgeving. De regio kent een grote economische groei en als gevolg daarvan zal de regio naar verwachting een schaalsprong ondergaan. Dit brengt positieve en negatieve effecten met zich mee. Er is een groeiende behoeft aan mensen, ruimte voor wonen, nieuwe bedrijfslocaties, een slimme bereikbaarheid en ook een passende sociaal-maatschappelijke infrastructuur. Tegelijker biedt dit ook kansen om welvaart en het welzijn van de inwoners van de regio te verbeteren. De uitdaging is om al deze opgaven gezamenlijk ter hand te nemen, zodat uiteindelijk iedereen kan profiteren van de economische voorspoed die de regio nu kent.

Met de inwerkingtreding van de nieuwe Wet op de gemeenschappelijke regelingen is het noodzakelijk om de huidige Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven te wijzigen. In 2022 is gestart met de voorbereiding. De verwachting is dat dit proces begin 2024 kan worden afgerond met de inwerkingtreding van een gewijzigde Regeling. 

Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
In 2016 is geadviseerd om het RHCe te ontvlechten uit de MRE-samenwerking, want dit is geen kerntaak binnen de samenwerking. In 2022 is er onderzoek gedaan na de organisatorische positionering van RHCe. Dit onderzoek is eind 2022 afgerond. Besluitvorming naar aanleiding van dit onderzoek en over de toekomst van RHCe vindt naar verwachting begin 2023 plaats.

Gulbergen
De voorziening Gulbergen is nog niet afgewikkeld, omdat de voormalige stortplaats officieel nog niet gesloten is en de nazorg nog niet is overgedragen aan de Provincie Noord-Brabant. Het ziet er naar uit dat de nazorg van de stortplaats Gulbergen voorlopig niet aan de provincie wordt overgedragen in afwachting van onderzoek naar mogelijkheden om de toekomstige nazorgkosten te beperken. In 2020 is de erfpacht afgekocht, waardoor MRE weer volledige zeggenschap heeft over de gronden in het gebied. In 2021 zijn mogelijk scenario's voor de toekomstige ontwikkeling van het landgoed opgesteld. Via een participatietraject zijn stakeholders en inwoners betrokken en zij hebben zich kunnen uitspreken over de voorliggende scenario's. De traject is inmiddels afgerond met een participatieverslag. In 2023 wordt naar verwachting een voorkeursscenario bepaald.

Geschil met Attero
Tot slot loopt nog de cassatieprocedure tussen de Brabantse gewesten en Attero over de minderlevering van restafval 2015 - 2017. Op 17 maart 2023 heeft de Hoge Raad in een definitief eindoordeel bepaald dat Brabantse gemeenten alsnog een boete moeten betalen aan afvalverbrander Attero. 

 

Risico's

Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Het risico is dat de gemeente Geldrop-Mierlo zich buiten sluit als zij niet deelneemt aan de Metropoolregio. De Metropoolregio is een belangenbehartiger van de regio en weet ook middelen bij anderen (veelal via cofinanciering) los te krijgen.

 

Alternatieven voor geen deelname

Naast de Metropoolregio zijn er allerlei andere vormen van (gemeentelijke) samenwerking mogelijk. Zo is op subregionaal vlak een convenant gesloten met de gemeenten in het stedelijk gebied van Eindhoven.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de hoofdstukken 4 e.v. van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehoudersoverleggen en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen zijn geregeld in een onderliggend statuut. 

Algemeen bestuur: lid: burgemeester J.C.J. van Bree, plv. lid: wethouder G.J.A.H. van Gestel.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Jaarlijks structureel naar de raad voor begroting / jaarrekening ; daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

 

Financieel belang

Hieronder is een opsplitsing van het totaalbedrag weergegeven via de deelproducten.    

Streekarchief (RHCe) € 167.352,-

Regionale opgaven € 156.644,-

Brainport development € 102.244,-

SRE Stimuleringsfonds € 142.370,-

Overig  4.760,-

Terugbetaling jaarresultaat MRE 2021 -/- € 18.170,-

Terugbetaling jaarresultaat RHCe 2021 -/- € 1.168,-

Totaal €  554.032,-

 

Het voorlopig resultaat 2022 voor accountantscontrole bedraagt in totaal € 469.458,- waarvan € 260.577,- voor onderdeel MRE en € 208.881,- voor onderdeel RHCe.

Dit is inclusief vrijval van de voorziening Reorganisatie SRE en mutatie in de bestemmingsreserve Personele kosten.

 

GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven

 

Doel en openbaar belang

In stand houden van de GGD om daarmee de gezondheid van de bevolking en preventie van ziekten te bevorderen, alsmede snelle interventies op het gebied van gezondheid te verzorgen. Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten en uitvoering van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de (openbare) gezondheid(szorg). Financiering op basis van bijdrage deelnemende gemeenten, bijdragen ziektekostenverzekeraars, ambulancehulpverlening en bijdragen particulieren.


Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent  inschakelen van de verbonden partij


De gemeente kan profiteren van de professionele kennis en voorzieningen welke de GGD bezit en door de gemeente niet zelfstandig in stand gehouden kunnen worden. Tevens wordt door de samenwerking met de regiogemeenten een schaalgrootte bereikt die een efficiënte en effectieve aanpak mogelijk maakt tegen zo laag mogelijke kosten. Een positieve bijdrage aan de gezondheid van de inwoners van onze gemeente en uitvoering van tal van wettelijke taken.


Veranderingen en ontwikkelingen


Bestuursopdracht:
In het kader van de bestuursopdracht, die in 2018 door gemeenten aan GGD is gegeven, zijn in 2022 wederom stappen gezet. Na de integratie van JGZ 0-4 in de GGD per 2021 is eind 2022 gestart (planvorming) met een meerjarig vernieuwingstraject van JGZ. Verder is het Lean gedachtengoed van continue verbeteren binnen de GGD geïmplementeerd en is de transitie van een drielagen naar een tweelagen structuur afgerond (nieuwe teams gevormd en managers benoemd). De kaders voor zelf organiserende teams zijn vastgesteld en veel teams zijn met teamscans of implementatie gestart. De contracttaken zijn uitgebreid waardoor er een bredere financiële basis is voor de GGD. Eind 2023 vindt er een eindevaluatie van de bestuursopdracht plaats. 


Meerjarig beleidsplan GGD 2022-2026
Het nieuwe GGD-bestuur heeft het MJB-plan 2022-2026 omarmd dat onder het vorige bestuur tot stand was gekomen. Het MJB-plan bevat zes strategische thema’s die in 2023 worden vertaald in uitvoeringsprogramma’s. Elk AB-lid stelt zich als ambassadeur van een thema op. De thema’s zijn:
•    Verkleinen van gezondheidsverschillen
•    Bevorderen van een gezonde leefstijl in een gezonde leefomgeving
•    Bevorderen van mentale gezondheid en een mentaal gezonde samenleving
•    Verkleinen van de effecten van Covid-19
•    Een sluitende (regionale) aanpak voor mensen met verward of onbegrepen gedrag
•    De juiste ambulancezorg in de acute zorgketen
De eerste drie thema’s van het MJB-plan hebben een relatie met het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) waarmee 21 gemeenten vanaf 2023 mee aan de slag gaan. De GGD zorgt voor verbinding tussen het MJB-plan en GALA. 


Publieke gezondheid
De reguliere GGD-taken hebben in het in 2022 in vergelijking tot andere jaren daarvoor relatief weinig hinder ondervonden van de effecten van Covid-19. De GGD heeft inzet gepleegd op de volgende terreinen; rijksvaccinatieprogramma, infectieziektebestrijding, tuberculose, seksuele gezondheid, onderzoek, gezondheidsbevordering, medisch-milieukundige zorg, forensische geneeskunde, bijzondere zorg, toezicht, publieke gezondheid van asielzoekers en vluchtelingen en de GGD crisistaken. Grossomodo kan gesteld worden dat de (productie) resultaten bij de meeste GGD-diensten behaald zijn en soms de resultaten voor de Covid-19 periode overtreffen (bijv. forensische geneeskunde en seksuele gezondheid). Alleen bij reizigerszorg was de vraag in 2022 lager dan in pre-Covid periode maar ziet de GGD wel dat deze markt zich herstelt. Verder heeft in 2022 een inhaalcampagne HPV voor jongens en meisjes tot 18 jaar plaatsgevonden in het kader van het rijksvaccinatieprogramma. De uitvoering daarvan heeft de GGD gekoppeld aan het reguliere RPV zodat er uiterst efficiënt is gewerkt. Bij de inhaalcampagne zijn 30.955 prikken gezet.

Covid-19
In 2022 zijn 365.743 personen door de GGD getest op Covid-19. In onze regio zijn in totaal 244.067 positieve testuitslagen gevonden (incl. de testen buiten de GGD teststraten). In het begin van het jaar was de testvraag groot, later name die vraag af nadat het zelftesten de norm was geworden. Het testen vond aanvankelijk plaats in 3 grote teststraten die in de loop van het jaar zijn afgeschaald naar 2 en 1 testlocatie(s). In de piek periode waren er 26 testlijnen in de regio beschikbaar. In diverse vaccinatie herhaalcampagnes zijn 436.522 personen gevaccineerd. Dat gebeurde op twee grote vaste locaties in Helmond en Eindhoven waar in de piek periode 42 vaccinatielijnen beschikbaar waren. Later zijn er ook diverse pop-up locaties in de regio ingezet. Voor moeilijk bereikbare groepen is een mobiel vaccinatieteam ingezet. In de eerste helft van het jaar is broncontactonderzoek op steekproefbasis uitgevoerd om de verspreiding van het virus in de dammen. Uit landelijk onderzoek bleek dat BCO hiervoor geen meerwaarde meer had . Om deze reden is de GGD hier per 1 september mee gestopt. 


Andere crisistaken
Naast de bestrijding van Covid-19 werd de GGD in 2022 geconfronteerd met de volgende andere crisistaken: 
•    Uitbraak van MPOX
•    Opvang van Oekraïense vluchtelingen
•    De crisisnoodopvang van asielzoekers


Bedrijfsvoering
De ondersteunende afdelingen van de GGD hebben in 2022 zowel de reguliere GGD processen als de Covid-processen (testen en vaccinatiestraten) ondersteund. Daarnaast waren er ook nog projecten als MPOX en de ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen en Crisisnoodopvang die van de ondersteunde diensten extra inspanning hebben gevraagd. Enkele ontwikkelingen en resultaten van de ondersteunende processen zijn:
•    Personeel: Eind 2022 waren er bij de GGD 975 medewerkers (620 FTE) in dienst (exclusief Covid). Het ziekteverzuim was 7.1% bij publieke gezondheid en 7.2% bij Ambulancezorg. Het personele verloop bij PG was 18%.
•    Klantcontactcentrum: minimaal 200 telefoontjes per dag met pieken naar 3.000 – 5.000 per dag. Over het hele jaar zijn er 6.700 vragen via webcare beantwoord. De chatbot en de kennisbank zijn doorontwikkeld. 
•    I&A: het werken in de cloud is verder doorgezet en het beveiligingsniveau van de systemen is verder opgevoerd. 
•    Facilitair en huisvesting: het hybride werken is gefaciliteerd en planvorming met betrekking tot herhuisvesting van JGZ (consultatiebureaus) en de ambulancepost omgeving Helmond heeft verder gestalte gekregen. 
•    Duurzaamheid: De positie en doelen met betrekking tot duurzaamheid zijn bepaald en de Green Deal Zorg 3.0 is omarmd. 


Risico's
Als belangrijkste risico’s worden gezien:
Stijging van kosten
•    Het risico dat de loon- en materiele kosten sneller stijgen dan de in de begroting opgenomen indexering van de gemeentelijke bijdrage voor het gezamenlijke takenpakket en / of het NZA-budget voor ambulancezorg, en dat deze niet in de daaropvolgende jaren wordt rechtgetrokken.
•    Het risico dat door fusie, reorganisatie, conflicten etc. er wachtgelden / frictiekosten dienen te worden uitbetaald die niet door gemeenten, derden of de lopende exploitatie worden gedekt. 
•    Het risico dat als gevolg van (belasting) wet- en regelgeving de kosten meer dan gemiddeld stijgen en/of tot een naheffing leiden.
•    Toenemende arbeidskrapte.
Onvoldoende budget 
•    Het risico dat om de paraatheid van de Ambulancezorg te handhaven er, bv vanwege een hoog ziekteverzuim of een groot personeelsverloop, te weinig budget is om de vervangingskosten te dekken. Daarnaast bestaat m.b.t. ambulancezorg een algemeen exploitatierisico op de omvangrijke materiele kosten.
Uitvoering van noodzakelijke activiteiten zonder financiering
•    Het risico dat door een ramp bij PG veel extra inzet nodig is en/of waardoor het reguliere werk in gevaar komt.
•    Het risico dat verplichte landelijke wet- en regelgeving bij PG leidt tot activiteiten waarvan de kosten nog niet zijn opgenomen in de begroting. 
Extra kosten door organisatieverandering
•    Het risico dat, wanneer de aanwijzing voor ambulancezorg niet meer aan de GGD wordt toegekend, een deel van centrale overhead niet meer wordt gedekt. 
Extra kosten door verandering taakuitvoering
•    Het risico dat er (door externe ontwikkelingen) een wijziging in de taakinhoud optreedt waardoor er tijdelijk meerkosten ontstaan.
Extra kosten door afname markttaken
•    Het risico dat door marktomstandigheden er tijdelijke ongedekte kosten blijven bij de contracttaken voor het rijk en derden.
Beveiliging en (onder-)verzekering
•    Het risico dat toegewezen schadeclaims niet volledig worden afgedekt door de afgesloten verzekeringen.
•    Het risico dat er zich ICT beveiligingsproblemen voordoen.
Verbonden partijen
•    Het risico dat bij liquidatie van een der verbonden partijen er claims aan de GGD zullen zijn.
•    Het risico dat er zich nog overige (personele) tegenvallers voordoen waarmee nog geen rekening gehouden is. 

 

Afbreukrisico van geen deelname
Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.


Alternatieven voor geen deelname
Het zoeken naar andere instanties die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg. Volledig afzien van geen deelname is geen reële optie i.v.m. de in de Wet Publieke Gezondheid opgenomen eis dat de gemeente een GGD in stand moet houden.


Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
Deelname aan het Algemeen Bestuur en commissies door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.
Algemeen bestuur en financiële commissie: lid: wethouder M. Sanders.
Deelname aan het Dagelijks Bestuur; wethouder M. Sanders


Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Jaarlijks structureel naar de raad voor begroting / jaarrekening ; daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.


Financieel belang

Naast de individuele werkprogramma's is er nog sprake van een collectief takenpakket. Deze worden buiten het werkprogramma om afgerekend.

Collectieve taken € 55.309,-

Voorschotten werkprogramma basistaken € 179.847,-

Voorschotten werkprogramma verzoektaken € 107.510,-

Eindafrekening werkprogramma € 17.831,-

Opdrachten buiten werkprogramma € 123.846,-

Totaal: € 484.343,-

 

GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

 

Doel en openbaar belang

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:

  • Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
  • Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulpverlening in de regio;
  • Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt, inclusief de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied;
  • Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Omdat veiligheidsrisico’s zich niet houden aan gemeentegrenzen én omdat veiligheid een complexe zaak is, is in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) bepaald dat de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant de verantwoordelijkheid voor veiligheid onderbrengen bij VRBZO. Hierdoor werken de gemeenten op regionale schaal aan een veilige leefomgeving voor mensen die er wonen en verblijven, professionele hulp verlenen als het nodig is, waarborgen creëren voor fysieke veiligheid en voorbereidingen treffen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing.
 


Veranderingen en ontwikkelingen

Oorlog in Oekraïne: Vanaf het voorjaar 2022 heeft de veiligheidsregio een coördinerende rol in de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Vanuit een zogenaamde hublocatie in Eindhoven plaatsen Makelaars de vluchtelingen op de diverse opvanglocaties in de regio; gemeenten zijn verantwoordelijk voor de exploitatie. 

Crisisnoodopvang ter ondersteuning van het COA: Vanwege de hoge druk op de asielketen in Nederland vroeg de staatssecretaris van Justitie & Veiligheid de veiligheidsregio’s om vanaf 1 juli 2022 de opvang van 225 mensen te organiseren en faciliteren. In september vroeg de staatssecretaris aan veiligheidsregio’s en gemeenten om zich in te spannen om nog eens 225 opvangplekken te creëren. VRBZO heeft samen met verschillende gemeenten aan de verzoeken voldaan middels opvang in sporthallen en in een groepsaccommodatie.

Afhankelijk van de ontwikkelingen heeft de oorlog in Oekraïne en/of de asielcrisis ook nog invloed op de werkzaamheden van VRBZO in een groot deel van 2023. Leerpunten uit de evaluaties van de coronacrisis, de opvangcrisis én de evaluatie van de Wet veiligheidsregio's worden meegenomen in de herijking van het Regionaal Crisisplan, die is doorgeschoven naar 2023.

Ook de looptijd van het Regionaal Risicoprofiel VRBZO is doorgeschoven. In lijn met de visie VRBZO 2025 is namelijk gestart met een eerste aanzet om op een meer risicogerichte en informatie gestuurde manier om te gaan met risico’s. Om goed zicht te hebben op de risico’s die zich kunnen voordoen en hierop snel in te kunnen spelen is het van belang om deze op een meer dynamische manier in beeld te brengen. Een Veiligheidsradar moet een (doorlopend) integraal zicht bieden op risico’s, thema’s en ontwikkelingen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Het moet ook dienen als uitgangspunt voor beleidsvorming en richtinggevende keuzes. 
In samenwerking met Veiligheidsregio Brabant Noord is gestart met deze informatie gestuurde veiligheid (IGV). De regio’s monitoren en signaleren doorlopend dreigingen en treffen daar waar nodig voorbereidende acties. In het Veiligheidsbeeld van de 6 zuidelijke veiligheidsregio’s (‘Fieldlab Zuid-6’) worden de actuele risico’s op operationeel niveau gepresenteerd en gedeeld. 

 

Risico's

Eind 2019 is de beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen 2020 - 2023 vastgesteld. De risico's van de organisatie zijn in de beleidsnota gebundeld tot drie onderwerpen waaraan een risicobedrag voor het weerstandsvermogen is gekoppeld:
risico's in algemene bedrijfsvoering € 500.000 - € 1.000.000
risico's model brandweerzorg € 500.000 - € 1.000.000
risico grootschalige ramp/crisis € 500.000 - € 1.000.000
totaal benodigd weerstandsvermogen € 1.500.000 - € 3.000.000
Het is niet reëel dat bovengenoemde risico’s zich gelijktijdig voordoen. Tevens is de impact van een ernstig incident en de majeure wijzigingen in model brandweerzorg (nog) lastig te kwantificeren. Daarom houdt VRBZO rekening met een totaal risicobedrag van € 2,0 miljoen.
Het weerstandsvermogen bedraagt € 2,0 miljoen en hoeft derhalve niet te worden aangepast.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Deelname is een wettelijke plicht (Wgr, Wvr). 

 

Alternatieven voor geen deelname
Geen alternatieven. 

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging
Deelname door 21 gemeenten in de regio Zuidoost Brabant.
Algemeen bestuur: lid: burgemeester J.C.J van Bree. 

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad
Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, jaarrekening) en halfjaarlijks (1e en 2e samenvatting van de bestuursrapportage); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen over beleid en strategische keuzes binnen de Veiligheidsregio. 

 

Financieel belang
Algemene bijdrage € 1.898.416,-

 

GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuidoost te Helmond

 

Doel en openbaar belang

In stand houden van de GGD om daarmee de gezondheid van de bevolking en preventie van ziekten te bevorderen, alsmede snelle interventies op het gebied van gezondheid te verzorgen. Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten en uitvoering van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de (openbare) gezondheid(szorg). Financiering op basis van bijdrage deelnemende gemeenten, bijdragen ziektekostenverzekeraars, ambulancehulpverlening en bijdragen particulieren.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

De gemeente kan profiteren van de professionele kennis en voorzieningen welke de GGD bezit en door de gemeente niet zelfstandig in stand gehouden kunnen worden. Tevens wordt door de samenwerking met de regiogemeenten een schaalgrootte bereikt die een efficiënte en effectieve aanpak mogelijk maakt tegen zo laag mogelijke kosten. Een positieve bijdrage aan de gezondheid van de inwoners van onze gemeente en uitvoering van tal van wettelijke taken.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

Bestuursopdracht:
In het voorjaar van 2018 zijn bij de GGD en haar regiogemeenten zorgen ontstaan over de financiën en de bedrijfsvoering van de GGD Brabant-Zuidoost. Deze zorgen komen voort uit de zienswijzen die bijna alle gemeenten hebben ingediend op de ontwerpbegroting 2019. Als reactie op deze constatering heeft het Algemeen Bestuur van de GGD een bestuursopdracht verstrekt aan de directeur van de GGD. De opdracht is om te komen tot structurele maatregelen die leiden tot een financieel gezonde en flexibele organisatie die aansluit bij de veranderende buitenwereld en voortkomt uit een toekomstgerichte visie op de organisatie. De directeur en het Algemeen Bestuur van de GGD voelen de verantwoordelijkheid om met deze opdracht aan de slag te gaan en trekken hierin gezamenlijk op. Belangrijkste onderdelen van de uitwerking zijn de integratie van JGZ 0-4 binnen de GGD (gerealiseerd sinds januari 2021) en het verbeteren van de bedrijfsvoering van de GGD. Door de integratie van de JGZ zijn we beter in staat vroegtijdig te interveniëren en preventief te werken, een gezinsgerichte benadering toe te passen en brengen we de sterke kanten van de drie afzonderlijke JGZ organisaties samen. Regio Brabant Zuidoost was de laatste regio in Nederland die nog met een knip in de JGZ werkt.

Inwonersbijdrage
Er dient rekening gehouden te worden met een stijging van de gemeentelijke bijdrage vanaf 2023 vanwege uniformiteit in het JGZ tarief. Geldrop-Mierlo betaalt nu een lager bedrag. Het is de bedoeling dat alle gemeenten hetzelfde tarief gaan betalen vanaf 2023. Deze uniformiteit hebben we uit kunnen stellen tot 2023 omdat met de bestuursopdracht de belofte gedaan is om de financiën voor gemeenten de eerste twee jaar budget neutraal te houden. Vanaf 2023 gaan ze uniforme tarieven hanteren voor alle gemeenten.

Uitbreiding rijksvaccinatieprogramma en prenatale screening
Het Rijksvaccinatieprogramma zal worden uitgebreid en verder gedecentraliseerd en er komt een uitbreiding van het takenpakket vanwege prenatale screening. Voor beide activiteiten zullen budgetten worden toegevoegd aan het gemeentefonds. Voor beiden geldt dat zodra exacte bedragen inzichtelijk zijn er op basis van een realistische kostenraming een begrotingswijziging, met aanpassing van de inwonerbijdrage, voor zienswijze aan gemeenten zal worden voorgelegd.

Vroeghulp
Sinds eind vorige eeuw wordt in onze regio Vroeghulp aangeboden vanuit het Netwerk Vroeghulp dat bestaat uit 20 organisaties met expertise van het jonge kind. De GGD is penvoerder en coördinator van dit netwerk. Het gaat om hulp aan ouders en jonge kinderen met complexe problematiek. Met de integratie JGZ 0-4 in de GGD is de GGD verantwoordelijk voor dit maatwerk aanbod. In de loop van de jaren zijn er verschillen ontstaan tussen gemeenten qua aanpak en financiering en is er terugloop van aanmeldingen waardoor vroeghulp dreigt een verliesgevend product te worden. De leden van het netwerk zijn echter nog steeds doordrongen van de meerwaarde van Vroeghulp. In de algemene bestuursvergadering is besloten vroeghulp in de toekomst (proefperiode van twee jaar) op te nemen als basistaak met de voorwaarde dat er na twee jaar een gedegen evaluatie komt op basis van monitoring van effecten zodat er een heroverweging kan plaatsvinden. De verhoging van de inwonersbijdrage aangaande dit besluit wordt verwerkt in de programmabegroting 2022 middels een begrotingswijziging.

 

Risico's

Jaarlijks wordt voor het bestuur, bij het aanbieden van de programmabegroting, een actuele financiële risico-inventarisatie opgesteld. Het weerstandsvermogen kan worden omschreven als de mate waarin de organisatie in staat is om niet structurele financiële tegenvallers op te vangen zonder dat dit gevolgen heeft voor het bestaande takenpakket. De omvang van de algemene reserve/weerstandsvermogen van de GGD BZO is, zeker gezien de exploitatie-omvang, beperkt. Onder andere om deze reden is de GGD bezig met de uitvoering van de bestuursopdracht (wendbaar maken van de GGD). De risico-inventarisatie van 2021 resulteerde in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 510.000,- voor het Programma Publieke Gezondheid en ca. € 430.000,- voor het Programma Ambulancezorg. Een laag weerstandsvermogen betekent ook dat financiële tegenvallers van enige omvang niet uit de algemene reserve kunnen worden opgevangen.

Om risico's te beheersen wordt door de GGD BZO actief risicomanagement ontwikkeld. Elk trimester staat het management in de marap-gesprekken nadrukkelijk stil bij de ontwikkeling en ontstaan van relevante risico's, en welke maatregelen genomen moeten worden deze risico’s te beperken. Als belangrijkste nieuwe of toegenomen risico’s worden nu geïdentificeerd (programmabegroting 2022, pagina 63):

  • Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies betekent dat vaker tijdelijk een andere invulling van de taakuitvoering moet worden georganiseerd (bv. duurder personeel van derden / ZZP inhuren) om de noodzakelijke dienstverlening op peil te houden.
  • Het risico dat a.g.v. (belasting)wet- en regelgeving de kosten meer dan gemiddeld stijgen en/of tot een naheffing leiden. Toegenomen regeldruk maken dit risico pregnanter.
  • Het risico dat er zich beveiligingsproblemen voordoen. Hierbij te denken aan risico's van stroomuitval, cybercrime en andere situaties waarin systemen uitvallen en/of gegevens (tijdelijk) niet beschikbaar zijn of dat er schade ontstaat vanwege misbruik.
  • O.a. vanwege de verhoging per 2021 van de ABP-premie en de nog af te sluiten nieuwe CAO, is het risico van stijging van de salariskosten boven de indexering actueel.
  • Verder blijft er het risico van afname van bepaalde specifieke markt-taken voor derden (m.n. forensische diensten voor de politie) en de daaraan verbonden vergoeding.
  • De huidige Corona-crisis maakt duidelijk dat rampen en pandemieën een enorme impact op de werkzaamheden van de GGD kunnen hebben. Veelal zal het Rijk de kosten daarvan echter vergoeden, zoals ze nu ook voor de Coronakosten heeft toegezegd; de daarvoor toegekende vergoedingsregeling vanuit VWS geeft op dit moment vertrouwen dat alle extra kosten vergoed worden. Er bestaat echter wel het risico op meer werk en kosten op de langere termijn als gevolg van een verslechterde algemene gezondheidssituatie van de burgers in onze regio.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Geen behartiging van onze belangen op dit gebied en niet kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen waaronder het in stand houden van een GGD.

 

Alternatieven voor geen deelname

Het zoeken naar andere instanties die uitvoering kunnen geven aan onze wettelijke taken op het gebied van openbare gezondheidszorg. Volledig afzien van geen deelname is geen reële optie i.v.m. de in de Wet Publieke Gezondheid opgenomen eis dat de gemeente een GGD in stand moet houden.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Deelname aan het Algemeen Bestuur en commissies door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Algemeen bestuur en financiële commissie: lid: wethouder Peter Looijmans.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Jaarlijks structureel naar de raad voor begroting / jaarrekening ; daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

 

Financieel belang

Gemeentelijke bijdrage € 1.388.786,-

Prenataal huisbezoek vanaf 1-7-2022 € 6.603,-

Contracttaken Maatwerk 0-4 jaar € 43.395,-

Contracttaken Maatwerk 0-4 jaar 2021 € -2.755,-

Contracttaken Maatwerk 4-18 jaar € 6.466,-

Vroeghulptraject 2021 € 4.324,-

Wet verplichte GGZ € 32.910,-

Totaal € 1.479.729,-

 

GR Dienst Dommelvallei te Mierlo

 

Doel en openbaar belang

Dienst Dommelvallei is het samenwerkingsverband van de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. In deze dienst zijn de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning en control voor de drie gemeenten ondergebracht. Daarnaast hebben de gemeenten Son en Breugel en Nuenen taken met betrekking tot werk en inkomen, WMO, Jeugdwet en dienstverlening in Dienst Dommelvallei ondergebracht.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Bij de vorming van Dienst Dommelvallei is aangegeven dat de dienst moet leiden tot: meer kwaliteit, minder kwetsbaarheid, minder kosten en goed werkgeverschap.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

De dienstverlening groeit mee met de wensen van de deelnemende gemeenten. De vraag naar lokaal maatwerk neemt toe. Hieraan wordt medewerking verleend binnen de mogelijkheden die er zijn.
Integrale advisering wordt als steeds belangrijker ervaren, waardoor beleidsadviseurs zich steeds meer ontwikkelen als 'integrale business partners'.

 

Risico's

Te hoge verwachtingen en te snel resultaat willen zien. Daarbij zal een balans gezocht moeten worden tussen enerzijds dienstverlening aan de individuele deelnemers en efficiency en kwaliteit van het totaal anderzijds.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Bij geen deelname kunnen geen voordelen van de samenwerking behaald worden.

 

Alternatieven voor geen deelname

De werkzaamheden weer zelf als gemeente oppakken of in andere verbanden samenwerkingsmogelijkheden gaan zoeken.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.

Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit drie leden per college van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat de burgemeester J.C.J. van Bree en de wethouders G.J.A.H. van Gestel en H. v.d. Laar. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat, inclusief de voorzitter, uit een collegelid uit het AB per deelnemer en de gemeentesecretarissen van de deelnemers. Voor onze gemeente zijn dat burgemeester J.C.J. van Bree en gemeentesecretaris N. Scheltens.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Structureel jaarlijks tweemaal (begroting, jaarrekening); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

 

Financieel belang

Gemeentelijke bijdrage € 7.475.836,-

Bijdrage conform 1e begrotingswijziging € 464.256,-

Totaal € 7.940.092,-

De bedragen zijn met de kostprijsverhogende BTW verhoogd. Dit omdat Dienst Dommelvallei verplicht is om vanaf 2019 inclusief BTW te factureren.

 

GR Senzer te Helmond

 

Doel en openbaar belang

Senzer voert de Participatiewet uit voor de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel. De gemeente Geldrop-Mierlo maakt deel uit van deze arbeidsmarktregio. Ook de dienstverlening aan de Wsw-ers die voorheen in dienst waren van de Atlantgroep valt hieronder.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Wij verwachten dat Senzer passende arrangementen levert voor de doelgroep van de Participatiewet. Hierbij is een budgettair neutrale uitvoering het uitgangspunt. De beschikbare Buigmiddelen en Participatie-middelen van de gemeente Geldrop-Mierlo worden hier zo veel mogelijk benut. Hierbij merken wij op dat een deel van de Participatie-middelen beschikbaar is voor lokale projecten. Het verwacht resultaat is dat er uitstroom vanuit de bijstand wordt gerealiseerd en dat de Participatiewet rechtmatig en doelmatig wordt uitgevoerd binnen de daarvoor beschikbare budgetten.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

Met ingang van 1-1-2016 is de gemeente Geldrop-Mierlo toegetreden tot de GR Werkbedrijf Atlant-De Peel. Dit Werkbedrijf is een fusie van De Atlantgroep en het Werkplein in Helmond. De naam van de gemeenschappelijke regeling is per 1 oktober 2016 veranderd in Senzer. Het functioneren van Senzer is in 2019 geëvalueerd. De uitkomsten van deze evaluatie is samen met de komst van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) aanleiding geweest om de GR Senzer te actualiseren. Dit proces heeft in de jaren 2021-2022 plaatsgevonden, hetgeen per 01-01-2023 resulteert in een geactualiseerde GR Senzer en bijbehorende financiële afspraken

 

Risico's

Binnen de GR is afgesproken dat de samenwerkende gemeenten de te ontvangen BUIG– en participatiemiddelen aan Senzer beschikbaar stellen. Om te voorkomen dat er verliezen ontstaan is ons beleid er op gericht de dienstverlening van Senzer te beperken tot de bestaande financiële kaders. Wij zijn als deelnemer aan de gemeenschappelijke regeling volledig risicodrager voor eventuele tekorten van Senzer. Senzer beschikt over een beperkt eigen risicoreserve.


Afbreukrisico van geen deelname

N.v.t.

 

Alternatieven voor geen deelname

N.v.t.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Senzer is een gemeenschappelijke regeling waarin de gemeenten Helmond, Asten, Someren, Deurne, Laarbeek, Gemert-Bakel en Geldrop-Mierlo participeren.

Dagelijks Bestuur: wethouder P.J. Looijmans. Algemeen Bestuur: wethouder F.J.M.C. Stravers

 


Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Jaarlijks zullen het ondernemingsplan en de jaarcijfers aan de raad worden voorgelegd. Tevens worden maandelijks factsheets met actuele cijfers naar de raad gestuurd.

 

Financieel Belang

Gemeentelijke bijdrage  € 15.316.492,-.

Exploitatieresultaat 2022 bedraagt € 375.000,-.

 

GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven

 

Doel en openbaar belang

Het zo efficiënt mogelijk inzamelen en vermarkten van huishoudelijke afvalstoffen.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Optimale verhouding tussen geleverde dienstverlening en de tarieven die onze burgers betalen. Via zittingen in het bestuur optimaal invloed kunnen uitoefenen op de dienstverlening en transparantie van de kosten.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

In 2009 is door twee van de drie gemeenteraden besloten tot een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling die enkel nog zal bestaan uit gemeenten. De raad heeft in de vergadering van 17 december 2012 het college toestemming gegeven om een nieuwe Gemeenschappelijke regeling Cure aan te gaan. Deze nieuwe regeling is per 01-01-2013 in werking getreden. Vanaf 01-01-2014 is de uitvoering via de oprichting van Cure B.V. overgegaan naar de Gemeenschappelijke regeling Cure. Cure is daarom 100% overheidsgedomineerd. Vanaf die datum is een aantal taken (waaronder het vermarkten van afvalstoffen) overgedragen van de gemeenten naar Cure. Het Dagelijks Bestuur van Cure heeft daarop besloten om een Taskforce op te richten die haar gaat adviseren over mogelijke alternatieven om de gestelde doelen voor wat betreft hergebruik te halen. De Taskforce is opgegaan in een initiatief van andere Brabantse gemeenten, onder aanvoering van de provincie Noord-Brabant. Dit initiatief onderzoekt de mogelijkheden tot het realiseren van een nascheidingsinstallatie in Zuid-Oost-Brabant. 

 

Risico's

De visie op de samenwerking hoeft niet altijd bij alle drie de deelnemers hetzelfde te zijn. Financieel risico ligt bij de gemeenten (kostprijs constructie). 

 

Afbreukrisico van geen deelname

Wanneer we samenwerken met een andere afval inzamelaar kunnen we minder invloed uitoefenen op de dagelijkse bedrijfsvoering en zijn we minder flexibel. Zelfstandige uittreding betekent dat de andere deelnemers schadeloos gesteld moeten worden.

 

Alternatieven voor geen deelname

Overstappen op een andere Gemeenschappelijke Regeling of andere overheidsgedomineerde instelling die het volledige afvalbeheer verzorgt.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

In Cure participeren de gemeenten Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard.

Algemeen bestuur: lid: wethouder F.J.M.C. Stravers en wethouder G.J.A.H. van Gestel.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

De raad wordt geïnformeerd wanneer er veranderingen plaatsvinden in het takenpakket. De begroting van Cure wordt jaarlijks aan de raad voorgelegd.

 

Financieel belang

Kosten: € 3.912.904,-.

In 2022 is aan exploitatieresultaat 2019-2020 2021 € 100.827,- terugbetaald. 
Dit is al verwerkt in de jaarrekening 2021. 

Het nog te ontvangen exploitatieresultaat over 2022 ( € 550.374,-) is in deze jaarrekening verwerkt.   

 

GR PlusTeam te Geldrop

 

Doel en openbaar belang

Ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken in het kader van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015).

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Per 1 januari 2015 is de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) inwerking getreden. De gemeenten zijn daarmee verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp en uitgebreidere verantwoordelijkheden met betrekking tot ondersteuning en begeleiding in het kader van de Wmo en Veiligheid. Het PlusTeam richt zich op de ondersteuning en begeleiding van multi-problem huishoudens.  Met het PlusTeam is het doel om de zelfredzaamheid en zelfregie van kwetsbare burgers te verbeteren. Daarnaast wordt een veilig en positief opvoed- en opgroeiklimaat voor de jeugdigen van de gemeente gecreëerd. 

 

Veranderingen en ontwikkelingen

In 2022 is de herijkte opdracht voor het PlusTeam vastgesteld. Daarnaast is er een meerjarenbegroting 2023-2026 voor het PlusTeam opgesteld. 

 

Risico's

De totale Rijksbijdrage is een open eind financiering. De GR PlusTeam wordt daaruit betaald. Als er heel veel vragen komen, zal het PlusTeam overvraagd worden en zal er (tijdelijk) meer inzet ingekocht moeten worden bij andere aanbieders.

 

Afbreukrisico van geen deelname

De kosten van zorg aan multi-probleem gezinnen zullen duurder zijn als deze opdracht bij derden wordt neergelegd.

 

Alternatieven voor geen deelname

De inkoop zal dan bij andere aanbieders ingekocht moeten worden of vanuit detachering zal inzet georganiseerd moeten worden.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Deelname van de gemeente Waalre en de gemeente Geldrop-Mierlo.

 

Naam  Functie  Algemeen Bestuur Dagelijks Bestuur  
M. Sanders Wethouder X X  
K. Vortman Wethouder X X  
P. Looijmans Wethouder X    
S. v.d. Goor-Gelens Wethouder X    

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Jaarlijks wat betreft begroting en jaarrekening. Incidenteel op vraag van de gemeenteraad of het college.

 

Financieel belang

Uiteindelijk is de gemeentelijke bijdrage in 2022 uitgekomen op € 1.833.326,-. Het positieve resultaat van het PlusTeam over het boekjaar 2022 van € 204.434,- is als onverdeeld resultaat binnen de jaarstukken 2022 PlusTeam geboekt. 

Vennootschappen en coöperaties

Terug naar navigatie - Vennootschappen en coöperaties

NV Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag

 

Doel en openbaar belang

De BNG Bank is de bank van en voor (decentrale) overheden en instellingen op het gebied van wonen, zorg, onderwijs, energie en infrastructuur. De BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De BNG Bank stelt de publieke sector in staat maatschappelijke doelstellingen te realiseren.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

Het betalingsverkeer van de BNG Bank richt zich specifiek op zakelijke klanten in de publieke sector. De BNG Bank biedt een volledig pallet aan zakelijke producten. Digitaal, efficiënt en veiligheid staan hierbij centraal.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

Over het verslagjaar 2022 heeft de BNG een nettowinst gerealiseerd van € 300 miljoen. Dat is € 64 miljoen meer dan de nettowinst die een jaar eerder werd geboekt (in 2021 € 236 miljoen). Er wordt voorgesteld om € 139 miljoen aan dividend uit te keren (€ 2,50 per aandeel).  

 

Risico's

De BNG Bank is na de Staat een van de grootste emittenten van Nederland. Het door de bank uitgegeven schuldpapier heeft een credit rating AAA van Moody’s, en AA+ van Standard & Poor’s en AA+ van Fitch. Door deze topratings kan de BNG Bank tegen lage prijzen geld aantrekken op de geld- en kapitaalmarkt. Hierdoor kan de bank hun klanten lage tarieven bieden.

 

Afbreukrisico van geen deelname

N.v.t.

 

Alternatieven voor geen deelname

N.v.t.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Deelname door de aandeelhouders. Dit zijn uitsluitend overheden.

Als aandeelhouder: wethouder H. van de Laar.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

 

Financieel belang

In principe wordt het dividend jaarlijks uitgekeerd en heeft het dividend betrekking op het voorafgaande boekjaar. De dividenduitkering is afhankelijk van de resultaten. De BNG streeft niet naar een maximaal, maar naar een redelijk rendement op het eigen vermogen. 
De Staat is houder van de helft van de aandelen van de BNG. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.

De gemeente Geldrop-Mierlo bezit 30.186 aandelen à € 2,50 zijnde in totaal € 75.465,-.

Over het verslagjaar 2021 heeft de BNG een nettowinst gerealiseerd van € 236 miljoen. Er is voor € 127 miljoen aan dividend uitgekeerd. Er is per aandeel € 2,28 (in totaal € 68.824,08) ontvangen.   

 

BV Breedband Regio Eindhoven te Eindhoven

 

Doel en openbaar belang

Het verwerven, exploiteren, doen beheren en het beschikbaar stellen van een glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven voor bedrijven, organisaties en instellingen voor hun eigen gebruik of het beschikbaar stellen van capaciteit aan derden voor niet commerciële doeleinden.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

De aanleg van een glasvezelinfrastructuur draagt bij aan de "verglazing" van Geldrop-Mierlo, waardoor communicatie en uitwisseling van gegevens via de digitale snelweg sneller en eenvoudiger wordt.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

N.v.t.

 

Risico's

Het betreft een besloten vennootschap. De financiële positie is solide. Risico's zijn beperkt o.a. omdat de BV geen personeel in dienst heeft en onze gemeente voor nog geen half procent participeert in het maatschappelijk kapitaal. De werkzaamheden kunnen ook door commerciële, concurrerende partijen worden uitgevoerd, waardoor er altijd een risico blijft bestaan.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Gelet op de hoogte van de participatie is het afbreukrisico bij geen deelname gering.

 

Alternatieven voor geen deelname

N.v.t.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Via de algemene vergadering van aandeelhouders.

Wethouder H. v.d. Laar woont namens de gemeente Geldrop-Mierlo de algemene vergadering van aandeelhouders bij.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Jaarlijks bij de begroting en jaarrekening.

 

Financieel belang

Het dividend wordt zeer incidenteel uitgekeerd, in 2022 € 0,-.

De gemeente Geldrop-Mierlo heeft 95.000 aandelen van € 1,- per stuk.

 

Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - Stichtingen en verenigingen

Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond

 

Doel en openbaar belang

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost is een samenwerkingsverband tussen gemeenten, (justitiële) overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Het doel is de verbetering van veiligheid en leefbaarheid in de 21 gemeenten in Brabant Zuidoost. Het is van belang om onderscheid te maken tussen het zorg- en veiligheidshuis als professionele netwerkorganisatie en het zorg- en veiligheidshuis als facilitator voor ketenpartners. Het landelijk kader richt zich specifiek op het zorg- en veiligheidshuis als netwerkorganisatie van verschillende partners in de zorg-, de strafrechtketen en gemeenten, gericht op een ketenoverstijgende persoons-, systeem- en gebiedsgerichte aanpak van, of advisering rondom, complexe problematiek. In de rol van facilitator biedt de netwerkorganisatie aan ketenpartners de mogelijkheid om werkplekken te huren in een kantoor. Het zorg- en veiligheidshuis Brabant-Zuidoost is in de kern een smalle organisatie. Haar professionaliteit ligt op het gebied van procesregie, advisering en informatievoorziening.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

De kracht van het zorg- en veiligheidshuis is een goede samenwerking tussen de verschillende organisaties om problemen op het gebied van veiligheid beter aan te pakken. Daarbij behouden alle partners hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden. Problemen worden in een mix van preventie, repressie en zorg aangepakt. Zo wordt geprobeerd potentieel grote problemen klein te houden. De casussen worden aangepakt middels de werkwijze Casus Op Maat en de Persoonsgerichte Aanpak. Daarnaast stimuleert en ondersteunt het zorg- en veiligheidshuis de gemeenten om in de toekomst gebruik te maken van het escalatiemodel in de zorg- en veiligheidsketen AVE (aanpak voorkoming escalaties) en dit lokaal te implementeren.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

In 2016 is de rechtsvorm van het Zorg- en Veiligheidshuis gewijzigd en is de Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost opgericht. Besloten werd om hierin deel te nemen. In 2016 is gestart met de methodiek Persoonsgerichte Aanpak (PGA) voor een effectieve aanpak van hotshots (kopstukken/-sleutelfiguren). Deze systeemaanpak richt zich op daders van HIC-feiten, problematische jeugdkopstukken en andere personen die via de driehoek als veiligheidsprobleem zijn aangewezen. In 2016 is in het zorg- en veiligheidshuis de Expertisetafel Radicalisering ingericht. Dit overleg is beschikbaar voor ondersteuning, advies en COM-zaken voor de schaalgrootte Oost Brabant voor wat betreft signalen/cases met betrekking tot radicalisering. Vanaf begin 2018 is de naam gewijzigd in Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost.

 

Risico's

Alle 21 gemeenten uit de regio nemen deel aan de Stichting en dragen daaraan bij.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Er kan dan geen gebruik worden gemaakt van de voordelen die het zorg- en veiligheidshuis kan bieden, zoals informatie, expertise en menskracht. Bepaalde organisaties hebben ook aangegeven geen capaciteit te hebben om deel te nemen aan overlegstructuren in alle afzonderlijke gemeenten.

 

Alternatieven voor geen deelname

De gemeente moet dan zelf meer regelen en kan geen beroep meer doen op inbreng van bepaalde maatschappelijke instanties en strafrechtpartners.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Samenwerking met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.

Alle gemeenten vaardigen een wethouder zorg of een burgemeester af als lid van het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur kiest uit hun midden – per basisteam – een wethouder zorg en een burgemeester als lid van het Dagelijks Bestuur. In 2018 werden de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur door voorzitter burgemeester P. Verhoeven (Heeze-Leende) en wethouder P.J. Looijmans namens de gemeenten die behoren tot het basisteam Dommelstroom.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

 

Financieel belang

Gemeentelijke bijdrage € 10.147,-

 

Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot

 

Doel en openbaar belang

Inkoopuitgaven maken een groot deel uit van de jaarlijkse begroting. Door samenwerking kunnen gemeenten hun inkoop professionaliseren. Daarnaast vertaalt de kwaliteit van inkoop zich direct in de kwaliteit van producten, diensten en werken. Integer en efficiënt inkopen heeft een positieve uitstraling naar burgers, het bedrijfsleven en de eigen medewerkers. Goed ingerichte inkoopprocessen vergroten het vertrouwen van de samenleving in de manier waarop gemeenschapsgeld wordt besteed.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

De Aanbestedingswet 2012 (Aw 2012) laat voldoende ruimte over om eigen beleid te voeren op het gebied van inkopen en aanbesteden. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid waarborgt de naleving van wet- en regelgeving, een doelmatige inkoop en bestuurlijke integriteit. Het inkoopbeleid gaat uit van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur: openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid. Door gebruik te maken van objectieve voorwaarden, kunnen gemeenten de keuze voor een leverancier verantwoorden. Deze helderheid biedt ook voordelen voor ondernemers, die weten waar ze aan toe zijn.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

Voor de diensten van BIZOB is per 1 januari 2019 BTW verschuldigd. Deze komt voor rekening van de gemeente.

 

Risico's

Door deel te nemen aan BIZOB wordt het risico op juridische procedures door onjuiste inkoop- en aanbestedingstrajecten verkleind.

 

Afbreukrisico van geen deelname

De aansluiting bij BIZOB is een keuze voor continuïteit in organisatorische en personele zin voor de invulling van de inkoopfunctie. Naast het mislopen van de mogelijk gunstigere prijzen en/of hogere kwaliteit, ligt er een afbreukrisico op gebied van efficiencyverbetering, rechtmatigheid en een versterking van de expertise.

 

Alternatieven voor geen deelname

In plaats van aansluiting bij BIZOB kan ook gekozen worden voor het volledig intern invullen van de inkoopfunctie. Daarnaast kan een commercieel inkoopbureau worden ingehuurd om gelijksoortige ondersteuning te bieden.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

Het verzorgingsgebied van BIZOB is ingedeeld in vijf clusters, te weten: 1. BOV en De Kempen; 2. Dommelvallei+ en A2; 3. Peelgemeenten; 4. Noordoost; 5. Overig, aangesloten organisaties niet zijnde gemeenten. 

BIZOB is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten. Vanuit elke aangesloten gemeente zit iemand in de Vergadering van Aangeslotenen. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. Vanuit de Dommelvallei+ en A2 zijn dat burgemeester P. Verhoeven van Heeze-Leende en wethouder H. van de Laar van Geldrop-Mierlo.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

Incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen.

 

Financieel belang

Gebaseerd op aantal afgenomen dagen voor € 656,- per dag:

standaard 6 dagen x 42 weken € 165.312,-

extra geleverde dagen (80,58) € 52.860,-

Totaal € 218.172,-


In 2022 is de bestemming resultaat 2021 van € 23.959,- ontvangen.

 

Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen.

 

Doel en openbaar belang

De Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland (Regionaal Inlichtingen en Expertise Centrum) is een samenwerkingsverband voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit tussen de politie, het OM, de belastingdienst, FIOD Inspectie SZW, Douane, IND, Kmar en gemeenten. Om vorm te geven aan deze samenwerking is er een convenant afgesloten tussen deze convenantspartijen.
Het doel van de samenwerking is het door middel van een bestuurlijke en geïntegreerde aanpak van georganiseerde criminaliteit waarbij zoel individuele daders als criminele samenwerkingsverbanden worden aangepakt. Daarnaast worden ook bestuursrechtelijke en fiscale middelen ingezet om deze vormen van misdaad te bestrijden.

Het RIEC werkt voor alle gemeenten in de Provincies Brabant-Zeeland. De financiering van Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland wordt door alle gemeenten middels een vaste bijdrage en een bijdrage per inwoner gefinancierd. Daarnaast dragen de Provincies bij en de politie. 

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

De meerwaarde van een samenwerkingsverband zoals de Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland is dat de kennis en kunde van de verschillende partijen in deze keten gebundeld wordt. Hiermee wordt de informatiepositie versterkt en kan men gebruik maken van de juiste interventies voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit.
Op grond van het convenant kunnen gegevens met elkaar worden uitgewisseld en kunnen signalen met betrekking tot ondermijning worden verrijkt.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

In 2020 is er een nieuw convenant ‘bondgenootschap van gemeentelijke en provinciale overheden tegen ondermijning in Brabant-Zeeland’ afgesloten. Dit convenant vormt een aanvulling op het eerdere convenant van het RIEC convenant ten behoeve van bestuurlijke en geïntegreerde aanpak georganiseerde criminaliteit, bestrijding handhavingsknelpunten en bevordering integriteitsbeoordelingen’ uit 2014. De samenwerking strekt zich daarmee uit over twee Provincies en integreerde de werkzaamheden van de Taskforce (integrale aanpak en innovatie) met die van de RIEC’s (informatiedeling en juridische ondersteuning).
In 2019 is er een basisteam programmaleider aangetrokken voor basisteam Dommelstroom gemeenten te helpen bij de aanpak van ondermijning. Ook is in 2020 gestart met het Dommelstroom Interventie Team (DIT) waarmee ook op het gebied van controle en handhaving meer ingezet kan gaan worden op de aanpak van ondermijnende criminaliteit.

 

Risico's

Alle gemeenten in het werkgebied van het RIEC Brabant-Zeeland zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de financiering hiervan. Zonder financiering kan de aanpak hiervan niet verder vormgegeven worden.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Als de gemeente besluit geen financiering meer ter beschikking te stellen aan het RIEC dan is de gemeente individueel verantwoordelijk voor de aanpak van ondermijning. De aanpak van ondermijning is complex en er zijn vele spelers mee gemoeid. Juist de samenwerking en het feit dat er bij het RIEC expertise aanwezig is voor de aanpak van ondermijning heeft grote meerwaarde voor gemeenten. Het is dusdanig complex en groot dat dit als individuele gemeenten niet hanteerbaar is. Daarnaast is er m.n. in Brabant sprake van grootschalige ondermijnende criminaliteit o.a. op het gebied van drugshandel.

 

Alternatieven voor geen deelname

De gemeente is dan genoodzaakt zelf acties op te zetten en uit te voeren. Hiervoor zou zeer veel ambtelijke capaciteit nodig zijn op verschillende gebieden (juridisch, financieel, bestuursrechtelijk etc). Daarnaast moeten er nieuwe convenanten en samenwerkingsverbanden worden opgericht om de samenwerking vorm te geven omdat men bij de aanpak van ondermijning samenwerkt met veel partijen waaronder het OM, de politie, de belastingdienst, FIOD etc. In de praktijk zou dit vele malen duurder zijn. Ook zou er minder kwaliteit geleverd kunnen worden omdat er minder specialistische capaciteit beschikbaar zou zijn.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

De gemeenten in werkgebied Oost Brabant (Driehoek Uden, Oss, Helmond, Eindhoven ’s-Hertogenbosch) werken samen binnen het RIEC Oost-Brabant. De taskforce RIEC en het convenant ‘bondgenootschap van gemeentelijke en provinciale overheden tegen ondermijning in Brabant-Zeeland’ heeft een werkgebied van de Provincies Brabant en Zeeland.

De gemeenten zijn vertegenwoordigd in het regionaal overleg Oost Brabant waarin over openbare orde en veiligheid wordt gesproken. Daarnaast is er de bestuurlijke regiegroep Oost Brabant. Uit elk basisteam neemt hieraan één Burgemeester deel. In 2022 werd deze rol ingevuld door Burgemeester Gaillard van Son en Breugel als voorzitter van het Driehoeksoverleg basisteam Dommelstroom.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

De raad wordt tweemaal per jaar bijgepraat door middel van een voortgangsrapportage er het actieplan ondermijning.

 

Financieel belang

Gemeentelijke bijdrage € 38.141,- .

Overig

Terug naar navigatie - Overig

Overig

Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)

 

Doel en openbaar belang

Het versterken van een goed woon- en leefklimaat voor onze inwoners en het bevorderen van een bloeiende economie c.q. versterken van het vestigingsklimaat. In de samenwerkingsagenda 2018-2025 zijn vier thema’s benoemd, waarop we door samenwerking het verschil kunnen maken. Het betreft de thema’s economie, wonen, evenementen en voorzieningen en ruimte.

 

Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij

De samenwerkingsagenda is vormgegeven vanuit een samenbindend concept met als doel te zorgen voor een hoge kwaliteit van leven voor onze inwoners en voor een bloeiende economie. De samenwerkingsagenda houdt nadrukkelijk verband met de Brainportstrategie. Er wordt nadrukkelijk ingezet op complementariteit en het voorkomen van dubbelingen met andere samenwerkingsverbanden.

 

Veranderingen en ontwikkelingen

Na een evaluatie in 2017 is besloten de samenwerking uit te breiden. De samenwerking op de thema's economie en wonen is uitgebreid met samenwerking op het thema voorzieningen en evenementen en het thema ruimte.

 

Risico's

De samenwerking is niet in een juridische constructie gegoten. Hierdoor blijven de raden hun bevoegdheden onverkort behouden. Dat betekent dat de negen afzonderlijke raden steeds een gelijkluidend besluit moeten nemen. Het is ook niet mogelijk om een deel van de agenda te accorderen.

 

Afbreukrisico van geen deelname

Niet deelnemen betekent dat de gemeente Geldrop-Mierlo zich buiten sluit in het stedelijk gebied en niet profiteert van de afspraken die met andere partners zijn/worden gemaakt.

 

Alternatieven voor geen deelname

Alternatief voor het niet participeren in het stedelijk gebied zou samenwerking met andere partners kunnen zijn. Subregio De Peel of de A2-gemeenten zouden dan in beeld kunnen komen.

 

Bestuurlijke betrokkenheid en vertegenwoordiging

In het Stedelijk Gebied Eindhoven, werken negen gemeenten samen. Er is geen zelfstandige bestuurlijke entiteit gecreëerd. Besluitvorming vindt in de negen gemeenteraden plaats. Voorbereiding van de besluitvorming vindt plaats in het bestuurlijk platform en de diverse portefeuillehoudersoverleggen.

De beslissingsbevoegdheid is bij de gemeentebesturen gebleven. In de voorbereidende organen heeft zitting: burgemeester J.C.J. van Bree (bestuurlijk platform). In het portefeuillehoudersoverleg Voorzieningen en evenementen vertegenwoordigt wethouder F.J.M.C. Stravers onze gemeente. In de andere portefeuillehoudersoverleggen, Economie, Wonen, Ruimte, is wethouder G.J.A.H. van Gestel onze vertegenwoordiger.

 

Frequentie van terugkoppeling naar de raad

De gemeentelijke vertegenwoordigers in het bestuurlijk platform en de portefeuillehoudersoverleggen geven van tijd tot tijd in de gemeenteraad de stand van zaken aan. Daarnaast worden er vanuit het SGE jaarlijks twee conferenties georganiseerd, waarop de raadsleden hun input voor de agenda van de samenwerking kunnen leveren.

 

Financieel belang

Secretariaat: € 26.191,-

 

Tabel verbonden partijen

Terug naar navigatie - Tabel verbonden partijen
Verbonden Partijen Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2021 2021 2021 2022 2022 2022
Gemeenschappelijke regeling
Metropoolregio Eindhoven (MRE) 14.324.968 14.426.667 598.348 14.449.317 13.786.189 469.458
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) 3.265.823 5.149.541 836.725 1.012.315 5.536.091 0
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) 2.144.989 41.762.897 -72.817 onbekend onbekend onbekend
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant Zuidoost (GGD) 4.710.000 29.000.000 15.000 5.465.592 26.123.076 412.000
Dienst Dommelvallei 635.000 3.427.000 213.000 550.000 5.277.000 215.580
Senzer 2.867.000 11.243.000 -9.312.000 onbekend onbekend onbekend
Cure Afvalbeheer -1.152.100 36.621.115 -1.152.100 998.361 onbekend onbekend
Plusteam 0 540.000 0 0 378.000 0
Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) 5.062.000.000 144.031.000.000 236.000.000 4.615.000.000 107.459.000.000 300.000.000
Breedband Regio Eindhoven 4.041.482 3.020.092 149.101 4.611.869 2.628.765 399.203
Stichtingen en verenigingen
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost 477.217 165.378 386.315 onbekend onbekend onbekend
Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) 1.405.076 1.139.797 1.003.218 362.830 1.209.552 613.915
Taskforce-RIEC Brabant Zeeland nvt nvt 0 nvt nvt 0