Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. De voorlopige aangifte voor 2022 is betaald in boekjaar 2022. 

Met de belastingdienst is de afstemming voor de uitgangspunten van de aangiften gemaakt en de VastStellingsOvereenkomst (VSO) voor de Grondexploitaties is in 2021 ondertekend.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn”.

Wijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de raad worden voorgelegd. Als dit niet meer mogelijk is, zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de raad valt. De toelichting van het BADO zegt hierover:
“Strikt genomen gaat het hier om onrechtmatige uitgaven omdat de overschrijding strijdig is met artikel 189, lid 4 van de Gemeentewet. Deze overschrijdingen (en onderschrijdingen) moeten goed herkenbaar in de jaarrekening worden opgenomen (Kadernota Rechtmatigheid BBV). Door het vaststellen van de jaarrekening waarin die uitgaven wel zijn opgenomen, autoriseert de raad alsnog de betreffende uitgaven.
Het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven. Het is in zijn algemeenheid niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijdingen betrekt bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven. Wel moet de accountant deze in het verslag van bevindingen, waarvan het college in de jaarrekening heeft gemeld dat ze nog moeten worden geautoriseerd, aan de orde stellen. De accountant moet daartoe in elk geval aangeven of het overzicht ex artikel 28 BBV volledig is of niet."

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven. Uit het overzicht baten en lasten op de voorgaande pagina’s, en hieronder gecomprimeerd weergegeven, blijkt dat er bij 6 programma's een overschrijding op de lasten is. De bedragen in onderstaande tabel moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting 2022 na wijziging Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Programma 1. Gebiedsgericht werken 4.800 4.678 -122
Programma 2. Economie en vastgoed 1.008 1.000 -8
Programma 3. Veiligheid en handhaving 2.167 2.126 -41
Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking 4.060 4.609 548
Programma 5. Werk en inkomen 22.187 22.608 421
Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur 16.746 16.827 81
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs 18.493 18.603 110
Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu 11.798 11.799 1
Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer 4.223 3.905 -318
Programma 10. Bouwen en wonen 36.941 19.527 -17.413
Programma 11. Financiën en belastingen 21.003 21.023 20
Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking (€ 548.000 ,-)

De overschrijding op de lasten heeft 2 oorzaken. De eerste betreft een storting in de voorziening voor de wethouderspensioenen. De hoogte van de voorziening wethouderspensioenen wordt bepaald op basis van zogenaamde actuariële waardeberekeningen. In de nieuwe actuariële berekeningen is rekening gehouden met ten eerste het feit dat de pensioenen twee keer geïndexeerd zijn in 2022. Ten tweede is in de huidige berekeningen uitgegaan van een andere sterftetabel, omdat de levensverwachting nu hoger ligt dan vroeger. We zijn verplicht om de voorziening te vullen op basis van toekomstige verplichtingen. Daarnaast zijn de afdracht van de leges naar het Rijk hoger. Dit komt omdat er meer leges zijn afgegeven. Hier staan inkomsten tegenover. Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid, maar deze telt conform het controleprotocol niet mee voor het oordeel (kostenoverschrijdingen worden grotendeels gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten of is passend binnen het bestaand beleid).

Programma 5. Werk en inkomen (€ 421.000 ,-)

De overschrijding op de lasten heeft te maken met de opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne. Tegenover de kosten die gemaakt zijn, staan inkomsten. Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid, maar deze telt conform het controleprotocol niet mee voor het oordeel (kostenoverschrijdingen worden grotendeels gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten).

Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur (€ 81.000,-)

De beschikbare spelmaterialen en sportattributen zijn vervangen en aangevuld op de huidige wensen van de sportaanbieders. De spelmaterialen voldoen weer aan het gewenste spelaanbod.  De grotere sportmaterialen worden jaarlijks extern gekeurd op gebreken en bij afkeur vervangen. De afkeur is hoger dan gemiddeld doordat de afschrijvingstermijnen gelijk lopen.  In 2022 zijn een groot aantal sportmaterialen vervangen, waaronder vervangingen die gepland stonden tijdens de afgelopen coronajaren. Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid, maar deze telt conform het controleprotocol niet mee voor het oordeel (passend binnen het bestaand beleid).

Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs (€ 110.000,-)

De lastenoverschrijding zit met name op jeugdzorg met verblijf. Dit is een open einde regeling en daarom niet onrechtmatig.

Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu ( € 1.000,-)

De lastenoverschrijding is minimaal en passend binnen het bestaand beleid. 

Programma 11. Financiën en belastingen ( € 20.000,-)

De lastenoverschrijding wordt veroorzaakt door een storting in de voorziening oninbare debiteuren. Dit is passend binnen het bestaand beleid.

Begrotingsrechtmatigheid investeringen en projecten
In het overzicht van investeringen en projecten staan 10 kredieten met een lichte budgetoverschrijding. In alle gevallen zijn de overschrijdingen < 10% van het geraamde budget. Met de raad is bij de Meerjarenbegroting 2009-2012 de afspraak gemaakt dat bij overschrijdingen tot 10% volstaan kan worden met meldingen via de tussentijdse rapportages of jaarrekening. De 10%-regeling kwam voort uit de wens van de raad dat kredieten scherper/realistischer geraamd worden.

Het betreft:

  • Vervanging Kunstgrasbanen Tennispark Coevering
  • Vervanging kunstgrasmat/afrastering hockey 1 Bronzenwei
  • Vervangingswerkzaamheden Standerdmolen Mierlo
  • Vervangen firetdoek sporthal De Weijer
  • Snelheidsremmende maatregelen Dickbierweg
  • Aankoop percelen grond ten westen Fazantlaan Mierlo
  • Installaties brandweerkazerne Mierlo
  • Riolering bestrijding wateroverlast jaar 2022


Daarnaast zijn er nog twee kredieten met een budgetoverschrijding die > 10% van het geraamde budget. 

Het betreft:

  • Vervanging Kunstgrasbanen Tennispark Coevering
    Door een terugbetaling van de SPUK van eerdere jaren, is er een overschrijding ontstaan. Het gaat om een overschrijding van € 16.000,-.
  • Fietsstraat Zomerland
    Na de inspraakprocedure zijn er aanvullende verkeersmaatregelen gerealiseerd. De verkeersremmende maatregelen zijn hoger uitgevallen dan verwacht. Het gaat om een overschrijding van € 29.000,-.



Analyse overzicht van baten en lasten

Programma 1. Gebiedsgericht werken

Terug naar navigatie - Programma 1. Gebiedsgericht werken
1. Gebiedsgericht werken I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -4.135.000
Realisatie 2022 -4.011.000
Saldo 124.000
Lasten openbare orde en veiligheid
Handhaving I -29.000
Overschrijding op deze budgetten komt voort uit; ten eerste een overschrijding van het budget ten behoeve van milieutoezicht door de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB). Door meer binnengekomen klachten en meldingen en de juridische afhandeling die daarmee gemoeid gaat, is € 10.000,- overschreden. Ten tweede is het handhavingsbudget met € 19.000,- overschreden. Dit betreft inhuurkosten. Zij hebben het eerste deel van 2022 nog toezicht gehouden op de toen nog geldende maatregelen omtrent corona. Ook hebben zij een onderbezetting bij de Boa’s deels helpen opvangen.
Dierenbescherming S -24.000
Sinds 2022 verzorgt de Stichting Regionale Opvang Zwerfdieren Eindhoven op een nieuwbouwlocatie de opvang van zwerfdieren vanuit Geldrop-Mierlo. Dit heeft gezorgd voor een stijging in de kosten. Dit sluit echter wel aan op de afspraken van een hiervoor in 2021 afgesloten regionaal convenant.
Directe salariskosten taakveld Openbare orde en veiligheid I -69.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I 28.000
Totaal lasten openbare orde en veiligheid -94.000
Baten openbare orde en veiligheid
Overige verschillen < € 25.000,- I -2.000
Totaal baten openbare orde en veiligheid -2.000
Lasten samenkracht en burgerparticipatie
Wijkaccommodaties I 53.000
Eind 2022 zijn de kosten voor energie sterk gestegen. In de tweede Turap is daarom een bedrag opgenomen van € 20.000,-om acute problemen met betrekking tot de betaling van energie bij maatschappelijke organisaties op te vangen. In gesprek met verschillende maatschappelijke organisaties bleek het in alle gevallen mogelijk te zijn om aan betalingsverplichtingen te voldoen totdat de gemeente in december 2022 een besluit had genomen over 'Hulp op Maat'. Hulp op maat is de subsidieregeling waarmee maatschappelijke organisaties vanaf 1/1/23 met terugwerkende kracht (grotendeels) worden gecompenseerd voor gestegen energietarieven. Het in de Turap opgenomen bedrag is dus niet uitgegeven in 2022. Voor de kern Geldrop is voor het plan accommodatiebeleid een bedrag van € 30.000,- gereserveerd. De uitvoering van het accommodatiebeleid is doorgeschoven naar het jaar 2023, waardoor dit bedrag nog niet is uitgegeven in het jaar 2022.
Wmo I 24.000
Op alle Wmo-budgetten is de bezuinigingsopgave van de Taskforce Sociaal Domein van toepassing, om die reden is er extra kostenbewust gekeken naar de reguliere uitgaven. Hieruit is onder andere een incidenteel voordeel ontstaan bij de uitvoering van het jaarlijkse Cliëntervaringsonderzoek Wmo en Jeugd. We hebben dit onderzoek voor het jaar 2022 nog eenmaal uitgevoerd op minder intensieve wijze waardoor we budget over hielden.
Mantelzorg I 70.000
In de nasleep van corona was het niet realiseerbaar om de geregistreerde jonge en volwassen mantelzorgers op de gewenste uitgebreidere manier te ondersteunen. De aanvullende middelen die daarvoor beschikbaar waren zijn daarom niet besteed. In de tweede helft van 2022 hebben wel alle voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden om in 2023 de gemeentelijke wijze van mantelzorg ondersteuning opnieuw te positioneren. Deze werkzaamheden konden naast de reguliere invulling van individuele en collectieve mantelzorgondersteuning worden betaald uit de reguliere begroting.
Preventief jeugdbeleid I 52.000
In verband met de nasleep van corona is er in 2022 sprake geweest van verminderde inzet op een aantal projecten en of thema's binnen het preventief jeugdbeleid. Zo hebben er minder bijeenkomsten in het kader van Ouderwijzer plaatsgevonden en was er geen inzet op de scholing kindermishandeling. Daarnaast was er nog sprake van een onvoorziene post preventief jeugdbeleid, echter met de komst van het budget Nationaal Programma Onderwijs, waarmee we extra hebben kunnen inzetten op een aantal preventieve projecten, hebben we de onvoorziene post niet besteed.
Buurtsportcoaches I 24.000
In het begin van het jaar hebben de buurtsportcoaches minder kunnen uitvoeren in verband met corona. In eerste instantie is het budget voor het sportgala opgenomen op dit budget, het boeken van de facturen is echter gebeurd op Ondersteuning sportbeoefening omdat het daar thuis hoort.
Wijkontwikkelingsplannen I 56.000
De opvang van Oekraïense vluchtelingen zorgde voor veel extra werk. Hierdoor zijn werkzaamheden voor de wijkontwikkelingsplannen vertraagd en is minder budget gespendeerd.
Directe salariskosten taakveld Samenkracht en burgerparticipatie I -90.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I 27.000
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie 216.000
Baten samenkracht en burgerparticipatie
Onderhoud kinderopvangaccommodaties I 34.000
In 2022 is een nieuw huurcontract gesloten voor een accommodatie kinderopvang en waarvoor de laatste vijf jaar geen huur was geïnd. De verwachte opbrengsten waren wel jaarlijks als nog te ontvangen verantwoord, maar de uiteindelijke huuropbrengsten zijn uiteindelijk hoger uitgevallen.
Onderhoud Gemeenschapshuis Zesgehuchten I -25.000
In het verleden is het stichtingsbestuur opgestapt en is het pand teruggekomen naar de gemeente. De ruimten zijn daarna niet volledig verhuurd en één ruimte is verhuurd als peuterspeelzaal. Deze huuropbrengsten (€ 11.700,-) worden nu verantwoord op de post peuterspeelzalen.
Overige verschillen < € 25.000,- I -12.000
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie -3.000
Lasten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten mutatie reserves 0
Baten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I 8.000
Totaal baten mutatie reserves 8.000
Totaal 124.000

Programma 2. Economie en vastgoed

Terug naar navigatie - Programma 2. Economie en vastgoed
2. Economie en vastgoed I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -263.000
Realisatie 2022 -336.000
Saldo -73.000
Lasten economische ontwikkeling
Overige verschillen < € 25.000,- I -24.000
Totaal lasten economische ontwikkeling -24.000
Baten economische ontwikkeling
Overige verschillen < € 25.000,- I 13.000
Totaal baten economische ontwikkeling 13.000
Lasten bedrijfsloket en -regelingen
Overige verschillen < € 25.000,- I -1.000
Totaal lasten bedrijfsloket en -regelingen -1.000
Baten bedrijfsloket en -regelingen
Overige verschillen < € 25.000,- I -3.000
Totaal baten bedrijfsloket en -regelingen -3.000
Lasten economische promotie
Villagemarketing I 24.000
Er is minder onderhoud nodig geweest bij de fysieke objecten die ingezet worden voor villagemarketing.
Overige verschillen < € 25.000,- I 28.000
Totaal lasten economische promotie 52.000
Baten economische promotie
Overige verschillen < € 25.000,- I -18.000
Totaal baten economische promotie -18.000
Lasten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I -19.000
Totaal lasten mutatie reserves -19.000
Baten mutaties reserves
Mutaties reserves Recreatie & toerisme I -59.000
Er is minder onttrokken aan de Reserve R&T omdat er nauwelijks uitgaven zijn geweest voor Stichting Villagemarketing m.b.t. onderhoud fysieke objecten. Tevens heeft St Geldrop Anders geen subsidie ontvangen.
Overige verschillen < € 25.000,- I -13.000
Totaal baten mutatie reserves -72.000
Totaal -73.000

Programma 3. Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Programma 3. Veiligheid en handhaving
3. Veiligheid en handhaving I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -2.045.000
Realisatie 2022 -1.968.000
Saldo 77.000
Lasten crisisbeheersing en brandweer
Overige verschillen < € 25.000,- I 41.000
Totaal lasten crisisbeheersing en brandweer 41.000
Baten crisisbeheersing en brandweer
Overige verschillen < € 25.000,- I 36.000
Totaal baten crisisbeheersing en brandweer 36.000
Totaal 77.000

Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking

Terug naar navigatie - Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -3.458.000
Realisatie 2022 -3.947.000
Verklaring van het saldo -489.000
Lasten bestuur
Bestuurlijke samenwerking S/I 47.000
We hebben een onderschrijding op het MRE-budget. Dit wordt mede veroorzaakt door een teruggave uit 2021. Daarnaast is er bij bestuurlijke samenwerking budget beschikbaar voor andere samenwerkingsverbanden (o.a. Stedelijk gebied en Van Gogh Nationaal Park). Dit budget is niet geheel besteed.
Wet open overheid (Woo) I 61.000
De implementatie van de Wet open overheid (Woo) is een gezamenlijk project van Geldrop-Mierlo, Nuenen c.a., en Son en Breugel. Omdat binnen geen van de organisaties capaciteit aanwezig was, is eerst een projectleider aangetrokken die in september is gestart. Financiering van de projectleider vindt plaats uit de door het rijk beschikbaar gestelde gelden voor de implementatie van de Woo. Elke gemeente betaalt 1/3 deel. In 2022 zijn dit de enige kosten geweest, waardoor er ongeveer € 61.000,- is overgehouden.
Voorziening APPA I -757.000
De hoogte van de voorziening wethouderspensioenen wordt bepaald op basis van zogenaamde actuariële waardeberekeningen. Bij deze berekeningen is een rekenrente gehanteerd van 2,472%. Vorig jaar bedroeg deze 0,528%. De stijging van de rekenrente leidt op zich tot een daling van de benodigde voorziening. Er zijn echter een aantal factoren die een omgekeerd effect hebben op de benodigde hoogte. In de nieuwe actuariële berekeningen is rekening gehouden met: ten eerste het feit dat de pensioenen twee keer geïndexeerd zijn in 2022. Ten tweede is in de huidige berekeningen uitgegaan van een andere sterftetabel, omdat de levensverwachting nu hoger ligt dan vroeger. In de toekomst zullen we ieder jaar een actuele berekening opvragen om grote stortingen of onttrekkingen zo veel mogelijk te voorkomen. In 2022 is er € 866.782,- toegevoegd aan de voorziening, terwijl € 110.000,- standaard begroot is.
Directe salariskosten taakveld Bestuur I 228.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I -10.000
Totaal lasten bestuur -431.000
Baten bestuur
Wet open overheid (Woo) I -41.000
Omdat er minder kosten zijn gemaakt, is er ook minder doorbelast aan de gemeenten Nuenen c.a. en Son en Breugel. Dit nadeel valt weg tegen het voordeel op de lasten (zie hierboven).
Overige verschillen < € 25.000,- I 3.000
Totaal baten bestuur -38.000
Lasten burgerzaken
Leges burgerzaken I -39.000
In 2022 kennen we een stijging van huwelijken en verstrekking van legitimatiebewijzen hierdoor zijn meer kosten gemaakt dan begroot, daar staat tegenover dat we ook meer leges hebben ontvangen dan begroot.
Directe salariskosten taakveld Burgerzaken I -80.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I 1.000
Totaal lasten burgerzaken -118.000
Baten burgerzaken
Leges burgerzaken I 97.000
In 2022 kennen we een stijging van het aantal huwelijken (bijna 11%) en verstrekkingen van legitimatiebewijzen (bijna 8%) ten opzichte van voorgaand jaar.
Overige verschillen < € 25.000,- I 1.000
Totaal baten burgerzaken 98.000
Totaal -489.000

Programma 5. Werk en inkomen

Terug naar navigatie - Programma 5. Werk en inkomen
5. Werk en inkomen I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -11.999.000
Realisatie 2022 -10.374.000
Saldo 1.625.000
Lasten inkomensregelingen
Bijzondere bijstand I -41.000
Door het stijgen van de energielasten en hoge prijsindexering hebben meer mensen een beroep gedaan op de mogelijkheid om voor noodzakelijke kosten bijstand aan te vragen.
Bbz levensonderhoud (pre)starter I 406.000
Verschil per saldo op dit budget ca. € 48.000,- (zie batenkant, ca. € 358.000,-). Dit is te verklaren uit het afboeken van een ten onrechte opgevoerde factuur uit 2018 en het niet gebruiken van rente en aflossing leenbijstand.
Gemeentelijke Minimaregeling I 84.000
De uitvoering van de Energietoeslagen is zoveel mogelijk met eigen personeel gedaan; de aan de gemeente verstrekte vergoeding voor uitvoeringskosten is daarom niet volledig gebruikt.
Armoedebestrijding breed I 67.000
Restant TONK middelen 2021 zijn meegenomen naar 2022 en is maar deels uitgegeven.
Levensonderhoud BBZ TOZO/TORZO I 180.000
Betreft de afrekening TOZO 2020 en 2021. Per saldo is dit € 0,- Zie ook de toelichting bij de baten.
Overige verschillen < € 25.000,- I 55.000
Totaal lasten inkomensregelingen 751.000
Baten inkomensregelingen
Bijstandsverlening I -238.000
Er hebben geen ontvangsten van debiteuren plaatsgevonden. Daarnaast zijn er correcties op inkomsten 2016 en 2017 BUIG geweest.
Bijzondere bijstand I 95.000
De ontvangsten vanuit de debiteuren zijn hoger geweest dan ingeschat.
Bbz levensonderhoud (pre)starter I -358.000
Verschil per saldo op dit budget ca. € 48.000,- (zie lastenkant, ca. € 406.000,-). Dit is te verklaren uit het afboeken van een ten onrechte opgevoerde factuur uit 2018 en het niet gebruiken van rente en aflossing leenbijstand.
Levensonderhoud BBZ TOZO/TORZO I -180.000
Betreft de afrekening TOZO 2020 en 2021. Per saldo is dit € 0,- Zie ook de toelichting bij de lasten.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten inkomensregelingen -681.000
Lasten begeleide participatie
Sociale werkvoorziening I -110.000
Definitieve bedrag WSW bedroeg € 1.545.382,- , dekking zit in uitvoeringskosten re-integratie. Zie lastenkant onder ' Lasten arbeidsparticipatie-instrumenten gericht op toeleiding naar werk'
Overige verschillen < € 25.000,- I 8.000
Totaal lasten begeleide participatie -102.000
Baten begeleide participatie
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten begeleide participatie 0
Lasten arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk
Re-integratie I 114.000
Extra middelen meicirculaire 2022 zijn niet besteed.
Uitvoeringskosten re-integratie I 221.000
Deels is dekking voor tekort WSW restant niet uitgegeven voor lokale inzet re-integratiemiddelen. We hebben geen lokale re-integratieprojecten en hier dus geen lasten opgevoerd.
Inburgering vergunninghouders I 262.000
Er is een verschil tussen het moment van ontvangen van de SPUK-uitkering en het moment dat uitgaven worden gedaan. Het restantbudget aan de batenkant is daarom overgeheveld naar 2023 (zie hieronder batenkant). Dit verklaart € 122.000,-. Het overig verschil (€ 140.000,-) wordt voor een deel (€ 75.000,-) verklaard doordat middelen voor uitvoering van de oude wet inburgering achteraf worden verstrekt. Het overige verschil wordt verklaard doordat invoering van de nieuwe wet inburgering pas in de loop van 2022 op gang kwam. Er waren daardoor minder uitgaven.
Crisisnoodopvang voor vluchtelingen I -63.000
Voor de crisisnoodopvang zijn kosten gemaakt, met name m.b.t. personeel. Hier tegenover staan inkomsten vanuit het COA (zie toelichting bij de baten).
Lasten opvang vluchtelingen Oekraïne I -1.573.000
Na de inval van Rusland in Oekraïne is aan burgemeesters de opdracht gegeven om de opvang van ontheemden uit Oekraïne te organiseren. Gemeenten worden hiervoor gecompenseerd door het Rijk middels een tweetal SPUK uitkeringen. De transitiekosten voor de realisering van opvanglocaties worden volledig vergoed. Daarnaast ontvangen gemeenten gedurende de opvang een normbedrag per gerealiseerde opvangplek per dag. Hiervan worden zowel de kosten van begeleiding, beveiliging, inrichting als leefgeld en activiteiten betaald. Daarnaast worden ook de kosten van leefgeld aan ontheemden die bij particulieren worden opgevangen vergoed, inclusief een normbedrag voor de uitvoeringskosten. Vanwege de onzekerheden omtrent de hoogte van de kosten en de definitieve wijze van financiering vanuit het Rijk, zijn er geen ramingen opgenomen in de begroting. Naast deze kostenpost is er tevens nog een doorbelasting vanuit de overheadkosten die ten laste komt van de SPUK uitkering "normbedrag opvang ontheemden Oekraïne" ter grootte van € 197.815,-. De totale overschrijding van de kosten dient afgezet te worden tegen baten binnen ditzelfde taakveld onder "baten opvang vluchtelingen Oekraïne".
Directe salariskosten taakveld Arbeidsparticipatie I -31.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk -1.070.000
Baten arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk
Inburgering vergunninghouders I -122.000
Er is een verschil tussen het moment van ontvangen van de SPUK-uitkering en het moment dat uitgaven worden gedaan. Het restantbudget aan de batenkant is daarom overgeheveld naar 2023.
Crisisnoodopvang voor vluchtelingen I 63.000
Vanuit het COA worden we gecompenseerd voor de gemaakte kosten noodopvang van vluchtelingen.
Baten opvang vluchtelingen Oekraïne I 2.786.000
Zie ook toelichting bij de lasten. De ontvangen voorschotten inclusief de nog te verwachten afrekening voor de particuliere opvang zijn hoger dan de gemaakte kosten, ondanks dat per 15 oktober het normbedrag voor de gemeentelijke opvang naar beneden is bijgesteld.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk 2.727.000
Lasten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten mutatie reserves 0
Baten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten mutatie reserves 0
Totaal 1.625.000

Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur

Terug naar navigatie - Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
6. Zorg, welzijn en cultuur I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -15.036.000
Realisatie 2022 -15.163.000
Saldo -127.000
Lasten sportbeleid en activering
Ondersteuning sportbeoefening I -67.000
Op basis van de overeenkomst, getekend d.d. 8 maart 2022, wordt de exploitatiebijdrage aan Laco verhoogd. Deze bijdrage is niet begroot. Hier staan inkomsten tegenover voor de terugbetaling van de duurzaamheidsbijdrage van de gemeente. Deze inkomsten waren wel begroot. Daarnaast is de ontvangen specifieke uitkering IJsbanen en Zwembaden overgemaakt aan Laco. Daarnaast zijn de middelen die zijn vrijgevallen bij het opheffen van de voorziening Breedtesport impuls zijn niet volledig uitgegeven.
Overige verschillen < € 25.000,- I -76.000
Totaal lasten sportbeleid en activering -143.000
Baten sportbeleid en activering
Ondersteuning sportbeoefening I 30.000
Er zijn middelen van SPUK-IJZ niet begroot, maar wel ontvangen. . Deze inkomsten zijn één-op-één overgemaakt aan Laco.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten sportbeleid en activering 30.000
Lasten sportaccommodaties
Sporthallen
Materialen en diensten derden I -148.000
De beschikbare spelmaterialen en sportattributen zijn vervangen en aangevuld op de huidige wensen van de sportaanbieders. De spelmaterialen voldoen weer aan het gewenste spelaanbod. De grotere sportmaterialen worden jaarlijks extern gekeurd op gebreken en bij afkeur vervangen. De afkeur is hoger dan gemiddeld doordat de afschrijvingstermijnen gelijk lopen. In 2022 zijn een groot aantal sportmaterialen vervangen waaronder vervangingen die gepland stonden tijdens de afgelopen coronajaren.
Inhuur personeel S -80.000
De bezettingsgraad van de sporthallen De Kievit, Coevering en De Weijer zijn hoger ten opzichte van voorgaande jaren, onder andere door de verhuur aan het Strabrecht college. De inzet van de sporthalbeheerders is verhoogd. Om de verhoogde inzet op te vangen zijn er meer sporthalbeheerders ingehuurd.
Sportparken I -53.000
Er zijn verschillende kwaliteitsopnames uitgevoerd (veld en baankeuringen). Ook zijn er achterstallige betalingen in verband met de zelfwerkzaamheidsvergoeding 2021 voldaan. Daarnaast zijn sproei-installaties vervangen en is er extra drainage geplaatst.
Overige verschillen < € 25.000,- I -73.000
Totaal lasten sportaccommodaties -354.000
Baten sportaccommodaties
Overige sportaccommodaties I 110.000
De inkomsten van de SPUK stimulering sport zijn hoger. Enerzijds door een hogere vaststelling dan verwacht. Dit omdat uiteindelijk het subsidieplafond niet is bereikt. Daarnaast zijn de inkomsten voor 2022 niet begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- I -9.000
Totaal baten sportaccommodaties 101.000
Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Cultureel centrum (Hofdael) I -28.000
Er is te weinig budget opgenomen voor het totaal huisvestingssubsidie. Daarnaast is de subsidie lening inventaris onterecht uitbetaald, deze moet intern verrekend worden. Dit bedrag (€ 44.000,-) moet voldaan worden door de Weeffabriek waarna het met ons terug verrekend kan worden.
Volksfeesten en herdenkingen I 26.000
Gedurende de corora-periode zijn er minder volksfeesten en herdenkingen georganiseerd dan voorgaande jaren.
Overige verschillen < € 25.000,- I 12.000
Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 10.000
Baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Overige verschillen < € 25.000,- I 10.000
Totaal baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 10.000
Lasten musea
Overige verschillen < € 25.000,- I -2.000
Totaal lasten musea -2.000
Baten musea
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten musea 0
Baten cultureel erfgoed
Overige verschillen < € 25.000,- I 5.000
Totaal baten cultureel erfgoed 5.000
Lasten cultureel erfgoed
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten cultureel erfgoed 0
Lasten media
Overige verschillen < € 25.000,- I -19.000
Totaal lasten media -19.000
Baten media
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten media 0
Lasten wijkteams
Directe salariskosten taakveld Wijkteams I -83.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I -5.000
Totaal lasten wijkteams -88.000
Baten wijkteams
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten wijkteams 0
Lasten maatwerkvoorzieningen (WMO)
Woonvoorzieningen I 45.000
Een woningaanpassing kan een dure voorziening zijn. Dat wisselt per aanvraag. Meestal hebben we meer toegekende dure aanvragen. Dit jaar viel het mee. Ook is er op gestuurd om kostenbewust op zoek te gaan naar alternatieven. Kortom dit jaar was er geen sprake van hoge kosten op het gebied van woonaanpassingen.
Vervoersvoorzieningen I -154.000
In verband met de vergrijzing zien we een toename in het aantal meldingen voor een scootmobiel. Met name deze voorzieningensoort is dit jaar dermate veel hoger geweest waardoor dit budget overschreden is. Dit als gevolg van de open-einde financiering.
Rolstoelvoorzieningen I -51.000
In verband met de vergrijzing zien we een toename in het aantal meldingen voor een rolstoelvoorziening. Deze voorzieningensoort is dit jaar dermate veel hoger geweest waardoor dit budget overschreden is. Enerzijds door grotere aantallen en anderzijds door een aantal duurdere voorzieningen. Dit als gevolg van de open-einde financiering.
Directe salariskosten taakveld maatwerkvoorzieningen (Wmo) I -40.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) -200.000
Baten maatwerk-voorzieningen (WMO)
Overige verschillen < € 25.000,- I 4.000
Totaal baten maatwerkvoorzieningen (WMO) 4.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18+
Dagbesteding Wmo I 36.000
Er is extra ingezet op het nalopen van dossiers die gedurende de looptijd verworden tot een situatie die onder de Wet Langdurige Zorg thuishoort. Doorstroom naar WLZ is voorliggend op de Wmo. Die doorlopende actie is onderdeel van de Taskforce in het sociaal domein en heeft dus tot minder uitgaven geleid.
Individuele begeleiding Wmo I -105.000
Er zijn meer indicaties afgegeven dan verwacht.
Eigen bijdrage Wmo I 228.000
Zie baten eigen bijdrage Wmo.
Zelfstandig leven Wmo I 179.000
Als actie binnen de Taskforce sociaal domein is afgeschaald in de zwaarte van de indicatie. Dat kan doordat een lichtere voorziening is geïndiceerd ofwel eerder is afgeschaald naar een lichtere inzet, Uiteraard doen we dit enkel waar dit verantwoord is.
PGB Wmo Huishoudelijke hulp I 46.000
Aantal dossiers persoonsgebonden budget (PGB) zijn overgaan naar zorg in natura (ZIN). Ook dit is onderdeel van de Taskforce. Bij ZIN is helder waarneembaar en transparant wat de noodzakelijkheid is van de nodige zorg. Tenzij klanten expliciet kiezen voor PGB sturen wij op inzet via zorg in natura. Dit levert een besparing op.
PGB Wmo Begeleiding individueel I -31.000
Er is een grotere toename aan aanvragen begeleiding door het eigen sociaal netwerk. Dit kan deels met de vergrijzing te maken hebben maar kan ook andere oorzaken hebben.
Directe salariskosten taakveld maatwerkdienstverlening 18+ I 255.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I -15.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ 593.000
Baten maatwerkdienstverlening 18+
Eigen bijdrage Wmo I -263.000
De begroting van de lagere eigen bijdrage in de Wmo is niet bijgesteld n.a.v. het ingaan van het abonnementstarief (wettelijk bepaald).
Overige verschillen < € 25.000,- I 7.000
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ -256.000
Lasten geëscaleerde zorg 18+
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) I 99.000
De taken van de gemeente op het gebied van Openbare Geestelijke Gezondheidszorg zijn volop in ontwikkeling en er is in Geldrop-Mierlo stevig op ingezet door de pilot Wijk GGD en het meldpunt bijzondere zorg. Voor de pilot waren extra incidentele middelen beschikbaar waardoor het reguliere budget niet ingezet is. Als we de inzet voor deze doelgroep op het huidige niveau willen handhaven en professionaliseren in de komende jaren is dit bedrag structureel weer wel benodigd.
Overige verschillen < € 25.000,- I 20.000
Totaal Lasten maatwerkdienstverlening 18+ 119.000
Baten geëscaleerde zorg 18+
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) I 39.000
We hebben een subsidie binnengehaald voor een voorziening die we al uitvoerden. Deze ontvangst hebben we niet begroot. De subsidie is t.b.v. de wijk GGD'er.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ 39.000
Lasten begraafplaatsen
Overige verschillen < € 25.000,- I 2.000
Totaal lasten begraafplaatsen 2.000
Baten begraafplaatsen
Overige verschillen < € 25.000,- I 7.000
Totaal begraafplaatsen 7.000
Lasten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten mutatie reserves 0
Baten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I 14.000
Totaal baten mutatie reserves 14.000
Totaal -127.000

Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
7. Jeugdbeleid en onderwijs I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -16.488.000
Realisatie 2022 -16.553.000
Verklaring van het saldo -65.000
Lasten openbaar basisonderwijs
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten openbaar basisonderwijs 0
Baten openbaar basisonderwijs
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten openbaar basisonderwijs 0
Lasten onderwijshuisvesting
Kapitaallasten: I 29.000
Het rentepercentage voor de kapitaallasten is opnieuw berekend en bedraagt 0,4%, terwijl deze in de begroting was bepaald op 0,5%.
Overige verschillen < € 25.000,- I -59.000
Totaal lasten onderwijshuisvesting -30.000
Baten onderwijshuisvesting
Overige verschillen < € 25.000,- I 16.000
Totaal baten onderwijshuisvesting 16.000
Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Onderwijs inhoudelijk I 53.000
Deze post kan ingezet worden voor werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de opdrachten uit het Integraal Huisvestingsplan 2021-2025. In 2022 is alleen voor het project Skandia extern advies gevraagd. De overige projecten uit het IHP zijn later gestart, waardoor in 2022 hiervoor nog geen kosten zijn gemaakt.
Leerlingenvervoer S -68.000
Er is een trend van landelijke toename van aanvragen leerlingenvervoer. Dit zien we ook in Geldrop-Mierlo terug. Daarnaast zien we binnen onze gemeente regelmatig gedragsproblemen tijdens het leerlingenvervoer. Soms is de oplossing dat we (tijdelijk) individueel vervoer inzetten waarvan de kosten hoger zijn dan individueel vervoer. We zoeken ook naar andere oplossingen. Tenslotte heeft er een verandering van doelgroep leerlingenvervoer (NT2 onderwijs, plusklas) plaatsgevonden. Hierdoor komen er meer aanvragen voor onderwijs buiten de kilometergrens.
OAB/VVE I 350.000
Het OAB (Onderwijsachterstanden) budget mag worden besteed aan het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden in de (voor)schoolse periode. De OAB-middelen vanuit de specifieke doeluitkering van het rijk bedroegen in 2022 € 897.943. Dit bleek voldoende om de huidige ambities en doelstellingen zoals opgenomen in het VE-beleid te realiseren. Aangezien de OAB-regeling 2019-2022 ten einde liep, zijn ook de restantbedragen uit de voorgaande jaren ingezet. Het gevolg is dat er over 2022 sprake is van een restantbedrag van € 350.000. Een bedrag tot maximaal 50% van het OAB-budget van 2022 mag worden doorgeschoven naar 2023-2026.
Voorschoolse educatie I 31.000
De specifieke doeluitkering die de gemeente ontvangt in het kader van het onderwijsachterstandenbeleid vanuit het Rijk, de zogenaamde OAB-middelen zijn voldoende om de huidige ambities en doelstelling van de gemeente te realiseren. Hierdoor is het gemeentelijk budget dat beschikbaar is gesteld voor voorschoolse educatie niet nodig gebleken.
Nationaal Programma Onderwijs I 115.000
Voor de periode 2021 – 2025 zijn middelen beschikbaar gesteld vanuit het Rijk voor het Nationaal Programma Onderwijs. Het programma is bedoeld om de achterstanden, welke zijn opgelopen tijdens de coronapandemie, terug te dringen. In 2022 ontving de gemeente een bedrag van € 376.106,-. Dit bedrag is het volledige bedrag. Hier zijn al een aantal interventies uit bekostigd, o.a. inzet M@zl, zelfhulpnetwerk, subsidieregeling mentaal welbevinden, peutergym. Een aantal van deze interventies loopt de komende schooljaren door. Uitgaven vanuit het Nationaal Programma Onderwijs kunnen tot juli 2025 worden gedaan.
Overige verschillen < € 25.000,- I 12.000
Totaal lasten onderwijshuisvesting 493.000
Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
OAB/VVE I -350.000
De middelen die in 2022 niet zijn uitgegeven, worden conform de specifieke doeluitkering overgeheveld naar 2023 als een vooruitontvangen post.
Nationaal Programma Onderwijs I -115.000
De middelen die in 2022 niet zijn uitgegeven, worden conform de richtlijnen van de regeling overgeheveld naar 2023 e.v. als een vooruit ontvangen post.
Overige verschillen < € 25.000,- I -28.000
Totaal baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken -493.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18-
Verblijf inclusief behandeling I -567.000
Op 1 januari 2022 is het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet veranderd. Bij jeugdhulp met verblijf is de woonplaats: de gemeente waar de jeugdige onmiddellijk voorafgaande aan zijn verblijf zijn woonadres had in de zin van de Wet basisregistratie personen. Door deze wetswijziging hebben wij verblijfskosten van andere gemeente over moeten overnemen. andere verblijfskosten gingen over naar andere gemeenten. Per saldo echter zijn we er financieel op achteruit gegaan.
Jeugdhulp ambulant I -296.000
Behandelingen duren langer door wachtlijsten zorgaanbieders. Hierdoor wordt vaker kortdurende overbruggingszorg ingezet. Door verminderd aanbod van voorliggend veld kan er minder vroegtijdig passende hulp in gezet worden met het risico dat de zorg groter en duurderwordt.
Zelfstandig leven jeugd I 110.000
Als actie binnen de Taskforce sociaal domein worden de kosten teruggedrongen door kritisch te kijken naar de indicatiestelling, de duur en de omvang. Door het tijdig afschalen van begeleiding en door zelf inzet van hulp op maat door klantadviseurs aan te bieden.
Ambulante zorg jeugd I -145.000
Doordat zorgaanbieders wachtlijsten hanteren is de problematiek groter geworden en is er langduriger zorg nodig geweest. Daarnaast zijn er meer aanvragen ingediend.
Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp) I 76.000
Het gaat om een duur product waarbij een kleine incidentele afname ervoor heeft gezorgd dat er budget over is gebleven dit jaar.
PGB jeugd I 54.000
Er is minder gebruik gemaakt van persoonsgebonden budget. Dat komt omdat er meer gebruik is gemaakt van gecontracteerde zorgaanbieders. Dit in het kader van de Taskforce.
Uitvoeringskosten jeugdzorg I 35.000
Er zijn minder uitvoeringskosten gemaakt dan verwacht.
Jeugdhulp crisis I -45.000
In 2022 heeft 1 crisisplaatsing plaats gevonden die deze kosten veroorzaakt heeft.
LRO landelijk ingekochte zorg I -26.000
Het gaat om een kostenpost op landelijk niveau die niet op gemeentelijk niveau is te beïnvloeden.
Directe salariskosten taakveld Maatwerkdienstverlening 18- I 240.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I -8.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- -572.000
Baten maatwerkdienstverlening 18-
Verblijf jeugd I 92.000
Het betreft de totale kosten van Heppie (t)Huis in 2022 waar deze jaarbaten tegenover staan, vanwege het feit dat een van de cliënten uit een andere gemeente komt (gemeente Heeze-Leende) waarvoor gefactureerd kan worden.
Jeugdhulp ambulant I 71.000
Deze kosten zijn ontvangen vanuit de gemeente Son en Breugel in verband met de geleverde Jeugdzorg voor twee kinderen van een gemeentelijke medewerker uit Son en Breugel.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18- 163.000
Lasten geëscaleerde zorg 18-
Jeugdbescherming I -47.000
Het betreft hogere reguliere dienstverlening die de jeugdbescherming heeft moeten maken voor cliënten op het gebied van reclassering, jeugdbescherming en activiteiten preventief justitieel.
Overige verschillen < € 25.000,- I 13.000
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18- -34.000
Baten geëscaleerde zorg 18-
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten geëscaleerde zorg 18- 0
Lasten volksgezondheid
Openbare gezondheidszorg I 59.000
Dagbeleving Achter de Molen start later dan verwacht. Bedrag is daarom niet uitgegeven.
Overige verschillen < € 25.000,- I -25.000
Totaal lasten volksgezondheid 34.000
Baten volksgezondheid
Overige verschillen < € 25.000,- I 8.000
Totaal baten volksgezondheid 8.000
Lasten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I -1.000
Totaal lasten mutatie reserves -1.000
Baten mutaties reserves
Aframing Vpb naar 100.000 en dekking algemene reserve grex I 350.000
Per saldo begroten we een onttrekking van € 100.000,- voor de vennootschapsbelasting (vpb). Deze post staat niet in het goede programma en valt weg tegen het nadeel in programma 11. De Vpb-lasten zijn apart toegelicht in programma 11.
Overige verschillen < € 25.000,- I 1.000
Totaal baten mutatie reserves 351.000
Totaal -65.000

Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu

Terug naar navigatie - Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
8. Duurzaamheid, natuur en milieu I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -1.044.000
Realisatie 2022 -1.397.000
Saldo -353.000
Lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Onderhoud openbaar groen I -38.000
Vierjaarlijks wordt het bestek onderhoud openbaar groen geactualiseerd, waaronder de hoeveelhedenstaat en de besteksomschrijvingen. Daarnaast is de Pilot Melddesk opgestart om te komen tot een andere manier van klachten en meldingen afhandeling. Om de continuïteit van de monitoring van de openbare ruimte te kunnen waarborgen is in 2022 de monitoring uitbesteed aan een derde partij.
Overige kosten openbaar groen I 84.000
In de 2e tussenrapportage is extra geld (€ 20.000,-) bijgeraamd voor het realiseren van (brom)fietswerende voorzieningen in San en Goorkens (ter uitvoering van motie gemeenteraad). Uitvoering van deze maatregelen hebben echter vertraging opgelopen vanwege de benodigde watervergunningstraject. Uitvoering is voorzien voor 1e helft 2023. Daarnaast was voor 2022 ook een bedrag van € 50.000,- opgenomen voor klimaatadaptatie, maar deze kosten (o.a. klimaatadaptatieagenda) zijn verwerkt op riolering.
Directe salariskosten taakveld openbaar groen en (openlucht) recreatie I -28.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Watertaken naar taakveld 7.2 Riolering I -78.000
De werkzaamheden uitdiepen sloten zijn hoger uitgevallen dan geraamd.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie -60.000
Baten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Overige kosten openbaar groen I 29.000
In 2021 heeft de gemeente een voorschot betaald voor de uitvoering van een Landschappelijke Ecologische Systeem Analyse in Gijzenrooi, dit is in 2022 grotendeels terugbetaald door de gebiedspartners Waterschap de Dommel en het Brabants Landschap.
Overige verschillen < € 25.000,- I 16.000
Totaal baten openbaar groen en (openlucht) recreatie 45.000
Lasten riolering
Uitvoering planmatig vrijverval riolering I -73.000
We hebben sterk ingezet op toezicht tijdens de uitvoering. Dit leidde weliswaar tot beter kwaliteit resultaat maar daardoor ook tot hogere kosten (zowel voor toezicht als voor werkzaamheden aannemer en stortkosten voor vrijkomend materiaal).
Waterportaal I 48.000
De kosten voor het Klimaatportaal Zuid-Oost Brabant volgen in 2023.
Afkoppelsubsidies I 52.000
Er zijn 93 aanvragen ingediend voor subsidie. Hierbij zijn de bedragen zijn doorgaans bescheiden. De werkelijke uitbetaling van de bedragen vindt veelal veel later plaats dan de toekenning van de subsidies. Een deel van de toegekende subsidies zal dus pas in 2023 worden uitgekeerd.
Voorzieningen I -33.000
Er is meer gestort in de voorziening dan begroot, doordat het resultaat op riolering gunstiger is uitgevallen dan begroot.
Kapitaallasten I 28.000
We hebben veel riolering gerenoveerd middels relining met lagere kosten tot gevolg en dus leidt tot minder kapitaallasten. Daarnaast is de rente aangepast van de oorspronkelijke 0,5% naar 0,4%
Overige verschillen < € 25.000,- I 38.000
Totaal lasten riolering 60.000
Baten riolering
Opbrengst riolering I -31.000
Het waterverbruik is lager geweest dan waar we rekening mee hebben gehouden.
Overige verschillen < € 25.000,- I -7.000
Totaal baten riolering -38.000
Lasten afval
Papier I -33.000
Met name komt de overschrijding door de stijging van de manuren. Door stijging van de manuren stijgen ook de indirecte kosten.
PMD I -504.000
Betreft een verhoging van het aantal uren met ca. 10% t.o.v. de begroting 2022. De aanpassing van frequenties restafval leidt tot meer PMD-afval (stijging 6,0% t.o.v. begroting 2020). Er wordt meer PMD-afval aangeboden wat leidt tot verhoging van inzameluren. Door stijging van de manuren stijgen ook de indirecte kosten.
Textiel I -50.000
De begroting 2022 is gebaseerd op het voormalige textielcontract. Daarin is een all-in textielprijs opgenomen van - €90,- / ton opbrengst. Cure heeft inmiddels een nieuw contract afgesloten met een andere partij. Dit heeft geleid tot hogere lasten, maar ook tot hogere baten.
Overige kosten afval I -127.000
Extra kosten zijn beperkt begroot, omdat dit opdrachten zijn die gedurende het jaar 2022 vanuit de Gemeente Geldrop-Mierlo zijn uitgezet bij Cure. Voorbeelden hiervan zijn: - Labelen minicontainers restafval i.v.m. frequentiewijziging - Sorteerproeven - GFT proef
Milieustraat I 61.000
Er is een afname van de milieustraat stromen tussen 15% en 20%. Dit is een landelijke trend. Mogelijk als gevolg van de toename in 2020 en 2021 i.v.m. Covid-19. Dit leidt tot lagere lasten en baten.
Overige verschillen < € 25.000,- I 12.000
Totaal lasten afval -641.000
Baten afval
Papier I 107.000
In de begroting 2022 is rekening gehouden met een papierprijs van € 75,-/ton. De gemiddelde papierprijs over 2022 was € 144,-/ton. Dit leidt tot een positief resultaat op het papier. De papierprijs is sterk afhankelijk van de markt en is ‘moeilijk’ voorspelbaar. Eind 2022 was de papierprijs ca € 85,-/ton. Dus gedurende 2022 is deze sterk gedaald.
PMD I 500.000
In de begroting is rekening gehouden met 30% vervuiling van het PMD-afval. Dit leidt tot een opbrengsttarief in de begroting 2022 van € 172,-/ton. Werkelijk is er geen PMD-afval afgekeurd waardoor het tarief € 218,-/ton is. Totale tonnage is 1.345.
Textiel I 82.000
De begroting 2022 is gebaseerd op het voormalige textielcontract. Daarin is een all-in textielprijs opgenomen van - €90,- / ton opbrengst. Cure heeft inmiddels een nieuw contract afgesloten met een andere partij. Dit heeft geleid tot hogere lasten, maar ook tot hogere baten.
Gebruik milieustraat Heeze-Leende I -94.000
De opbrengsttarieven in de realisatie zijn gunstig t.o.v. de opgenomen tarieven in de begroting 2022 (papier laat bijvoorbeeld een stijging zien van € 75,- naar € 144,- per ton)
Baten afvalstoffenheffing I -317.000
Er zijn minder ledigingen gedaan. Dit komt onder andere doordat de vrachtauto minder is gaan rijden.
Overige verschillen < € 25.000,- I 29.000
Totaal baten afval 307.000
Lasten milieubeheer
Regeling reductie energiegebruik huurders I -186.000
We ontvingen van het Rijk een specifieke uitkering Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW)) om huurders en eigenaar-bewoners te stimuleren energie te besparen in hun woning. Met deze uitkering hebben we een subsidieregeling kleine energiebesparende maatregelen opgezet voor huurders en vve's en hebben we woningeigenaren energieadviezen aangeboden. Deze lasten worden gedekt met de baten hieronder.
Energiearmoede I 857.000
We ontvingen van het Rijk een specifieke uitkering (aanpak energiearmoede) om huishoudens die kampen met energiearmoede te ondersteunen met energiebesparende maatregelen. We ontvingen deze middelen voor de periode 2022-2024. In 2022 troffen we diverse voorbereidingen zoals het opzetten van een samenwerking met het Energiehuis Slim Wonen en de LEV groep. Via deze samenwerking gaan we bewoners adviseren over hoe zij energie kunnen besparen en gaan we kleine energiebesparende maatregelen (zoals LED-verlichting en radiatorfolie) aanbrengen in de woning. Daarnaast is een witgoedregeling in voorbereiding. De feitelijke kosten komen pas in 2023/2024 en worden dan ten laste van deze specifieke uitkering geboekt.
Directe salariskosten taakveld milieubeheer I -47.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I 16.000
Totaal lasten milieubeheer 640.000
Baten milieubeheer
Regeling reductie energiegebruik huurders I 186.000
Zie toelichting bij de lasten: Regeling reductie energiegebruik huurders
Energiearmoede I -857.000
Zie toelichting bij de lasten: Energiearmoede
Overige verschillen < € 25.000,- I 21.000
Totaal baten milieubeheer -650.000
Lasten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten mutatie reserves 0
Baten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I -16.000
Totaal baten mutatie reserves -16.000
Totaal -353.000

Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer

Terug naar navigatie - Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
9. Bereikbaarheid en verkeer I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -3.513.000
Realisatie 2022 -3.176.000
Saldo 337.000
Lasten parkeerbelasting
Overige verschillen < € 25.000,- I 4.000
Totaal lasten parkeerbelasting 4.000
Baten parkeerbelasting
Baten parkeerbelasting I/S -38.000
Begin 2022 hadden we te maken met de negatieve effecten van corona op het centrumbezoek. Eind 2022 zijn we geconfronteerd met een forse prijsinflatie op diverse gebieden welke een negatieve neerslag heeft op het bestedingspatroon van de consument en daarmee op het centrumbezoek.
Overige verschillen < € 25.000,- I -17.000
Totaal baten parkeerbelasting -55.000
Lasten verkeer en vervoer
Wegen I 32.000
In het boekjaar 2022 zijn een aantal planmatige onderhoudswerkzaamheden opgepakt door de buitendienst (groter dan 50 vierkante meter).
Realisatie wegen I 34.000
Een gedeelte van het werk is in 2023 afgerond.
Klein onderhoud wegen I -30.000
In het boekjaar 2022 zijn een aantal onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd die groter zijn dan 50 vierkante meter.
Openbare verlichting wegen I 129.000
Het voordeel hier valt grotendeels weg tegen het nadeel op parkeerautomaten.
Straatreiniging I 43.000
Gedurende de corona-periode zijn er minder volksfeesten en herdenkingen georganiseerd dan voorgaande jaren. Het jaar 2022 is een extreem droog jaar geweest dit heeft geresulteerd in minder onkruid op verharding hierdoor zijn er minder stortkosten gemaakt.
Aanleg inritten openbaar gebied I -29.000
In 2022 zijn meerdere (invaliden-) inritten aangelegd waar geen vergoeding vanuit een aanvrager tegenover staat.
Straatreiniging naar taakveld 7.2 Riolering I 32.000
Gedurende de coronaperiode zijn er minder volksfeesten en herdenkingen georganiseerd dan voorgaande jaren. Het jaar 2022 is een extreem droog jaar geweest dit heeft geresulteerd in minder onkruid op verharding hierdoor zijn er minder stortkosten gemaakt.
Straatreiniging naar taakveld 7.3 Afval I -30.000
Gedurende de coronaperiode zijn er minder volksfeesten en herdenkingen georganiseerd dan voorgaande jaren. Het jaar 2022 is een extreem droog jaar geweest dit heeft geresulteerd in minder onkruid op verharding hierdoor zijn er minder stortkosten gemaakt.
Kapitaallasten I 135.000
De rente is aangepast van de oorspronkelijke 0,5% naar 0,4%.
Overige verschillen < € 25.000,- I 37.000
Totaal lasten verkeer en vervoer 353.000
Baten verkeer en vervoer
Realisatie wegen I 51.000
De hogere inkomst wordt vooral veroorzaakt doordat het ontvangen bedrag aan straatwerkvergoedingen de begroting overtreft. De vergoeding is afhankelijk van werkzaamheden door derden en is vooraf vrij onvoorspelbaar.
Overige verschillen < € 25.000,- I 28.000
Totaal baten verkeer en vervoer 79.000
Lasten parkeren
Parkeerbeleid I 28.000
In het boekjaar 2022 is de ledigingsfrequentie voor de betaalautomaten verlaagd waardoor de beheerskosten voor het betaald parkeren lager zijn dan begroot.
Onderhoud parkeerplaatsen I -77.000
Het nadeel hier valt weg tegen het voordeel op openbare verlichting door een foutieve boeking.
Overige verschillen < € 25.000,- I 8.000
Totaal lasten parkeren -41.000
Baten parkeren
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten parkeren 0
Lasten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten mutatie reserves 0
Baten mutaties reserves
Overige verschillen < € 25.000,- I -5.000
Totaal baten mutatie reserves -5.000
Totaal 337.000

Programma 10. Bouwen en wonen

Terug naar navigatie - Programma 10. Bouwen en wonen
10. Bouwen en wonen I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 372.000
Realisatie 2022 -8.290.000
Saldo excl. mutaties reserves -8.662.000
Lasten beheer overige gebouwen en gronden
Afboeken geactiveerde plankosten (kapitaallasten NIEGG) I -1.061.000
In het verleden werd voor ruimtelijke plannen slechts de legesverordening toegepast, waarbij de gemeentelijke kosten vele malen hoger waren dan de leges. Sinds de grondexploitatiewet van 2008 kan gebruik worden gemaakt van de landelijke plankostenscan om berekeningen te kunnen maken van de te verwachten plankosten per bouwplan. Sinds de nota kostenverhaal in 2015 werden die kosten slechts opgenomen in een anterieure overeenkomst. Als een plan dan niet doorging dan waren alle gemeentelijke kosten voor niets gemaakt. Om die reden is enkele jaren geleden gestart met plankostenbrieven om in een eerder stadium kaders te stellen, een principebesluit te kunnen nemen en een deel van de plankosten overeen te kunnen komen. In de afgelopen jaren heeft de bovenstaande werkwijze steeds meer gestalte gekregen. Er worden eerder projectnummers geopend en projectgroepleden worden eerder in de gelegenheid gesteld om op de juiste projecten uren te schrijven. Dit zorgt enerzijds voor behoorlijke besparingen in de exploitatie van de algemene dienst en anderzijds voor meer mogelijkheden om extra mensen aan te trekken of in te huren om de vele plannen ook te kunnen realiseren zolang alle kosten gedekt kunnen worden. De verbeterde werkwijze betekent echter ook een nieuw en extra risico. Jaarlijks zal namelijk beoordeeld moeten worden of de geactiveerde plankosten ook gedekt kunnen worden uit de te ontvangen bijdrage hiervoor van de initiatiefnemers. Bij plannen waarvoor dat niet mogelijk is, zal een afboeking van een deel van de geactiveerde plankosten nodig zijn. Bij de beoordeling van bovenstaande ontstaat het volgende overzicht van de overschrijding: - afwaardering extra plankosten Woningbouwimpuls € 347.565 - afwaardering geactiveerde kosten ontwikkelvisie centrum Geldrop € 524.791 - afwaardering niet te verhalen plankosten overige plannen derden € 188.964 In de begroting was voor de post een bedrag van € 75.000,- geraamd.
Directe salariskosten taakveld Beheer overige gebouwen en gronden I 51.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Kapitaallasten I 42.000
Het rentepercentage voor de kapitaallasten is opnieuw berekend en bedraagt 0,4%, terwijl deze in de begroting was bepaald op 0,5%.
Overige verschillen < € 25.000,- I -45.000
Totaal lasten beheer overige gebouwen en gronden -1.013.000
Baten beheer overige gebouwen en gronden
Verkoop / Aankoop diverse percelen I 35.000
De opbrengst van de verkochte reststroken is hoger uitgevallen dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- I 29.000
Totaal baten beheer overige gebouwen en gronden 64.000
Lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur
Overige verschillen < € 25.000,- I 23.000
Totaal lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur 23.000
Baten fysieke bedrijfsinfrastructuur
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten fysieke bedrijfsinfrastructuur 0
Baten en lasten ruimtelijke ordening
Ruimtelijke ordening I 38.000
Door het opschuiven van de ingangsdatum van de Omgevingswet zijn niet alle begrote advieskosten uitgegeven.
Storting bovenwijkse voorzieningen AO I 118.000
Vanuit de anterieure overeenkomsten is door derden een afdracht van € 118.000,- ontvangen. Deze ontvangsten zijn gestort in de reserve bovenwijkse voorzieningen.
Storting Leefbaarheidsfonds AO I 26.000
Vanuit de anterieure overeenkomsten is door derden een afdracht van € 26.000,- ontvangen. Deze ontvangsten zijn gestort in de reserve leefbaarheidsfonds.
Anterieure overeenkomsten I -512.000
Dit betreft salarislasten die geactiveerd worden op investeringen en verhaald worden via plankosten.
Directe salariskosten taakveld Ruimtelijke ordening I 216.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Voorziening I -156.000
Dit betreft de toegerekende rente over de subsidie WBI.
Overige verschillen < € 25.000,- I 39.000
Totaal baten en lasten ruimtelijke ordening -231.000
Baten en lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
Grondexploities I -7.489.000
Het negatieve resultaat van het grondbedrijf 2022 bedraagt - € 556.374 bestaande uit: - restitutie tussentijdse winstnemingen: - € 556.374 - extra dotatie in de voorziening verliessaldi grondexploitaties: - € 4.709.973 (onttrekking uit reserve grondexploitaties); - vrijval uit de voorziening afgesloten complexen Grondbedrijf: € 519 (storting in reserve grondexploitaties) - vrijval bijdrage verevening bedrijventerreinen: € 10.820 (storting in reserve grondexploitaties); - bijdrage aan sociale woningbouw Luchen: € 154.000 (onttrekking uit reserve Leefbaarheidsfonds); In de begroting was rekening gehouden met een voordelig resultaat van € 2.039.331.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten en lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) -7.489.000
Lasten wonen en bouwen
Bouw-, woning- en welstandstoezicht I -63.000
Er is een landelijke tendens zichtbaar die een forse toename in bezwaar- en beroepszaken laat zien. Oorzaken daarvan lijken te liggen in het feit dat er in het ruimtelijk domein grote opgaven liggen in een steeds beperktere ruimte. Dit leidt in steeds meer casussen tot een juridische gang naar bezwaar- en beroepscommissie, rechtbank en Hoge Raad. Deze bezwaar- en beroepszaken zijn enerzijds groter in aantal, daarnaast vergen zij een steeds zorgvuldiger aanpak, wat de urenbesteding per zaak doet toenemen. Onder de streep zijn de uitvoeringslasten dusdanig verhoogd dat dit niet binnen de beschikbare formatie op te lossen was. Vandaar dat op dossiers ondersteuning nodig is gebleken. Vanaf 2023 is structureel formatie-uitbreiding gerealiseerd. In deze post is tevens een post opgenomen voor de afhandeling van sloopmeldingen door de Omgevingsdienst Zuidoost-brabant (Odzob). Het aantal sloopmeldingen is hoger dan begroot, daarnaast blijkt bij deze sloopmeldingen de urenbesteding groter te zijn.
Directe salariskosten taakveld Wonen en bouwen I -177.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I -16.000
Totaal lasten wonen en bouwen -256.000
Baten wonen en bouwen
Omgevingsvergunningen I -198.000
Het jaar 2022 is een trend zichtbaar dat er meer aanvragen in de categorie bouwkosten beneden de €200.000 worden ingediend dan voorheen. En minder aanvragen in de categorie met hogere bouwkosten dan €200.000. De ervaring leert dat voor de jaarwisseling er een grote hoeveelheid plannen wordt ingediend. Deze is uitgebleven, de reden daarvoor is ons onbekend. Deze trend heeft nog grotere gevolgen dan tijdens de tussentijdse rapportage verwacht. Onze legestarieventabel (Titel 2) kent namelijk de zogenaamde ‘kruissubsidiëring’. Korte uitleg is dat ‘de grote plannen in enige mate de kosten van de kleine plannen afvangen’. Door meer kleine plannen en minder grote plannen zijn de ingezette uren gelijk gebleven. Dit is een gebruikelijk en veel gehanteerd principe om ervoor te zorgen dat aanvragers van kleine bouwwerken niet geconfronteerd worden met -naar verhouding tot de bouwkosten- een erg hoog legesbedrag. Door de genoemde verschuiving binnen het jaarlijkse aanbod aan plannen richting de lagere bouwkostencategorieën, heeft de kruissubsidiëring nu tot gevolg dat de totaalopbrengst aan leges achterblijft. Het uitblijven van zogenaamde ‘grote bouwplannen’ heeft tot gevolg dat de gegenereerde legesopbrengsten achterblijven ten opzichte van begroot. Deze trend is vanuit gemeentewege niet beïnvloedbaar, deze zullen we wel nauwlettend volgen.
Overige verschillen < € 25.000,- I -12.000
Totaal baten wonen en bouwen -210.000
Lasten mutaties reserves
Mutatie bestemmingsreserve programma 10 I -169.000
Er zijn verschillende stortingen en onttrekkingen gedaan m.b.t. anterieure overeenkomsten en WBI
Overige verschillen < € 25.000,- I -11.000
Totaal lasten mutatie reserves -180.000
Baten mutaties reserves
Mutatie bestemmingsreserve programma 10 I 629.000
Er zijn verschillende stortingen en onttrekkingen gedaan m.b.t. anterieure overeenkomsten en WBI
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten mutatie reserves 629.000
Totaal -8.662.000

Programma 11. Financiën en belastingen

Terug naar navigatie - Programma 11. Financiën en belastingen
11. Financiën en belastingen I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 60.770.000
Realisatie 2022 69.118.000
Verklaring van het saldo 8.348.000
Salaris gerelateerde kosten en overige personele kosten Geldrop-Mierlo
Voor een uitgebreide analyse van de salaris gerelateerde kosten en de overige personele kosten verwijzen wij u naar het overzicht onder deze verschillenanalyse.
Lasten overige overhead
Huisvesting bestuursapparaat-gemeentehuis Hofstraat S -94.000
Het verschil is te verklaren door de flinke stijging van de energietarieven in 2022 (mede door de oorlog in Oekraïne), stijgende schoonmaakkosten en de aanpassingen die zijn gedaan in de raadzaal vanwege toename van het aantal raads- en collegeleden (vergadertafels, geluids- en beeldapparatuur).
Dienstverlening Facilitaire zaken I/S -37.000
De overschrijding is te verklaren door de aanschaf van extra mobiele telefoons, inclusief accessoires en abonnementen.
Vervoermiddelen I 50.000
De vervanging van een aantal vervoermiddelen heeft niet in 2022 plaatsgevonden daarmee ook geen inkomsten m.b.t. inruil. Door het efficiënter inzetten van de vrachtauto is minder inhuur nodig geweest.
Salarisgerelateerde kosten overhead I 55.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I -32.000
Totaal lasten overhead -57.000
Baten overige overhead
Salarisgerelateerde kosten overhead I 204.000
De afwijking op personeelsgerelateerde lasten en baten worden onder deze tabel toegelicht.
Overige verschillen < € 25.000,- I -28.000
Totaal baten overhead 176.000
Baten treasury
Financiering I 138.000
In 2022 is er binnen het budget financiering een incidenteel resultaat aan lasten ter hoogte van € 138.000,-. Dit komt doordat het rentepercentage is aangepast van 0,09% begroot naar werkelijk 0,67% voor de grondexploitatie, met als resultaat een hoger doorberekende rente. Daarnaast heeft de gemeente gebruik gemaakt van kortlopende geldleningen, waarover rente betaald moest worden.
Kapitaallasten I -108.000
De doorberekende rente is in 2022 verlaagd van 0,50% naar 0,40%. Dit zorgt voor een incidenteel resultaat op dit taakveld. Het rentepercentage is aangepast zodat wordt voldaan aan de wettelijke vereisten van de BBV.
Overige verschillen < € 25.000,- I 12.000
Totaal baten treasury 42.000
Lasten treasury
Financiering I 57.000
In 2022 is er binnen het budget financiering een incidenteel resultaat aan baten ter hoogte van € 57.000,-. Dit komt doordat de gemeente rente-inkomsten heeft ontvangen op kortlopende geldleningen.
Overige verschillen < € 25.000,- I 5.000
Totaal lasten treasury 62.000
Lasten OZB woningen
Lasten heffing en invordering belastingen I -57.000
Er is een bedrag in de voorziening oninbare debiteuren gestort, omdat we verwachten deze inkomsten in de toekomst niet te kunnen innen.
Overige verschillen < € 25.000,- I -16.000
Totaal lasten OZB woningen -73.000
Baten OZB woningen
OZB eigenaren woningen I 47.000
Het overschot wordt onder andere door areaaluitbreiding veroorzaakt.
Overige verschillen < € 25.000,- I 3.000
Totaal baten OZB woningen 50.000
Lasten OZB niet-woningen
Overige verschillen < € 25.000,- I 12.000
Totaal lasten OZB niet-woningen 12.000
Baten OZB niet-woningen
OZB gebruikers niet-woningen I 55.000
Er is in het najaar nog een batch aanslagbiljetten verstuurd voor niet-woningen (panden waarvan niet eerder bekend was dat ze in gebruik waren).
Overige verschillen < € 25.000,- I 14.000
Totaal baten OZB niet-woningen 69.000
Lasten belastingen overig
Overige verschillen < € 25.000,- I 9.000
Totaal lasten belastingen overig 9.000
Baten belastingen overig
Overige verschillen < € 25.000,- I 9.000
Totaal baten belastingen overig 9.000
Baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Algemene uitkering I 1.086.000
Het voordeel ontstaat met name door de middelen die we hebben gekregen voor de energietoeslag bij de Decembercirculaire. Het kabinet heeft besloten om in 2023 nogmaals € 1.300,- aan mensen met een laag inkomen uit te keren. Om huishoudens in 2022 nog beter te ondersteunen, bood het kabinet gemeenten de mogelijkheid om € 500,- al in 2022 uit te keren. Van de € 1,4 miljard uit 2023 is € 500 miljoen naar 2022 overgeheveld.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 1.086.000
Lasten overige baten en lasten
Onvoorzien en stelposten I 632.000
Dit voordeel bestaat voor het grootste deel uit de stelpost loon- en prijsindexering (ongeveer € 350.000,-) en de stelpost voor corona gerelateerde kosten (ongeveer € 200.000,-). Deze twee stelposten zijn deels ter compensatie van overschrijdingen op andere programma's.
Voorziening oninbare debiteuren I 228.000
Ieder jaar wordt de voorziening geactualiseerd. Omdat een aantal facturen inmiddels betaald zijn, is het risico op oninbare debiteuren lager en valt een deel van de voorziening vrij.
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten overige baten en lasten 860.000
Baten overige baten en lasten
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten overige baten en lasten 0
Lasten vennootschapsbelasting (vpb)
Vennootschapsbelasting I 70.000
De raming bedraagt € 100.000,- en de voorlopige aanslag 2022 is € 29.520,-. Dit zorgt incidenteel voor een positief saldo door minder lasten van € 70.000,-. De last van ter hoogte van € 29.520,- is onttrokken aan de reserve.
Totaal lasten vennootschapsbelasting (vpb) 70.000
Baten vennootschapsbelasting (vpb)
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal baten vennootschapsbelasting (vpb) 0
Lasten mutaties reserves
Mutatie bestemmingsreserve programma 11 I 2.239.000
Abusievelijk zijn er oude posten begroot voor het grondbedrijf. Deze bedragen hoeven niet gestort te worden.
Overhevelen reserve sociaal domein naar Algemene reserve I -3.073.000
De reserve sociaal domein is opgeheven. Deze afwijking betreft de storting in de algemene reserve. Dit valt weg tegen het voordeel op de baten (vrijval reserve sociaal domein).
Overige verschillen < € 25.000,- I 0
Totaal lasten mutatie reserves -834.000
Baten mutaties reserves
Mutatie algemene reserve programma 11 I 3.840.000
Voor de Vennootschapsbelasting is € 450.000,- geraamd en € 29.520,- onttrokken. Daarnaast heeft er een onttrekking plaatsgevonden ten behoeve van de verliesvoorziening grondbedrijf.
Overhevelen reserve sociaal domein naar Algemene reserve I 3.073.000
De reserve sociaal domein is opgeheven. Deze afwijking betreft de vrijval van de reserve sociaal domein. Dit valt weg tegen het nadeel op de lasten (storting algemene reserve).
Overige verschillen < € 25.000,- I -46.000
Totaal baten mutatie reserves 6.867.000
Totaal 8.348.000
Terug naar navigatie - Sociaal domein

Geraamde budgetten 2022 Sociaal Domein

Budgetten sociaal domein 2022
Budget exclusief taakstelling 23.616.000
Taakstelling 2022 2.070.000
Begroting 2022 21.546.000
Aanpassing taakstelling
Lagere taakstelling 793.000
Extra indexering 243.065
Budgetten na lagere taakstelling 22.582.065
Mutaties
2eTR2022 Energietoeslag meicirculaire 2022 en septembercirculaire 2022 2.377.049
2eTR2022 6. Energietoeslag 100.000
2eTR2022 9. Cliëntondersteuning -100.000
2eTR2022 Mantelzorgbeleid meicirculaire 2022 50.000
2eTR2022 Budgetophoging BIZOB 8.318
Budgetoverheveling opvang (interne administratieve wijziging) 74.252
Meerjarenbegroting na aanpassingen turap 25.091.684
Aanvullende middelen decembercirculaire 52.984
Budget Sociaal Domein incl middelen decembercirculaire 25.144.668
Realisatie 2022 25.729.353
Resultaat Taskforce Sociaal Domein 2022 incl middelen decembercirculaire -/-584.685
Terug naar navigatie - Sociaal domein

Taakstelling Sociaal Domein

Met een overschrijding van het budget van € 584.685 is de taakstelling in 2022 niet gehaald door de sterke kostenstijging van jeugdhulp. Ondanks dat wel degelijk de impact van de verschillende deelprojecten zichtbaar is in de cijfers is dit niet voldoende geweest om de taakstelling te kunnen realiseren. Meer informatie hierover is te vinden in de bijlage kwartaalrapportage Q4 Sociaal Domein.

Analyse salarisgerelateerde kosten en overige personele kosten

Terug naar navigatie - Analyse salarisgerelateerde kosten en overige personele kosten
Analyse salarisgerelateerde kosten en overige personele kosten
Omschrijving Bedrag
Lasten 429.000
Kosten vaste formatie en inhuur 475.000
Doordat vacatures niet allemaal ingevuld geweest zijn, is er een voordeel op de personeelslasten voor vast personeel ontstaan. Dit wordt gedrukt door de gemaakte inhuurkosten. Een deel van de inhuurkosten is direct op de taakvelden geland. Deze kosten zijn niet in deze cijfers meegenomen.
Voorzieningen verlofsparen -89.000
Medewerkers hebben vanaf 2022 het recht om verlof te sparen conform CAO. Vanuit het BBV moet hiervoor een voorziening gevormd worden. Op basis van de ingediende verzoeken komen we tot een storting van € 89.000,-.
Uitkeringen voormalig personeel 43.000
Er is minder uitgegeven aan voormalig personeel, zoals de WGA, dan begroot.
Baten 204.000
Bijdrage fietsplan/leasefiets 26.000
De bijdrage voor het fietsplan is niet begroot. Dit leidt tot een voordeel in de begroting.
Uitgeleend personeel 28.000
We hebben een vergoeding gehad voor de detachering van één van onze medewerkers t.b.v. de Oekraïne-crisis.
Uitkeringen 150.000
We hebben gelden ontvangen voor o.a. compensatie t.b.v. zwangerschapsverlof. Deze worden ingezet om personeel tijdelijk te vervangen.
Totaal 633.000

Overzicht onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht onvoorzien

In de begroting 2022 is een bedrag van € 77.500,- als onvoorzien geraamd. In 2022 heeft één besluit plaatsgevonden:

  • Glasvezel op Woonwagenkamp Rielseheideweg. Het aansluiten van elf woningen op het woonwagenkamp aan de Rielseheideweg op het glasvezelnetwerk. Dit is vertraagd en wordt waarschijnlijk uitgevoerd in 2023.
Nr. Programma Begroting Realisatie
1 Gebiedsgericht werken 0 0
2 Economie en vastgoed 0 0
3 Veiligheid en handhaving 0 0
4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking 0 0
5 Werk en inkomen 0 0
6 Zorg, welzijn en cultuur 0 0
7 Jeugdbeleid en onderwijs 0 0
8 Duurzaamheid, natuur en milieu 0 0
9 Bereikbaarheid en verkeer 0 0
10 Bouwen en wonen 23 0
11 Financiën en belastingen 54 0
Totaal 78 0

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten

In het volgende overzicht staan de incidentele lasten en baten in 2022.

2022
Omschrijving Baten Lasten
Programma 1 Gebiedsgericht werken
Handhaving m.b.t. corona 19.000
Programma 2 Economie en vastgoed
Geen incidentele baten en lasten
Programma 3 Veiligheid en handhaving
Geen incidentele baten en lasten
Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking
Geen incidentele baten en lasten
Programma 5 Werk en inkomen
Afrekening TOZO 2020-2021 180.000 180.000
BUIG 2016-2017 -52.000
Bbz 2018 -24.000
Opvang vluchtelingen Oekraïne 3.087.000 1.771.000
Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur
Vrijval voorziening breedtesport -50.000
Huishoudelijke verzorging Wmo m.b.t. corona 46.000
Jeugdhulp ambulant m.b.t. corona 35.000
Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs
Explosieschade BS. St. Jozef 27.000
Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu
Vorming voorziening compensatie Attero 332.310
Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer
Geen incidentele baten en lasten
Programma 10 Bouwen en wonen
Verkoop gebouwen 480.000
Verkoop diverse percelen 73.000
Grondexploitaties 1.786.000 7.236.000
Anterieure overeenkomsten 63.000 63.000
Programma 11 Financiën en belastingen
Vennootschapsbelasting 29.520
Subtotaal vóór mutaties reserves 5.593.000 9.688.830
Mutaties reserves Onttrekking Storting
Programma 1 Gebiedsgericht werken
Investering speeltoestellen t.l.v reserve speeltuin de Viking 7.566
Programma 2 Economie en vastgoed
Onttrekking reserve Recreatie en Toerisme 30.960
Storting reserve centrummanagement 19.028
Programma 3 Veiligheid en handhaving
Geen incidentele baten en lasten
Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking
Geen incidentele baten en lasten
Programma 5 Werk en inkomen
RW maatwerkaanpak koopkrachtverlies 800.000
Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur
Geen incidentele baten en lasten
Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs
Storting IHP 246.935
Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu
Hondenbeleid 2022 5.231
Storting reserve duurzaamheid 273.472
Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer
Vrijval dekkingsreserve parkeerplaats golfclub Riel 100.000
Programma 10 Bouwen en wonen
Jr 2021 afw geact plankst tlv alg res grondexpl 307.665
JR2021 vorm verlsvrz Jonkvrouw tlv alg res grex 278.922
Jr 2021 afw geact plankst tlv alg res grondexpl 307.665
JR2021 vorm verlsvrz Jonkvrouw tlv alg res grex 278.922
JR2021 saldo res bovenw voorz nr alg res grondexpl 456.840
JR 2021 opheffen verliesvoorz Bogardeind 583.169
Bijdr regionale verevening bedr.terr Luchen 10.820
2eTR2022 Vrijval dek.res. FBW tbv AR grex 3.102.439 3.102.439
Storting bovenwijkse voorzieningen AO 2022 451.840
JR2021 saldo res bovenw voorz nr alg res grondexpl 456.840
Storting leefbaarheidsfonds grondverkoop 2022 188.903
20% korting koopsom soc. woningbouw Schaatsenrijde 154.980
JR 2021 claim WBI nr res WBI leefbaarheidsfonds 1.322.381
JR2021 claim WBI naar re WBI herst woongebieden 26.906
Storting herstructurering woongebieden AO 2022 541.995
Onttrekking herstructurering woongebieden tbv verliesvoorz GB 447.544
Storting inv ruimtelijke ontw AO 2022 97.954
Jr 2021 claim WBI nr res WBI ruimtelijke ontw 556.620
Onttrekking fonds verevening bedrijfsomgeving AO 2022 4.670
2eTR2022 Stort res omgwet wkb septcirc 2022 50.386
2eTR2022 Storting res omgevingswet septcirc 2022 307.215
JR2021 claim WBI naar res WBI herst woongebieden 26.906 32.299
JR 2021 claim WBI nr res WBI leefbaarheidsfonds 1.322.381
Corr storting Leefbaarheidsfonds AO/Mierloseweg 40 10.785
Jr 2021 claim WBI nr res WBI ruimtelijke ontw 556.620
WBI rentetoevoeging 156.299
Corr storting ruimtelijke ontwikkeling AO/Mierloseweg 5.393
Programma 11 Financiën en belastingen
Begrotingsresultaten verrekenen met algemene reserve -173.291
KN2020-2023 Begrotingsres tlv algemene reserve 1.182.819
B2020 Richtlijn extra midd jeugdz tgv alg reserve -650.000
2020 Neg begrotingssaldo tlv algemene reserve -228.170
Opheffen reserve Sociaal Domein naar Algemene reserve 3.072.731
Vennootschapsbelasting 29.520
JR2021 Onttr inzake afdr fondsen grondverk 2021 670.453
opheffen reserve Sociaal Domein naar Algemene reserve 3.072.731
Mutaties egalisatiereserve Sociaal Domein 2.086.503 4.000.893
Mutaties reserve rijkscompensatie corona 266.616 125.980
Mutaties reserve personeel en organisatie 51.321 51.321
1e bw DD IBP 120.000
1e bw DD kap.lasten projectleider Omgevingswet 6.144
Onttrekking reserve GB tbv verliesvoorziening GB 4.131.197
Mutatie voorziening afgesloten complexen GB naar reserve 519
Onttrekking reserve GB tbv verliesvoorziening GB de Waag 129.512
Subtotaal reserves 17.693.606 16.884.182
Totaal 23.286.606 26.573.012
Incidenteel saldo Jaarrekening 2022 (incl. resultaat grondexploitaties) 3.286.406
Terug naar navigatie - toelichting incidentele baten en lasten

Toelichting incidenteel:

De incidentele kosten (vóór mutaties reserves) zijn hieronder toegelicht.

Handhaving met betrekking tot corona
Aan het begin van het jaar zijn er kosten gemaakt voor de handhaving van de coronaregels.

Afrekening TOZ 2020 en 2021
Betreft een afrekening van eerdere boekjaren die plaats heeft gevonden in 2022.

BUIG 2016-2017
Betreft een afrekening van eerdere boekjaren die plaats heeft gevonden in 2022.

Bbz 2018
Betreft een afrekening van eerdere boekjaren die plaats heeft gevonden in 2022.

Opvang vluchtelingen Oekraïne
We hebben kosten gemaakt ten behoeve van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Hiervoor zijn we gecompenseerd vanuit het Rijk.

Vrijval voorziening breedtesport
De voorziening is komen te vervallen, wat een incidenteel voordeel geeft in 2022.

Huishoudelijke verzorging Wmo m.b.t. corona
We hebben aan het begin van het jaar nog kosten gemaakt die betrekking hebben op corona.

Jeugdhulp ambulant
We hebben aan het begin van het jaar nog kosten gemaakt die betrekking hebben op corona.

Explosieschade BS St. Jozef
Er heeft een uitbetaling plaatsgevonden van de schade die de basisschool eerder heeft opgelopen.

Vorming voorziening compensatie Attero
Deze voorziening is in 2022 geopend, zie het overzicht van reserves en voorzieningen voor de toelichting hierop. 

Verkoop gebouwen
Dorpstraat 101 in Mierlo is in 2022 verkocht.

Verkoop diversie percelen
Er zijn diverse percelen verkocht.

Resultaat grondexploitaties 2022
Dit betreft de incidentele baten en lasten, gerelateerd aan grondexploitaties, welke ten gunste en ten laste komen van de algemene dienst.

Anterieure overeenkomsten
Eenmalige projecten met betrekking tot facilitair grondbedrijf.

Vennootschapsbelasting
Dit betreft de voorlopige aanslag 2022.

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoeging Onttrekking Reden
Bestemmingsreserve
Reserve onderwijshuisvesting (IHP) 0 246.935 Dekking afschrijving investering
Totaal bestemmingsreserves 0 246.935
Dekkingsreserves
Dekkingsreserve bouw nieuwe raadzaal 0 60.114 Dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve nutsvoorzieningen centrum Mierlo 0 6.507 Dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve P-Margrietstraat t.h.v. P-Frisostraat 0 22.850 Dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Dorpsstraat deel Rabo - t.h.v. Plus 0 24.338 Dekking afschrijving investering
FBW Herinrichting Langstraat 0 13.179 Dekking afschrijving investering
FBW Herinrichting Korte Kerkstraat/Bogardeind 0 18.259 Dekking afschrijving investering
FBW Rotonde centrum Geldrop 0 6.478 Dekking afschrijving investering
FBW Herinr. Bogardeind (ijsalon/Beukelaar) 0 12.344 Dekking afschrijving investering
FBW Kruispunt Bogardeind (extra rechtdoorstrook) 0 1.665 Dekking afschrijving investering
FBW Bogardeind / Gijzenrooiseweg 0 17.491 Dekking afschrijving investering
FBW Aanpass openb Ruimte brede school Coevering 0 9.907 Dekking afschrijving investering
FBW Busbaan Gijzenrooiseweg 0 5.153 Dekking afschrijving investering
FBW Beleefpad Katoenpad 0 1.099 Dekking afschrijving investering
FBW Kasteelseloop en Molenheide 0 1.100 Dekking afschrijving investering
FBW Recreatieve fietsverbinding Rijk Dommel en AA 0 14.220 Dekking afschrijving investering
FBW Busstrook zuid rijbaan Ln Vier Heemskinderen 0 3.659 Dekking afschrijving investering
FBW Inrpl Bogardeind ged Beukelaar/Vier Heemsk 0 20.000 Dekking afschrijving investering
Speelvoorziening Gulbergen 0 1.085 Dekking afschrijving investering
FBW Santheuvel 0 20.774 Dekking afschrijving investering
Totaal dekkingsreserves 0 260.222
Totaal 0 507.157

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Geldrop-Mierlo. Het voor gemeente Geldrop-Mierlo toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2022 € 216.000,-.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2022 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Gegevens 2022
bedragen x € 1 N.J.H. Scheltens W.H.F Geboers
Functiegegevens Secretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 128.576 93.202
Beloningen betaalbaar op termijn 22.234 16.323
Subtotaal 150.810 109.525
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000 216.000
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen N.v.t. N.v.t.
Totaal bezoldiging 150.810 109.525
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2021
bedragen x € 1 N.J.H. Scheltens W.H.F Geboers
Functiegegevens Secretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2021 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 123.130 87.863
Beloningen betaalbaar op termijn 21.992 16.427
Subtotaal 145.122 104.290
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 209.000 209.000
Totaal bezoldiging 2021 145.122 104.290