Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2022
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2022
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 5 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        2. Blz. 6 deel 1
        3. Blz. 7 deel 2
      2. Blz. 8 Programma 1. Gebiedsgericht werken
        1. Blz. 9 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 10 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 11 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 12 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 13 Een aantrekkelijke, inclusieve en veilige leefomgeving. Prettig wonen in een fijne wijk.
            1. Blz. 14 01. Bewoners, gemeente en (maatschappelijke) partners werken samen aan gezonde, leefbare en veilige wijken.
            2. Blz. 15 02. De gemeente verandert haar manier van werken en organiseren, zodat de integrale samenwerking wordt verbeterd en beter aansluit bij de wijken.
            3. Blz. 16 03. Bewoners, gemeente en (maatschappelijke) partners werken samen aan de uitvoeringsagenda van het wijkontwikkelingsplan Braakhuizen Zuid.
            4. Blz. 17 04. Bewoners uitdagen en ondersteunen om te komen met initiatieven die bijdragen aan een aantrekkelijke, sociaal bewuste en veilige wijk.
            5. Blz. 18 05. Sociale samenhang vergroten en ontmoeting in de wijk mogelijk maken met behulp van sport, bewegen en cultuur.
            6. Blz. 19 06. Een oplossing voor het huisvestingsprobleem van de Turkse Gemeenschap (TMSG) vinden.
          2. Blz. 20 Klanten beleven een optimale dienstverlening.
            1. Blz. 21 07. Bewoners en (maatschappelijke) partners (etc.) objectief inzicht geven in de wijk.
            2. Blz. 22 08. Verbeteren van de cultuur in onze organisatie zodat samenwerking met onze inwoners vanzelfsprekend is.
        5. Blz. 23 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 24 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 25 Toelichting
      3. Blz. 26 Programma 2. Economie en vastgoed
        1. Blz. 27 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 28 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 29 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 30 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 31 Geldrop-Mierlo is een aantrekkelijke woon- en werkgemeente in een groene omgeving.
            1. Blz. 32 01. Vitale centra behouden voor onze inwoners zodat zij in de eigen kern prettig kunnen winkelen en verblijven.
            2. Blz. 33 02. De gemeente Geldrop-Mierlo (op economisch gebied) beter op de kaart zetten.
            3. Blz. 34 03. Realiseren van een prettig vestigingsklimaat voor de ondernemers.
            4. Blz. 35 04. Meer economisch voordeel halen uit onze ligging in de Brainport.
          2. Blz. 36 Het gemeentelijk vastgoed voldoet aan de normen, is duurzaam en sluit aan op de behoefte van de bevolking.
            1. Blz. 37 05. Verduurzamen van gemeentelijke accommodaties.
            2. Blz. 38 06. Optimaliseren/intensiveren sociaal, culturele en sportaccommodaties.
        5. Blz. 39 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 40 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 41 Toelichting
      4. Blz. 42 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 43 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 44 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 45 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 46 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 47 De inwoners van Geldrop-Mierlo voelen zich veilig, zeker in hun directe leefomgeving.
            1. Blz. 48 01. Verhogen van de zichtbaarheid van de gemeentelijke handhavingsorganisatie.
            2. Blz. 49 02. Beter en uitgebreider met de burgers communiceren over de uitgevoerde activiteiten en de resultaten daarvan.
            3. Blz. 50 03. Betrokkenheid van de burgers bij de preventie en handhaving verhogen o.a. door het inzetten van moderne ICT-hulpmiddelen.
            4. Blz. 51 04. Verhogen van (brand)veiligheid van inwoners in hun eigen woning.
            5. Blz. 52 05. Nadrukkelijker aandacht en inzet voor de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit.
            6. Blz. 53 06. Verbinding tussen terreinen zorg en veiligheid verbeteren.
        5. Blz. 54 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 55 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 56 Toelichting
      5. Blz. 57 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
        1. Blz. 58 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 59 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 60 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 61 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 62 In regionaal verband nemen we een zelfbewuste houding aan met als uitgangspunt om elkaar succesvoller te maken.
            1. Blz. 63 01. Geldrop-Mierlo vervult een bestuurlijke rol die past bij onze positie in de regio.
            2. Blz. 64 02. Van alle samenwerkingsverbanden wordt het functioneren en de meerwaarde periodiek beoordeeld.
          2. Blz. 65 Een gemeentelijke organisatie die in gesprek is en blijft met haar inwoners, bedrijven, verenigingen en maatschappelijke instellingen. Inwoners zien een organisatie die actief naar buiten treedt en samen met haar inwoners zoekt naar....
            1. Blz. 66 03. Streven naar een optimale gemeentelijke dienstverlening
            2. Blz. 67 04. Continue aandacht voor kwaliteitsverbetering van gemeentelijke communicatiemiddelen
            3. Blz. 68 05. Groeien naar een overheid die verbindt, prioriteert, faciliteert en laat realiseren.
          3. Blz. 69 Een gemeentelijke organisatie die het vertrouwen krijgt van haar inwoners en die dit vertrouwen ook zichtbaar voor de inwoners waard is.
            1. Blz. 70 06. Een gemeentelijke organisatie die de persoonlijke levenssfeer van onze burgers eerbiedigt en adequaat beschermt (privacy/AVG)
            2. Blz. 71 07. Een hoge (juridische) kwaliteit van onze producten en diensten (juridische kwaliteitszorg)
        5. Blz. 72 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 73 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 74 Toelichting
      6. Blz. 75 Programma 5. Werk en inkomen
        1. Blz. 76 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 77 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 78 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 79 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 80 Alle volwassen inwoners van onze gemeente kunnen meedoen, bij voorkeur via betaald werk.
            1. Blz. 81 01. Zoveel mogelijk inwoners helpen naar betaald werk binnen de beschikbare budgetten.
            2. Blz. 82 02. Vergroten van de sturingsmogelijkheden bij Senzer, passend bij de gemeenschappelijke regeling.
            3. Blz. 83 03. Vernieuwend vormgeven van het sociale gezicht van de gemeente Geldrop-Mierlo.
          2. Blz. 84 Binnen de gemeente Geldrop-Mierlo is sprake van duurzame armoedebestrijding.
            1. Blz. 85 04. Meer zicht op armoede in onze gemeente zodat onze inwoners gericht en duurzaam ondersteund worden.
          3. Blz. 86 In de gemeente Geldrop-Mierlo krijgen inwoners met financiële problemen tijdig ondersteuning.
            1. Blz. 87 05. Eerder signaleren van problematische schulden, om te voorkomen dat inwoners door schulden (verder) in de problemen raken.
            2. Blz. 88 06. Het verbeteren van de proactieve benadering van inwoners die een steun in de rug nodig hebben in samenwerking met private initiatieven.
            3. Blz. 89 07. Handhaven van het bestaande niveau van het sociale beleid en de regelingen.
          4. Blz. 90 Statushouders voelen zich welkom in Geldrop-Mierlo en doen actief mee.
            1. Blz. 91 08. Statushouders, asielzoekers en/of vluchtelingen opvangen en samen met betrokken partijen samenwerken om te komen tot een goede integratie.
            2. Blz. 92 09. Vormgeven van de uitvoering van nieuwe taken die de gemeente krijgt op het gebied van inburgering per 1 januari 2020.
            3. Blz. 93 10. Voortzetten van de maatschappelijke begeleiding van statushouders.
            4. Blz. 94 11. Verbeteren van de mogelijkheden voor participatie en het begeleiden naar werk van statushouders.
        5. Blz. 95 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 96 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 97 Toelichting
      7. Blz. 98 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
        1. Blz. 99 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 100 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 101 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 102 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 103 Geldrop-Mierlo is een sterke en zorgzame gemeenschap waarbij inwoners eigenaarschap tonen, initiatiefrijk, samen redzaam zijn en waarin iedereen mee kan doen.
            1. Blz. 104 01. Versterken van ondersteuning van vrijwilligers, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke partners.
            2. Blz. 105 02. Aanpassen van onze subsidievoorwaarden, aan de eisen van deze tijd.
            3. Blz. 106 03. Uitbreiden van de aanpak van preventie en vroegsignalering in het sociaal domein als onderdeel van integraal gebiedsgericht werken zodat problemen worden voorkomen of tijdig gesignaleerd.
            4. Blz. 107 04. Uiterlijk 2020 is Geldrop-Mierlo een dementievriendelijke gemeente.
            5. Blz. 108 05. Bevorderen van een gezonde leefstijl bij al onze inwoners en inzetten op fysieke en mentale gezondheid voor alle leeftijdsgroepen.
            6. Blz. 109 06. Realiseren van een gezonde balans in onze woningvoorraad.
            7. Blz. 110 07. Vorm en inhoud geven aan een fundament voor diversiteit in Geldrop-Mierlo.
          2. Blz. 111 Inwoners die niet mee kunnen doen, worden door de gemeente ondersteund bij het zoeken naar mogelijke oplossingen en waar nodig krijgt de inwoner individuele ondersteuning.
            1. Blz. 112 08. Handhaven van de huidige kwaliteit van de dienstverlening door het CMD.
            2. Blz. 113 09. Zorgen voor de beschikbaarheid van onafhankelijke cliëntondersteuning en een externe vertrouwenspersoon.
            3. Blz. 114 10. Inzetten op samenwerking met andere partners, zoals zorgaanbieders, woningcorporaties, ondernemende inwoners en het bedrijfsleven om projecten op te starten....
          3. Blz. 115 Het sociaal vangnet voor inwoners is duurzaam ingericht; het sociaal domein is (toekomst)bestendig.
            1. Blz. 116 11. Gericht werken aan de transformatie aan de hand van een integrale, overkoepelende visie op het Sociaal Domein.
            2. Blz. 117 12. Proactief op zoek gaan naar manieren om de kosten van het sociale domein onder controle te houden.
            3. Blz. 118 13. Effectief, efficiënt en binnen de kaders van onze visie inkopen van vormen van ondersteuning en (jeugd)hulp.
            4. Blz. 119 14. In beeld brengen van cliëntervaringen.
          4. Blz. 120 Mensen van jong tot oud worden gestimuleerd om hun talenten te ontwikkelen.
            1. Blz. 121 15. Mensen stimuleren om hun talenten op sportief gebied te ontwikkelen en de sociale cohesie in de wijk te vergroten.
            2. Blz. 122 16. Vernieuwende concepten voor sport en bewegen ondersteunen. De breedtesport uitbouwen in het kader van JOGG.
            3. Blz. 123 17. Om mensen de ruimte te bieden om hun talenten te ontwikkelen op het gebied van cultuur, houden we een kwalitatief sterk en veelzijdig cultuuraanbod in stand, dat we waar nodig versterken.
            4. Blz. 124 18. Kinderen en jongeren stimuleren om kennis te maken met cultuur.
          5. Blz. 125 Geldrop-Mierlo heeft een duidelijk cultureel gezicht.
            1. Blz. 126 19. In de wijk door middel van 'community art' kunstzinnige projecten koppelen aan sociale vraagstukken.
            2. Blz. 127 20. De cultuurverkenner brengt partijen in het culturele veld bij elkaar en zorgt voor meer samenwerking en stroomlijning van het aanbod en het effectiever gebruik van bestaande voorzieningen.
            3. Blz. 128 21. Villagemarketing verder vorm geven zodat het bijdraagt aan het verder vorm geven van het culturele gezicht van onze gemeente.
          6. Blz. 129 Inwoners van Geldrop-Mierlo sporten en bewegen meer en zijn daardoor meer in balans, actiever, gezonder en blijven zij langer zelfstandig.
            1. Blz. 130 22. Een nieuwe sportvisie vaststellen met aandacht voor aantrekkelijke accommodaties en voorzieningen en voor het behouden en ontwikkelen van een gezonde sportcultuur....
            2. Blz. 131 23. Realiseren van sportfaciliteiten in de openbare ruimte voor de individuele, niet vereniginggebonden sporter.
            3. Blz. 132 24. Doorontwikkelen van gestarte initiatieven in het kader van breedtesport.
        5. Blz. 133 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 134 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 135 Toelichting
      8. Blz. 136 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
        1. Blz. 137 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 138 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 139 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 140 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 141 De gemeente is een veilige, gezonde en stimulerende omgeving voor zowel lichaam als geest zodat jeugdigen kunnen leren, spelen en verblijven middels doorgaande ontwikkelingslijnen.
            1. Blz. 142 01. Mogelijkheden bieden aan (toekomstige) partijen voor onderwijs, kinderopvang en peuterwerk om duurzame en toekomstbestendige kindcentra- concepten te ontwikkelen die toegankelijk......
            2. Blz. 143 02. Verbeteren van de samenwerking met het onderwijs en voorschoolse partijen via een lokale educatieve agenda.
            3. Blz. 144 03. Zorgen voor een goede en multifunctionele huisvesting voor alle scholen in de gemeente.
            4. Blz. 145 04. Realiseren van kwantitatief en kwalitatief goed leerlingenvervoer.
            5. Blz. 146 05. Versterken van de zorgketen voor jeugdigen door het realiseren van een goede aansluiting tussen Passend Onderwijs en jeugdhulp.
          2. Blz. 147 Jeugdigen groeien op in een kansrijke omgeving waarin zij hun talenten en identiteit kunnen ontwikkelen.
            1. Blz. 148 06. Het bieden van een kansrijke omgeving voor jeugdigen door o.a. het stimuleren van projecten voor en door jeugdigen.
          3. Blz. 149 Jeugdigen voelen zich thuis in de wijk en dragen bij aan prettig wonen in een fijne wijk.
            1. Blz. 150 07. Onze wijken worden voorzien van goede en veilige speelvoorzieningen voor kinderen en hangplekken voor jongeren.
            2. Blz. 151 08. Voorkomen overlast door jongeren.
            3. Blz. 152 09. Inzetten op daadkrachtig jongerenwerk dat haar krachten bundelt met overige spelers in de wijk.
          4. Blz. 153 Inwoners zijn beter in staat om mee te doen in een snel veranderende maatschappij.
            1. Blz. 154 10. Samen met onderwijs en bedrijfsleven de positie van scholieren, werkenden en werkzoekenden verbeteren.
            2. Blz. 155 11. Ondersteunen van initiatieven die een leven lang leren voor inwoners mogelijk maakt.
            3. Blz. 156 12. Terugdringen van laaggeletterdheid.
        5. Blz. 157 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 158 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 159 Toelichting
      9. Blz. 160 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
        1. Blz. 161 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 162 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 163 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 164 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 165 Geldrop-Mierlo is een aantrekkelijke groene gemeente met een gezond klimaat en een grote aantrekkingskracht.
            1. Blz. 166 01. In 2022 is de groene uitstraling van beide kernen zowel in kwaliteit als in kwantiteit toegenomen.
            2. Blz. 167 02. Tegengaan van de afname van biodiversiteit in onze gemeente.
          2. Blz. 168 In Geldrop-Mierlo is de kwaliteit van het leven van dieren, waarbij gekeken wordt naar zowel het fysieke welzijn (diergezondheid) als het geestelijke welzijn (hoe voelen dieren zich), op orde.
            1. Blz. 169 03. Dierenwelzijn bevorderen.
          3. Blz. 170 In Geldrop-Mierlo hebben we een duurzame leefomgeving door het terugdringen van (niet afbreekbaar) afval.
            1. Blz. 171 04. Zwerfafval zoveel mogelijk voorkomen.
            2. Blz. 172 05. Het gemeentelijk rioleringsplan.
            3. Blz. 173 06. Het zo duurzaam mogelijk inzamelen en verwerken van het huishoudelijk afval.
          4. Blz. 174 De gemeente Geldrop-Mierlo is een duurzame gemeente.
            1. Blz. 175 07. De ambitie is om in 2022, 7,4% van de energie in onze gemeente duurzaam op te wekken en de uitstoot van CO2 met 20% te verminderen.
            2. Blz. 176 08. De ambitie is om in 2040 energieneutraal te zijn.
            3. Blz. 177 09. De ambitie is om in 2022, 10% van de woningen in Geldrop-Mierlo gasloos te hebben
            4. Blz. 178 10. Alle nieuwbouwwoningen worden gasloos gebouwd.
            5. Blz. 179 11. Bewustwording creëren bij de lokale samenleving.
        5. Blz. 180 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 181 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 182 Toelichting
      10. Blz. 183 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
        1. Blz. 184 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 185 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 186 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 187 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 188 De gemeente is goed en veilig bereikbaar voor onze inwoners.
            1. Blz. 189 01. Aanpakken van lokale bereikbaarheidsknelpunten.
            2. Blz. 190 02. Optimalisatie parkeren van voor alle doelgroepen en locaties.
            3. Blz. 191 03. Op niveau houden van de kwaliteit van de staat van de openbare wegen.
          2. Blz. 192 Er is een goede doorstroming van het verkeer in de regio.
            1. Blz. 193 04. Optimaal participeren in en benutten van de regionale en intergemeentelijke samenwerking op het gebied van bereikbaarheid.
        5. Blz. 194 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 195 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 196 Toelichting
      11. Blz. 197 Programma 10. Bouwen en wonen
        1. Blz. 198 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 199 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 200 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 201 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 202 De woning past in alle levensfasen bij de behoeften die de bewoner op dat moment heeft.
            1. Blz. 203 01. Zowel bij nieuwbouw als herontwikkeling enkel levensloopbestendige woningen realiseren.
          2. Blz. 204 Wijken en woningen bestaan uit een goede balans, voor een gezonde en duurzame leefomgeving. Er is geen verloedering of overlast.
            1. Blz. 205 02. Woningdifferentiatie dient in alle wijken voldoende aanwezig te zijn.
            2. Blz. 206 03. Verduurzaming van de woningvoorraad.
            3. Blz. 207 04. Wijken zijn vrij van probleemlocaties die zorgen voor sociale of fysieke verslechtering van de wijk.
            4. Blz. 208 05. Wijken en de woningen in het bijzonder mogen niet teveel verouderen, maar moeten op alle vlakken toekomstbestendig zijn.
            5. Blz. 209 06. Implementeren van de hoofddoelen van de nieuwe Omgevingswet in de gemeente.
        5. Blz. 210 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 211 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 212 Toelichting
      12. Blz. 213 Programma 11. Financiën en belastingen
        1. Blz. 214 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 215 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 216 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 217 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 218 De gemeente heeft een meerjarenprogrammabegroting die structureel sluitend is.
            1. Blz. 219 01. De realisatie van het Kernakkoord past binnen een financieel sluitend perspectief
        5. Blz. 220 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 221 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 222 Toelichting
    3. Blz. 223 Algemene inleiding
      1. Blz. 224 Algemeen
        1. Blz. 225 Algemeen
        2. Blz. 226 algemene inleiding 2
        3. Blz. 227 deel1
        4. Blz. 228 Verloop resultaat
        5. Blz. 229 Toelichting verloop resultaat
        6. Blz. 230 Algemene inleiding 3
      2. Blz. 231 Resultaatbestemming
        1. Blz. 232 Resultaatbestemming
        2. Blz. 233 toelichting
    4. Blz. 234 Paragrafen
      1. Blz. 235 Lokale heffingen
        1. Blz. 236 Inleiding
        2. Blz. 237 Beleid
        3. Blz. 238 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 239 Afvalstoffenheffing / reinigingsrechten
        5. Blz. 240 Rioolheffing
        6. Blz. 241 Kostendekkendheid rioolheffing en afvalstoffenheffing
        7. Blz. 242 Leges
        8. Blz. 243 Kostendekkendheid leges
        9. Blz. 244 Parkeerbelasting
        10. Blz. 245 Toeristenbelasting
        11. Blz. 246 Lijkbezorgingsrechten
        12. Blz. 247 Hondenbelasting
        13. Blz. 248 Reclamebelasting
        14. Blz. 249 Kwijtscheldingsbeleid
        15. Blz. 250 Overzicht tarieven
        16. Blz. 251 Vergelijking buurgemeenten
        17. Blz. 252 Ontwikkeling lokale lastendruk
      2. Blz. 253 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 254 Inleiding
        2. Blz. 255 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        3. Blz. 256 Inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 257 Wijzigingen
        5. Blz. 258 Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 259 Weerstandsvermogen
        7. Blz. 260 Financiële kengetallen
      3. Blz. 261 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 262 Inleiding
        2. Blz. 263 Wegen
        3. Blz. 264 Openbare verlichting
        4. Blz. 265 Civiele kunstwerken
        5. Blz. 266 Groen
        6. Blz. 267 Riolering
        7. Blz. 268 Gebouwen
        8. Blz. 269 Speelvoorzieningen
      4. Blz. 270 Financiering
        1. Blz. 271 Inleiding
        2. Blz. 272 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 273 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 274 Liquiditeit
        5. Blz. 275 Renterisicobeheer
        6. Blz. 276 Kredietrisicobeheer
        7. Blz. 277 Leningenportefeuille
      5. Blz. 278 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 279 Inleiding
        2. Blz. 280 Organisatieontwikkeling
        3. Blz. 281 Strategisch HRM plan
        4. Blz. 282 Ontwikkeling formatie
        5. Blz. 283 Ziekteverzuim
        6. Blz. 284 Informatievoorziening
        7. Blz. 285 Informatiebeveiliging
        8. Blz. 286 Privacy
        9. Blz. 287 Control
        10. Blz. 288 Actieplan MVI
        11. Blz. 289 Kengetallen
      6. Blz. 290 Verbonden partijen
        1. Blz. 291 Inleiding
        2. Blz. 292 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 293 Vennootschappen en coöperaties
        4. Blz. 294 Stichtingen en verenigingen
        5. Blz. 295 Overig
        6. Blz. 296 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 297 Grondbeleid
        1. Blz. 298 Algemeen grondbeleid
        2. Blz. 299 Ontwikkelingen grondexploitaties
        3. Blz. 300 Vast te stellen exploitaties
        4. Blz. 301 Resultaat 2022
        5. Blz. 302 Reserves en voorzieningen
        6. Blz. 303 toelichting reserve grondexploitaties
        7. Blz. 304 b. Reserve tussentijdse winstnemingen
        8. Blz. 305 De financiële (weerstands)positie
        9. Blz. 306 Weerstandsvermogen
        10. Blz. 307 Verliesvoorziening
        11. Blz. 308 Voorziening afgesloten complexen
        12. Blz. 309 Meerjarenperspectief
        13. Blz. 310 toelichting meerjarenbeeld
        14. Blz. 311 Materiële Vaste Activa
        15. Blz. 312 toelichting toekomstige locaties
      8. Blz. 313 Wet open overheid
        1. Blz. 314 tekst WOO
      9. Blz. 315 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 316 Beleidsindicatoren
    5. Blz. 317 Jaarrekening
      1. Blz. 318 Balans
        1. Blz. 319 Balans activa
        2. Blz. 320 Balans passiva
        3. Blz. 321 Totaalbedrag garantstellingen
      2. Blz. 322 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 323 Inleiding
        2. Blz. 324 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 325 Waarderingsgrondslagen
        4. Blz. 326 Vaste activa
        5. Blz. 327 Toelichting Vaste activa
        6. Blz. 328 Vlottende activa
        7. Blz. 329 Vaste passiva
        8. Blz. 330 Vlottende passiva
      3. Blz. 331 Toelichting op de balans
        1. Blz. 332 Vaste activa
        2. Blz. 333 Toelichting immateriële vaste activa
        3. Blz. 334 Toelichting immateriële vaste activa
        4. Blz. 335 Materiële vaste activa
        5. Blz. 336 Toelichting materiële vaste activa
        6. Blz. 337 Toelichting materiële vaste activa
        7. Blz. 338 Financiële vaste activa
        8. Blz. 339 Toelichting financiële vaste activa
        9. Blz. 340 Toelichting financiële vaste activa
        10. Blz. 341 Vlottende activa
        11. Blz. 342 Toelichting voorraad
        12. Blz. 343 Toelichting op de voorraad
        13. Blz. 344 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
        14. Blz. 345 Schatkistbankieren
        15. Blz. 346 Liquide middelen
        16. Blz. 347 Overlopende activa
        17. Blz. 348 Toelichting overlopende activa
        18. Blz. 349 Toelichting overlopende activa
        19. Blz. 350 Toelichting facilitair grondbedrijf
        20. Blz. 351 Vaste passiva
        21. Blz. 352 Toelichting eigen vermogen
        22. Blz. 353 Voorzieningen
        23. Blz. 354 Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        24. Blz. 355 Toelichting Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        25. Blz. 356 Vlottende passiva
        26. Blz. 357 Overlopende passiva
        27. Blz. 358 Toelichting overlopende passiva
      4. Blz. 359 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        1. Blz. 360 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        2. Blz. 361 Garantstellingen
        3. Blz. 362 Niet in de balans opgenomen verplichtingen (2)
        4. Blz. 363 Eigen bijdrage op grond van de Wmo
        5. Blz. 364 Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
        6. Blz. 365 Hypothecaire leningen personeel
      5. Blz. 366 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 367 Tekst opmerking primaire begroting
        2. Blz. 368 Toelichting tabel 1e begrotingswijziging
        3. Blz. 369 Programma's
        4. Blz. 370 Algemene dekkingsmiddelen
        5. Blz. 371 Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
        6. Blz. 372 Totaal saldo van baten en lasten
        7. Blz. 373 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        8. Blz. 374 Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
      6. Blz. 375 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 376 Overzicht van baten en lasten per taakveld
      7. Blz. 377 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 378 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 379 Vennootschapsbelasting
        2. Blz. 380 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 381 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 382 Begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 383 Begrotingsrechtmatigheid
        3. Blz. 384 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 385 Programma 1. Gebiedsgericht werken
          2. Blz. 386 Programma 2. Economie en vastgoed
          3. Blz. 387 Programma 3. Veiligheid en handhaving
          4. Blz. 388 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
          5. Blz. 389 Programma 5. Werk en inkomen
          6. Blz. 390 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
          7. Blz. 391 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
          8. Blz. 392 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
          9. Blz. 393 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
          10. Blz. 394 Programma 10. Bouwen en wonen
          11. Blz. 395 Programma 11. Financiën en belastingen
          12. Blz. 396 Sociaal domein
          13. Blz. 397 Sociaal domein
          14. Blz. 398 Sociaal domein
          15. Blz. 399 Analyse salarisgerelateerde kosten en overige personele kosten
        4. Blz. 400 Overzicht onvoorzien
          1. Blz. 401 Overzicht onvoorzien
        5. Blz. 402 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          1. Blz. 403 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          2. Blz. 404 toelichting incidentele baten en lasten
        6. Blz. 405 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 406 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        7. Blz. 407 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
          1. Blz. 408 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
      8. Blz. 409 Overzicht van investeringen en projecten
        1. Blz. 410 Overzicht van investeringen en projecten
        2. Blz. 411 Investeringen projecten
      9. Blz. 412 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 413 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 414 Reserves
          2. Blz. 415 Voorzieningen
          3. Blz. 416 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 417 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 418 Toelichting op de reserves
          2. Blz. 419 Algemene reserve
          3. Blz. 420 Toelichting algemene reserve
          4. Blz. 421 Algemene reserve grondexploitaties
          5. Blz. 422 Toelichting algemene reserve grondexploitaties
          6. Blz. 423 Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          7. Blz. 424 Toelichting reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          8. Blz. 425 Reserve personeel en organisatie
          9. Blz. 426 Toelichting reserve Personeel en organisatie
          10. Blz. 427 Reserve onderwijshuisvesting
          11. Blz. 428 Toelichting reserve Onderwijshuisvesting / IHP
          12. Blz. 429 Reserve participatie
          13. Blz. 430 Toelichting reserve participatie
          14. Blz. 431 Reserve investering speeltuin de Viking
          15. Blz. 432 Toelichting reserve Investeringen speeltuin De Viking
          16. Blz. 433 Reserve hondenbeleid
          17. Blz. 434 Toelichting reserve Hondenbeleid
          18. Blz. 435 Reserve recreatie en toerisme
          19. Blz. 436 Toelichting reserve Recreatie en toerisme
          20. Blz. 437 Centrummanagement/ Ondernemersinitiatieven
          21. Blz. 438 Toelichting reserve Centrummanagement / ondernemersinitiatieven
          22. Blz. 439 Reserve leefbaarheidsfonds
          23. Blz. 440 Toelichting reserve Leefbaarheidsfonds
          24. Blz. 441 Reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          25. Blz. 442 Toelichting reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          26. Blz. 443 Reserve bovenwijkse voorzieningen Nieuw
          27. Blz. 444 Toelichting reserve Fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
          28. Blz. 445 Reserve I&A
          29. Blz. 446 Toelichting reserve I&A
          30. Blz. 447 Reserve Fonds herstructurering woongebieden
          31. Blz. 448 Toelichting reserve Fonds herstructurering woongebieden
          32. Blz. 449 Reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          33. Blz. 450 Toelichting reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          34. Blz. 451 Reserve rijkscompensatie corona
          35. Blz. 452 Toelichting rijkscompensatie corona
          36. Blz. 453 Reserve Sociaal Domein
          37. Blz. 454 Toelichting reserve Sociaal domein
          38. Blz. 455 Reserve duurzaamheid
          39. Blz. 456 Toelichting reserve duurzaamheid
          40. Blz. 457 Reserve bespaarde kapitaalslasten woningbouwimpuls
          41. Blz. 458 toelichting Reserve bespaarde kapitaalslasten woningbouwimpuls
          42. Blz. 459 Reserve Omgevingswet en wet kwaliteitsborging bouw
          43. Blz. 460 toelichting Reserve Omgevingswet en wet kwaliteitsborging bouw
          44. Blz. 461 Reserve WBI herstructurering woongebieden
          45. Blz. 462 toelichting Reserve WBI herstructurering woongebieden
          46. Blz. 463 Reserve WBI leefbaarheidsfonds
          47. Blz. 464 Toelichting Reserve WBI leefbaarheidsfonds
          48. Blz. 465 Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
          49. Blz. 466 toelichting Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
          50. Blz. 467 Reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
          51. Blz. 468 toelichting reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
          52. Blz. 469 Dekkingsreserves
        3. Blz. 470 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 471 Voorzieningen
          2. Blz. 472 Pensioenvoorzieningen wethouders
          3. Blz. 473 Toelichting pensioenvoorziening wethouders
          4. Blz. 474 Voorziening verlofsparen
          5. Blz. 475 Toelichting voorziening verlofsparen
          6. Blz. 476 Voorziening compensatie Attero
          7. Blz. 477 Toelichting voorziening compensatie Attero
          8. Blz. 478 Onderhoud wegen
          9. Blz. 479 Toelichting voorziening Onderhoud wegen
          10. Blz. 480 Onderhoud gebouwen
          11. Blz. 481 Toelichting voorzieningen Onderhoud gebouwen
          12. Blz. 482 Onderhoud brede school Coevering
          13. Blz. 483 Toelichting voorziening onderhoud brede school Coevering
          14. Blz. 484 Wonen
          15. Blz. 485 Toelichting voorziening Wonen
          16. Blz. 486 Egalisatie afvalstoffenheffing
          17. Blz. 487 Toelichting voorziening Egalisatie afvalstoffenheffing
          18. Blz. 488 Egalisatie rioleringen
          19. Blz. 489 Toelichting voorziening Egalisatie rioleringen
          20. Blz. 490 Breedtesport impuls middelen
          21. Blz. 491 Toelichting voorziening Breedtesport impuls middelen
          22. Blz. 492 Gemeentelijk groenfonds
          23. Blz. 493 Toelichting voorziening Gemeentelijk herplantfonds
          24. Blz. 494 Voorziening afgesloten complexen GB
          25. Blz. 495 Toelichting voorziening Afgesloten complexen GB
          26. Blz. 496 Voorziening voorschoolse educatie
          27. Blz. 497 Toelichting voorziening voorschoolse educatie
      10. Blz. 498 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 499 Tabel
      11. Blz. 500 Subsidie Bereikbaarheidsakkoord
        1. Blz. 501 Subsidie Bereikbaarheidsakkoord
      12. Blz. 502 Controleverklaring
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap