Omschrijving (toelichting)

In 2022 is in het verlengde van het vaststellen van de visie Geldrop-Mierlo 2040 en de strategie 2023-2026 een start gemaakt met het werken met programma's. In dat kader is ervoor gekozen om niet separaat een nieuw dienstverleningsconcept op te stellen, maar om een programma dienstverlening op te zetten. Hier is een aanvang mee gemaakt. In het programma zal het dienstverleningsconcept aan de orde komen in het beleidsdeel. We leggen in dat beleidsdeel bovendien doelen vast om onze dienstverlening te verbeteren. De verwachting is dat het programma in de tweede helft van 2023 is opgezet.

Ondertussen worden continu stappen gezet om onze dienstverlening te verbeteren. Prioriteit ligt daarbij bij goede bereikbaarheid, tijdig reageren en terugbellen, bezwaren, klachten, Meldingen  Openbare Ruimte en Woo-verzoeken tijdig af te handelen. Dit zijn continue aandachtspunten, die een prominente plek krijgen in het programma dienstverlening. 

In 2022 hebben we te maken gehad met personele wisselingen, toch hebben we dankzij de georganiseerde flexibiliteit van een structureel inhuurbudget de continuïteit van het leveren van diensten aan de burgerzaken balies, ook op piekmomenten, weten te borgen. Helaas is hierdoor de bereikbaarheid van het Telefonisch informatiecentrum wat teruggelopen. In 2023 hebben we de reguliere bezetting weer op orde, hierdoor zullen we de bereikbaarheid weer verbeteren.

Door de implementatie van nieuwe software binnen burgerzaken zijn er al een aantal processen vereenvoudigd, zo worden een groot deel van de verhuizingen automatisch verwerkt. Ook zijn er bij het (beveiligd) doorgeven van mutaties meer gegevens al voor ingevuld zodat de inwoners minder gegeven handmatig moeten invoeren.

Afgelopen jaar hebben we gewerkt aan de implementatie van een nieuwe meldingsapp voor Meldingen Openbare Ruimte. Dit gaat veel opleveren in klantvriendelijkheid en dienstbaarheid. Vooral in het makkelijk doorgeven van meldingen en het terugkoppelen van de voortgang en de resultaten ten aanzien van de ingediende meldingen naar de melders toe.

In programma 6 doelstelling 12 geven we aan welke resultaten zijn behaald ten aanzien van de doorontwikkeling binnen het sociaal domein.