04. Continue aandacht voor kwaliteitsverbetering van gemeentelijke communicatiemiddelen
Omschrijving (toelichting)
Vanaf 1 juli 2022 geldt de aanvullende verplichting, om documenten die ter kennisgeving of mededeling ter inzage worden gelegd (ook) digitaal aan te bieden. Naast een publicatie via de website officielebekendmakingen.nl en de fysieke terinzagelegging op het gemeentehuis zijn de op dat moment geldende beleidsregels ook digitaal te raadplegen via de gemeentelijke website (over de gemeente>actueel>ter inzage).
Daarnaast worden bekendmakingen, vergunningen, etc. ook nog gepubliceerd in Middenstandsbelangen en kunnen inwoners, die digitaal minder vaardig zijn, op verzoek een papieren afschrift krijgen van de publicatie. De publicaties op officielebekendmakingen.nl zijn leidend. Aan de publicaties in Middenstandsbelangen kunnen geen rechten worden ontleend.
In 2022 zijn de websites van Geldrop-Mierlo getoetst op toegankelijkheid. Naar aanleiding daarvan zijn verbeteringen doorgevoerd, zodat de websites toegankelijk zijn voor alle inwoners en teksten bereikbaar zijn en blijven. Toegankelijkheid heeft blijvend de aandacht. Daarnaast zijn oude websites die niet aan de eisen voldeden omgebouwd. Voorbeeld hiervan is de website van Luchen.
Er is in het afgelopen jaar ook een begin gemaakt met de beeldbrieven (om het lezen te vereenvoudigen). Dit is nog in ontwikkeling en wordt daarom nog niet op grote schaal toegepast.
Verder is er een slag gemaakt met het beter informeren van inwoners door meer in te zetten op speciale digitale themanieuwsbrieven. De inwoner kan zichzelf daarvoor in- en uitschrijven.