Omschrijving (toelichting)

In 2022 is een plan gemaakt om de kwaliteit van onze dienstverlening te ontwikkelen. De nadruk ligt op methodisch handelen en gesprekstechnieken. In 2022 hebben alle medewerkers van het CMD en het management de cursus Motiverende Gespreksvoering succesvol afgerond. 

De kwaliteitsmedewerkers van het CMD hebben in 2022 een start gemaakt bij het opstellen van een nieuw kwaliteitshandboek. Dit kwaliteitshandboek is een beschrijving van de werkwijze van het CMD en biedt een raamwerk voor de processen die hierbij gebruikt worden. Hiermee wordt aangegeven hoe de kwaliteit van onze dienstverlening bewaakt en verder geoptimaliseerd kan worden. Het kwaliteitshandboek bevat een beschrijving van onze klantreizen en de hierbij behorende processen, met als vertrekpunt onze visie. Ook kent het kwaliteitshandboek een beschrijving van (of verwijzing naar) de verplichte procedures voortkomend uit de verschillende wetten. 

In februari 2022 is de livegang van de software voor een regiesysteem ingegaan. Na de livegang zijn knelpunten ontstaan die geleid hebben tot een behoorlijke wachttijd bij het CMD. Door het opstellen van een plan van aanpak wachtlijstbeheer en inzet inhuur is de wachttijd teruggedrongen binnen de juridische termijnen. Het systeem wordt nog doorontwikkeld. Hiervoor waren meer jaren gepland.
Binnen team jeugd is in augustus 2022 een gedragsdeskundige gestart. Een gedragsdeskundige draagt bij aan het optimaliseren van de kwaliteit van de keuzes die gemaakt worden binnen de beschikkingen van de jeugdwet en de benodigde sparringpartner voor klantadviseur jeugd (SKJ).

Door corona was de netwerkbijeenkomst jeugd stilgevallen. Team jeugd heeft deze in oktober herstart. Het was een zinvolle bijeenkomst met diverse partijen (o.a. LEV, GGD, Praktijkondersteuners) waarbij de manier van werken van de toegang is uitgedragen.

De aanbesteding voor een sociale kaart waar verenigingen en maatschappelijke organisatie te vinden zijn is afgerond en zal begin 2023 live gaan.

Team Toegang heeft de tijden van de telefonische bereikbaarheid aangepast en is weer gestart met een fysiek spreekuur op afspraak in het gemeentehuis en in Hof van Bethanië in Mierlo.

Een project woonoverlast is gestart om te komen tot een convenant woonoverlast waarin in- en extern goede afspraken zijn gemaakt over de aanpak van woonoverlast.