Wethouder G.J.A.H. van Gestel, wethouder M.J. Sanders-de Jonge, wethouder F.J.M.C. Stravers
Programma 10. Bouwen en wonen
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Speerpunten en thema's | Doelen richting 2026 |
Wonen | 1. We werken aan de hand van een programma wonen waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd |
2. Het aanbod binnen de sociale en middenhuur en in het koopsegment met een koopsom tot € 355.000,- is conform de doelen (per wijk of buurt) in het streefbeeld wonen | |
3. Inwoners met een zorgbehoefte wonen fijn en gelukkig binnen de eigen, gewenste omgeving en hun sociaal netwerk | |
4. Het aanbod aan woningen in wijken sluit aan op de gewenste mix van doelgroepen in wijken zoals bepaald in het streefbeeld wonen | |
5. Woningen worden bewoond door mensen die binnen de doelgroep vallen waarvoor de woningen zijn gebouwd | |
6. In verband met de druk op de woningmarkt inzetten op het beperken van het opkopen van woningen ten behoeve van verhuur | |
Centrum Mierlo | 07. Zie: uitgeschreven doelen Centrum Mierlo bij "Wat gaan we er voor doen" |
Centrum Geldrop | 08. Zie: uitgeschreven doelen Centrum Geldrop bij "Wat gaan we er voor doen" |
Woonwijk Coevering | 09. Zie: uitgeschreven doelen Woonwijk Coevering bij "Wat gaan we er voor doen" |
Landelijk gebied Gijzenrooi | 10. Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Gijzenrooi bij "Wat gaan we er voor doen" |
Landgoed Gulbergen | 11. Zie: uitgeschreven doelen Landgoed Gulbergen bij "Wat gaan we er voor doen" |
Landelijk gebied Mierlo-Oost | 12. Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Mierlo-Oost bij "Wat gaan we er voor doen" |
Landelijk gebied Molenheide | 13. Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Molenheide bij "Wat gaan we er voor doen" |
Bedrijventerrein De Spaarpot | 14. Zie: uitgeschreven doelen Bedrijventerrein De Spaarpot bij "Wat gaan we er voor doen" |
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota'sNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Woonvisie Geldrop-Mierlo 2020-2028 | 2020-2028 | Juni 2020 | |
Verordening Starterslening 2020 | N.v.t. | Juni 2020 | |
Huisvestingsverordening Geldrop-Mierlo 2024-2027 | 2024-2027 | December 2023 | 2027 |
Regionale visie op Wonen SGE | 2020-2040 | Oktober 2019 | |
Afsprakenkader Wonen SGE 2022; Bouwen aan de toekomst | Februari 2022 | ||
Omgevingsvisie | N.v.t. | Februari 2023 | |
Omgevingsplan | 2023 e.v. (gestart, moet voor 2029 gereed zijn) |
||
Doelgroepenverordening 2022 | N.v.t. | December 2022 | |
Toekomstperspectief Wonen en Zorg | 2023-2040 | Juli 2023 | |
Kaders Brede centrum Geldrop | N.v.t. | December 2021 | |
Zelfbewoningsplicht | N.v.t. | Februari 2022 | |
Ontwikkelingsstrategie geo-informatievoorziening | 2024 |
Wat hebben we ervoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?Wonen
Centrum Mierlo
Centrum Geldrop
Woonwijk Coevering
Landelijk gebied Gijzenrooi
Landgoed Gulbergen
Landelijk gebied Mierlo-Oost
Landelijk gebied Molenheide
Bedrijventerrein De Spaarpot
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaNiet van toepassing.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Bedragen x €1.000
Omschrijving | Primaire begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Afwijking budget 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 10 | 0 | 882 | 1.288 | 405 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 471 | 1.012 | 1.047 | 35 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 9 | 0 | 11 | 10 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 1.351 | 1.215 | 1.479 | 264 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 17.315 | 5.944 | 2.742 | -3.202 | |
8.3 Wonen en bouwen | 782 | 1.332 | 1.031 | -301 | |
Totaal Lasten | 19.927 | 10.386 | 7.599 | -2.788 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 10 | 0 | 445 | 821 | 376 | |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 420 | 437 | 494 | 56 | |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 512 | 512 | 279 | -233 | |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 19.024 | 5.944 | 1.780 | -4.164 | |
8.3 Wonen en bouwen | 812 | 582 | 444 | -138 | |
Totaal Baten | 20.768 | 7.921 | 3.819 | -4.102 | |
Saldo (baten -/- lasten) | 841 | -2.465 | -3.780 | -1.315 |
Analyse
Terug naar navigatie - Analyse10. Bouwen en wonen | I/S | Bedrag |
8.1 Ruimtelijke ordening | I | -390.000 |
Dit betreft salarislasten die geactiveerd worden op investeringen en verhaald worden via plankosten. | ||
8.2 Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) | I | -2.469.000 |
Het resultaat van het grondbedrijf bedraagt € 513.632 bestaande uit - resultaat grondbedrijf algemeen € 30.877 (twee afgesloten exploitaties); - tussentijdse winstnemingen € 482.755; - extra storting in de voorziening verliessaldi grondexploitaties -/- € 1.355.230 (onttrekking uit reserve grondexploitaties); - bijdrage aan sociale woningbouw De Waag en Luchen: -/- € 247.870 (onttrekking uit reserve leefbaarheidsfonds); - ontvangst / afdracht uit de grondexploitatie De Waag aan de fondsen nota kostenverhaal: € 127.420 (storting in de betreffende reserves / fondsen). - Totaal resultaat op taakveld 8.2: -/- € 962.048 -/- € 1.506.582 valt weg tegen het verschil van € 1.506.582 binnen Overhead hieronder. | ||
8.3 Wonen en bouwen | I | -126.000 |
De invoering van de Omgevingswet wordt als een ingrijpende stelselwijziging beschouwd. Het is landelijk voorspeld dat bij deze grote stelselwijziging een tijdelijke toename aan bouwplannen zichtbaar zou zijn in de laatste maanden voorafgaand aan de invoering. Enerzijds om de rechten onder het oude stelsel te kunnen claimen, maar veelal ook om de onzekerheden van de invoering van een nieuw stelsel te vermijden. Die verwachte toename (en daarmee begrote legesopbrengsten) is echter uitgebleven. Daarnaast is er extra ondersteuning benodigd geweest op het gebied van bezwaar- en beroep voor omgevingsvergunningen. | ||
Overhead | 1.747.000 | |
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Overig | -77.000 | |
Totaal | -1.315.000 |