Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer

Portefeuillehouder: Wethouder G.M.J. Jeucken

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Speerpunten en thema's Doelen richting 2026
Verbonden in het mobiliteitsnetwerk 1. We werken aan de hand van een programma mobiliteit, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
2. Het lokale fietspadennetwerk is comfortabel te gebruiken
3. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten
4. Het gebruik van het openbaar vervoer is qua gebruikersaantallen op het niveau van voor de coronapandemie
5. In Geldrop-Mierlo zijn de ingrepen gepleegd die nodig zijn voor het realiseren van de regionale bereikbaarheidsagenda
6. De gemeente ondersteunt en stimuleert effectief het duurzaam rijden door het gebruik van elektrische auto’s en deelvervoer te faciliteren
7. De parkeervoorzieningen in de centra en wijken zijn in overeenstemming met de parkeerdruk
8. De (beleving van de) verkeersveiligheid in wijken is toegenomen, wat zichtbaar is doordat 50% van de buurten het buurtlabel verkeersveiligheid heeft

Relevante beleidsnota's

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's

 

Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Omgevingsvisie N.v.t. Februari 2023  
Omgevingsplan 2021-2024   2023 e.v.
(gestart, moet voor 2029 gereed zijn)
Fietspadenplan N.v.t. September 2010 2025
Parkeervisie N.v.t. Juli 2022  
Beleidsplan openbare verlichting 2021-2024 April 2021 2024
Lokale bereikbaarheidsagenda     2024
Herijking gemeentelijk beleid Duurzaam Veilig N.v.t. Juni 2013  
Samenwerkingsovereenkomst Regionale Bereikbaarheidsagenda 2018-2030 December 2018 2024
Beheerplan wegen 2023-2027 September 2022 2026
Strategisch beheerplan Civieltechnische kunstwerken 2022-2026 April 2022 2026

 

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Verbonden in het mobiliteitsnetwerk

Terug naar navigatie - Verbonden in het mobiliteitsnetwerk

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
0.63 Parkeerbelasting 9 9 9 0
2.1 Verkeer en vervoer 4.081 4.420 4.314 -106
2.2 Parkeren 153 188 196 8
Totaal Lasten 4.243 4.616 4.518 -98
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 9 252 144 116 -27
0.63 Parkeerbelasting 374 350 352 2
2.1 Verkeer en vervoer 108 108 126 18
Totaal Baten 735 601 594 -8

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
9. Bereikbaarheid en verkeer I/S Bedrag
2.1 Verkeer en vervoer I 149.000
Door de enorme regenval hebben we minder kunnen vegen, waardoor de kosten lager zijn uitgevallen dan begroot.
Overig -59.000
Totaal 90.000