Wethouder J.A.T.M. van de Laar
Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
Portefeuillehouder: Wethouder G.M.J. JeuckenWat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Speerpunten en thema's | Doelen richting 2026 |
Verbonden in het mobiliteitsnetwerk | 1. We werken aan de hand van een programma mobiliteit, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd |
2. Het lokale fietspadennetwerk is comfortabel te gebruiken | |
3. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten | |
4. Het gebruik van het openbaar vervoer is qua gebruikersaantallen op het niveau van voor de coronapandemie | |
5. In Geldrop-Mierlo zijn de ingrepen gepleegd die nodig zijn voor het realiseren van de regionale bereikbaarheidsagenda | |
6. De gemeente ondersteunt en stimuleert effectief het duurzaam rijden door het gebruik van elektrische auto’s en deelvervoer te faciliteren | |
7. De parkeervoorzieningen in de centra en wijken zijn in overeenstemming met de parkeerdruk | |
8. De (beleving van de) verkeersveiligheid in wijken is toegenomen, wat zichtbaar is doordat 50% van de buurten het buurtlabel verkeersveiligheid heeft |
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's
Naam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Omgevingsvisie | N.v.t. | Februari 2023 | |
Omgevingsplan | 2021-2024 | 2023 e.v. (gestart, moet voor 2029 gereed zijn) |
|
Fietspadenplan | N.v.t. | September 2010 | 2025 |
Parkeervisie | N.v.t. | Juli 2022 | |
Beleidsplan openbare verlichting | 2021-2024 | April 2021 | 2024 |
Lokale bereikbaarheidsagenda | 2024 | ||
Herijking gemeentelijk beleid Duurzaam Veilig | N.v.t. | Juni 2013 | |
Samenwerkingsovereenkomst Regionale Bereikbaarheidsagenda | 2018-2030 | December 2018 | 2024 |
Beheerplan wegen | 2023-2027 | September 2022 | 2026 |
Strategisch beheerplan Civieltechnische kunstwerken | 2022-2026 | April 2022 | 2026 |
Wat hebben we ervoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?Verbonden in het mobiliteitsnetwerk
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaNiet van toepassing.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Bedragen x €1.000
Omschrijving | Primaire begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Afwijking budget 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.63 Parkeerbelasting | 9 | 9 | 9 | 0 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 4.081 | 4.420 | 4.314 | -106 | |
2.2 Parkeren | 153 | 188 | 196 | 8 | |
Totaal Lasten | 4.243 | 4.616 | 4.518 | -98 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 9 | 252 | 144 | 116 | -27 | |
0.63 Parkeerbelasting | 374 | 350 | 352 | 2 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 108 | 108 | 126 | 18 | |
Totaal Baten | 735 | 601 | 594 | -8 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -3.508 | -4.015 | -3.924 | 90 |
Analyse
Terug naar navigatie - Analyse9. Bereikbaarheid en verkeer | I/S | Bedrag |
2.1 Verkeer en vervoer | I | 149.000 |
Door de enorme regenval hebben we minder kunnen vegen, waardoor de kosten lager zijn uitgevallen dan begroot. | ||
Overig | -59.000 | |
Totaal | 90.000 |