Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2023
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 5 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        2. Blz. 6 deel 1
        3. Blz. 7 deel 2
      2. Blz. 8 Programma 1. Gebiedsgericht werken
        1. Blz. 9 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 10 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 11 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 12 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 13 Inclusief leven
            1. Blz. 14 01. We werken aan de hand van een programma ‘inclusief leven’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 15 02. In Geldrop-Mierlo is er over de breedte bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving en dat vertaalt zich naar gedrag van mensen en naar faciliteiten
            3. Blz. 16 03. Er is binnen verenigingen, bedrijven, horeca en detailhandel structureel aandacht voor samenleven in verscheidenheid
            4. Blz. 17 04. Publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met beperkingen (conform toegankelijkheidseisen in bouwbesluit 2019)
            5. Blz. 18 05. Inburgeringstrajecten zijn op maat, met een persoonlijk ontwikkelingsplan, zorg in natura en monitoring van de voortgang van inburgering
          2. Blz. 19 Sterke wijken en netwerken
            1. Blz. 20 06. We werken aan de hand van een programma ‘sterke wijken en netwerken’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 21 07. We hebben als gemeente continu zicht op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen verdienen en (pro)actief in kunnen spelen op behoeften
            3. Blz. 22 08. Buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente
            4. Blz. 23 09. Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen
            5. Blz. 24 10. Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet
        5. Blz. 25 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 26 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 27 Analyse
      3. Blz. 28 Programma 2. Economie en vastgoed
        1. Blz. 29 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 30 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 31 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 32 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 33 Economische kracht
            1. Blz. 34 01. We werken aan de hand van een programma economische kracht waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 35 02. 35% van de bedrijventerreinen is gerevitaliseerd en verduurzaamd
            3. Blz. 36 03. Voor alle bedrijventerreinen is er een profiel en strategie, zodat op basis daarvan instroom en uitstroom kan worden bevorderd
            4. Blz. 37 04. Het aanbod en de kwaliteit van recreatieve voorzieningen is vergroot
            5. Blz. 38 05. Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo
            6. Blz. 39 06. Er zijn twee grootschalige, terugkerende evenementen geïntroduceerd in Geldrop-Mierlo
            7. Blz. 40 07. Er is een goede ondernemersstructuur waarlangs de ondernemers in Geldrop-Mierlo onderling afstemmen en in gesprek zijn met de gemeentelijke organisatie (bestuurlijk en ambtelijk)
        5. Blz. 41 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 42 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 43 Analyse
      4. Blz. 44 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 45 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 46 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 47 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 48 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 49 Leefbaarheid en veiligheid
            1. Blz. 50 01. We werken aan de hand van een programma leefbaarheid & veiligheid waarbinnen ontwikkelingen op het vlak van veiligheid in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 51 02. De overlast van bedrijven nabij woonomgevingen is verminderd
            3. Blz. 52 03. Veiligheidsissues en woonoverlast in wijken en buurten worden structureel adequaat aangepakt
            4. Blz. 53 04. Er is zichtbare handhaving, ook buiten kantoortijden en op basis van klachten
            5. Blz. 54 05. De weerbaarheid van risicogroepen tegen ondermijning is vergroot, waardoor er minder sprake is van georganiseerde criminaliteit (er wordt voldaan aan de Brabantse weerbaarheidsnorm)
            6. Blz. 55 06. Samen met partners weten we effectief en adaptief preventieve en repressieve barrières op te werpen tegen het plegen van georganiseerde criminaliteit en ondermijning
            7. Blz. 56 07. De weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, senioren en ondernemers) tegen cybercriminaliteit is vergroot
            8. Blz. 57 08. Signalen van radicalisering worden opgevangen en er wordt effectief op gehandeld
            9. Blz. 58 09. De samenwerking en gegevensdeling tussen gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties in relatie tot woonoverlast is structureel georganiseerd
        5. Blz. 59 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 60 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 61 Analyse
      5. Blz. 62 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
        1. Blz. 63 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 64 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 65 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 66 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 67 Dienstverlening
            1. Blz. 68 01. Zie: uitgeschreven doelen Dienstverlening bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          2. Blz. 69 Bestuursontwikkeling
            1. Blz. 70 02. Zie: uitgeschreven doelen Bestuursontwikkeling bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
        5. Blz. 71 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 72 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 73 Analyse
      6. Blz. 74 Programma 5. Werk en inkomen
        1. Blz. 75 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 76 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 77 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 78 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 79 Bestaanszekerheid
            1. Blz. 80 01. We werken aan de hand van een programma ‘bestaanszekerheid’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 81 02. Er is een breder ondersteuningsaanbod gericht op bestaanszekerheid voor midden- en lage inkomens, zodat zij beter voorbereid zijn op gebeurtenissen en weten om te gaan met tegenvallers
            3. Blz. 82 03. Binnen het armoedeplatform wordt effectief kennis gedeeld en op elkaar afgestemd, zodat er meer samenhang is tussen ieders inzet
            4. Blz. 83 04. Minimaal 60% van de mensen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum wordt ondersteund
            5. Blz. 84 05. We bereiken meer huishoudens met onze (preventieve) aanpak rondom ( het voorkomen van ) schulden en weten meer over hun behoeften
            6. Blz. 85 06. De armoedebestrijding en regelingen voor bijzondere bijstand en minima sluiten aan bij de actuele behoeften (met speciale aandacht voor kinderen in armoede)
            7. Blz. 86 07. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen
            8. Blz. 87 08. Senzer voert de gevraagde taken (Participatiewet) naar wens uit
            9. Blz. 88 09. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in Geldrop-Mierlo
        5. Blz. 89 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 90 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 91 Analyse
      7. Blz. 92 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
        1. Blz. 93 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 94 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 95 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 96 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 97 Vitaal leven
            1. Blz. 98 01. We werken aan de hand van een programma ‘vitaal leven’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 99 02. Gezond leven in Geldrop-Mierlo is gemakkelijk en aantrekkelijk
            3. Blz. 100 03. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten gecreëerd voor verschillende doelgroepen om het sporten en bewegen – individueel en/of in groepsverband – laagdrempelig te maken
            4. Blz. 101 04. De waardering van inwoners van de bewegingsvoorzieningen in wijken is gemiddeld een 8
            5. Blz. 102 05. Er is regie op de taken om de gezondheid van inwoners te beschermen
          2. Blz. 103 Zorg en ondersteuning
            1. Blz. 104 06. We werken aan de hand van een programma ‘zorg en ondersteuning’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 105 07. De geïndiceerde zorg en ondersteuning is kostenbewust en van hoogwaardige kwaliteit
            3. Blz. 106 08. De mantelzorgondersteuning sluit continu aan bij de behoeften van mantelzorgers
            4. Blz. 107 09. Er is voor mensen uit Geldrop-Mierlo die beschermd wonen passende ondersteuning binnen de gemeente
            5. Blz. 108 10. Er is een ruimer aanbod aan plekken waar inwoners met een ondersteuningsvraag kunnen worden ingezet en deze plekken worden ook daadwerkelijk bezet
            6. Blz. 109 11. Voor meerdere groepen ouderen is een zinvolle dagbesteding beschikbaar in Geldrop en Mierlo
            7. Blz. 110 12. Inwoners hebben toegang tot passende zorg
            8. Blz. 111 13. Beleid en uitvoering op het vlak van jeugdhulp zijn goed op elkaar aangesloten, zodat ontwikkelingen goed worden gemanaged en kosten beter worden beheerst
            9. Blz. 112 14. Waar mogelijk worden probleemsituaties van jeugdigen voorkomen of in de kiem gesmoord
            10. Blz. 113 15. Er is een leercultuur samen met inwoners en organisaties ten aanzien dienstverlening op het gebied van zorg en ondersteuning
            11. Blz. 114 16. De ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen is versterkt
          3. Blz. 115 Cultuur
            1. Blz. 116 17. We werken aan de hand van een programma cultuur waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 117 18. Culturele activiteiten en elementen ondersteunen de sociale cohesie in de wijken, de samenredzaamheid van mensen en de recreatieve kracht van Geldrop-Mierlo
            3. Blz. 118 19. Er is een breder aanbod van activiteiten gericht op jongeren, waardoor kunst en cultuur bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo
            4. Blz. 119 20. Inwoners kunnen zichzelf ontwikkelen door het organiseren van en deelnemen aan culturele activiteiten
            5. Blz. 120 21. De bibliotheek is een aantrekkelijke voorziening die bijdraagt aan het realiseren van de culturele ambities en de bredere doelstellingen binnen het sociaal domein
        5. Blz. 121 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 122 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 123 Analyse
      8. Blz. 124 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
        1. Blz. 125 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 126 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 127 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 128 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 129 Een leven lang ontwikkelen
            1. Blz. 130 01. We werken aan de hand van een programma ‘leven lang ontwikkelen’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 131 02. Het onderwijs is inclusief, eigentijds en flexibel
            3. Blz. 132 03. Er is een passend lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering
            4. Blz. 133 04. Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is afgenomen
            5. Blz. 134 05. Er is een betere aansluiting tussen het bieden van passend onderwijs en jeugdhulp
            6. Blz. 135 06. Jeugdigen en jongeren leveren een eigen bewuste bijdrage aan een positieve, open leefomgeving
            7. Blz. 136 07. Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling
            8. Blz. 137 08. Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school
            9. Blz. 138 09. Inwoners kunnen (binnen de regio) praktijkonderwijs volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven
            10. Blz. 139 10. Alle scholen beschikken over een huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school
            11. Blz. 140 11. De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd
            12. Blz. 141 12. De pedagogische steunstructuur in Geldrop-Mierlo is versterkt
        5. Blz. 142 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 143 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 144 Analyse
      9. Blz. 145 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
        1. Blz. 146 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 147 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 148 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 149 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 150 Doorlopend groen
            1. Blz. 151 01. We werken aan de hand van een programma ‘doorlopend groen’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 152 02. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde in het landelijk gebied en er wordt fors meer water vastgehouden
            3. Blz. 153 03. De beoogde flora- en faunapassages en groene verbindingen tussen natuurgebieden zijn gerealiseerd
          2. Blz. 154 Groene sociale wijken
            1. Blz. 155 04. We werken aan de hand van een programma ‘groene sociale wijken’, waarbinnen ontwikkelingen in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 156 05. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde in de bebouwde kom
            3. Blz. 157 06. Er wordt fors meer water vastgehouden in de bebouwde kom
            4. Blz. 158 07. De contouren van het Dommeldal als doorlopende brede natuurzone liggen vast
            5. Blz. 159 08. De groenstructuren in en tussen wijken zijn versterkt tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie èn vitaal leven
            6. Blz. 160 09. De overlast door hondenpoep is verminderd en er zijn passende voorzieningen voor het uitlaten van honden
            7. Blz. 161 10. Inwoners zorgen goed voor hun huisdieren en dragen bij aan een betere bescherming van tuinvogels
            8. Blz. 162 11. Het welbevinden van kwetsbare groepen (eenzame mensen, demente mensen, gehandicapten) is verbeterd door de inzet van huisdieren
            9. Blz. 163 12. Voor/in alle wijken is er een plek waar inwoners terecht kunnen voor culturele activiteiten, zorg, maatschappelijke diensten en wijkverenigingsactiviteiten
          3. Blz. 164 Een multifunctioneel landelijk gebied
            1. Blz. 165 13. We werken aan de hand van een programma ‘multifunctioneel landelijk gebied’ waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 166 14. 40% van de landbouw is (op weg naar) natuurinclusief / extensief
            3. Blz. 167 15. Bij vrijkomende agrarische erven is een bewuste afweging gemaakt over gewenste nieuwe functies (recreatie, kleinschalige bedrijvigheid, wonen)
            4. Blz. 168 16. Er is in het landelijk gebied een zichtbare vergroting van het aanbod van recreatieve voorzieningen / aantal recreatieve bedrijven, passend binnen de gemaakte afweging van functies
            5. Blz. 169 17. Er is in het buitengebied tot 140 ha aan grondgebonden zonnepanelen gerealiseerd, binnen de grenzen van de ondergrondse infrastructuur
          4. Blz. 170 Duurzaamheid
            1. Blz. 171 18. We werken aan de hand van een programma duurzaamheid, waarbinnen ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 172 19. 50% van de panden in Geldrop-Mierlo heeft energielabel A of B
            3. Blz. 173 20. De huishoudens die te maken hebben met energiearmoede hebben een hulpaanbod ontvangen
            4. Blz. 174 21. 50% van de onderwijs-, welzijns- en sportaccommodaties is verduurzaamd
            5. Blz. 175 22. Het is duidelijk hoeveel hectare zonnepanelen kunnen worden aangevraagd in Geldrop-Mierlo
            6. Blz. 176 23. Door de wijze van inzameling is afvalscheiding verbeterd, waardoor er maximaal 75 kg restafval per inwoner per jaar is en het aandeel GFT/E in restafval maximaal 25% is
            7. Blz. 177 24. Cure voert de afvalverwerking / grondstofproductie naar tevredenheid uit
            8. Blz. 178 25. De tarieven van afval zijn kostendekkend, waarbij variabele kosten in het variabel tarief zitten en vaste kosten in het vastrecht
            9. Blz. 179 26. Inwoners waarderen de gemeentelijke inzet ten aanzien van duurzaamheid met minimaal een 7,5
        5. Blz. 180 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 181 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 182 Analyse
      10. Blz. 183 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
        1. Blz. 184 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 185 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 186 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 187 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 188 Verbonden in het mobiliteitsnetwerk
            1. Blz. 189 01. We werken aan de hand van een programma mobiliteit, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 190 02. Het lokale fietspadennetwerk is comfortabel te gebruiken
            3. Blz. 191 03. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten
            4. Blz. 192 04. Het gebruik van het openbaar vervoer is qua gebruikersaantallen op het niveau van voor de coronapandemie
            5. Blz. 193 05. In Geldrop-Mierlo zijn de ingrepen gepleegd die nodig zijn voor het realiseren van de regionale bereikbaarheidsagenda
            6. Blz. 194 06. De gemeente ondersteunt en stimuleert effectief het duurzaam rijden door het gebruik van elektrische auto’s en deelvervoer te faciliteren
            7. Blz. 195 07. De parkeervoorzieningen in de centra en wijken zijn in overeenstemming met de parkeerdruk
            8. Blz. 196 08. De (beleving van de) verkeersveiligheid in wijken is toegenomen, wat zichtbaar is doordat 50% van de buurten het buurtlabel verkeersveiligheid heeft
        5. Blz. 197 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 198 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 199 Analyse
      11. Blz. 200 Programma 10. Bouwen en wonen
        1. Blz. 201 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 202 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 203 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 204 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 205 Wonen
            1. Blz. 206 01. We werken aan de hand van een programma wonen waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 207 02. Het aanbod binnen de sociale en middenhuur en in het koopsegment met een koopsom tot € 355.000 is conform de doelen (per wijk of buurt) in het streefbeeld wonen
            3. Blz. 208 03. Inwoners met een zorgbehoefte wonen fijn en gelukkig binnen de eigen, gewenste omgeving en hun sociaal netwerk
            4. Blz. 209 04. Het aanbod aan woningen in wijken sluit aan op de gewenste mix van doelgroepen in wijken zoals bepaald in het streefbeeld wonen
            5. Blz. 210 05. Woningen worden bewoond door mensen die binnen de doelgroep vallen waarvoor de woningen zijn gebouwd
            6. Blz. 211 06. In verband met de druk op de woningmarkt inzetten op het beperken van het opkopen van woningen ten behoeve van verhuur
          2. Blz. 212 Centrum Mierlo
            1. Blz. 213 07. Zie: uitgeschreven doelen Centrum Mierlo bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          3. Blz. 214 Centrum Geldrop
            1. Blz. 215 08. - Zie: uitgeschreven doelen Centrum Geldrop bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          4. Blz. 216 Woonwijk Coevering
            1. Blz. 217 09. - Zie: uitgeschreven doelen Woonwijk Coevering bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          5. Blz. 218 Landelijk gebied Gijzenrooi
            1. Blz. 219 10. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Gijzenrooi bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          6. Blz. 220 Landgoed Gulbergen
            1. Blz. 221 11. - Zie: uitgeschreven doelen Landgoed Gulbergen bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          7. Blz. 222 Landelijk gebied Mierlo-Oost
            1. Blz. 223 12. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Mierlo-Oost bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          8. Blz. 224 Landelijk gebied Molenheide
            1. Blz. 225 13. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Molenheide bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          9. Blz. 226 Bedrijventerrein De Spaarpot
            1. Blz. 227 14. Zie: uitgeschreven doelen Bedrijventerrein De Spaarpot bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
        5. Blz. 228 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 229 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 230 Analyse
      12. Blz. 231 Programma 11. Financiën en belastingen
        1. Blz. 232 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 233 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 234 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 235 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 236 Digitalisering
            1. Blz. 237 01. Zie: uitgeschreven doelen Digitalisering bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          2. Blz. 238 Organisatieontwikkeling
            1. Blz. 239 02. Zie: uitgeschreven doelen Organisatieontwikkeling bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
          3. Blz. 240 Strategische HRM
            1. Blz. 241 03. Zie: uitgeschreven doelen Strategische HRM bij "Wat hebben we ervoor gedaan"
        5. Blz. 242 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 243 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 244 Analyse
    3. Blz. 245 Algemene inleiding
      1. Blz. 246 Algemeen
        1. Blz. 247 Algemeen
        2. Blz. 248 algemene inleiding 2
        3. Blz. 249 deel1
        4. Blz. 250 Verloop resultaat
        5. Blz. 251 Toelichting verloop resultaat
        6. Blz. 252 Algemene inleiding 3
      2. Blz. 253 Resultaatbestemming
        1. Blz. 254 Resultaatbestemming
        2. Blz. 255 toelichting
    4. Blz. 256 Paragrafen
      1. Blz. 257 Lokale heffingen
        1. Blz. 258 Inleiding
        2. Blz. 259 Beleid
        3. Blz. 260 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 261 Afvalstoffenheffing / reinigingsrechten
        5. Blz. 262 Rioolheffing
        6. Blz. 263 Kostendekkendheid rioolheffing en afvalstoffenheffing
        7. Blz. 264 Leges
        8. Blz. 265 Kostendekkendheid leges
        9. Blz. 266 Parkeerbelasting
        10. Blz. 267 Toeristenbelasting
        11. Blz. 268 Lijkbezorgingsrechten
        12. Blz. 269 Hondenbelasting
        13. Blz. 270 Reclamebelasting
        14. Blz. 271 Kwijtscheldingsbeleid
        15. Blz. 272 Overzicht tarieven
        16. Blz. 273 Vergelijking buurgemeenten
        17. Blz. 274 Ontwikkeling lokale lastendruk
      2. Blz. 275 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 276 Inleiding
        2. Blz. 277 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        3. Blz. 278 Inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 279 Wijzigingen
        5. Blz. 280 Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 281 Weerstandsvermogen
        7. Blz. 282 Financiële kengetallen
      3. Blz. 283 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 284 Inleiding
        2. Blz. 285 Wegen
        3. Blz. 286 Openbare verlichting
        4. Blz. 287 Civiele kunstwerken
        5. Blz. 288 Groen
        6. Blz. 289 Riolering
        7. Blz. 290 Gebouwen
        8. Blz. 291 Speelvoorzieningen
      4. Blz. 292 Financiering
        1. Blz. 293 Inleiding
        2. Blz. 294 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 295 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 296 Liquiditeit
        5. Blz. 297 Renterisicobeheer
        6. Blz. 298 Kredietrisicobeheer
        7. Blz. 299 Leningenportefeuille
      5. Blz. 300 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 301 Inleiding
        2. Blz. 302 Organisatieontwikkeling
        3. Blz. 303 Strategisch HRM plan
        4. Blz. 304 Ontwikkeling formatie
        5. Blz. 305 Ziekteverzuim
        6. Blz. 306 Informatievoorziening
        7. Blz. 307 Informatiebeveiliging en privacy
        8. Blz. 308 tabel datalekkenoverzicht
        9. Blz. 309 datalekken
        10. Blz. 310 Beveiligingsincidenten overzicht
        11. Blz. 311 beveiligingsincidenten
        12. Blz. 312 Rechtmatigheidsverantwoording
        13. Blz. 313 Control(2)
        14. Blz. 314 Actieplan MVI
        15. Blz. 315 Kengetallen
      6. Blz. 316 Verbonden partijen
        1. Blz. 317 Inleiding
        2. Blz. 318 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 319 Vennootschappen en coöperaties
        4. Blz. 320 Stichtingen en verenigingen
        5. Blz. 321 Overig
        6. Blz. 322 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 323 Grondbeleid
        1. Blz. 324 Algemeen grondbeleid
        2. Blz. 325 Ontwikkelingen grondexploitaties
        3. Blz. 326 ontw grondexpl 2
        4. Blz. 327 ontw grondexpl 3
        5. Blz. 328 Vast te stellen exploitaties
        6. Blz. 329 Resultaat 2023
        7. Blz. 330 Reserves en voorzieningen
        8. Blz. 331 Voorziening afgesloten complexen
        9. Blz. 332 Verliesvoorziening
        10. Blz. 333 Reserve tussentijdse winstnemingen
        11. Blz. 334 res tuss winst(2)
        12. Blz. 335 Reserve grondexploitaties
        13. Blz. 336 toelichting reserve grondexploitaties
        14. Blz. 337 toel res grondexpl (2)
        15. Blz. 338 De financiële (weerstands)positie
        16. Blz. 339 Weerstandsvermogen
        17. Blz. 340 Meerjarenperspectief
        18. Blz. 341 toelichting meerjarenbeeld
        19. Blz. 342 Ontwikkelingen woningbouwimpuls
        20. Blz. 343 Materiële Vaste Activa
        21. Blz. 344 mat vast act (2)
        22. Blz. 345 mat vast act (3)
        23. Blz. 346 mat vast act (4)
        24. Blz. 347 Geactiveerde plankosten
        25. Blz. 348 Geact plank(2)
        26. Blz. 349 toelichting toekomstige locaties
        27. Blz. 350 toel toek loc (2)
        28. Blz. 351 toel toek loc (3)
        29. Blz. 352 toel toek loc (4)
        30. Blz. 353 toel toek loc (5)
        31. Blz. 354 toel toek loc (6)
      8. Blz. 355 Wet open overheid
        1. Blz. 356 tekst WOO
      9. Blz. 357 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 358 Beleidsindicatoren
    5. Blz. 359 Jaarrekening
      1. Blz. 360 Balans
        1. Blz. 361 Balans activa
        2. Blz. 362 Balans passiva
        3. Blz. 363 Totaalbedrag garantstellingen
      2. Blz. 364 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 365 Inleiding
        2. Blz. 366 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 367 Waarderingsgrondslagen
        4. Blz. 368 Vaste activa
        5. Blz. 369 Toelichting Vaste activa
        6. Blz. 370 Vlottende activa
        7. Blz. 371 Vaste passiva
        8. Blz. 372 Vlottende passiva
      3. Blz. 373 Toelichting op de balans
        1. Blz. 374 Vaste activa
        2. Blz. 375 Toelichting immateriële vaste activa
        3. Blz. 376 Toelichting immateriële vaste activa
        4. Blz. 377 Materiële vaste activa
        5. Blz. 378 Toelichting materiële vaste activa
        6. Blz. 379 Toelichting materiële vaste activa
        7. Blz. 380 Financiële vaste activa
        8. Blz. 381 Toelichting financiële vaste activa
        9. Blz. 382 Toelichting financiële vaste activa
        10. Blz. 383 Vlottende activa
        11. Blz. 384 Toelichting voorraad
        12. Blz. 385 Toelichting op de voorraad
        13. Blz. 386 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
        14. Blz. 387 Schatkistbankieren
        15. Blz. 388 Liquide middelen
        16. Blz. 389 Overlopende activa
        17. Blz. 390 Toelichting overlopende activa
        18. Blz. 391 Toelichting overlopende activa
        19. Blz. 392 Toelichting facilitair grondbedrijf
        20. Blz. 393 Vaste passiva
        21. Blz. 394 Toelichting eigen vermogen
        22. Blz. 395 Voorzieningen
        23. Blz. 396 Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        24. Blz. 397 Toelichting Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        25. Blz. 398 Vlottende passiva
        26. Blz. 399 Overlopende passiva
        27. Blz. 400 Toelichting overlopende passiva
      4. Blz. 401 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        1. Blz. 402 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        2. Blz. 403 Garantstellingen
        3. Blz. 404 Niet in de balans opgenomen verplichtingen (2)
        4. Blz. 405 Verlofverplichtingen
        5. Blz. 406 Eigen bijdrage op grond van de Wmo
        6. Blz. 407 Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
        7. Blz. 408 Hypothecaire leningen personeel
        8. Blz. 409 Subsidie Spoorse Doorsnijdingen
      5. Blz. 410 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 411 Tekst opmerking primaire begroting
        2. Blz. 412 Programma's
        3. Blz. 413 Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 414 Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
        5. Blz. 415 Totaal saldo van baten en lasten
        6. Blz. 416 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        7. Blz. 417 Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
      6. Blz. 418 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 419 Overzicht van baten en lasten per taakveld
      7. Blz. 420 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 421 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 422 Vennootschapsbelasting
        2. Blz. 423 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 424 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 425 Begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 426 toelichting
          4. Blz. 427 Begrotingsrechtmatigheid
        3. Blz. 428 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 429 Toelichting
        4. Blz. 430 Overzicht onvoorzien
          1. Blz. 431 Overzicht onvoorzien
        5. Blz. 432 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          1. Blz. 433 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          2. Blz. 434 toelichting incidentele baten en lasten
        6. Blz. 435 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 436 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        7. Blz. 437 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
          1. Blz. 438 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
        8. Blz. 439 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 440 Rechtmatigheidsverantwoording
      8. Blz. 441 Overzicht van investeringen en projecten
        1. Blz. 442 Overzicht van investeringen en projecten
        2. Blz. 443 Investeringen projecten
      9. Blz. 444 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 445 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 446 Reserves
          2. Blz. 447 Voorzieningen
          3. Blz. 448 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 449 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 450 Toelichting op de reserves
          2. Blz. 451 Algemene reserve
          3. Blz. 452 Toelichting algemene reserve
          4. Blz. 453 Algemene reserve grondexploitaties
          5. Blz. 454 Toelichting algemene reserve grondexploitaties
          6. Blz. 455 Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          7. Blz. 456 Toelichting reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          8. Blz. 457 Reserve personeel en organisatie
          9. Blz. 458 Toelichting reserve Personeel en organisatie
          10. Blz. 459 Reserve onderwijshuisvesting
          11. Blz. 460 Toelichting reserve Onderwijshuisvesting / IHP
          12. Blz. 461 Reserve participatie
          13. Blz. 462 Toelichting reserve participatie
          14. Blz. 463 Reserve investering speeltuin de Viking
          15. Blz. 464 Toelichting reserve Investeringen speeltuin De Viking
          16. Blz. 465 Reserve hondenbeleid
          17. Blz. 466 Toelichting reserve Hondenbeleid
          18. Blz. 467 Reserve recreatie en toerisme
          19. Blz. 468 Toelichting reserve Recreatie en toerisme
          20. Blz. 469 Centrummanagement/ Ondernemersinitiatieven
          21. Blz. 470 Toelichting reserve Centrummanagement / ondernemersinitiatieven
          22. Blz. 471 Reserve leefbaarheidsfonds
          23. Blz. 472 Toelichting reserve Leefbaarheidsfonds
          24. Blz. 473 Reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          25. Blz. 474 Toelichting reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          26. Blz. 475 Reserve bovenwijkse voorzieningen Nieuw
          27. Blz. 476 Toelichting reserve Fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
          28. Blz. 477 Reserve I&A
          29. Blz. 478 Toelichting reserve I&A
          30. Blz. 479 Reserve Fonds herstructurering woongebieden
          31. Blz. 480 Toelichting reserve Fonds herstructurering woongebieden
          32. Blz. 481 Reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          33. Blz. 482 Toelichting reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          34. Blz. 483 Reserve rijkscompensatie corona
          35. Blz. 484 Toelichting rijkscompensatie corona
          36. Blz. 485 Reserve duurzaamheid
          37. Blz. 486 Toelichting reserve duurzaamheid
          38. Blz. 487 Reserve woningbouwimpuls
          39. Blz. 488 toelichting Reserve bespaarde kapitaalslasten woningbouwimpuls
          40. Blz. 489 Reserve Omgevingswet en wet kwaliteitsborging bouw
          41. Blz. 490 toelichting Reserve Omgevingswet en wet kwaliteitsborging bouw
          42. Blz. 491 Reserve WBI herstructurering woongebieden
          43. Blz. 492 toelichting Reserve WBI herstructurering woongebieden
          44. Blz. 493 Reserve WBI leefbaarheidsfonds
          45. Blz. 494 Toelichting Reserve WBI leefbaarheidsfonds
          46. Blz. 495 Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
          47. Blz. 496 toelichting Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
          48. Blz. 497 Reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
          49. Blz. 498 toelichting reserve maatwerkaanpak koopkrachtverlies
          50. Blz. 499 Reserve opvang ontheemden Oekraïne
          51. Blz. 500 Toelichting Reserve opvang ontheemden Oekraïne
          52. Blz. 501 Dekkingsreserves
        3. Blz. 502 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 503 Voorzieningen
          2. Blz. 504 Pensioenvoorzieningen wethouders
          3. Blz. 505 Toelichting pensioenvoorziening wethouders
          4. Blz. 506 Voorziening verlofsparen
          5. Blz. 507 Toelichting voorziening verlofsparen
          6. Blz. 508 Voorziening compensatie Attero
          7. Blz. 509 Toelichting voorziening compensatie Attero
          8. Blz. 510 Onderhoud wegen
          9. Blz. 511 Toelichting voorziening Onderhoud wegen
          10. Blz. 512 Onderhoud gebouwen
          11. Blz. 513 Toelichting voorzieningen Onderhoud gebouwen
          12. Blz. 514 Onderhoud brede school Coevering
          13. Blz. 515 Toelichting voorziening onderhoud brede school Coevering
          14. Blz. 516 Wonen
          15. Blz. 517 Toelichting voorziening Wonen
          16. Blz. 518 Egalisatie afvalstoffenheffing
          17. Blz. 519 Toelichting voorziening Egalisatie afvalstoffenheffing
          18. Blz. 520 Egalisatie rioleringen
          19. Blz. 521 Toelichting voorziening Egalisatie rioleringen
          20. Blz. 522 Gemeentelijk groenfonds
          21. Blz. 523 Toelichting voorziening Gemeentelijk herplantfonds
          22. Blz. 524 Voorziening afgesloten complexen GB
          23. Blz. 525 Toelichting voorziening Afgesloten complexen GB
          24. Blz. 526 Voorziening voorschoolse educatie
          25. Blz. 527 Toelichting voorziening voorschoolse educatie
      10. Blz. 528 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 529 Tabel
      11. Blz. 530 Subsidie Bereikbaarheidsakkoord
        1. Blz. 531 Subsidie Bereikbaarheidsakkoord
      12. Blz. 532 Controleverklaring
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap