Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. De voorlopige aangifte voor 2023 is betaald in boekjaar 2023. Daarnaast hebben we verminderingen ontvangen (circa 70.000,-) over de betalingen in 2019 en 2020. Deze jaren zijn nu definitief afgewikkeld.
Met de belastingdienst is de afstemming voor de uitgangspunten van de aangiften gemaakt en de VastStellingsOvereenkomst (VSO) voor de Grondexploitaties is in 2021 ondertekend.
Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
Vennootschapsbelasting
Begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidsverantwoording vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en
lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). Uitgangspunt is het niveau waarop de raad de budgetten in de begroting en bij investeringen geautoriseerd heeft. In de begroting zijn de bedragen voor de lasten en baten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de juiste investering, het toereikend zijn van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.
Als blijkt dat de gerealiseerde bedragen hoger zijn dan de, ook na de laatste begrotingswijziging, geraamde bedragen dan kan er sprake zijn van onrechtmatige uitgaven (begrotingsonrechtmatigheid) aangezien deze lasten buiten het budgetrecht van de raad tot stand zijn gekomen.
In deze jaarrekening neemt het college voor het eerst de rechtmatigheidsverantwoording op zoals o.a. toegelicht in het raadsvoorstel bij het actualiseren van de Financiële verordening. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd.
In hoofdstuk 3 van de gewijzigde Financiële verordening zijn daarvoor artikelen opgenomen. Deze artikelen zijn overgenomen uit de Modelverordening van de VNG van november 2022. Die Modelverordening is op zijn beurt weer gebaseerd op de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV. Op 20 november 2023 heeft de commissie BBV een Q&A rechtmatigheidsverantwoording gepubliceerd. De daarin gegeven antwoorden leiden tot verschillende interpretaties van hoe om te gaan met de begrotingsrechtmatigheid. Om duidelijkheid te krijgen over hoe we in deze jaarrekening invulling geven aan de begrotingsrechtmatigheid, hebben we deze werkwijze samen met het controleprotocol in december 2023 aan uw raad voorgelegd.
De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven. Uit het overzicht baten en lasten op de voorgaande pagina’s, en hieronder gecomprimeerd weergegeven, blijkt dat er bij 4 programma's een overschrijding op de lasten is. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.
Programma | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Afwijking budget 2023 | |
---|---|---|---|---|
Programma 1. De mens centraal | 6.068 | 5.754 | -313 | |
Programma 2. Sterke wijken | 1.135 | 1.031 | -103 | |
Programma 3. Vitaal & groen buitengebied | 2.319 | 2.423 | 104 | |
Programma 4. Toekomstbestendige leefomgeving | 4.683 | 4.449 | -234 | |
Programma 5. Organisatie | 27.901 | 26.007 | -1.894 | |
Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur | 16.778 | 16.526 | -252 | |
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs | 21.183 | 22.129 | 945 | |
Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu | 12.645 | 12.719 | 74 | |
Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer | 4.616 | 4.518 | -98 | |
Programma 10. Bouwen en wonen | 10.386 | 7.599 | -2.788 | |
Programma 11. Financiën en belastingen | 16.914 | 17.928 | 1.014 | |
Resultaat | 124.628 | 121.083 | -3.545 |
Op grond van de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023, de Financiële verordening gemeente Geldrop-Mierlo 2023 en de vastgestelde werkwijze begrotingsrechtmatigheid jaarrekening 2023 gemeente Geldrop-Mierlo is in onderstaande tabel het resterende saldo van de begrotingsonrechtmatigheden bepaald.
Begrotingscriterium | Overschrijding | Waarvan acceptabel |
---|---|---|
Overschrijding lasten programma's: | ||
Programma 3. Veiligheid en handhaving | 104 | 104 |
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs | 945 | 872 |
Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu | 74 | 74 |
Programma 11. Financiën en belastingen | 1.014 | 1.014 |
Subtotaal programma's | 2.137 | 2.064 |
Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) | 0 | 0 |
Totaal overschrijding | 2.137 | |
Totaal overschrijdingen die passen binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee acceptabel zijn. | 2.064 | |
Resterend saldo begrotingsonrechtmatigheden | 73 |
Toelichting overschrijdingen per programma
Programma 3. Veiligheid en handhaving (€ 104.000,-)
De lastenoverschrijding betreft voornamelijk de overhead binnen dit programma. Alle over- en onderschrijdingen in de individuele programma’s geven per saldo geen overschrijding (zie Algemene toelichting en inleiding bij de programma’s).
Omdat de kostenoverschrijding op dit programma past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs (€ 945.000,-)
De lastenoverschrijding wordt met name veroorzaakt door de kostenoverschrijding op de jeugdzorg. Omdat deze kostenoverschrijding veroorzaakt wordt door een open-einde regeling, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.
Door extra onderhoud aan huisvesting basisonderwijs en speciaal onderwijs, mede veroorzaakt door een niet volledig verzekerde schade, bedraagt de onrechtmatige overschrijding € 73.000,-. Zie hiervoor de analyse in programma 7 onder taakveld 4.1 Onderwijshuisvesting.
Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu (€ 74.000,-)
De lastenoverschrijding zit met name in de gesloten exploitaties afval en riolering.
Omdat de kostenoverschrijding op dit programma past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.
Programma 11. Financiën en belastingen (€ 1.014.000,-)
De lastenoverschrijding heeft betrekking op afwijkingen ten opzichte van de begroting op de mutaties in de reserves (€ 650.000,-). Omdat de storting gedaan is conform raadsbesluit is er geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.
Daarnaast betreft de lastenoverschrijding de overhead binnen dit programma. Alle over- en onderschrijdingen in de individuele programma’s geven per saldo geen overschrijding (zie Algemene toelichting en inleiding bij de programma’s).
Omdat de kostenoverschrijdingen op dit programma passen binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt konden worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.
Begrotingsrechtmatigheid investeringen en projecten
De overschrijding op de herinrichting van de Eindhovenseweg maakt onderdeel uit het werk "reconstructie Eindhovenseweg, gedeelte Gijzenrooiseweg-gemeentegrens Eindhoven”. Per saldo worden deze kredieten niet overschreden.
In het overzicht van investeringen en projecten staan 11 kredieten met een budgetoverschrijding kleiner dan de rapporteringsgrens van € 50.000,-.
Daarnaast is er 1 krediet met een budgetoverschrijding groter dan de rapporteringsgrens van € 50.000,-.
Omdat de kostenoverschrijding op dit krediet past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.
Analyse overzicht van baten en lasten
Toelichting
Terug naar navigatie - ToelichtingVoor de toelichting op de analyse van het overzicht van baten en lasten verwijzen wij naar de programma's. In ieder programma is het na het onderdeel 'wat heeft het gekost' een analyse opgenomen.
Overzicht onvoorzien
In de begroting 2023 is een bedrag van € 77.500,- als onvoorzien geraamd. In 2023 is hier geen beroep op gedaan.
Overzicht van de incidentele baten en lasten
In het volgende overzicht staan de incidentele lasten en baten in 2023.
2023 | ||
---|---|---|
Omschrijving | Baten | Lasten |
Programma 1 Gebiedsgericht werken | ||
Geen incidentele baten en lasten | ||
Programma 2 Economie en vastgoed | ||
Storting reserve Recreatie en Toerisme | 193.901 | |
Programma 3 Veiligheid en handhaving | ||
Geen incidentele baten en lasten | ||
Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking | ||
Vrijval voorziening wethouderspensioenen | 398.374 | |
Programma 5 Werk en inkomen | ||
Hulp op maat reserve maatwerkaanpak | 135.000 | |
Energietoeslag reserve maatwerkaanpak | 850.220 | |
Storting reserve opvang ontheemden Oekraïne | 2.000.000 | |
Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur | ||
Toekomst Weeffabriek | 615.901 | |
Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs | ||
Storting IHP | 246.935 | |
Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu | ||
Storting reserve duurzaamheid | 407.992 | |
Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer | ||
Geen incidentele baten en lasten | ||
Programma 10 Bouwen en wonen | ||
Grondexploitaties | 1.779.944 | 2.741.993 |
Anterieure overeenkomsten | 117.978 | 117.978 |
Programma 11 Financiën en belastingen | ||
Storting extra middelen jeugdzorg in algemene reserve | 650.000 | |
Resultaat 2e Turap 2023 | 246.665 | |
Ontrekking algemene reserve toekomst Weeffabriek | 615.901 | |
Overig | ||
Bedragen kleiner of gelijk aan 50.000 | 73.165 | 535.421 |
Subtotaal vóór mutaties reserves | 3.179.263 | 8.548.105 |
Mutaties reserves | Onttrekking | Storting |
Storting reserve Recreatie en Toerisme | 193.901 | |
Hulp op maat reserve maatwerkaanpak | 135.000 | |
Energietoeslag reserve maatwerkaanpak | 850.220 | |
Storting reserve opvang ontheemden Oekraïne | 2.000.000 | |
Storting IHP | 246.935 | |
Storting reserve duurzaamheid | 407.992 | |
Saldo bovenwijks naar res grondexploitaties | 239.140 | 239.140 |
WBI rentetoevoeging JR 2022 | 156.299 | 156.299 |
Ontrekking leefbaarheidsfonds soc woningbouw Landkaartje | 87.920 | |
Ontrekking leefbaarheidsfonds soc woningbouw De Waag | 159.950 | |
Claim WBI naar reserve WBI | 128.022 | 128.022 |
Storting bovenwijks GB 2023 | 100.000 | |
Storting bovenwijks grondverkopen 2023 | 101.640 | |
Rente 2% subsidie woningbouwimpuls | 159.425 | |
Rente 2% co financiering woningbouwimpuls | 159.425 | |
Storting extra middelen jeugdzorg in algemene reserve | 650.000 | |
Vrijval reserve corona tgv algemene reserve | 68.883 | 68.883 |
Resultaat 2e Turap 2023 | 246.665 | |
Ontrekking algemene reserve toekomst Weeffabriek | 615.901 | |
Onttrekking reserve GB tbv verliesvoorziening GB | 1.355.230 | |
Onttrekking inzake afdracht fondsen grondverkopen | 186.995 | |
Bedragen kleiner of gelijk aan 50.000 | 73.165 | 373.921 |
Subtotaal reserves | 4.303.390 | 4.985.583 |
Totaal | 7.482.653 | 13.533.688 |
Incidenteel saldo Jaarrekening 2023 (incl. resultaat grondexploitaties) | 6.051.035 |
Toelichting incidenteel:
De incidentele kosten vanaf € 50.000,- zijn toegelicht, met uitzondering van de hierboven genoemde die betrekking hebben op reserves. Deze staan bij de toelichtingen op de reserves.
Vrijval voorziening wethouderspensioenen
Er is een voordeel als gevolg van vrijval voorziening wethouderspensioenen van € 398.374,-. Dit houdt verband met gestegen wettelijke rekenrente. Een gespecialiseerd bureau berekent hoe hoog deze voorziening moet zijn (actuarieel).
Toekomst Weeffabriek
Financiële afronding van de boekjaren 2022 en 2023. Om tot een toekomstbestendige exploitatie van de Weeffabriek te komen vanaf 2024.
Resultaat grondexploitaties 2023
Dit betreft de incidentele baten en lasten, gerelateerd aan grondexploitaties, welke ten gunste en ten laste komen van de algemene dienst.
Anterieure overeenkomsten
Eenmalige projecten met betrekking tot facilitair grondbedrijf.
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving | Toevoeging | Onttrekking | Reden |
---|---|---|---|
Bestemmingsreserve | |||
Reserve onderwijshuisvesting (IHP) | 0 | 246.935 | Dekking afschrijving investering |
Totaal bestemmingsreserves | 0 | 246.935 | |
Dekkingsreserves | |||
Dekkingsreserve bouw nieuwe raadzaal | 0 | 60.114 | Dekking afschrijving investering |
Dekkingsreserve nutsvoorzieningen centrum Mierlo | 0 | 6.507 | Dekking afschrijving investering |
Dekkingsreserve P-Margrietstraat t.h.v. P-Frisostraat | 0 | 22.850 | Dekking afschrijving investering |
Dekkingsreserve Dorpsstraat deel Rabo - t.h.v. Plus | 0 | 24.338 | Dekking afschrijving investering |
Dekkingsreserve voorber onderzoek en kiosk | 0 | 7.238 | Dekking afschrijving investering |
FBW Herinrichting Langstraat | 0 | 8.288 | Dekking afschrijving investering |
FBW Herinrichting Korte Kerkstraat/Bogardeind | 0 | 10.144 | Dekking afschrijving investering |
FBW Rotonde centrum Geldrop | 0 | 3.628 | Dekking afschrijving investering |
FBW Herinr. Bogardeind (ijsalon/Beukelaar) | 0 | 7.246 | Dekking afschrijving investering |
FBW Kruispunt Bogardeind (extra rechtdoorstrook) | 0 | 988 | Dekking afschrijving investering |
FBW Bogardeind / Gijzenrooiseweg | 0 | 10.255 | Dekking afschrijving investering |
FBW Aanpass openb Ruimte brede school Coevering | 0 | 5.755 | Dekking afschrijving investering |
FBW Busbaan Gijzenrooiseweg | 0 | 3.021 | Dekking afschrijving investering |
FBW Beleefpad Katoenpad | 0 | 615 | Dekking afschrijving investering |
FBW Kasteelseloop en Molenheide | 0 | 594 | Dekking afschrijving investering |
FBW Recreatieve fietsverbinding Rijk Dommel en AA | 0 | 7.679 | Dekking afschrijving investering |
FBW Busstrook zuid rijbaan Ln Vier Heemskinderen | 0 | 1.976 | Dekking afschrijving investering |
Speelvoorziening Gulbergen | 0 | 1.085 | Dekking afschrijving investering |
FBW Santheuvel | 0 | 10.803 | Dekking afschrijving investering |
Totaal dekkingsreserves | 0 | 193.124 | |
Totaal | 0 | 440.059 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
De WNT is van toepassing op gemeente Geldrop-Mierlo. Het voor gemeente Geldrop-Mierlo toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2023 € 223.000,-.
Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.
Gegevens 2023 | ||
---|---|---|
bedragen x € 1 | N.J.H. Scheltens | W.H.F Geboers |
Functiegegevens | Secretaris | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2023 | 1/1 - 31/12 | 1/1 - 31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding | 140.398 | 99.795 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 22.477 | 15.684 |
Subtotaal | 162.875 | 115.479 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 223.000 | 223.000 |
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen | N.v.t. | N.v.t. |
Bezoldiging | 162.875 | 115.479 |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2022 | ||
bedragen x € 1 | N.J.H. Scheltens | W.H.F Geboers |
Functiegegevens | Secretaris | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2022 | 1/1 - 31/12 | 1/1 - 31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding | 128.576 | 93.202 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 22.234 | 16.323 |
Subtotaal | 150.810 | 109.525 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 216.000 | 216.000 |
Bezoldiging | 150.810 | 109.525 |
Rechtmatigheidsverantwoording
Rechtmatigheidsverantwoording jaarrekening 2023
Verantwoordelijkheid college
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 11 december 2023 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 1.219.000.
De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023, de Financiële verordening gemeente Geldrop-Mierlo 2023 en de vastgestelde werkwijze begrotingsrechtmatigheid jaarrekening 2023 gemeente Geldrop-Mierlo.
Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.