Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. De voorlopige aangifte voor 2023 is betaald in boekjaar 2023. Daarnaast hebben we verminderingen ontvangen (circa 70.000,-) over de betalingen in 2019 en 2020. Deze jaren zijn nu definitief afgewikkeld.

Met de belastingdienst is de afstemming voor de uitgangspunten van de aangiften gemaakt en de VastStellingsOvereenkomst (VSO) voor de Grondexploitaties is in 2021 ondertekend.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidsverantwoording vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en 
lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). Uitgangspunt is het niveau waarop de raad de budgetten in de begroting en bij investeringen geautoriseerd heeft. In de begroting zijn de bedragen voor de lasten en baten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de juiste investering, het toereikend zijn van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.

Als blijkt dat de gerealiseerde bedragen hoger zijn dan de, ook na de laatste begrotingswijziging, geraamde bedragen dan kan er sprake zijn van onrechtmatige uitgaven (begrotingsonrechtmatigheid) aangezien deze lasten buiten het budgetrecht van de raad tot stand zijn gekomen. 

In deze jaarrekening neemt het college voor het eerst de rechtmatigheidsverantwoording op zoals o.a. toegelicht in het raadsvoorstel bij het actualiseren van de Financiële verordening. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd.

In hoofdstuk 3 van de gewijzigde Financiële verordening zijn daarvoor artikelen opgenomen. Deze artikelen zijn overgenomen uit de Modelverordening van de VNG van november 2022. Die Modelverordening is op zijn beurt weer gebaseerd op de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV. Op 20 november 2023 heeft de commissie BBV een Q&A rechtmatigheidsverantwoording gepubliceerd. De daarin gegeven antwoorden leiden tot verschillende interpretaties van hoe om te gaan met de begrotingsrechtmatigheid. Om duidelijkheid te krijgen over hoe we in deze jaarrekening invulling geven aan de begrotingsrechtmatigheid, hebben we deze werkwijze samen met het controleprotocol in december 2023 aan uw raad voorgelegd.

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven. Uit het overzicht baten en lasten op de voorgaande pagina’s, en hieronder gecomprimeerd weergegeven, blijkt dat er bij 4 programma's een overschrijding op de lasten is. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Programma 1. De mens centraal 6.068 5.754 -313
Programma 2. Sterke wijken 1.135 1.031 -103
Programma 3. Vitaal & groen buitengebied 2.319 2.423 104
Programma 4. Toekomstbestendige leefomgeving 4.683 4.449 -234
Programma 5. Organisatie 27.901 26.007 -1.894
Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur 16.778 16.526 -252
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs 21.183 22.129 945
Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu 12.645 12.719 74
Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer 4.616 4.518 -98
Programma 10. Bouwen en wonen 10.386 7.599 -2.788
Programma 11. Financiën en belastingen 16.914 17.928 1.014
Terug naar navigatie - toelichting

Op grond van de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023, de Financiële verordening gemeente Geldrop-Mierlo 2023 en de vastgestelde werkwijze begrotingsrechtmatigheid jaarrekening 2023 gemeente Geldrop-Mierlo is in onderstaande tabel het resterende saldo van de begrotingsonrechtmatigheden bepaald.

Begrotingscriterium Overschrijding Waarvan acceptabel
Overschrijding lasten programma's:
Programma 3. Veiligheid en handhaving 104 104
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs 945 872
Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu 74 74
Programma 11. Financiën en belastingen 1.014 1.014
Subtotaal programma's 2.137 2.064
Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) 0 0
Totaal overschrijding 2.137
Totaal overschrijdingen die passen binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee acceptabel zijn. 2.064
Resterend saldo begrotingsonrechtmatigheden 73
Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Toelichting overschrijdingen per programma

Programma 3. Veiligheid en handhaving (€ 104.000,-)
De lastenoverschrijding betreft voornamelijk de overhead binnen dit programma. Alle over- en onderschrijdingen in de individuele programma’s geven per saldo geen overschrijding (zie Algemene toelichting en inleiding bij de programma’s).
Omdat de kostenoverschrijding op dit programma past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs (€ 945.000,-)
De lastenoverschrijding wordt met name veroorzaakt door de kostenoverschrijding op de jeugdzorg. Omdat deze kostenoverschrijding veroorzaakt wordt door een open-einde regeling, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.
Door extra onderhoud aan huisvesting basisonderwijs en speciaal onderwijs, mede veroorzaakt door een niet volledig verzekerde schade, bedraagt de onrechtmatige overschrijding € 73.000,-. Zie hiervoor de analyse in programma 7 onder taakveld 4.1 Onderwijshuisvesting.

Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu (€ 74.000,-)
De lastenoverschrijding zit met name in de gesloten exploitaties afval en riolering. 
Omdat de kostenoverschrijding op dit programma past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

Programma 11. Financiën en belastingen (€ 1.014.000,-)
De lastenoverschrijding heeft betrekking op afwijkingen ten opzichte van de begroting op de mutaties in de reserves (€ 650.000,-). Omdat de storting gedaan is conform raadsbesluit is er geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid.
Daarnaast betreft de lastenoverschrijding de overhead binnen dit programma. Alle over- en onderschrijdingen in de individuele programma’s geven per saldo geen overschrijding (zie Algemene toelichting en inleiding bij de programma’s).
Omdat de kostenoverschrijdingen op dit programma passen binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt konden worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

Begrotingsrechtmatigheid investeringen en projecten
De overschrijding op de herinrichting van de Eindhovenseweg maakt onderdeel uit het werk "reconstructie Eindhovenseweg, gedeelte Gijzenrooiseweg-gemeentegrens Eindhoven”. Per saldo worden deze kredieten niet overschreden.

In het overzicht van investeringen en projecten staan 11 kredieten met een budgetoverschrijding kleiner dan de rapporteringsgrens van € 50.000,-. 

Daarnaast is er 1 krediet met een budgetoverschrijding groter dan de rapporteringsgrens van € 50.000,-.
Omdat de kostenoverschrijding op dit krediet past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

Analyse overzicht van baten en lasten

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Voor de toelichting op de analyse van het overzicht van baten en lasten verwijzen wij naar de programma's. In ieder programma is het na het onderdeel 'wat heeft het gekost' een analyse opgenomen. 

Overzicht onvoorzien

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten

In het volgende overzicht staan de incidentele lasten en baten in 2023.

2023
Omschrijving Baten Lasten
Programma 1 Gebiedsgericht werken
Geen incidentele baten en lasten
Programma 2 Economie en vastgoed
Storting reserve Recreatie en Toerisme 193.901
Programma 3 Veiligheid en handhaving
Geen incidentele baten en lasten
Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking
Vrijval voorziening wethouderspensioenen 398.374
Programma 5 Werk en inkomen
Hulp op maat reserve maatwerkaanpak 135.000
Energietoeslag reserve maatwerkaanpak 850.220
Storting reserve opvang ontheemden Oekraïne 2.000.000
Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur
Toekomst Weeffabriek 615.901
Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs
Storting IHP 246.935
Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu
Storting reserve duurzaamheid 407.992
Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer
Geen incidentele baten en lasten
Programma 10 Bouwen en wonen
Grondexploitaties 1.779.944 2.741.993
Anterieure overeenkomsten 117.978 117.978
Programma 11 Financiën en belastingen
Storting extra middelen jeugdzorg in algemene reserve 650.000
Resultaat 2e Turap 2023 246.665
Ontrekking algemene reserve toekomst Weeffabriek 615.901
Overig
Bedragen kleiner of gelijk aan 50.000 73.165 535.421
Subtotaal vóór mutaties reserves 3.179.263 8.548.105
Mutaties reserves Onttrekking Storting
Storting reserve Recreatie en Toerisme 193.901
Hulp op maat reserve maatwerkaanpak 135.000
Energietoeslag reserve maatwerkaanpak 850.220
Storting reserve opvang ontheemden Oekraïne 2.000.000
Storting IHP 246.935
Storting reserve duurzaamheid 407.992
Saldo bovenwijks naar res grondexploitaties 239.140 239.140
WBI rentetoevoeging JR 2022 156.299 156.299
Ontrekking leefbaarheidsfonds soc woningbouw Landkaartje 87.920
Ontrekking leefbaarheidsfonds soc woningbouw De Waag 159.950
Claim WBI naar reserve WBI 128.022 128.022
Storting bovenwijks GB 2023 100.000
Storting bovenwijks grondverkopen 2023 101.640
Rente 2% subsidie woningbouwimpuls 159.425
Rente 2% co financiering woningbouwimpuls 159.425
Storting extra middelen jeugdzorg in algemene reserve 650.000
Vrijval reserve corona tgv algemene reserve 68.883 68.883
Resultaat 2e Turap 2023 246.665
Ontrekking algemene reserve toekomst Weeffabriek 615.901
Onttrekking reserve GB tbv verliesvoorziening GB 1.355.230
Onttrekking inzake afdracht fondsen grondverkopen 186.995
Bedragen kleiner of gelijk aan 50.000 73.165 373.921
Subtotaal reserves 4.303.390 4.985.583
Totaal 7.482.653 13.533.688
Incidenteel saldo Jaarrekening 2023 (incl. resultaat grondexploitaties) 6.051.035
Terug naar navigatie - toelichting incidentele baten en lasten

Toelichting incidenteel:
De incidentele kosten vanaf € 50.000,- zijn toegelicht, met uitzondering van de hierboven genoemde die betrekking hebben op reserves. Deze staan bij de toelichtingen op de reserves. 

Vrijval voorziening wethouderspensioenen
Er is een voordeel als gevolg van vrijval voorziening wethouderspensioenen van € 398.374,-. Dit houdt verband met gestegen wettelijke rekenrente. Een gespecialiseerd bureau berekent hoe hoog deze voorziening moet zijn (actuarieel). 

Toekomst Weeffabriek
Financiële afronding van de boekjaren 2022 en 2023. Om tot een toekomstbestendige exploitatie van de Weeffabriek te komen vanaf 2024. 

Resultaat grondexploitaties 2023
Dit betreft de incidentele baten en lasten, gerelateerd aan grondexploitaties, welke ten gunste en ten laste komen van de algemene dienst. 

Anterieure overeenkomsten
Eenmalige projecten met betrekking tot facilitair grondbedrijf. 

 

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoeging Onttrekking Reden
Bestemmingsreserve
Reserve onderwijshuisvesting (IHP) 0 246.935 Dekking afschrijving investering
Totaal bestemmingsreserves 0 246.935
Dekkingsreserves
Dekkingsreserve bouw nieuwe raadzaal 0 60.114 Dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve nutsvoorzieningen centrum Mierlo 0 6.507 Dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve P-Margrietstraat t.h.v. P-Frisostraat 0 22.850 Dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve Dorpsstraat deel Rabo - t.h.v. Plus 0 24.338 Dekking afschrijving investering
Dekkingsreserve voorber onderzoek en kiosk 0 7.238 Dekking afschrijving investering
FBW Herinrichting Langstraat 0 8.288 Dekking afschrijving investering
FBW Herinrichting Korte Kerkstraat/Bogardeind 0 10.144 Dekking afschrijving investering
FBW Rotonde centrum Geldrop 0 3.628 Dekking afschrijving investering
FBW Herinr. Bogardeind (ijsalon/Beukelaar) 0 7.246 Dekking afschrijving investering
FBW Kruispunt Bogardeind (extra rechtdoorstrook) 0 988 Dekking afschrijving investering
FBW Bogardeind / Gijzenrooiseweg 0 10.255 Dekking afschrijving investering
FBW Aanpass openb Ruimte brede school Coevering 0 5.755 Dekking afschrijving investering
FBW Busbaan Gijzenrooiseweg 0 3.021 Dekking afschrijving investering
FBW Beleefpad Katoenpad 0 615 Dekking afschrijving investering
FBW Kasteelseloop en Molenheide 0 594 Dekking afschrijving investering
FBW Recreatieve fietsverbinding Rijk Dommel en AA 0 7.679 Dekking afschrijving investering
FBW Busstrook zuid rijbaan Ln Vier Heemskinderen 0 1.976 Dekking afschrijving investering
Speelvoorziening Gulbergen 0 1.085 Dekking afschrijving investering
FBW Santheuvel 0 10.803 Dekking afschrijving investering
Totaal dekkingsreserves 0 193.124
Totaal 0 440.059

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Geldrop-Mierlo. Het voor gemeente Geldrop-Mierlo toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2023 € 223.000,-.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Gegevens 2023
bedragen x € 1 N.J.H. Scheltens W.H.F Geboers
Functiegegevens Secretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 140.398 99.795
Beloningen betaalbaar op termijn 22.477 15.684
Subtotaal 162.875 115.479
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 223.000
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen N.v.t. N.v.t.
Bezoldiging 162.875 115.479
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2022
bedragen x € 1 N.J.H. Scheltens W.H.F Geboers
Functiegegevens Secretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 128.576 93.202
Beloningen betaalbaar op termijn 22.234 16.323
Subtotaal 150.810 109.525
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000 216.000
Bezoldiging 150.810 109.525

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Rechtmatigheidsverantwoording jaarrekening 2023

Verantwoordelijkheid college
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 11 december 2023 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 1.219.000.
De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023, de Financiële verordening gemeente Geldrop-Mierlo 2023 en de vastgestelde werkwijze begrotingsrechtmatigheid jaarrekening 2023 gemeente Geldrop-Mierlo.

Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.

In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.