Wethouder P.J. Looijmans en Wethouder M.J. Sanders-de Jonge
Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Speerpunten en thema's | Doelen richting 2026 |
Vitaal leven | 1. We werken aan de hand van een programma ‘vitaal leven’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd |
2. Gezond leven in Geldrop-Mierlo is gemakkelijk en aantrekkelijk | |
3. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten gecreëerd voor verschillende doelgroepen om het sporten en bewegen – individueel en/of in groepsverband – laagdrempelig te maken | |
4. De waardering van inwoners van de bewegingsvoorzieningen in wijken is gemiddeld een 8 | |
5. Er is regie op de taken om de gezondheid van inwoners te beschermen | |
Zorg en ondersteuning | 6. We werken aan de hand van een programma ‘zorg en ondersteuning’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd |
7. De geïndiceerde zorg en ondersteuning is kostenbewust en van hoogwaardige kwaliteit | |
8. De mantelzorgondersteuning sluit continu aan bij de behoeften van mantelzorgers | |
9. Er is voor mensen uit Geldrop-Mierlo die beschermd wonen passende ondersteuning binnen de gemeente | |
10. Er is een ruimer aanbod aan plekken waar inwoners met een ondersteuningsvraag kunnen worden ingezet en deze plekken worden ook daadwerkelijk bezet | |
11. Voor meerdere groepen ouderen is een zinvolle dagbesteding beschikbaar in Geldrop en Mierlo | |
12. Inwoners hebben toegang tot passende zorg | |
13. Beleid en uitvoering op het vlak van jeugdhulp zijn goed op elkaar aangesloten, zodat ontwikkelingen goed worden gemanaged en kosten beter worden beheerst | |
14. Waar mogelijk worden probleemsituaties van jeugdigen voorkomen of in de kiem gesmoord | |
15. Er is een leercultuur samen met inwoners en organisaties ten aanzien dienstverlening op het gebied van zorg en ondersteuning | |
16. De ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen is versterkt | |
Cultuur | 17. We werken aan de hand van een programma cultuur waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd |
18. Culturele activiteiten en elementen ondersteunen de sociale cohesie in de wijken, de samenredzaamheid van mensen en de recreatieve kracht van Geldrop-Mierlo | |
19. Er is een breder aanbod van activiteiten gericht op jongeren, waardoor kunst en cultuur bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo | |
20. Inwoners kunnen zichzelf ontwikkelen door het organiseren van en deelnemen aan culturele activiteiten | |
21. De bibliotheek is een aantrekkelijke voorziening die bijdraagt aan het realiseren van de culturele ambities en de bredere doelstellingen binnen het sociaal domein |
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota'sNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Cultuurbeleidsplan De Kracht van Cultuur | 2018-2021 | Maart 2018 | 2024 |
Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2018 | N.v.t. | Oktober 2021 | 2025 |
Verordening Jeugdhulp | N.v.t. | Oktober 2021 | 2025 |
Nota “Persoonlijk, Dichtbij en Verbonden” visie en strategie voor het sociaal domein | N.v.t. | Juni 2020 | 2025 |
Nota "Met vereende kracht"; visie op mantelzorg | 2019 | 2024 | |
Herijkt Lokaal Sportakkoord | N.v.t. | Juli 2023 |
|
Algemene Subsidieverordening (ASV) Geldrop-Mierlo | 2017 e.v. | December 2016 |
2024 |
Wat hebben we ervoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?Vitaal leven
Zorg en ondersteuning
Cultuur
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaGGD
De GGD biedt beleidsadvisering en is een uitvoeringspartner op het gebied van gezondheidszorg en preventie.
PlusTeam
Het PlusTeam wordt ingeschakeld door het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) wanneer specialistische of langdurige zorg nodig is. Het PlusTeam bestaat uit professionele hulpverleners met verschillende specialisaties die kwetsbare inwoners van alle leeftijden ondersteunen. Zodat zij zichzelf weer kunnen redden of samen met mensen uit hun netwerk. Het PlusTeam biedt gezinnen met complexe vragen ondersteuning met als uitgangspunt: 1 huishouden, 1 plan. Het PlusTeam zet zo nodig specialistische zorg in en houdt daarbij samen met het huishouden de regie.
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost (ZVHBZO)
In het ZVHBZO werken maatschappelijke organisaties samen bij de aanpak van complexe problematiek rond overlast, huiselijk geweld en criminaliteit.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Realisatie 2023 | Afwijking budget 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
5.1 Sportbeleid en activering | 615 | 1.320 | 973 | -346 | |
5.2 Sportaccommodaties | 1.588 | 2.010 | 1.980 | -30 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 1.509 | 2.156 | 2.087 | -70 | |
5.4 Musea | 105 | 137 | 157 | 19 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 242 | 276 | 263 | -13 | |
5.6 Media | 1.007 | 998 | 1.054 | 56 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 742 | 839 | 903 | 64 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.031 | 1.364 | 1.434 | 71 | |
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) | 2.477 | 2.992 | 3.009 | 17 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | 3.601 | 3.116 | 3.295 | 178 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 1.537 | 836 | 894 | 58 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 397 | 489 | 222 | -267 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 6 | 4 | 3 | -1 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 244 | 222 | 231 | 9 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 26 | 19 | 22 | 2 | |
Totaal Lasten | 15.128 | 16.778 | 16.526 | -252 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 6 | -7 | 82 | 0 | -82 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 117 | 679 | 432 | -247 | |
5.2 Sportaccommodaties | 637 | 641 | 582 | -59 | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 327 | 327 | 372 | 44 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 19 | 19 | 21 | 2 | |
5.6 Media | 0 | 0 | 39 | 39 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 0 | 0 | 50 | 50 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 7 | 7 | 16 | 9 | |
6.71A Huishoudelijke hulp (WMO) | 10 | 10 | 1 | -9 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 550 | 550 | 308 | -242 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | 26 | 26 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 0 | 50 | 50 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 0 | 5 | 5 | |
Totaal Baten | 1.660 | 2.316 | 1.902 | -414 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -13.468 | -14.462 | -14.625 | -163 |
Analyse
Terug naar navigatie - Analyse6. Zorg, welzijn en cultuur | I/S | Bedrag |
5.1 Sportbeleid en activering | I | 79.000 |
Uitgaven rondom Fit en Pit en Sportakkoord zijn ten laste van de Rijksmiddelen Brede Spuk gebracht. | ||
5.2 Sportaccommodaties | I | -156.000 |
De inkomsten voor verhuur van de sportaccommodaties zijn lager uitgevallen. Daarnaast zijn de uitgaven voor onderhoud hoger dan verwacht. | ||
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | I | 124.000 |
Het overschot heeft een aantal terugvorderingen van subsidie in zich, conform subsidiebeleid. Dit is incidenteel van aard. De gevolgen van Corona zijn ook terug te zien: er zijn een aantal organisaties die hun activiteiten stoppen als gevolg van minder leden of minder vrijwilligers waardoor de activiteiten niet kunnen doorgaan. Daar staat tegenover dat nieuwe initiatieven ook weer ontstaan. Een aframing van het budget zou op dit moment niet passend zijn. Daarnaast is het budget voor jongerencultuurprojecten niet benut in 2023. Er is ingezet op het organiseren van een jongerenevenement en er is afstemming gezocht met mogelijke partijen die dit structureel kunnen gaan organiseren. Dit zal in 2024 verder uitgewerkt worden | ||
Taakvelden Wmo | I/S | -196.000 |
In 2023 was een toename te zien naar de vraag voor ondersteuning thuis vanuit de Wmo. Het aantal cliënten voor huishoudelijke hulp is met 7% gestegen, maar desondanks is het kostenniveau gelijk gebleven doordat er door het CMD kritisch gekeken wordt naar mogelijkheden in het sociaal netwerk en de mate van zelfredzaamheid van de inwoner. Ook de vraag naar begeleiding is toegenomen. Vooral de toenemende hulpvraag vanuit inwoners op leeftijd zonder sociaal netwerk valt hierin op. De verwachting was dat het CMD de tweede helft van 2023 vaker inwoners kon helpen door zelf ondersteuning te bieden, maar de hulpvragen waren vaak toch te complex waardoor een zorgaanbieder er toch bij betrokken moest worden. De verwachte kostenbesparing van € 225.000,- is daardoor niet gerealiseerd. | ||
0.10 Mutaties reserves programma 6 | -82.000 | |
Betreft de extra storting in de reserve Recreatie en toerisme, vanwege een hoger positief resultaat op de gesloten exploitatie dan verwacht. Zie ook de verklaring bij taakveld 3.4 in programma 2. | ||
Overig | 68.000 | |
Totaal | -163.000 |