Omschrijving (toelichting)

Onze missie is samen met bestuur en organisatie werken aan een hoge juridische kwaliteit van onze producten en diensten zodat aan elk risico een bewuste keuze ten grondslag ligt. Essentieel voor het slagen van activiteiten op het gebied van juridische kwaliteitszorg is draagvlak. Het is belangrijk dat de meerwaarde van juridische kwaliteitszorg door bestuur, management en medewerkers wordt erkend. Voor het borgen en verbeteren van de juridische kwaliteit binnen de organisatie is het noodzakelijk dat eenieder gemotiveerd is en zich verantwoordelijk voelt voor de inbreng van de eigen kennis en het leveren van kwaliteit. Zodat uiteindelijk juridische kwaliteitszorg een vanzelfsprekendheid is.
We blijven ons ervoor inzetten dat in onze organisatie het belang van de activiteiten in het kader van juridische kwaliteitszorg wordt ingezien. Juridische kwaliteitszorg is immers onderdeel van het merendeel van alle projecten en procedures. Het zijn activiteiten die het verdienen om hier onderdeel van te zijn en die niet op ad hoc basis behoren te worden uitgevoerd.
Sinds april 2020 kent de organisatie een fulltime juridisch controller. De functie is uit de lijn gehaald en binnen de Staf gepositioneerd. De juridisch controller heeft hierdoor een onafhankelijkere positie wat hem in staat moet stellen zijn rol als kwaliteitsbewaker te kunnen vervullen door gevraagd en ongevraagd juridisch advies te verstrekken aan bestuur en organisatie. Zijn taak richt zich daarnaast op de beheersing van het primaire proces door het ontwikkelen, bewaken, bijhouden en actualiseren van organisatie brede juridische kaders en randvoorwaarden. Het gaat daarbij om gebieden als regelgeving, algemeen juridisch beleid, delegatie en mandaat, projectstructuren, (Europese) aanbestedingen, contracten, statuten, inschakeling externe adviseurs e.d..
Jaarlijks wordt door de juridisch controller een Jaarverslag juridische kwaliteitszorg geschreven om inzichtelijk te maken wat we hebben gedaan en wat we hebben bereikt (of niet bereikt). Het Jaarverslag laat succesverhalen zien en levert informatie op die kan worden gebruikt om te blijven verbeteren. Het is een dienstig communicatiemiddel en het biedt ons de mogelijkheid om juridische kwaliteitszorg zowel intern als extern voortdurend vorm te geven.