Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
De gemeente heeft een meerjarenprogrammabegroting die structureel sluitend is. | 1. De realisatie van het Kernakkoord past binnen een financieel sluitend perspectief. |
Uitgaven
12,09%Inkomsten
58,93%Saldo
Programma 11. Financiën en belastingen
Portefeuillehouder(s): Wethouder J.A.T.M. van de LaarUitgaven
12,09%Inkomsten
58,93%Saldo
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota'sNaam | Periode | Verstuurd aan de raad (in geval van RIB) / Vastgesteld in de raad |
Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Nota reserves en voorzieningen | 2017-2020 | 18 december 2017 | 2021 |
Financiële verordening | 2017-2020 | 18 december 2017 | 2021 |
RIB Tussentijdse afwijkingenrapportage | 2019 | 13 februari 2020 | N.v.t. |
RIB 3e tussentijdse rapportage (accountantsversie Jaarstukken) | 2019 | 16 april 2020 | N.v.t. |
RIB Bestuurlijk proces Planning- en Controlcyclus | 2020 | 12 mei 2020 | N.v.t. |
1e tussentijdse rapportage | 2020 | 15 juni 2020 | N.v.t. |
Proces behandeling meerjarenbegroting 2021-2024 | 2020 | 29 juni 2020 | N.v.t. |
Jaarstukken | 2019 | 29 juni 2020 | N.v.t. |
RIB Uitkomsten Meicirculaire + Junibrief en inschatting gevolgen coronacrisis | 2020 | 8 juli 2020 | N.v.t. |
RIB Herfinanciering bestaande geldleningen | 2020 e.v. | 25 augustus 2020 | N.v.t. |
2e tussentijdse rapportage | 2020 | 21 september 2020 | N.v.t. |
Meerjarenbegroting | 2021-2024 | 9 november 2020 (o.v.) | N.v.t. |
Belastingverordeningen | 2021 | 14 december 2020 (o.v.) | N.v.t. |
Tussentijdse afwijkingenrapportage | 2020 | 14 december 2020 (o.v.) | N.v.t. |
Wat gaan we ervoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?De gemeente heeft een meerjarenprogrammabegroting die structureel sluitend is.
Doelstellingen
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programmaDienst Dommelvallei
De financiële administratie, financieel beleid en advies en belastingen worden uitgevoerd door Dienst Dommelvallei.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten. De bedragen zijn exclusief de ramingen voor baten en lasten van het nieuw beleid.
Omschrijving | Realisatie 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 3.552 | 222 | 6 | 2.242 | 2.242 | 2.242 | |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 0 | 741 | -82 | -173 | 741 | 2.005 | |
0.4 Overhead | 11.040 | 10.672 | 11.826 | 11.824 | 11.845 | 11.947 | |
0.5 Treasury | 320 | 365 | 318 | 311 | 305 | 298 | |
0.61 OZB woningen | 265 | 154 | 187 | 187 | 188 | 188 | |
0.62 OZB niet-woningen | 32 | 30 | 34 | 34 | 34 | 34 | |
0.64 Belastingen overig | 368 | 372 | 390 | 392 | 395 | 397 | |
0.8 Overige baten en lasten | 3 | 350 | 1.126 | 1.911 | 2.491 | 3.304 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | -3 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Totaal Lasten | 15.578 | 13.005 | 13.904 | 16.828 | 18.340 | 20.516 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 6.926 | 2.436 | 1.764 | 939 | -135 | 515 | |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 2.343 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.4 Overhead | 387 | 363 | 439 | 453 | 454 | 454 | |
0.5 Treasury | 2.192 | 1.994 | 344 | 337 | 331 | 324 | |
0.61 OZB woningen | 3.595 | 3.887 | 4.172 | 4.299 | 4.429 | 4.563 | |
0.62 OZB niet-woningen | 1.584 | 1.663 | 1.829 | 1.870 | 1.911 | 1.953 | |
0.64 Belastingen overig | 306 | 308 | 325 | 335 | 345 | 355 | |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 53.154 | 55.053 | 59.245 | 59.150 | 60.439 | 61.769 | |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 70.486 | 65.704 | 68.117 | 67.382 | 67.773 | 69.933 | |
Saldo (baten -/- lasten) | 54.909 | 52.699 | 54.212 | 50.554 | 49.433 | 49.418 |
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
Terug naar navigatie - Vraag naar extra geld (nieuw beleid)Specificatie nieuw beleid programma 11 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Nieuw in MPB 2021-2024 | ||||
Terugdraaien 3% OZB-verhoging in 2021 en 2022 | 180.300 | 369.100 | 373.900 | 379.100 |
5% OZB-verhoging in 2021 | -291.300 | -299.400 | -307.900 | -316.500 |
Verhogen aantal dagen ondersteuning BIZOB | 27.132 | 27.762 | 28.350 | 28.938 |
Ondersteuning BIZOB contractbeheer en -management sociaal domein | 27.132 | 27.762 | 28.350 | 28.938 |
Terugdraaien materiële kostenindex in 2021 | -295.368 | -295.368 | -295.368 | -295.368 |
Gevolgen coronacrisis | ||||
Stelpost gevolgen corona < € 10.000,- | 50.000 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie coronamaatregelen Rijk | -1.670.000 | 0 | 0 | 0 |
Stelpost corona (meerkosten > compensatie Rijk) | 300.000 | 300.000 | 0 | 0 |
Specificatie investeringen programma 11 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Nieuw in MPB 2021-2024
Terugdraaien 3% OZB-verhoging in 2021 en 2022
Bij vaststelling van de MPB 2020-2023 is de OZB met 3% verhoogd in de jaren 2020, 2021 en 2022. Dit is los van de indexering. De raad wilde in de besluitvorming alleen verhogen voor boekjaar 2020. Maar om een structureel sluitende begroting te kunnen presenteren is op voorstel van het college de OZB-verhoging ook voor 2021 en 2022 rekenkundig doorgevoerd in de begroting. De portefeuillehouder Financiën zegde destijds toe om in 2020 te proberen met maatregelen te komen om de 3% verhoging vanaf 2021 weer ongedaan te maken.
5% OZB-verhoging in 2021
Dit zijn de meeropbrengsten indien de OZB in 2021 met 5% wordt verhoogd.
Verhogen aantal dagen ondersteuning BIZOB
Onze gemeente maakt onderdeel uit van Stichting Bizob. Zij verzorgen een groot deel van de ondersteuning bij inkoop- en aanbestedingstrajecten. Tot 2016 nam onze gemeente 210 dagen af, daarna is dat verminderd naar 168 dagen. Echter, de laatste jaren is het surplus aan dagen opgesoupeerd en is - mede door een toename van het aantal inkopen - dit surplus omgeslagen in een tekort. Wij stellen daarom voor om het aantal dagen weer terug te brengen naar 210.
Ondersteuning BIZOB contractbeheer en -management sociaal domein
De inzet van BIZOB op het gebied van contractbeheer en contractmanagement binnen het sociaal domein valt binnen de geldende afspraken. Naast de ophoging tot 210 dagen (zie hierboven) zijn er extra dagen nodig om deze taken binnen het sociaal domein naar behoren uit te kunnen (blijven) voeren. Net als in voorgaande jaren gaan we uit van een inzet van 1 dag in de week. Na aftrek van vakantie en verlof betekent dit ook een verhoging van 42 dagen.
Terugdraaien materiële kostenindex in 2021
Het college stelt voor om als kaasschaafmethode de materiële kostenindex voor 2021 achterwege te laten (wel weer een materiële kostenindex vanaf 2022). Dit levert een structureel voordeel op. Veiligheidshalve is er een stelpost opgenomen van € 77.500,- om onvoorziene problemen, die hierdoor zouden kunnen ontstaan, op te lossen.
Gevolgen coronacrisis
Stelpost gevolgen corona < € 10.000,-
Voor de “kleinere gevolgen” van de coronacrisis nemen wij een stelpost op van € 50.000,-.
Compensatie coronamaatregelen Rijk
Wij ramen de financiële gevolgen van de coronacrisis budgetneutraal in onze begroting. De redenen hiervoor zijn:
- Het Rijk heeft aangegeven dat gemeenten financieel niet de dupe mogen worden vanwege corona;
- BUIG is een specifieke uitkering, het Rijk stelt jaarlijks het macrobudget vast. Dit moet ook nog definitief gedaan worden voor 2021;
- Gemeenten met grote tekorten op BUIG kunnen een beroep doen op gedeeltelijke compensatie (de vangnetuitkering);
- De apparaatskosten voor de uitvoering van BUIG worden vergoed via de algemene uitkering. Daar komt de vergoeding vanwege stijging maatstaven bijstandsontvangers binnen.
Stelpost corona (meerkosten > compensatie Rijk)
Het college gaat er van uit dat de incidentele meerkosten door de coronacrisis in 2021 en 2022 € 300.000,- hoger uit zullen vallen dan waarvoor de gemeente wordt gecompenseerd vanuit het Rijk.