De toelichting op het overzicht van baten en lasten bestaat uit drie onderdelen, namelijk de verschillen van de autonome ontwikkelingen per programma, het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en het overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.
Toelichting overzicht van baten en lasten
Verschillen per programma
Inleiding
Terug naar navigatie - Inleiding2021 | |
Begrotingssaldo 2021 in MPB 2021-2024 (=begroting 2021 nieuw) | 0 |
Begrotingssaldo 2021 in MPB 2020-2023 (=begroting 2021 oud*) | 0 |
Verschil | 0 |
Autonome ontwikkelingen | 907 |
Nieuw beleid | -607 |
Meerkosten/minderopbrengsten door coronacrisis | -300 |
Totaal | 0 |
* = begroting 2020; jaarschijf 2021
Per programma:
Programma 1: Gebiedsgericht werken
Terug naar navigatie - Programma 1: Gebiedsgericht werkenProgramma 2: Economie en vastgoed
Terug naar navigatie - Programma 2: Economie en vastgoedProgramma 3: Veiligheid en handhaving
Terug naar navigatie - Programma 3: Veiligheid en handhavingProgramma 4: Bestuur en bestuurlijke samenwerking
Terug naar navigatie - Programma 4: Bestuur en bestuurlijke samenwerkingProgramma 5: Werk en inkomen
Terug naar navigatie - Programma 5: Werk en inkomenProgramma 6: Zorg, welzijn en cultuur
Terug naar navigatie - Programma 6: Zorg, welzijn en cultuurProgramma 7: Jeugdbeleid en onderwijs
Terug naar navigatie - Programma 7: Jeugdbeleid en onderwijsProgramma 8: Duurzaamheid, natuur en milieu
Terug naar navigatie - Programma 8: Duurzaamheid, natuur en milieuProgramma 9: Bereikbaarheid en verkeer
Terug naar navigatie - Programma 9: Bereikbaarheid en verkeerProgramma 10: Bouwen en wonen
Terug naar navigatie - Programma 10: Bouwen en wonenProgramma 11: Financiën en belastingen
Terug naar navigatie - Programma 11: Financiën en belastingenOverzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van de geraamde incidentele baten en lastenAls per jaarschijf van de Meerjarenbegroting de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Hiervoor is het van belang dat uit de begroting duidelijk blijkt welke geraamde baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel. Het structureel begrotingssaldo kan alleen bepaald worden door het begrotingssaldo te zuiveren van incidentele baten en lasten. Het overzicht van incidentele baten en lasten is hierbij een belangrijk overzicht. Het onderstaande overzicht gaat uit van het begrotingssaldo na verwerking van nieuw beleid.
2021 | 2021 | 2022 | 2022 | 2023 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Programma 1 Gebiedsgericht werken | ||||||||
Programma 2 Economie en vastgoed | ||||||||
Villagemarketing (B2020) | 150.000 | |||||||
Gesloten exploitatie Recreatie en toerisme (B2021) | 275.974 | 59.649 | 59.396 | 51.933 | ||||
Dekking t.l.v. reserve Recreatie en toerisme (B2021) | 275.974 | 59.649 | 59.396 | 51.933 | ||||
Programma 3 Veiligheid en handhaving | ||||||||
Compensatiemaatregelen centrum Geldrop (2eTR2020) | 15.000 | |||||||
Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking | ||||||||
Extra formatie voor dienstverlening (flexibele schil) (B2020) | 32.000 | |||||||
Verhoging budget opleiding en vorming raadsleden (B2021) | 5.000 | |||||||
Programma 5 Werk en inkomen | ||||||||
Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur | ||||||||
Cultuurmakelaar (B2020) | 15.000 | |||||||
Nieuw beleid: taskforce sociaal domein (B2020) | 80.000 | |||||||
Kosten procesmanager Hofdael (2eTR2020) | 20.000 | |||||||
Nieuw beleid: project nieuwe software SD (B2021) | 50.000 | |||||||
Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs | ||||||||
Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu | ||||||||
Gesloten exploitatie Hondenbeleid (B2021) | 35.732 | 28.532 | 21.126 | 13.506 | ||||
Dekking t.l.v. reserve Hondenbeleid (B2021) | 35.732 | 28.532 | 21.126 | 13.506 | ||||
Nieuw beleid: opstellen groenbeheerplan (B2021) | 30.000 | |||||||
Nieuw beleid: onderhoud bomen Santheuvel (B2021) | 55.000 | |||||||
Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer | ||||||||
Diverse vervangingsinvesteringen buitendienst: inruil (B2020) | 14.000 | |||||||
Programma 10 Bouwen en wonen | ||||||||
Nieuw beleid: woonwensenonderzoek SGE (B2020) | 10.000 | |||||||
Implementatie Omgevingswet (B2021) | 460.000 | 77.500 | 27.500 | 1.000 | ||||
Programma 11 Financiën en belastingen | ||||||||
Programma Betere dienstverlening (B2020) | 17.865 | |||||||
Kosten I&A (B2021) | 89.760 | 126.144 | 6.144 | 6.144 | ||||
Dekking t.l.v. reserve I&A (B2021) | 89.760 | 126.144 | 6.144 | 6.144 | ||||
Neg. saldo bij MPB 2019-2022 (B2020) | 97.626 | |||||||
Neg. saldo bij RV Herinrichting Kalander- en Haspelstr. (B2020) | 2.166 | |||||||
Neg. saldo bij RV Centrumplan Geldrop (B2020) | 13.222 | |||||||
Neg. saldo bij 1e tussentijdse rapportage 2019 (B2020) | 72.253 | |||||||
Neg. saldo bij Kadernota 2020-2023 (B2020) | 428.670 | 1.182.819 | ||||||
Neg. saldo bij MPB 2020-2023 (B2020) | 523.591 | 878.170 | 650.000 | |||||
Bijstorten algemene reserve (B2020) | 877.129 | |||||||
Dekking t.l.v. Inkomensreserve (B2020) | 877.129 | |||||||
Eenmalige verlaging post Onvoorzien (2eTR2020) | -20.000 | |||||||
Onderuitputting kapitaallasten (B2021) | 303.218 | 94.311 | 57.244 | 24.648 | ||||
Stelpost coronacrisis (meerkosten > compensatie Rijk) (B2021) | 300.000 | 300.000 | ||||||
 Totaal | 2.719.341 | 2.483.460 | 1.505.455 | 1.474.995 | 143.910 | 774.166 | 96.231 | 72.583 |
Incidenteel saldo Meerjarenbegroting 2021-2024 | -235.881 | -30.460 | 630.256 | -23.648 | ||||
Saldo Meerjarenbegroting 2021-2024 | -82.483 | -173.291 | 741.325 | 2.004.964 | ||||
Structureel saldo Meerjarenbegroting 2021-2024 | -318.364 | -203.751 | 1.371.581 | 1.981.316 |
Toelichting incidenteel:
Villagemarketing
De ontwikkeling van de beide centra is een belangrijk speerpunt van de gemeente. Het thema Verweven is hierbij één van de profileringen. Vanaf 2018 heeft de Raad voor vier jaar incidenteel geld beschikbaar gesteld voor een verdere borging van het thema Verweven via diverse uitvoeringsprojecten, uitingen en initiatieven.
Gesloten exploitatie Recreatie en toerisme / Dekking t.l.v. reserve Recreatie en toerisme
Dit zijn de reservemutaties als gevolg van de berekening van de gesloten exploitatie Recreatie en toerisme.
Compensatiemaatregelen centrum Geldrop
Ter compensatie van de overlast van de reconstructie van het centrum van Geldrop heeft de Raad incidenteel geld beschikbaar gesteld voor het organiseren van publieksvriendelijke acties en evenementen die ten goede komen aan de burgers die het centrum bezoeken.
Extra formatie voor dienstverlening (flexibele schil)
Vanuit de afdeling Publiekszaken bestaat als gevolg van de hoeveelheid klantvragen continu druk op de formatie. Om de druk te verlagen en te kunnen voldoen aan de klantvragen is, voor een periode van 3 jaar, extra ambtelijke capaciteit beschikbaar gesteld, in de vorm van een flexibele schil, zodat op piekmomenten ondersteuning kan worden ingevlogen. Daarnaast zetten we vanuit het programma Betere Dienstverlening en Bedrijfsvoering in op verbeteringen die bij moeten dragen aan een (nog) betere dienstverlening en een verhoging van de klanttevredenheid. Dat moet tot duurzame efficiency-verhoging leiden. De verwachting is dat daardoor op termijn de extra benodigde formatie niet meer nodig is, vandaar de vraag van tijdelijke aard.
Verhoging budget opleiding en vorming raadsleden
Ondermijning en integriteit zijn actuele onderwerpen in het openbaar bestuur. In onze gemeentebegroting zijn voor deze onderwerpen geen middelen gereserveerd voor de bestuurders. Om de verantwoordelijk bestuurder mogelijkheden te bieden om met deze onderwerpen aan de slag te gaan is deze financiële ruimte wenselijk. Omdat in 2022 de verkiezingen plaats vinden en er nieuwe raadsleden zullen komen is voor dat jaar extra budget nodig.
Cultuurmakelaar
In 2018 is het cultuurbeleidsplan 2018-2021 "De Kracht van Cultuur" vastgesteld door de Raad. Hierbij is voor de jaren 2018 tot en met 2021 een bedrag van € 15.000,- per jaar beschikbaar gesteld voor de kosten van de cultuurmakelaar.
Nieuw beleid: taskforce sociaal domein
Het betreft tijdelijke inzet van capaciteit.
Kosten procesmanager Hofdael
Zoals blijkt uit de 2e tussentijdse rapportage 2020 worden de incidentele kosten voor procesmanager Toekomst Hofdael gedeeltelijk besteed in 2021 (€ 20.000,-). De vrij besteedbare ruimte van de post Onvoorzien daalt hierdoor eenmalig in 2021 (met € 20.000,-).
Nieuw beleid; formatie project nieuwe software sociaal domein
Zie toelichting bij "Vraag naar extra geld (nieuw beleid)" in programma 6.
Gesloten exploitatie Hondenbeleid / Dekking t.l.v. reserve Hondenbeleid
Dit zijn de reservemutaties als gevolg van de berekening van de gesloten exploitatie Hondenbeleid.
Nieuw beleid; opstellen groenbeheerplan
Zie toelichting bij "Vraag naar extra geld (nieuw beleid)" in programma 8.
Nieuw beleid; onderhoud bomen Santheuvel
Zie toelichting bij "Vraag naar extra geld (nieuw beleid)" in programma 8.
Diverse vervangingsinvesteringen buitendienst; inruil
Het betreft de incidentele opbrengsten uit de inruil van vervoermiddelen van de buitendienst.
Nieuw beleid: woonwensenonderzoek Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)
Het betreft eenmalige onderzoekskosten.
Implementatie Omgevingswet
Het bedrag in 2021 bestaat uit kosten omgevingsvisie (€ 90.000,-), omgevingsplan (€ 210.000,-), communicatie (€ 10.000,-) en inhuur externe ondersteuning (€ 150.000,-).
Het bedrag in 2022 bestaat uit kosten omgevingsplan (€ 75.000,-) en communicatie (€ 2.500,-).
Het bedrag in 2023 bestaat uit kosten omgevingsplan (€ 25.000,-) en communicatie (€ 2.500,-).
Het bedrag in 2024 bestaat uit kosten communicatie (€ 1.000,-).
Programma Betere Dienstverlening en Bedrijfsvoering
De bijdrage aan de Dienst Dommelvallei voor de uitvoering van het programma Betere Dienstverlening en Bedrijfsvoering geldt voor de jaren 2019 t/m 2021.
Kosten I&A / Dekking t.l.v. reserve I&A
Het gaat om kosten van I&A die ten laste komen van de reserve I&A.
Negatief saldo bij MPB 2019-2022
Het negatieve begrotingssaldo uit de Meerjarenbegroting 2019-2022 komt ten laste van de Algemene Reserve. Dit vormt een incidentele baat voor de algemene dienst.
Negatief saldo bij RV Herinrichting Kalander- en Haspelstraat en RV Centrumplan Geldrop
De financiële gevolgen van beide raadsvoorstellen komen ten laste van het begrotingssaldo. Maar omdat het begrotingssaldo nul is worden de lasten vervolgens onttrokken uit de Algemene Reserve. Dit vormt een incidentele baat voor de algemene dienst.
Negatief saldo bij 1e tussentijdse rapportage 2019
Het negatieve begrotingssaldo uit de 1e tussentijdse rapportage 2019 komt ten laste van de Algemene Reserve. Dit vormt een incidentele baat voor de algemene dienst.
Negatief saldo bij Kadernota 2020-2023
Het negatieve begrotingssaldo uit de Kadernota 2020-2023 komt ten laste van de Algemene Reserve. Dit vormt een incidentele baat voor de algemene dienst.
Negatief saldo bij MPB 2020-2023
Het negatieve begrotingssaldo uit de Meerjarenbegroting 2020-2023 komt ten laste van de Algemene Reserve. Dit vormt een incidentele baat voor de algemene dienst.
Bijstorten algemene reserve / Dekking t.l.v. Inkomensreserve
Het gaat om een overheveling van de Inkomensreserve naar de algemene reserve (besluitvorming Meerjarenbegroting 2020-2023).
Eenmalige verlaging post Onvoorzien
Zie toelichting hierboven bij Kosten procesmanager Hofdael".
Stelpost coronacrisis (meerkosten > compensatie Rijk)
Zie toelichting bij "Vraag naar extra geld (nieuw beleid)" in programma 11.
Onderuitputting kapitaallasten
Een gemeente moet de volledige lasten die voortvloeien uit investeringen op kunnen vangen binnen de Meerjarenbegroting. Volgens ons afschrijvingsbeleid starten de afschrijvingskosten in het jaar ná ingebruikname van de investering. De geraamde kapitaallasten in het jaar van de investering merken wij aan als een incidenteel voordeel. Dit eenmalige 'voordeel' begroten wij niet feitelijk, maar brengen wij tot uitdrukking in het overzicht van incidentele baten en lasten. Hiermee laten wij zien dat wij de volledige jaarlijkse lasten van de geraamde investeringen op kunnen vangen binnen een structureel sluitende Meerjarenbegroting. Het begrip "Onderuitputting kapitaallasten" laat zich ook uitleggen aan de hand van het volgende voorbeeld.
Voorbeeld | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Investering van € 1.000.000,- (spreiding in jaren) | 50.000 | 350.000 | 600.000 | |
Kapitaallasten vanaf 2024 (1 jaar ná einde investering) | 100.000 | |||
Onderuitputting kapitaallasten | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Als je start met investeren in 2021, dan moet je aan kunnen tonen dat je vanaf die tijd de volledige kapitaallast kunt dragen. En dus beoordeelt de provincie de kapitaallast (die in werkelijkheid pas vanaf 2024 start) in de jaren 2021, 2022 en 2023 als een incidentele baat. Dit noemt men de onderuitputting kapitaallasten (zie onderste regel in bovenstaand overzicht). In werkelijkheid hebben wij deze kosten niet in 2021, 2022 en 2023. Het is puur een fictieve aanpassing. Het begrotingssaldo verandert hier niet door, alleen de verhouding structureel-incidenteel: door onderuitputting kapitaallasten daalt het structurele begrotingssaldo en stijgt het incidentele begrotingssaldo.
Het bedrag in het overzicht van incidentele baten en lasten is berekend aan de hand van de staat van investeringen, behorende bij de Meerjarenbegroting 2021-2024.
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||
Omschrijving | Toevoeg. | Onttrek. | Toevoeg. | Onttrek. | Toevoeg. | Onttrek. | Toevoeg. | Onttrek. |
Algemene reserve | ||||||||
Algemene reserve grondexploitaties | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 |
Totaal algemene reserves | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 |
Bestemmingsreserve | ||||||||
Reserve personeel en organisatie | 5.562 | 27.810 | 5.562 | 0 | 5.562 | 0 | 5.562 | 0 |
Reserve onderwijshuisvesting (IHP) | 1.033.893 | 412.883 | 1.033.865 | 1.034.614 | 1.033.837 | 1.030.254 | 1.033.808 | 1.025.895 |
Reserve Leefbaarheidsfonds | 0 | 0 | 1.076.500 | 0 | 1.076.500 | 0 | 1.076.500 | 0 |
Nieuw reserve bovenwijkse voorzieningen | 0 | 0 | 1.159.500 | 0 | 1.159.500 | 0 | 1.159.500 | 0 |
Totaal bestemmingsreserves | 1.039.455 | 440.693 | 3.275.427 | 1.034.614 | 3.275.399 | 1.030.254 | 3.275.370 | 1.025.895 |
Dekkingsreserves | ||||||||
Bouw vergaderaccommodatie | 0 | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 60.000 |
Nutsvoorzieningen centrum Mierlo | 0 | 6.507 | 0 | 6.507 | 0 | 6.507 | 0 | 6.507 |
P-Margrietstraat t.h.v. P-Frisostraat | 0 | 22.850 | 0 | 22.850 | 0 | 22.850 | 0 | 22.850 |
Dorpsstraat deel Rabo - t.h.v. Plus | 0 | 24.338 | 0 | 24.338 | 0 | 24.338 | 0 | 24.338 |
Onderzoek en realisatie kiosk | 0 | 7.052 | 0 | 7.052 | 0 | 7.052 | 0 | 7.052 |
FBW Herinrichting Langstraat | 0 | 13.179 | 0 | 13.179 | 0 | 13.179 | 0 | 13.179 |
FBW Herinrichting Korte Kerkstraat/Bogardeind | 0 | 18.157 | 0 | 18.157 | 0 | 18.157 | 0 | 18.157 |
FBW Herinrichting Heggestraat | 0 | 0 | 0 | 4.374 | 0 | 4.374 | 0 | 4.374 |
FBW Rotonde centrum Geldrop | 0 | 6.478 | 0 | 6.478 | 0 | 6.478 | 0 | 6.478 |
FBW Parkeerterrein Weverijmuseum | 0 | 0 | 0 | 4.359 | 0 | 4.359 | 0 | 4.359 |
FBW Herinrichting parkeerterrein Markt | 0 | 0 | 0 | 13.241 | 0 | 13.241 | 0 | 13.241 |
FBW Parkeerterrein Achter de Kerk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14.940 |
FBW Parkeerverwijssysteem | 0 | 0 | 0 | 2.925 | 0 | 2.925 | 0 | 2.925 |
FBW Kruispunt Molenstr/Johan Peijnenburgweg | 0 | 1.306 | 0 | 1.306 | 0 | 1.306 | 0 | 1.306 |
FBW Vervanging VRI Sluisstraat Peijnenburgweg | 0 | 0 | 0 | 276 | 0 | 276 | 0 | 276 |
FBW Kruispunt Peijnenburgweg/Dommeldalseweg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11.240 | 0 | 11.240 |
FBW Herinr. Bogardeind (ijsalon/Beukelaar) | 0 | 12.344 | 0 | 12.344 | 0 | 12.344 | 0 | 12.344 |
FBW Kruispunt Bogardeind (extra rechtdoorstrook) | 0 | 1.665 | 0 | 1.665 | 0 | 1.665 | 0 | 1.665 |
FBW Bogardeind / Gijzenrooiseweg | 0 | 17.491 | 0 | 17.491 | 0 | 17.491 | 0 | 17.491 |
FBW Aanpass openb Ruimte brede school Coevering | 0 | 9.907 | 0 | 9.907 | 0 | 9.907 | 0 | 9.907 |
FBW Busbaan Gijzenrooiseweg | 0 | 5.153 | 0 | 5.153 | 0 | 5.153 | 0 | 5.153 |
FBW Beleefpad Katoenpad | 0 | 1.099 | 0 | 1.099 | 0 | 1.099 | 0 | 1.099 |
FBW Kasteelseloop en Molenheide | 0 | 1.100 | 0 | 1.100 | 0 | 1.100 | 0 | 1.100 |
FBW Herinrichting Stationsomgeving | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 |
FBW Recreatieve fietsverbinding Rijk Dommel en AA | 0 | 14.220 | 0 | 14.220 | 0 | 14.220 | 0 | 14.220 |
FBW Herinr Eindhweg busbaan Hooge Akker-gemgrens | 0 | 0 | 0 | 5.760 | 0 | 5.760 | 0 | 5.760 |
FBW Aanl fietspad Vaarleseweg Broekstraat-spoor | 0 | 0 | 0 | 1.600 | 0 | 1.600 | 0 | 1.600 |
FBW Busstrook zuid rijbaan Ln Vier Heemskinderen | 0 | 3.659 | 0 | 3.659 | 0 | 3.659 | 0 | 3.659 |
FBW Ext voorsort.vak Eindhovenseweg/Gijzenrooisewg | 0 | 0 | 0 | 8.840 | 0 | 8.840 | 0 | 8.840 |
FBW Ext voorsort.vak kruisp Eindhovensewg/DAFIII | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.140 | 0 | 12.140 |
FBW Vervanging VRI Eindhovenseweg DAF III | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 |
FBW Fiets-voetpad tussen stationsplein/Beekweide | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.100 | 0 | 1.100 |
FBW Aanl fiets-voetpad Bogardeind Topa-terrein | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 |
FBW Verv VRI kruisp Gijzenrooisewg-Bogardeind | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
FBW Verv VRI kruisp Gijzenrooise-Aragorn | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 |
FBW Inrpl Bogardeind ged Beukelaar/Vier Heemsk | 0 | 1.600 | 0 | 1.600 | 0 | 1.600 | 0 | 1.600 |
FBW Kruispunt Mierloseweg - Peijnenburgweg | 0 | 0 | 0 | 36.220 | 0 | 36.220 | 0 | 36.220 |
Dekkingsreserve speelvoorziening Gulbergen | 15.000 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 |
FBW Santheuvel | 0 | 20.773 | 0 | 20.773 | 0 | 20.773 | 0 | 20.773 |
Dekkingsreserve R&T speelruimte beleidsplan | 183.750 | 0 | 0 | 11.083 | 0 | 11.083 | 0 | 11.083 |
Dekkingsreserve aanleg parkeerplaats golfclub Riel | 100.000 | 0 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 |
Totaal dekkingsreserves | 298.750 | 255.878 | 0 | 348.556 | 0 | 380.036 | 0 | 394.976 |
Totaal | 1.338.205 | 796.571 | 3.275.427 | 1.483.170 | 3.275.399 | 1.510.290 | 3.275.370 | 1.520.871 |