Dienstverlening is continu in ontwikkeling; nieuwe mogelijkheden, nieuwe kanalen, veranderende behoeften van klanten en natuurlijk de klantbeleving van onze dienstverlening. Voorop staat het verbeteren van de klantbeleving en het inspringen op de klantvraag. We richten ons op verbetering van bestaande werkprocessen, op vernieuwing en innovatie. Met het starten van de nieuwe afdeling Dienstverlening zijn de lijnen tussen afdelingen en teams korter geworden en kunnen de juiste disciplines elkaar nog makkelijker vinden.  

Met een organisatiebrede integrale aanpak willen we de gemeentelijke dienstverlening verder optimaliseren. Daarbij wordt als het kan de samenwerking gezocht met Dienst Dommelvallei en de gemeenten Nuenen c.a. en Son en Breugel (zoals de implementatie van het nieuwe zaaksysteem, het ontwikkelen van een klanttevredenheidsmonitor en aanbesteding nieuwe Burgerzakenapplicatie).

In 2021 gaan we onder andere aan de slag/verder met:

  • Verdere implementatie van het Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering.
  • Digitalisering van producten en diensten en het verbeteren van onze website zodat inwoners, bedrijven en instellingen overal en op elk device, veilig, eenvoudig, snel, plaats- en tijdsonafhankelijk zaken kunnen regelen met de gemeente.
  • Doorontwikkeling van het zaakgericht en digitaal werken (met als doel de klanten informatie, via een Persoonlijke Internet Pagina, meer en beter te kunnen ontsluiten).
  • Het meten van de telefonische bereikbaarheid/dienstverlening na invoering van de nieuwe telefooncentrale en doorvoeren van eventuele verbeteringen hierop.
  • Doorontwikkeling van klanttevredenheidsmonitor en daarop anticiperen (aanpassen processen en klantbenadering) om de dienstverlening voor de inwoners prettiger en eenvoudiger te maken.
  • Het versterken van de interne samenwerking op het gebied van dienstverlening met als doel het efficiënter en vooral klantvriendelijker maken van processen.
  • Digitaal heeft de voorkeur. Steeds meer diensten zijn digitaal af te nemen. Klanten gaan we verleiden meer zaken digitaal te regelen met de gemeente.
  • Inpassen van innovatieve ontwikkelingen, zoals chatbots en nieuwe contact mogelijkheden.
  • Officiële bekendmakingen, publicaties en stukken die ter inzage liggen moeten digitaal ontsloten worden. Hoewel dit al digitaal toegankelijk is, willen we het voor inwoners nog gemakkelijker maken. 
  • Éénmalig inwinnen van informatie en meervoudig gebruik (koppelen aan diverse databronnen).