Dienstverlening en communicatie zijn een twee-eenheid. Goede communicatie draagt bij aan een betere dienstverlening.

Steeds meer diensten van de gemeente zijn digitaal af te nemen. Via de website kunnen inwoners veel zaken zelf regelen alleen weten ze dat op dit moment nog niet altijd. In 2021 zetten we in op de bekendheid van de online diensten. Gemak en snelheid voor de inwoners staan hierbij centraal. Ze kunnen vanaf smartphone of computer zaken regelen waar ze in het verleden een afspraak voor moesten maken. We willen onze inwoners verleiden om te kiezen voor het digitale kanaal. Ben je minder digitaal vaardig dan blijven de reguliere kanalen gewoon beschikbaar.

In 2020 is gestart met het meten van de klanttevredenheid omtrent de dienstverlening. In 2021 willen we daar mee verder en willen we aan de slag gaan met de uitkomsten van de eerste onderzoeken. Het vereenvoudigen en prettiger maken van onze dienstverlening voor inwoners staat hierbij centraal. Daarnaast gaan we in 2021 aan de slag met chatbots. Dit is een aanvullend middel op onze bestaande dienstverlening, klanten kunnen via chatbots afspraken maken en simpele vragen beantwoord krijgen. Zodra vragen complexer worden zal een medewerker de chat overnemen om verder in te gaan op de vragen.

Om het voor inwoners gemakkelijk te maken om gemeentelijk nieuws tot zich te nemen wordt de digitale nieuwsbrief nieuw leven in geblazen. Wekelijks wordt het gemeentenieuws per mail verstuurd naar abonnees. In 2021 gaan we ook inzetten op het breder verspreiden van de nieuwsbrief als aanvulling op offline middelen zoals de pagina’s in Middenstandsbelangen die in 2021 blijven bestaan.