De privacy wet- en regelgeving raakt alle terreinen binnen de gemeentelijke organisatie. De gemeente is verantwoordelijk voor de bescherming van de persoonsgegevens. Iedereen heeft recht op correcte, veilige en betrouwbare informatieverwerking en moet erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig met deze gegevens omgaat. We willen een organisatie zijn die AVG-proof is en blijft. De aanbevelingen die voortkomen uit de Rapportage gegevensbescherming Gemeente Geldrop-Mierlo 2018 tot en met mei 2020 zullen de leidraad vormen voor de werkprocessen van 2021. Zo gaan we ons vooral richten op:

  • Het blijven bevorderen van het privacy-bewustzijn van de organisatie door training en voorlichting. Dit verdient continu aandacht.
  • Het verder opstellen van een werkproces voor het afhandelen van verzoeken om inzage, verwijdering, vergetelheid etc.
  • Het beter inrichten van de organisatie zodat we voldoen aan de verantwoordingsplicht. Hiermee moeten we aan kunnen tonen dat we de privacywetgeving naleven. Momenteel is informatie erg versnipperd opgeslagen of niet beschikbaar. Er is hiermee gebrek aan overzicht. Een Privacy Management Systeem kan hierbij ondersteunen.
  • Het actualiseren van het privacybeleid.
  • Het in beeld brengen van alle verwerkingen en het actualiseren van het verwerkingenregister.
  • Het inrichten van autorisaties. Hierdoor moeten medewerkers alleen persoonsgegevens kunnen raadplegen of muteren die zij nodig hebben om hun taak te kunnen uitvoeren.