In 2020 is besloten dat de organisatie van het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) verandert en dat deze wordt gebaseerd op de 'klantreis' van de inwoner(s). Het doel is dat inwoner(s) weten waar zij terecht kunnen met (hulp)vragen, zich serieus genomen voelen, vertrouwen hebben in de aanpak of oplossing, maatwerk ervaren en weten wat er van hen wordt verwacht. De basis van de klantreizen zorg, jeugd en inkomen is in 2020 neergezet. Vanaf 2021 zijn de klantreizen continu in ontwikkeling ten behoeve van de kwaliteit voor onze inwoners als ook een gezonde bedrijfsvoering inzake de financiële taakstelling vanuit de Taskforce Sociaal Domein. Dit betekent een andere manier van denken, doen en organiseren. Deze ontwikkeling wordt vanaf 2021 zichtbaar op basis van de onderstaande punten:

  • Het versterken van vakmanschap: door analyses van kwaliteitsmedewerkers ontstaan ontwikkelpunten voor de teams, het expertiseplan , de organisatie en de werkwijze. Deze ontwikkelpunten worden continu in de klantreizen ingebed.
  • De informatie en adviesfunctie van het CMD wordt in 2021 verbeterd door de ontwikkeling van een sociale kaart die toegankelijk is voor inwoners, professionals, vrijwilligers en mantelzorgers. Ook wordt er uitvoering gegeven aan een communicatieplan zodat het voor alle inwoners en partijen helder is waar het CMD voor staat, hoe het CMD werkt, wat van het CMD verwacht kan worden en hoe je het CMD kunt bereiken.
  • Beter gebruik maken van digitale oplossingen: in 2021 starten wij een aanbestedingstraject voor een regiesysteem zodat per 2022 het nieuwe systeem van start kan gaan. Daarbij wordt nadrukkelijk onderzoek gedaan naar de mogelijkheid de inwoner ook zelf toegang te geven tot het regiesysteem en daarmee het ondersteuningsplan.
  • Het versterken van de samenwerking met (huis)artsen, scholen en Senzer: in 2021 hebben wij met deze partners concrete en eenduidige samenwerkingsafspraken gemaakt zodat onze gezamenlijke dienstverlening aan de inwoner efficiënt en van goede kwaliteit is. 

Eind 2020 is het project gestart om te komen tot ene nieuwe aanbesteding van het softwarepakket voor het sociaal domein (CMD). Aanbesteding is een must per 1-1-2022. Binnen het nieuwe pakket worden o.a. nieuwe functies meegenomen zoals een module voor de nieuwe taken van de Wet Inburgering, een digitale klantpagina en de taken inzake Beschermd Wonen. Binnen dit project willen we een slag slaan in de doorontwikkeling van het werkproces van het CMD (klantreizen). 

Het PlusTeam wordt geëvalueerd in 2020. Op het moment van optekenen van de begroting zijn de uitkomsten daarvan nog onzeker. Afhankelijk van de opdracht voor de komende 3 á 5 jaren kan het zijn dat wij meerkosten moeten maken.