De grootste uitdaging op het gebied van verkeer en vervoer ligt regionaal. Daar moet zo veel mogelijk worden geregeld. Daarnaast is in 2021 een start gemaakt met een lokale bereikbaarheidsagenda, waarin een duidelijke structuur voor fiets, openbaar vervoer (OV) en auto is vastgelegd, zodat deze onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren maar elkaar tevens kunnen versterken.
De lokale bereikbaarheidsagenda is in belangrijke mate een afgeleide van het Regionale Bereikbaarheidsakkoord en dient vooral inzicht te geven in een aantal (rest)opgaven, specifiek op het wegennet van onze gemeente. In de lokale bereikbaarheidsagenda worden onder andere maatregelen opgenomen die de bereikbaarheid en leefbaarheid van onze kernen bevorderen, passend binnen het kader van de regionale bereikbaarheidsagenda. De besluitvorming over de lokale bereikbaarheidsagenda verwachten wij in het eerste kwartaal van 2022. 

Parallel aan het opstellen van de lokale bereikbaarheidsagenda lopen er projecten ter verbetering van de bereikbaarheid van onze gemeente, welke in 2022 tot realisatie gaan komen. In het Regionale Bereikbaarheidsakkoord is opgenomen dat we streven naar robuuste inprikkers vanuit het hoofdwegennet (A67) naar/van het stedelijk gebied. In dat verband verwachten wij in 2022 verbeteringen te kunnen aanbrengen in de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer op de Eindhovenseweg (wegvak tussen de Gijzenrooiseweg en de Hooge Akker) door het aanbrengen van extra voorsorteervakken bij beide kruispunten. In dit project wordt tevens de verkeersregelinstallatie bij de Hooge Akker vervangen en worden de aanwezige busstroken tot de gemeentegrens verlengd.

In 2022 verwachten wij de capaciteit van de rotonde op het kruispunt Dommeldalseweg/Laan der vier Heemskinderen te kunnen vergroten door het aanbrengen van een bypass voor het verkeer in zuidelijke richting. Vooral tijdens de ochtendspits geeft de huidige rotonde steeds meer vertraging. Door de capaciteit op de route Johan Peijnenburgweg-Dommeldalseweg-Laan de vier Heemskinderen op peil te houden, kan sluipverkeer door het centrum worden voorkomen.

In Mierlo wordt op de Bekelaar de verkeersveiligheid structureel aangepakt door een reconstructie van de weg waarbij de ontwerpsnelheid van het gemotoriseerd verkeer wordt verlaagd en de oversteekbaarheid bij het kruispunt met de Goorsedijk wordt verbeterd.