De wegen en kunstwerken zijn statische objecten die hun functie veelal onmerkbaar vervullen. Zij zijn van groot belang voor het functioneren van de maatschappij. Het uitvallen van een enkel object kan langdurig ontwrichtend werken op de verkeersafwikkeling of de leefbaarheid van een (groot) gebied. Daarnaast vertegenwoordigen zij een grote geldswaarde. Vanzelfsprekend gaan we hier zorgvuldig mee om. Dit vereist dagelijks investeringen voor instandhouding en verbetering.

 

Het onderhoud aan de wegen vindt plaats op 3 niveaus.

  • Het dagelijks onderhoud betreft kleinschalig werk, veelal naar aanleiding van meldingen over losliggende tegels, verzakkingen, etc.
  • Daarnaast voeren we planmatig onderhoud uit, waarbij het strategisch beheerplan leidend is. Het jaarlijks te investeren bedrag is gebaseerd op de keuze van een gemiddeld onderhoudsniveau van de wegen. Voor de invulling van dit bedrag stelt het college operationele plannen op. De actuele kwaliteit van de wegen is hierbij leidend. De onderhoudswerken variëren van omvang naar gelang de noodzaak. Indien nodig en mogelijk worden kleine verkeerstechnische verbeteringen of wijzigingen in de openbare ruimte meegenomen. 

    In de afgelopen jaren werd het onderhoud vaak grootschalig ingestoken, waarbij wegen over de volle oppervlakte werd aangepast (bv Wilhelminastraat, Waleweinlaan). Dit geeft een uitstekend eindresultaat in de betrokken wegen, maar legt ook een groot beslag op de middelen. Hierdoor kwam onderhoud op andere locaties soms onder druk te staan. In de toekomst zullen we daar terughoudender mee omgaan, hoewel grootschalig onderhoud soms niet te voorkomen is. Voor 2022 staat de Dwarsstraat op het programma, ook deze is grootschaliger gebleken dan regulier onderhoud. In de komende jaren moet op diverse hoofdontsluitingswegen een nieuwe asfaltdeklaag worden aangebracht (o.a. Boagrdeind, Eindhovenseweg, Helze). Dit wordt meegenomen in het operationeel onderhoudsplan  en staat voor 2022 en 2023 opgesteld. Dit plan wordt in het begin van 2022 door het college vastgesteld.

  • Naast bovengenoemde werkzaamheden worden herinrichtingen en reconstructies van wegen uitgevoerd. Zij worden gefinancierd via het Activiteitenplan. Deze projecten zijn vaak gekoppeld aan vervangingsprojecten uit het Gemeentelijk Rioleringsplan. Bij een herinrichting wordt altijd gekeken van erfgrens tot erfgrens en zal geprobeerd worden om ook de verkeers- en parkeersituatie en het groenaanzicht te verbeteren. Het uiteindelijke doel is om de totale leefbaarheid van de wijk aan te pakken. De omwonenden kunnen meepraten over de herinrichting. Wanneer uit een wijkontwikkelingsplan wensen uit de wijk naar voren komen worden deze meegenomen in de begroting.

    Een goed voorbeeld hiervan zijn de Bolsiusstraat en de Vogelpoelstraat. Al een aantal jaren geleden is er extra geld in de begroting opgenomen ten behoeve van de reconstructie van de buitenwegen. Voor 2022 worden de Trimpert, Aardborstweg en 't Voortje aangepakt. Ten noorden van Mierlo staat voor 2022 de aanleg van een fietsstraat in de Vaarleseweg op het activiteitenplan. 

 

De aard en de omvang van het onderhoud aan kunstwerken (bruggen, etc.) is geheel anders. Hiervoor is een aparte onderhoudsstrategie opgesteld. Wij onderhouden de kunstwerken op een basis kwaliteitsniveau, waarbij het soort onderhoud en de frequentie van dit onderhoud erop gericht zijn de objecten zo kostenefficiënt mogelijk hun levensloop te laten volbrengen. Ook hierbij is een splitsing te maken in dagelijks (correctief) onderhoud en planmatig onderhoud. Het correctief onderhoud is gericht op het borgen van de veiligheid en de aansluiting op de gebiedskwaliteit. Het planmatig onderhoud is gericht op het langdurig borgen van het veilig functioneren van het object (in stand houden). Voor zover in de komende jaren vervangingen van kunstwerken plaatsvinden worden zij via het activiteitenplan gefinancierd.