Met ingang van 1 juli 2021 is de Wet elektronische publicaties (Wep) in werking getreden. Deze wet verplicht bestuursorganen om alle officiële publicaties - met de applicatie DROP (Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties) - online te zetten via de website officielebekendmakingen.nl. Daardoor wordt het voor onze inwoners mogelijk om op één website alle algemene bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van de overheid te raadplegen. De wetswijziging heeft als doel om inwoners digitaal volledig te informeren over besluiten die impact hebben op hun leefomgeving. De inwoner staat centraal bij de informatieverstrekking. Zij worden geïnformeerd over deze besluiten, zodat ze tijdig hun recht van inspraak kunnen uitoefenen. 

  • Vanaf 1 juli 2022 geldt de aanvullende verplichting, om alle op dat moment geldende beleidsregels (zo nodig) met terugwerkende kracht in het regelingenbestand op overheid.nl beschikbaar te hebben en stukken elektronisch ter inzage te leggen.  Dit gaan wij realiseren.
  • Voor inwoners die digitaal minder vaardig zijn, verstrekken wij op verzoek een papieren afschrift van de publicatie. Daarnaast worden bekendmakingen, vergunningen, etc. ook nog gepubliceerd in Middenstandsbelangen. Deze publicaties zijn echter niet langer leidend. Hieraan kunnen vanaf 1 juli 2021 geen rechten meer aan worden ontleend. 

Continue aandacht voor kwaliteitsverbetering van gemeentelijke communicatiemiddelen

Communicatie met medewerkers, partners en inwoners is de laatste jaren, mede door de Coronacrisis in versneld tempo gedigitaliseerd. Vergaderen, onderzoeken, melden en reageren, participeren, alles kan momenteel online. Geweldig voor degenen die digi-vaardig zijn en zeker als, door de pandemie, de andere mogelijkheden beperkt zijn. De komende jaren verwachten we een goede balans te vinden tussen online en offline. Een balans waardoor
we meer inwoners aanspreken. Hierdoor kunnen meer mensen meedoen; werken we samen aan echte inclusie.

  • Het afgelopen jaar werkte communicatie steeds meer vanuit beelden, filmpjes, foto’s, tekeningen. Deze ontwikkeling blijft de komende jaren omdat blijkt dat we met het verder vereenvoudigen van onze teksten on- en offline de participatiegraad van inwoners en de dienstverlening van de gemeente optimaliseren. In 2022 starten we met het toevoegen van symbolen aan brieven van de afdeling Dienstverlening om het lezen te vereenvoudigen.
  • Dienstverlening digitaliseert meer en meer, maar digitale dienstverlening moet wel eenvoudig zijn voor onze inwoners. Op het vlak van het maken van meldingen en het ontvangen van een duidelijke terugkoppeling valt nog veel winst te behalen. In 2022 wordt op het gebied van meldingen openbare ruimt een grote verbeterslag ingezet.