Het doel van het CMD is dat inwoner(s) hun veerkracht vergroten. Zodat zij weten waar zij terecht kunnen met (hulp)vragen, serieus worden genomen, vertrouwen hebben in de aanpak of oplossing, maatwerk ervaren en weten wat er van hen wordt verwacht. Het CMD is continu in ontwikkeling ten behoeve van de kwaliteit voor onze inwoners en een gezonde bedrijfsvoering inzake de financiële taakstelling vanuit de Taskforce Sociaal Domein. Dit betekent een andere manier van denken, doen en organiseren. Deze ontwikkeling wordt vanaf 2022 zichtbaar op basis van de onderstaande punten:

  • Door analyses van kwaliteitsmedewerkers ontstaan ontwikkelpunten voor de teams. Per team komt er voor 2022 een kwaliteitsplan. We coachen op deze werkwijze. Deze doelen worden continu in het werkproces ingebed. Per team brengen we in beeld welke leerpunten we formuleren waarbij we sturen op inhoudelijke expertise en kostenbewustzijn. Resultaat is een hogere klanttevredenheid en een afname van kosten. Het doel van de afname in kosten is opgenomen in de Taskforce Sociaal Domein.  
  • De informatie en adviesfunctie van het CMD wordt in 2022 verbeterd door de uitrol van een digitale sociale kaart die informatie bevat voor inwoners over waar zij terecht kunnen voor advies en steun of sociale interactie. Het is een landkaart van het zorg en steun-netwerk in Geldrop-Mierlo waarop partners aansluiten en aan mee blijven doen. Medewerkers kunnen er interne informatie van netwerkpartners in kwijt. Dit is raadpleegbaar voor al onze inwoners, professionals, vrijwilligers en mantelzorgers. Het traject is gestart in 2021 en wordt in 2022 afgerond.
  • Door middel van de uitvoering van het communicatieplan maakt dat het voor alle inwoners en partijen helder is waar het CMD voor staat, hoe het CMD werkt, wat van het CMD verwacht kan worden en hoe je het CMD kunt bereiken. Hierin nemen we ook de bereikbaarheid en de website op.
  • Begin 2022 (circa april) implementeren wij een gehele nieuwe totaaloplossing voor de dienstverlening; een softwarepakket voor het sociaal domein (CMD). Binnen het nieuwe pakket worden o.a. nieuwe functies meegenomen zoals een module voor de nieuwe taken van de Wet Inburgering, een digitale klantpagina en de taken inzake Beschermd Wonen. Binnen dit project richten we processen simpeler en duidelijker in. 
  • Het versterken van de samenwerking met (huis)artsen, scholen en Senzer en overige partners: wij hebben met partners concrete samenwerkingsafspraken gemaakt zodat onze gezamenlijke dienstverlening aan de inwoner efficiënt en van goede kwaliteit is. 
  • In 2022 geven we uitvoering aan de nieuwe opdracht van het PlusTeam. 

Met deze ontwikkelingen verwachten we te bereiken dat bij Toegang minimaal 75% van de informatie- en advies vragen niet leiden tot een hulpvraag waarbij we ondersteuning van de klantadviseur moeten inzetten of moeten indiceren maar dat we (het netwerk van) de inwoner activeren. 

Ook sturen wij op de wachtlijsten bij de klantreizen Jeugd en Zorg, met deze aanpassingen blijft deze structureel onder 4 weken. In de kwartaalrapportage van de Taskforce sociaal domein monitoren we deze ontwikkelingen alsook de gestelde indicatoren over de gemiddelde prijs per klant en het verminderen van de aantallen indicaties die per team zijn gesteld.