Speerpunten en thema's | Doelen richting 2026 |
Bestaanszekerheid | 1. We werken aan de hand van een programma ‘bestaanszekerheid’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd |
2. Er is een breder ondersteuningsaanbod gericht op bestaanszekerheid voor midden- en lage inkomens, zodat zij beter voorbereid zijn op gebeurtenissen en weten om te gaan met tegenvallers | |
3. Binnen het armoedeplatform wordt effectief kennis gedeeld en op elkaar afgestemd, zodat er meer samenhang is tussen ieders inzet | |
4. Minimaal 60% van de mensen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum wordt ondersteund | |
5. We bereiken meer huishoudens met onze (preventieve) aanpak rondom (het voorkomen van ) schulden en weten meer over hun behoeften | |
6. De armoedebestrijding en regelingen voor bijzondere bijstand en minima sluiten aan bij de actuele behoeften (met speciale aandacht voor kinderen in armoede) | |
7. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen | |
8. Senzer voert de gevraagde taken (Participatiewet) naar wens uit | |
9. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in Geldrop-Mierlo |
Uitgaven
15,77%Inkomsten
8,61%Saldo
Programma 5. Werk en inkomen
Portefeuillehouder(s): Wethouder P.J. LooijmansUitgaven
15,77%Inkomsten
8,61%Saldo
Relevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota'sNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Nota "Zekerheid, solidariteit en in vertrouwen, uitgangspunten duurzame armoedebestrijding" | N.v.t | 16 april 2012 | 2025 |
Nota doorontwikkeling armoedebeleid | 2017-2018 | 10 juli 2017 | 1e kwartaal 2023 |
Beleidsplan Schuldhulpverlening GM 2021-2024 | april 2021 | 2024 |
Wat gaan we ervoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?Bestaanszekerheid
Doelstellingen
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdragen verbonden partijen aan dit programmaWerkbedrijf Atlant - De Peel: Senzer
Voor de uitvoering van de Participatiewet neemt Geldrop-Mierlo deel aan de GR Senzer.
Bijzonderheden voor de inzet in 2023: onze wens is herijking van het takenpakket, zodat Senzer niet alleen inzet op snelle re-integratie van bijstandsgerechtigden, maar ook inzet op het bieden van perspectief aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om mee te doen in de samenleving en bijdraagt in de ketenbrede aanpak, zodat inwoners samenhangende ondersteuning ontvangen
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten. De bedragen zijn exclusief de ramingen voor baten en lasten van het nieuw beleid.
Omschrijving | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 5 | 272 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 Inkomensregelingen | 14.495 | 18.078 | 16.640 | 16.605 | 16.609 | 16.549 | |
6.4 WSW en beschut werk | 1.398 | 1.505 | 1.400 | 1.389 | 1.328 | 1.275 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 735 | 1.337 | 1.372 | 1.386 | 1.442 | 1.556 | |
Totaal Lasten | 16.900 | 20.920 | 19.412 | 19.380 | 19.380 | 19.380 | |
Baten | |||||||
6.3 Inkomensregelingen | 9.900 | 12.094 | 10.518 | 10.518 | 10.518 | 10.518 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 0 | 252 | 255 | 276 | 276 | 276 | |
Totaal Baten | 9.900 | 12.346 | 10.774 | 10.795 | 10.795 | 10.795 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -7.000 | -8.574 | -8.638 | -8.585 | -8.585 | -8.585 |
Capaciteitsbeeld 2023
Terug naar navigatie - Capaciteitsbeeld 2023Programma 5 | Ruimte | Samen-leving | Dienst-verlening | Staf | Totaal |
1 fte = 1.400 productieve uren | |||||
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen | 110 | 15.739 | 0 | 0 | 15.849 |
Taakveld 6.4 Begeleide participatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie | 140 | 1.787 | 0 | 0 | 1.927 |
Totaal productieve uren | 250 | 17.526 | 0 | 0 | 17.776 |
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
Terug naar navigatie - Vraag naar extra geld (nieuw beleid)Specificatie nieuw beleid programma 5 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Waarderingssubsidie pand Voedselbank Geldrop- Mierlo | -17.106 | -17.106 | -17.106 | -17.106 |
Meer formatie benodigd dan beschikbaar uit capaciteitsplanning; | ||||
1 fte klantadviseur Inkomen | -74.000 | -74.000 | -74.000 | -74.000 |
Specificatie investeringen programma 5 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Nieuw in MPB 2023-2026
Waarderingssubsidie Voedselbank Geldrop- Mierlo
Het bedrag voor de subsidie is niet eerder volledig in de begroting opgenomen.
Landelijk is het veelal gebruikelijk dat huisvestingskosten door de gemeente gedekt worden.
In Geldrop-Mierlo is dat ook al jaren het geval maar de afspraken met de voedselbank over huisvesting waren nog niet stabiel.
Dit willen wij nu structureel juridisch goed borgen vastleggen en gelijktijdig structureel dekken waardoor helderheid ontstaat voor de toekomst.
Daarom moet ook de waarderingssubsidie (vanaf 2025 huisvestingssubsidie) juist verwerkt worden. Zie ook programma 10.
Meer formatie benodigd dan beschikbaar uit capaciteitsplanning
Uit de capaciteitsplanning blijkt dat er voor het reguliere werk (inclusief bestaande ontwikkelingen) meer formatie nodig is dan beschikbaar. Het tekort bedraagt in totaal 9,49. De hier opgenomen formatievraag is daar onderdeel van.
Zie ook: paragraaf Bedrijfsvoering, Capaciteitsbeeld. Het gaat om:
- 1 fte klantadviseur Inkomen; steeds meer inwoners hebben moeite met rondkomen. De doelgroep overstijgt inmiddels de minima en mensen met schulden. We zetten steviger in op de aanpak op behoud van bestaanszekerheid uit in samenwerking met partners om te voorkomen dat delen van de lagere en middeninkomens onnodig hard geraakt worden door de huidige ontwikkelingen in economie.