1. Blz. 1 Meerjarenbegroting 2023-2026
    1. Blz. 2 Meerjarenbegroting 2023-2026
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 5 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
      2. Blz. 6 Programma 1. Gebiedsgericht werken
        1. Blz. 7 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 8 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 9 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 10 Inclusief leven
            1. Blz. 11 01. We werken aan de hand van een programma ‘inclusief leven’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 12 02. In Geldrop-Mierlo is er over de breedte bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving en dat vertaalt zich naar gedrag van mensen en naar faciliteiten
            3. Blz. 13 03. Er is binnen verenigingen, bedrijven, horeca en detailhandel structureel aandacht voor samenleven in verscheidenheid
            4. Blz. 14 04. Publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met beperkingen (conform toegankelijkheidseisen in bouwbesluit 2019)
            5. Blz. 15 05. Inburgeringstrajecten zijn op maat, met een persoonlijk ontwikkelingsplan, zorg in natura en monitoring van de voortgang van inburgering
          2. Blz. 16 Sterke wijken en netwerken
            1. Blz. 17 06. We werken aan de hand van een programma ‘sterke wijken en netwerken’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 18 07. We hebben als gemeente continu zicht op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen verdienen en (pro)actief in kunnen spelen op behoeften
            3. Blz. 19 08. Buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente
            4. Blz. 20 09. Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen
            5. Blz. 21 10. Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet
        4. Blz. 22 Wat gaat het kosten?
        5. Blz. 23 Capaciteitsbeeld 2023
        6. Blz. 24 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      3. Blz. 25 Programma 2. Economie en vastgoed
        1. Blz. 26 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 27 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 28 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 29 Economische kracht
            1. Blz. 30 01. We werken aan de hand van een programma economische kracht waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 31 02. 35% van de bedrijventerreinen is gerevitaliseerd en verduurzaamd
            3. Blz. 32 03. Voor alle bedrijventerreinen is er een profiel en strategie
            4. Blz. 33 04. Het aanbod en de kwaliteit van recreatieve voorzieningen is vergroot
            5. Blz. 34 05. Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo
            6. Blz. 35 06. Er zijn twee grootschalige, terugkerende evenementen geïntroduceerd in Geldrop-Mierlo
            7. Blz. 36 07. Er is een goede ondernemersstructuur waarlangs de ondernemers in Geldrop-Mierlo onderling afstemmen en in gesprek zijn met de gemeentelijke organisatie (bestuurlijk en ambtelijk)
        4. Blz. 37 Wat gaat het kosten?
        5. Blz. 38 Capaciteitsbeeld 2023
        6. Blz. 39 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      4. Blz. 40 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 41 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 42 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 43 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 44 Leefbaarheid en veiligheid
            1. Blz. 45 01. We werken aan de hand van een programma leefbaarheid & veiligheid waarbinnen ontwikkelingen op het vlak van veiligheid in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 46 02. De overlast van bedrijven nabij woonomgevingen is verminderd
            3. Blz. 47 03. Veiligheidsissues en woonoverlast in wijken en buurten worden structureel adequaat aangepakt
            4. Blz. 48 04. Er is zichtbare handhaving, ook buiten kantoortijden en op basis van klachten
            5. Blz. 49 05. De weerbaarheid van risicogroepen tegen ondermijning is vergroot, waardoor er minder sprake is van georganiseerde criminaliteit (er wordt voldaan aan de Brabantse weerbaarheidsnorm)
            6. Blz. 50 06. Samen met partners weten we effectief en adaptief preventieve en repressieve barrières op te werpen tegen het plegen van georganiseerde criminaliteit en ondermijning
            7. Blz. 51 07. De weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, senioren en ondernemers) tegen cybercriminaliteit is vergroot
            8. Blz. 52 08. Signalen van radicalisering worden opgevangen en er wordt effectief op gehandeld
            9. Blz. 53 09. De samenwerking en gegevensdeling tussen gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties in relatie tot woonoverlast is structureel georganiseerd
        4. Blz. 54 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        5. Blz. 55 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 56 Capaciteitsbeeld 2023
        7. Blz. 57 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      5. Blz. 58 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
        1. Blz. 59 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 60 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 61 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 62 Dienstverlening
            1. Blz. 63 01. Zie: uitgeschreven doelen Dienstverlening bij "Wat gaan we er voor doen"
          2. Blz. 64 Bestuursontwikkeling
            1. Blz. 65 02. Zie: uitgeschreven doelen Bestuursontwikkeling bij "Wat gaan we er voor doen"
        4. Blz. 66 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        5. Blz. 67 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 68 Capaciteitsbeeld 2023
        7. Blz. 69 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      6. Blz. 70 Programma 5. Werk en inkomen
        1. Blz. 71 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 72 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 73 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 74 Bestaanszekerheid
            1. Blz. 75 01. We werken aan de hand van een programma ‘bestaanszekerheid’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 76 02. Er is een breder ondersteuningsaanbod gericht op bestaanszekerheid voor midden- en lage inkomens, zodat zij beter voorbereid zijn op gebeurtenissen en weten om te gaan met tegenvallers
            3. Blz. 77 03. Binnen het armoedeplatform wordt effectief kennis gedeeld en op elkaar afgestemd, zodat er meer samenhang is tussen ieders inzet
            4. Blz. 78 04. Minimaal 60% van de mensen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum wordt ondersteund
            5. Blz. 79 05. We bereiken meer huishoudens met onze (preventieve) aanpak rondom ( het voorkomen van ) schulden en weten meer over hun behoeften
            6. Blz. 80 06. De armoedebestrijding en regelingen voor bijzondere bijstand en minima sluiten aan bij de actuele behoeften (met speciale aandacht voor kinderen in armoede)
            7. Blz. 81 07. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen
            8. Blz. 82 08. Senzer voert de gevraagde taken (Participatiewet) naar wens uit
            9. Blz. 83 09. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in Geldrop-Mierlo
        4. Blz. 84 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        5. Blz. 85 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 86 Capaciteitsbeeld 2023
        7. Blz. 87 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      7. Blz. 88 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
        1. Blz. 89 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 90 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 91 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 92 Vitaal leven
            1. Blz. 93 01. We werken aan de hand van een programma ‘vitaal leven’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 94 02. Gezond leven in Geldrop-Mierlo is gemakkelijk en aantrekkelijk
            3. Blz. 95 03. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten gecreëerd voor verschillende doelgroepen om het sporten en bewegen – individueel en/of in groepsverband – laagdrempelig te maken
            4. Blz. 96 04. De waardering van inwoners van de bewegingsvoorzieningen in wijken is gemiddeld een 8
            5. Blz. 97 05. Er is regie op de taken om de gezondheid van inwoners te beschermen
          2. Blz. 98 Zorg en ondersteuning
            1. Blz. 99 06. We werken aan de hand van een programma ‘zorg en ondersteuning’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 100 07. De geïndiceerde zorg en ondersteuning is kostenbewust en van hoogwaardige kwaliteit
            3. Blz. 101 08. De mantelzorgondersteuning sluit continu aan bij de behoeften van mantelzorgers
            4. Blz. 102 09. Er is voor mensen uit Geldrop-Mierlo die beschermd wonen passende ondersteuning binnen de gemeente
            5. Blz. 103 10. Er is een ruimer aanbod aan plekken waar inwoners met een ondersteuningsvraag kunnen worden ingezet en deze plekken worden ook daadwerkelijk bezet
            6. Blz. 104 11. Voor meerdere groepen ouderen is een zinvolle dagbesteding beschikbaar in Geldrop en Mierlo
            7. Blz. 105 12. Inwoners hebben toegang tot passende zorg
            8. Blz. 106 13. Beleid en uitvoering op het vlak van jeugdhulp zijn goed op elkaar aangesloten, zodat ontwikkelingen goed worden gemanaged en kosten beter worden beheerst
            9. Blz. 107 14. Waar mogelijk worden probleemsituaties van jeugdigen voorkomen of in de kiem gesmoord
            10. Blz. 108 15. Er is een leercultuur samen met inwoners en organisaties ten aanzien dienstverlening op het gebied van zorg en ondersteuning
            11. Blz. 109 16. De ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen is versterkt
          3. Blz. 110 Cultuur
            1. Blz. 111 17. We werken aan de hand van een programma cultuur waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 112 18. Culturele activiteiten en elementen ondersteunen de sociale cohesie in de wijken, de samenredzaamheid van mensen en de recreatieve kracht van Geldrop-Mierlo
            3. Blz. 113 19. Er is een breder aanbod van activiteiten gericht op jongeren, waardoor kunst en cultuur bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo
            4. Blz. 114 20. Inwoners kunnen zichzelf ontwikkelen door het organiseren van en deelnemen aan culturele activiteiten
            5. Blz. 115 21. De bibliotheek is een aantrekkelijke voorziening die bijdraagt aan het realiseren van de culturele ambities en de bredere doelstellingen binnen het sociaal domein
        4. Blz. 116 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        5. Blz. 117 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 118 Capaciteitsbeeld 2023
        7. Blz. 119 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      8. Blz. 120 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
        1. Blz. 121 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 122 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 123 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 124 Een leven lang ontwikkelen
            1. Blz. 125 01. We werken aan de hand van een programma ‘leven lang ontwikkelen’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 126 02. Het onderwijs is inclusief, eigentijds en flexibel
            3. Blz. 127 03. Er is een passend lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering
            4. Blz. 128 04. Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is afgenomen
            5. Blz. 129 05. Er is een betere aansluiting tussen het bieden van passend onderwijs en jeugdhulp
            6. Blz. 130 06. Jeugdigen en jongeren leveren een eigen bewuste bijdrage aan een positieve, open leefomgeving
            7. Blz. 131 07. Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling
            8. Blz. 132 08. Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school
            9. Blz. 133 09. Inwoners kunnen (binnen de regio) praktijkonderwijs volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven
            10. Blz. 134 10. Alle scholen beschikken over een huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school
            11. Blz. 135 11. De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd
            12. Blz. 136 12. De pedagogische steunstructuur in Geldrop-Mierlo is versterkt
        4. Blz. 137 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        5. Blz. 138 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 139 Capaciteitsbeeld 2023
        7. Blz. 140 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      9. Blz. 141 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
        1. Blz. 142 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 143 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 144 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 145 Doorlopend groen
            1. Blz. 146 01. We werken aan de hand van een programma ‘doorlopend groen’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 147 02. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde in het landelijk gebied en er wordt fors meer water vastgehouden
            3. Blz. 148 03. De beoogde flora- en faunapassages en groene verbindingen tussen natuurgebieden zijn gerealiseerd
          2. Blz. 149 Groene sociale wijken
            1. Blz. 150 04. We werken aan de hand van een programma ‘groene sociale wijken’, waarbinnen ontwikkelingen in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 151 05. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde in de bebouwde kom
            3. Blz. 152 06. Er wordt fors meer water vastgehouden in de bebouwde kom
            4. Blz. 153 07. De contouren van het Dommeldal als doorlopende brede natuurzone liggen vast
            5. Blz. 154 08. De groenstructuren in en tussen wijken zijn versterkt tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie èn vitaal leven
            6. Blz. 155 09. De overlast door hondenpoep is verminderd en er zijn passende voorzieningen voor het uitlaten van honden
            7. Blz. 156 10. Inwoners zorgen goed voor hun huisdieren en dragen bij aan een betere bescherming van tuinvogels
            8. Blz. 157 11. Het welbevinden van kwetsbare groepen (eenzame mensen, demente mensen, gehandicapten) is verbeterd door de inzet van huisdieren
            9. Blz. 158 12. Voor/in alle wijken is er een plek waar inwoners terecht kunnen voor culturele activiteiten, zorg, maatschappelijke diensten en wijkverenigingsactiviteiten
          3. Blz. 159 Een multifunctioneel landelijk gebied
            1. Blz. 160 13. We werken aan de hand van een programma ‘multifunctioneel landelijk gebied’ waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 161 14. 40% van de landbouw is (op weg naar) natuurinclusief / extensief
            3. Blz. 162 15. Bij vrijkomende agrarische erven is een bewuste afweging gemaakt over gewenste nieuwe functies (recreatie, kleinschalige bedrijvigheid, wonen)
            4. Blz. 163 16. Er is in het landelijk gebied een zichtbare vergroting van het aanbod van recreatieve voorzieningen / aantal recreatieve bedrijven, passend binnen de gemaakte afweging van functies
            5. Blz. 164 17. Er is in het buitengebied tot 140 ha aan grondgebonden zonnepanelen gerealiseerd, binnen de grenzen van de ondergrondse infrastructuur
          4. Blz. 165 Duurzaamheid
            1. Blz. 166 18. We werken aan de hand van een programma duurzaamheid, waarbinnen ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 167 19. 50% van de panden in Geldrop-Mierlo heeft energielabel A of B
            3. Blz. 168 20. De huishoudens die te maken hebben met energiearmoede hebben een hulpaanbod ontvangen
            4. Blz. 169 21. 50% van de onderwijs-, welzijns- en sportaccommodaties is verduurzaamd
            5. Blz. 170 22. Het is duidelijk hoeveel hectare zonnepanelen kunnen worden aangevraagd in Geldrop-Mierlo
            6. Blz. 171 23. Door de wijze van inzameling is afvalscheiding verbeterd, waardoor er maximaal 75 kg restafval per inwoner per jaar is en het aandeel GFT/E in restafval maximaal 25% is
            7. Blz. 172 24. Cure voert de afvalverwerking / grondstofproductie naar tevredenheid uit
            8. Blz. 173 25. De tarieven van afval zijn kostendekkend, waarbij variabele kosten in het variabel tarief zitten en vaste kosten in het vastrecht
            9. Blz. 174 26. Inwoners waarderen de gemeentelijke inzet ten aanzien van duurzaamheid met minimaal een 7,5
        4. Blz. 175 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        5. Blz. 176 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 177 Capaciteitsbeeld 2023
        7. Blz. 178 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      10. Blz. 179 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
        1. Blz. 180 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 181 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 182 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 183 Verbonden in het mobiliteitsnetwerk
            1. Blz. 184 01. We werken aan de hand van een programma mobiliteit, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 185 02. Het lokale fietspadennetwerk is comfortabel te gebruiken
            3. Blz. 186 03. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten
            4. Blz. 187 04. Het gebruik van het openbaar vervoer is qua gebruikersaantallen op het niveau van voor de coronapandemie
            5. Blz. 188 05. In Geldrop-Mierlo zijn de ingrepen gepleegd die nodig zijn voor het realiseren van de regionale bereikbaarheidsagenda
            6. Blz. 189 06. De gemeente ondersteunt en stimuleert effectief het duurzaam rijden door het gebruik van elektrische auto’s en deelvervoer te faciliteren
            7. Blz. 190 07. De parkeervoorzieningen in de centra en wijken zijn in overeenstemming met de parkeerdruk
            8. Blz. 191 08. De (beleving van de) verkeersveiligheid in wijken is toegenomen, wat zichtbaar is doordat 50% van de buurten het buurtlabel verkeersveiligheid heeft
        4. Blz. 192 Wat gaat het kosten?
        5. Blz. 193 Capaciteitsbeeld 2023
        6. Blz. 194 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      11. Blz. 195 Programma 10. Bouwen en wonen
        1. Blz. 196 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 197 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 198 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 199 Wonen
            1. Blz. 200 01. We werken aan de hand van een programma wonen waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
            2. Blz. 201 02. Het aanbod binnen de sociale en middenhuur en in het koopsegment met een koopsom tot € 355.000 is conform de doelen (per wijk of buurt) in het streefbeeld wonen
            3. Blz. 202 03. Inwoners met een zorgbehoefte wonen fijn en gelukkig binnen de eigen, gewenste omgeving en hun sociaal netwerk
            4. Blz. 203 04. Het aanbod aan woningen in wijken sluit aan op de gewenste mix van doelgroepen in wijken zoals bepaald in het streefbeeld wonen
            5. Blz. 204 05. Woningen worden bewoond door mensen die binnen de doelgroep vallen waarvoor de woningen zijn gebouwd
            6. Blz. 205 06. In verband met de druk op de woningmarkt inzetten op het beperken van het opkopen van woningen ten behoeve van verhuur
          2. Blz. 206 Centrum Mierlo
            1. Blz. 207 07. Zie: uitgeschreven doelen Centrum Mierlo bij "Wat gaan we er voor doen"
          3. Blz. 208 Centrum Geldrop
            1. Blz. 209 08. - Zie: uitgeschreven doelen Centrum Geldrop bij "Wat gaan we er voor doen"
          4. Blz. 210 Woonwijk Coevering
            1. Blz. 211 09. - Zie: uitgeschreven doelen Woonwijk Coevering bij "Wat gaan we er voor doen"
          5. Blz. 212 Landelijk gebied Gijzenrooi
            1. Blz. 213 10. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Gijzenrooi bij "Wat gaan we er voor doen"
          6. Blz. 214 Landgoed Gulbergen
            1. Blz. 215 11. - Zie: uitgeschreven doelen Landgoed Gulbergen bij "Wat gaan we er voor doen"
          7. Blz. 216 Landelijk gebied Mierlo-Oost
            1. Blz. 217 12. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Mierlo-Oost bij "Wat gaan we er voor doen"
          8. Blz. 218 Landelijk gebied Molenheide
            1. Blz. 219 13. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Molenheide bij "Wat gaan we er voor doen"
          9. Blz. 220 Bedrijventerrein De Spaarpot
            1. Blz. 221 14. Zie: uitgeschreven doelen Bedrijventerrein De Spaarpot bij "Wat gaan we er voor doen"
        4. Blz. 222 Wat gaat het kosten?
        5. Blz. 223 Capaciteitsbeeld 2023
        6. Blz. 224 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
      12. Blz. 225 Programma 11. Financiën en belastingen
        1. Blz. 226 Wat willen we bereiken?
        2. Blz. 227 Relevante beleidsnota's
        3. Blz. 228 Wat gaan we ervoor doen?
          1. Blz. 229 Digitalisering
            1. Blz. 230 01. Zie: uitgeschreven doelen Digitalisering bij "Wat gaan we er voor doen"
          2. Blz. 231 Organisatieontwikkeling
            1. Blz. 232 02. Zie: uitgeschreven doelen Organisatieontwikkeling bij "Wat gaan we er voor doen"
          3. Blz. 233 Strategische HRM
            1. Blz. 234 03. Zie: uitgeschreven doelen Strategische HRM bij "Wat gaan we er voor doen"
        4. Blz. 235 Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
        5. Blz. 236 Wat gaat het kosten?
        6. Blz. 237 Capaciteitsbeeld 2023
        7. Blz. 238 Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
    3. Blz. 239 Algemene inleiding
      1. Blz. 240 Algemene inleiding
        1. Blz. 241 Algemene inleiding
      2. Blz. 242 Verloop begrotingssaldo
        1. Blz. 243 Verloop begrotingssaldo
        2. Blz. 244 Deel 3
        3. Blz. 245 Deel 4
    4. Blz. 246 Paragrafen
      1. Blz. 247 Lokale heffingen
        1. Blz. 248 Inleiding
        2. Blz. 249 Beleid
        3. Blz. 250 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 251 Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
        5. Blz. 252 Rioolheffing
        6. Blz. 253 Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
        7. Blz. 254 Leges
        8. Blz. 255 Overige belastingen
        9. Blz. 256 Kwijtscheldingsbeleid
        10. Blz. 257 Overzicht tarieven
      2. Blz. 258 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 259 Inleiding
        2. Blz. 260 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        3. Blz. 261 Inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 262 Wijzigingen
        5. Blz. 263 Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 264 Weerstandsvermogen
        7. Blz. 265 Financiële kengetallen
        8. Blz. 266 Financiële kengetallen toelichting
      3. Blz. 267 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 268 Inleiding
        2. Blz. 269 Wegen
        3. Blz. 270 Openbare verlichting
        4. Blz. 271 Civiele kunstwerken
        5. Blz. 272 Groen
        6. Blz. 273 Riolering
        7. Blz. 274 Gebouwen
        8. Blz. 275 Speelvoorzieningen
      4. Blz. 276 Financiering
        1. Blz. 277 Inleiding
        2. Blz. 278 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 279 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 280 Renterisicobeheer
        5. Blz. 281 Kredietrisicobeheer
        6. Blz. 282 Leningenportefeuille
      5. Blz. 283 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 284 Inleiding
        2. Blz. 285 Organisatie ontwikkeling
        3. Blz. 286 Strategisch HRM plan
        4. Blz. 287 Ontwikkeling formatie
        5. Blz. 288 Ziekteverzuim
        6. Blz. 289 Capaciteitsbegroting
        7. Blz. 290 Informatievoorziening
        8. Blz. 291 nieuw
        9. Blz. 292 Informatiebeveiliging en privacy
        10. Blz. 293 Wet Open Overheid (Woo)
        11. Blz. 294 Control
        12. Blz. 295 Kengetallen
      6. Blz. 296 Verbonden partijen
        1. Blz. 297 Inleiding
          1. Blz. 298 Inleiding
        2. Blz. 299 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 300 GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
          2. Blz. 301 GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
          3. Blz. 302 GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
          4. Blz. 303 GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuid-oost
          5. Blz. 304 GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
          6. Blz. 305 GR Senzer te Helmond
          7. Blz. 306 GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven
          8. Blz. 307 GR PlusTeam te Geldrop
        3. Blz. 308 Vennootschappen en coöperaties
          1. Blz. 309 NV Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag
          2. Blz. 310 BV Breedband Regio Eindhoven te Eindhoven
        4. Blz. 311 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 312 Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
          2. Blz. 313 Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
          3. Blz. 314 Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen.
        5. Blz. 315 Overig
          1. Blz. 316 Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)
        6. Blz. 317 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 318 Grondbeleid
        1. Blz. 319 Algemeen grondbeleid
        2. Blz. 320 Ontwikkelingen grondexploitaties
        3. Blz. 321 Reserves en voorzieningen
        4. Blz. 322 toelichting reserveverloop
        5. Blz. 323 b. Reserve tussentijdse winstnemingen
        6. Blz. 324 Verliesvoorziening
        7. Blz. 325 Voorziening afgesloten complexen
        8. Blz. 326 toelichting voorziening afgesloten complexen
        9. Blz. 327 Weerstandsvermogen
        10. Blz. 328 Meerjarenperspectief
        11. Blz. 329 Materiële vaste activa
        12. Blz. 330 Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015
        13. Blz. 331 Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015 oud
        14. Blz. 332 extra tekstvak nota kostenverhaal
      8. Blz. 333 Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 334 Verplichte beleidsindicatoren
    5. Blz. 335 Financiële begroting
      1. Blz. 336 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 337 Programma's
        2. Blz. 338 Algemene dekkingsmiddelen
        3. Blz. 339 Onvoorzien, overhead en Vpb
        4. Blz. 340 Geraamd totaal saldo van baten en lasten
        5. Blz. 341 Beoogde toevoegingen en onttrekkingen reserves
        6. Blz. 342 Geraamd resultaat
      2. Blz. 343 Overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 344 Programma 1 Gebiedsgericht werken
        2. Blz. 345 Programma 2 Economie en vastgoed
        3. Blz. 346 Programma 3 Veiligheid en handhaving
        4. Blz. 347 Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking
        5. Blz. 348 Programma 5 Werk en inkomen
        6. Blz. 349 Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur
        7. Blz. 350 Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs
        8. Blz. 351 Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu
        9. Blz. 352 Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer
        10. Blz. 353 Programma 10 Bouwen en wonen
        11. Blz. 354 Programma 11 Financiën en belastingen
        12. Blz. 355 Totaal
      3. Blz. 356 Toelichting overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 357 Toelichting overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 358 Verschillen per programma
          1. Blz. 359 Inleiding
          2. Blz. 360 Programma 1: Gebiedsgericht werken
          3. Blz. 361 Programma 2: Economie en vastgoed
          4. Blz. 362 Programma 3: Veiligheid en handhaving
          5. Blz. 363 Programma 4: Bestuur en bestuurlijke samenwerking
          6. Blz. 364 Programma 5: Werk en inkomen
          7. Blz. 365 Programma 6: Zorg, welzijn en cultuur
          8. Blz. 366 Programma 7: Jeugdbeleid en onderwijs
          9. Blz. 367 Programma 8: Duurzaamheid, natuur en milieu
          10. Blz. 368 Programma 9: Bereikbaarheid en verkeer
          11. Blz. 369 Programma 10: Bouwen en wonen
          12. Blz. 370 Programma 11: Financiën en belastingen
        3. Blz. 371 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
          1. Blz. 372 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
        4. Blz. 373 Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 374 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      4. Blz. 375 Uiteenzetting van de financiële positie
        1. Blz. 376 Geprognosticeerde balans
          1. Blz. 377 Geprognosticeerde balans
        2. Blz. 378 EMU-saldo
          1. Blz. 379 EMU-saldo
        3. Blz. 380 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
          1. Blz. 381 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        4. Blz. 382 Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
          1. Blz. 383 Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
      5. Blz. 384 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 385 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 386 Reserves
          2. Blz. 387 Voorzieningen
          3. Blz. 388 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 389 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 390 Inleiding
          2. Blz. 391 Algemene reserves
          3. Blz. 392 Algemene reserve
          4. Blz. 393 Algemene reserve grondexploitaties
          5. Blz. 394 Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          6. Blz. 395 Reserve personeel en organisatie
          7. Blz. 396 Reserve onderwijshuisvesting/ integraal huisvestingsplan (IHP)
          8. Blz. 397 Reserve participatie
          9. Blz. 398 Reserve investeringen speeltuin De Viking
          10. Blz. 399 Reserve hondenbeleid
          11. Blz. 400 Reserve recreatie en toerisme
          12. Blz. 401 Reserve centrummanagement/ ondernemersinitiatieven
          13. Blz. 402 Reserve I&A
          14. Blz. 403 Fondsen grondexploitaties
          15. Blz. 404 Reserve leefbaarheidsfonds
          16. Blz. 405 Reserve fonds investering ruimtelijke ordening
          17. Blz. 406 Reserve fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
          18. Blz. 407 Reserve fonds herstructurering woongebieden
          19. Blz. 408 Reserve verevening bedrijfsomgevingen
          20. Blz. 409 Reserve rijkscompensatie Corona
          21. Blz. 410 Reserve sociaal domein
          22. Blz. 411 Reserve duurzaamheid
          23. Blz. 412 Reserve kapitaalslasten woningbouwimpuls
          24. Blz. 413 Reserve omgevingswet
          25. Blz. 414 Reserve WBI herstructurering woongebieden
          26. Blz. 415 Reserve WBI leefbaarheidsfonds
          27. Blz. 416 Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
          28. Blz. 417 Dekkingsreserves
          29. Blz. 418 Bouw nieuwe multifunctionele vergaderaccommodatie
          30. Blz. 419 Nutsvoorzieningen centrum Mierlo
          31. Blz. 420 Dorpsstraat deel Rabobank-ter hoogte van de Plus supermarkt
          32. Blz. 421 Onderzoek en realisatie kiosk Mierlo
          33. Blz. 422 Dekkingsreserves vanuit fonds bovenwijks
          34. Blz. 423 Dekkingsreserve speelvoorziening Gulbergen
          35. Blz. 424 Dekkingsreserve R&T speelruimte beleidsplan
          36. Blz. 425 Dekkingsreserve aanleg parkeerplaats golfclub Riel
        3. Blz. 426 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 427 Inleiding
          2. Blz. 428 Pensioenen wethouders
          3. Blz. 429 Voorzieningen onderhoud/egalisatie
          4. Blz. 430 Voorziening groot onderhoud wegen
          5. Blz. 431 Voorziening groot onderhoud gebouwen
          6. Blz. 432 Voorziening onderhoud brede school Coevering
          7. Blz. 433 Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
          8. Blz. 434 Voorziening Wonen
          9. Blz. 435 Voorzieningen door derden beklemde middelen
          10. Blz. 436 Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
          11. Blz. 437 Egalisatievoorziening rioleringen
          12. Blz. 438 Voorziening Gemeentelijk groenfonds
          13. Blz. 439 Voorziening afgesloten complexen grondbedrijf
          14. Blz. 440 Voorziening voorschoolse educatie
          15. Blz. 441 Voorziening subsidie woningbouwimpuls
      6. Blz. 442 Toelichting op de financiële uitgangspunten
        1. Blz. 443 Toelichting op de financiële uitgangspunten
    6. Blz. 444 Bijlagen
      1. Blz. 445 Vaststellingsbesluit
        1. Blz. 446 Doelstellingen
          1. Blz. 447 Vaststellingsbesluit
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap