-
Blz. 1
Meerjarenbegroting 2023-2026
-
Blz. 2
Meerjarenbegroting 2023-2026
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
-
Blz. 5
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
-
Blz. 6
Programma 1. Gebiedsgericht werken
-
Blz. 7
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 8
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 9
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 10
Inclusief leven
-
Blz. 11
01. We werken aan de hand van een programma ‘inclusief leven’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 12
02. In Geldrop-Mierlo is er over de breedte bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving en dat vertaalt zich naar gedrag van mensen en naar faciliteiten
-
Blz. 13
03. Er is binnen verenigingen, bedrijven, horeca en detailhandel structureel aandacht voor samenleven in verscheidenheid
-
Blz. 14
04. Publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met beperkingen (conform toegankelijkheidseisen in bouwbesluit 2019)
-
Blz. 15
05. Inburgeringstrajecten zijn op maat, met een persoonlijk ontwikkelingsplan, zorg in natura en monitoring van de voortgang van inburgering
-
Blz. 16
Sterke wijken en netwerken
-
Blz. 17
06. We werken aan de hand van een programma ‘sterke wijken en netwerken’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 18
07. We hebben als gemeente continu zicht op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen verdienen en (pro)actief in kunnen spelen op behoeften
-
Blz. 19
08. Buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente
-
Blz. 20
09. Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen
-
Blz. 21
10. Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet
-
Blz. 22
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 23
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 24
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 25
Programma 2. Economie en vastgoed
-
Blz. 26
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 27
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 28
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 29
Economische kracht
-
Blz. 30
01. We werken aan de hand van een programma economische kracht waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 31
02. 35% van de bedrijventerreinen is gerevitaliseerd en verduurzaamd
-
Blz. 32
03. Voor alle bedrijventerreinen is er een profiel en strategie
-
Blz. 33
04. Het aanbod en de kwaliteit van recreatieve voorzieningen is vergroot
-
Blz. 34
05. Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo
-
Blz. 35
06. Er zijn twee grootschalige, terugkerende evenementen geïntroduceerd in Geldrop-Mierlo
-
Blz. 36
07. Er is een goede ondernemersstructuur waarlangs de ondernemers in Geldrop-Mierlo onderling afstemmen en in gesprek zijn met de gemeentelijke organisatie (bestuurlijk en ambtelijk)
-
Blz. 37
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 38
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 39
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 40
Programma 3. Veiligheid en handhaving
-
Blz. 41
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 42
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 43
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 44
Leefbaarheid en veiligheid
-
Blz. 45
01. We werken aan de hand van een programma leefbaarheid & veiligheid waarbinnen ontwikkelingen op het vlak van veiligheid in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 46
02. De overlast van bedrijven nabij woonomgevingen is verminderd
-
Blz. 47
03. Veiligheidsissues en woonoverlast in wijken en buurten worden structureel adequaat aangepakt
-
Blz. 48
04. Er is zichtbare handhaving, ook buiten kantoortijden en op basis van klachten
-
Blz. 49
05. De weerbaarheid van risicogroepen tegen ondermijning is vergroot, waardoor er minder sprake is van georganiseerde criminaliteit (er wordt voldaan aan de Brabantse weerbaarheidsnorm)
-
Blz. 50
06. Samen met partners weten we effectief en adaptief preventieve en repressieve barrières op te werpen tegen het plegen van georganiseerde criminaliteit en ondermijning
-
Blz. 51
07. De weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, senioren en ondernemers) tegen cybercriminaliteit is vergroot
-
Blz. 52
08. Signalen van radicalisering worden opgevangen en er wordt effectief op gehandeld
-
Blz. 53
09. De samenwerking en gegevensdeling tussen gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties in relatie tot woonoverlast is structureel georganiseerd
-
Blz. 54
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 55
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 56
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 57
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 58
Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 59
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 60
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 61
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 62
Dienstverlening
-
Blz. 63
01. Zie: uitgeschreven doelen Dienstverlening bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 64
Bestuursontwikkeling
-
Blz. 65
02. Zie: uitgeschreven doelen Bestuursontwikkeling bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 66
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 67
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 68
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 69
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 70
Programma 5. Werk en inkomen
-
Blz. 71
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 72
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 73
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 74
Bestaanszekerheid
-
Blz. 75
01. We werken aan de hand van een programma ‘bestaanszekerheid’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 76
02. Er is een breder ondersteuningsaanbod gericht op bestaanszekerheid voor midden- en lage inkomens, zodat zij beter voorbereid zijn op gebeurtenissen en weten om te gaan met tegenvallers
-
Blz. 77
03. Binnen het armoedeplatform wordt effectief kennis gedeeld en op elkaar afgestemd, zodat er meer samenhang is tussen ieders inzet
-
Blz. 78
04. Minimaal 60% van de mensen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum wordt ondersteund
-
Blz. 79
05. We bereiken meer huishoudens met onze (preventieve) aanpak rondom ( het voorkomen van ) schulden en weten meer over hun behoeften
-
Blz. 80
06. De armoedebestrijding en regelingen voor bijzondere bijstand en minima sluiten aan bij de actuele behoeften (met speciale aandacht voor kinderen in armoede)
-
Blz. 81
07. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen
-
Blz. 82
08. Senzer voert de gevraagde taken (Participatiewet) naar wens uit
-
Blz. 83
09. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in Geldrop-Mierlo
-
Blz. 84
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 85
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 86
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 87
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 88
Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
-
Blz. 89
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 90
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 91
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 92
Vitaal leven
-
Blz. 93
01. We werken aan de hand van een programma ‘vitaal leven’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 94
02. Gezond leven in Geldrop-Mierlo is gemakkelijk en aantrekkelijk
-
Blz. 95
03. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten gecreëerd voor verschillende doelgroepen om het sporten en bewegen – individueel en/of in groepsverband – laagdrempelig te maken
-
Blz. 96
04. De waardering van inwoners van de bewegingsvoorzieningen in wijken is gemiddeld een 8
-
Blz. 97
05. Er is regie op de taken om de gezondheid van inwoners te beschermen
-
Blz. 98
Zorg en ondersteuning
-
Blz. 99
06. We werken aan de hand van een programma ‘zorg en ondersteuning’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 100
07. De geïndiceerde zorg en ondersteuning is kostenbewust en van hoogwaardige kwaliteit
-
Blz. 101
08. De mantelzorgondersteuning sluit continu aan bij de behoeften van mantelzorgers
-
Blz. 102
09. Er is voor mensen uit Geldrop-Mierlo die beschermd wonen passende ondersteuning binnen de gemeente
-
Blz. 103
10. Er is een ruimer aanbod aan plekken waar inwoners met een ondersteuningsvraag kunnen worden ingezet en deze plekken worden ook daadwerkelijk bezet
-
Blz. 104
11. Voor meerdere groepen ouderen is een zinvolle dagbesteding beschikbaar in Geldrop en Mierlo
-
Blz. 105
12. Inwoners hebben toegang tot passende zorg
-
Blz. 106
13. Beleid en uitvoering op het vlak van jeugdhulp zijn goed op elkaar aangesloten, zodat ontwikkelingen goed worden gemanaged en kosten beter worden beheerst
-
Blz. 107
14. Waar mogelijk worden probleemsituaties van jeugdigen voorkomen of in de kiem gesmoord
-
Blz. 108
15. Er is een leercultuur samen met inwoners en organisaties ten aanzien dienstverlening op het gebied van zorg en ondersteuning
-
Blz. 109
16. De ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen is versterkt
-
Blz. 110
Cultuur
-
Blz. 111
17. We werken aan de hand van een programma cultuur waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 112
18. Culturele activiteiten en elementen ondersteunen de sociale cohesie in de wijken, de samenredzaamheid van mensen en de recreatieve kracht van Geldrop-Mierlo
-
Blz. 113
19. Er is een breder aanbod van activiteiten gericht op jongeren, waardoor kunst en cultuur bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo
-
Blz. 114
20. Inwoners kunnen zichzelf ontwikkelen door het organiseren van en deelnemen aan culturele activiteiten
-
Blz. 115
21. De bibliotheek is een aantrekkelijke voorziening die bijdraagt aan het realiseren van de culturele ambities en de bredere doelstellingen binnen het sociaal domein
-
Blz. 116
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 117
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 118
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 119
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 120
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
-
Blz. 121
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 122
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 123
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 124
Een leven lang ontwikkelen
-
Blz. 125
01. We werken aan de hand van een programma ‘leven lang ontwikkelen’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 126
02. Het onderwijs is inclusief, eigentijds en flexibel
-
Blz. 127
03. Er is een passend lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering
-
Blz. 128
04. Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is afgenomen
-
Blz. 129
05. Er is een betere aansluiting tussen het bieden van passend onderwijs en jeugdhulp
-
Blz. 130
06. Jeugdigen en jongeren leveren een eigen bewuste bijdrage aan een positieve, open leefomgeving
-
Blz. 131
07. Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling
-
Blz. 132
08. Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school
-
Blz. 133
09. Inwoners kunnen (binnen de regio) praktijkonderwijs volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven
-
Blz. 134
10. Alle scholen beschikken over een huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school
-
Blz. 135
11. De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd
-
Blz. 136
12. De pedagogische steunstructuur in Geldrop-Mierlo is versterkt
-
Blz. 137
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 138
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 139
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 140
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 141
Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
-
Blz. 142
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 143
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 144
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 145
Doorlopend groen
-
Blz. 146
01. We werken aan de hand van een programma ‘doorlopend groen’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 147
02. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde in het landelijk gebied en er wordt fors meer water vastgehouden
-
Blz. 148
03. De beoogde flora- en faunapassages en groene verbindingen tussen natuurgebieden zijn gerealiseerd
-
Blz. 149
Groene sociale wijken
-
Blz. 150
04. We werken aan de hand van een programma ‘groene sociale wijken’, waarbinnen ontwikkelingen in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 151
05. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde in de bebouwde kom
-
Blz. 152
06. Er wordt fors meer water vastgehouden in de bebouwde kom
-
Blz. 153
07. De contouren van het Dommeldal als doorlopende brede natuurzone liggen vast
-
Blz. 154
08. De groenstructuren in en tussen wijken zijn versterkt tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie èn vitaal leven
-
Blz. 155
09. De overlast door hondenpoep is verminderd en er zijn passende voorzieningen voor het uitlaten van honden
-
Blz. 156
10. Inwoners zorgen goed voor hun huisdieren en dragen bij aan een betere bescherming van tuinvogels
-
Blz. 157
11. Het welbevinden van kwetsbare groepen (eenzame mensen, demente mensen, gehandicapten) is verbeterd door de inzet van huisdieren
-
Blz. 158
12. Voor/in alle wijken is er een plek waar inwoners terecht kunnen voor culturele activiteiten, zorg, maatschappelijke diensten en wijkverenigingsactiviteiten
-
Blz. 159
Een multifunctioneel landelijk gebied
-
Blz. 160
13. We werken aan de hand van een programma ‘multifunctioneel landelijk gebied’ waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 161
14. 40% van de landbouw is (op weg naar) natuurinclusief / extensief
-
Blz. 162
15. Bij vrijkomende agrarische erven is een bewuste afweging gemaakt over gewenste nieuwe functies (recreatie, kleinschalige bedrijvigheid, wonen)
-
Blz. 163
16. Er is in het landelijk gebied een zichtbare vergroting van het aanbod van recreatieve voorzieningen / aantal recreatieve bedrijven, passend binnen de gemaakte afweging van functies
-
Blz. 164
17. Er is in het buitengebied tot 140 ha aan grondgebonden zonnepanelen gerealiseerd, binnen de grenzen van de ondergrondse infrastructuur
-
Blz. 165
Duurzaamheid
-
Blz. 166
18. We werken aan de hand van een programma duurzaamheid, waarbinnen ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 167
19. 50% van de panden in Geldrop-Mierlo heeft energielabel A of B
-
Blz. 168
20. De huishoudens die te maken hebben met energiearmoede hebben een hulpaanbod ontvangen
-
Blz. 169
21. 50% van de onderwijs-, welzijns- en sportaccommodaties is verduurzaamd
-
Blz. 170
22. Het is duidelijk hoeveel hectare zonnepanelen kunnen worden aangevraagd in Geldrop-Mierlo
-
Blz. 171
23. Door de wijze van inzameling is afvalscheiding verbeterd, waardoor er maximaal 75 kg restafval per inwoner per jaar is en het aandeel GFT/E in restafval maximaal 25% is
-
Blz. 172
24. Cure voert de afvalverwerking / grondstofproductie naar tevredenheid uit
-
Blz. 173
25. De tarieven van afval zijn kostendekkend, waarbij variabele kosten in het variabel tarief zitten en vaste kosten in het vastrecht
-
Blz. 174
26. Inwoners waarderen de gemeentelijke inzet ten aanzien van duurzaamheid met minimaal een 7,5
-
Blz. 175
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 176
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 177
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 178
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 179
Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
-
Blz. 180
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 181
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 182
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 183
Verbonden in het mobiliteitsnetwerk
-
Blz. 184
01. We werken aan de hand van een programma mobiliteit, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 185
02. Het lokale fietspadennetwerk is comfortabel te gebruiken
-
Blz. 186
03. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten
-
Blz. 187
04. Het gebruik van het openbaar vervoer is qua gebruikersaantallen op het niveau van voor de coronapandemie
-
Blz. 188
05. In Geldrop-Mierlo zijn de ingrepen gepleegd die nodig zijn voor het realiseren van de regionale bereikbaarheidsagenda
-
Blz. 189
06. De gemeente ondersteunt en stimuleert effectief het duurzaam rijden door het gebruik van elektrische auto’s en deelvervoer te faciliteren
-
Blz. 190
07. De parkeervoorzieningen in de centra en wijken zijn in overeenstemming met de parkeerdruk
-
Blz. 191
08. De (beleving van de) verkeersveiligheid in wijken is toegenomen, wat zichtbaar is doordat 50% van de buurten het buurtlabel verkeersveiligheid heeft
-
Blz. 192
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 193
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 194
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 195
Programma 10. Bouwen en wonen
-
Blz. 196
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 197
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 198
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 199
Wonen
-
Blz. 200
01. We werken aan de hand van een programma wonen waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
-
Blz. 201
02. Het aanbod binnen de sociale en middenhuur en in het koopsegment met een koopsom tot € 355.000 is conform de doelen (per wijk of buurt) in het streefbeeld wonen
-
Blz. 202
03. Inwoners met een zorgbehoefte wonen fijn en gelukkig binnen de eigen, gewenste omgeving en hun sociaal netwerk
-
Blz. 203
04. Het aanbod aan woningen in wijken sluit aan op de gewenste mix van doelgroepen in wijken zoals bepaald in het streefbeeld wonen
-
Blz. 204
05. Woningen worden bewoond door mensen die binnen de doelgroep vallen waarvoor de woningen zijn gebouwd
-
Blz. 205
06. In verband met de druk op de woningmarkt inzetten op het beperken van het opkopen van woningen ten behoeve van verhuur
-
Blz. 206
Centrum Mierlo
-
Blz. 207
07. Zie: uitgeschreven doelen Centrum Mierlo bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 208
Centrum Geldrop
-
Blz. 209
08. - Zie: uitgeschreven doelen Centrum Geldrop bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 210
Woonwijk Coevering
-
Blz. 211
09. - Zie: uitgeschreven doelen Woonwijk Coevering bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 212
Landelijk gebied Gijzenrooi
-
Blz. 213
10. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Gijzenrooi bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 214
Landgoed Gulbergen
-
Blz. 215
11. - Zie: uitgeschreven doelen Landgoed Gulbergen bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 216
Landelijk gebied Mierlo-Oost
-
Blz. 217
12. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Mierlo-Oost bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 218
Landelijk gebied Molenheide
-
Blz. 219
13. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Molenheide bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 220
Bedrijventerrein De Spaarpot
-
Blz. 221
14. Zie: uitgeschreven doelen Bedrijventerrein De Spaarpot bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 222
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 223
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 224
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 225
Programma 11. Financiën en belastingen
-
Blz. 226
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 227
Relevante beleidsnota's
-
Blz. 228
Wat gaan we ervoor doen?
-
Blz. 229
Digitalisering
-
Blz. 230
01. Zie: uitgeschreven doelen Digitalisering bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 231
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 232
02. Zie: uitgeschreven doelen Organisatieontwikkeling bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 233
Strategische HRM
-
Blz. 234
03. Zie: uitgeschreven doelen Strategische HRM bij "Wat gaan we er voor doen"
-
Blz. 235
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
-
Blz. 236
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 237
Capaciteitsbeeld 2023
-
Blz. 238
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
-
Blz. 239
Algemene inleiding
-
Blz. 240
Algemene inleiding
-
Blz. 241
Algemene inleiding
-
Blz. 242
Verloop begrotingssaldo
-
Blz. 243
Verloop begrotingssaldo
-
Blz. 244
Deel 3
-
Blz. 245
Deel 4
-
Blz. 246
Paragrafen
-
Blz. 247
Lokale heffingen
-
Blz. 248
Inleiding
-
Blz. 249
Beleid
-
Blz. 250
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 251
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
-
Blz. 252
Rioolheffing
-
Blz. 253
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
-
Blz. 254
Leges
-
Blz. 255
Overige belastingen
-
Blz. 256
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 257
Overzicht tarieven
-
Blz. 258
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 259
Inleiding
-
Blz. 260
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
-
Blz. 261
Inventarisatie van de risico's
-
Blz. 262
Wijzigingen
-
Blz. 263
Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 264
Weerstandsvermogen
-
Blz. 265
Financiële kengetallen
-
Blz. 266
Financiële kengetallen toelichting
-
Blz. 267
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 268
Inleiding
-
Blz. 269
Wegen
-
Blz. 270
Openbare verlichting
-
Blz. 271
Civiele kunstwerken
-
Blz. 272
Groen
-
Blz. 273
Riolering
-
Blz. 274
Gebouwen
-
Blz. 275
Speelvoorzieningen
-
Blz. 276
Financiering
-
Blz. 277
Inleiding
-
Blz. 278
Interne- en externe ontwikkelingen
-
Blz. 279
Financieringsbehoefte
-
Blz. 280
Renterisicobeheer
-
Blz. 281
Kredietrisicobeheer
-
Blz. 282
Leningenportefeuille
-
Blz. 283
Bedrijfsvoering
-
Blz. 284
Inleiding
-
Blz. 285
Organisatie ontwikkeling
-
Blz. 286
Strategisch HRM plan
-
Blz. 287
Ontwikkeling formatie
-
Blz. 288
Ziekteverzuim
-
Blz. 289
Capaciteitsbegroting
-
Blz. 290
Informatievoorziening
-
Blz. 291
nieuw
-
Blz. 292
Informatiebeveiliging en privacy
-
Blz. 293
Wet Open Overheid (Woo)
-
Blz. 294
Control
-
Blz. 295
Kengetallen
-
Blz. 296
Verbonden partijen
-
Blz. 297
Inleiding
-
Blz. 298
Inleiding
-
Blz. 299
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 300
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
-
Blz. 301
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
-
Blz. 302
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
-
Blz. 303
GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuid-oost
-
Blz. 304
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
-
Blz. 305
GR Senzer te Helmond
-
Blz. 306
GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven
-
Blz. 307
GR PlusTeam te Geldrop
-
Blz. 308
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 309
NV Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag
-
Blz. 310
BV Breedband Regio Eindhoven te Eindhoven
-
Blz. 311
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 312
Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
-
Blz. 313
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
-
Blz. 314
Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen.
-
Blz. 315
Overig
-
Blz. 316
Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)
-
Blz. 317
Tabel verbonden partijen
-
Blz. 318
Grondbeleid
-
Blz. 319
Algemeen grondbeleid
-
Blz. 320
Ontwikkelingen grondexploitaties
-
Blz. 321
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 322
toelichting reserveverloop
-
Blz. 323
b. Reserve tussentijdse winstnemingen
-
Blz. 324
Verliesvoorziening
-
Blz. 325
Voorziening afgesloten complexen
-
Blz. 326
toelichting voorziening afgesloten complexen
-
Blz. 327
Weerstandsvermogen
-
Blz. 328
Meerjarenperspectief
-
Blz. 329
Materiële vaste activa
-
Blz. 330
Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015
-
Blz. 331
Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015 oud
-
Blz. 332
extra tekstvak nota kostenverhaal
-
Blz. 333
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 334
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 335
Financiële begroting
-
Blz. 336
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 337
Programma's
-
Blz. 338
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 339
Onvoorzien, overhead en Vpb
-
Blz. 340
Geraamd totaal saldo van baten en lasten
-
Blz. 341
Beoogde toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 342
Geraamd resultaat
-
Blz. 343
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 344
Programma 1 Gebiedsgericht werken
-
Blz. 345
Programma 2 Economie en vastgoed
-
Blz. 346
Programma 3 Veiligheid en handhaving
-
Blz. 347
Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 348
Programma 5 Werk en inkomen
-
Blz. 349
Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur
-
Blz. 350
Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs
-
Blz. 351
Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu
-
Blz. 352
Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer
-
Blz. 353
Programma 10 Bouwen en wonen
-
Blz. 354
Programma 11 Financiën en belastingen
-
Blz. 355
Totaal
-
Blz. 356
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 357
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 358
Verschillen per programma
-
Blz. 359
Inleiding
-
Blz. 360
Programma 1: Gebiedsgericht werken
-
Blz. 361
Programma 2: Economie en vastgoed
-
Blz. 362
Programma 3: Veiligheid en handhaving
-
Blz. 363
Programma 4: Bestuur en bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 364
Programma 5: Werk en inkomen
-
Blz. 365
Programma 6: Zorg, welzijn en cultuur
-
Blz. 366
Programma 7: Jeugdbeleid en onderwijs
-
Blz. 367
Programma 8: Duurzaamheid, natuur en milieu
-
Blz. 368
Programma 9: Bereikbaarheid en verkeer
-
Blz. 369
Programma 10: Bouwen en wonen
-
Blz. 370
Programma 11: Financiën en belastingen
-
Blz. 371
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 372
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 373
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 374
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 375
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 376
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 377
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 378
EMU-saldo
-
Blz. 379
EMU-saldo
-
Blz. 380
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 381
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 382
Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
-
Blz. 383
Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
-
Blz. 384
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 385
Overzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 386
Reserves
-
Blz. 387
Voorzieningen
-
Blz. 388
Totaal reserves en voorzieningen
-
Blz. 389
Toelichting op de reserves
-
Blz. 390
Inleiding
-
Blz. 391
Algemene reserves
-
Blz. 392
Algemene reserve
-
Blz. 393
Algemene reserve grondexploitaties
-
Blz. 394
Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
-
Blz. 395
Reserve personeel en organisatie
-
Blz. 396
Reserve onderwijshuisvesting/ integraal huisvestingsplan (IHP)
-
Blz. 397
Reserve participatie
-
Blz. 398
Reserve investeringen speeltuin De Viking
-
Blz. 399
Reserve hondenbeleid
-
Blz. 400
Reserve recreatie en toerisme
-
Blz. 401
Reserve centrummanagement/ ondernemersinitiatieven
-
Blz. 402
Reserve I&A
-
Blz. 403
Fondsen grondexploitaties
-
Blz. 404
Reserve leefbaarheidsfonds
-
Blz. 405
Reserve fonds investering ruimtelijke ordening
-
Blz. 406
Reserve fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
-
Blz. 407
Reserve fonds herstructurering woongebieden
-
Blz. 408
Reserve verevening bedrijfsomgevingen
-
Blz. 409
Reserve rijkscompensatie Corona
-
Blz. 410
Reserve sociaal domein
-
Blz. 411
Reserve duurzaamheid
-
Blz. 412
Reserve kapitaalslasten woningbouwimpuls
-
Blz. 413
Reserve omgevingswet
-
Blz. 414
Reserve WBI herstructurering woongebieden
-
Blz. 415
Reserve WBI leefbaarheidsfonds
-
Blz. 416
Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 417
Dekkingsreserves
-
Blz. 418
Bouw nieuwe multifunctionele vergaderaccommodatie
-
Blz. 419
Nutsvoorzieningen centrum Mierlo
-
Blz. 420
Dorpsstraat deel Rabobank-ter hoogte van de Plus supermarkt
-
Blz. 421
Onderzoek en realisatie kiosk Mierlo
-
Blz. 422
Dekkingsreserves vanuit fonds bovenwijks
-
Blz. 423
Dekkingsreserve speelvoorziening Gulbergen
-
Blz. 424
Dekkingsreserve R&T speelruimte beleidsplan
-
Blz. 425
Dekkingsreserve aanleg parkeerplaats golfclub Riel
-
Blz. 426
Toelichting op de voorzieningen
-
Blz. 427
Inleiding
-
Blz. 428
Pensioenen wethouders
-
Blz. 429
Voorzieningen onderhoud/egalisatie
-
Blz. 430
Voorziening groot onderhoud wegen
-
Blz. 431
Voorziening groot onderhoud gebouwen
-
Blz. 432
Voorziening onderhoud brede school Coevering
-
Blz. 433
Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
-
Blz. 434
Voorziening Wonen
-
Blz. 435
Voorzieningen door derden beklemde middelen
-
Blz. 436
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
-
Blz. 437
Egalisatievoorziening rioleringen
-
Blz. 438
Voorziening Gemeentelijk groenfonds
-
Blz. 439
Voorziening afgesloten complexen grondbedrijf
-
Blz. 440
Voorziening voorschoolse educatie
-
Blz. 441
Voorziening subsidie woningbouwimpuls
-
Blz. 442
Toelichting op de financiële uitgangspunten
-
Blz. 443
Toelichting op de financiële uitgangspunten
-
Blz. 444
Bijlagen
-
Blz. 445
Vaststellingsbesluit
-
Blz. 446
Doelstellingen
-
Blz. 447
Vaststellingsbesluit
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap