Meerjarenbegroting 2023-2026
|
Blz. 1
|
Meerjarenbegroting 2023-2026
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
|
Blz. 4
|
Algemene toelichting en inleiding bij programma's
|
Blz. 5
|
Programma 1. Gebiedsgericht werken
|
Blz. 6
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 7
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 8
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 9
|
Inclusief leven
|
Blz. 10
|
01. We werken aan de hand van een programma ‘inclusief leven’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 11
|
02. In Geldrop-Mierlo is er over de breedte bewustzijn dat het belangrijk is dat alle mensen goed mee kunnen doen in de samenleving en dat vertaalt zich naar gedrag van mensen en naar faciliteiten
|
Blz. 12
|
03. Er is binnen verenigingen, bedrijven, horeca en detailhandel structureel aandacht voor samenleven in verscheidenheid
|
Blz. 13
|
04. Publiekstoegankelijke gebouwen zijn goed toegankelijk voor mensen met beperkingen (conform toegankelijkheidseisen in bouwbesluit 2019)
|
Blz. 14
|
05. Inburgeringstrajecten zijn op maat, met een persoonlijk ontwikkelingsplan, zorg in natura en monitoring van de voortgang van inburgering
|
Blz. 15
|
Sterke wijken en netwerken
|
Blz. 16
|
06. We werken aan de hand van een programma ‘sterke wijken en netwerken’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 17
|
07. We hebben als gemeente continu zicht op kansen en knelpunten in wijken, op het vlak van sociale cohesie, leefbaarheid en veiligheid, zodat we dichtbij de mensen staan, vertrouwen verdienen en (pro)actief in kunnen spelen op behoeften
|
Blz. 18
|
08. Buurtbewoners kennen elkaar en er zijn initiatieven voor het samen verbeteren van leefbaarheid in wijken tot stand gekomen en omarmd, ondersteund door de gemeente
|
Blz. 19
|
09. Er is een sterk netwerk binnen de ziekenhuiszorg, Wmo en langdurige zorg, gericht op zorg aan de groeiende groep mensen die tot hoge leeftijd (met fysieke beperkingen) zelfstandig wonen
|
Blz. 20
|
10. Er is op het vlak van vrijwilligerswerk/-taken een goede match van vraag en aanbod, voldoende ondersteuning van vrijwilligers (o.a. ten aanzien van kennis en vaardigheden) en kenbare waardering voor hun inzet
|
Blz. 21
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 22
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 23
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 24
|
Programma 2. Economie en vastgoed
|
Blz. 25
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 26
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 27
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 28
|
Economische kracht
|
Blz. 29
|
01. We werken aan de hand van een programma economische kracht waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 30
|
02. 35% van de bedrijventerreinen is gerevitaliseerd en verduurzaamd
|
Blz. 31
|
03. Voor alle bedrijventerreinen is er een profiel en strategie
|
Blz. 32
|
04. Het aanbod en de kwaliteit van recreatieve voorzieningen is vergroot
|
Blz. 33
|
05. Het aanbod van recreatieve voorzieningen, activiteiten en evenementen is bekend binnen en buiten Geldrop-Mierlo
|
Blz. 34
|
06. Er zijn twee grootschalige, terugkerende evenementen geïntroduceerd in Geldrop-Mierlo
|
Blz. 35
|
07. Er is een goede ondernemersstructuur waarlangs de ondernemers in Geldrop-Mierlo onderling afstemmen en in gesprek zijn met de gemeentelijke organisatie (bestuurlijk en ambtelijk)
|
Blz. 36
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 37
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 38
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 39
|
Programma 3. Veiligheid en handhaving
|
Blz. 40
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 41
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 42
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 43
|
Leefbaarheid en veiligheid
|
Blz. 44
|
01. We werken aan de hand van een programma leefbaarheid & veiligheid waarbinnen ontwikkelingen op het vlak van veiligheid in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 45
|
02. De overlast van bedrijven nabij woonomgevingen is verminderd
|
Blz. 46
|
03. Veiligheidsissues en woonoverlast in wijken en buurten worden structureel adequaat aangepakt
|
Blz. 47
|
04. Er is zichtbare handhaving, ook buiten kantoortijden en op basis van klachten
|
Blz. 48
|
05. De weerbaarheid van risicogroepen tegen ondermijning is vergroot, waardoor er minder sprake is van georganiseerde criminaliteit (er wordt voldaan aan de Brabantse weerbaarheidsnorm)
|
Blz. 49
|
06. Samen met partners weten we effectief en adaptief preventieve en repressieve barrières op te werpen tegen het plegen van georganiseerde criminaliteit en ondermijning
|
Blz. 50
|
07. De weerbaarheid van risicogroepen (jeugd, senioren en ondernemers) tegen cybercriminaliteit is vergroot
|
Blz. 51
|
08. Signalen van radicalisering worden opgevangen en er wordt effectief op gehandeld
|
Blz. 52
|
09. De samenwerking en gegevensdeling tussen gemeente, politie, woningcorporaties en zorgorganisaties in relatie tot woonoverlast is structureel georganiseerd
|
Blz. 53
|
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 54
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 55
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 56
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 57
|
Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 58
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 59
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 60
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 61
|
Dienstverlening
|
Blz. 62
|
01. Zie: uitgeschreven doelen Dienstverlening bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 63
|
Bestuursontwikkeling
|
Blz. 64
|
02. Zie: uitgeschreven doelen Bestuursontwikkeling bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 65
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 66
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 67
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 68
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 69
|
Programma 5. Werk en inkomen
|
Blz. 70
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 71
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 72
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 73
|
Bestaanszekerheid
|
Blz. 74
|
01. We werken aan de hand van een programma ‘bestaanszekerheid’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 75
|
02. Er is een breder ondersteuningsaanbod gericht op bestaanszekerheid voor midden- en lage inkomens, zodat zij beter voorbereid zijn op gebeurtenissen en weten om te gaan met tegenvallers
|
Blz. 76
|
03. Binnen het armoedeplatform wordt effectief kennis gedeeld en op elkaar afgestemd, zodat er meer samenhang is tussen ieders inzet
|
Blz. 77
|
04. Minimaal 60% van de mensen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum wordt ondersteund
|
Blz. 78
|
05. We bereiken meer huishoudens met onze (preventieve) aanpak rondom ( het voorkomen van ) schulden en weten meer over hun behoeften
|
Blz. 79
|
06. De armoedebestrijding en regelingen voor bijzondere bijstand en minima sluiten aan bij de actuele behoeften (met speciale aandacht voor kinderen in armoede)
|
Blz. 80
|
07. Mensen met een combinatie van ondersteuningsbehoeften (bijv. op het gebied van zorg, financiën en werk) worden integraal en op maat geholpen
|
Blz. 81
|
08. Senzer voert de gevraagde taken (Participatiewet) naar wens uit
|
Blz. 82
|
09. 25% van de inwoners die al langer dan drie jaar een uitkering ontvangen, participeert structureel in de samenleving, bij voorkeur in Geldrop-Mierlo
|
Blz. 83
|
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 84
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 85
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 86
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 87
|
Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
|
Blz. 88
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 89
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 90
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 91
|
Vitaal leven
|
Blz. 92
|
01. We werken aan de hand van een programma ‘vitaal leven’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 93
|
02. Gezond leven in Geldrop-Mierlo is gemakkelijk en aantrekkelijk
|
Blz. 94
|
03. Er zijn in alle wijken binnen- en buitenfaciliteiten gecreëerd voor verschillende doelgroepen om het sporten en bewegen – individueel en/of in groepsverband – laagdrempelig te maken
|
Blz. 95
|
04. De waardering van inwoners van de bewegingsvoorzieningen in wijken is gemiddeld een 8
|
Blz. 96
|
05. Er is regie op de taken om de gezondheid van inwoners te beschermen
|
Blz. 97
|
Zorg en ondersteuning
|
Blz. 98
|
06. We werken aan de hand van een programma ‘zorg en ondersteuning’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 99
|
07. De geïndiceerde zorg en ondersteuning is kostenbewust en van hoogwaardige kwaliteit
|
Blz. 100
|
08. De mantelzorgondersteuning sluit continu aan bij de behoeften van mantelzorgers
|
Blz. 101
|
09. Er is voor mensen uit Geldrop-Mierlo die beschermd wonen passende ondersteuning binnen de gemeente
|
Blz. 102
|
10. Er is een ruimer aanbod aan plekken waar inwoners met een ondersteuningsvraag kunnen worden ingezet en deze plekken worden ook daadwerkelijk bezet
|
Blz. 103
|
11. Voor meerdere groepen ouderen is een zinvolle dagbesteding beschikbaar in Geldrop en Mierlo
|
Blz. 104
|
12. Inwoners hebben toegang tot passende zorg
|
Blz. 105
|
13. Beleid en uitvoering op het vlak van jeugdhulp zijn goed op elkaar aangesloten, zodat ontwikkelingen goed worden gemanaged en kosten beter worden beheerst
|
Blz. 106
|
14. Waar mogelijk worden probleemsituaties van jeugdigen voorkomen of in de kiem gesmoord
|
Blz. 107
|
15. Er is een leercultuur samen met inwoners en organisaties ten aanzien dienstverlening op het gebied van zorg en ondersteuning
|
Blz. 108
|
16. De ondersteuning van ouders van 0-4 jarigen is versterkt
|
Blz. 109
|
Cultuur
|
Blz. 110
|
17. We werken aan de hand van een programma cultuur waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 111
|
18. Culturele activiteiten en elementen ondersteunen de sociale cohesie in de wijken, de samenredzaamheid van mensen en de recreatieve kracht van Geldrop-Mierlo
|
Blz. 112
|
19. Er is een breder aanbod van activiteiten gericht op jongeren, waardoor kunst en cultuur bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren, de verbinding tussen jongeren en de verbinding van jongeren met Geldrop-Mierlo
|
Blz. 113
|
20. Inwoners kunnen zichzelf ontwikkelen door het organiseren van en deelnemen aan culturele activiteiten
|
Blz. 114
|
21. De bibliotheek is een aantrekkelijke voorziening die bijdraagt aan het realiseren van de culturele ambities en de bredere doelstellingen binnen het sociaal domein
|
Blz. 115
|
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 116
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 117
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 118
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 119
|
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
|
Blz. 120
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 121
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 122
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 123
|
Een leven lang ontwikkelen
|
Blz. 124
|
01. We werken aan de hand van een programma ‘leven lang ontwikkelen’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 125
|
02. Het onderwijs is inclusief, eigentijds en flexibel
|
Blz. 126
|
03. Er is een passend lesaanbod voor 16-65 jr en 65+ voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van taal en digitalisering
|
Blz. 127
|
04. Het aantal scholieren dat langdurig thuis zit of voortijdig school verlaat is afgenomen
|
Blz. 128
|
05. Er is een betere aansluiting tussen het bieden van passend onderwijs en jeugdhulp
|
Blz. 129
|
06. Jeugdigen en jongeren leveren een eigen bewuste bijdrage aan een positieve, open leefomgeving
|
Blz. 130
|
07. Maatschappelijke partners (o.a. de bibliotheek en de LEV-groep) werken met elkaar samen en bieden educatie en mogelijkheden voor praktijkleren voor jeugdigen (0-18 jr) met het oog op talentontwikkeling
|
Blz. 131
|
08. Alle basisscholen in Geldrop-Mierlo zijn (op weg naar het zijn van) een brede school
|
Blz. 132
|
09. Inwoners kunnen (binnen de regio) praktijkonderwijs volgen dat opleidt tot beroepen die relevant zijn binnen Brainport Eindhoven
|
Blz. 133
|
10. Alle scholen beschikken over een huisvesting die past bij de functies binnen de (brede) school en de omvang van de school
|
Blz. 134
|
11. De vervoersfaciliteiten voor leerlingen sluiten aan bij de behoeften van leerlingen en worden efficiënt georganiseerd
|
Blz. 135
|
12. De pedagogische steunstructuur in Geldrop-Mierlo is versterkt
|
Blz. 136
|
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 137
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 138
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 139
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 140
|
Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
|
Blz. 141
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 142
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 143
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 144
|
Doorlopend groen
|
Blz. 145
|
01. We werken aan de hand van een programma ‘doorlopend groen’, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 146
|
02. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde in het landelijk gebied en er wordt fors meer water vastgehouden
|
Blz. 147
|
03. De beoogde flora- en faunapassages en groene verbindingen tussen natuurgebieden zijn gerealiseerd
|
Blz. 148
|
Groene sociale wijken
|
Blz. 149
|
04. We werken aan de hand van een programma ‘groene sociale wijken’, waarbinnen ontwikkelingen in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 150
|
05. Er is een toename van biodiversiteit / ecologische waarde in de bebouwde kom
|
Blz. 151
|
06. Er wordt fors meer water vastgehouden in de bebouwde kom
|
Blz. 152
|
07. De contouren van het Dommeldal als doorlopende brede natuurzone liggen vast
|
Blz. 153
|
08. De groenstructuren in en tussen wijken zijn versterkt tbv biodiversiteit, klimaatadaptatie èn vitaal leven
|
Blz. 154
|
09. De overlast door hondenpoep is verminderd en er zijn passende voorzieningen voor het uitlaten van honden
|
Blz. 155
|
10. Inwoners zorgen goed voor hun huisdieren en dragen bij aan een betere bescherming van tuinvogels
|
Blz. 156
|
11. Het welbevinden van kwetsbare groepen (eenzame mensen, demente mensen, gehandicapten) is verbeterd door de inzet van huisdieren
|
Blz. 157
|
12. Voor/in alle wijken is er een plek waar inwoners terecht kunnen voor culturele activiteiten, zorg, maatschappelijke diensten en wijkverenigingsactiviteiten
|
Blz. 158
|
Een multifunctioneel landelijk gebied
|
Blz. 159
|
13. We werken aan de hand van een programma ‘multifunctioneel landelijk gebied’ waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 160
|
14. 40% van de landbouw is (op weg naar) natuurinclusief / extensief
|
Blz. 161
|
15. Bij vrijkomende agrarische erven is een bewuste afweging gemaakt over gewenste nieuwe functies (recreatie, kleinschalige bedrijvigheid, wonen)
|
Blz. 162
|
16. Er is in het landelijk gebied een zichtbare vergroting van het aanbod van recreatieve voorzieningen / aantal recreatieve bedrijven, passend binnen de gemaakte afweging van functies
|
Blz. 163
|
17. Er is in het buitengebied tot 140 ha aan grondgebonden zonnepanelen gerealiseerd, binnen de grenzen van de ondergrondse infrastructuur
|
Blz. 164
|
Duurzaamheid
|
Blz. 165
|
18. We werken aan de hand van een programma duurzaamheid, waarbinnen ontwikkelingen op het vlak van duurzaamheid in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 166
|
19. 50% van de panden in Geldrop-Mierlo heeft energielabel A of B
|
Blz. 167
|
20. De huishoudens die te maken hebben met energiearmoede hebben een hulpaanbod ontvangen
|
Blz. 168
|
21. 50% van de onderwijs-, welzijns- en sportaccommodaties is verduurzaamd
|
Blz. 169
|
22. Het is duidelijk hoeveel hectare zonnepanelen kunnen worden aangevraagd in Geldrop-Mierlo
|
Blz. 170
|
23. Door de wijze van inzameling is afvalscheiding verbeterd, waardoor er maximaal 75 kg restafval per inwoner per jaar is en het aandeel GFT/E in restafval maximaal 25% is
|
Blz. 171
|
24. Cure voert de afvalverwerking / grondstofproductie naar tevredenheid uit
|
Blz. 172
|
25. De tarieven van afval zijn kostendekkend, waarbij variabele kosten in het variabel tarief zitten en vaste kosten in het vastrecht
|
Blz. 173
|
26. Inwoners waarderen de gemeentelijke inzet ten aanzien van duurzaamheid met minimaal een 7,5
|
Blz. 174
|
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 175
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 176
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 177
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 178
|
Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
|
Blz. 179
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 180
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 181
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 182
|
Verbonden in het mobiliteitsnetwerk
|
Blz. 183
|
01. We werken aan de hand van een programma mobiliteit, waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 184
|
02. Het lokale fietspadennetwerk is comfortabel te gebruiken
|
Blz. 185
|
03. Er zijn comfortabele fietsverbindingen van Geldrop-Mierlo naar Eindhoven, Helmond en andere omliggende gemeenten
|
Blz. 186
|
04. Het gebruik van het openbaar vervoer is qua gebruikersaantallen op het niveau van voor de coronapandemie
|
Blz. 187
|
05. In Geldrop-Mierlo zijn de ingrepen gepleegd die nodig zijn voor het realiseren van de regionale bereikbaarheidsagenda
|
Blz. 188
|
06. De gemeente ondersteunt en stimuleert effectief het duurzaam rijden door het gebruik van elektrische auto’s en deelvervoer te faciliteren
|
Blz. 189
|
07. De parkeervoorzieningen in de centra en wijken zijn in overeenstemming met de parkeerdruk
|
Blz. 190
|
08. De (beleving van de) verkeersveiligheid in wijken is toegenomen, wat zichtbaar is doordat 50% van de buurten het buurtlabel verkeersveiligheid heeft
|
Blz. 191
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 192
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 193
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 194
|
Programma 10. Bouwen en wonen
|
Blz. 195
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 196
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 197
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 198
|
Wonen
|
Blz. 199
|
01. We werken aan de hand van een programma wonen waarbinnen ontwikkelingen op dit vlak in samenhang worden voorbereid en uitgevoerd
|
Blz. 200
|
02. Het aanbod binnen de sociale en middenhuur en in het koopsegment met een koopsom tot € 355.000 is conform de doelen (per wijk of buurt) in het streefbeeld wonen
|
Blz. 201
|
03. Inwoners met een zorgbehoefte wonen fijn en gelukkig binnen de eigen, gewenste omgeving en hun sociaal netwerk
|
Blz. 202
|
04. Het aanbod aan woningen in wijken sluit aan op de gewenste mix van doelgroepen in wijken zoals bepaald in het streefbeeld wonen
|
Blz. 203
|
05. Woningen worden bewoond door mensen die binnen de doelgroep vallen waarvoor de woningen zijn gebouwd
|
Blz. 204
|
06. In verband met de druk op de woningmarkt inzetten op het beperken van het opkopen van woningen ten behoeve van verhuur
|
Blz. 205
|
Centrum Mierlo
|
Blz. 206
|
07. Zie: uitgeschreven doelen Centrum Mierlo bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 207
|
Centrum Geldrop
|
Blz. 208
|
08. - Zie: uitgeschreven doelen Centrum Geldrop bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 209
|
Woonwijk Coevering
|
Blz. 210
|
09. - Zie: uitgeschreven doelen Woonwijk Coevering bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 211
|
Landelijk gebied Gijzenrooi
|
Blz. 212
|
10. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Gijzenrooi bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 213
|
Landgoed Gulbergen
|
Blz. 214
|
11. - Zie: uitgeschreven doelen Landgoed Gulbergen bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 215
|
Landelijk gebied Mierlo-Oost
|
Blz. 216
|
12. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Mierlo-Oost bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 217
|
Landelijk gebied Molenheide
|
Blz. 218
|
13. - Zie: uitgeschreven doelen Landelijk gebied Molenheide bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 219
|
Bedrijventerrein De Spaarpot
|
Blz. 220
|
14. Zie: uitgeschreven doelen Bedrijventerrein De Spaarpot bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 221
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 222
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 223
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 224
|
Programma 11. Financiën en belastingen
|
Blz. 225
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 226
|
Relevante beleidsnota's
|
Blz. 227
|
Wat gaan we ervoor doen?
|
Blz. 228
|
Digitalisering
|
Blz. 229
|
01. Zie: uitgeschreven doelen Digitalisering bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 230
|
Organisatieontwikkeling
|
Blz. 231
|
02. Zie: uitgeschreven doelen Organisatieontwikkeling bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 232
|
Strategische HRM
|
Blz. 233
|
03. Zie: uitgeschreven doelen Strategische HRM bij "Wat gaan we er voor doen"
|
Blz. 234
|
Bijdragen verbonden partijen aan dit programma
|
Blz. 235
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 236
|
Capaciteitsbeeld 2023
|
Blz. 237
|
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
|
Blz. 238
|
Algemene inleiding
|
Blz. 239
|
Algemene inleiding
|
Blz. 240
|
Algemene inleiding
|
Blz. 241
|
Verloop begrotingssaldo
|
Blz. 242
|
Verloop begrotingssaldo
|
Blz. 243
|
Deel 3
|
Blz. 244
|
Deel 4
|
Blz. 245
|
Paragrafen
|
Blz. 246
|
Lokale heffingen
|
Blz. 247
|
Inleiding
|
Blz. 248
|
Beleid
|
Blz. 249
|
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
|
Blz. 250
|
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
|
Blz. 251
|
Rioolheffing
|
Blz. 252
|
Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing
|
Blz. 253
|
Leges
|
Blz. 254
|
Overige belastingen
|
Blz. 255
|
Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 256
|
Overzicht tarieven
|
Blz. 257
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 258
|
Inleiding
|
Blz. 259
|
Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
|
Blz. 260
|
Inventarisatie van de risico's
|
Blz. 261
|
Wijzigingen
|
Blz. 262
|
Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
|
Blz. 263
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 264
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 265
|
Financiële kengetallen toelichting
|
Blz. 266
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 267
|
Inleiding
|
Blz. 268
|
Wegen
|
Blz. 269
|
Openbare verlichting
|
Blz. 270
|
Civiele kunstwerken
|
Blz. 271
|
Groen
|
Blz. 272
|
Riolering
|
Blz. 273
|
Gebouwen
|
Blz. 274
|
Speelvoorzieningen
|
Blz. 275
|
Financiering
|
Blz. 276
|
Inleiding
|
Blz. 277
|
Interne- en externe ontwikkelingen
|
Blz. 278
|
Financieringsbehoefte
|
Blz. 279
|
Renterisicobeheer
|
Blz. 280
|
Kredietrisicobeheer
|
Blz. 281
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 282
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 283
|
Inleiding
|
Blz. 284
|
Organisatie ontwikkeling
|
Blz. 285
|
Strategisch HRM plan
|
Blz. 286
|
Ontwikkeling formatie
|
Blz. 287
|
Ziekteverzuim
|
Blz. 288
|
Capaciteitsbegroting
|
Blz. 289
|
Informatievoorziening
|
Blz. 290
|
nieuw
|
Blz. 291
|
Informatiebeveiliging en privacy
|
Blz. 292
|
Wet Open Overheid (Woo)
|
Blz. 293
|
Control
|
Blz. 294
|
Kengetallen
|
Blz. 295
|
Verbonden partijen
|
Blz. 296
|
Inleiding
|
Blz. 297
|
Inleiding
|
Blz. 298
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 299
|
GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
|
Blz. 300
|
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) te Eindhoven
|
Blz. 301
|
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
|
Blz. 302
|
GR Gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD) Brabant Zuid-oost
|
Blz. 303
|
GR Dienst Dommelvallei te Mierlo
|
Blz. 304
|
GR Senzer te Helmond
|
Blz. 305
|
GR Cure Afvalbeheer te Eindhoven
|
Blz. 306
|
GR PlusTeam te Geldrop
|
Blz. 307
|
Vennootschappen en coöperaties
|
Blz. 308
|
NV Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag
|
Blz. 309
|
BV Breedband Regio Eindhoven te Eindhoven
|
Blz. 310
|
Stichtingen en verenigingen
|
Blz. 311
|
Stichting Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond
|
Blz. 312
|
Stichting Bureau Inkoop- en aanbestedingen Zuidoost Brabant (BIZOB) te Oirschot
|
Blz. 313
|
Stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland te Rijen.
|
Blz. 314
|
Overig
|
Blz. 315
|
Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE)
|
Blz. 316
|
Tabel verbonden partijen
|
Blz. 317
|
Grondbeleid
|
Blz. 318
|
Algemeen grondbeleid
|
Blz. 319
|
Ontwikkelingen grondexploitaties
|
Blz. 320
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 321
|
toelichting reserveverloop
|
Blz. 322
|
b. Reserve tussentijdse winstnemingen
|
Blz. 323
|
Verliesvoorziening
|
Blz. 324
|
Voorziening afgesloten complexen
|
Blz. 325
|
toelichting voorziening afgesloten complexen
|
Blz. 326
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 327
|
Meerjarenperspectief
|
Blz. 328
|
Materiële vaste activa
|
Blz. 329
|
Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015
|
Blz. 330
|
Overzicht fondsen uit de nota kostenverhaal vanaf 2015 oud
|
Blz. 331
|
extra tekstvak nota kostenverhaal
|
Blz. 332
|
Verplichte beleidsindicatoren
|
Blz. 333
|
Verplichte beleidsindicatoren
|
Blz. 334
|
Financiële begroting
|
Blz. 335
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 336
|
Programma's
|
Blz. 337
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 338
|
Onvoorzien, overhead en Vpb
|
Blz. 339
|
Geraamd totaal saldo van baten en lasten
|
Blz. 340
|
Beoogde toevoegingen en onttrekkingen reserves
|
Blz. 341
|
Geraamd resultaat
|
Blz. 342
|
Overzicht van baten en lasten per taakveld
|
Blz. 343
|
Programma 1 Gebiedsgericht werken
|
Blz. 344
|
Programma 2 Economie en vastgoed
|
Blz. 345
|
Programma 3 Veiligheid en handhaving
|
Blz. 346
|
Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 347
|
Programma 5 Werk en inkomen
|
Blz. 348
|
Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur
|
Blz. 349
|
Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs
|
Blz. 350
|
Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu
|
Blz. 351
|
Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer
|
Blz. 352
|
Programma 10 Bouwen en wonen
|
Blz. 353
|
Programma 11 Financiën en belastingen
|
Blz. 354
|
Totaal
|
Blz. 355
|
Toelichting overzicht van baten en lasten
|
Blz. 356
|
Toelichting overzicht van baten en lasten
|
Blz. 357
|
Verschillen per programma
|
Blz. 358
|
Inleiding
|
Blz. 359
|
Programma 1: Gebiedsgericht werken
|
Blz. 360
|
Programma 2: Economie en vastgoed
|
Blz. 361
|
Programma 3: Veiligheid en handhaving
|
Blz. 362
|
Programma 4: Bestuur en bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 363
|
Programma 5: Werk en inkomen
|
Blz. 364
|
Programma 6: Zorg, welzijn en cultuur
|
Blz. 365
|
Programma 7: Jeugdbeleid en onderwijs
|
Blz. 366
|
Programma 8: Duurzaamheid, natuur en milieu
|
Blz. 367
|
Programma 9: Bereikbaarheid en verkeer
|
Blz. 368
|
Programma 10: Bouwen en wonen
|
Blz. 369
|
Programma 11: Financiën en belastingen
|
Blz. 370
|
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
|
Blz. 371
|
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
|
Blz. 372
|
Overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
|
Blz. 373
|
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
|
Blz. 374
|
Uiteenzetting van de financiële positie
|
Blz. 375
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 376
|
Geprognosticeerde balans
|
Blz. 377
|
EMU-saldo
|
Blz. 378
|
EMU-saldo
|
Blz. 379
|
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
|
Blz. 380
|
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
|
Blz. 381
|
Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
|
Blz. 382
|
Overzicht nieuw beleid (activiteitenplan)
|
Blz. 383
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 384
|
Overzicht van reserves en voorzieningen
|
Blz. 385
|
Reserves
|
Blz. 386
|
Voorzieningen
|
Blz. 387
|
Totaal reserves en voorzieningen
|
Blz. 388
|
Toelichting op de reserves
|
Blz. 389
|
Inleiding
|
Blz. 390
|
Algemene reserves
|
Blz. 391
|
Algemene reserve
|
Blz. 392
|
Algemene reserve grondexploitaties
|
Blz. 393
|
Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
|
Blz. 394
|
Reserve personeel en organisatie
|
Blz. 395
|
Reserve onderwijshuisvesting/ integraal huisvestingsplan (IHP)
|
Blz. 396
|
Reserve participatie
|
Blz. 397
|
Reserve investeringen speeltuin De Viking
|
Blz. 398
|
Reserve hondenbeleid
|
Blz. 399
|
Reserve recreatie en toerisme
|
Blz. 400
|
Reserve centrummanagement/ ondernemersinitiatieven
|
Blz. 401
|
Reserve I&A
|
Blz. 402
|
Fondsen grondexploitaties
|
Blz. 403
|
Reserve leefbaarheidsfonds
|
Blz. 404
|
Reserve fonds investering ruimtelijke ordening
|
Blz. 405
|
Reserve fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
|
Blz. 406
|
Reserve fonds herstructurering woongebieden
|
Blz. 407
|
Reserve verevening bedrijfsomgevingen
|
Blz. 408
|
Reserve rijkscompensatie Corona
|
Blz. 409
|
Reserve sociaal domein
|
Blz. 410
|
Reserve duurzaamheid
|
Blz. 411
|
Reserve kapitaalslasten woningbouwimpuls
|
Blz. 412
|
Reserve omgevingswet
|
Blz. 413
|
Reserve WBI herstructurering woongebieden
|
Blz. 414
|
Reserve WBI leefbaarheidsfonds
|
Blz. 415
|
Reserve WBI ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 416
|
Dekkingsreserves
|
Blz. 417
|
Bouw nieuwe multifunctionele vergaderaccommodatie
|
Blz. 418
|
Nutsvoorzieningen centrum Mierlo
|
Blz. 419
|
Dorpsstraat deel Rabobank-ter hoogte van de Plus supermarkt
|
Blz. 420
|
Onderzoek en realisatie kiosk Mierlo
|
Blz. 421
|
Dekkingsreserves vanuit fonds bovenwijks
|
Blz. 422
|
Dekkingsreserve speelvoorziening Gulbergen
|
Blz. 423
|
Dekkingsreserve R&T speelruimte beleidsplan
|
Blz. 424
|
Dekkingsreserve aanleg parkeerplaats golfclub Riel
|
Blz. 425
|
Toelichting op de voorzieningen
|
Blz. 426
|
Inleiding
|
Blz. 427
|
Pensioenen wethouders
|
Blz. 428
|
Voorzieningen onderhoud/egalisatie
|
Blz. 429
|
Voorziening groot onderhoud wegen
|
Blz. 430
|
Voorziening groot onderhoud gebouwen
|
Blz. 431
|
Voorziening onderhoud brede school Coevering
|
Blz. 432
|
Voorzieningen verplichtingen, verliezen en risico's
|
Blz. 433
|
Voorziening Wonen
|
Blz. 434
|
Voorzieningen door derden beklemde middelen
|
Blz. 435
|
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
|
Blz. 436
|
Egalisatievoorziening rioleringen
|
Blz. 437
|
Voorziening Gemeentelijk groenfonds
|
Blz. 438
|
Voorziening afgesloten complexen grondbedrijf
|
Blz. 439
|
Voorziening voorschoolse educatie
|
Blz. 440
|
Voorziening subsidie woningbouwimpuls
|
Blz. 441
|
Toelichting op de financiële uitgangspunten
|
Blz. 442
|
Toelichting op de financiële uitgangspunten
|
Blz. 443
|
Bijlagen
|
Blz. 444
|
Vaststellingsbesluit
|
Blz. 445
|
Doelstellingen
|
Blz. 446
|
Vaststellingsbesluit
|
Blz. 447
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|