Doelen richting 2026:
1. Meer werken vanuit de klantreis en het daarvoor vereenvoudigen van de systemen, zodat de toegang tot ondersteuning voor inwoners laagdrempeliger wordt
2. De kernwaarden van de gemeentelijke organisatie komen tot uiting in alle functies en rollen binnen de ambtelijke organisatie en de uitvoering daarvan
3. De gewenste manier van optreden en houding is gemeengoed voor alle medewerkers ("ja, tenzij...")
4. De gemeentelijke systemen ondersteunen een kwalitatieve en efficiënte dienstverlening
5. De gemeente verstrekt structureel gevraagd en ongevraagd tijdige, heldere informatie over producten, diensten, beleidsontwikkelingen en projecten via verschillende communicatievormen zodat de juiste mensen worden bereikt
6. De gemeente heeft continu een actueel beeld van wat er binnen en buiten gemeente leeft en van het opspelen van issues en sentimenten, voor een directer contact met inwoners en ondernemers (waardoor er in de uitvoering van taken, beleidsontwikkeling, bestuursadvisering en communicatie (sneller) op kan worden ingespeeld)

Inzet in de periode 2023-2026:
- Uitbouwen / concretiseren van het dienstverleningsconcept in 2023 (als onderdeel van de strategie)
- Uitwerken en toepassen van een handreiking dienstverlening (2023), als helder kader voor het gewenste gedrag van medewerkers, met daarin normen voor bereikbaarheid en reactietermijnen voor brieven, mails en online reacties en deze handreiking actief delen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties
- Uitvoeren van nieuw onderzoek naar de telefonische bereikbaarheid van de gemeente (2023)
- Oriënteren op de mogelijkheid om het rijbewijs digitaal te verlengen
- Aanpassen van werkprocessen vanwege de invoeren van de Wet Open overheid
- Invoeren van het nieuwe telefoonsysteem (nav de aanbesteding hiervan in 2022), op zo’n manier dat mensen die de gemeente bellen hier zo min mogelijk hinder van ondervinden
- Implementeren van een subsidievolgsysteem waardoor de organisatie meer in control is op subsidieprocessen en beter kan worden voldaan aan deadlines
- Evalueren van het gebruik van de chatbot die eind 2022 is ingevoerd en uitbreiden daarvan door meer producten erin op te nemen en een operator vanuit het TIC eraan te koppelen voor als een contact er niet met de chatbot uitkomt
- In 2023 Engelstalig maken van content voor de belangrijkste producten en dit in de opvolgende jaren verder uitbouwen (obv Europese wet- en regelgeving)
- Het uitbreiden van de inzet van communicatiemiddelen (bijv. nieuwsbrieven, podcasts)
- Doorontwikkelen van de in 2022 opgestarte ‘newsroom’ door het ontsluiten van de vergaarde informatie naar de verschillende teams en het gebruik daarvan te versterken (voor het communicatiever maken van de organisatie)