Onder pedagogische steunstructuur verstaan wij: een sociale opvoedomgeving waarin sprake is van gevoelswarmte en onderlinge betrokkenheid tussen jeugd, ouders, buurtbewoners en vrijwilligers, ondersteund door instituties en professionals die zich bezig houden met het versterken van de gewone positieve ontwikkeling van jeugdigen. 

2023:
- Starten van een beleidsexperiment positief jeugdbeleid  door via gesprekken met een klein aantal partijen die actief zijn in de vrije tijd van jeugdigen inzicht te krijgen in welke interventies effectief bijdragen aan leren en ontwikkelen van jeugdigen en inclusiviteit voor jeugdigen
- Samen met maatschappelijke partijen die actief zijn in de vrije tijd van jeugdigen onderzoeken hoe hier vorm aan te geven

2024:
- Onderzoeken van de effectiviteit van interventies in de vrije tijd van jeugdigen
- Experimenteren met verschillende interventies,  monitoren hiervan en met betrokken partijen evalueren en bijsturen
- Verstevigen van samenwerking met partijen
- Uitbreiden van het pedagogisch vangnet (met stage- en leerwerkplekken)

2025:
- Afronden van het experiment met de partijen
- Beoordelen van de effectiviteit van positief jeugdbeleid en de toegepaste interventies  

2026:
- De uitkomsten verwerken in een gestructureerde aanpak van het jeugdbeleid gericht op de vrije tijd 
- Inzetten en uitbreiden van interventies die bijdragen aan inclusiviteit voor alle jeugdigen in Geldrop-Mierlo (meer jeugdigen doen mee, minder jeugdigen vallen uit)