Financiering
Interne- en externe ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Interne- en externe ontwikkelingenRentevisie
De ECB blijft een ruim monetair beleid blijven voeren. De officiële tarieven zullen het komende jaar ongewijzigd blijven. De lange rentetarieven zullen mede onder invloed van een aantrekkende inflatie naar verwachting wat gaan oplopen.
Intern rente
Voor de begroting zijn de volgende interne rentepercentages gebruikt, de berekening is op basis van de wettelijke voorschriften:
Renteschema | % |
---|---|
Bespaarde rente over reserves | 3,51% |
Bespaarde rente over voorziening verliesgevende complexen bouwgrond | 2,00% |
Rente grondexploitatie | 2,34% |
Rente activa | 3,50% |
In volgende schema is het renteresultaat berekend op basis van de wettelijke voorschriften.
Renteresultaat:
Renteschema | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
De externe rentelasten over de aangetrokken geldleningen niet zijnde projectfinanciering | 2.115 | 2.223 | 2.461 | 2.061 |
De externe rentelasten over de aangetrokken geldleningen voor projectgefinancierde grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
De externe rentelasten over de aangetrokken geldleningen die doorgezet zijn aan derden | 0 | 0 | 0 | 0 |
De externe rentelasten over de aangetrokken geldleningen voor projectgefinancierd overig | 0 | 0 | 0 | 0 |
De externe rentelasten over de verwachte nieuw aan te trekken korte en lange financiering | 30 | 34 | 31 | 31 |
De externe rentebaten | -308 | -253 | -253 | -213 |
Saldo rentelasten en rentebaten | 1.837 | 2.003 | 2.240 | 1.880 |
De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend | -483 | -205 | 96 | 444 |
De rente van projectfinanciering die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend | 0 | 0 | 0 | 0 |
De rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente | -483 | -205 | 96 | 444 |
Rente over eigen vermogen | 1.782 | 1.719 | 1.732 | 1.735 |
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente | 3.136 | 3.518 | 4.067 | 4.058 |
De aan taakvelden toegerekende rente | -3.136 | -3.518 | -4.067 | -4.058 |
Renteresultaat op het taakveld Treasury | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het genoemde renteresultaat komt terug op het taakveld Treasury en wordt budgettair opgenomen om tussentijdse ontwikkeling te kunnen opvangen. Op het taakveld Treasury wordt ook de ontvangen dividend geraamd, maar maakt geen onderdeel uit van het renteschema.
Financieringsbehoefte
Terug naar navigatie - FinancieringsbehoefteOp basis van de begroting 2019 is een meerjarenfinancieringsbehoefte opgesteld.
Boekwaarde 1-1 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Activa | 102.530 | 110.398 | 125.948 | 125.609 |
Grondexploitatie | 20.598 | 8.699 | -4.123 | -19.008 |
Geldleningen OG | -50.115 | -47.653 | -50.226 | -40.797 |
Reserves en voorzieningen | -66.269 | -63.989 | -64.314 | -65.172 |
Financieringsbehoefte | 6.744 | 7.455 | 7.285 | 632 |
Uit bovenstaand schema blijkt dat tot en met 2021 gefinancierd moet worden en we na 2022 een overschot hebben aan liquide middelen.
Beleidsvoornemen financiering
Het beleid is erop gericht om de financieringsbehoefte af te dekken met kortlopende financiering omdat de rente op de kortlopende middelen lager is dan de rente op langlopende middelen. Hierbij wordt rekening gehouden met de kasgeldlimiet, die bepaalt dat de gemiddelde vlottende schuld, over drie maanden gezien, niet boven de 8,5% van het begrotingstotaal mag uitkomen. Gezien de rentevisie, waarbij er vanuit wordt gegaan dat de rente dit jaar laag blijft en komende jaren licht kan gaan oplopen, kan voorlopig aan deze strategie worden vastgehouden. Zodra de rentevisie wijzigt en uitgaat van een stijgende rente op korte termijn, kan de overweging gemaakt worden om een groter deel van de financieringsbehoefte te financieren met langlopende leningen.
Renterisicobeheer
Terug naar navigatie - RenterisicobeheerDe overheid heeft twee instrumenten bepaald voor het toetsen van het renterisico, namelijk: de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.
Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet vormt de bovengrens waarmee een tijdelijk liquiditeitstekort gefinancierd kan en mag worden met een kortlopende geldlening (korter dan 1 jaar). Als het liquiditeitstekort een structureel karakter draagt, moet er een langlopende geldlening worden aangetrokken. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet wordt overschreden, moet de toezichthouder hiervan op de hoogte worden gesteld, en moet de kwartaalrapportage en een plan om binnen de kasgeldlimiet te blijven ter goedkeuring worden voorgelegd aan de toezichthouder. De kasgeldlimiet is vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal.
Stap | Omschrijving | 2019 |
---|---|---|
Bepalen toegestane kasgeldlimiet | ||
Omvang begrotingstotaal | 103.573 | |
Percentage regeling | 8,50% | |
1 | Toegestane kasgeldlimiet | 8.804 |
Vlottende korte schuld | ||
opgenomen gelden < 1 jaar 1=""> 1 jaar> | 6.744 | |
Schuld in rekening courant | 0 | |
Gestorte gelden door derden < 1 jaar 1=""> 1 jaar> | 2 | |
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld | 0 | |
2 | Totaal vlottende korte schuld | 6.746 |
Vlottende middelen | ||
Contante gelden in kas | 5 | |
Tegoeden in rekening courant | 787 | |
Overige uitstaande gelden < 1 jaar 1=""> 1 jaar> | 602 | |
3 | Totaal vlottende middelen | 1.394 |
4 | Totaal netto vlottende schuld (2-3) | 5.352 |
Ruimte (+) / Overschrijdingen (-/-) (1-4) | 3.452 |
Voor 2019 wordt met kasgeldleningen gewerkt tot de maximale bovengrens van de kasgeldlimiet.
Renterisiconorm
De renterisiconorm stelt een grens aan het te lopen renterisico op de vaste schuld. De risiconorm houdt in dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en renteherzieningen niet hoger mogen zijn dan 20% van het begrotingstotaal (zie tabel hieronder).
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Renteherzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossingen | 3.370 | 3.427 | 3.429 | 3.432 |
Renterisico | 3.370 | 3.427 | 3.429 | 3.432 |
Begrotingstotaal | 103.573 | 105.320 | 111.254 | 110.847 |
Percentage regeling | 20% | 20% | 20% | 20% |
Renterisiconorm | 20.715 | 21.064 | 22.251 | 22.169 |
Ruimte (+) / Overschrijdingen (-/-) | 17.344 | 17.637 | 18.822 | 18.738 |
Voor de komende jaren is er ruimte om lang geld aan te trekken op basis van de financieringsbehoefte.
Kredietrisicobeheer
Terug naar navigatie - KredietrisicobeheerKredietrisicobeheer is het beheersen van de risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid op een waardedaling van de vorderingspositie ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij.
De gemeente heeft in beperkte mate te maken met kredietrisico’s. Deze hebben onder andere betrekking op de verstrekte leningen in het kader van de publieke taak, zoals de startersleningen. Deze leningen zijn afgesloten onder Nationale Hypotheek Garantie. Dit betekent dat de aflossing bij gedwongen verkoop altijd gegarandeerd is.
Leningenportefeuille
Terug naar navigatie - LeningenportefeuilleEen belangrijk onderdeel van het financieringsbeleid vormt de omvang, flexibiliteit, gemiddelde looptijd en rentegevoeligheid van de leningenportefeuille. De leningportefeuille van de gemeente ziet als volgt uit:
Opgenomen langlopende leningen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Leningverstrekker | looptijd van | looptijd t/m | rente | oorspronkelijk | 1-1-2019 | 31-12-2019 |
BNG | 2002 | 2027 | 5,21% | 4.000 | 1.440 | 1.280 |
BNG | 2002 | 2027 | 5,18% | 4.000 | 1.440 | 1.280 |
BNG | 2003 | 2028 | 4,52% | 4.000 | 1.600 | 1.440 |
BNG | 2003 | 2028 | 4,80% | 4.000 | 1.600 | 1.440 |
BNG | 2005 | 2030 | 3,73% | 5.000 | 2.400 | 2.200 |
BNG | 2006 | 2031 | 3,98% | 6.000 | 3.120 | 2.880 |
BNG | 2008 | 2033 | 4,49% | 15.000 | 8.550 | 7.950 |
BNG | 2010 | 2035 | 4,19% | 15.000 | 9.750 | 9.150 |
BNG | 2011 | 2036 | 4,65% | 13.000 | 8.970 | 8.450 |
BNG | 2012 | 2037 | 3,75% | 9.000 | 6.840 | 6.480 |
BNG | 2013 | 2038 | 3,06% | 2.000 | 1.600 | 1.520 |
Provincie Noord-Brabant | 2018 | 2033 | 1,13% | 1.211 | 1.211 | 1.137 |
Provincie Noord-Brabant | 2018 | 2033 | 1,18% | 908 | 908 | 853 |
Provincie Noord-Brabant | 2019 | 2034 | 1,28% | 606 | 0 | 606 |
Provincie Noord-Brabant | 2019 | 2034 | 1,33% | 303 | 0 | 303 |
Totaal | 84.028 | 49.430 | 46.968 |
De leningen kunnen niet tussentijds geheel of gedeeltelijk worden afgelost. De afkoopwaarde is dermate hoog dat dit niet terugverdiend wordt door herfinanciering.