Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
De gemeente is een veilige, gezonde en stimulerende omgeving voor zowel lichaam als geest zodat jeugdigen kunnen leren, spelen en verblijven middels doorgaande ontwikkelingslijnen. | 1. Mogelijkheden bieden aan (toekomstige) partijen voor onderwijs, kinderopvang en peuterwerk om duurzame en toekomstbestendige kindcentra-concepten te ontwikkelen die toegankelijk zijn voor alle kinderen en waarbij de verschillende leefwerelden van een kind in elkaar overvloeien. |
2. Verbeteren van de samenwerking met het onderwijs en voorschoolse partijen via een lokale educatieve agenda. | |
3. Zorgen voor een goede en multifunctionele huisvesting voor alle scholen in de gemeente. | |
4. Realiseren van kwantitatief en kwalitatief goed leerlingenvervoer. | |
5. Versterken van de zorgketen voor jeugdigen door het realiseren van een goede aansluiting tussen Passend Onderwijs en jeugdhulp. | |
Jeugdigen groeien op in een kansrijke omgeving waarin zij hun talenten en identiteit kunnen ontwikkelen. | 6. Het bieden van een kansrijke omgeving voor jeugdigen door o.a. het stimuleren van projecten voor en door jeugdigen. |
Jeugdigen voelen zich thuis in de wijk en dragen bij aan prettig wonen in een fijne wijk. | 7. Onze wijken worden voorzien van goede en veilige speelvoorzieningen voor kinderen en hangplekken voor jongeren. |
8. Voorkomen van overlast door jeugdigen. | |
9. Inzetten op daadkrachtig jongerenwerk dat haar krachten bundelt met overige spelers in de wijk. | |
Inwoners zijn beter in staat om mee te doen in een snel veranderende maatschappij. | 10. Samen met onderwijs en bedrijfsleven de positie van scholieren, werkenden en werkzoekenden verbeteren. |
11. Ondersteunen van initiatieven die een leven lang leren voor inwoners mogelijk maakt. | |
12. Terugdringen van laaggeletterdheid. |
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
Portefeuillehouder(s): Wethouder R.J.M. van OtterdijkRelevante beleidsnota's
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota'sNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Algemeen Jeugdbeleid | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Nota “Ik ben de toekomst” Integraal jeugdbeleid Geldrop-Mierlo | 2011-2015 | 7 december 2010 | N.v.t. |
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) | 2015-2020 | 30 mei 2016 | |
Nota Passend Onderwijs | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
Speelruimteplan | 2019-2023 | 43435 |
Wat gaan we ervoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we ervoor doen?De gemeente is een veilige, gezonde en stimulerende omgeving voor zowel lichaam als geest zodat jeugdigen kunnen leren, spelen en verblijven middels doorgaande ontwikkelingslijnen.
Doelstellingen
Jeugdigen groeien op in een kansrijke omgeving waarin zij hun talenten en identiteit kunnen ontwikkelen.
Doelstellingen
Jeugdigen voelen zich thuis in de wijk en dragen bij aan prettig wonen in een fijne wijk.
Doelstellingen
Inwoners zijn beter in staat om mee te doen in een snel veranderende maatschappij.
Doelstellingen
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en als positief als er meer baten zijn dan lasten. De bedragen zijn exclusief de ramingen voor baten en lasten van het nieuw beleid.
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 620 | 728 | 748 | 1.023 | 1.043 | 1.043 | |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 69 | 14 | 36 | 36 | 36 | 36 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 1.658 | 1.507 | 3.289 | 1.612 | 1.983 | 2.519 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 1.893 | 1.989 | 2.323 | 2.395 | 2.506 | 2.598 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 9.824 | 10.223 | 9.266 | 9.119 | 9.083 | 9.083 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 733 | 756 | 761 | 761 | 761 | 761 | |
7.1 Volksgezondheid | 1.189 | 1.326 | 1.455 | 1.472 | 1.485 | 1.499 | |
Totaal Lasten | 15.986 | 16.543 | 17.878 | 16.417 | 16.897 | 17.540 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 1.625 | 808 | 193 | 328 | 761 | 761 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 425 | 410 | 531 | 624 | 717 | 810 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 575 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 2.107 | 1.793 | 724 | 952 | 1.477 | 1.570 | |
Resultaat | -13.879 | -14.750 | -17.154 | -15.465 | -15.420 | -15.969 |
Vraag naar extra geld (nieuw beleid)
Terug naar navigatie - Vraag naar extra geld (nieuw beleid)Specificatie nieuw beleid programma 7 | Bedragen in hele €'s | ||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
1a | OAB/VVE (onderwijsachterstandenbeleid / voor- en vroegschoolse educatie) | 120.211 | 212.961 | 305.711 | 398.461 |
1b | Ontvangen bijdrage OAB / VVE vanuit het Rijk | -120.211 | -212.961 | -305.711 | -398.461 |
3a | Onderwijs Leerpakket (aanvraag schoolbestuur PlatOO) | 44.000 | 0 | 0 | 0 |
12a | Organisatiekosten bibliotheek taalhuis/taalpunt | 24.800 | 24.800 | 24.800 | 24.800 |
Totaal | 68.800 | 24.800 | 24.800 | 24.800 |
1a en b. OAB/VVE
Vanuit het Rijk worden extra middelen ontvangen voor Onderwijs-achterstandenbeleid (OAB) en Voor- en vroegschoolse Educatie (VVE). Deze middelen worden budgettair neutraal verwerkt doordat ze worden ingezet binnen de voorschoolse ontwikkelrichting. De extra middelen worden over meerdere jaren verspreid. Het totaal komt in 2022 uit op 723.000 euro. De verdeling van de extra middelen in de voorliggende jaren is nog niet helemaal zeker. Als dit bijstelling vereist, dan zal dit via de tussentijdse rapportage inzichtelijk worden gemaakt.
3a. Onderwijs Leerpakket
Schoolbestuur PlatOO heeft voor basisschool 't Schrijverke een aanvraag ingediend in het kader van een onderwijs leerpakket. Dit betreft meubilair.
12a. Organisatiekosten bibliotheek taalhuis/taalpunt
De bekostiging van de taalcursussen en de toeleiding daartoe worden betaald via de WEB-middelen (Wet Educatie Beroepsonderwijs) die door de gemeente Helmond voor onze regio beheerd worden. Wij stellen voor het taalhuis/taalpunt te faciliteren door budget beschikbaar te stellen voor de bijkomende organisatorische kosten voor huisvesting en personeelskosten van een coördinator die de afgelopen tijd door de Bibliotheek Dommeldal zijn gedragen. Dit budget wordt als gemeentelijke subsidie toegevoegd aan het budget van de bibliotheek. Hiervoor dient een structurele oplossing geboden te worden. Door de gemeenten Son en Breugel en Nuenen wordt hierin voor hun deel al voorzien.