Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. De voorlopige aangifte voor 2020 is ingediend en voor de definitieve aanslag 2018 is uitstel verleend tot het 2de kwartaal 2021.

Met de belastingdienst is de afstemming voor de uitgangspunten van de aangiften gemaakt en de VastStellingsOvereenkomst (VSO) voor de Grondexploitaties wordt in 2021 ondertekend.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn”.

Wijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de raad worden voorgelegd. Als dit niet meer mogelijk is, zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de raad valt. De toelichting van het BADO zegt hierover:
“Strikt genomen gaat het hier om onrechtmatige uitgaven omdat de overschrijding strijdig is met artikel 189, lid 4 van de Gemeentewet. Deze overschrijdingen (en onderschrijdingen) moeten goed herkenbaar in de jaarrekening worden opgenomen (Kadernota Rechtmatigheid BBV). Door het vaststellen van de jaarrekening waarin die uitgaven wel zijn opgenomen, autoriseert de raad alsnog de betreffende uitgaven.
Het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven. Het is in zijn algemeenheid niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijdingen betrekt bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven. Wel moet de accountant deze in het verslag van bevindingen, waarvan het college in de jaarrekening heeft gemeld dat ze nog moeten worden geautoriseerd, aan de orde stellen. De accountant moet daartoe in elk geval aangeven of het overzicht ex artikel 28 BBV volledig is of niet."

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven. Uit het overzicht baten en lasten op de voorgaande pagina’s, en hieronder gecomprimeerd weergegeven, blijkt dat er bij 6 programma's een overschrijding op de lasten is. De bedragen in onderstaande tabel moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-.

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting na wijziging 2020 Realisatie 2020 Restant budget 2020
Programma 1. Gebiedsgericht werken 4.831 4.704 128
Programma 2. Economie en vastgoed 831 1.022 -192
Programma 3. Veiligheid en handhaving 2.059 2.085 -26
Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking 3.496 3.553 -57
Programma 5. Werk en inkomen 20.423 23.978 -3.555
Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur 16.467 16.351 116
Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs 19.032 18.400 632
Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu 11.157 11.718 -561
Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer 3.903 4.010 -108
Programma 10. Bouwen en wonen 19.698 3.790 15.908
Programma 11. Financiën en belastingen 14.365 14.193 172
Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Programma 2. Economie en vastgoed (€ 192.000,-)

De overschrijding op de lasten hebben voornamelijk betrekking op de werkelijke reservemutaties ten opzichte van de begroting (€ 184.000,-). Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid, maar deze telt conform het controleprotocol niet meer voor het oordeel (begrotingsoverschrijding is passend binnen het bestaand beleid).

Programma 3. Veiligheid en handhaving (€ 26.000,-)

De overschrijding op de lasten hebben betrekking op hogere salariskosten dan begroot. Hier staan extra opbrengsten uit detachering tegenover (doorbelasting loonkosten aan gemeenten Nuenen en Son en Breugel). Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid, maar deze telt conform het controleprotocol niet meer voor het oordeel (kostenoverschrijdingen worden grotendeels gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten).

Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking (€ 57.000,-)

De overschrijding op de lasten hebben voornamelijk betrekking op de voorziening Wethouderpensioenen. De hoogte ervan wordt bepaald op basis van zogenaamde actuariële waardeberekeningen. Bij deze berekeningen is een rekenrente gehanteerd van 0,082%. Vorig jaar bedroeg deze 0,290%. De daling van de rekenrente leidt tot een toename van de berekende voorziening. Er is een bedrag van € 164.000,- toegevoegd om de voorziening op peil te brengen, terwijl er € 110.000,- als begrote voeding was geraamd. Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid, maar deze telt conform het controleprotocol niet meer voor het oordeel (begrotingsoverschrijding is passend binnen het bestaand beleid).

Programma 5. Werk en inkomen (€ 3.555.000,-)

De overschrijding op de lasten heeft betrekking op de TOZO/TORZO-regeling (€ 2.760.000). Hier staat voor eenzelfde bedrag aan baten tegenover. Dit komt omdat de ontvangen Rijksmiddelen (baten) rechtstreeks zijn afgedragen aan Senzer (lasten). De afrekening volgt in 2021. Het restant heeft voornamelijk betrekking op bijstandsverlening en bijzondere bijstand. Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid, maar deze telt conform het controleprotocol niet meer voor het oordeel (begrotingsoverschrijding is passend binnen het bestaand beleid).

Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu (€ 561.000,-)

De overschrijding op de lasten heeft voornamelijk betrekking op de regeling Reductie Energieverbruik (€ 222.000,-). De ontvangen subsidie is niet geheel besteed in 2020 en is via vooruit ontvangen subsidies overgeheveld naar 2021. Daarnaast zijn er afwijkingen ten opzichte van de begroting op de mutaties in de voorzieningen Afval en Riolering, beide onderdeel van gesloten exploitaties (€ 334.000,-). Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid, maar deze telt conform het controleprotocol niet meer voor het oordeel (begrotingsoverschrijding is passend binnen het bestaand beleid).

Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer (€ 108.000,-)

De overschrijding op de lasten heeft voornamelijk betrekking op de doorbelasting van kosten straatreiniging naar de taakvelden Afval en Riolering, beide onderdeel van gesloten exploitaties (€ 68.000,-). Daarnaast zijn er overschrijdingen op het taakveld Verkeer en vervoer (€ 33.000,-), maar deze vallen weg tegen de onderbestedingen van eenzelfde hoogte op andere grootboeknummers binnen hetzelfde taakveld. Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid, maar deze telt conform het controleprotocol niet meer voor het oordeel (begrotingsoverschrijding is passend binnen het bestaand beleid).

 

Begrotingsrechtmatigheid investeringen en projecten

In het overzicht van investeringen en projecten staan 6 kredieten met een lichte budgetoverschrijding. In alle gevallen zijn de overschrijdingen < 10% van het geraamde budget. Met de raad is bij de Meerjarenbegroting 2009-2012 de afspraak gemaakt dat bij overschrijdingen tot 10% volstaan kan worden met meldingen via de tussentijdse rapportages of jaarrekening. De 10%-regeling kwam voort uit de wens van de raad dat kredieten scherper/realistischer geraamd worden.

 

Het betreft:

- Kerkenvisie (-€ 1.248,-);

- Reconstructie groen (-€ 12.073,-);

- Verbeteren, herstel en energieopwekking waterrad (-€ 8.890,-);

- Renovatie gemeentehuis (-€ 12.057,-);

- Vervangen kunstgrasmat en afrastering hockeyveld sportpark Bronzenwei (-€ 14.489,-);

- Vervangen kunstgras tennispark sportpark Bronzenwei (- € 700,-).

 

 

Het onderstaande had betrekking op de uitgaven in de jaarrekening 2019. Omdat er in 2020 nog aanvullende uitgaven zijn gedaan, is dit ook van toepassing op deze jaarrekening:

Aanbesteding verbouwing gemeentehuis

Eind 2016 is gestart met de aanbesteding voor het verbouwen van het gemeentehuis. Het college heeft in december 2016 hiervoor ingestemd met de inkoopstrategie. In maart 2017 heeft de gemeenteraad een amendement aangenomen en gekozen voor de bouw van een multifunctionele vergaderruimte in het gemeentehuis. Op basis daarvan heeft het college in april 2017 ingestemd met een gewijzigde inkoopstrategie, waarin deze uitbreiding is verwerkt. De aanbesteding is daarop in november 2017 opnieuw opgestart. Wederom is gekozen , conform het inkoopbeleid van de gemeente voor een meervoudig onderhandse aanbesteding met dezelfde partijen.

Op 31 januari 2018 zijn de inschrijvingen ingediend. De inschrijfsom van de winnende inschrijving lag beduidend hoger dan de geraamde opdrachtwaarde in de inkoopstrategie, maar onder de Europese drempelwaarde, zoals die op het moment van de aanbesteding gold. Op 2 maart 2018 is een overeenkomst gesloten met een opdrachtwaarde van € 5.496.000,-. Naast de opdrachtwaarde heeft het bouwbedrijf extra bedragen gefactureerd. Ondanks dat totale kosten daarmee boven de Europese aanbestedingsgrens komen, is de aanbesteding rechtmatig. Dit omdat op grond van het inkoopbeleid van de gemeente, hoofdstuk 1 van de Aanbestedingswet 2012 en voorschrift 3.4 A van de Gids Proportionaliteit een weloverwogen keuze is gemaakt voor een meervoudig onderhandse aanbesteding.

 

Gasloos uitvoeren gemeentehuis

In juli 2018 heeft de gemeenteraad, op grond van het nieuwe coalitieakkoord, gesteund door het feit dat de rijksoverheid in juni 2018 heeft besloten om gasloos bouwen als norm te nemen, besloten dat het nieuwe gemeentehuis alsnog gasloos moet worden uitgevoerd. Voor de uitvoering is een krediet van € 840.000,- beschikbaar gesteld. Naar aanleiding hiervan is de gemeente in overleg gegaan met het bouwbedrijf waaraan de verbouwing is gegund en die ook al was opgestart. Op grond van de door hen uitgebrachte offerte heeft het college in oktober 2018 besloten om de opdracht tot het alsnog gasloos maken toe te wijzen aan hetzelfde bouwbedrijf. Deze wijziging is niet gepubliceerd, maar op grond van de Aanbestedingswet 2012 leidt dat niet tot een onrechtmatigheid.

De aanvullende opdracht van het gasloos maken, maakt onderdeel uit van de oorspronkelijke opdracht van de verbouwing van het gemeentehuis. De Aanbestedingswet 2012 biedt in artikel 2.163 en verder een aantal mogelijkheden om opdrachten te wijzigen zonder dat er sprake is van een wezenlijke wijziging waardoor een plicht tot heraanbesteden ontstaat. Uit dit artikel blijkt dat:
• daarvoor sprake moet zijn van aanvullende werken die noodzakelijk zijn geworden;
• die niet waren opgenomen in de oorspronkelijke aanbestedingsstukken;
• een verandering van opdrachtnemer om economische redenen niet mogelijk zijn omdat dat leidt tot een aanzienlijke kostenstijging voor de gemeente;
• de verhoging van de prijs niet meer bedraagt dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.

Achteraf is er onduidelijkheid ontstaan of met de opdracht tot het alsnog gasloos maken terecht beroep gedaan kon worden op artikel 2.163 van de Aanbestedingswet 2012. Dat had betekend dat, na de uitbreiding met het gasloos maken van het gemeentehuis, voor de totale verbouwing van het gemeentehuis een nieuwe Europese aanbesteding doorlopen had moeten worden.

Analyse overzicht van baten en lasten

Programma 1. Gebiedsgericht werken

Terug naar navigatie - Programma 1. Gebiedsgericht werken
1. Gebiedsgericht werken I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 4.182.000
Realisatie 2020 4.093.000
Saldo excl. mutaties reserves 89.000
Mutaties reserves (saldo) 38.000
Verklaring van het saldo 127.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten openbare orde en veiligheid
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten openbare orde en veiligheid 0
Lasten openbare orde en veiligheid
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 5 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 8.000
Totaal lasten openbare orde en veiligheid 8.000
Baten samenkracht en burgerparticipatie
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 9 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -37.000
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie -37.000
Lasten samenkracht en burgerparticipatie
Kinderopvang I 26.000
Vanwege corona heeft het toezicht op kinderopvang op een andere manier plaats moeten vinden, omdat locaties niet altijd bezocht konden worden. Soms heeft het toezicht daarom telefonisch of via video plaatsgevonden. Dit zijn goedkopere manieren, waardoor we minder gefactureerd hebben gekregen vanuit de GGD dan normaal.
Collectief vervoer I -44.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Preventief jeugdbeleid I 76.000
In 2020 zijn als gevolg van de uitbraak van Covid-19 een aantal projecten niet of in mindere mate tot uitvoer gekomen. Dit betreffen o.a. de ouderbijeenkomsten in het kader van Ouderwijzer (€ 12.000,-). Daarnaast zijn de plaatsing van een hangjongerencontainer (€ 7.000,-) en het plan om de jongerenraad te professionaliseren (€ 9.000,-) noodgedwongen uitgesteld. Aangezien de jongerenraad niet bijeen kon komen, heeft zij niet of nauwelijks beroep gedaan op het uitvoeringsbudget (€ 4.000,-) en werd de bekostiging van verdere facilitering van de jongerenraad (€ 7.000,-) overbodig. In 2020 is besloten om de organisatie van het event Jongerengemeenteraad (€ 5.000,-) in samenwerking met het Strabrecht College opnieuw uit te stellen. Verder is er in 2020 niet of nauwelijks gebruik gemaakt van financiële middelen die waren begroot voor o.a. de kosten voor zorgmail (€ 5.000,-), scholing signalering kindermishandeling (€ 5.000,-) en de stimuleringsregeling jongerenparticipatie (€ 10.000,-). Tot slot is de post onvoorzien niet aangesproken (€ 12.000,-).
Jeugdbeleid CMD I 48.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Wijkontwikkelingsplannen I 40.000
Dit was voor de uitvoering van het wijkontwikkelingsplan Skandia-Hulst gereserveerd. Dit plan is door de corona-situatie maanden later vastgesteld dan verwacht. De uitvoering zal nu in 2021 plaatsvinden.
Directe salariskosten taakveld Samenkracht en burgerparticipatie I 48.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 28 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -49.000
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie 145.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I 38.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Reserve Rijkscompensatie corona (€ 32.000,-); - Reserve Speeltuin De Viking (€ 6.000,-).
Kapitaallasten I -1.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van activa afgerekend naar grootboekrekening "APV en bijzondere wetten".
Doorbelaste kosten I&A I -26.000
Het betreft doorbelaste kosten I&A naar taakveld Openbare orde en veiligheid (-€ 26.000,-). Dit is slechts een verschuiving tussen programma's.
Totaal 127.000

Programma 2. Economie en vastgoed

Terug naar navigatie - Programma 2. Economie en vastgoed
2. Economie en vastgoed I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 305.000
Realisatie 2020 308.000
Saldo excl. mutaties reserves -3.000
Mutaties reserves (saldo) -185.000
Verklaring van het saldo -188.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten economische ontwikkeling
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -16.000
Totaal baten economische ontwikkeling -16.000
Lasten economische ontwikkeling
Directe salariskosten taakveld Economische ontwikkeling I -62.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 7.000
Totaal lasten economische ontwikkeling -55.000
Baten bedrijfsloket en -regelingen
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten bedrijfsloket en -regelingen 0
Lasten bedrijfsloket en -regelingen
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -4.000
Totaal lasten bedrijfsloket en -regelingen -4.000
Baten economische promotie
Toeristenbelasting I 61.000
Vanwege de coronacrisis was de verwachting dat de opbrengsten uit toeristenbelasting aanzienlijk lager zouden uitvallen dan begroot. Door de versoepelingen in de zomer en het najaar zijn er toch meer overnachtingen geweest dan verwacht. De opbrengsten zijn weliswaar € 84.000,- lager dan oorspronkelijk geraamd, maar van de compensatie die we hiervoor hebben ontvangen van het Rijk hielden we uiteindelijk € 61.000,- over. Het overschot is gestort in de reserve Rijkscompensatie corona.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -1.000
Totaal baten economische promotie 60.000
Lasten economische promotie
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 3 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 12.000
Totaal lasten economische promotie 12.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I -184.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Reserve Recreatie & Toerisme (-€ 32.000,-); - Reserve Centrummanagement (€ 11.000,-); - Reserve Rijkscompensatie corona (-€ 61.000,-). - Dekkingsreserves (-€ 102.000,-).
Afronding I -1.000
Totaal -188.000

Programma 3. Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Programma 3. Veiligheid en handhaving
3. Veiligheid en handhaving I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 1.980.000
Realisatie 2020 1.992.000
Saldo excl. mutaties reserves -12.000
Mutaties reserves (saldo) 0
Verklaring van het saldo -12.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten crisisbeheersing en brandweer
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 3 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 14.000
Totaal baten crisisbeheersing en brandweer 14.000
Lasten crisisbeheersing en brandweer
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 4 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -27.000
Totaal lasten crisisbeheersing en brandweer -27.000
Indirecte baten en lasten
Kapitaallasten I 1.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van activa afgerekend naar grootboekrekeningen "Brandweer" en "Rampenbestrijding".
Totaal -12.000

Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking

Terug naar navigatie - Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 3.016.000
Realisatie 2020 3.058.000
Saldo excl. mutaties reserves -42.000
Mutaties reserves (saldo) -8.000
Verklaring van het saldo -50.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten bestuur
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 1.000
Totaal baten bestuur 1.000
Lasten bestuur
Salariskosten college van burgemeesters en wethouders I 23.000
De onderbesteding moet in relatie worden gezien met de salaris gerelateerde kosten en overige personele kosten in programma 11.
Directe salariskosten taakveld Bestuur I 152.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot. (€ 33.000,- van dit verschil komt door een niet ingevulde vacature [doorbelast vanuit de afdeling Ruimte] en € 66.000,- van dit verschil komt door het niet uit hoeven te betalen van wachtgeld).
Totaal lasten bestuur 175.000
Baten burgerzaken
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 5 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -48.000
Totaal baten burgerzaken -48.000
Lasten burgerzaken
Burgerlijke stand I -28.000
Het verschil is ontstaan door hogere salariskosten.
Directe salariskosten taakveld Burgerzaken I 25.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 6 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 4.000
Totaal lasten burgerzaken 1.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I -9.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Reserve Rijkscompensatie corona (-€ 9.000,-).
Voorzieningen I -54.000
De hoogte van de voorziening Wethouderpensioenen wordt bepaald op basis van zogenaamde actuariële waardeberekeningen. Bij de berekeningen is een rekenrente gehanteerd van 0,082%. Vorig jaar bedroeg deze 0,290%. Deze daling van de rekenrente leidt tot een toename van de berekende voorziening. Er is een bedrag van € 164.000,- toegevoegd om de voorziening op peil te brengen, terwijl er € 110.000,- als begrote voeding was geraamd.
Doorbelaste kosten I&A I -117.000
Het betreft doorbelaste kosten I&A naar de taakvelden Bestuur (-€ 13.000,-) en Burgerzaken (-€ 104.000,-). Dit is slechts een verschuiving tussen programma's.
Afronding I 1.000
Totaal -50.000

Programma 5. Werk en inkomen

Terug naar navigatie - Programma 5. Werk en inkomen
5. Werk en inkomen I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 7.033.000
Realisatie 2020 7.161.000
Saldo excl. mutaties reserves -128.000
Mutaties reserves (saldo) -169.000
Verklaring van het saldo -297.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten inkomensregelingen
Bijstandsverlening I 610.000
Meer middelen ontvangen van het Rijk. Deze zijn één op één doorbetaald aan Senzer.
Bbz gevestigd rentedragend I -81.000
Verschil als gevolg van afrekening Senzer.
Bbz renteloos I -27.000
Verschil als gevolg van afrekening Senzer.
Levensonderhoud bbz/tozo/torzo I 2.760.000
Werkbedrijf Senzer heeft in verband met de coronacrisis de Tijdelijke Overbruggingsmaatregel voor zelfstandige ondernemers (TOZO) uitgevoerd. Gemeenten hebben hiervoor middelen ontvangen vanuit het Rijk. Gemeente Geldrop-Mierlo heeft deze middelen één op één doorgezet naar Senzer. In het jaar 2021 vindt de eindafrekening plaats van deze regeling. Indien uit de afrekening blijkt dat niet alle middelen zijn besteed, is de verwachting dat deze middelen teruggestort moeten worden aan het Rijk. Deze maatregel is dus budgettair neutraal uitgevoerd.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 3 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -16.000
Totaal baten inkomensregelingen 3.246.000
Lasten inkomensregelingen
Bijstandsverlening I -589.000
Verschil als gevolg van afrekening Senzer. Op de afzonderlijke producten kan een afwijking ontstaan door ontwikkelingen binnen een bepaalde regeling. De verschillen worden opgevangen door Senzer.
Uitvoeringskosten bijstandsverlening I -753.000
Dit betreffen de uitvoeringskosten van Senzer. Dit verschil moet verrekend worden met de post "uitvoeringskosten re-integratie". Het bedrag wat dan resteert bedraagt ongeveer € 128.000,-. Dit verschil is onder meer te verklaren door: - € 50.000,- is minder uitgegeven dan verwacht aan het Vertrouwensexperiment van Senzer. Deze middelen zijn terug terugbetaald aan de gemeente. - De lokale middelen voor re-integratie zijn niet volledig benut voor initiatieven. Dit was ook niet mogelijk door de gevolgen van de maatregelen corona.
Bijzondere bijstand I -125.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Bbz levensonderhoud (pre)starter I 48.000
Verschil als gevolg van afrekening Senzer.
Bedrijfskredieten bbz starters I 43.000
Verschil als gevolg van afrekening Senzer.
Bbz gevestigd rentedragend I 77.000
Verschil als gevolg van afrekening Senzer.
Gemeentelijke minimaregeling I 102.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Armoedebestrijding I 66.000
Op de post armoedebestrijding wordt de subsidie geboekt aan Stichting Jeugdsportfonds en Stichting Jeugdcultuurfonds. Halverwege 2020 waren er voldoende reserves bij deze stichtingen. Er is toen besloten nog geen subsidie over te maken. In het kader van corona zal er naar waarschijnlijkheid minder kinderen geholpen in het kader van sport en cultuur.
Levensonderhoud bbz/tozo/torzo I -2.760.000
Werkbedrijf Senzer heeft in verband met de coronacrisis de Tijdelijke Overbruggingsmaatregel voor zelfstandige ondernemers (TOZO) uitgevoerd. Gemeenten hebben hiervoor middelen ontvangen vanuit het Rijk. Gemeente Geldrop-Mierlo heeft deze middelen één op één doorgezet naar Senzer. In het jaar 2021 vindt de eindafrekening plaats van deze regeling. Indien uit de afrekening blijkt dat niet alle middelen zijn besteed, is de verwachting dat deze middelen teruggestort moeten worden aan het Rijk. Deze maatregel is dus budgettair neutraal uitgevoerd.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 5 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 20.000
Totaal lasten inkomensregelingen -3.871.000
Baten begeleide participatie
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten begeleide participatie 0
Lasten begeleide participatie
Sociale werkvoorziening I -238.000
Verschil als gevolg van afrekening Senzer.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -1.000
Totaal lasten begeleide participatie -239.000
Baten arbeidsparticipatie-instrumenten gericht op toeleiding naar werk
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten arbeidsparticipatie-instrumenten gericht op toeleiding naar werk 0
Lasten arbeidsparticipatie-instrumenten gericht op toeleiding naar werk
Re-integratie I -215.000
Verschil als gevolg van afrekening Senzer.
Uitvoeringskosten re-integratie I 969.000
Zie toelichting Uitvoeringskosten bijstandsverlening.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 4.000
Totaal lasten arbeidsparticipatie-instrumenten gericht op toeleiding naar werk 758.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I -169.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Reserve Rijkscompensatie corona (-€ 169.000,-).
Doorbelaste kosten I&A I -22.000
Het betreft doorbelaste kosten I&A naar het taakveld Inkomensregelingen (-€ 22.000,-). Dit is slechts een verschuiving tussen programma's.
Totaal -297.000

Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur

Terug naar navigatie - Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
6. Zorg, welzijn en cultuur I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 14.794.000
Realisatie 2020 14.412.000
Saldo excl. mutaties reserves 382.000
Mutaties reserves (saldo) -106.000
Verklaring van het saldo 276.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten sportbeleid en activering
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 20.000
Totaal baten sportbeleid en activering 20.000
Lasten sportbeleid en activering
Directe salariskosten taakveld Sportbeleid en activering I 78.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -18.000
Totaal lasten sportbeleid en activering 60.000
Baten sportaccommodaties
Overige sportaccommodaties I 38.000
SPUK sport 2019 een voordeel behaald. De inschatting was dat bij de eindafrekening SPUK compensatie naar rato uitbetaald zou worden conform toekenning. Bij de eindafrekening is voor de gerealiseerde kosten het volledige bedrag aan aangevraagde compensatie toegekend.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 19 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 3.000
Totaal baten sportaccommodaties 41.000
Lasten sportaccommodaties
Sporthal Kievit I -37.000
De kosten voor inhuur personeel zijn hoger dan begroot. Er is gekozen om naast een vaste beheerder met inhuur op flexibele basis te werken. Ondanks dat de sporthallen in 2020 voor een groot deel gesloten waren hebben de sporthalbeheerders veel uren gemaakt. Zij zijn inzetbaar geweest voor verschillende andere werkzaamheden waaronder assisteren van de buitendienst.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 20 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -56.000
Totaal lasten sportaccommodaties -93.000
Baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -2.000
Totaal baten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -2.000
Lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Culturele verenigingen I 275.000
In 2020 zijn de corona compensatiemiddelen van de rijksoverheid voor de instandhouding van de culturele infrastructuur en voor buurt- en dorpshuizen ten bedrage van € 231.745,- resp. € 31.688,- toegevoegd aan deze post. Deze gelden zijn niet besteed in 2020. Vandaar dat deze bedragen zijn gestort in de reserve Rijkscompensatie corona.
Volksfeesten en herdenkingen I 36.000
In 2020 hebben er geen evenementen plaatsgevonden.
Directe salariskosten taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie I 28.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 4 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -9.000
Totaal lasten cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 330.000
Baten musea
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten musea 0
Lasten musea
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -6.000
Totaal lasten musea -6.000
Baten cultureel erfgoed
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 5.000
Totaal baten cultureel erfgoed 5.000
Lasten cultureel erfgoed
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 7 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -4.000
Totaal lasten cultureel erfgoed -4.000
Baten media
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten media 0
Lasten media
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 14.000
Totaal lasten media 14.000
Baten wijkteams
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten wijkteams 0
Lasten wijkteams
Directe salariskosten taakveld Wijkteams I -79.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 3 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 20.000
Totaal lasten wijkteams -59.000
Baten maatwerk-voorzieningen (Wmo)
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten maatwerkvoorzieningen (Wmo) 0
Lasten maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Vervoersvoorzieningen I -102.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Directe salariskosten taakveld Maatwerkvoorzieningen (Wmo) I -47.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) -35.000
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (Wmo) -184.000
Baten maatwerkdienstverlening 18+
Eigen bijdrage Wmo I -277.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen met afwijking < € 25.000,-) -5.000
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ -282.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18+
Dagbesteding Wmo I 160.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Huishoudelijke verzorging Wmo I -335.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Eigen bijdrage Wmo I 133.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Zelfstandig leven Wmo I 78.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
PGB Wmo begeleiding groep I 574.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
PGB Wmo begeleiding individueel I -476.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Uitvoeringskosten maatwerk Wmo I 351.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 8 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 70.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ 555.000
Baten geëscaleerde zorg 18+
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 10.000
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ 10.000
Lasten geëscaleerde zorg 18+
Openbare Geestelijke Gezondheidszorg I 63.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -8.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ 55.000
Baten begraafplaatsen
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, elk met afwijkingen < € 25.000,-) 11.000
Totaal begraafplaatsen 11.000
Lasten begraafplaatsen
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -8.000
Totaal lasten begraafplaatsen -8.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I -106.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Reserve Rijkscompensatie corona (-€ 121.000,-); - Egalisatiereserve Sociaal Domein (-€ 115.000,-); - Reserve Fonds Investering Ruimtelijke Ontwikkelingen (€ 12.000,-); - Dekkingsreserves (€ 14.000,-); - Vrijval Egalisatiereserve Sociaal Domein (€ 104.000,-).
Voorzieningen I -67.000
Het betreft een storting in de verliesvoorziening Hofdael, deze is voor de waardevermindering van het onderpand van de geldlening aan Hofdael.
Kapitaallasten I 2.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van activa afgerekend naar grootboekrekening "Sportcomplex De Weijer".
Doorbelaste kosten I&A I -20.000
Het betreft doorbelaste kosten I&A naar de taakvelden Sportaccommodaties (-€ 4.000,-), Media (-€ 7.000,-) en Geëscaleerde zorg 18+ (-€ 9.000,-). Dit is slechts een verschuiving tussen programma's.
Afronding I 4.000
Totaal 276.000

Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
7. Jeugdbeleid en onderwijs I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 17.055.000
Realisatie 2020 16.119.000
Saldo excl. mutaties reserves 936.000
Mutaties reserves (saldo) -1.177.000
Verklaring van het saldo -241.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten openbaar basisonderwijs
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten openbaar basisonderwijs 0
Lasten openbaar basisonderwijs
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal lasten openbaar basisonderwijs 0
Baten onderwijshuisvesting
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 4.000
Totaal baten onderwijshuisvesting 4.000
Lasten onderwijshuisvesting
Onderhoud huisvesting basisonderwijs I -59.000
De jaarlijkse OZB voor de scholen wordt rechtstreeks bij de schoolbesturen in rekening gebracht. Deze OZB wordt uiteindelijk door de gemeente terug vergoed aan de twee schoolbesturen, terwijl dit hier niet is begroot (-€ 42.500,-). De raming staat op Onderhoud speciaal onderwijs. Bij de schoolgebouwen is de gemeente eigen risicodrager voor schades als gevolg van met name vandalisme (-€ 10.500). Verder is een aantal onderhoudscontracten voor de Brede School Coevering verantwoord (-€ 6.000) en deze worden gedeeltelijk doorbelast aan de twee gebruikers van deze school.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 4 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 10.000
Totaal lasten onderwijshuisvesting -49.000
Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
OAB/VVE I 51.000
In 2020 zijn er ten opzichte van de voorlopige toekenningsbeschikking 2020 meer OAB/VVE-middelen vanuit het Rijk aan de gemeente toegekend. Deze middelen zijn via de definitieve toekenningsbeschikking in februari 2021 aan de gemeente uitgekeerd. Aangezien het financieel jaar 2020 al was gesloten, kon dit bedrag niet meer worden besteed.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 3 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) -17.000
Totaal baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken 34.000
Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Leerlingenvervoer I -52.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Voorschoolse educatie I 46.000
Tijdens de 2e tussentijdse rapportage is het budget Voorschoolse educatie al met 2 ton naar beneden bijgesteld. Aangezien de AMvB 'uitbreiding van het 16 uur aanbod' pas per 1 augustus 2020 in ging in plaats van per 1 januari 2020 was er in 2020 sprake van een minder hoog subsidieverloop van de 'reguliere' subsidie voorschoolse educatie.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 7 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 14.000
Totaal lasten onderwijshuisvesting 8.000
Baten maatwerkdienstverlening 18-
Uitvoeringskosten jeugdzorg I 122.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18- 122.000
Lasten maatwerkdienstverlening 18-
Verblijf (incl. behandeling) I 373.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Verblijf jeugd I 306.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Jeugdhulp ambulant I -108.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Zelfstandig leven jeugd I -292.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Vervoer (18-) I -91.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Ambulante zorg jeugd I 27.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp) I -91.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
PGB jeugd I 44.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Uitvoeringskosten jeugdzorg I -102.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
LRO landelijk ingekochte zorg I -903.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Directe salariskosten taakveld Maatwerkdienstverlening 18- I -65.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) -26.000
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- -928.000
Baten geëscaleerde zorg 18-
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten geëscaleerde zorg 18- 0
Lasten geëscaleerde zorg 18-
Gedwongen kader I 27.000
Dit budget wordt meegenomen in de verantwoording van de middelen binnen de Taskforce Sociaal Domein.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 3 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 40.000
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18- 67.000
Baten volksgezondheid
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten volksgezondheid 0
Lasten volksgezondheid
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 33.000
Totaal lasten volksgezondheid 33.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I -1.177.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Algemene reserve grondexploitaties (-€ 1.662.000,-): dit "nadeel" valt weg tegen een voordeel ter hoogte van hetzelfde bedrag bij Kapitaallasten (zie hieronder); - Algemene reserve grondexploitaties (€ 350.000,-): dit "voordeel valt weg tegen een nadeel ter hoogte van hetzelfde bedrag in programma 11; - Reserve IHP (-€ 186.000,-); - Reserve Rijkscompensatie corona (€ 65.000,-); - Vrijval Egalisatiereserve Sociaal Domein (€ 256.000,-).
Kapitaallasten I 1.662.000
Dit betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van activa afgerekend naar grootboekrekening "Huisvesting voortgezet onderwijs". Het gaat om de begrote afwaardering van de boekwaarde van het Strabrecht College. Deze afwaardering heeft niet plaatsgevonden in 2020 (het gebouw is nog niet gesloopt).
Doorbelaste kosten I&A I -20.000
Het betreft doorbelaste kosten I&A naar taakvelden Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (-€ 5.000,-), Maatwerkdienstverlening 18- (-€ 6.000,-) en Geëscaleerde zorg 18- (-€ 9.000,-). Dit is slechts een verschuiving tussen programma's.
Afronding I 3.000
Totaal -241.000

Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu

Terug naar navigatie - Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
8. Duurzaamheid, natuur en milieu I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 1.179.000
Realisatie 2020 1.406.000
Saldo excl. mutaties reserves -227.000
Mutaties reserves (saldo) 103.000
Verklaring van het saldo -124.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 3 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 35.000
Totaal baten openbaar groen en (openlucht) recreatie 35.000
Lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie
Onderhoud openbaar groen I -49.000
Doordat een vacature niet direct ingevuld kon worden zijn een aantal werkzaamheden door leveranciers opgepakt. Ook zijn er extra kosten gemaakt voor het vergroten van de biodiversiteit.
Watergangen I -28.000
Vanwege de wateroverlast in de zomer zijn er extra werkzaamheden uitgevoerd, zoals maairondes en het uitdiepen van sloten en duikers.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 8 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 15.000
Totaal lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie -62.000
Baten riolering
Opbrengst riolering I -93.000
De opbrengst van de rioolheffing hangt samen met het waterverbruik. Omdat het waterverbruik bij bedrijven lager is dan begroot, is de opbrengst van de rioolheffing lager dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 26.000
Totaal baten riolering -67.000
Lasten riolering
Uitvoering planmatig vrijverval riolering I 102.000
In het najaar van 2020 heeft de afhandeling van de regenwateroverlast alle aandacht opgeëist ten koste van het planmatig onderhoud. Dit wordt in 2021 ingehaald. Het uitstel leidt niet tot achterstallig onderhoud.
Waterportaal I 109.000
Binnen het Waterportaal is afgesproken om in 2020 een pas op de plaats te maken en de geplande werkzaamheden pas in 2021 te doen plaatsvinden.
Directe salariskosten taakveld Riolering I 88.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 8 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) -44.000
Totaal lasten openbaar groen en (openlucht) recreatie 255.000
Baten afval
Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankpakken (PMD) I 263.000
Betreft een verschuiving tussen de baten en de lasten, het werkelijke verschil is € 31.000,-. Er is meer PMD ingezameld, dus er is een hogere inzamelvergoeding ontvangen vanuit het Afvalfonds.
Milieustraat I 51.000
Meer aangeleverde tonnages aangeleverd op de milieustraat, hierdoor hogere opbrengsten.
Baten afvalstoffenheffing I 178.000
De hogere opbrengsten komen uit de variabele afvalstoffenheffing (de diftar ledigingen). In 2020 zijn er meer ledigingen geweest dan begroot, waardoor de opbrengst hoger is dan begroot. Mogelijk speelt corona hier een rol, de verwachting is dat thuiswerken en opruimen hebben gezorgd voor de toegenomen ledigingen.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 5 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 5.000
Totaal baten afval 497.000
Lasten afval
Restafval I -43.000
Er is een groter aanbod restafval aangeboden, hierdoor zijn er voornamelijk extra verwerkingskosten gemaakt.
Plastic verpakking, metalen verpakkingen (blik) en drankpakken (PMD) I -232.000
Betreft een verschuiving tussen de baten en de lasten, het werkelijke verschil is € 0,-.
Milieustraat I -51.000
Het aantal bezoekers uit de gemeente Heeze-Leende is lager dan begroot, hierdoor is er een lagere vergoeding ontvangen voor het gebruik van de milieustraat. Daarnaast zijn er meer tonnages aangeleverd op de milieustraat en zijn de verwerkingskosten hoger. Vanwege het goede scheidingsrendement op de milieustraat, onder andere vanwege een groter gebruik van de demontagehal en een verbeterd toezicht op het aanleveren van het grof huishoudelijk afval, is deze overschrijding beperkt gebleven.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 6 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 1.000
Totaal lasten afval -325.000
Baten milieubeheer
Sanering verkeerslawaai I 94.000
Het betreft (vooruit) ontvangen subsidies voor sanering verkeerslawaai Geldrop Zuid-West (Bogardeind en Eindhovenseweg). Deze vallen in 2020 (en in 2021) weg tegen de lasten op Sanering verkeerslawaai bij lasten milieubeheer.
Regeling Reductie Energiegebruik I -222.000
De ontvangen subsidie Regeling Reductie Energiegebruik (€ 484.899,-) is niet geheel besteed in 2020 en overgeheveld naar 2021 via vooruitontvangen subsidies. Dit verschil valt weg tegen de lasten op Regeling Reductie Energiegebruik bij lasten milieubeheer.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 3.000
Totaal baten milieubeheer -125.000
Lasten milieubeheer
Sanering verkeerslawaai I -89.000
Het betreft betaalde kosten voor gevelmaatregelen en sanering verkeerslawaai. Dit valt weg tegen de baten op Sanering verkeerslawaai bij baten milieubeheer.
Regeling Reductie Energiegebruik I 222.000
Niet alle uitgaven ten laste van de subsidie Regeling Reductie Energiegebruik zijn in 2020 gemaakt. Dit verschil valt weg tegen de baten op Regeling Reductie Energiegebruik bij baten milieubeheer.
Directe salariskosten taakveld Milieubeheer I -29.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 4 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 20.000
Totaal lasten milieubeheer 124.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I 104.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Reserve Rijkscompensatie corona (€ 99.000,-); - Reserve Hondenbeleid (-€ 2.000,-); - Dekkingsreserves (€ 7.000,-).
Voorzieningen I -334.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Voorziening Afval (-€ 239.000,-); - Voorziening Riolering (-€ 91.000,-); - Voorziening Gemeentelijk groenfonds (-€ 4.000,-).
Kapitaallasten I -157.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van activa afgerekend naar de taakvelden Riolering (-€ 150.000,-) en Afval (-€ 7.000,-).
Doorbelaste kosten I&A I -46.000
Het betreft doorbelaste kosten I&A naar de taakvelden Openbaar groen en openluchtrecreatie (-€ 8.000,-), Riolering (-€ 18.000,-), Afval (-€ 11.000,-) en Milieubeheer (-€ 9.000,-). Dit is slechts een verschuiving tussen programma's.
Verrekening zonnepanelenproject 2020 I -19.000
Het nadeel van € 19.000,- valt weg tegenover het voordeel van € 19.000,- in programma 11.
Afronding I -4.000
Totaal -124.000

Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer

Terug naar navigatie - Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
9. Bereikbaarheid en verkeer I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 3.451.000
Realisatie 2020 3.368.000
Saldo excl. mutaties reserves 83.000
Mutaties reserves (saldo) 10.000
Verklaring van het saldo 93.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten parkeerbelasting
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) -21.000
Totaal baten parkeerbelasting -21.000
Lasten parkeerbelasting
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 3.000
Totaal lasten parkeerbelasting 3.000
Baten verkeer en vervoer
Realisatie wegen i 31.000
De inkomsten van leges en herstelvergoedingen zijn afhankelijk van werkzaamheden van derden (nutsbedrijven) en fluctueert jaarlijks.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 4 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 27.000
Totaal baten verkeer en vervoer 58.000
Lasten verkeer en vervoer
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 16 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 7.000
Totaal lasten verkeer en vervoer 7.000
Baten parkeren
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten parkeren 0
Lasten parkeren
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 4 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 10.000
Totaal lasten parkeren 10.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I 9.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Reserve Rijkscompensatie corona (-€ 60.000,-); - Dekkingsreserves (€ 69.000,-).
Kapitaallasten I 38.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van activa afgerekend naar taakveld Verkeer en vervoer (€ 38.000,-).
Doorbelaste kosten I&A I -15.000
Het betreft doorbelaste kosten I&A naar taakveld Verkeer en vervoer (-€ 15.000,-). Dit is slechts een verschuiving tussen programma's.
Afronding I 4.000
Totaal 93.000

Programma 10. Bouwen en wonen

Terug naar navigatie - Programma 10. Bouwen en wonen
10. Bouwen en wonen I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 593.000
Realisatie 2020 99.000
Saldo excl. mutaties reserves 494.000
Mutaties reserves (saldo) -174.000
Verklaring van het saldo 320.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Baten en lasten beheer overige gebouwen en gronden
Verhuur diverse percelen I -62.000
Normaliter worden de waterschapslasten verantwoord op de betreffende percelen c.q. posten. Dit jaar zijn alle waterschapslasten op deze post geboekt en heeft de uiteindelijke verdeling niet plaatsgevonden. Hier waren deze kosten niet begroot, maar op de uiteindelijke posten is daardoor wel een overschot.
Kapitaallasten NIEGG I 75.000
Deze post is bedoeld voor het afboeken van tekorten op nieuwe initiatieven c.q. anterieure overeenkomsten. Dit jaar hebben er geen afboekingen plaatsgevonden.
Overige verschillen < € 25.000,- -3.000
Totaal baten en lasten beheer overige gebouwen en gronden 10.000
Baten fysieke bedrijfsinfrastructuur
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten fysieke bedrijfsinfrastructuur 0
Lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -5.000
Totaal lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur -5.000
Baten en lasten ruimtelijke ordening
Storting bovenwijkse voorzieningen anterieure overeenkomsten I 68.000
Vanuit de anterieure overeenkomsten is van derden een afdracht van € 68.000 ontvangen.
Directe salariskosten taakveld Ruimtelijke ordening I 34.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 11 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 33.000
Totaal baten en lasten ruimtelijke ordening 135.000
Baten en lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
Grondexploitaties I 594.000
Het resultaat van € 594.000,- moet in relatie worden gezien met de reservemutaties in programma 10 van -€ 173.000,-. Per saldo resteert er een bedrag van € 421.000,- (= resultaat grondbedrijf). In 2020 zijn een drietal grondexploitaties afgesloten, t.w. Ellenaar, Willem Barentzweg en Kievitstraat. Bij afsluiting kunnen de tussentijdse afdrachten aan de fondsen uiteindelijk in de grondexploitatie worden verantwoord. Deze waren eerder uit de reserve Tussentijdse winstnemingen voorgefinancierd en deze bedragen zijn nu weer in deze reserve teruggestort. Het afsluiten van deze drie exploitaties levert een positief resultaat op van € 155.000,-. Bovendien is bij de exploitatie Ellenaar nog een kavel verkocht in 2020, zodat er nog afdrachten naar de fondsen plaatsvindt (samen € 23.000,-). Deze zijn al in de exploitatie verantwoord. Sinds 2017 is het verplicht om, conform de voorschriften van de BBV , tussentijdse winstnemingen te doen. De positieve winstnemingen 2020 voor twee grondexploitaties bedragen € 308.000,-. Bij een tweetal andere grondexploitaties heeft een restitutie van eerdere winstnemingen plaats gevonden, samen voor een bedrag van € 65.000,-. Per saldo betekent dit een voordeel van € 243.000,- op de tussentijdse winstnemingen.
Overige verschillen < € 25.000,- (gerelateerd aan de algemene dienst) I 24.000
Totaal baten en lasten grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) 618.000
Baten wonen en bouwen
Omgevingsvergunningen I -30.000
Het verschil tussen begrote en gerealiseerde opbrengsten ontstaat doordat het aantal aanvragen voor omgevingsvergunningsverzoeken voor ruimtelijke initiatieven vooraf niet exact ingeschat kan worden. Maatschappelijke en economische ontwikkelingen zijn van invloed op het aantal ingediende aanvragen. Ondanks corona blijkt er nog geen noemenswaardig verschil te zijn.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 4 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) -2.000
Totaal baten wonen en bouwen -32.000
Lasten wonen en bouwen
Directe salariskosten taakveld Wonen en bouwen I -50.000
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal lasten wonen en bouwen -50.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I -173.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Algemene reserve grondexploitaties: onttrekking vanwege extra dotatie verliesvoorziening grondbedrijf (€ 56.000,-) en vrijval kosten Brugstraat (-€ 5.000,-) uit de voorziening afgesloten complexen grondbedrijf. - Reserve Tussentijdse winstnemingen grondbedrijf: storting vanwege voorfinanciering afdracht fondsen Willem Barentzweg (-€ 124.000,-) en Ellenaar (-€ 12.000,-); - Reserve Bovenwijkse voorzieningen nieuw: storting bijdrage uit anterieure overeenkomst (-€ 68.000,-); - Reserve Leefbaarheidsfonds: storting bijdrage uit anterieure overeenkomst (-€ 17.000,-); - Reserve Fonds Investering Ruimtelijke Ontwikkeling: storting bijdrage anterieure overeenkomst (-€ 10.000,-); - Reserve Fonds Verevening bedrijfsomgevingen: onttrekking vanwege compensatie plankosten (€ 14.000,-); - Reserve Fonds Herstructurering woongebieden: storting bijdrage uit anterieure overeenkomst (-€ 7.000,-).
Voorzieningen I -114.000
Het betreft een storting in de voorziening Dekking verliessaldi grondbedrijf ten laste van de algemene reserve grondexploitaties (-€ 56.000,-) en stortingen in de voorziening afgesloten complexen grondbedrijf vanwege afsluiten grondexploitaties Willem Barentzweg (-€ 35.000,-) en Ellenaar (- € 28.000,-) en de vrijval van de kosten Brugstraat (€ 5.000,-).
Kapitaallasten I -2.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van activa afgerekend naar de grootboekrekening "Woonwagens" (-€ 2.000,-).
Doorbelaste kosten I&A I -63.000
Het betreft doorbelaste kosten I&A naar de taakvelden Gebouwen en gronden (-€ 14.000,-) en Wonen en bouwen (-€ 49.000,-). Dit is slechts een verschuiving tussen programma's.
Afronding I -4.000
Totaal 320.000

Programma 11. Financiën en belastingen

Terug naar navigatie - Programma 11. Financiën en belastingen
11. Financiën en belastingen I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2020 -51.463.000
Realisatie 2020 -52.058.000
Saldo excl. mutaties reserves 595.000
Mutaties reserves (saldo) -501.000
Verklaring van het saldo 94.000
Omschrijving
Directe baten en lasten per kostenplaats
Salaris gerelateerde kosten en overige personele kosten Geldrop-Mierlo
Voor een uitgebreide analyse van de salaris gerelateerde kosten en de overige personele kosten verwijzen wij naar het overzicht onder deze verschillenanalyse. Het resultaat bedraagt € 148.000,- waarvan € 23.000,- betrekking heeft op bestuur (zie programma 4). Daarnaast is dit resultaat inclusief de onttrekking van € 44.000,- aan de reserve P&O in verband met de mobiliteitsnota. Dit bedrag is verwerkt als onderdeel van de reserves in programma 11). I 81.000
Totaal baten overhead 81.000
Overige overhead
Huisvesting bestuursapparaat gemeentehuis Hofstraat I -35.000
In 2020 is een nieuw schoonmaakcontract afgesloten met Ergon. De totale schoonmaakkosten in het verbouwde en uitgebreide gemeentehuis zijn, onder meer door een groter aantal m2's te poetsen oppervlakte en meer beglazing, met € 17.000,- toegenomen. Het budget voor 2020 was daartoe ontoereikend. Daarnaast viel de eindafrekening van de energienota voor het gebruik van de tijdelijke locatie aan de Dwarsstraat hoger uit dan geraamd.
Dienstverlening Facilitaire Zaken I -26.000
In 2019 is de VNG - mede namens 107 deelnemers - een raamovereenkomst aangegaan met Atos voor de implementatie van GT Connect. In april 2020 zou de gemeente Geldrop-Mierlo overgaan op dit systeem (nieuwe telefoonomgeving en aanvullende communicatiefaciliteiten) ter verdere optimalisering van de dienstverlening. Omdat dit proces via Dienst Dommelvallei verloopt is in de 2e tussentijdse rapportage 2020 - vanuit dit budget - een bedrag van € 63.000,- overgeheveld naar de Dienst. Vooruitlopend op de implementatie zijn door onze organisatie verschillende investeringen gedaan. Helaas was Atos niet in staat om de dienstverlening te organiseren en te leveren overeenkomstig de voorwaarden en eisen van de raamovereenkomst. De VNG heeft daarom in november 2020 besloten de samenwerking met Atos te beëindigen. Het nieuwe systeem zou in april 2020 geïmplementeerd worden. Door de vertraging waren we genoodzaakt om de bestaande telefoon- en communicatiesystemen langer "in de lucht" te houden. Dit heeft extra (onvoorziene) kosten met zich meegebracht.
Inkoop en aanbesteding I -138.000
De kosten van BIZOB vallen hoger uit dan begroot. Dit komt omdat de kosten die betrekking hebben op het sociaal domein niet zijn doorbelast (-€ 84.000,-), naast een aantal andere onderdelen die niet verder zijn toegerekend (-€ 44.000,-). Bovendien zijn de algemene kosten van BIZOB hoger uitgevallen dan waar in de raming rekening mee is gehouden (-€ 10.000).
Dienst Dommelvallei I 98.000
De jaarrekening 2020 van Dienst Dommelvallei sluit, vóór verwerking van de terugbetalingsverplichting aan de deelnemende gemeenten, met een positief resultaat van € 266.000,-. Het aandeel van de gemeente Geldrop-Mierlo bedraagt € 98.000,-.
Directe salariskosten afdelingen
Het betreft een verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten die zijn toegerekend aan dit taakveld. De verschillen tussen alle taakvelden samen zorgen voor een nadelig effect op het resultaat van € 234.000,-. Dit komt doordat er minder uren zijn toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot. I -234.000
Overige verschillen < € 25.000,- -35.000
Totaal overige overhead -370.000
Baten treasury
Financiering I 49.000
Meer rente baten op uitgezette geldleningen dan geraamd, zoals hypotheken.
Geldleningen > 1 jaar I -43.000
De bespaarde rente is lager dan geraamd door een lagere rente dan de begroting.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -22.000
Totaal baten treasury -16.000
Lasten treasury
Financiering I 55.000
Minder rentelasten dan geraamd voornamelijk de bespaarde rente. Dit door een lagere rente dan begroot.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 3.000
Totaal lasten treasury 58.000
Baten OZB woningen
Lasten heffing en invordering belastingen I 50.000
Dit betreft baten uit invordering van voorgaande jaren die in 2020 zijn verantwoord.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 22.000
Totaal baten OZB woningen 72.000
Lasten OZB woningen
Lasten heffing en invordering belastingen I -69.000
Meer lasten dan geraamd voor de storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -18.000
Totaal lasten OZB woningen -87.000
Baten OZB niet-woningen
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 1.000
Totaal baten OZB niet-woningen 1.000
Lasten OZB niet-woningen
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) 9.000
Totaal lasten OZB niet-woningen 9.000
Baten belastingen overig
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 2 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) -15.000
Totaal baten belastingen overig -15.000
Lasten belastingen overig
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 3 grootboekrekeningen, ieder met afwijkingen < € 25.000,-) 1.000
Totaal lasten belastingen overig 1.000
Baten algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Algemene uitkering I 271.000
De algemene uitkering bedroeg op basis van de Septembercirculaire € 56.483.000,-. Vlak voor Kerst heeft het Rijk de Decembercirculaire gepubliceerd. Hierdoor viel de algemene uitkering € 181.000,- hoger uit ten opzichte van de Septembercirculaire. De eerste toevoeging was een aanvulling op het coronasteunpakket (€ 154.000,-). Hiervan is € 90.000,- gestort in de Egalisatiereserve Sociaal Domein en € 64.000,- in de reserve Rijkscompensatie corona. De tweede toevoeging was een aanpassing van de suppletie-uitkering Sociaal Domein (€ 25.000,-). Dit is geheel gestort in de Egalisatiereserve Sociaal Domein. De derde toevoeging waren taakmutaties en hoeveelheidsverschillen (€ 2.000,-). Deze komen ten gunste van het resultaat. Naast de effecten van de Decembercirculaire zijn er nog gelden ontvangen over voorgaande jaren: € 46.000,- (boekjaar 2018) en € 44.000,- (boekjaar 2019).
Totaal baten fysieke bedrijfsinfrastructuur 271.000
Lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal lasten fysieke bedrijfsinfrastructuur 0
Baten overige baten en lasten
Onvoorzien en stelposten I 12.000
Het betreft een gedeeltelijke vrijval van de voorziening dubieuze debiteuren ten gunste van het resultaat.
Totaal baten overige baten en lasten 12.000
Lasten overige baten en lasten
Onvoorzien en stelposten I 325.000
De eenmalige stelpost ter dekking van de cao-gevolgen in 2020 bedraagt € 310.000,- en valt vrij. Daarnaast resteert er € 9.000,- in de post onvoorzien. Tenslotte is de in de 3e tussentijdse rapportage geoormerkte € 6.000,- voor de waterschapsverkiezingen niet geclaimd en valt daarom vrij ten gunste van het resultaat.
Overige verschillen < € 25.000,- (betreft 1 grootboekrekening met afwijking < € 25.000,-) -9.000
Totaal lasten overige baten en lasten 316.000
Baten vennootschapsbelasting ((vpb)
Overige verschillen < € 25.000,- 0
Totaal baten vennootschapsbelasting (vpb) 0
Lasten vennootschapsbelasting (vpb)
Vennootschapsbelasting I 68.000
De voorlopige aanslag is ontvangen en geboekt (realisatie = € 32.000,- ten opzichte van de begroting = € 100.000,-).
Totaal lasten vennootschapsbelasting (vpb) 68.000
Indirecte baten en lasten
Reserves I -501.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting van: - Algemene reserve grondexploitaties (-€ 350.000,-): dit "nadeel" valt weg tegen een voordeel ter hoogte van hetzelfde bedrag in programma 7; - Algemene reserve grondexploitaties (-€ 68.000,-): minder onttrokken dan begroot aan Vennootschapsbelasting; - Reserve Rijkscompensatie corona (-€ 61.000,-); - Reserve Personeel & Organisatie (-€ 17.000,-); - Dekkingsreserves (-€ 5.000,-).
Kapitaallasten I -1.000
Het betreft afwijkingen ten opzichte van de begroting op het taakveld Treasury.
Doorbelaste kosten I&A I -30.000
Het betreft doorbelaste kosten I&A naar taakveld OZB woningen (-€ 22.000,-) en taakveld OZB niet-woningen (-€ 8.000,-). Dit is slechts een verschuiving tussen programma's.
Totale kosten I&A doorbelast naar de aangegeven taakvelden (€ 359.000,-). I 359.000
Verrekening zonnepanelenproject 2020 I 19.000
Het voordeel van € 19.000,- valt weg tegenover het nadeel van € 19.000,- in programma 8.
Doorbelaste overheadkosten
Het betreft de afwijking tussen de werkelijk doorbelaste overhead aan projecten en grondexploitaties ten opzichte van de begroting. I -185.000
Afronding I -3.000
R E S U L T A A T 2 0 2 0 35.000
Uit de jaarstukken blijkt een resultaat in 2020 van -€ 35.226,-, waarvan -€ 456.170,- betrekking heeft op de algemene dienst (reguliere exploitatie) en € 420.944,- op de grondexploitaties.
Totaal 94.000

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

In de Meerjarenprogrammabegroting (MPB) 2020-2023 is met een afzonderlijke bijlage inzicht gegeven in de budgetten en de taakstelling voor de Taskforce Sociaal Domein. Via deze bijlage wordt de raad geïnformeerd over de financiële stand van zaken van de budgetten en taakstelling van het sociaal domein. De informatie uit die bijlage is in deze jaarrekening opgenomen bij het onderdeel “Analyse overzicht van baten en lasten”.

 

Geraamde budgetten 2020 en egalisatiereserve Sociaal Domein

Budgetten Sociaal Domein 2020
Meerjarenprogrammabegroting 2020-2023 21.789.685
Realisatie 2020
Extrapolatie op basis van realisatie tm december 2020 21.560.636
Mutaties na kwartaalrapportage Q4 2020 680.482
Werkelijke meerkosten 2020 49.522
Realisatie 2020 22.290.640
Resultaat t.o.v. begroting -500.955
Vorming egalisatiereserve Sociaal Domein
1ste Tussentijdse rapportage:
- Indexering PlusTeam en Heppie Thuis 42.091
Meicirculaire en junibrief:
- Voogdij/18+ 30.295
- Inhaalzorg en meerkosten Jeugdzorg 73.752
- Inhaalzorg en meerkosten Wmo 2015 28.412
Septembercirculaire:
- Eigen bijdrage Wmo 53.619
- Aanpak dak- en thuisloosheid 17.628
Decembercirculaire:
- Afrekening inhaalzorg en meerkosten jeugd en Wmo 2015 48.660
- Gemeentelijk schuldenbeleid (compensatie corona) 25.304
- Bijzondere bijstand (compensatie corona) 8.713
- Suppletie-uitkering integratie sociaal domein 25.047
- Compensatie quarantainekosten 7.415
Storting in egalisatiereserve Sociaal Domein 360.936
Mutatie egalisatiereserve Sociaal Domein 2020 -360.936
Saldo egalisatiereserve Sociaal Domein 0
Resulaat Taskforce Sociaal Domein 2020 -140.019
Terug naar navigatie - Toelichting

Bovenstaand overzicht is gepresenteerd in de 3e tussentijdse rapportage 2020. De raad heeft via een amendement besloten de extra middelen niet aan de budgetten toe te voegen maar te storten in de egalisatiereserve Sociaal Domein. Daarmee zijn de budgetten teruggebracht naar de oorspronkelijke raming voor 2020 van € 21.789.685,-.

Op basis van de primaire begroting 2020 zien we in eerste instantie een resultaat van - € 501.000,- binnen de budgetten van het Sociaal Domein. Gedurende 2020 zijn er via de meicirculaire, junibrief, september- en decembercirculaire middelen vanuit het Rijk beschikbaar gesteld die direct betrekking hebben op het Sociaal Domein. Tegenover deze middelen stonden ook extra uitgaven of minder inkomsten, bijvoorbeeld de compensatie voor meerkosten die zorgaanbieders gemaakt hebben in het kader van Corona en het besluit van het Rijk om over de maanden april en mei geen eigen bijdrage voor de Wmo te mogen innen. In december 2020 heeft de gemeenteraad een amendement aangenomen waarmee besloten is dat de extra beschikbaar gestelde middelen toegevoegd worden aan een te vormen egalisatiereserve Sociaal Domein.

Het saldo ten opzichte van de primaire begroting wordt met deze egalisatiereserve verrekend. In 2020 betekent dit een storting en onttrekking uit de reserve van € 360.936,-. Hierdoor wordt de volledige reserve aangewend en resteert er geen bedrag meer in de egalisatiereserve Sociaal Domein.

 

Taakstelling Sociaal Domein
Voor 2020 was de opdracht van de Taskforce Sociaal Domein om de volgende taakstelling te realiseren.

Terug naar navigatie - tabel taakstelling sociaal domein
Taakstelling Taskforce Sociaal Domein 2020
Transformeren regelgeving Sociaal Domein 50.000
Medische verwijzingen 250.000
Verbetering toegang 300.000
Inkoopstrategie/Contractmanagement 200.000
Afronding 10.000
Totaal 810.000
Terug naar navigatie - toelichting tabel taakstelling sociaal domein

Met een tekort van per saldo € 140.018,- is de constatering dat de taakstelling van € 810.000,- in 2020 helaas niet gehaald is. De uitdaging is nu om de taakstelling voor de komende jaren wel te realiseren. Met als uiteindelijke doel om te komen tot een realisatie binnen het geraamde bedrag van € 19.360.094,- in 2023.

 

Taskforce Sociaal Domein
Binnen de projecten van de Taskforce zijn er diverse prestatie-indicatoren geformuleerd om de ontwikkelingen per project te kunnen monitoren. Tevens zijn er 2 financiële prestatie-indicatoren geformuleerd waarmee gemonitord wordt of de taakstelling voor het betreffende jaar gerealiseerd gaat worden. Zowel van de prestatie-indicatoren van de projecten als de financiële prestatie-indicatoren wordt in de kwartaalrapportages een stand van zaken gepresenteerd. Twee keer paar jaar wordt middels een presentatie aan de gemeenteraad meegenomen in de koers en de voortgang van de Taskforce Sociaal Domein.

Analyse salarisgerelateerde kosten en overige personele kosten

Terug naar navigatie - Analyse salarisgerelateerde kosten en overige personele kosten
Analyse salarisgerelateerde kosten en overige personele kosten
Omschrijving Bedrag
Salarisgerelateerde kosten
Stelpost personele lasten 35.000 Knelpuntenpot niet volledig besteed.
Mobiliteitsdienstverband 44.000 Dekking kosten uit reserve P&O.
Doorbelaste kosten -41.000 De inkomsten uit detachering medewerkers BAG/BGT waren begroot voor 12 maanden i.p.v. 9. Daarnaast zijn vacatures later ingevuld en waardoor er minder in rekening is gebracht bij de gemeenten Nuenen en Son en Breugel.
Overige personele kosten
Opleiding en vorming 47.000 Minder opleidingen vanwege corona.
Teambuilding 30.000 Minder teambuilding vanwege corona.
Incidenteel belonen 14.000 Minder incidentele beloningen. Mede door de reorganisatie zijn medewerkers tussentijds schaal/trede omhoog gegaan.
Werkkostenregeling 16.000 Eindafrekening in 2021.
Overige verschillen 3.000
Totaal 148.000

Overzicht onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht onvoorzien

In de begroting 2020 is een bedrag van € 77.500,- als onvoorzien geraamd. De besteding in 2020 (€ 77.500,-) is als volgt:

- Externe deskundigheid toekomstvisie SCC Hofdael (€ 15.000,-), uit 1e en 2e tussentijdse rapportage 2020;

- Dekking stijging loonkosten Plusteam (€ 24.051,-), uit 1e tussentijdse rapportage 2020;

- Kosten onverschuldigde betaling (€ 17.500,-), uit 3e tussentijdse rapportage 2020;

- Gedeeltelijke dekking kosten raadsvoorstel Voedselbank (€ 20.949,-).

 

Daarnaast is er een bedrag van € 77.500,- geraamd voor de gevolgen van het niet indexering van de materiële kosten in boekjaar 2020. De besteding in 2020 (€ 69.135,-) is als volgt:

- Indexering subsidie 2020 Heppie (t)Huis (€ 18.040,-), uit 1e tussentijdse rapportage 2020;

- Indexering subsidie 2020 Zorgboog (€ 11.038,-), uit 1e tussentijdse rapportage 2020;

- Gedeeltelijke dekking kosten raadsvoorstel Voedselbank (€ 40.057,-).

 

Het bedragen zijn verdeeld over de volgende programma's:

Nr. Programma Begroting Realisatie
1 Gebiedsgericht werken 0 0
2 Economie en vastgoed 0 0
3 Veiligheid en handhaving 0 0
4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking 0 0
5 Werk en inkomen 61.000 61.000
6 Zorg, welzijn en cultuur 39.000 39.000
7 Jeugdbeleid en onderwijs 29.000 29.000
8 Duurzaamheid, natuur en milieu 0 0
9 Bereikbaarheid en verkeer 0 0
10 Bouwen en wonen 0 0
11 Financiën en belastingen 26.000 17.000
Totaal 155.000 146.000

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten

In het volgende overzicht staan de incidentele lasten en baten in 2020.

2020
Omschrijving Baten Lasten
Programma 1 Gebiedsgericht werken
Coronagerelateerd (> Rijkscompensatie); zie overzicht corona 32.000
Reserve: onttrekking uit reserve Rijkscompensatie corona 32.000
Programma 2 Economie en vastgoed
Villagemarketing 181.500
Reserve: Villagemarketing t.l.v. reserve Recreatie en toerisme 181.500
Eenmalig promotiebudget i.k.v. verzelfstandiging markten 4.000
Reserve: Promotiebudget markten t.l.v. reserve Recreatie en toerisme 4.000
Coronagerelateerd (< Rijkscompensatie); zie overzicht corona 61.000
Reserve: storting in reserve Rijkscompensatie corona 61.000
Programma 3 Veiligheid en handhaving
Eenmalige compensatiemaatregelen centrum Geldrop 10.000
Programma 4 Bestuur en bestuurlijke samenwerking
Coronagerelateerd (< Rijkscompensatie); zie overzicht corona 9.000
Reserve: storting in reserve Rijkscompensatie corona 9.000
Programma 5 Werk en inkomen
Coronagerelateerd (< Rijkscompensatie); zie overzicht corona 169.000
Reserve: storting in reserve Rijkscompensatie corona 169.000
Tekort sociaal domein 2020 500.954
Dekking uit egalisatiereserve Sociaal Domein 360.936
Programma 6 Zorg, welzijn en cultuur
Cultuurmakelaar 15.000
Aanschaf en plaatsing regenboogbank 11.882
Reserve: Regenboogbank t.l.v. reserve Fonds investering ruimtelijke ontw. 11.882
Externe deskundigheid toekomstvisie SCC Hofdael 11.061
Stichting MFA Mierlo; eenmalige exploitatiesubsidie 30.000
Stichting Landgoed Kasteel Geldrop; eenmalige exploitatiesubsidie 25.000
Coronagerelateerd (< Rijkscompensatie); zie overzicht corona 122.000
Reserve: storting in reserve Rijkscompensatie corona 122.000
Programma 7 Jeugdbeleid en onderwijs
Coronagerelateerd (> Rijkscompensatie); zie overzicht corona 65.000
Reserve: onttrekking uit reserve Rijkscompensatie corona 65.000
Programma 8 Duurzaamheid, natuur en milieu
Coronagerelateerd (> Rijkscompensatie); zie overzicht corona 99.000
Reserve: onttrekking uit reserve Rijkscompensatie corona 99.000
Programma 9 Bereikbaarheid en verkeer
Incidentele verkoopopbrengst vervoermiddelen 8.299
Coronagerelateerd (< Rijkscompensatie); zie overzicht corona 60.000
Reserve: storting in reserve Rijkscompensatie corona 60.000
Programma 10 Bouwen en wonen
Woonwensenonderzoek SGE 7.733
Resultaat Grondexploitaties 2020 444.845 444.845
Programma 11 Financiën en belastingen
Kosten programma betere dienstverlening 100.391
Reserve: programma betere dienstverlening t.l.v. reserve I&A 100.391
Mobiliteitsdienstverband 44.333
Reserve: mobiliteitsdienstverband t.l.v. reserve P&O 44.333
Opbrengsten uit negatieve rente kasgeldleningen 67.263
Reserve: bijstorten Algemene reserve vanuit Inkomensreserve 2.174.451
Reserve: bijstorten Algemene reserve vanuit Inkomensreserve 2.174.451
Coronagerelateerd (< Rijkscompensatie); zie overzicht corona 61.000
Reserve: storting in reserve Rijkscompensatie corona 61.000
Totaal 4.075.900 4.239.150
Incidenteel saldo Jaarrekening 2020 (incl. resultaat grondexploitaties) 163.250
Terug naar navigatie - toelichting incidentele baten en lasten

Toelichting incidenteel:

De incidentele kosten zijn toegelicht, met uitzondering van de hierboven genoemde waarvan de omschrijving begint met "Reserve:". Deze staan bij de toelichtingen op reserves. De coronagerelateerde regels zijn op programmaniveau terug te vinden in het coronaoverzicht in de Algemene inleiding.

 

Villagemarketing
De ontwikkeling van beide centra is een belangrijk speerpunt van de gemeente. Het thema Verweven is hierbij één van de profileringen. Vanaf 2018 heeft de raad voor vier jaar incidenteel geld beschikbaar gesteld voor een verdere borging van het thema Verweven via diverse uitvoeringsprojecten, uitingen en initiatieven. In de 2eTR is een gedeelte van het budget (€ 15.000,-) doorgeschoven naar 2021.
 
Eenmalig promotiebudget i.k.v. verzelfstandiging markten
De Stichting Markten Geldrop-Mierlo heeft de taak van de gemeente overgenomen om weekmarkten te organiseren. De raad stelde hiervoor een incidenteel promotiebudget beschikbaar van € 4.000,- in 2019 en 2020.
 
Eenmalige compensatiemaatregelen centrum Geldrop
De incidentele subsidie was bedoeld voor het organiseren van publieksvriendelijke acties en evenementen voor burgers die het centrum bezoeken.
 
Tekort sociaal domein 2020 / Dekking uit egalisatiereserve Sociaal Domein
Zie toelichting sociaal domein onder de verschillenanalyse.
 
Cultuurmakelaar
Deze incidentele kosten zijn onderdeel van de subsidie aan het Kunstkwartier.
 
Aanschaf en plaatsing regenboogbank
Dit betreft een eenmalige aanschaf en plaatsing van een regenboogbank.
 
Externe deskundigheid toekomstvisie SCC Hofdael
In 2020 heeft de raad eenmalig geld beschikbaar gesteld om te onderzoeken wat de gemeente wil met sociaal cultureel centrum Hofdael, wat onze visie is op de toekomst ervan.
 
Stichting MFA Mierlo; eenmalige exploitatiesubsidie
Stichting MFA Mierlo, die de gebouwen 't Patronaat en 't Loesje exploiteert, heeft vanwege een groot exploitatietekort in 2019 onvoldoende liquide middelen. Ter versterking van het werkkapitaal is eenmalig € 30.000,- beschikbaar gesteld om door te kunnen gaan met het beheer van de gebouwen.
 
Stichting Landgoed Kasteel Geldrop; eenmalige exploitatiesubsidie
De subsidie aan Stichting Landgoed Kasteel Geldrop is incidenteel met € 25.000,- verhoogd voor de jaren 2020 en 2021.
 
Incidentele verkoopopbrengst vervoermiddelen
In 2020 zijn enkele vervoermiddelen van de buitendienst verkocht. Deze incidentele verkoopopbrengst is ten gunste van het resultaat gekomen.
 
Woonwensenonderzoek SGE
Het gaat hier om eenmalige onderzoekskosten.
 
Resultaat Grondexploitaties 2020
Dit betreft de incidentele baten en lasten, gerelateerd aan grondexploitaties, welke ten gunste en ten laste komen van de algemene dienst.
 
Kosten programma betere dienstverlening
De bijdrage aan Dienst Dommelvallei voor de uitvoering van het programma betere dienstverlening geldt voor de jaren 2019 t/m 2021.
 
Mobiliteitsdienstverband
Er is een mobiliteitsdienstverband aangegaan. De incidentele kosten hiervan worden gedekt uit de reserve Personeel & Organisatie.
 
Opbrengsten uit negatieve rente kasgeldleningen
Vanwege de negatieve rente op de geldmarkt in 2020 hebben wij een positief resultaat op de rentekosten gerealiseerd.
 
 

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoeging Onttrekking Reden
Algemene reserve
Algemene reserve grondexploitaties 0 32.000 Vennootschapsbelasting
Totaal algemene reserves 0 32.000
Bestemmingsreserve
Reserve personeel en organisatie 5.562 0 Reservering voor eenmaal in de 5 jaar te organiseren teambuildingsdag
Reserve onderwijshuisvesting (IHP) 1.107.093 491.844 Dekking afschrijving investering
Reserve verkoopopbrengst HNG 0 216.621 Jaarlijkse uitbetaling verkoopsom
Reserve hondenbeleid 0 38.660 Egalisatie hondenbeleid 2020
Reserve recreatie en toerisme 33.500 117.574 Egalisatie recreatie en toerisme
Totaal bestemmingsreserves 1.146.155 864.699
Dekkingsreserves
Nutsvoorzieningen centrum Mierlo 0 6.507 Dekking afschrijving investering
P-Margrietstraat t.h.v. P-Frisostraat 0 22.850 Dekking afschrijving investering
Dorpsstraat deel Rabo - t.h.v. Plus 0 24.338 Dekking afschrijving investering
Tijdelijke huisvesting 0 7.939 Dekking afschrijving investering
FBW Herinrichting Langstraat 0 13.179 Dekking afschrijving investering
FBW Rotonde centrum Geldrop 0 6.478 Dekking afschrijving investering
FBW Herinr. Bogardeind (ijsalon/Beukelaar) 0 12.344 Dekking afschrijving investering
FBW Kruispunt Bogardeind (extra rechtdoorstrook) 0 1.665 Dekking afschrijving investering
FBW Bogardeind / Gijzenrooiseweg 0 17.491 Dekking afschrijving investering
FBW Aanpass openb Ruimte brede school Coevering 0 9.907 Dekking afschrijving investering
FBW Busbaan Gijzenrooiseweg 0 5.153 Dekking afschrijving investering
FBW Beleefpad Katoenpad 0 1.099 Dekking afschrijving investering
FBW Kasteelseloop en Molenheide 0 1.100 Dekking afschrijving investering
FBW Recreatieve fietsverbinding Rijk Dommel en AA 0 14.220 Dekking afschrijving investering
FBW Busstrook zuid rijbaan Ln Vier Heemskinderen 0 3.659 Dekking afschrijving investering
Totaal dekkingsreserves 0 147.929
Totaal 1.146.155 1.044.628

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Geldrop-Mierlo. Het voor gemeente Geldrop-Mierlo toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2020 € 201.000,-.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2020 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Bedragen x € 1,- N.J.H. Scheltens G.A.A. van Luijn W.H.F. Geboers
Functiegegevens Secretaris Griffier Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2020 1/1 - 31/12 1/1 - 31/03 1/4 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 121.955 33.012 63.304
Beloningen betaalbaar op termijn 20.280 3.681 11.340
Subtotaal 142.235 36.693 74.644
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 201.000 49.975 151.025
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen - -
Totaal bezoldiging 142.235 36.693 74.644
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2019
Bedragen x € 1,- N.J.H. Scheltens G.A.A. van Luijn
Functiegegevens Secretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2019 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 111.002 79.809
Beloningen betaalbaar op termijn 19.487 13.309
Subtotaal 130.489 93.118
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 194.000 194.000
Totaal bezoldiging 2019 130.489 93.118