1. Blz. 1 Jaarstukken 2020
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2020
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        1. Blz. 5 Algemene toelichting en inleiding bij programma's
        2. Blz. 6 deel 1
        3. Blz. 7 deel 2
      2. Blz. 8 Programma 1. Gebiedsgericht werken
        1. Blz. 9 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 10 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 11 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 12 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 13 Een aantrekkelijke, inclusieve en veilige leefomgeving. Prettig wonen in een fijne wijk.
            1. Blz. 14 01. Bewoners, gemeente en (maatschappelijke) partners werken samen aan gezonde, leefbare en veilige wijken.
            2. Blz. 15 02. De gemeente verandert haar manier van werken en organiseren, zodat de integrale samenwerking wordt verbeterd en beter aansluit bij de wijken.
            3. Blz. 16 03. Bewoners, gemeente en (maatschappelijke) partners werken samen aan de uitvoeringsagenda van het wijkontwikkelingsplan Braakhuizen Zuid.
            4. Blz. 17 04. Bewoners uitdagen en ondersteunen om te komen met initiatieven die bijdragen aan een aantrekkelijke, sociaal bewuste en veilige wijk.
            5. Blz. 18 05. Sociale samenhang vergroten en ontmoeting in de wijk mogelijk maken met behulp van sport, bewegen en cultuur.
            6. Blz. 19 06. Een oplossing voor het huisvestingsprobleem van de Turkse Gemeenschap (TMSG) vinden.
          2. Blz. 20 Klanten beleven een optimale dienstverlening.
            1. Blz. 21 07. Bewoners en (maatschappelijke) partners (etc.) objectief inzicht geven in de wijk.
            2. Blz. 22 08. Verbeteren van de cultuur in onze organisatie zodat samenwerking met onze inwoners vanzelfsprekend is.
        5. Blz. 23 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 24 Wat heeft het gekost?
      3. Blz. 25 Programma 2. Economie en vastgoed
        1. Blz. 26 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 27 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 28 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 29 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 30 Geldrop-Mierlo is een aantrekkelijke woon- en werkgemeente in een groene omgeving.
            1. Blz. 31 01. Vitale centra behouden voor onze inwoners zodat zij in de eigen kern prettig kunnen winkelen en verblijven.
            2. Blz. 32 02. De gemeente Geldrop-Mierlo (op economisch gebied) beter op de kaart zetten.
            3. Blz. 33 03. Realiseren van een prettig vestigingsklimaat voor de ondernemers.
            4. Blz. 34 04. Meer economisch voordeel halen uit onze ligging in de Brainport.
          2. Blz. 35 Het gemeentelijk vastgoed voldoet aan de normen, is duurzaam en sluit aan op de behoefte van de bevolking.
            1. Blz. 36 05. Verduurzamen van gemeentelijke accommodaties.
            2. Blz. 37 06. Optimaliseren/intensiveren sociaal, culturele en sportaccommodaties.
        5. Blz. 38 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 39 Wat heeft het gekost?
      4. Blz. 40 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 41 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 42 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 43 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 44 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 45 De inwoners van Geldrop-Mierlo voelen zich veilig, zeker in hun directe leefomgeving.
            1. Blz. 46 01. Verhogen van de zichtbaarheid van de gemeentelijke handhavingsorganisatie.
            2. Blz. 47 02. Beter en uitgebreider met de burgers communiceren over de uitgevoerde activiteiten en de resultaten daarvan.
            3. Blz. 48 03. Betrokkenheid van de burgers bij de preventie en handhaving verhogen o.a. door het inzetten van moderne ICT-hulpmiddelen.
            4. Blz. 49 04. Verhogen van (brand)veiligheid van inwoners in hun eigen woning.
            5. Blz. 50 05. Nadrukkelijker aandacht en inzet voor de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit.
            6. Blz. 51 06. Verbinding tussen terreinen zorg en veiligheid verbeteren.
        5. Blz. 52 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 53 Wat heeft het gekost?
      5. Blz. 54 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
        1. Blz. 55 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 56 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 57 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 58 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 59 In regionaal verband nemen we een zelfbewuste houding aan met als uitgangspunt om elkaar succesvoller te maken.
            1. Blz. 60 01. Geldrop-Mierlo vervult een bestuurlijke rol die past bij onze positie in de regio.
            2. Blz. 61 02. Van alle samenwerkingsverbanden wordt het functioneren en de meerwaarde periodiek beoordeeld.
          2. Blz. 62 Een gemeentelijke organisatie die in gesprek is en blijft met haar inwoners, bedrijven, verenigingen en maatschappelijke instellingen. Inwoners zien een organisatie die actief naar buiten treedt en samen met haar inwoners zoekt naar....
            1. Blz. 63 03. Streven naar een optimale gemeentelijke dienstverlening
            2. Blz. 64 04. Continue aandacht voor kwaliteitsverbetering van gemeentelijke communicatiemiddelen
            3. Blz. 65 05. Groeien naar een overheid die verbindt, prioriteert, faciliteert en laat realiseren.
          3. Blz. 66 Een gemeentelijke organisatie die het vertrouwen krijgt van haar inwoners en die dit vertrouwen ook zichtbaar voor de inwoners waard is.
            1. Blz. 67 06. Een gemeentelijke organisatie die de persoonlijke levenssfeer van onze burgers eerbiedigt en adequaat beschermt (privacy/AVG)
            2. Blz. 68 07. Een hoge (juridische) kwaliteit van onze producten en diensten (juridische kwaliteitszorg)
        5. Blz. 69 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 70 Wat heeft het gekost?
      6. Blz. 71 Programma 5. Werk en inkomen
        1. Blz. 72 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 73 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 74 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 75 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 76 Alle volwassen inwoners van onze gemeente kunnen meedoen, bij voorkeur via betaald werk.
            1. Blz. 77 01. Zoveel mogelijk inwoners helpen naar betaald werk binnen de beschikbare budgetten.
            2. Blz. 78 02. Vergroten van de sturingsmogelijkheden bij Senzer, passend bij de gemeenschappelijke regeling.
            3. Blz. 79 03. Vernieuwend vormgeven van het sociale gezicht van de gemeente Geldrop-Mierlo.
          2. Blz. 80 Binnen de gemeente Geldrop-Mierlo is sprake van duurzame armoedebestrijding.
            1. Blz. 81 04. Meer zicht op armoede in onze gemeente zodat onze inwoners gericht en duurzaam ondersteund worden.
          3. Blz. 82 In de gemeente Geldrop-Mierlo krijgen inwoners met financiële problemen tijdig ondersteuning.
            1. Blz. 83 05. Eerder signaleren van problematische schulden, om te voorkomen dat inwoners door schulden (verder) in de problemen raken.
            2. Blz. 84 06. Het verbeteren van de proactieve benadering van inwoners die een steun in de rug nodig hebben in samenwerking met private initiatieven.
            3. Blz. 85 07. Handhaven van het bestaande niveau van het sociale beleid en de regelingen.
          4. Blz. 86 Statushouders voelen zich welkom in Geldrop-Mierlo en doen actief mee.
            1. Blz. 87 08. Statushouders, asielzoekers en/of vluchtelingen opvangen en samen met betrokken partijen samenwerken om te komen tot een goede integratie.
            2. Blz. 88 09. Vormgeven van de uitvoering van nieuwe taken die de gemeente krijgt op het gebied van inburgering per 1 januari 2020.
            3. Blz. 89 10. Voortzetten van de maatschappelijke begeleiding van statushouders.
            4. Blz. 90 11. Verbeteren van de mogelijkheden voor participatie en het begeleiden naar werk van statushouders.
        5. Blz. 91 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 92 Wat heeft het gekost?
      7. Blz. 93 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
        1. Blz. 94 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 95 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 96 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 97 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 98 Geldrop-Mierlo is een sterke en zorgzame gemeenschap waarbij inwoners eigenaarschap tonen, initiatiefrijk, samen redzaam zijn en waarin iedereen mee kan doen.
            1. Blz. 99 01. Versterken van ondersteuning van vrijwilligers, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke partners.
            2. Blz. 100 02. Aanpassen van onze subsidievoorwaarden, aan de eisen van deze tijd.
            3. Blz. 101 03. Uitbreiden van de aanpak van preventie en vroegsignalering in het sociaal domein als onderdeel van integraal gebiedsgericht werken zodat problemen worden voorkomen of tijdig gesignaleerd.
            4. Blz. 102 04. Uiterlijk 2020 is Geldrop-Mierlo een dementievriendelijke gemeente.
            5. Blz. 103 05. Bevorderen van een gezonde leefstijl bij al onze inwoners en inzetten op fysieke en mentale gezondheid voor alle leeftijdsgroepen.
            6. Blz. 104 06. Realiseren van een gezonde balans in onze woningvoorraad.
            7. Blz. 105 07. Vorm en inhoud geven aan een fundament voor diversiteit in Geldrop-Mierlo.
          2. Blz. 106 Inwoners die niet mee kunnen doen, worden door de gemeente ondersteund bij het zoeken naar mogelijke oplossingen en waar nodig krijgt de inwoner individuele ondersteuning.
            1. Blz. 107 08. Handhaven van de huidige kwaliteit van de dienstverlening door het CMD.
            2. Blz. 108 09. Zorgen voor de beschikbaarheid van onafhankelijke cliëntondersteuning en een externe vertrouwenspersoon.
            3. Blz. 109 10. Inzetten op samenwerking met andere partners, zoals zorgaanbieders, woningcorporaties, ondernemende inwoners en het bedrijfsleven om projecten op te starten....
          3. Blz. 110 Het sociaal vangnet voor inwoners is duurzaam ingericht; het sociaal domein is (toekomst)bestendig.
            1. Blz. 111 11. Gericht werken aan de transformatie aan de hand van een integrale, overkoepelende visie op het Sociaal Domein.
            2. Blz. 112 12. Proactief op zoek gaan naar manieren om de kosten van het sociale domein onder controle te houden.
            3. Blz. 113 13. Effectief, efficiënt en binnen de kaders van onze visie inkopen van vormen van ondersteuning en (jeugd)hulp.
            4. Blz. 114 14. In beeld brengen van cliëntervaringen.
          4. Blz. 115 Mensen van jong tot oud worden gestimuleerd om hun talenten te ontwikkelen.
            1. Blz. 116 15. Mensen stimuleren om hun talenten op sportief gebied te ontwikkelen en de sociale cohesie in de wijk te vergroten.
            2. Blz. 117 16. Vernieuwende concepten voor sport en bewegen ondersteunen. De breedtesport uitbouwen in het kader van JOGG.
            3. Blz. 118 17. Om mensen de ruimte te bieden om hun talenten te ontwikkelen op het gebied van cultuur, houden we een kwalitatief sterk en veelzijdig cultuuraanbod in stand, dat we waar nodig versterken.
            4. Blz. 119 18. Kinderen en jongeren stimuleren om kennis te maken met cultuur.
          5. Blz. 120 Geldrop-Mierlo heeft een duidelijk cultureel gezicht.
            1. Blz. 121 19. In de wijk door middel van 'community art' kunstzinnige projecten koppelen aan sociale vraagstukken.
            2. Blz. 122 20. De cultuurverkenner brengt partijen in het culturele veld bij elkaar en zorgt voor meer samenwerking en stroomlijning van het aanbod en het effectiever gebruik van bestaande voorzieningen.
            3. Blz. 123 21. Villagemarketing verder vorm geven zodat het bijdraagt aan het verder vorm geven van het culturele gezicht van onze gemeente.
          6. Blz. 124 Inwoners van Geldrop-Mierlo sporten en bewegen meer en zijn daardoor meer in balans, actiever, gezonder en blijven zij langer zelfstandig.
            1. Blz. 125 22. Een nieuwe sportvisie vaststellen met aandacht voor aantrekkelijke accommodaties en voorzieningen en voor het behouden en ontwikkelen van een gezonde sportcultuur....
            2. Blz. 126 23. Realiseren van sportfaciliteiten in de openbare ruimte voor de individuele, niet vereniginggebonden sporter.
            3. Blz. 127 24. Doorontwikkelen van gestarte initiatieven in het kader van breedtesport.
        5. Blz. 128 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 129 Wat heeft het gekost?
      8. Blz. 130 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
        1. Blz. 131 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 132 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 133 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 134 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 135 De gemeente is een veilige, gezonde en stimulerende omgeving voor zowel lichaam als geest zodat jeugdigen kunnen leren, spelen en verblijven middels doorgaande ontwikkelingslijnen.
            1. Blz. 136 01. Mogelijkheden bieden aan (toekomstige) partijen voor onderwijs, kinderopvang en peuterwerk om duurzame en toekomstbestendige kindcentra- concepten te ontwikkelen die toegankelijk......
            2. Blz. 137 02. Verbeteren van de samenwerking met het onderwijs en voorschoolse partijen via een lokale educatieve agenda.
            3. Blz. 138 03. Zorgen voor een goede en multifunctionele huisvesting voor alle scholen in de gemeente.
            4. Blz. 139 04. Realiseren van kwantitatief en kwalitatief goed leerlingenvervoer.
            5. Blz. 140 05. Versterken van de zorgketen voor jeugdigen door het realiseren van een goede aansluiting tussen Passend Onderwijs en jeugdhulp.
          2. Blz. 141 Jeugdigen groeien op in een kansrijke omgeving waarin zij hun talenten en identiteit kunnen ontwikkelen.
            1. Blz. 142 06. Het bieden van een kansrijke omgeving voor jeugdigen door o.a. het stimuleren van projecten voor en door jeugdigen.
          3. Blz. 143 Jeugdigen voelen zich thuis in de wijk en dragen bij aan prettig wonen in een fijne wijk.
            1. Blz. 144 07. Onze wijken worden voorzien van goede en veilige speelvoorzieningen voor kinderen en hangplekken voor jongeren.
            2. Blz. 145 08. Voorkomen overlast door jongeren.
            3. Blz. 146 09. Inzetten op daadkrachtig jongerenwerk dat haar krachten bundelt met overige spelers in de wijk.
          4. Blz. 147 Inwoners zijn beter in staat om mee te doen in een snel veranderende maatschappij.
            1. Blz. 148 10. Samen met onderwijs en bedrijfsleven de positie van scholieren, werkenden en werkzoekenden verbeteren.
            2. Blz. 149 11. Ondersteunen van initiatieven die een leven lang leren voor inwoners mogelijk maakt.
            3. Blz. 150 12. Terugdringen van laaggeletterdheid.
        5. Blz. 151 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 152 Wat heeft het gekost?
      9. Blz. 153 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
        1. Blz. 154 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 155 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 156 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 157 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 158 Geldrop-Mierlo is een aantrekkelijke groene gemeente met een gezond klimaat en een grote aantrekkingskracht.
            1. Blz. 159 01. In 2022 is de groene uitstraling van beide kernen zowel in kwaliteit als in kwantiteit toegenomen.
            2. Blz. 160 02. Tegengaan van de afname van biodiversiteit in onze gemeente.
          2. Blz. 161 In Geldrop-Mierlo is de kwaliteit van het leven van dieren, waarbij gekeken wordt naar zowel het fysieke welzijn (diergezondheid) als het geestelijke welzijn (hoe voelen dieren zich), op orde.
            1. Blz. 162 03. Dierenwelzijn bevorderen.
          3. Blz. 163 In Geldrop-Mierlo hebben we een duurzame leefomgeving door het terugdringen van (niet afbreekbaar) afval.
            1. Blz. 164 04. Zwerfafval zoveel mogelijk voorkomen.
            2. Blz. 165 05. Het zo duurzaam mogelijk inzamelen en verwerken van het huishoudelijk afval.
          4. Blz. 166 De gemeente Geldrop-Mierlo is een duurzame gemeente.
            1. Blz. 167 06. De ambitie is om in 2022, 7,4% van de energie in onze gemeente duurzaam op te wekken en de uitstoot van CO2 met 20% te verminderen.
            2. Blz. 168 07. De ambitie is om in 2040 energieneutraal te zijn.
            3. Blz. 169 08. De ambitie is om in 2022, 10% van de woningen in Geldrop-Mierlo gasloos te hebben.
            4. Blz. 170 09. Alle nieuwbouwwoningen worden gasloos gebouwd.
            5. Blz. 171 10. Bewustwording creëren bij de lokale samenleving.
        5. Blz. 172 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 173 Wat heeft het gekost?
      10. Blz. 174 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
        1. Blz. 175 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 176 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 177 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 178 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 179 De gemeente is goed en veilig bereikbaar voor onze inwoners.
            1. Blz. 180 01. Aanpakken van lokale bereikbaarheidsknelpunten.
            2. Blz. 181 02. Optimalisatie parkeren van voor alle doelgroepen en locaties.
            3. Blz. 182 03. Op niveau houden van de kwaliteit van de staat van de openbare wegen.
          2. Blz. 183 Er is een goede doorstroming van het verkeer in de regio.
            1. Blz. 184 04. Optimaal participeren in en benutten van de regionale en intergemeentelijke samenwerking op het gebied van bereikbaarheid.
        5. Blz. 185 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 186 Wat heeft het gekost?
      11. Blz. 187 Programma 10. Bouwen en wonen
        1. Blz. 188 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 189 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 190 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 191 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 192 De woning past in alle levensfasen bij de behoeften die de bewoner op dat moment heeft.
            1. Blz. 193 01. Zowel bij nieuwbouw als herontwikkeling enkel levensloopbestendige woningen realiseren.
          2. Blz. 194 Wijken en woningen bestaan uit een goede balans, voor een gezonde en duurzame leefomgeving. Er is geen verloedering of overlast.
            1. Blz. 195 02. Woningdifferentiatie dient in alle wijken voldoende aanwezig te zijn.
            2. Blz. 196 03. Verduurzaming van de woningvoorraad.
            3. Blz. 197 04. Wijken zijn vrij van probleemlocaties die zorgen voor sociale of fysieke verslechtering van de wijk.
            4. Blz. 198 05. Wijken en de woningen in het bijzonder mogen niet teveel verouderen, maar moeten op alle vlakken toekomstbestendig zijn.
            5. Blz. 199 06. Implementeren van de hoofddoelen van de nieuwe Omgevingswet in de gemeente.
        5. Blz. 200 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 201 Wat heeft het gekost?
      12. Blz. 202 Programma 11. Financiën en belastingen
        1. Blz. 203 Portefeuillehouder(s)
        2. Blz. 204 Wat wilden we bereiken?
        3. Blz. 205 Relevante beleidsnota's
        4. Blz. 206 Wat hebben we ervoor gedaan?
          1. Blz. 207 De gemeente heeft een meerjarenprogrammabegroting die structureel sluitend is.
            1. Blz. 208 01. De realisatie van het Kernakkoord past binnen een financieel sluitend perspectief
        5. Blz. 209 Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
        6. Blz. 210 Wat heeft het gekost?
    3. Blz. 211 Algemene inleiding
      1. Blz. 212 Algemeen
        1. Blz. 213 Algemeen
        2. Blz. 214 algemene inleiding 2
        3. Blz. 215 deel1
        4. Blz. 216 Verloop resultaat
        5. Blz. 217 Toelichting verloop resultaat
        6. Blz. 218 Algemene inleiding 3
      2. Blz. 219 Resultaatbestemming
        1. Blz. 220 Resultaatbestemming
      3. Blz. 221 Corona
        1. Blz. 222 Corona
        2. Blz. 223 tabel rijkscompensatie corona
        3. Blz. 224 toelichting rijkscompensatie corona
    4. Blz. 225 Paragrafen
      1. Blz. 226 Lokale heffingen
        1. Blz. 227 Inleiding
        2. Blz. 228 Beleid
        3. Blz. 229 Onroerendezaakbelastingen (OZB)
        4. Blz. 230 Afvalstoffenheffing / reinigingsrechten
        5. Blz. 231 Rioolheffing
        6. Blz. 232 Kostendekkendheid rioolheffing en afvalstoffenheffing
        7. Blz. 233 Leges
        8. Blz. 234 Kostendekkendheid leges
        9. Blz. 235 Parkeerbelasting
        10. Blz. 236 Toeristenbelasting
        11. Blz. 237 Lijkbezorgingsrechten
        12. Blz. 238 Hondenbelasting
        13. Blz. 239 Reclamebelasting
        14. Blz. 240 Kwijtscheldingsbeleid
        15. Blz. 241 Overzicht tarieven
        16. Blz. 242 Vergelijking buurgemeenten
        17. Blz. 243 Ontwikkeling lokale lastendruk
      2. Blz. 244 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 245 Inleiding
        2. Blz. 246 Beleid betreffende de weerstandscapaciteit en de risico's
        3. Blz. 247 Inventarisatie van de risico's
        4. Blz. 248 Wijzigingen
        5. Blz. 249 Inventarisatie van de beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 250 Weerstandsvermogen
        7. Blz. 251 Financiële kengetallen
      3. Blz. 252 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 253 Inleiding
        2. Blz. 254 Wegen
        3. Blz. 255 Openbare verlichting
        4. Blz. 256 Civiele kunstwerken
        5. Blz. 257 Groen
        6. Blz. 258 Riolering
        7. Blz. 259 Gebouwen
        8. Blz. 260 Speelvoorzieningen
      4. Blz. 261 Financiering
        1. Blz. 262 Inleiding
        2. Blz. 263 Interne- en externe ontwikkelingen
        3. Blz. 264 Financieringsbehoefte
        4. Blz. 265 Liquiditeit
        5. Blz. 266 Renterisicobeheer
        6. Blz. 267 Kredietrisicobeheer
        7. Blz. 268 Leningenportefeuille
      5. Blz. 269 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 270 Inleiding
        2. Blz. 271 Coronavirus
        3. Blz. 272 Organisatieontwikkeling
        4. Blz. 273 Informatievoorziening
        5. Blz. 274 Control
        6. Blz. 275 Facilitaire zaken
        7. Blz. 276 Actieplan MVI
        8. Blz. 277 Kengetallen
      6. Blz. 278 Verbonden partijen
        1. Blz. 279 Inleiding
        2. Blz. 280 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 281 Vennootschappen en coöperaties
        4. Blz. 282 Stichtingen en verenigingen
        5. Blz. 283 Overig
        6. Blz. 284 Tabel verbonden partijen
      7. Blz. 285 Grondbeleid
        1. Blz. 286 Algemeen grondbeleid
        2. Blz. 287 Ontwikkelingen grondexploitaties
        3. Blz. 288 Vast te stellen exploitaties
        4. Blz. 289 Resultaat 2020
        5. Blz. 290 Reserves en voorzieningen
        6. Blz. 291 toelichting reserve grondexploitaties
        7. Blz. 292 b. Reserve tussentijdse winstnemingen
        8. Blz. 293 De financiële (weerstands)positie
        9. Blz. 294 Weerstandsvermogen
        10. Blz. 295 Verliesvoorziening
        11. Blz. 296 Voorziening afgesloten complexen
        12. Blz. 297 Meerjarenperspectief
        13. Blz. 298 toelichting meerjarenbeeld
        14. Blz. 299 Materiële Vaste Activa (gedeelte voorheen Niet In Exploitatie Genomen Gronden (NIEGG))
        15. Blz. 300 toelichting toekomstige locaties
      8. Blz. 301 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 302 Beleidsindicatoren
    5. Blz. 303 Jaarrekening
      1. Blz. 304 Balans
        1. Blz. 305 Balans activa
        2. Blz. 306 Balans passiva
        3. Blz. 307 Totaalbedrag garantstellingen
      2. Blz. 308 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 309 Inleiding
        2. Blz. 310 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 311 Waarderingsgrondslagen
        4. Blz. 312 Vaste activa
        5. Blz. 313 Toelichting Vaste activa
        6. Blz. 314 Vlottende activa
        7. Blz. 315 Vaste passiva
        8. Blz. 316 Vlottende passiva
      3. Blz. 317 Toelichting op de balans
        1. Blz. 318 Vaste activa
        2. Blz. 319 Toelichting immateriële vaste activa
        3. Blz. 320 Toelichting immateriële vaste activa
        4. Blz. 321 Materiële vaste activa
        5. Blz. 322 Toelichting materiële vaste activa
        6. Blz. 323 Toelichting materiële vaste activa
        7. Blz. 324 Financiële vaste activa
        8. Blz. 325 Toelichting financiële vaste activa
        9. Blz. 326 Toelichting financiële vaste activa
        10. Blz. 327 Vlottende activa
        11. Blz. 328 Toelichting voorraad
        12. Blz. 329 Toelichting op de voorraad
        13. Blz. 330 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
        14. Blz. 331 Schatkistbankieren
        15. Blz. 332 Liquide middelen
        16. Blz. 333 Overlopende activa
        17. Blz. 334 Toelichting overlopende activa
        18. Blz. 335 Toelichting overlopende activa
        19. Blz. 336 Toelichting facilitair grondbedrijf
        20. Blz. 337 Vaste passiva
        21. Blz. 338 Toelichting eigen vermogen
        22. Blz. 339 Voorzieningen
        23. Blz. 340 Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        24. Blz. 341 Toelichting Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        25. Blz. 342 Vlottende passiva
        26. Blz. 343 Overlopende passiva
        27. Blz. 344 Toelichting overlopende passiva
      4. Blz. 345 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        1. Blz. 346 Niet in de balans opgenomen verplichtingen
        2. Blz. 347 Garantstellingen
        3. Blz. 348 Niet in de balans opgenomen verplichtingen (2)
        4. Blz. 349 Eigen bijdrage op grond van de Wmo
        5. Blz. 350 Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
        6. Blz. 351 Hypothecaire leningen personeel
      5. Blz. 352 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 353 Tekst opmerking primaire begroting
        2. Blz. 354 tabel 1e begrotingswijziging
        3. Blz. 355 Toelichting tabel 1e begrotingswijziging
        4. Blz. 356 Programma's
        5. Blz. 357 Algemene dekkingsmiddelen
        6. Blz. 358 Onvoorzien, overhead en Vennootschapsbelasting
        7. Blz. 359 Totaal saldo van baten en lasten
        8. Blz. 360 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        9. Blz. 361 Het geraamde versus het gerealiseerde resultaat
      6. Blz. 362 Het overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 363 Programma 1. Gebiedsgericht werken
        2. Blz. 364 Programma 2. Economie en vastgoed
        3. Blz. 365 Programma 3. Veiligheid en handhaving
        4. Blz. 366 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
        5. Blz. 367 Programma 5. Werk en inkomen
        6. Blz. 368 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
        7. Blz. 369 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
        8. Blz. 370 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
        9. Blz. 371 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
        10. Blz. 372 Programma 10. Bouwen en wonen
        11. Blz. 373 Programma 11. Financiën en belastingen
        12. Blz. 374 Totaal
      7. Blz. 375 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 376 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 377 Vennootschapsbelasting
        2. Blz. 378 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 379 Begrotingsrechtmatigheid
          2. Blz. 380 Begrotingsrechtmatigheid
          3. Blz. 381 Begrotingsrechtmatigheid
        3. Blz. 382 Analyse overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 383 Programma 1. Gebiedsgericht werken
          2. Blz. 384 Programma 2. Economie en vastgoed
          3. Blz. 385 Programma 3. Veiligheid en handhaving
          4. Blz. 386 Programma 4. Bestuur en bestuurlijke samenwerking
          5. Blz. 387 Programma 5. Werk en inkomen
          6. Blz. 388 Programma 6. Zorg, welzijn en cultuur
          7. Blz. 389 Programma 7. Jeugdbeleid en onderwijs
          8. Blz. 390 Programma 8. Duurzaamheid, natuur en milieu
          9. Blz. 391 Programma 9. Bereikbaarheid en verkeer
          10. Blz. 392 Programma 10. Bouwen en wonen
          11. Blz. 393 Programma 11. Financiën en belastingen
          12. Blz. 394 Sociaal domein
          13. Blz. 395 Toelichting
          14. Blz. 396 tabel taakstelling sociaal domein
          15. Blz. 397 toelichting tabel taakstelling sociaal domein
          16. Blz. 398 Analyse salarisgerelateerde kosten en overige personele kosten
        4. Blz. 399 Overzicht onvoorzien
          1. Blz. 400 Overzicht onvoorzien
        5. Blz. 401 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          1. Blz. 402 Overzicht van de incidentele baten en lasten
          2. Blz. 403 toelichting incidentele baten en lasten
        6. Blz. 404 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 405 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        7. Blz. 406 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
          1. Blz. 407 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
      8. Blz. 408 Overzicht van investeringen en projecten
        1. Blz. 409 Overzicht van investeringen en projecten
      9. Blz. 410 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 411 Overzicht van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 412 Reserves
          2. Blz. 413 Voorzieningen
          3. Blz. 414 Totaal reserves en voorzieningen
        2. Blz. 415 Toelichting op de reserves
          1. Blz. 416 Toelichting op de reserves
          2. Blz. 417 Algemene reserve
          3. Blz. 418 Toelichting algemene reserve
          4. Blz. 419 Inkomensreserve
          5. Blz. 420 Toelichting inkomensreserve
          6. Blz. 421 Algemene reserve grondexploitaties
          7. Blz. 422 Toelichting algemene reserve grondexploitaties
          8. Blz. 423 Reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          9. Blz. 424 Toelichting reserve tussentijdse winstnemingen grondbedrijf
          10. Blz. 425 Reserve personeel en organisatie
          11. Blz. 426 Toelichting reserve Personeel en organisatie
          12. Blz. 427 Reserve onderwijshuisvesting
          13. Blz. 428 Toelichting reserve Onderwijshuisvesting / IHP
          14. Blz. 429 Reserve participatie
          15. Blz. 430 Toelichting reserve participatie
          16. Blz. 431 Reserve verkoopopbrengst HNG
          17. Blz. 432 Toelichting reserve Verkoopopbrengst HNG
          18. Blz. 433 Reserve investering speeltuin de Viking
          19. Blz. 434 Toelichting reserve Investeringen speeltuin De Viking
          20. Blz. 435 Reserve hondenbeleid
          21. Blz. 436 Toelichting reserve Hondenbeleid
          22. Blz. 437 Reserve recreatie en toerisme
          23. Blz. 438 Toelichting reserve Recreatie en toerisme
          24. Blz. 439 Centrummanagement/ Ondernemersinitiatieven
          25. Blz. 440 Toelichting reserve Centrummanagement / ondernemersinitiatieven
          26. Blz. 441 Reserve leefbaarheidsfonds
          27. Blz. 442 Toelichting reserve Leefbaarheidsfonds
          28. Blz. 443 Reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          29. Blz. 444 Toelichting reserve Fonds investering ruimtelijke ontwikkelingen
          30. Blz. 445 Reserve bovenwijkse voorzieningen Nieuw
          31. Blz. 446 Toelichting reserve Fonds bovenwijkse voorzieningen (nieuw)
          32. Blz. 447 Reserve I&A
          33. Blz. 448 Toelichting reserve I&A
          34. Blz. 449 Reserve Fonds herstructurering woongebieden
          35. Blz. 450 Toelichting reserve Fonds herstructurering woongebieden
          36. Blz. 451 Reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          37. Blz. 452 Toelichting reserve Fonds verevening bedrijfsomgevingen
          38. Blz. 453 Reserve rijkscompensatie corona
          39. Blz. 454 Toelichting rijkscompensatie corona
          40. Blz. 455 Reserve Sociaal Domein
          41. Blz. 456 Toelichting reserve Sociaal domein
          42. Blz. 457 Dekkingsreserves
        3. Blz. 458 Toelichting op de voorzieningen
          1. Blz. 459 Voorzieningen
          2. Blz. 460 Pensioenvoorzieningen wethouders
          3. Blz. 461 Toelichting pensioenvoorziening wethouders
          4. Blz. 462 Onderhoud wegen
          5. Blz. 463 Toelichting voorziening Onderhoud wegen
          6. Blz. 464 Onderhoud gebouwen
          7. Blz. 465 Toelichting voorzieningen Onderhoud gebouwen
          8. Blz. 466 Onderhoud brede school Coevering
          9. Blz. 467 Toelichting voorziening onderhoud brede school Coevering
          10. Blz. 468 Wonen
          11. Blz. 469 Toelichting voorziening Wonen
          12. Blz. 470 Egalisatie afvalstoffenheffing
          13. Blz. 471 Toelichting voorziening Egalisatie afvalstoffenheffing
          14. Blz. 472 Egalisatie rioleringen
          15. Blz. 473 Toelichting voorziening Egalisatie rioleringen
          16. Blz. 474 Breedtesport impuls middelen
          17. Blz. 475 Toelichting voorziening Breedtesport impuls middelen
          18. Blz. 476 Gemeentelijk groenfonds
          19. Blz. 477 Toelichting voorziening Gemeentelijk herplantfonds
          20. Blz. 478 Voorziening afgesloten complexen GB
          21. Blz. 479 Toelichting voorziening Afgesloten complexen GB
          22. Blz. 480 Voorziening voorschoolse educatie
          23. Blz. 481 Toelichting voorziening voorschoolse educatie
      10. Blz. 482 Bijlage Single Information Single Audit (SISA)
        1. Blz. 483 Tabel
      11. Blz. 484 Controleverklaring
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap