Begin 2020 is de functie van juridisch controller uit de lijn gehaald en in de staf geplaatst. Omdat we uitgaan van het principe dat iedere afdeling integraal verantwoordelijk is, behoort de juridische kwaliteit van de producten en diensten tot de verantwoordelijkheid van het afdelingsmanagement. Voor borging van de juridische kwaliteitszorg is een zekere centrale regie daarom nuttig. Juridische kwaliteitszorg richt zich namelijk niet alleen op de inhoud maar ook op de organisatorische vormgeving van de juridische functie door kennisverbetering, het verhogen van het juridisch bewustzijn, sturing op processen en risicomanagement. Door de centrale positionering van de juridisch controller onder de directe verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur staat de juridisch controller onafhankelijker in zijn positie als adviseur van bestuur, MT en ambtelijke organisatie. Die onafhankelijke positie vergemakkelijkt het maken van organisatiebrede afspraken over juridische kwaliteitszorg, het opzetten van systemen/processen en het organisatiebreed samenwerken in verschillende verbanden. En hiermee het tijdig in beeld brengen en beheersbaar maken van juridische risico’s.

Helaas is 2020 overschaduwd door het covid-19 virus. De beschikbare capaciteit voor juridische kwaliteitszorg is nagenoeg in zijn geheel opgegaan aan de noodzakelijke juridische ondersteuning bij de coronamaatregelen. U moet hierbij vooral denken aan het beantwoorden van ontelbare vragen van burgers, ondernemers, instellingen en verenigingen over de uitleg van de maatregelen in de Noodverordeningen en later de Tijdelijke wet en de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19. Wat mag, wat kan en wat mag zeker niet. En dat bij snel opvolgende wijzigingen van maatregelen. Hierbij hebben we ook regionaal een bijdrage geleverd doordat de juridisch controller deel uitmaakte (en nog) van het Juristenteam van de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost. Dit team is de juridische helpdesk voor gemeenten binnen de Veiligheidsregio.

Maar dit wil niet zeggen dat op het terrein van juridische kwaliteitszorg helemaal geen stappen zijn gezet. Zo is het Delegatiebesluit uit 2021 geëvalueerd en heeft dit geleid tot een nieuw Delegatiebesluit 2021. Er is een start gemaakt met de evaluatie van het Bibob-beleid. In eerste instantie lokaal maar halverwege 2020 is besloten de evaluatie van het Bibob-beleid breder te pakken door aan te sluiten bij de evaluatie vanuit de projectgroep Basisteam Dommelstroom. Het streven is om binnen het Basisteam Dommelstroom te komen tot een uniform Bibob-beleid. Verder is het functioneren van het Juridisch Vakoverleg als kennisplatform voor de ambtelijke organisatie geëvalueerd. Dit ambtelijk platform bestaat uit medewerkers met een juridische functie. Doel van het Juridisch Vakoverleg is het optimaal gebruik maken van de versnipperde juridische kennis en ervaring binnen onze organisatie, door het uitwisselen van ervaringen en het terugkoppelen van informatie.