Eind 2019, begin 2020 is gestart met het realtime meten van cliëntervaringen. Op deze wijze kunnen wij als gemeente direct inspelen op de ervaringen van onze inwoners. In het verleden werd er één keer per jaar een enquête gestuurd naar alle inwoners die in dat betreffende jaar een indicatie Jeugd of Wmo ontvangen hadden. De respons was laag en de actualiteit van de reacties was onvoldoende duidelijk. Een van de voordelen van het realtime meten is dat de klantadviseurs aan de "keukentafel" het belang van het meedoen aan een ervaringsonderzoek met de inwoner aan kunnen geven.

Helaas is vanwege corona onvoldoende uitvoering gegeven aan het realtime meten. Klantadviseurs kwamen niet meer bij de mensen thuis en juist dat element is belangrijk voor het effectief kunnen meten. Uiteindelijk is er in 2020 een cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd op basis van de systematiek zoals voorgaande jaren over het jaar 2019. De uitkomsten van dit onderzoek zijn toegevoegd aan de rapportage Sociaal Domein 2020.